dzień dobry Cezary łasiczka to jest program off czarek witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie wiosna nadeszła Szanowni Państwo za oknami słońce błękitne niebo, a nie przepraszam to fototapeta studia za oknami śnieg wiatr zima jednak szaleje w, więc w poszukiwaniu piękniejszych przestrzeni niektórzy wybierają się jakiś krótki egzotyczne wakacje tam, gdzie cieplej tam, gdzie błękitne niebo tam, gdzie mili ludzie no czasami wcale nie trzeba takich
Rozwiń »
wyspy wybrać się, a wystarczy wystarczy trochę bliżej np. do czeskiej Pragi, bo tam też są bardzo mili przyjaźni ludzie czy niebo jest błękitne słońce zaraz się tego dowiemy, albowiem w czeskiej Pradze atrakcji co niemiara, a wśród nich galeria narodowa w Pradze i cała masa fascynujących wystaw, których za chwileczkę opowie pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze dzień dobry pani dyrektor w dzień dobry dzień dobry Warszawę jak no właśnie zaczniemy od nieba co z tym niebem jak co tam na czeskim niebie, jakie kolory słońce myślę, że najlepiej, żeby to, jeżeli chcemy poszukać jakiś piękny powody tych paneli pod przytoczyć obrazem nieuzasadnione, bo tego prawdziwego społecznego jest innego nie ma tutaj niestety nie ma w Pradze, a jest wiecznie jest zimno, że musimy się zadowolić sztuką dobrze to za zada walają się sztuką od piątku tak jest nowa wystawa w galerii narodowej w Pradze właśnie wystawa twórczości Josepha ma SA to jest jeden z ważna ważniejsze ważniejszych najlepiej znanych twórców malarzy artystów czeskich i ja myślę, że może przecież bardzo głęboko jest to jest malarz, który jest głęboko osadzone w sercach Czechów bardzo wielu powodów, ale może bowiem w jedno, że kiedy, kiedy była mgła pana rektora kilka razy we redakcję byliśmy bardzo często o muzeum przy pana o kredyt kuszą panie im się tutaj pan jest bardzo podobną postać jest także kompozytor, ale jest osoba, która kreuje świat wizualnej tożsamość dzisiejszego dzisiejszych czasach dzisiejszych Czechów, a myślę sobie, że nie, że warto się przez te postaci z bardzo wielu powodów po pierwsze w związku z tym cała co zdołał dokonać w swoim życiu, że 50 lat, czyli nieco dłużej niż większa pan, ale intensywnie, ale druga rzecz to także to co się stało po śmierci malarza z jego twórczością z jego z jego dorobkiem bardzo przypomina to co się stało z dorobkiem krytyka od pana mam głównie na myśli o operowanie pewnymi ryby wybranymi aspektami z wypowiedzi kompozytora czy malarza, a następnie używanie do celów ideologicznych lub no nie artystycznych tak to ujęła w tym okresie od śmierci aż do współczesności myślę, że wystawa jest wykonane SA również co to co się udało w Polsce zrobić wokół postaci lekarz pana bardzo wyraźnie pokazuje, że z kultury mają olbrzymi obowiązek, żeby się rano być bardzo krytyczną z tego jak pokazujemy pewne postaci z przeszłości i żeby żeby trochę mieć w tym jak one bardzo bardzo nie niekonwencjonalny słowo dzisiaj na pokorę tak to jest bardzo interesująca uwaga pani dyrektor, bo i są tacy badacze obserwatorzy życia i twórczości Fryderyka Chopina, którzy mówią, że właściwie niewiele wiemy Chopin nie wydaje nam się, że wiemy bardzo dużo, ale niewiele wiemy, a z drugiej strony przypominam sobie te huczne obchody kolejnej rocznicy urodzin Fryderyka Chopina huczne otwarcie muzeum w Warszawie no i też taka akcja promocyjna, która starała się wtedy lekarz PNA zrobić takie najlepszego kumpla każdego z nas Fryderyk w trampkach Fryderyk jako hiphopowiec Fryderyk jako dobry koleś Fryderyk jako Polski patriota Fryderyk itd. tak dali właśnie ten Ferdek był wszystkim, a przez to był chyba nikim lotniczym jednocześnie, bo właśnie ta jest ta akcja starała się właściwie Fryderyka jeszcze nawet w lodówce nie pan też też też był rejs Fryderyka i ma wrażenie, że przez to takie pozorne zbliżenie zabrakło nam krytycznego zmysłu i pytanie właściwie o to kim był jej i w jakich czasach żył co napędzało tylko staraliśmy się go tam wyciągnąć zrobić z niego siły stuprocentowego Polaka, który nawet jak spał to śnił o Polsce, a jednocześnie procedować pytania skoro wiemy, że przecież te wierzby płaczącego do snu kołysały itd. ale tak ja się że, że to to jest bardzo kusząca w sytuacji kiedy, kiedy interpretatorzy czy osoby zajmujące się kulturą bardzo chcą, a postawić kropkę pod tym co robią i zapominają o tym, że tak naprawdę 1 możemy postawić pytania, aby stawiać pytania nie stanie w tym w tym duchu akurat wystawa Józefa ona fakturą, którą otwieramy w ten piątek, na którą bardzo proszę państwa zapraszam ustawa tytułuje się mam ten człowiek artysta legenda właściwie daje jest bardzo duże natomiast 400 obiektów jest to głównie szkice co co wydaje się poza bardzo atrakcyjne, ale to do pierwszego do pierwszego głodu, bo to się po ten jak się wciąga i zaczyna przyglądać się warsztatowi zaczyna zaczyna rozumieć, skąd się wzięła jego bardzo bogata twórczość jak to się stało, że w ciągu tych kilkudziesięciu lat stworzył aż tyle myślę oczywiście nie zagrali wszystkich godzin, ale zagraliśmy bardzo dużej i różnorodność i wielość przedstawień i absolutna bardzo oddany chopinowskiej potrzeba perfekcji, a doprowadziła do tego, żebyście chyba przyjmował każde zlecenie nie w sensie, że aż tak bardzo potrzebował, ale właściwie nie bał się żadnych zleceń od 3 czy sam codziennie szkicował myślimy, że codziennie na tego jest jeśli jest tak duże, ale też nie bał się takich zleceń jak malowanie przygotowanie sztandaru dla dziś nie Stowarzyszenie czy też jest Iga wszystkich na całym świecie znany z 1 bardzo z tego powodu miecze autorem z deski kalendarzowe do słynnego najsłynniejszego zegara astronomicznego, czyli perskiego Roya i myślę, że każdy, kto był w Pradze ten zegar astronomiczny widział i pod tym zegarem jest deska kalendarzowa, która na, którą Mané z Romanem oczywiście, którą u niego zamówiono którą, która skończy 601800 sześćdziesiątym szósty roku zapomnieli powiedzieć, że Komenda mała grudzień 1800 dwudziestym na rok 1800 siedemdziesiątym pierwszym to naprawdę bardzo istotne tym kontekście możemy sobie drogę porównajcie z życiem lekarz pana który, który rodzi się tysiące dziesiątym z 193049, więc naprawdę bardzo wiele ich nie różni, ale co to co chciałbym bardzo podkreślić to to, że Malec z właściwie ani też na przebieg dokładnie ten sam proces jego jego twórczość przeszła mianowicie zaraz po po jego śmierci przez oczywiście bardzo ubolewali nad śmiercią, chociaż oczywiście w międzyczasie był bardzo trudne momenty w jego życiu, więc związane z 8 finansowymi pomimo tego, żeby tak pracowity ale, ale oczywiście potem już po to nie zmieni co chcieli jasne pani dyrektor bok z w olbrzymią radością zauważyłem nie wiem czy pani ze mną zgodzi albo też nasi słuchacze słuchaczki, ale zauważyłem, że Rze, że zdobyła pani to takie słynne czeskie LF tak mówiąc, ale albo malarz to proste, jakbym słyszał rodowitego rodowitą Czeszkę bardzo bardzo przepraszam jest przez uroczą prezes to jest urocze, ale od razu się przypomina już bardziej jak słyszę właśnie takie piękne czeskie, ale jak ja się również wątek jednak ja mam taki wielki odciążyć rzekł mieszka w wielkiej Brytanii to coś rozumie pan jest covid czyta się czy są ze Śląska, więc myślę, że my akcję taki sposób jest jakieś bardzo podatne na lokalne na lokalne lekarza lokalne, ale testów w pan panie rektorze się, że przez słuchaczy, którzy są tak, czyli na akcję jak pan docenią dobrze, że Rze, że staram się wszystko nauczyć języka kraju, w którym w, którym pracuje co w co na początku było trudno się bardzo przyjemnym przeżyciem wielką radość z tego, że mogę się z osobą sprzątającą i z ochroną rozdanie z czeskim także jestem z tego oczywiście dumna z osobą chroniącą osobą zajmującą się ochroną on gala liczy czy część muzeum tak, ale wracając jeszcze do do naszego koniec albo w ogóle temat fascynujący w te myślę, że od tej tego ogółu, które znają wszyscy, czyli polskiego możemy przejść do szczegółu jak zapowiada ten ten organ który, który państwo być może pamiętam, że taka bardzo to jest okrąg, który ma znaki zodiaku przemyskim Hertz kra i samym środku potem znaki z boku, ale pokusę takie medaliony przedstawiają życie życie mieszkańców nie ów dzisiejszej Republiki czeskiej, a którzy i miejskich i Miss Miss nie ludzie z miasta i ludzie, że tak powiem ze spoza miasta i to co jest rzeczywiście fascynujące to że, że mniej my związana jest mamy ciągle w ruchu ciągle obniżki celu trochę ciągle kopiował te rzeczy, którego dziś interesowały czy to były jakieś typowe dla dziewiętnastego wieku zbiory ornamentu czy 3 detalach technicznych wszystko tego bardzo mowa ciała potem z tych szkic bardzo często, a jego potomni bardzo mocno też korzystali, ale i to co się stało, a jest to bardzo podobne postaci nie zapomnę jak pisze pan to wykorzystywanie IKO i coś takiego naturalnego g się odczarowania przyrodą przy obcowania z ludźmi, którzy z tą przyrodą żyją blisko i wykorzystanie tego szczególnie w czasach, mimo że szczególnie w czasach komunizmu wykorzystywanie tego jako apoteozę ludu pracującego co oczywiście było bardzo tendencyjne już te elementy dotyczyły nie życia szlachty czy ukrytej tej tego kiedyś kontaktu życzy niczym bycia, iż w związku ze mecenas mecenasami o 0 ze szlachtą staramy się żyć czy Czech Czech jest to jest to jednak by no 11 sytuacja Polska oczywiście historycy kultury historii sztuki inni pewno by się kłócili tutaj, ale ja jako osoba, która już działanie też interpretację muzealny myślę że, że wystawa nieraz za frajdę, gdy wraca z powrotem do korzeni i i pokazuje go całe dzieło czy też może kogoś razić ciekaw jak się wchodzi do przestrzeni UN olsztyńskiej Arne to jest budynek w rejestrze przy przystanku metra ma strażacka i bardzo łatwo tam trafić jest to o jest to miejsce które, które bardzo lubimy jeść z tego bardzo tylko opcję, ale kiedy, kiedy tam chodzimy do środka to przy przyszła na ilość tych szkiców tych w tych różnych przedmiotów sztuki użytkowej obrazu oczywiście Wrzeszcz, ale też mamy też ten element elektro recepcji, ale chciałbym się tego wątku, który trochę to dyrektor na początku tak to tutaj na chwileczkę zawiesimy zbudujmy suspensy powrócimy po informacjach, które zbliżają się wielkimi krokami pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej czeskiej Pradze opowiada najnowszej wystawie Josepha Mané SA więcej artyści wystawie po informacjach informacje o dziesiątej 20% wówczas jak Praga czeska Szanowni Państwo oczekuje na wszystkich z otwartymi ramionami w Pradze czeskiej atrakcji cała masa pośród nich galeria narodowa w Pradze państwa moim gościem jest pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze, która opowiada fascynującym człowieku artyście, którego wystawę można już od piątku oglądać w galerii narodowej, ale też przy legendzie to po oprócz tego, że mamy człowieka i jego twórczość to wokół niego jest legenda no tworzona właściwie już od końcówki dziewiętnastego wieku aż do dziś taktykę legendę, która przejawia się bardzo podobnie jak w przypadku rzecznika pana również w potrawach różnego rodzaju alkoholach się w ni w filmie z jak te szkice tutejszy wizualnej rozzuchwala kopiowanie zmienił się, czyli inspirowanie się wzorcami, a nie tych, którzy byli przekonani także wydaje się, że te ślady jest łamane są tu prac widoczne, a ja bym chciała bardzo mocno podkreślić, że wystawa co bardzo zdziwiło perspektywy osoby, które nie wychowała się w tym kręgu kulturowym w tym konkretnym bardzo bardzo specyficznym kolanem wokół zasądzone za wzbudza bardzo wielkie emocje tutaj to znaczy, że każdy na nią czeka wszystkie instytucje, które poprosiliśmy współpracę no ale żadne nie odmówiła pomocy najbliżej było potwornie trudne niektóre obiekty rzeczywiście wymagały prac konserwatorskich czy jakiś skomplikowanych przedsięwzięcie będzie transport montaż, a więc ja jestem zaszokowana tą taką Solidarnością taką takim poczuciem wspólnego celu, żeby jednak to 50 latach, ponieważ postać Lecha Vanessa stacji była prezentowana w takim rozmiarze 1971 również żywe i darnie wrażeń mizernie oraz hallu, czyli czyli, czyli na Hradczanach też bardzo przestrzeni była to wystawa tak duża jak nasza dzisiejsza przyczyn oczywiście miał pełną koncepcję nasiona 4 moduły, które Tre bardzo mocno związane są też z badaniami autorek wystawy, bo też muszę podkreślić, że do anten ta wystawa jest wynikiem projektu naukowego grona badaczy czeskich, ale tak naprawdę Turkami wystawy są moje koleżanki z galerii Tęcza Marketa dodatkowa im w wynikach Dzikowa, które jeszcze się od 8 lat właśnie nieustannie myślą o tym temacie, a od 2015 roku pracują oni bardzo intensywnie już została wydana jedno nowa książka też na przygotowaliśmy katalog plan i dla tych, którzy zwiedzają wystawę, ale również 2 książki dla dla dzieci, ponieważ medycy rzeczywiście bardzo wdzięczny również z punktu widzenia Nikisz techniki malarskiej 33, gdy budowaniem wyobraźni 3 odwzorowania od drgań także tutaj cały zespół bardzo też prace nad tym, ale to co tak tam nie bardzo zdziwiony to, że nikt nie odmówił żadnego orzeczenia każdy, nawet jeżeli były archiwa, które zwyczajnie wypożyczają na co dzień tej tak udało nam się zgromadzić te rzeczy to co to są bardzo przypomina, że już pana co nie tylko lekarz tamte kont tylko 19 wiek Europy Środkowej to to też bardzo rozległa historiografia, która no pokazuje też się i te elementy takiego zmagają się prezydent Huszcza bardzo mnie już lekarz pana jak i jakie później już chorobę i już do opalania się, a mówiąc bardzo patetycznie, ale to co to co bym chciała bardzo podkreślić że, że jak wracanie o zrobienie 3 oczek do tyłu, a wręcz, że bardzo pomaga, a na przestrzeni czy czy kultury w ogóle czy historii dziedzictwa nie pomaga te naleciałości historyczne ideologiczne zrobiono się bardzo dobrej wierze nikt w Polsce nie nie zaprzeczę, że rikszą pan kochał Mazowiecki krajobraz, ale już ilość przedstawień, gdzie wielu które, które wiąże lekarz pana z Mazowieckimi wierzbami przekracza przekracza ten się, a teren dodaje mamy kompozytora z no właśnie, gdy bardzo dziękuję za tą zatem pomoc, a w każdym razie bardzo podobnie w przypadku mamy też, że skupienie się na tych na tych postaciach rolników i przyrody o niej i jakbym zapominania tych innych aspektach, a i życia bardzo takim intensywnym, ale artystycznym kręgu no ale mam tutaj, niemniej bardzo pani ta wystawa ukazuje to co to co też chciałbym podkreślić to proszę o współpracy tą kilka takich elementów się udało koleżankom oczywiście okazać nowe jakieś związki z UE czy portretowaniu osób związki z malarstwem europejskim inspiracje to co jest oczywiście wokół nas dzisiaj niźli ale, ale oczywiście w związku z tym, jeżeli ma, jeżeli kogoś to na bardzo mocno jest zakorzeniony w takim kanonie wizualnym to bardzo ciężko się pewne rzeczy od on przebacza dając bardzo kolokwialnie też się zmienia swoje własne poglądy na ten temat też też odwołam do wszystkich tego typu, które wiążą się z osobą, kiedy Kasia pana, bo dokładnie taki sam proces jest w przypadku zastane SA to co też chciałbym bardzo mocno podkreślić to to to już w stanie odróżnić prawdę no ja oczywiście nie jestem w stanie wszystkiego śledzić w tym sensie, że codziennie wieczorem jest, jakie macie jakieś wystawy w jakiejś galerii i prywatne galerie bardzo dużo każdy artysta stara się wszystko pokazywać na bieżąco, z czym pracuje co zrobił wstecznie, więc to naprawdę życzę by nie starczyło, ale w galerii narodowej już, że mam już możliwość chciałbym powiedzieć, że w tym roku skupiliśmy się na postaci zachowane setek trochę wydaje się tak troszkę jest temat myszką dziewiętnasty wiek może dla słuchaczy można nieco przybliżę, że i zakon jest bardzo podobny w swoim życiu niestety do Artura Grottgera, który jest starszy niż Jerzy Józef maj, ale będziemy się bardzo podobnymi tematami historycznymi też pejzażami i innych tutaj takie postaci mają bardzo wspólnego, ale bardzo też mniej Czesi pytają czy też media pytał bardzo często dlaczego, dlaczego tyle tematów czeskich Otóż trochę, jakby Kaszewska inni patrzy się bardzo mocno na zachód nie ma nie broń Boże nie mam na to co się dzieje w Polsce też się na Węgrzech jak właśnie to co co się dzieje na Zachodzie i bardzo, a mimo dużo się działo od tych z takich wydarzeń w charakterze europejskim często przenoszonych do Pragi w myśl ustawy z UE, ale w tym roku postanowiliśmy galerii jednak postawić na to co mówił czego kto na tor, czego nikt za nas nikt nie zrobi to znaczy na tematy które, które są należą do kanonu, ale wymagają interpretacji i tak właśnie mamy mamy tę wystawę za masakrę tak, ale trudno powiedzieć słowami, bo mimo ona jest wciąż daleko jak się już jest w przestrzeni, ale drugą taką postacią jest Petra Brandla barokowe malarz który, który też będziemy interpretować to jest zasada w październiku zmieni do w październiku w tej same zresztą przestrzeń jest to jest to malarz, który mi przypominają też jest trochę inny przedział czasowy przypomina mi karę Andrzejem nam rozwój nie może powiedzieć cie osoba, która kochała pieniądze w związku z tym nic w tym zlecenia jednocześnie zje za dużo tego, tak więc bardzo ta zamienne ale aby ukończenie jest nam się, aby chwilę, ale w tym roku zrobi się galerii narodowej bardzo czeski rok także, iż nie znają pani tutaj plastrów i artystów zagranicznych w tym roku, ale będą to będą to są to czescy czy ten czy twórcy którzy, którzy działali na terytorium dzisiejszej Republiki czeskiej bardzo szeroko pojętej, ale to na co chciał bardzo serdecznie państwa zaprosić tą panią wystawa, którą wystawa stała, którą otwierane już w maju i jest to zbieg zbiórka są czesnego, czyli wielka uczy sztuki współczesnej po czterdziestym piątym roku 8 żołnierzy po 3009. która jest pierwszą tego typu interpretacją sztuki w tym w przestrzeni Europy w tym miejscu Europy z takim bardzo silnym naciskiem na tereny, które były poza obiegiem oficjalnym, a i z takim bardzo mocnym naciskiem na to jak jako obiekty spoza obiegu, a funkcjonowały instytucji w nasze ta ekspozycja jest właściwie stricte zbudowane na naszej własnej kolekcji z jej wszystkimi jej limitami i ograniczeniami związanymi z tym że, że strategia kolekcjonowania galerii była oczywiście bardzo zależne od różnych politycznych zawirowań, o ile w tym okresie możesz powiedzieć często jest to typowe dla każdej instytucji muzealnej i dzisiaj myślę, że chce Europie, o ile, a po wojnie, a strategia kolekcjonowania były związane z ideologią dzisiaj ideologię zamieniają pieniądze wręcz może też można traktować jako na kierunek rodzaj ideolog, jeżeli zamienimy jakiś nurt oczywiście czy sposób myślenia patrzenia na świat, a dzisiaj z kolei te dziury powstają z powodu braku finansów, więc wystawa, którą państwo zobaczą od maja wystawa stała jest z Mate ma swoje bardzo ciekawy niższe czy Bartkiem i wady, które dla uroku, ale które pokazują właśnie ten szalony jak bardzo znowu jeszcze jeszcze jeszcze raz względem są miasta na początku jak bardzo Instytut kultury źle nie, gdy w jakimś kiepskim kiepskiej atmosferze wokół pani w finansach bądź politycznej, a de facto nie reprezentuje ten co siedziało w przestrzeni kulturę jest miejsce zbiorcza interpretuje interpretuje niezgodnie z widać tam pewne wypaczenia widać je jakieś nieścisłości w konsekwencji także jak patrzą na wystawie zachowane patrząc na wystawę koniec Czerny ligowego dna, gdy Whyte blach era czy koniec, a czarno-białej czarnego okresu konieczna określa też koniec tej części naszej rozmowy, ale powrócimy na szczęście po informacjach pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze opowiada o najnowszej wystawie i innych zbliżający się wystawach w galerii narodowej informację o dziesiąte 40 po informacjach wracamy Protektor to wcale tak pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze opowiada o fascynującej wystawie, która rozpoczyna się w piątek w galerii narodowej w Pradze wniosek Mané z człowiek artysta legenda trochę tej legendzie rozmawiamy bo kiedy człowieka zabraknie to pozostają spadkobiercy to pozostaje państwo to pozostają różne ośrodki, które teraz lepią człowieka i jego dokonania ne w takim kształcie, jaki jest potrzebny do walki politycznej do tworzenia do budowania jakiejś narracji do propagandy także człowiek, który w momencie, kiedy go już niema, kiedy już zabraknie staje się po prostu narzędziem w rękach różnych instytucji różnych ośrodków, a i tak rozumiem też tę wystawę też próba przyjrzenia się temu co jest i temu co z tego zostało ulepionych z Legią dogonienia Unii ujęła niż pan redaktor też przez wszystkie elementy mi trud by bić się poprzez ich już artysty czy zrobienia z niego jakiś już sztandaru UE takiego i wykorzystania części jego oczy ze swej własnej ideologii to jest wydaje się bardzo nieetyczne i te właśnie wystawa o tych państw, którzy nie słyszeli Rity, gdy wcześniejsze wypowiedzi jest takim ostrzeżeniu lub też rodzajem resetu naszego sposobu myślenia o postaciach w przyszłości tutaj zresztą w też przypomniałem rzeczy też bardzo ciekawa mianowicie bardzo często też pytani o naszą opinię, jeżeli będzie o konserwację czy deski Orlą ja tej masowej skoro ja przez Stanisława i Chicka, który dostał takie zlecenie, że magistratu, który stwierdził, że w związku z tym, że nie wszystko wiemy dokładnie jak wyglądały poszczególne postaci na tej decydują to on postanowił, a to zinterpretować umieścił tam twarze tanim pań, które są znane z mieszkanek Brna i co wywołało oczywiście bardzo duży bardzo duży rezonans w Legnicy czeski i oczywiście szereg pytań miał prawo nie miał prawa jako artysta to i tutaj pewne, że jesteśmy to pytanie my absolutnie nie chcemy za stanowiska, bo właśnie ta nie jest nasza rola, żeby to zjawisko ocenić co się stało, że w tym procesie twórczym tego tej osoby, która podjęła się tej ty konserwacji czy właściwie przygotowania taki artystycznej kopii tak to naj tak tak to należy ująć ale bo to myślę za 50 lat będzie w stanie ten ma o jest zawierane są to oni to się pewne wydarzy, ale jesteś w rodzaju zjawiska, które obserwuję tych z Czechami się, że w Polsce się to nie wydarzyło pamiętam jedynie historię, a konserwacji dyskusję wokół konserwacji ratusza Miejskiego się w Poznaniu która, gdzie zarzucano tej innowacji, że jest zbyt kolorowa, że to nie jest możliwe żeby, żeby ten ratusz tzw. w oryginale na co potrzeba oczywiście będę dokonano jakiś tam zmian czy ta dyskusja była też bardzo gorąca wydaje się że, że to ścieranie się ścierania się tych różnych wizji jak prezentować się twórcy czy go interpretować tylko czego prezentować jako 1 do 1 a jakby ona nigdy nie opuści natomiast co mecz najważniejsze to jakaś umiejętność krytycznego myślenia z, o której której, którą musimy sami wszyscy sobie wyrobić na myśli zwiedzających odbiorców i za nas tego i zmianie, jeżeli ufać instytucjom, ale uchodzi do pewnego stopnia i myśli się bez tego co robią nawet by dalej narodowych Pradze wobec Chin Francji które, które prezentujemy po to, żeby, żeby gdzieś tam zbliżać się zbliżać się do tego prawdziwego prezydent pan wspomniał tylko szukanie zdawać sobie te pytania, ale ta dyskusja o dotycząca dyski Kolonia i tych tych przedstawień tych tych pań, które jedna z nich jest polityczką była łączniczką druga jest pisarką dzisiaj one Pisar Kelley Katarzyny sztuczką, która pisarka mówi, że to, że to bardzo ciekawe zjawisko bardzo to jest żartobliwe, że tak należy czytać i myślę, żeby się nie zdarzyło ani zarząd w Polsce, więc tych z kraju Jary Mariana myślę, że tak też też też ma to też ten swój kontekst się, że takie takie sytuacje mają miejsce, ale tutaj w przypadku Józefa Vanessa myślę, że akurat ta wystawa bardziej i daje pół twórczo tak mówią Anglicy, czyli daje jakiś taki, jaki rodzaj materiału do przemyślenia jakiś taki jakiś hiper konkretne odpowiedzi, więc z tego powodu jestem bardzo dumny, że mamy to powiodło powinna tego, że wiezie, żeby ta będzie w takim sensie krytykowane za za rozmiar poniżona oczywiście nie ma to nie jest ludzkie oglądać wystawę w takim rozmiarze i jeszcze mieć świadomość się, że nie widział wszystko też mówić wszystko się dostrzegły tak jak właśnie chciały ten od autorki my mamy, więc w środkowej trochę problem ze nie braki w taki umiejętności wyboru co jest dobre i złe dobre, ponieważ daje więcej możliwości pracy tych osób, które przychodzą złe tego, że potem te możliwości percepcji się gdzieś kończą wiemy o tym, że po 90 minutach już naprawdę jesteśmy w stanie my się skupić na czymś bardzo mocno u taka jest formuła TOK FM się zwrócić uwagę też też nie po to, są te przerwy żeby, żebyśmy ten słowotok, które jak rozmówcy prezentują urzędy, żeby on trwał do jest też region właśnie właśnie z tego powodu tak samo jest też przestrzeni, kiedy mamy tak intensywnym tak jak ze mamy tu trochę się obawiać, że może dojść do przecenienia tematem wizualnych może może to mi dotrzeć, więc oczywiście są to jakiś jest jest to kwestia pewnego Puszcza pewnym kierunku przyczyn nie jesteśmy w stanie oczywiście zbywać wszystkich wszystkich sposobów zwiedzania czy tego się trochę czyści trochę martwię bo, bo proszę się za wrzesień ma być nasz tak września Marcin bał się sobie, że to jest też takie metr pozostawienie decyzyjności jednak osobom, które się wybierają oby tak pamiętam, że zawsze osoby, które były we wspaniałych muzeach wielkich galeriach nocą oszołomiony, bo tyle tego jest tak i chcą zobaczyć wszystko, bo to i to i to ale gdzie to jest poszukajmy, po czym tak jak pani powiedziała gdzieś po 90 minutach przez takie nasycenie i to nawet nie chodzi o to, że już Niechcę dalej oglądać tylko ta percepcja już zupełnie inna w kole i podjąć odkrywa, jeżeli ma taką możliwość, jeżeli ma taką sposobność, że czasami warto wpaść przez godzinę wpatrywać się analizować jedno dzieło tyko mówienie nie zawsze jest możliwość, jeżeli jest to takie godzinne spotkanie z 1 obiektem dużo więcej daje niż taki sprint przez galerię i tutaj na pewno ta wystawa adresowana jest Czechów i dla tych wszystkich, którzy znają się nad interpretacją, a biografii przestrzeni instytucji muzealnych, czyli dla tych którzy, które zajmują się grafiką to też świetna wystawa będzie czy to jest malarz kompozytor czy pisarz, ale jest oczywiście zarówno dla Czechów, którzy chcą siebie zobaczyć co zobaczyć swojego bohatera z, a z drugiej strony Górskiego na nową być może przyjść 2× to absolutnie tu pełna zgoda tylko dla dla osoby, która kompletnie nie zna postać Asi no to wystawa jest bardzo duża bardzo intensywna co oczywiście nie nie działo klucza możliwości, że sobie ta osoba jeszcze czyta czy weźmie czy kupi katalog, ale generalnie mamy w Europie środkowej możemy się też się wielkość wystaw, jakie mamy już muzeum Polin 4700m do tych naprawdę olbrzymie też 9 minutach właściwie nie jesteśmy w stanie już już tego przejść muzeum śląskim i teraz o tych, które prowadziłem wiem jakim, jaka była taka jak w Chinach ze strony publiczności sama historia też przeciążenie sensoryczne i brak brak poczucia że, że wszystko wiedziałem muszę wrócić, ale potem nie wraca do pań to nie jest także zawsze można gospodarz pół dnia, bo 1 dzień, żeby w ideę muzeum czy gali no i panujący się muzeum historii Polski, któremu przeszło 7000m² ekspozycji będzie kompletnie nie do nie do przejścia 1 dzień będzie cały czas na poczucie niedosytu, ale my mówimy o tym poczuciu takim odczuciu przy zwiedzaniu galerii muzeów Ka i tam z tego tyle wspaniałe rzeczy najwyższej klasy muszę wrócić, a tak naprawdę nie osoba taka lektura prowadzi inwestycję znajdą się nad tym faktem tego tego tego interfejsu, jakim jest wystawa czy to na wpływ na tego no to osoby jakiś głębszy poza tym poczuciem, że jeszcze muszę wrócić czy nie czy coś dotarło czy coś nie dotarło czy coś się wydarzyło w tym w tym czasie fizycy oprócz tego, że ta osoba ma poczucie, że musi wrócić, że jeszcze z nią nie zakończyła także ja jak ja bym bardzo chciała, żeby miał Poczytaj trochę jak muzeum Chopina, które je być może być może trochę tutaj za dużo o tym mówię, bo wszystko musiało dobrze znają, ale ona jest na tyle należeć po wyjściu nie ma tego poczucia winy szczególnego znaczenia, bo można jest dziś to 90 minut, a więc jest tak palmy posegregowane, że można albo bardzo go wyraża to się z z niewiedzy, gdy te interesy zupełnie zewnętrznej i to i krzyż nie nikt kompletnie nie nie używa tych urządzeń multimedialnych to też daje pogląd o kompozytorze i zostawia ślad więc, więc kwestia tego paktu dla mnie też jest niezwykle ważne i zazwyczaj w takich dużych wystawach bardzo się boją to, że ten tak nie jest takie jak my jak myślimy, że jest to my ludzie kuratorzy i menedżerowie Instytut kultury tak tak blisko tego jesteśmy, że nie widzimy już co tak naprawdę jest zarządzający tak naprawdę możliwe do zaobserwowania przez zwiedzających tracimy jakąś szansę żeby, żeby to co to co ktoś się już ze sobą zabiera, żeby to było trwała no żołnierzy pani trochę mówi Jerzy panią trochę w imieniu różnych osób ale, ale wiem też że, że pani jestem dobrym przykładem, który właśnie myśli o tym, bo tutaj odwołam się do różnych studiów programów dotyczących dziedzictwa ochrony dziedzictwa, w których pani uczestniczy i wiem, że zwraca pani zawsze uwagę jednak na to, żeby myśleć o tym że, że ktoś przychodzi i czy powinienem wyjść wyjść z jakimś przekazem jakąś formacją, ale też, że to wszystko powinno być widoczne, że to wszystko powinno być sensowne, że to wszystko, że jest dialog tak wiem, że to dla pań bardzo ważne jedno jest jest dla nowej stronie ważne uważam Rze, że sama gotowanie wiedzą tego co mam co wiem czy niewystarczalność przeciwnie jest to rodzaj słabości tutaj no z całą chce przesłankę dla już muzealnictwa środków europejskiego nie mamy nie mamy takiej sobie umiejętności eliminacji i jakieś syntezy ani razu się boimy boimy się, że ktoś nam zarzucić, że za mało za mało prezentuje informacje zwracam się kończy tym przed lądowaniem, a rozumiem to, ale z drugiej strony też wiem że, że myślę, że możemy się ważniejsi czasem tej syntezy bardziej czy zasady prezentować rzeczy, które zostawiają ten duży znak zapytania, ale nie tak tego nie rozumie, ale to jest jakiś rodzaj rodzaj mojej rzeczywiście ID FX, którą którymi się będę zawsze powtarzać MO co co o CIT to bierze się stąd, że bardziej przekonuje muzealnictwo anglosaskie, które to ma znaczenie, jeżeli idziemy do jakichkolwiek galerii publicznej w wielkiej Brytanii sądzimy, że gęstość cie prezentacji obiektów na wystawie jest wiele wiele mniejsza niż w Europie środkowej jest to jest niesamowite jak jak jak jak jak ogromna różnica jest między nami przyczyn, jeżeli jesteśmy Ewę w krajach niemieckojęzycznych to też przesycenie to na pakowanie obiektami też też sami także są tutaj różnice bardzo pani dziękuję tymczasem 31marca rusza wystawa Josef Mané z człowiek artysta legenda w galerii narodowej w Pradze opowiadała o tej wystawie i innych kwestiach związanych z wystawie nic wiem z dziedzictwem pani Alicja Knast dyrektor galerii narodowej w Pradze serdecznie dziękuję informacje o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:15 W studio: prof. Adriana Łukaszewicz
-
-
01:04:08 W studio: prof. Maciej Perkowski , dr hab. Małgorzata Skórzewska-Amberg
-
23:16 W studio: prof. Przemysław Czapliński
-
34:50 W studio: prof. Bogdan Góralczyk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
-
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 10:00 Przedpołudnie Radia TOK FM36:36 W studio: Stefan Szczepłek
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
01.06.2023 18:40 TOK36006:27 W studio: Andrzej Kohut
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL