6 po dwunastej Mikołaj Lizut witam państwa gościem dzisiejszego programu jest Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego dzień dobry jeśli dobre Unia wydała wyrok na auta spalinowe z od 2035 roku, czyli za 12 lat ma wejść w życie zakaz rejestracji nowych pojazdów emitujących dwutlenek węgla, z którego jednak mają być wyłączone auta zasilane silnikami spalinowymi napędzane tzw. UE paliwem co to oznacza dla nas konsumentów to może najpierw panie
Rozwiń »
redaktorze słowo wyjaśnienia, bo w przestrzeni medialnej funkcjonuje takie słowo, że to będzie zakaz natomiast z formalnego punktu widzenia to będzie także takie samochody będzie można kupić, ale producent, który był oferował takie samochody będzie musiał zapłacić bardzo wysoką to w praktyce kary w związku z tym cena takiego samochodu będzie wolno nieadekwatna do jego wartości, więc spodziewamy się, że żaden z klientów takiego samochodu nie będzie chciał kupić, bo będzie po prostu bardzo bardzo drogi stąd mówimy o tym, że w 2035 roku będziemy mogli zarejestrować jako nowe podkreślam używane samochody nie, ale jako nowe samochody po raz pierwszy samochody bateryjne elektryczne samochody wodorowe i właśnie samochody z silnikami spalinowymi, ale takie, gdzie będzie można używać tylko paliw syntetycznych, czyli wytworzonych nie jest ropy naftowej, ale wytworzonych w sposób dla cudzysłów sztuczne no tak tutaj w ogóle ważne zastrzeżenie to jest oczywiście pieśni przyszłości ta technologia oczywiście już jest, ale ma ona charakter eksperymentalny litr takiego paliwa przy obecnej technologii kosztuje około 10EUR, czyli drogo bardzo żal, czyli dużo, ale musimy traktować tę te paliwa czy tę możliwość, jaką jedno z King jedną z kilku możliwości, dlatego że dzisiaj właściwie wszyscy producenci już oferują samochody elektryczne, które są samochodami projektowanymi jako elektryczne po drugie, dziś już są bardzo zaawansowane prace są już na rynku samochody wodorowe, więc to będzie takie swoiste uzupełnienie, bo pojawia się jeszcze pytanie następujące tak jak powiedziałem ten taty legislacji, której teraz mówimy ta decyzja, która została podjęta na poziomie Brukseli to jest decyzja, która mówi o nowych samochodach, czyli będziemy mieli jeszcze na rynku bardzo dużo samochodów używanych spalinowych na i teraz pytanie czy np. jeżeli technologia wytwarzania tych paliw pójdzie bardzo do przodu, bo z 1 strony to jest aż 12 lat z drugiej strony to tylko 12 lat no ale miejmy nadzieję, że pojawi się taka technologia, która pozwoli wytwarzać te paliwa w ilościach wystarczających na przynajmniej za mną przynajmniej dla części pojazdów, więc być może okaże się, że te paliwa będą ich cena będzie porównywalna jak paliw jak paliw, które powstaną z paliw kopalnych, bo pamiętajmy, że już w tej chwili mówi się o tym, że będzie też 2, czyli kupowanie praw do emisji w przypadku paliw jest pierwsza bardzo ważna ważna rzecz, czyli w praktyce benzyna olej napędowy najprawdopodobniej zdrożeje mówi się również o tym, że różne kraje członkowskie Unii Europejskiej będą chciały wprowadzić różne podatki, żeby zniechęcać się użytkowników samochodów spalinowych do ich eksploatacji, a do tego, żeby przesiedli się na samochody np. elektryczne wodorowe nowości, ale to wszystko w pachnie rewolucją, więc zastanawiam się z czysto konsumenckiego punktu widzenia nad strategią, bo załóżmy rozważam w tej chwili, czyli 12 lat przed wprowadzeniem tych obostrzeń zastanawiam się na kupno kupnem samochodu jest no i to wszystko ta perspektywa będzie miała znaczący wpływ na ceny czy np. warto w tej chwili kupić używanego diesla jak po pierwsze musimy pamiętać o tym, że coraz więcej np. miast, ale też pojawiają się inne obszary będzie nie i nie będzie chciało, żeby na te obszary wjeżdżały samochody np. silnikiem diesla przecież w Polsce już mamy już mamy dyskusję o strefach zeroemisyjnych już taką już taką propozycję pokazał Kraków już pokazała Warszawa inne miasta z tego co wiem też już mają bardzo zaawansowane propozycje, więc musimy liczyć się z tym, że pewne nie samochody mam na myśli tutaj też normę euro, bo pamiętajmy, że nie samochody są opisywane normą euro, które im wyższa tym nowszy samochód tym mniej emisyjny, więc może okazać się, że jeżeli dzisiaj byśmy chcieli kupić np. samochód z normą euro, czyli no dość leciwe auto to okaże się, że za kilka lat nie wjedziemy np. do centrum Warszawy do centrum Poznania czy do innych czy docentowi innych miast, więc dzisiaj kupując samochód musimy mieć na uwadze po pierwsze, jak my ten samochód będziemy eksploatowali, bo umiem sobie wyobrazić, że ktoś mieszka w małej miejscowości daleko od dużego miasta i właściwie prawie nie potrzebuje wyjeżdżać z Promienia 2030km to wtedy taki samochód w miarę bezpiecznie można kupić za darmo warunkiem, że ceny paliw np. oleju napędowego wzrosną znacząco właśnie, ale może się zdarzyć tak może się tak zdarzyć natomiast tego dzisiaj nie wiemy, ale znając kreatywność i polityków i ministra finansów wszystkich krajów nie jest spora szansa, że takie, że takie opłaty takie dodatkowe pod podatki się pojawią no w każdym razie dzisiaj, decydując o tym, jaki samochód chcemy kupić musimy wziąć to pod uwagę i musimy wziąć pod uwagę jeszcze 1 rzecz, choć z formalnego punktu widzenia do 2034 roku będziemy mogli kupować samochody z silnikiem spalania wewnętrznego to zapewne oferta rynkowa będzie bardzo uboga, dlatego że już dziś niektóre firmy zapowiedziały, że będą oferowały samochody spalinowe czy może precyzyjniej mówiąc z silnikiem spalinowym na pokładzie, bo to zapewne będą hybrydy bronić hybrydy plug-in do 2030 roku, czyli może okazać się, że znacznie wcześniej w praktyce te przepisy wejdą no bo nie będzie oferty ta zastanawiam się czy nie zmieni się tutaj w ogóle nasz paradygmat jeśli chodzi o motoryzację no bo dotąd, gdy samochody były głównie napędzane silnikami spalinowymi takimi mieszczańskim marzeniem było posiadanie własnego samochodu może ten paradygmat traci sens być może jakiś rodzaj car-sharingu, czyli no samochodu, który używamy, ale nie jest naszą własnością jest tutaj drogą i rozwiązań ja jestem absolutnie przekonany, że model używania samochodu będzie zupełni, bo ksiądz z punktu widzenia branży motoryzacyjnej, czyli naszego, jeżeli tak mogę powiedzieć to ta legislacja daje nam bardzo jasny czytelny czytelne wskazówki, w którym kierunku powinniśmy ich jakie, jakie rodzaje napędów powinniśmy rozwijać co ma przyszłość z punktu widzenia możliwości sprzedawania i rejestrowania cień, ale jest drugi obszar ten drugi obszar gazowym dostępem do mobilności i właśnie tym, o czym, o czym pan redaktor wspomniał, czyli zmianą naszego stosunku do mobilności, bo o pokolenie dzisiejszych czterdziesto pięćdziesięcio sześćdziesięcio latków, a nawet chyba trzydziestolatków w dużej części nie wyobraża sobie, że może nie mieć samochodu oczywiście, jeżeli chce Niemiec samochodu do prywatnego użytku myślę, że za 152030 lat ta mobilność indywidualna będzie znacznie ba znacznie ograniczona w stosunku do tego co trzymamy dzisiaj do czynienia, dlaczego dlatego, że po pierwsze, są bardzo silne ruchy, które powiadają, że powinniśmy przesiąść się na środki komunikacji publicznej to po pierwsze po drugie właśnie są rozwiązania takie jak wspomniany car-sharing, czyli samochód jest wynajmowany na godziny właściwie czy na dni i on pozwala w pewnych specyficznych sytuacjach tę mobilność zapewnić sobie, ale przez tydzień np. samochodu nie potrzebujemy jest to jedno ważne zastrzeżenie ważna rzecz, którą politycy i właśnie wszyscy powinniśmy się pochylić mianowicie to, żeby nie doprowadzić do wykluczenia komunikacyjnego, bo my dość łatwo mówimy no dobrze można wsiąść, gdy można przejechać tramwajem można przejechać autobusem można wziąć arszenik tak to wszystko prawda, ale dużych miastach natomiast w mniejszych miejscowościach czy na wsiach i ten samochód czy czasem bardzo kiepskiej kondycji i ale jest jedynym rozwiązaniem oczywiście my protestujemy przeciwko od zawsze stanowisko PZM było takie, że ten te pojazdy, które nie przejdą rzetelnej kontroli technicznej nie powinny się na drogach pojawić natomiast no prawda jest taka, że bardzo bardzo wielu przypadkach ten samochód jest jedyną możliwością przemieszczania się i to, że w niektórych rodzinach są 2 czy nawet 3 samochody to nie jest fanaberia tylko to jest nieraz konieczność podkreślam nieraz, bo dotąd nie można generalizować, ale to jest bardzo ważny obszar, żeby przy przejściu na tę nową mobilność mieć na uwadze, że na świat jest w każdym miejscu taki SA to właśnie no ale by pytanie rzeczywiście dotyczy dużych miast czy wyobraża pan sobie, że mobilność ta samochodowa mobilność będzie wyglądała mniej więcej tak jak elektrycznymi hulajnogami, które no wiadomo działają właśnie na zasadzie takiego ringu, czyli jest firma, która obsługuje można je znaleźć na ulicy przejechać zostawić i i na tym polega na cały ten cały ten pomysł myślę, że myślę, że ten sposób po używania samochodu będzie się rozwijał, chociaż nie jestem do końca przekonany czy to będzie tak jak w przypadku hulajnóg z 1 prostej przyczyny jego użycie hulajnogi jest dość tanie czy nawet bardzo tanie hulajnogę można znaleźć był hasłowo prawie wszędzie i prawie wszędzie zostawić czasami one zostawiane są w taki sposób, że przeszkadza to np. pieszym, ale też zupełnie inna kwestia na jedno w przypadku samochodów to jest droższa usługa trzeba jednak mieć uprawnienia i myślę, że to nie będzie taki 1 do 1 jak w przypadku hulajnóg, ale sądzę, że w miarę wzrostu ceny samochodów Aniston następuje w miarę no właśnie pewnych ograniczeń wjazdowych do miast ten sposób używania samochodu będzie popularny, bo nawet ci, którzy dzisiaj mówią nie to ja wolę własny samochód, bo mam do mam sobie tam ulubione ryby stację radyjko ma ustawioną mamo, ponieważ wszystkie rzeczy w bagażniku to ci jednak ci użytkownicy dojdą do wniosku, że i posiadanie samochód jest kłopotliwe i drogę rodzi i kłopotliwe, a tutaj np. elektryczne samochody będzie można wjechać do centrum miasta bardzo dziękuję Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego był gościem państwa moim, a teraz informacji, a teraz
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
-
-
-
-
11:07 W studio: Jacek Czauderna
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
06.06.2023 15:00 Światopodgląd12:39 W studio: gen. Mieczysław Bieniek
-
06.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny11:54 W studio: prof. Marcin Matczak
-
06.06.2023 15:20 Światopodgląd11:17 W studio: Sonia Sobczyk-Grygiel
-
06.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:59 W studio: Ryszard Petru
-
06.06.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:00 W studio: Michał Fedorowicz
-
06.06.2023 15:40 Światopodgląd14:04 W studio: dr hab. Michał Kozłowski
-
06.06.2023 16:00 Światopodgląd11:30 W studio: Filip Piotrowski
-
06.06.2023 14:35 Przewodnik TOK FM Na Zdrowie01:19
-
06.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:48 W studio: Jarosław Sadowski
-
06.06.2023 16:39 Co z ciebie wyrośnie?
-
06.06.2023 16:20 Światopodgląd13:24 W studio: Piotr Andrusieczko
-
06.06.2023 16:59 Techstorie
-
-
-
06.06.2023 18:40 TOK36005:08 W studio: Lesia Vakuliuk
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:55 W studio: Jakub Bierzyński
-
06.06.2023 18:50 TOK36006:36 W studio: Marcin Samsel
-
06.06.2023 18:29 TOK36009:50 W studio: prof. Ewa Łętowska
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość15:55 W studio: Jerzy Rzymowski
-
06:52 TYLKO W INTERNECIE
-
-
06.06.2023 19:09 TOK36006:54 W studio: Barbara Oksińska
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość12:31 W studio: Jerzy Rzymowski
-
-
-
06.06.2023 19:00 TOK36003:25 W studio: Michał Waszkiewicz
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL