podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik ten odcinek będzie o tym co w Europie upały sobie Niemcy i to ostatniej możliwej chwili chodzi o europejski zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 roku zakaz był wynegocjowany na wszystkich możliwych szczeblach, gdy wtem Niemcy postanowiły wszystkim wyciągnąć dywan spod nóg i zażądały wyjątków ochoczo przyłączyły się do nich
Rozwiń »
Włochy, a później Czechy Słowacja osobną grupę przeciwników wyroku śmierci wydanego na stalinowski tworzyła Polska z Bułgarią i Otóż wyrok nie zostanie wykonany przynajmniej nie w całości części klasycznego przemysłu motoryzacyjnego udało się uciec spod noża czy to znaczy, że za 12 lat wciąż będzie można kupić auto na benzynę to jest codzienny podcast gospodarczy zaczynamy wynegocjowany przez Niemcy spalinowe wyjątek nie obejmuje paliw produkowanych z ropy naftowej i krótko mówiąc po 2035 roku nie będzie można zarejestrować nowego auta na benzynę lub olej napędowy przejdą tylko auta na paliwo syntetyczne, czyli wyprodukowane w fabryce w produkcję tych paliw fortunę zainwestowało niemieckie Porsche, które prowadzi w Chile swój pilotażowy projekt podobny plan ma włoskie Ferrari, a niemiecki Uniwersytet technologiczny prowadzą finansowane przez państwo projekty naukowe wszyscy chcą mieć tanie paliwo prosto z fabryki ani Porsche ani Ferrari nie zamierzają bowiem całości przedstawia się na napęd elektryczny stały się, więc symbolami włoską niemiecką europejskiego sporu o auta na benzynę i przedmiotem gorącej dyskusji, które padały nie tylko argumenty biznesowe sentymentalne, ale też geopolityczne i gospodarcze do syntetyczne paliwa są drogie nie całkiem ekologiczne, ale po kolejnych paliwa syntetyczne produkuje się w fabryce przepis jest prostym powietrze plus woda plus prąd, a konkretnie dwutlenek węgla wodór plus energia potrzebna do procesów chemicznych dwutlenek z powietrza wodór zwody na końcu jest syntetyczny węglowodór chemicznie identyczny z paliwem wytwarzanym z ropy naftowej jak twierdzą jako orędownicy bez emisyjny, bo ilość dwutlenku węgla, która trafia do atmosfery wskutek spalania takiego paliwa ma być równa ilości dwutlenku węgla pobranego przy produkcji to ma być argument za neutralnością klimatyczną napędowych syntetyków i elementy legendy dla konsumentów, która brzmi mniej więcej tak drodzy kierowcy możecie jednocześnie dbać o planetę jeździć autem spalinowym pod warunkiem, że będziecie je napędzać syntetyki mi tyle, że to tylko część prawdy wątpliwości budzą koszty wytwarzania sam proces chemicznej technologia nie są nowe zostały opracowane przez 2 niemieckich naukowców prawie 100 lat temu, czyli okresie międzywojennym dzięki tej technologii mimo braków ropy naftowej niemiecka armia w czasie drugiej wojny światowej miała dostęp do zamienników oleju napędowego wytwarzanie tzw. paliw wciąż jest jednak technologią niszową dlaczego, bo jest ekstremalnie droga do procesów chemicznych potrzeba ogromnej ilości energii, a elektrolizę potrzebne do uzyskania wodoru wody kosztują fortunę, a na dodatek cały proces jest ekstremalnie nie efektywny co znaczy, że w kategoriach zużycia energii samochody na baterie są kilka razy wydajniejsze niż auta spalinowe na syntetyki i wiecie już zatem, że produkcja jest kosztowna co zatem zobaczą kierowcy na pylonach paliwowych stacji, kto stoi niech sobie teraz usiądzie w koszty wyprodukowania dziś litra syntetycznego paliwa to uwaga ponad 10EUR tak proszę państwa mniej więcej 50zł tyle trzeba zapłacić za litr syntetyków prototypowego zakładu Porsche w chilijskim Punta Arenas nie bez powodu fabryka stanęła właśnie tam w tej części Patagonii wiatr wieje przez 240 dni w roku jest, więc gwarancja taniego ekologicznego prądu dzięki temu paliwo ile i tak jest tańsze niż mogłoby być, gdyby fabryka podłączyć do tradycyjnej sieci energetycznej np. w Niemczech mimo usilnych starań tanio nie jest, ale podobno ma być lepiej i wg raportu międzynarodowej rady do spraw czystego transportu litr paliwa za jakiś czas ma kosztować około 6EUR, czyli mniej więcej 25zł, a w dalszej przyszłości około 2030 roku już tylko 3EUR, czyli jakieś 13zł by tak się stało potrzebna jest jednak dobra i tania technologia wyłapywania dwutlenku węgla z powietrza, a takiej na razie nie ma i to było na tyle w kwestii powszechnego zastosowania paliw syntetycznych w motoryzacji co zatem chodzi może o setki tysięcy miejsc pracy w przemyśle motoryzacyjnym auta elektryczne są mniej skomplikowane nie mają wielu pracochłonnych elementów europejskie Stowarzyszenie dostawców motoryzacyjnych szacowało ostatnio, że zmiana technologii ze spalinowej elektryczną to 500 000 miejsc pracy mniej ocalenie silnika spalinowego to odwołanie wyroku śmierci na dziesiątki większych mniejszych zakładów na całym kontynencie w tle jest również walka na śmierć życie z chińskimi producentami elektryków Chiny są światowym potentatem w tamtejszych montowni wyjeżdża ponad połowa wszystkich aut na baterie na świecie są też największym rynkiem bijącym na głowę rynek amerykański czy europejskiej, bo dla Chińczyków elektryki nie są przyszłością są teraźniejszością, a Europa nieustannie prowadzi burzliwe dyskusje nad swoją od miast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers
Zwiń «