dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska od najbliższego czwartku do 2kwietnia w stołecznym kinie elektronik oraz warszawskiej szkole filmowej odbywać się będzie jedenasta edycja Script fiesty 1 w Polsce jednego z największych w tej części Europy festiwalu scenarzystów jednym z gości jurorów tegorocznej fiesty będzie dzisiejszy gość kultury osobistej Michał Oleszczyk witam serdecznie witam serdecznie konsultant scenariuszowy wykładowca wydziału artes liberales
Rozwiń »
Uniwersytetu Warszawskiego były dyrektor festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni autor podcastu spoiler Master podcast, który ma wielu fanów myślę, że również wśród słuchaczy Radia TOK FM w tym roku Script fiesta skupia się na 3 trudnych tematach po pierwsze, seks po drugie, kościół po trzecie tantiemy to kwestie, które najbardziej gryzą dzisiaj w Polsce twórców scenariuszem no myślę, że to są kwestie ważne to znaczy na pewno kwestia realizacji pisania scen intymnych to jest temat, który jest powiedziałbym pochodną takich większych wstrząsów, jakie cała branża filmowa nie tylko w Polsce tak przeżyła w ostatnich latach, zwłaszcza związanych z kwestiami mit czoło bezpieczeństwa na planie tak takiej pewnej świadomości tego jak można realizować takie sceny odparł dobrych lat istnieją koordynatorzy intymności także w Polsce, którzy właśnie koordynatorzy scen intymnych, którzy pracują i aktorami realizatorami, żeby te sceny były realizowane właśnie w takim poczuciu bezpieczeństwa, ale oczywiście to też przekłada na pracę scenarzystów prawda no bo najpierw wtedy trzeba napisać i w ramach tegorocznej kwesty, którą też miałem przyjemność Obra objąć z kolei w swoim podcast nowym patronatem poza tym będę przenosił rolować jednym z tematów będzie właśnie to to znaczy pisanie scen intymnych tak, aby były one potrzebne dla akcji, bo to przecież jest często po prostu część historii, którą opowiadamy, ale także, żeby zawierały wszystkie informacja w sposób konkretny, który będzie dobrą informacją dla reżysera aktorów i właśnie np. dla koordynatorów można także jeden z tych tematów na pewno wymienianych jest istotne taki temat ogólnej, jaki moim zdaniem chyba przyświeca każdej skryptów jeszcze to jest może temat może pytanie w jaki sposób zmieniła się sytuacja scenarzystów wciągu ostatnich śledczy czy można powiedzieć, że w końcu wyszli z cienia, że ktoś zauważył wreszcie, że za sukcesami polskich filmów, których było niemało stoją właśnie autorzy scenariusza myślę, że tak, że jest inaczej niż parę lat temu na pewno jest to efekt działania festiwalu jest, toteż efekt dynamicznych działań Gildii scenarzystów polskich tam w stowarzyszeniu filmowców polskich jedno słowo widoczność tak jest nawet takie hasło przewodnie scenarzysta nie jest duchem, które Gildia od paru lat promuje no właśnie być scenarzystą jest najmniej można powiedzieć spektakularną profesją filmową, która kojarzy się prawda z chaosem planu blichtrem premier wielkimi pieniędzmi przemysłem filmowym, a scenarzysta pracuje w sposób niesłychanie intymny ma po prostu otwarty komputer notatnik ołówek czymkolwiek pisze i ta część pracy wydaje się bardzo łatwa do pominięcia także ze względu na to, że historycznie reżyser stał się tą postacią prawda teraz obecnie już troszeczkę dlatego chodzimy, z którą utożsamiali my całą wizję filmową prawda film Wajdy filmu, ale SATA film Coppoli natomiast trudniej było ten blichtr i ich powiedzmy na taki taki prestiż aplikować do zawodu, który kojarzył się właśnie także producentom filmowym często kojarzy zbycia tzw. też zbiórkę prawda człowiekiem pióra, więc w ostatnich latach nie tylko w Polsce, ale w Polsce także to jest ważna ta profesja wychodzi z cienia profesja staje się bardziej widoczna przede wszystkim też sami scenarzyści części są wymieniani, toteż warto zauważyć rozmaitych materiałach prasowych prawda informacja o filmie to nazwisko scenarzysty jest istotna staje się coraz ważniejsze no i mam nadzieję, że będzie oczywiście się to o rozwijała dalej w tym król to właśnie o to żeby, podążając za tym trendem ja powinnam wspomnieć oczywiście, że Michał Oleszczyk jest współscenarzystą filmu wszystkie nasze Strachy w reżyserii Łukasza Rondudy Łukasza Gutta zwycięzca gdyńskiego festiwalu sprzed 2 lat dokładnie tak było to była ciekawa sytuacja współ autorstwa, bo tutaj scena zresztą było troje każda dodała Kasia Sarnowska ja i toteż jest taki trend obecnie myślę, że bardzo dobry odchodzenia od takiej wizji prawda pojedynczego wybitnego geniusza, który sam wymyśla cały świat przy biurku czy rzeczywiście nadal są scenarzyści, którzy pracują samodzielnie, ale jednak film sztuką zespołową i pisanie też potrafi być sztuką zespołową w tym roku mieliśmy idealny przykład oscarowy prawda brać czy nie brać właśnie bracia Danielowi tylko duet prawda przyjaciół kumpli współpracowników i całe te Oscary tegoroczna właśnie przesiąknięte triumfem Daniel ów także scenariusz owym, bo film wszystko wszędzie naraz otrzymał statuetkę był przesiąknięty takim uznaniem tego zespołowego ducha nawet mili karty mówiła, że to nie dostała Oscara to wszyscy dostaliśmy Oscara, którzy pracowali przy filmie, więc tak film sztuką zespołową, ale przy skrypt jeszcze na pewno ten reflektor Jupiter pada najbardziej na to osoby, które często musi często się pomija i której praca też bardzo szczególna, bo to jest praca rozciągnięta często w czasie plebana lata wiele miesięcy scenariusz przychodzi ewolucja tzw. draft, czyli kolejne wersje, których może być od 1 do x do 20 dawców, więc to jest taka praca cicha trochę Concha fundacyjne fundamentalna dla projektu filmowego i cieszę się, że festiwal już od kilku lat po prostu zwraca uwagę na pracę straży stoją już tak w czasie festiwalu poznamy zwycięzców konkursów na najlepszy scenariusz oraz koncepcja serialu telewizyjnego lub internetowego z tej wzięli tego ostatniego konkursu drugiego trudne zadanie miało żyli dużo talentów scenopisarstwa ich rozkwita wśród nas dzisiaj scenariusze przeważa bardzo trudne zadanie przede wszystkim przez różnorodność gatunkową przede wszystkim powiedział tematycznie pewne tematy jeszcze nie mogą mówić, ale tematycznie widać, że ciąży w stronę pewnych tematów obecnie, ale gatunkowo jest bardzo różnie, więc tak to było trudne zadanie wciąż jesteśmy jeszcze przed obradami już niedługo ten werdykt pojawi, ale bardzo szybko widać też, że serialowy opowiadanie obecnie jest bardzo silne to znaczy mam wrażenie, że w ogóle wielu autorów woli się wypowiadać właśnie poprzez serial my wiemy, że długo trwa rewolucja serialowa prawda co najmniej od czasu rodziny Soprano to podkreślam 20 lat, ale jednak mam wrażenie, że rzeczywiście, jeżeli ktoś chce opowiadać współczesnym świecie co zrobić wieloaspektowa to często sięga właśnie seria i niespodzianką dla mnie konkursu było to jak wiele różnych gatunków marzy się polskim scenarzystą pytanie czy do projektu potem zostaną oczywiście prawa podjętej taka nie może powiedzieć gmina nie chce zdradzić, jakie tematy dominują to morze jest szansa, że powiesz jakich tematów jest za mało jeśli chodzi o scenariusze nadchodzących ryzykach pytań nadal myślę też to jest taki koniec tego czasu mało jest filmów, które pokazywały takie ekonomiczne klasowe powiedzmy nasze uwarunkowania to jest coś co w kinie światowym jest bardzo rozwinięta ostatnio na ekranach francuskojęzyczne firm pełen etat o takiej bohaterce, która musi właśnie na kilka etatów pracować tak bardzo trudno jest dopiąć budżet domowy to stało się prawie takim thrillerem prawda, bo myśmy czuli napięcia, a przecież także znamy ze swojego życia tak wszyscy żyjemy pod jakąś presją zegara kredytu banku pensji prawda tego w polskich scenariuszach często nie ma znaczy i to na zwykłego życia takiego zwykłego życia, ale też zwrócenie uwagi na to, że żyjemy w jakiej rzeczywistości takiej pracy społecznej ekonomicznej, która ma swoje prawa, jeżeli zwrócimy uwagę naprawdę na wybitne filmy takie, które chyba wszyscy podziwiamy myślę, zwłaszcza 2 filmach dług i plac Zbawiciela notabene moi współ euro Orkan tegorocznego konkursu, czyli Joanna Kos-Krauze brała udział w żywotne obydwu tych projektach to było filmy, które były bardzo skupiona na tych rzeczach prawda dług był właśnie o tym o zakładaniu biznesu o tym jak można wpakować w kłopoty właśnie biorąc bez dziwnego wspólnika, a plac Zbawiciela był już pierwsze takie wczesne filmy powiedzmy o kryzysie mieszkaniowym prawda deweloper znika co teraz rodzina i kryzysie rodziny, a przecież co chwilę słyszymy historię prawda deweloper uciekł prawda nie mamy ktoś nie ma gdzie mieszkać ktoś stracił pracę ktoś pracuje na 7 etatów jednocześnie to są rzeczy, które o dziwo nie przenikają do polskiego kina tak mocno jak uważam powinny, bo w kinie światowym widać zainteresowanie kwestiami nie zawsze może być taki Polski Kosmy Carlo czy tak, które pokazały np. codzienne życie dostawcy paczek do paczkomatów to są rzeczy, które w Polskim kinie nadal są mało obecna czaty matową nie czuję, że właśnie temat tabu mam wrażenie w ogóle dużo scenariuszy, które czytałem nie zdradzając, ale skupiają się na kwestie seksualności tożsamości seksualnej przemocy seksualnej to też bardzo wyraźny wątek to już tak mówi nawet nie tylko w tym konkursie, ale wielu myślę, że z tymi sprawami wciąż jesteśmy poukładani i w kinie serialach próbujemy się z nimi próbujemy się z nami koniec trochę Apropos, bo jeden z tematów dyskusji podczas skręt jest brzmi czy trzeba odwagi, aby pisać o kościele i duchownych myślę, że to bardzo aktualne w obliczu nowych faktów chociażby na temat życia Jana Pawła II doniesień, że jako kardynał w Krakowie ukrywał księży pedofili myśli, że już powstaje scenariusz nowej części serii Karol człowiek, który został papieżem papież, który pozostał człowiekiem mimo mierzone rury myślę, że powinien taki scenariusz powstać myślę, że będzie to się z innym castingiem nie będzie to się tego tego cyklu natomiast jest to znakomity trudny temat uważam powinien być absolutnie podjętych zmieni wiadomo takim projekcie, ale myślę co będzie trudnością największą myślę, że zmierzenie się zaliczam, bo o ten mit nadal jest żywy mit obecności znaczenia politycznego duchowego osoby Jana Pawła jest żywy każdy bierze niż mitem jest trudne i mamy jako Polacy lubimy i mitologii lubimy rozmontowanie, jakby propos kościoła i postaci księży przypomnę, że największym sukcesem kasowym ostatnich lat, owszem, Claire, która jeszcze przed pandemią, a wcześniej Boże ciało to były Komasy to były 2 filmy, które w sposób bardzo niejednoznaczne bardzo ciekawy odważny obydwa bardzo ważna rusza właśnie temat stosunku Polaków do kleru mówi teraz bardzo ogólnie rzecz, więc myślę, że tak na taki film powinien powstać byłoby genialnie, gdyby zmierzył się z tymi w sposób całościowy to znaczy pokazał i jego znaczenia historii ostatnich 30 lat może 40, a jednocześnie to jak ten mit obecnie powoli naszych oczach mam wrażenie kruszeje sporo spotkań skrzypi jeszcze spotkania z Krzysztofem Piesiewiczem, które poprowadzi Łukasz Maciejewski, a także rozmowę twoja Scheme Krym za współ autorką scenariusza przed Wschodem słońca czy Michale najbardziej interesuje jeśli chodzi o tę postać i ten film również w no cóż narodowe dorastałem w latach dziewięćdziesiątych, więc odrasta w regionie teraz w latach 90 dałem studia dokładny układ nie no przed Wschodem słońca, czyli forsa jest jeden z kultowych tytułów lat dziewięćdziesiątych i tak i ten chaos i liderki z panującym po wiedeńskich ulicach rozmawiając o życiu w miarę jak rodzi się między nimi miłość, która potem kwitnie w kolejnych 2 filmach to jest jakaś ikona lat dziewięćdziesiątych, ale też dodajmy ten film jest koniecznie scenariusz pisarski, ponieważ dialogi, które dominują w tym filmie było mówić tam nie ma wiele fizycznej akcji plus charyzma aktorów często są przez przesądziła o sukcesie tego filmu prawda to jest taki klasyk kina badanego ażeby aktorzy tak pięknie cudzysłów oczywiście gadali przed kamerą to ktoś najpierw te dialogi musi napisać i takim wizja jest taką właśnie konieczną postacią kina niezależnego też lat dziewięćdziesiątych, bo to przybyło takich Indii Classic prawda Independent, więc dla mnie Tottenham spotkanie z jakąś legendą na bardzo się bardzo się na to spotkanie Czesia, ale to jest taki taka jedna z tych osób, która trochę na jakość mówi umeblowania na głowę napisała naszą młodość no to tak to jest jedna z takich takich spraw bardzo chce, ale też myślę, że może pisać młodość tego młodego pokolenia, które teraz ogląda ten film bowiem, że ma ten film wielu wielbicieli wśród młodych ludzi nie tylko ma wielbicieli wciąż liczymy zbiorowa na to, że powstanie czwarta część, bo ktoś wyliczył, że część powstała chyba co 12 lat jeśli się, lecz co 84 w każdym razie wyliczono, że teraz wypadałoby, żebyśmy znowu spotkali parę chałka i del Pino pytania czy będą nadal razem tak ostatnia część przypomnę przed północą to zostawiała tam znak zapytania na końcu, więc ja bardzo marzę, żeby to czwarta część powstała może czwartki klej Car i kim kryzys może nam taką część zafundują, ale to tylko spekulacja czekamy na to spotkanie będzie może będzie miało prawda okazja, żeby zadasz są kwartalnie zadań na pewno natomiast, że szykuje się na milczenie Sfinksa, ale możnych bardzo bardzo dziękuję Michał Oleszczyk konsultant scenariuszowy wykładowca wydziału artes liberales Uniwersytetu Warszawskiego autor podcastu spoiler Master był gościem kultury osobistej bardzo się 1kwietnia jeszcze tylko wspomnę pokaz krótkiego metrażu na torze w Rzymie moje stare z Dorotą Pomykała i Dorotą sta lińską w rolach głównych także Marta gra w reżyserii Macieja, która po obu projekcjach odbędą się także spotkania z twórcami twórczynią filmów już teraz zapraszam na rozmowę z twórczynią mi moich starych to będzie w czwartek po jedenastej 40 dziękuję Tomaszowi kopca za pomocą przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia Script fiesta od najbliższego czwartku do 2kwietnia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
11:26 W studio: Grażyna Plebanek
-
13:19 W studio: Renata Derejczyk
-
14:19 W studio: Aniela Gabryel
-
-
12:16 W studio: Łukasz Muszyński
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
-
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
-
-
08:16 TYLKO W INTERNECIE
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL