okej no to to i tak od razu niewinnych wrażeniom bez to wyłączone właśnie hasz zakorzeniło się w społeczeństwie mniemanie, że starożytności jako pierwiastek kultury współczesnej pozbawiona jest wszelkiego znaczenia, gdyż zdaniem dawno prześcignęły ją postępy myśli nowoczesnej znawca sprawy natomiast powiadam, że nasza kultura umysłowa i moralne nigdy tak blisko świata antycznego nie stała nigdy tak bardzo nie potrzebowała, a my też nigdy tak do jego zrozumienia i
Rozwiń »
przyjęcia nie byliśmy przygotowani jak właśnie w dobie obecnej nastręcza się, a to pytanie w jaki sposób wykształcenie klasyczne wpływa na umysłowe moralne udoskonalenie ludzkości Tadeusz Zieliński po co Homer wykład wygłoszony w Uniwersytecie w Petersburgu w roku 1901 takie jest pochodzenie, a przed mikrofonem Krzysztof Bielawski dzień dobry ja Jacek Hajduk gościem tego odcinka jest Cezary łasiczka słuchany podziwiany dziennikarz TOK FM jest prawdopodobnie najbardziej osobliwe odcinek i zupełnie nie będzie wylądujemy, kto kogo będzie pytał cześć dziękujemy, że przyjąć nasze zaproszenie dzień dobry część witam bardzo się cieszy bardzo dziękuję za zaproszenia to pierwsza takiej roli nie wiem, czego się spodziewać trochę się stresuje to trochę tak miało być, że troszeczkę tego stresu było byśmy wymyślili właśnie chcemy zmienić rolę i trochę odczytywać tych co normalnie odczytują ja bym zaczął może w takim miejscu postawie taką tezę, którą przypuszczam będzie zwalczał ale, żeby ją postawić zrobię takie krótkie grecki wprowadzenie mianowicie gdzieś pewnie do Arystotelesa nauka była uprawiana w rozmowie z takim drugim obszarem, gdzie ona rosła na co patrzymy dzisiaj z podziwem no była sentencja wcześniej i teraz myślę tak jeśli chodzi o to drugie to podejrzewam, że za parę lat zaczną się ukazywać w kolejnych tomach sentencji redaktora łosicki, bo jako oparty słuchać, bywa że sobie wynotowałem te konkluzje, które bywają zgryźliwy we z uprzejmą złośliwe, ale najczęściej są w punkt i rzeczywiście zostają ze mną na długo natomiast jeśli chodzi o ten pkt 1 no to to jest być może w jakiejś części też przedmiot naszego namysłu i naszego pytania, które sobie sami zadajemy o sensowność cel wartość naszych życiowych wyborów profesji, jaką uprawiamy w Akademii poza Akademią i dotyczy to rzeczywiście rozmowy i Arystoteles pierwszy zaczął pewnie wykładać taki systematyczny sposób z czego soczyście same kłopoty, dlatego że część tych dzieł, które do nas dotarły nie są bynajmniej jego autorskimi tekstami tylko przechowane mi gdzieś przypadkiem notatkami przeciętnie inteligentnego, ale dlatego pilnego, ale no i potem cała masa kłopotów np. taką poetyką pada nie wiemy kompletnie co z tym zrobić, że z tą częścią, której nie jak chory i tak nie wiemy co z nią to z nią zrobić i teraz teza po tym, wprowadzeniu moja była taka, że redaktor łączniczkę w TOK FM prowadzi badania interdyscyplinarne i wielu dyscyplin nowe bardzo wielu poziomach przez rozmowy i pewnie to jest powód, dla którego strasznie chcieliśmy z tobą porozmawiać po pierwsze, żeby może czegoś nauczyć po drugie, spytać o to jak ty robisz, dlatego że pozwól nam ocenić przez siebie i nasze środowisko ich skuteczność czy są badania skuteczne czy one rezonują tak one powodują to o co nam chodzi w dydaktyce w nauce, ale to, że ludzie szukają pytają kupują książki i przeglądają fotografie tak na mnie to jest jakaś forma nauki nie tylko popularyzacji nauki, a ponieważ nas interesuje konkretna dyscyplina, której my decydujemy związana z szeroko pojętą starożytnością takim słowem kluczem, który tam się pojawia i na nim chce zawiesić pierwsze pytanie, do którego nie mogę dotrzeć to jest pytanie, które wynika z tego co nam wyszeptał warszawskie wiewiórki mianowicie, że studiowałeś ochronę dziedzictwa i teraz pytanie pierwsze to jestem hermetyczne czy Caritas co to jest to dziedzictwo oczywiście, gdybyśmy mogli od razu zmierzać w tym interesującym nas w kierunku ze względu na naszą dyscypliną ciasnotę i na to, że my jesteśmy tymi właśnie piłkami starożytni kami marki myślimy o dziedzictwie antyku o teren mega Hamad do hal moi SIM chorą my MP pismo to hojnego Ron CAL light MSW od Mai US Latina IT do kolej Ka ci one hit są second tez Hein to Hall mojej hossę jej Rossa Komen no i wielkie cuda mój ojciec ogląda moimi oczami oto przed moją granicą rejon mury komnaty piękne wgłębienia zworniki sosnowe Belki się jeżą słupy się palą pędząca wzwyż, jakby pożar ktoś wzniecił ma lat Ciska z urzędem i uranu euro rynek kusi to na panelu menu z ZHR Polimex z Odessy móc Seagal kaj Kate są ich skany Meder inne haute stoi KST trwają chodzi o lęk pomysł Hus tutaj jest ubóstwo jako weź w szerokich władnej niebie się, ale na to odpowie wielki przemyślany od esej Milicz i w głębi swej duszy ukryć co myślisz i oni nie pytaj mnie takie prawo jest Boost co lin ten władają fragment Odysei Homera w przekładzie Józefa wiklina przystała Katarzyna kiwała co to jest dziedzictwo i dlaczego chronić to jest bardzo trudne pytanie, bo to chyba nie jest takie proste powiedziałbym, że różne osoby w różnym momencie umawiają się na to co to jest dziedzictwo i dlaczego to jest wasz oczywiście są różne organizacje są różne karty międzynarodowe, gdzie się dziedzictwo stara podzielić na materialne niematerialne i zastanawiamy się, który jest łatwiej, które trudniej chronić wydawałoby się, że materialnej łatwiejsze do ochrony, bo jest istnieje można je teoretycznie zabezpieczyć nie wiem zamknąć w szkatule albo w jakimś ciemnym pomieszczeniu ani co nie materialnym robić np. z jakiejś obrzędy tańce tzw. wiedza tradycyjna mądrości sposoby robienia rzeczy jak ochronić, tak więc tutaj z wspierają różne nacje niektóre nacje niektóre narody niektóre państwa podpisały różne karty inny nie podpisały, ale starają się coś robić inne być może nie staram się niczego robić to jest największym wyzwaniem to nawet nie jest to, o czym to dziedzictwo jest gdzieś to czujemy czym dziedzictwo jest największym wyzwaniem jest to, że nie mamy zasobów, żeby wszystko co wydaje nam się, że jest warte ochrony, żeby to ochronić, więc to jest kwestia podejmowania często trudnych decyzji act znaczy z tych zasobów, czyli krótko mówiąc pieniędzy, które mamy z podatku z innych źródeł możemy ochronić jakąś część tego co uważam za dziedzictwo i teraz co uważamy za dziedzictwo warte ochrony i w którym momencie muszę powiedzieć jest pewna linia poniżej tej linii nie stać nas na to, aby pewne rzeczy chronić, a powyżej tak oprócz tego bardzo interesującym wątkiem może ściągać szerzej rozwijać, ale zasygnalizuje jest tzw. trudne dziedzictwo albo dziedzictwo niechciane to jest fascynująca rzecz dla mnie, bo mówimy o np. architekturze ta, która powstała w historycznych czasach od, których obecne społeczeństwo chce uciec, czyli powiedzmy konkretnie Polska pod zaborami i mamy budynki budowle budowle sakralne albo w nie wiem budownictwo mieszkaniowe budowane przez zaborców w tym no i teraz jesteśmy w nowej rzeczywistości teraz co z tym zrobić z 1 strony jest to ładne wartościowe, ale z drugiej strony budowane przez zaborców no, więc chcemy raczej się tego pozbyć jako pewnego symbolu opresji jak, czyli coś jest być może warto zachować, ale politycznie chcemy się od tego odciąć albo mamy budownictwo drewniane wybory w jakimś ryneczku w pięknym mieście i potem czasy zmieniają myślimy sobie drewniane budownictwo to jest przestarzały to jest trochę niemodne to trochę świadczy o braku postępu, a więc rozbieżne to wszystko i wybudujmy piękne nowe kamienice z innych materiałów potem budzimy się z ręką w nocnym naczyniu ksiądz ojej, ale to to była ta wartość teraz mamy coś co nie jest wartością także to dziedzictwo ściany bardzo interesującym wątkiem na południu Europy w Grecji na Sycylii mają dobry zwyczaj znaczy budują nowe rzeczy ze starych materiałów jest jakiś pomysł na przetwarzanie, a jeśli chodzi o takim niechciane dziedzictwo pierwszej wszedłby do Koloseum i trudne dziedzictwo, które zwiedzamy, a jednocześnie wiemy co się tam działa i to, o czym mówiliśmy przy 1 okazji łacina z prawda emblematy czym Cezarem, a jeszcze byśmy się wspiera trochę wyżej to można by się zastanowić co jest warte ochrony podejrzewa pewnie jakoś tak bardzo bardzo uproszczonym świecie, że ta część na wschód od nas ten daleki wschód myśli o ziemi jako czymś wartościowym, a czytam stoi świątynia cesarza takiego czy innego no to stoi, ale za 500 lat może stać na i to miejsce święte nie to co nim stoi, a w świecie Zachodu raczej myślimy o materiale, który miał kontakt z przeszłością tak, czyli nie wiem mur obronny, obok którego mógł przechodzić Kościuszko jest dla nas cenny albo nie wiem kawałek drewna, który leżał nad Wisłą podczas gdy król August mógł być po drugiej stronie rzeki też jest cenny, bo on dotyka czegoś, czego już niema tak też jakieś takie, gdy różne sposoby myślenia co myślę w naszej rozmowie cenne, jeżeli zostaliśmy właśnie co jest cenne tak czy cena jest pewna myśl, czyli też dziedzictwo niematerialne, ale zapiszemy to ona staje się w pewnym sensie materialnym, bo jest, ale też niematerialne, bo nie chodzi o to, że zapisane tylko, że wyraża pewien sposób myślenia odnośnie tego co ty mówiłeś o starożytności o no takiej prostej obserwacji, że ja wiem baldachim nad ołtarzem w bazylice Świętego Piotra zrobiony jest przez Berniniego z pokrywy panteonu jak to mówią Włosi to rabat tłumaczy wszystko zostało tam zrabowane przerobione oczywiście to wywołuje pytanie czy to przerobione dziedzictwo jest dalej tak albo kościół za widzów kościelny chyba gdzie tam jest część 3 synagogi tak druga refleksja jest taka, że nawet na tym obszarze trzymamy się Rzymu nawet topograficznie ile tam 200m od Koloseum jest kościół San Clemente, gdzie na najniższym poziomie jest Millennium i potem jest bazylika 0406. chyba wiek no i potem jest to co dzisiaj widzimy na samym wierzchu, czyli to pokazuje taką strukturę, że to dziedzictwo ono jak gdyby się na budowę wujek ta i niekoniecznie zawsze niszczy z jakiejś racji jest zachowywane nawet wtedy, kiedy przychodzą pokolenia przekonane, że ich dziedzictwo jest lepsze jest ważniejsze to jednak tam jest jakaś intuicja, która być może wiąże się z tą koncepcją jakiegoś Niewiem gen izolacji takie przekonania, że są miejsca, które w sposób niemieszczący się żadnej ideologii przechowują jakoś strasznie ważną energię tak jak niewielka do już zamyka Lewis symbolicznie wprowadza tam chrześcijańskich mnichów ani równa to z ziemią coś takiego nie są to myślenie o dziedzictwie w perspektywie antyku tej kultury, której myślimy już pokazuje nie tylko ten dylemat, którym ty mówiłeś oczy co jest albo nie jest dziedzictwem, kto o tym decyduje w jakim momencie na podstawie jakich kryteriów na ile one są polityczne nie są religijne na ile są ideologiczne, ale że ona również podlega jakimś transformacją, jakby tutaj dziedzictwo przychodzi do głowy koncepcja tradycji koncepcję tradycji, które generalnie są 2 jest wschodnia zachodnia, gdyby 1 posługuje się kategorią studni druga rzeki jak my tu tu jest woda tylko tutaj napłynie zbiera ze sobą wszystko po kolei no oczywiście, że jest pytanie czy to co jest w Wiśle jest też pod Gdańskiem czy to jest cały czas ta sama Wisła jeśli tak to co ona ma wspólnego z tym co jest tam w górach, a w przypadku tej pierwszej koncepcji studni sytuacja jest trochę inna, bo tam, jakby ta woda w tym przekonaniem żona jest czysta tylko w tym 1 miejscu na liście mają chronić tak ona musi być nie zanieczyszczona nie zasypano obroniona prawna to są chyba też jednak myśli są 22 podejścia do tego dziedzictwa, który mówi tak, ale dla mnie w ogóle myśleniu o Wschodzie Zachodzie jest też ważne z punktu widzenia myślenia o tym co jest ważne czy ważne jest szczęście pomyślność bezpieczeństwo zbiorowości grupy czy ważne jest szczęście pomyślność bezpieczeństwo jednostki i to jest spór rozstrzygany no bo w części świata mówimy to nasze myślenie o tym co jest ważne, czyli to część jednostki jest najważniejsza i z tego powodu prawa człowieka przemiany rozwoju cywilizacyjnym także etaty misję niesienia kaganka oświaty do tych, którzy nie wiedzą jak jest tworzą właśnie na świat tak, a druga część myślenie to, jakie prawa człowieka przez jednostkę nieważna ważna jest rodzina grupa miasto itd. tak dalej to oni nie wiedzą jak może się koncentrować na jednostce skoro itd. i to jest niedostrzegalny, bo musielibyśmy wyjść poza system ktoś coś powiedzieć ta strona ma rację albo tamta strona ma rację, a dopóki tego nie mamy i wydaje się, że mieć nie będziemy na to zawsze byśmy skazani na przekonywanie tych innych albo nas samych, że to my mamy rację bo, bo oba nasze więcej albo, bo my zaczęliśmy wcześniej tu zaczyna się problem, bo co służby to miało znaczyć, a co ekspert od ochrony dziedzictwa powie o tym dlaczego właściwie chronimy dziedzictwo nie tutaj znowu jest także jest takie podejście powiedzmy muzealną archeologiczny nie znaczy coś uznajemy za cenne to może być nie wiem małą złotą figurą zachowaną w muzeum albo dużą wazą prawna jest za pancerną skrzynią jak gdyby sam sens jej istnienia jest w tym, że one istnieje jest takie podejście trans formującej jak takie, które nie oddziaływuje ja nie jestem ekspertem od ochrony dziedzictwa to dla dzień dobry chciałam z niego w jakim sensie przepraszam jest też ochronić to dziedzictwo nie, zapraszając ludzie Niemcy chciały czekać studiował tonie notę Alek, ale może się nie chcieli również ekspertem, a nas za skutki studium doszedł do wniosku, że nie chce być niezależny ekspert no i to mnie przekonuje się, że ekspertyza być ekspertem wymaga jednak jeszcze wielu innych czynności to są myślę bardzo trudne kwestie takie zarządzanie dziedzictwem, bo ono dokonuje zarówno na jakiś takim szczeblu międzynarodowym, jaki na szczeblu państwowym, ale też na tym szczeblu najniższym, czyli lokalnym muzeum czy chociażby to, że przekazujemy pokolenia na pokolenie pewne umiejętności, ale ja chciał wiedzieć co stoi za tym za tymi swoimi luźnymi rozmowami to znaczy czy tobie leży na sercu zachowywanie dziedzictwa pozostanie przed materialnym na chwilę czy dla ciebie to jest ważne, żeby udać się nas ze stanowiska archeologiczne, żeby muzeum się zawiesić na jakich ważę właśnie przysłowiowej czy wiesz czy to w ogóle nie ma związku z tym, dlaczego i, o czym rozmawiasz, próbując odpowiedź na to pytanie czuje, że zostanę ubrany albo wstawiony na taki 1 stał, że oto jest dziennikarz, który robię audycję, aby chronić Dziedzic zagrożeń, które dziś zrobić my też nic za ludzi audycje robili po prostu nie i mam wrażenie, że nagle stanę się właśnie się obrońca jakimś działaczem na rzecz, a tymczasem, jeżeli coś takiego wychodzi to wychodzi przy okazji tak to bardziej jest zdaje się pewna intuicja czy próba zagospodarowania czasu pomiędzy nicością nicością, bo to wszystkim ciekawy teraz czytam taką interesującą książkę, która się nazywa pochwała porażki 4 lekcje pokory i autor we wstępie zwraca uwagę albo przypomina może także właściwie wszystko co robimy na poziomie naszego życia zdrowia próby osiągnięcia sukcesu biznesu relacji międzynarodowych wojen pokoju pisanie książek tworzenia systemów filozoficznych i ochrony dziedzictwa to wszystko zakończy porażką wolność wie samo życie ma z wpisaną w siebie porażkę, bo jest tani coś, która jest przed nami jest coś co jest po nas więc, gdy już jesteśmy skazani na porażkę i ta porażka powinna być bardziej doceniona powinniśmy się w gry w tę porażkę i objąć się bardziej niż byśmy chcieli, czyli nie tyle szukać sukcesu od razu się pogodzić porażka nie nie chodzi o pogodzenie tylko chodzi o uświadomienie sobie, że czegokolwiek byśmy spróbowali to i tak poniesiemy porażkę każdy z nas każdemu, w którym momencie czujemy stronę mam wrażenie strasznie poważnej w filozofii, ale nie wiem czy pójdziemy tym tropy to, choć tworzą filozofię, ale jak nie na to, że to ciąg jak więzienie za działanie coś się znaleźliśmy nagle nie było tak jak głęboko egzystencjalnym pesymizmem, który mnie osobiście jest strasznie bliski jak najbardziej podzielam tę filozofię, chociaż w odniesieniu do dziedzictwa chciałbym chyba jednak myśleć inaczej, dlatego że no, kto przychodzi namyśl powiedzmy Schliemann miano powiedzmy pani porażkę w tym sensie, że nie dał się na archeologicznej robocze i kopiąc stroje zniszczył połowę tego zdobył niemal 2 taka porażka, która wynika z konkretnych przyczyn, ale jej towarzyszy też jednak ogromny sukces znaczy jemu w tym czasie, który miał do dyspozycji to ocalenie i przekazanie to jest ta, do którego zaraz jeszcze wrócę, bo lubię to w tych rozmowach się udało mam wrażenie, że akurat w tym życiorysie Heinricha Schliemanna, czyli fascynuje od od nie wiem od liceum jest całe pasmo różnych porażek jest trochę kryminalistyki strony kradzieży jest trochę różne willi, ale jest jednak ogromne pasmo wielkiego sukcesu, którego my jesteśmy beneficjentami po upływie prawie 200 lat, więc nie do końca podzielał tę wizję i pozwoliłbym sobie już skomentować nie ekspercką i skrajnie subiektywnie, że twoja próba straszenia siebie samego z piedestału nie bardzo się powiodła takimi się wydaje ale, gdybyśmy wrócili do tej dyskusji właśnie co jest dziedzictwem w tym zakresie, który nas interesuje, którym wszyscy zajmujemy może intensywniej ty czasami pomiędzy nicością, a nicością, trzymając się tej twojej wizji czy rozmowa o on broni Zosie wykopaliskach w Egipcie czy gdzieś w Syrii ona służy zaspokojeniu ciekawości zabiciu czasu między tymi częściami częściowo tak, ale powiedziałbym przy okazji rozmowy chciałbym dowiedzieć się rzeczy, których nie wiem albo, których nie mogłem wiedzieć wcześniej, bo właśnie okazały się przy okazji wykopalisk np. tak albo przy okazji badań autora książki autorki innej książki, ale też muszę chcę pamiętać o tym, że słuchają mnie słuchacze słuchaczki więc, gdyby chodziło tylko zaspokojenia mojej ciekawości no to równo wszystkim mówić na spotkanie, a zapisać na kurs i po prostu społecznego albo przeczytać 5 książek jakiś temat, więc stałam się chyba coś postawić w w roli kogoś, kto w imieniu tych osób, które potencjalnie ten temat zainteresuje wypytać się dowiedzieć, czyli staje się tym sensie takim samozwańczym rzecznikiem żyli tak mogę powiedzieć, skąd wiem, że ktoś chce tego słuchać nie wiem na początku nie wiem to jest taka czasami droga bardzo intuicyjna, ale szybko okazuje się czy coś ciekawe czy coś jest nieciekawe komentują piszą, że coś sprawiło, że np. sięgnęli po lekturę albo zamówili książkę albo zaczęli interesować albo w po tak też zdarzało, że zaczęli pisać książkę albo, że ich życie w ten sposób się się zmieniło, ale też dostaje sygnały, że ten temat to zupełnie do niczego no na szczęście można korygować tak, więc jeżeli temat ciekawy to oznacza, że gość czy temat powinien powrócić, dopóki będzie ciekawy, jeżeli jest nieciekawy to powinien zniknąć użyjesz sformułowania, że czujesz się takim trochę samozwańczym rzecznikiem i doskonale rozumiem natomiast pytanie, jakie mi się pojawia dotyczy tego rzecznikiem jakich interesów jest to znaczy, że to jest klub w ludzi ciekawych świata nie chciał być członkiem żadnego klubu, który przyjmuje takich ludzi jak ja tak nas Asghar wywiadem doskonałe tak jest, ale domyślam się, że można być rzecznikiem nie będąc członkiem klubu światy ciekawe myślę, że świat jest niesłychanie ciekawy i warto zaglądać z gdzieś w Podkamieniu za ramę obrazu do starego i pilniczki, a zdaje się, że czasami i oczywiście rozumiem, dlaczego tak jest, ale koncentrujemy się zbytnio na pewnych tematach Polska należy do tych państw cie polityka nagle stała się ważnym tematem dla wszystkich i pewnie to nie jest miejsce czas o tym, żeby mówić dlaczego, ale zakładam, że czujemy, dlaczego tak każdy z ekspertem od polityki komentujemy ten polityk powiedział to tamten to jakby żyjemy polityką w radiu TOK FM o polityce rozmawiamy praktycznie 24 godziny na dobę jest jeszcze kilka innych tematów, które są ważne i jeżeli ktoś interesuje radiem bardziej na tory nie wiadomo pewne zdrowie jest takim tematem albo o ekonomia, czyli to będziemy bogaci czy biedniejsi to są to są takie tematy, więc wiele stacji radiowych taki sposób sobie na świecie w ustawie program, że ma właśnie politykę ma zdrowie ma ekonomię po to, przyciąga ludzi i wiemy, że też czas jest ograniczony, jeżeli chodzi o wybór tematów ja staram się w moich programach sięgać po to, tematy, które pewnie nigdy by się na antenie nie znalazły, bo są niszowe, a jednak za tymi tematami stoją ludzie pasjonaci, którzy poświęcili im lata dziesiątki lat czasami to jest prawdziwa przyjemność rozmawiać z tymi osobami, a po drugie, nagle okazuje się, że właśnie poza sporem czy podpisać tak czy rozpisać inaczej czy głosować na tego czy głosować na kogoś innego okazuje się, że jest jakiś fantastyczny świat przypomniał się gość, który był dystrybutorem ziemniaków, tak więc trudno sobie wyobrazić bardziej, więc ludną pracę chodzi o to, żeby sprzedawać hurtowo Ziemiak jednak jego misją, że tak można powiedzieć, iż taka idée fixe było to, żeby Polacy i Polki nie chodzili do sklepu po ziemniaki tylko po konkretną odmianę, bo taka odmiana jest lepsza frytki taka jest lepsza na puree miał istnieje 150 gatunków ziemniaków, a my chodzimy po ziemniaki, dlaczego nie chodzimy po niem Karoliny albo Almę tak przecież i jego misją było to, żeby nauczyć i pokazać Warsza wy kucie świat ziemniaków przecież to jest jakaś fascynująca rzecz, ale przecież tym, dlatego że taki człowiek, który jest całkowicie pochłonięty to co mówiłeś w w pewnym sensie było ciągiem odpowiedzi na ciąg moich zadanych pytań w tym sensie, że mówiłeś o rzeczach którymi się zajmujesz, które płyną, owszem, z ciekawości, ale płyną również, żeby wzrost zdania w tej rzeczywistości, która jest finansowana zaplątane, w jakich tematach co powoduje, że jakaś istotna część życia gdzieś umyka im moja, jakby intuicja po tym co mówiło się taka, że to nie jest tylko takie miejsce, w którym ginie jak hasz albo nieistotna albo porównywalnie nieistotna z polityką ekonomią czy czymkolwiek innym albo porównywalnie istotne część tego ludzkiego doświadczenia tylko samo, że coś takiego słowa, że to są rzeczy ważne i na tym chciałem się trochę zatrzymać, bo co to znaczy ważne, dlaczego to jest ważne to są rzeczy ważne, bo polityka gospodarka czy zdrowie one są dla ludzi celem to znaczy zdobyć utrzymanie władzy tak albo bycie zamożnym albo bycie zdrowym, ale można zadać pytanie, ale właśnie po co nam to jest tak do czego nam jest polityka do czego nam zdrowie do czego nam są pieniądze nie w sensie zamożności, ale możliwości zapewnienia sobie pewnych rzeczy tak, bo tutaj właściwie się koncentruje to co chodzi, bo państwo powinno zapewniać te wszystkie rzeczy, czyli polityka powinno być po to, żebyśmy sobie mogli realizować nasze małe i duże marzenia, żebyśmy mogli powiedzieć to ja dzięki temu, że sprzedam 10 ton ziemniaków będę miał środki na to, żeby wydać książkę dlaczego, jakie są fajne tak albo to ja, kiedy przetłumaczy Greka zorbę będę miał środki na to, żeby sobie do siłowni i wyciska naciska zaś 100 kilo tak, a dzięki temu będę zdrowy, więc będę mógł też przetłumaczyć kawa FISA, jeżeli go już nie przetłumaczyła w całości przetłumaczyłem wyda, więc przetłumaczyć mogę kolejnego autora albo kolejny raz na kolejny raz tak właściwie to, o czym rozmawiamy to są to są te rzeczy tak, które powinny tworzyć taką ochronę tego co w życiu chodzi o to w życiu hali, ale com Cezaremu Łasiczce, a byłem kiedyś jako widz na wręczeniu dyplomów maturalnych chyba tak to można być to było nie było w Polsce i przysłuchiwałem się mową najlepszych uczniów przecież tam osoby, które zdobędą najwięcej punktów no to też jakoś tam honorowane specjalnie one też przemawiają trochę w imieniu swoim, ale to też w imieniu koleżanki kolegów i zapamiętałem fragment przemówienia 1 dziewczyny, która mówi najtrudniejszym momentem jest to, że teraz właśnie kończymy to liceum nasze im musimy wybrać na studia i ich właśnie od paru lat czy nasi doradcy w szkole, ale też rodzice znajomi pytają no dobrze to co wybrała już zdecydowałeś ona mówi, a ja jeszcze nie wiem my chyba też jeszcze nie wiemy kim chce być to za wcześnie nie powinniście pytać nas, kiedy mamy 181920 lat co chcemy robić w życiu, o co chodzi to ja tak odpowiedział hektar dziewczyn odpowiedź, że trzeba wciąż jeszcze za wcześnie jeszcze nie wiemy o sobie siedzeń Majta nogami między nicością nicość czy nie bardzo dziękuję pewnie można to uprościć takiej odpowiedzi, w której ten sens się słania szukaniu nie do trochę tak, ale też wypełnia wracając czy, próbując trochę szerzej, o co w życiu chodzi o to w to jest trochę taka relacja pomiędzy tym co sobie, gdzie znajdujemy, a tym co otoczenie mówi no i teraz pewnie, gdybyśmy do Grecji powrócili to nie filozofowie greccy powiedzieliby nam, że chodzi o to, aby przestrzegać prawa także mamy prawa i one są po to, abyśmy ich przestrzegali i w tych trudnych wyborach pomiędzy pewną powinnością wobec rodziny, a jednak obowiązującym prawem powinniśmy kierować się prawa przestrzegać KE albo powinniśmy doprowadzić do tego, aby wyrządzone zło zostało ukarane, bo to jest gorsze niż samo wyrządzone zło ale, gdybyśmy się pewnie zwrócić osoby, która mieszka we współczesnych Stanach Zjednoczonych to być może 1 stanie byśmy usłyszeli, że chodzi o to, aby nie wiem kumulować jak największy majątek winny byśmy usłyszeli, że może chodzi o to, żeby się rozwijać, żeby móc co chwila zaczynać odnowa i po karierze handlarza nieruchomości zostać artystą no, więc z 1 strony jest coś nas co każe nam czegoś poszukiwać albo stawia sobie cele zmienne lub niezmienne, ale z drugiej strony jednak podlegamy różnego rodzaju głosom, które są zwyczajem trendem albo wynikają znowu z tego żyjemy w świecie jednostki czy świecie zbiorowości jasne na nasze poczucie sensu wpływa straszna ilość rzeczy, które są konsekwencją wybitego na budowy wania się kultury filozofii Religi doświadczenia emocji psach wszystko z tego lęku przed nicością tu się zgodzimy to prawda, ale w tym brak 5 między tymi nicość minut rzeczywiście spoglądamy w stronę rzeczy, które intuicyjnie rozpoznajemy jako ważne wtedy właśnie, kiedy próbujemy definiować te pytania no, które tworzą sens naszego życia jeśli mogę próbować jakoś skonkludował tę opowieść o przemówieniu szkolnym kiego tak jak i oczywiście te sensy się zmieniają, bo jesteśmy my jesteśmy w drodze tak jak ten świat, przez który idziemy też jest też w drodze ale gdyby mogli spróbować wrócić na chwilę do tego konkretu, który naszym podwórkiem przepraszam za to one no intryguje nas mianowicie tym co jest dziedzictwem antyku i może zostawmy na boku, chociaż to nie jest bez znaczenia to dziedzictwo, które nazwać materialnym, ale np. czy takie dzieło Platona czy skrawki Heraklita czy Eurypidesa mojego ukochanego to jest twoim zdaniem materialne niematerialne czy materialnych jest kilka rękopisów gdzieś tam dziewiątego wieku, które mamy są zamknięte w gablotach za jakimś już szkłem grobem w specjalnej w wilgotności 3 nie materialnym dziedzictwem, który żyje, a właśnie tak jak ta bazylika San Clemente nie jakimś tym narastającym procesie myśli pojęć pytań zwracania uwagi na to co ważne jak to jest myślę, że jeżeli by przeanalizować to teksty to pewnie można by podzielić na pewną grupę, która mówiłaby o tym jak żyć albo co jest ważne, a druga grupa to by była grupa pewnych obserwacji na temat człowieka no i jak żyć co jest ważne oto, że wspieramy pewnie będziemy wspierać możemy to albo zachować jako pewien wzór, bo uważam, że to ważne albo być może jako świadectwo tego jak drzewiej bywało natomiast pewne obserwacje na temat człowieka nie emocji namiętności pomagają pewnie nam zrozumieć co się wokół nas dzieje i teraz dopóki mamy pierwszego autora lub autorkę, któremu możemy przypisać na to mówimy, proszę bardzo, to osoba to zauważyła, czyli możemy sobie powiedzieć Biblia hebrajska jest dla nas jakimś sposobem myślenia o człowieku, który pomimo tego, że powstało dawno temu to wciąż aktualne, bo jako ludzie nie zmieniliśmy się, ale potem mówimy no dobrze mam jeszcze nie wiem duma Eli, iż wcześniejszy tekst, który właściwie też tam coś mówi więc, dopóki nie znajdziemy czegoś sobie wcześniejsze no to używamy pierwszego znanego nam autora, atakując staje się słowem klucza tak dzięki temu możemy się komunikować, ale tak naprawdę chodzi o pewną wiedzę zgromadzoną na temat tego jacy jesteśmy tak celne obserwacje celne obserwacje, które ktoś zaobserwował, że przyjrzeć się popularnym serialom czy filmom hollywoodzkim, ale nie tylko to ktoś mógłby zaznajomiony z gracją wypowiedź, ale zaraz to przecież wszystko już było tak ta historia została opowiedziana no tak u nas wciąż opowiadam, a model pt. ona kocha jego on nie, bo kocha kogoś innego co z tego wynika z jest modelem, który stworzył setki tysiące filmów, tak więc to dziedzictwo, jeżeli na nie spojrzeć jako coś wartego zachowania nie bardzo rozumiem jak to Boża zachować lub nie, bo jest pewna trafna celne obserwacje na temat tego jacy jesteśmy, więc jeżeli ono przypadnie na pergaminie z kosztami do zachowa się, gdzie indziej tak, jeżeli nie Biblia hebrajska albo Arystoteles to może Szekspir albo o Norwid albo Olga Tokarczuk w tak, ale to jest trochę tak jest samo napędzająca się może nie bardzo, ale takie samo bądź, czując organizm, że wśród nas są osoby, które żyją i nie zastanawiają albo gdzieś tam dążą są tacy, którzy ją zaraz zobaczymy co się dzieje zobaczmy co nas napędza, dlaczego robimy to co robimy i co ona itd. tak dalej no tak, bo to jest chyba myśli coś więcej niż to powiedziałeś pewna wiedza o nas samych, która jest na w takiej sztafecie trochę tak przed przekazywane w procesie recepcji translacji przekształcenie, jakby tata jest chyba ta metafora rzeki potrzebna jesteśmy gdzieś pewnie koło Płocka tam pod Toruniem jest twoja nicość wartą płynie tak cały czas i zbiera ze sobą, bo wszystko i teraz to jest obserwacja myśli strasznie fajna i też taka, która pozwala przy całym egzystencjalnym pesymizmie drogi ku nicości, które proponujesz jednak dość pogodna, a taka, że to jest pewna ważność, jakby ona weryfikuje się w tym, że z czasem rośnie nawet dziś zmienia cały czas towarzyszy ona jest czymś więcej niż wiedzą jest gdzieś nas tworzy następczym jesteśmy teraz, gdy istota pytania, które sobie zadajemy myśląc o tym czy np. gdyby Jacek został ministrem edukacji należy zlikwidować wszystkich tu filologii klasycznej czy nie to znaczy czy właśnie z racji tego, że ta rzeka płynie to już jest brany jest nas czy my musimy czy powinniśmy ciągle wracać ciągle uczyć dzieci czytania tego Homera cały czas tego samego cały czas od nowa w pewnym sensie cały czas tak samo czy trzeba robić czy czy nie trzeba to jest ważne, aby słowo ważne typu użyły pierwszy raz i straż 1 przywiązaniem oczy dlatego uważam, że jest ważna oczywiście, dlatego że uważam, że należy kształcić życie dlatego, że ma umieć Homera czytać po grecku to jeden z tak jasne, ale co myśli zatem odpowiedź pytanie prosta natomiast realizacja tej odpowiedzi nie jest prosta no bo 1 rzeczą jest to co uważamy za ważne, a drugą rzeczą jest to jak otoczenie działamy na co nam otoczenie pozwala przykład możemy jako o nie mi minister edukacji minister kultury dojść do wniosku, że hummery już się wyczerpał, że właściwie albo uznamy albo wystarczy przeczytać parę zdań tak nas to do niczego nie doprowadzi tak no cóż z tego, kiedy np. mamy MR USA, która mówi, a ja czuję, że Homera można odczytać na nowo w innej perspektywie w kobiecej bardziej albo feministycznej świetnie pani profesor to niech pani sobie to przetłumaczy na nowo no to pani profesor sobie przetłumaczyła na nowo i sukces polegał na tym, że znalazła wydawcę wydawca książkę wydał na i teraz jest kolejne nowe tłumaczenie Homera można ponieść sięgnąć można je przeczytać można się spierać czy to swą zostało trafnie czynie za bardzo odleciała czy tak dalej tak dalej tak, ale sukces polega na tym, że znalazła wydawcę no dobrze inny jest inna pani profesor, która wpadła na pomysł, żeby przed Maciej Weder i znowu możemy się zastanawiać czy wada jest ważna jest nieważna pewnie wszyscy dojdziemy do wniosku, że ważna, ale teraz przetłumaczenie ich Wedel jest czymś na co warto wydawać pieniądze wielu wydawców polskich założenie, że kto czyta Wedel to znaczy można nią chodzi o to czy tylko kto kupi wada, bo to jest przecież model biznesowy, tak więc musi się opłacać więc, ponieważ nikt nawet nie kupi to nie opłaca się wydawać tłumaczenia polskiego League wedy no znaleźli się tacy, którzy wydali i tu jest pewien taki rozłam pomiędzy tym co jest ważne, ale co z tego, że to jest ważne, jeżeli nie możemy z tym zrobić czasami coś jest ważne, ale dziś nie umiera, bo nie przekonaliśmy otoczenia albo z innych powodów nie udało się przekonać osób do tego, żeby coś zachować przetłumaczyć wydać wydać po raz kolejny są skoro mówimy o ogródkach to przecież sporo greckich tekstów zachowało się dzięki arabskim tłumaczeniom, tak więc znowu ktoś uznał, że to jest ważne, ale nie zatrzyma się w momencie konstatacji tylko poszedł dalej, tłumacząc przechowując wydając, robiąc wokół tego szum to chciałem usłyszeć Acta, więc sięgnąć tytułu jak jak dobrze wiesz w tej serii jest od Zielińskiego z książki poco Hammer tego nudnego wykładu natomiast mówiłeś przed chwilą to przypomniało mi się takie zdanie Zielińskiego z tego wykładu w 1901 roku mianowicie, że społeczeństwo współczesne żyło się zmyślą, że filologia klasyczna jest nauką przetrzyma śnieg tą wzdłuż wszerz nauką, która żadnych już ciekawych zagadnień nie stawia przed pracą twórczą jedna z części tej wypowiedzi miała między taki taki sam wydźwięk oczywiście tak samo jak Zielińskiego w następnym tak samo jako uczeń wie drugie czy kolejne zdanie tej tezie przeczy naturalne no bis hop in kwit datą unikam error kwot dam ud kół LOK idea Muz infobus Memoria Edith rozwinąć akcję PLN mu multum SRR Satus maggi mowa w mur komisji handlu i SOR aut fakt audi Janus, a ludzki tłum, ale kwoty elegant z czy nazwać teren natury czy też skutkiem jakiegoś urojenia że, gdy widzimy takie miejsca, w których jak wiadomo często przebywali godni pamięci ludzie wzruszam się bardziej niż, gdy słuchamy opowieści o ich czynach lub czytamy jakiś widziała na walut regionu mowa tor będzie ani misji Plato nic im mentalnie ten akceptuje Primum hindi skutery soli tłum ku sesjami inni Hortus pro 5 i normy mory son Michał front set i psem ewidentnie im konspekt mają pełne tak właśnie jestem wzruszony teraz Moto przychodzi mi namyśl plafon, o którym wiemy, iż pierwszy zwykł tutaj prowadzić dysputy również znajdujące się w pobliżu ogrody jego nie tylko nasuwają mi wspomnienia o nim, lecz zajął się stawiać przed oczami jego post fragment o najwyższym dobru złu Marka Juliusza Cycerona przekładzie Wiktora Kornatowskiego czytała Katarzyna kiwała, żeby podjąć to, o czym mówimy trochę nawiązać do tego co czarek mówi robi od jakiegoś czasu muszę zadać pytanie Czyty uważasz, że nauka jest w kryzysie tak uważam, że nauka jest w kryzysie ale, ponieważ zrobię taki cykl kilkunastu audycji na ten temat to raczej odesłał bym słuchaczy słuchaczki do tych audycji no bo tam znajdą państwo więcej informacji, dlaczego uważam co znaczy, że nauka jest w kryzysie ja myślę, że kiedy mówimy o nauce to jest to bardzo pojemny termin tak można trochę jak ze sztuką powiedzieć, że mamy sztukę i pewnie mamy narzędzia, żeby ocenić czy jakieś dzieło sztuki jest dobrze skomponowane czy jest dobrze wykonane czy przetrwa czasy trzeba konserwować, a oprócz tego mamy rynek sztuki i rynek sztuki kieruje się trochę innymi prawami znaczy coś co jest dobrze skomponowane niekoniecznie musi być drogie coś co jest złą sztuką może być horrendalnie drogie tak to to są zupełnie inne reguły tej podobnie chyba jest w nauce, czyli z 1 strony mamy robienie nauki, że tak brzydko powiem, a z drugiej strony mamy instytucje i cały system, który wokół nauki jest i chociażby system edukacji tak na jej pytanie, w którym momencie zdecydowaliśmy się na jakiś model trwa trwa trwa, ale nie było chyba takiego momentu, żeby powiedzieć dobrze minąłem Stola 200300 lat zatrzymajmy się zobaczmy czy to działa albo co znaczy, że działa co znalezienie działa i o co nam, o co nam chodzi w nauce to, że dzieje się coś niepokojącego to pewnie wystarczy posłuchać przeczytać co się dzieje czy w polskich uniwersytetach czy polskiej Akademii czy w zagranicznych nie myślę jakiś konkretnych kwestiach, ale chociażby kwestia wolności słowa tak czy Akademia ma być miejscem takim laboratorium, w którym można wypuścić niebezpieczne substancje po to tylko byśmy mogli zaobserwować jak one funkcjonują i co w nich jest niebezpiecznego, bo przecież uczymy czy staramy się nauczyć kogoś, kto później będzie podejmował decyzję jako polityk czy podejmował decyzje jako lekarz czy też tworzył dzieła jako pisarz autor autorka czy Akademia ma być takim bezpiecznym laboratorium, w którym będziemy wypuszczać niebezpieczne substancje czy jednak co obserwuję coraz bardziej ma być bezpiecznym laboratorium także oczywiście, ale wypuszczamy takie substancje, aby one broń Boże nie wywołały skrzywienia na twarzy żadnego z uczestników i to nam strasznie ogranicza to substancje, które wypuszczamy ostatnio miała miejsce taka historia jeden z amerykańskich uniwersytetów, że wykładowczyni, która nauczała na temat kultury islamu pokazała zdjęcie proroka Mahometa są bardzo popularne także wśród muzułmanów no i okazało się, że tym uraziła uczucia religijne 1 ze studentów w no i zobowiązała debata na temat granic wolności słowa czy Uniwersytet powinien dbać o to, aby żaden ze studentów i studentek i nie poczuł się czy nie poczuła się urażona obrażona czy też właśnie powinien być tym miejscem, które wrzuca w pewien ogień, ale to jest system, a z drugiej stan jest nauka tak i pewnie naukowcy są gdzieś tam pomiędzy to znaczy pewnie mogą sobie sami robić naukę, ale w praktyce muszą być w tym systemie, a więc stronę współ decydują tylko być może potrzebny byłby jakiś taki naukowy sobór na poziomie krajowym pewnie międzynarodowym byłoby to trudne do przeprowadzenia, chociaż dlaczego nie kiedy mówimy o nauce to mówimy o sporze pomiędzy humanistami, a ściśle Kamil tak no ale każdy, kto trochę się filozofia interesuje to właściwie widzi, że bez matematyki nie ma filozofii, więc nie można być humanistą, jeżeli odrzuca matematykę takim przyznaje aktor się zdawało starożytnym Grekom jednocześnie znowu mamy sztukę rynek sztuki mamy naukę system naukowe no i szyłam do tych rozmów aplikacja Radia TOK FM, ale wspomnę o jednym z grzechów czy jedno jednej z chorób, która toczy naukę, czyli Grand poza SEK, bo nie da się robić nauki bez pieniędzy tych źródeł, z których pieniądze mogą płynąć czy liczba tych źródeł jest ograniczona możemy podzielić na jakieś grupy no i trochę naukowcy stają się niewolnikami tego, skąd pieniądze płyną tak, ale też nie starają się zabezpieczyć przed tym może, tworząc pod dziedziny albo pod instytuty kiedyś pandemią taki program jak spowodować, żeby np. wykładać na Uniwersytecie jakiś albo mieć jakąś taką małą katedrę w jaki sposób kolor wykładziny wpływa na długość życia czy są poczucie prowadzącego czy prowadzący audycję i to się da zrobić tak najpierw można napisać właśnie artykuł, który być może zostanie wyśmiany, ale możemy oprzeć kolejny artykuł tak możemy stworzyć jakąś grupę możemy w końcu zrobić konferencję na ten temat i w którymś tam kroku tym, którzy finansują naukę trudno będzie odmówić chociażby jakieś części środków na najbardziej absurdalny pomysł to tylko naszego samozaparcia zależy to tak oczywiście to jest może zabawne może trochę też tragiczne, ale no, ale żyjemy w takim świecie, że w tej walce o to, żeby zabezpieczyć sobie oczywiście post myśląc środki na to, żeby móc prowadzić wg nas najważniejsze badania najważniejszą działalność naukową na świecie no musimy się wszyscy przykryć to samo za krótką puder meta, czyli trzeba zwołać sobór pytanie, kto jest papieżem mógłby to zrobić i myślę, że to jest pomysł w sumie w fajny ale, ale nierealny, bo wiadomo, że wiadomo, że Akademia też jest matką, która karmi swoje dzieci, więc nie widzę, aby dzieci przeprowadzały reformę, która je odstawi od źródła pokarmu no właśnie, bo pytanie, jakie sobie zadajemy też niekiedy próbujemy sformułować bardzo konkretnie nie znaczy myśląc z takiego miejsca, którym na co dzień przebywamy, czyli studiów nad starożytnością tak czy inaczej rozumianą w takiej czy innej formie czy postaci dziedzictwa zachowaną patrzymy przed siebie no mam pokusy powiedzieć, że coraz bardziej będziemy tam to co lubisz najbardziej, czyli Toni to nicość, ale z drugiej strony mamy poczucie, że to co robimy jest znowu siebie zapytuję kurcze ważne jest sakramencko fajne jest ważne też z takiego punktu widzenia, który jest zupełnie niezwiązany z finansowaniem nauki punktami za publikację grantami tylko jest miejscem świadczenia niebywałej satysfakcji bycia sobą w tym punkcie historii, którym jesteśmy jakimś takim lustrem, w którym rzeczywiście może trochę lepiej się rozumiemy sami się rozumiemy jak jakiś przeglądamy i ja bym nie chciał, żeby tym co widzimy w następnym zakrętem jest nicość i się zastanawiamy tak Soboru nie zwołamy rozszerzenie bardzo wąskim tutaj tak naprawdę dyskutować, bo tak jak powiedziałeś nam pewnie albo w tym samym pokoju albo pokój obok byliby ci, którzy naukę finansują ostatecznie zależnie od tego, jaką byśmy przyjęli konstytucję to ona i tak potem przejdzie przez ten pokój nie wróci zupełnie inna, więc tą komplet nie ma żadnego sensu w związku z tym jest pytanie rzeczywiście jak będąc w środku czy ze środka trwanie sensowne tak mimo tych wszystkich chorób, które definiuje moglibyśmy ten ma być jeszcze osobną na pewno dyskusja zapewnić czy to jest tylko kwestia cóż osobistych specjalnych wyborów zaparcia będę robił tak zauważa albo nie zlikwidują tytuł za 2 lata, bo nie likwidują, ale ja będę robił nie zrobi na tłumaczenie tam z jakiejś wielkiej katastrofy trochę zmieniały bieg myślenia albo małe rozumiem, że trudno nazwać epidemie covid 19 małą katastrofą, bo to jest tragiczna rzecz patrząc na liczbę ofiar, ale patrząc na inny aspekt tego, kiedy siedzieliśmy zamknięci w domach i fascynowali się z delfinami, które powróciły do kanału weneckich pamiętam, że przez chwilę był taki moment, kiedy różne osoby zaczęły się zostawiać to co tak naprawdę w życiu ważne tak, o co chodzi co utraciliśmy przez to, że jesteśmy zamknięci tak co jest cenniejsze czy zasobność zdrowie czy długie życie czy mieć do kogo zwrócić czy mieć kogoś, kto się nami zainteresuje pyta nagle pojawiło się bardzo dużo i wystarczyło zatrzymać świat na nie rok czy 1,5 roku, żebyśmy trochę inaczej zaczęli spoglądać wydaje się że, że już zapomnieliśmy o tym, chociaż z pewnością zmieni się sposób chociażby świadczenia pracy, że nagle okazuje się, że możemy pracować z domu czy to jest dobry czy złe no znowu pewnie dla nas jest to dobre dla niektórych z nas, ale jednocześnie jest też dobre dla osób, które nas zatrudniają myślą sobie świetnie już nie będą musiały inwestować biuro na 500 osób wystarczy, że inaczej rozwiąże, ale albo taki moment zatrzymania i pewnie im większa, kiedy spojrzymy na te tragedie, które dotykały ludzkość jakieś właśnie plagi albo globalne konflikty to był taki moment, że okazywała się, że jakiś sposób myślenia o świecie, który wydawał się na dużym obszarze ważne jedyny nagle utracił rację bytu, bo doprowadził do czegoś co wydawało się, że nigdy do tego nie doprowadzi to trochę można powiedzieć mądry Polak po szkodzie tak globalny mądry Polak po szkodzie, ale tak to trochę wygląda, że uczymy się na błędach bardzo kosztownych błędach, bo błędach przy okazji, których śmierć ponoszą miliony ludzi tak to czy myślę, że można skompletować z powrotem akurat mieści się, że biorąc do Kazań taki sam tylko do Greka Zorby, bo to przywodzi namyśl TEN-T słynny cytat kryzys ma wciąż jest w filmie, jaka to jest piękna katastrofa znaczy Heil odpowiedź oczywiście podszyta tragizmem i niepokojem ani sobie nikomu nie życzymy katastru, które kosztują życie zdrowie czy jakiekolwiek zniszczenie ale, gdybyśmy mogli do kogoś zaadresować prośby o taką katastrof, która by nam pomogła się przebić ten krok dalej do rozumienia tego co jest ważne jak mam poczucie, że my takiej pełzającej katastrofie trochę żyjemy i pandemiczny nie i społecznie oczywiście moje mnie jest jeszcze tragiczniejszy i przy tych wszystkich podziałach, które się pogłębiają i że to jest jakiś taki okres znajdą pod trenerską mówiąc nominalnych nie rząd on nie może być za długi już jesteśmy może zmęczeni także, że trochę próbuje rozwijać tą swoją myśl o katastrofie, że trudno mówić, że mamy nadzieję na katastrofy, ale z drugiej tych przesilenie jest dużo stylu miejsc, że chcielibyśmy, żeby gdzieś się przekręciło powiedziałbym w pewnym sensie może strasznie nawet, ale poniekąd trochę za każdą cenę nie znaczy, że w kryzysach też nawet osobistych niekiedy się je przeżywa i ma się poczucie, że już godzinę 2 jeszcze dam rady, a potem już nie już już nic się pani chce, że to musi przekręcić i ten nominalny stan gdzieś się kończy i mam trochę nadzieję, że rozmowy też rozmowy z tobą, że w tym strasznie dziękuję jest strasznie ważna jest dla mnie, że one nam pomagają na tym zimnie jakoś dotrwać do tego momentu, kiedy się przekręci i może to jest to co możemy robić nie może nie zdołamy tego Soboru, który mówi może nie zreformujemy systemu ewaluacji punktowe się sam zwołuje to znaczy patrząc chociażby na to co się dzieje ze szkolnictwem wyższym, czyli dzisiaj mówi dzisiaj to, żeby być wczorajsze magister się być doktorem, tak więc coś się dewaluuje, więc będzie się dewaluacją tak długo do momentu, kiedy ludzie powiedzą no ale właściwie ten magister zmieni do niczego niepotrzebny, a więc skoro magister tańszego niepotrzebne albo nie otwiera drzwi i ile kiedyś otwierał NATO nie będzie popytu z kolei będzie popytu NATO nie będzie podaży, więc ten system się trochę sam koryguje być może wtedy będzie więcej studiów doktorskich akwarium oczyszczamy przesilenie dosyć jasno umiemy diagnozować to co ty robiłeś tych audycjach, do których słusznie odsyła tych, którzy słuchają i to nad czym my debatujemy, gdyby codziennie co rok, składając wszystko raport, licząc wszystkie punkty, które kompletnie nie wierzymy, które nie wierzą również ci, którzy każą nam nie wykazywać jakieś koło absurdu, które kręci się coraz szybciej ja mam wrażenie, że koń nie może zwolnić nie może się cofnąć nie może się zatrzymać się może tylko urwać i to jest może ta katastrofa, której powinniśmy sobie życzyć czy dziękuję bardzo, dziękujemy bardzo naszym gościem był Cezary łasiczka mam wrażenie, że przeszliśmy suchą stopą to znaczy by pozwolił nam dziś pytającym mi i za te wspaniałe ciekawe odpowiedzi bardzo serdecznie dziękujemy to była naprawdę fantastyczne rozmowa dziękujemy dziękuję bardzo, był to podcast z cyklu po co Homer rozmawiali Krzysztof Bielawski Jacek Hajduk i Cezary łasiczka fragment odyseję Homera i o najwyższym dobru złu Marka tulił SA c ona czytała Katarzyna kiwała na zrekonstruowanych instrumentach antycznych o losie i gitarze grał Stefan Hager za austriackiego Instytutu Archeologicznego austriackiej Akademii nauk realizacja podcastu free czy tak się z
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: NOWA EUROPA WSCHODNIA
-
27:31 W studio: gen. broni Mirosław Różański
-
-
-
01:05:38
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
05.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny27:20 W studio: Patryk Michalski , Roman Imielski
-
05.06.2023 15:45 Gościnnie: Wysokie Obcasy49:40 TYLKO W INTERNECIE
-
05.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:23 W studio: Jan Grabiec
-
05.06.2023 16:59 English Biz23:11 TYLKO W INTERNECIE
-
05.06.2023 18:59 Cotygodniowe podsumowanie roku01:14:14 TYLKO W INTERNECIE
-
05.06.2023 16:00 Jest temat!10:26 W studio: Antonina Majchrzak
-
05.06.2023 16:20 Jest temat!13:04 W studio: Justyna Drath
-
-
-
07:37 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
05.06.2023 18:40 TOK36007:45 W studio: Piotr Kuźma
-
-
-
05.06.2023 19:00 TOK36004:26 W studio: Agnieszka Radwańska , Przemysław Pozowski , Szymon Kępka
-
-
-
05.06.2023 19:00 TOK36007:18 W studio: Łukasz Wojtasik
-
-
-
-
11:58 W studio: Edyta Odyjas
-
-
-
05.06.2023 21:18 Twój Problem - Moja Sprawa
-
05.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu16:48 W studio: Edyta Kowalczyk
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL