REKLAMA

Przepisy dot. aut spalinowych po 2035 - kto wygrał tę batalię?

Połączenie
Data emisji:
2023-03-28 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
06:25 min.
Udostępnij:

Niemcy w końcu dogadały się z Komisją Europejską w sprawie aut spalinowych po 2035 roku. Na jakich zasadach? Pytamy Dominika Brodackiego z Polityki Insight.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 24 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest Dominik Brodacki z polityki Insights dzień dobrem dzień dobry będziemy rozmawiali o tzw. sporze między Niemcami, a komisją europejską odnośnie aut spalinowych i symbolicznej daty 2035 roku, ale może, zanim przejdziemy do tego czy rzeczywiście doszło do porozumienia, bo to jest teoretycznie temat to może spróbujmy jakoś przypomnieć, czego dotyczy ten spór z czego w ogóle wynikała ta data 2035 roku w NATO lata 2035 rok Rozwiń » założono w projekcie rozporządzenia, że wówczas wejdzie w życie zakaz rejestracji nowych spalinowych aut osobowych i dostawczy to są pojazdy o masie do 3,5 tony, bo część pojazdy są objęte inną regulacją i co ważne wówczas nie będzie można było także rejestrować pojazdów hybrydowych, które w naszej dotychczasowej świadomości jednak traktowane były jako pojazdy niskoemisyjne w co ważne samochody używane wyprodukowane przed 2035 rokiem będzie można kupować bez przeszkód co oznacza, że jeżeli ktoś dzisiaj kupuje np. samochód z silnikiem diesla to będziemy mieć jeszcze 2035 roku będą tutaj przepis też wprowadzały w ten projekt zakłada wprowadzenie celów pośrednich np. w 2030 roku to docencie aut osobowych będą musieli wykazać redukcją emisji 55% względem poziomów z 2021 roku no co mówiąc skrótowo oznacza, że ta transformacja w sektorze transportu będzie radykalna a dlaczego w ogóle postanowiono wprowadzić te regulacje Otóż okazuje się, że transport z Unii odpowiada za około 14 emisji z czego 70 ponad 70% są to właśnie misję sektora transportu drogowego, a także ile jest Warta świeczki, czego dotyczy to porozumienie, w jakich kwestiach tutaj udało się osiągnąć kompromis w takim kluczowym zapisem jest właśnie niuansowania tej daty 2035 to znaczy tak jak wcześniej powiedziałem projekt regulacji przypomnę przyjętej wcześniej przez parlament europejski widz już przez radę Unii zakładał, że wówczas nie będzie można żadnych aut spalinowych ani hybrydowych rejestrować natomiast Niemcom, którzy w ostatniej chwili można powiedzieć zrobili pewną woltę to znaczy ani ne ogłosili my kilka kilkanaście dni to może zagłosują przeciwko tej regulacji, chyba że komisja europejska nie no oczywiście inne kraje zgodzą się dem no wprowadzić wyjątek dla pojazdów zasilanych paliwami syntetycznymi to znaczy takie, które są produkowane przy użyciu energii elektrycznej ze od medialnego wodoru czy też innych gazów, które nie emitują co 2 to znaczy, że będzie można wprowadzać silniki spalinowe na paliwa syntetyczne czy możemy sądzić, że to jest już porozumienie ostateczne znaczy, że tutaj rzeczywiście to jest koniec tego sporu czy też jeszcze rzecz jest w dalszym ciągu w otwarta w takie ostateczne porozumienie bodajże godzinę temu na Twitterze ogłosił Frans Timmermans to znaczy ten kompromis został w głosowaniu przyjęta przez całą komisje często w zasadzie wydaje się, że jest już kwestia przesądzona też warto powiedzieć, że ten opór Niemiec spowodował, że w radzie Unii zawiązała się tzw. mniejszość blokująca to znaczy ta grupa państw niechętnych z nowym wymogom nowej regulacji była tak duże, że ona w ogóle mogłaby wejść w życie w związku z tym tutaj no stanęliśmy trochę przed wyborem takim, że albo bierzemy ten nazwijmy to kolokwialnie zgniły kompromis albo tej regulacji w ogóle nie będzie i nie ze wszystkimi tego konsekwencjami dla transformacji klimatycznej wydaje się, że ta kwestia jest przesądzona z uwagi na to, że dzisiaj nie ma przestrzeni do do negocjacji tych zapisów czy jest zastała mnie na ile to co w tym momencie udało się wynegocjować by zadowala obie strony znaczy można powiedzieć, że ktoś pozostaje z poczuciem jednak nie wiem mnie nie do końca wysłuchany racji przez zbyt daleko idącym kompromisem jak to jest w jak każde tego typu regulacje dla jednych stanowi szansę dla innych stanowi zagrożenie największe zagrożenie stanowi dla tych koncernów motoryzacyjnych, które w ostatnim czasie czy w ostatnich latać transformację swojej działalności oparły rozwój zebrać takim przykładem jest Toyota elektora tym segmencie rynku bardzo mocno waszą rozwijała wręcz można powiedzieć można mówić to jest swego rodzaju ekspansji ne tymczasem koncerny motoryzacyjne niemieckie mogą być tutaj potencjalnie na wygranej pozycji też to co się mówi nieoficjalnie to, że niemieckie koncerny motoryzacyjne były niezadowolone z decyzji na temat tamtejszego rządu to bokser rozmawiamy to znaczy tai tej wolty w stosunku do to z wcześniejszych zapisów porozumienia z no na pewno jest także zagrożenie dla kraju w nieco uboższych z tego powodu m.in. przeciwko tym przepisami od samego początku dosyć podstaw protestowały takie kraje jak Włochy Portugalia Rumunia Bułgaria także Polska minister Moskwa ostatnio zapowiadała, że Polska będzie głosowała przeciwko tym przepisem na staraliśmy się maksymalnie jest niuansować chyba bezskuteczne dziękuję bardzo, Dominik Brodacki z polityki Insights były państwa i moim gościem 1431 za chwilę przewodnik TOK FM na zdrowie potem informacje, a po nich raport gospodarcze i Wojciech Kowalik program przygotowała Martyna Osiecka realizował Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA