REKLAMA

Rozmowa z dr Pawłem Płoskim

Humor i Teraźniejszość
Data emisji:
2023-03-28 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry dzisiaj bardzo poważnie dyrektor muzeum karykatury dzień dobry państwu panie Pawle 3, gdy się wejdzie do muzeum karykatury to zawsze się, gdy zobaczy coś zabawnego jest na to duża szansa już choćby ochrony na kaloryfery mają rysunki satyryczne, więc jeśli ktoś od wstępu chciałby zobaczyć coś na czym będzie mógł zawiesić oka to owszem, potem zależnie od potrzeb eksploracji może podróżować w katalogach wystaw znaleźć co pasuje do jego poczucia, ale Rozwiń » zdarzają mam wystawy nie zabawne zdarzają się wystawy nie zabawne nawet niedawno była taka wystawa stulecie urodzin Józefa Szajny za sprawą tego, że do zbiorów muzeum nabyliśmy karykatury biura Szajny natomiast z tego powstała cała wystawa trafi trochę taki przekrój przez przez twórczość tajnej właściwie jedyna wystawa warszawska prezentująca dzieła Szajny w wyroku jego jubileuszu tymczasem w Katowicach była wielka rozbudowana wystawa u nas w muzeum karykatury niektórzy się dziwili niektórzy wychodzili z okrągłymi oczami, bo jednak twórczość niczego się spodziewali potrafi uderzyć jak obuchem natomiast ta była to była także taka prezentacja możliwości w działania muzeum karykatury jak szeroko może pójść sami się też czegoś o sobie dowiedzieć wiem ale kiedy pokazujecie takiego Szajny to już na rzeczy na normalne tradycyjne zabawne nie ma was miejsca, bo nie ma wystawy stałej niestety nie ponieważ muzeum jest instytucją z tradycją, ale w salonie dużą i właściwie działamy trochę tutaj przy wszystkich proporcjach jak zachęta to znaczy mamy swoją rozbudowaną piękną kolekcję, ale jednocześnie nasze możliwości wystawowe pozwalają tylko na organizowanie wystaw wystaw czasowych właściwie samego początku tak to Eryk Lipiński wymyślił, żeby pracować na całym bogactwie tego co było przedtem, ale teraz także tego co powstaje współcześnie no właśnie muzeum to jest odpowiednik takiego ME 4 DM 3 przecież i tak jest rzecz jeśli się trzymamy nomenklatury z czasów, kiedy ten budynek każda na tych, czyli 1983 tak to takie MP 4 w niemalże, że setki metrów kapcie jak, ale nie zdam czasem myślimy czy nie wrócić do kapci trochę dla żartu i jednak zwiększenia powagi muzeum, choć schody są to środy szał i można by się, że mamy, że to bywa problematyczne ale, ale to prawda przestrzeń nieduża, którą staramy się by zyskiwać na rozmaite sposoby i koniec końców udaje się nam w miarę pomieścić ciała całkiem sporo rzecz Nor padło nazwisko z powodu, którego dzisiaj się tu spotykamy, czyli Eryk Lipiński założyciel z czasem patron, a teraz jak rozumiem również bohater wystawy tak jest bohater wystawy na jubileusz 45 lecia muzeum bohater już kilku wystaw wciągu ostatnich dekad natomiast to wystawa, którą z 1 strony czcimy patrona uczcimy nasz jubileusz tak się pięknie to pisało, bo wystawa była już planowana od kilku lat tak przez rozmaite powody także te pandemiczne ostatecznie wylądowała w roku jubileuszu i świetnie się ułożyło natomiast to wystawa, która pokazuje Eryka Lipińskiego trochę w nowych kontekstach to znaczy z 1 strony jego twórczość zestawia z twórczością ojca Teodora, który też był rysownikiem i też był kolekcjonerem można powiedzieć zapalił Eryka do tego co stało się jego zawodem z czego Eryk Lipiński stał się sławny i właściwie na podstawie tej wystawy pokazujemy też wzajemne przenikanie się pewnych motywów szczęśliwie mimo zawieruch wojennych pewne pewne rzeczy się zachowały można je można je pokazać natomiast co też jest myślę ważne, żeby na to zwrócić uwagę Teodor Lipiński był kolekcjonerem i na bazie kojarzono kolekcjonerem rysunków karykatur wycinał zbierał na najrozmaitsze sposoby można powiedzieć ta pasja kolekcjonerska też udzieliła się rynkowi Lipińskiemu i w efekcie mamy muzeum, bo od tych kolekcji i od tego pomysłu, że coś można byłoby z tym zrobić, że te rysunki te prace mają wartość muzealną mają wartość zarówno jako dzieła sztuki, ale także jako dokumenty życia społecznego by użyć takiej Formuły z biblioteki i archiwów i i właśnie z pie zbierał to Teodor Eryk rozwinął to znacznie bardziej także dzięki swoim międzynarodowym kolka kontaktami w zbieraniu tego wyciąganiu darom itd. itd. i koniec końców już w latach sześćdziesiątych zaczął starania o to, żeby stworzyć taką instytucję, mimo że wydaje się, że w PRL wszystko było możliwe na wszystko były pieniądze to jeśli się miał właściwe dojść tak jest to te dojścia to dochodzenie Erykowi Lipińskiemu zajęło prawie ćwierć wieku, ale się udało on czy nie odnoszę wrażenie, że ten, że właśnie Eryk Lipiński gdzieś się nam zapomniał on tak zapominasz od dawna, bo kiedyś poproszę twórcom szpilek później twórca muzeum za czasów mojego dzieciństwa głównie był ojcem Tomasza wystarczy teraz w ostatnich tygodniach znowu jest przede wszystkim byłym mężem Hagi, bo wyszła biografia mieliśmy autorkę w jednym z odcinków i i w tym kontekście jego nazwisko pojawiało, ale przede wszystkim raz go nosiło kredytu zakłada czasopismo zakładał muzeum przede wszystkim był przecież świetnym satyrycznym rysownikiem to prawda i to i to prawda w tym zapominanie, ale to jest mam wrażenie los większości rysowników szczególnie właśnie satyryków, gdy ich pracę publikowane w gazetach właściwie to jest trochę taka twórczość jednodniowa szczególnie jeśli ktoś tego nie zbiera jeśli nieporządku jeśli niema takiego bieżącego oglądu tej tej sytuacji i mam poczucie że, że tak jak Eryk Lipiński paru innych rysowników było nie nieprawdopodobnie popularnych wczasach, kiedy tworzyli na bieżąco to to wraz z ich odejściem właściwie trochę wyparowało trochę z 1 strony ani nie było pojawił ani nie było takiego zainteresowania, żeby o to zadbać, ale z drugiej strony pojawiały się kolejne pokolenia wierzę wierzę rysowników co też myślę jest bardzo istotne ulubieni rysownicy to też kwestia pokoleniowa inne pokolenie stawia na pierwszym miejscu Andrzeja mleczka inne pokolenie stawia na pierwszym miejscu Marka Raczkowskiego, a dla innego pokolenia tym bohaterem ich codzienności naczelnym rozśmiesza czym był Eryk Lipiński czy Zbigniew len Glen i jako dyrektor muzeum karykatury śledzisz bieżących rysowników satyrycznych tak doktorze aktualnie rysownikiem pokolenia to skomplikowane, bo to, bo to powinienem powiedzieć kilka kilkanaście nazwisk tak jak sobie o tym myślę bo, bo właśnie w mogę też przestrzelić patrzący swojej perspektywy czterdziesto parę latka dla mnie takim pokoleniowym rysownikiem właśnie był absolutnie przez pewien czas tylko i wyłącznie Marek Raczkowski i to był tam rysownik, którego uwielbiałem oczywiście, pamiętając o innych Kobyliński len Green Zbigniew Jujka akurat jestem z północy, więc dzienniczki Zbigniewa Jujki to była dla mnie codzienność Gwidon Miklaszewski czy Julian Bohdanowicz to już właśnie starsze pokolenie natomiast z tego pokolenia współczesnego czy takich takich rysowników, których teraz rozpoznaje to zdaje sobie sprawę, że to pokolenie jednak starszego stała starsza ode mnie Jan Koza czy z drugiej strony Rafalski Skierski czy czy czy też wysłanniczki jak Małgorzata Halber Matylda Damięcka Pala porachunki Marta Frej tutaj już ten wybór jest coraz szerszy i myślę też w kontekście Hagi to co się wydarzyło w ostatnich dekadach 2 myślę to znaczy powstała ogromna grupa rysownik czeka i a i to nie jest tak jak w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych liczyliśmy je na palcach 1 ręki w zupełności to, jakie daje g k była maja Berezowska długa byłoby HAGA i ich by palce 1 ręki wystarczyły teraz właściwie to jest absolutne bogactwo i by także równouprawnienie i różnorodności twórców twórczyń technik pomysłów perspektyw i i też i też myślę, że to jest istotne, że też to rysowanie rysunków satyrycznych żartów przenika się też z twórczością komiksową i muzeum karykatury te wszystkie młodszemu What świeższe nazwiska również zbiera swoich zbiorów jak to jest tu staramy się zbudować politykę budowania kolekcji i to jest takie zadanie, które jest przede mną, bo mam poczucie, że właśnie trzeba coś zrobić pewne rzeczy nam umykają i pamiętam taki świetny albo, które można ważnych parę złotych, gdzie są właśnie rzeczy waszych kolekcji tam jest od Kossaka po Raczkowskiego powiedzą no właśnie co w kolejnym pokoleniu tutaj tutaj tutaj właśnie będę pracując od roku powoli orientuje się w tym że, że trzeba zacząć uzupełniać trzeba obmyślić sposób także sposób na to co kupujemy, bo w wielu przypadkach te działania mają swojego oryginału to znaczy zostawiają w komputerze i co właściwie na przechowujemy co trafia do muzealnego archiwum ale, ale to jest takie główne zadanie dla nas w muzeum w momencie, kiedy no też trochę okrzepliśmy zorientowaliśmy, że w charakterze miejsca, bo właściwie z częścią kolegów pracujemy muzeum od roku i też uczymy się tej instytucji uczymy się też jak reagować na to co dookoła nas i jak wykorzystać właśnie muzeum w tej sprawie, więc pytanie o kolekcję to pytanie z kategorii gorących o i tego jak jak właśnie gromadzić prace współczesne jak znaleźć na to sposób na jej niebagatelna kwestia środki, a jak żyjecie pod naporem memów parę tygodni temu mieliśmy zresztą poleconą polecony przez ciebie jakiś czas temu paniom profesor żadnemu z Poznania porozmawialiśmy sobie o tym zjawisku i teraz no przy takim muzeum jest miejsce na memy jest jest jest z tego powodu myślę, że muzeum karykatury jest nie tylko muzeum z kategorii muzeów zajmujących się historia sztuki, ale też muzeum, które poprzez zainteresowanie karykaturą humorem powinna przyglądać się temu z czego śmieją się ludzie z czego śmieje się publiczność i też próbować poprzez wystawy łapać pewne zjawiska i myślę że, że mamy to też temat na wystawę i ciągle zastanawiamy się jak to ugryźć, bo też to jest kłopot choćby z tym co prezentować z wiele osób może po prostu, przechodząc na wystawę memów do muzeum powiedzieć po, że wewnątrz memy muzealne znaczy to żaru rok temu 2 lata temu, a teraz się opatrzyło i nawet w odbyliśmy taką rozmowę jak ożywić taką wystawę, żeby jak skonstruować, żeby to była wystawa też, która w PiS korzysta z tej bieżącej produkcji my mamy liczne jej i i to oczywiście są pierwsze przymiarki takie tak takie myślenie o tym jak z uczynić z takiej wystawy no, że wydarzenie które, które 8 zburzy ale, ale też też będzie sposobem na to, że jak ugryźć też to zjawisko także w tym momencie jak ona trwa powstaje wpisać się trochę wtedy to życie memów miałoby to na koniec uporządkuje rzeczywistość jeśli dziś pójdziemy do muzeum karykatury zobaczymy co jeśli w najbliższym czasie od 31marca rusza podwójna wystawa Eryka Lipińskiego, więc z 1 strony to co o tym mówiłem zestawienie prac Eryka Teodora z drugiej strony Arts czy urokliwa wystawa zrobiłem projekt z grafiką użytkową Eryka, który projektował najrozmaitsze rzeczy i swoje poczucie humoru świetnie wykorzystywał plakacie w okładkach ilustracji dla dzieci w filmach animowanych sporo tego dobra natomiast nie zapominamy o tym, że reguły też rysownikiem, więc w przejściu między wystawami przypominamy jego smakowite rysunki i żarty rysunkowe, żeby jednak pamiętać o tym dlaczego Eryk w muzeum karykatury i to wszystko w głównej siedzibie muzeum karykatury, czyli przypomnijmy to jest gość 11 natomiast bacznie polecamy przeglądać len ramówce pracownik muzeum karykatury, gdzie od kwietnia startujemy z takimi projektem wystaw pop-up owych dobre kreski we współpracy z muzeum komiksu tutaj będziemy prezentować 6 wystaw ciekawych artystek artystów w rysunku komiksu startujemy od Edyty Bystroń Super dziękuję bardzo, serdecznie dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HUMOR I TERAŹNIEJSZOŚĆ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA