REKLAMA

Statystyczny konsument rynku motoryzacyjnego na podstawie raportu “Internetowy samochód roku 2022”

Nowe oblicze rynku motoryzacji
Data emisji:
2023-03-29 11:40
Czas trwania:
28:08 min.
Udostępnij:

„Raport Internetowy samochód roku 2022” przygotowany przez OTOMOTO powstał w oparciu o wejścia na platformę ponad 76 mln użytkowników. To gigantyczna liczba wizyt, które pokazują czego tak naprawdę poszukują Polacy w witrynach sprzedających auta. O tym jak powstawał raport i w jaki sposób tak duża liczba danych jest przekładana na proste wnioski Krzysztof Wożniak rozmawia z dr hab. Agatą Filipowską, menadżerem w OTOMOTO. Rozwiń »
Z podcastu dowiemy się też jak bada się jakie marki, modele, a nawet kolory samochodów cieszą się największym zainteresowaniem, czy wolimy auta z manualną czy automatyczną skrzynią biegów. oraz
Czy pandemia, wojna w Ukrainie i inflacja miały wpływa na zainteresowanie klientów motoryzacją? Czy rynek nowych samochodów, samochodów używanych i części zamiennych odczuły sytuację geopolityczną w Polsce i w Europie? Jakim zainteresowaniem cieszą się auta ekologiczne, i czy Polacy kupując auta zwracają uwagę na bezpieczeństwo i ekologię? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na audycję zaprasza otomoto PL Platforma umożliwiająca sprzedaż zakup pojazdów oraz części motoryzacyjnych dzień dobry Krzysztof Woźniak zapraszam na kolejny odcinek podcastu z cyklu nowe oblicze rynku motoryzacyjnego, a ze mną dzisiaj dr hab. Agata Filipowska menadżer otomoto dzień dobry pani doktor dzień dobry dzień dobry państwu i w tym odcinku porozmawiamy o preferencjach konsumentów, jakie wyłaniają się z raportu internetowy samochód roku 2022 przygotowany przez otomoto Rozwiń » pani doktor jest odpowiedzialna za przetwarzanie danych do raportu jak czytam we wstępie ten raport opiera się statystyki opracowane na podstawie wizyt ponad uwaga 76 000 000 użytkowników którzy, korzystając z różnych komputerów czy też urządzeń mobilnych odwiedzili Platformę w ubiegłym roku i proszę wybaczyć, ale dla mnie praca z takimi danymi jest ich naprawdę dużo no bo tutaj też wskazujecie, jakiego koloru najczęściej osoby szukają w samochodach czy jest skrzynia manualna czy automatyczna to mniejsze to wydaje abstrakcyjne całkowicie proszę zdradzić w jaki sposób opracowuje się tak olbrzymie dane jakoś trudno mi się to wyobrazić, że ktoś siedzi nad tymi danymi dzisiaj mówi przejrzeć model x w kolorze niebieskim z powiedzmy automatyczną skrzynią biegów, a jutro się zajmie czerwonym z manualną skrzynią biegów to prawda danych jest olbrzymia ilość przede wszystkim o to to jest Platforma, którą odwiedza prawie 8 000 000 użytkowników w każdym miesiącu to oczywiście zależy od tego jak się liczy, ale na pewno jest ich 8 bądź może nawet ciut więcej milionów w związku z tym każdy z tych użytkowników ogląda on przychodzi na tę Platformę po to, żeby włączyć uciec ten współczynnik czytali ilość użytkowników, która faktycznie włącza przez przypadek, a następnie opuszcza Platformę jest bardzo bardzo niewielki jest naprawdę niewielka kilkuprocentowa liczba natomiast reszta z tych użytkowników zostaje na Platformie zaczyna zaczyna wchodzić w interakcję z ogłoszeniami to znaczy się zaczyna wyświetlać nic im zaczyna patrzeć na pojedyncze pojazdy, a my te dane zbieramy to znacznie patrzymy na to gdzie użytkownik klika czy wyświetla daną ogłoszenia czy wchodzi w interakcję ze sprzedającym dany pojazd głównie dlatego, że to interesuje nie tylko nas, ale przede wszystkim sprzedającym Nata sprzedających na Platformie, a to powoduje, że na metę sprzedającemu udostępniamy takie statystyki przeglądu ogłoszeń sami także mając do nich dostęp no a potem na koniec roku możemy to wszystko zabrać możemy zacząć przecinać podobne różnorodnych perspektywach to znaczy, że po pierwsze, patrzeć właśnie na marki modela zwykle najbardziej popularnym przeglądam, ale także na nowe używane na właśnie skrzynię biegów kolory czy także to czy lepiej klikają się w cudzysłowie klikają się samochody osobowe czy może motocykle czy może lepiej kampery czy jeszcze jakaś inna kategoria co także jest istotnym takim poglądem rynkowym, dlatego że nowo Moto staramy się nie tylko patrzeć na to co, ale także w jakim kierunku zmierza rynek i także z rynkiem tymi informacjami dzielić stąd też taka inicjatywa właśnie internetowy samochód roku, którego celem jest do pokazania tego jak zmienia się Air Polski rynek motoryzacyjny szczególnie, że jeżeli chodzi o samochody używana to tutaj to kompetencje mamy zbudowaną naprawdę dość sporą, jeżeli chodzi w ogóle obraz tego rynku macie też dane takie jak np. czy to mężczyzna czy kobieta na przedziały wiekowe już pewnie trudniej, ale jednak czas wyświetlania od ogłoszenia, jeżeli chodzi o dane demograficzne to tutaj to dane mamy bardzo bardzo niewielkim stopniu związane przede wszystkim z tym, żeby korzystać z Platformy otomoto trzeba się zalogować, a więc użytkownik, który przychodzi może wchodzić w interakcje może klikać niekoniecznie musi zalogować na takiej sytuacji no nie zostawia za sobą tego śladu tak my nie wiemy kim jest użytkownik natomiast oczywiście jeżeliby się zalogował to tutaj tę informator informacja mogła być większa natomiast nie jest dla nas tak interesujące także, że nie jest interesujące, jakiego koloru jakiego, jaką skrzynie biegów szukają kobiety mężczyźni to też pewnego rodzaju podgląd był w no oczywiście natomiast czy to ma znaczenie z perspektywy naszego sprzedającego trochę mniejsze, dlatego że dla sprzedającego ważne jest czego szuka ogół jego klientów oczywiście segmentacja klientów stanowi, że pojęcie wszystkich miejsca ze wszystkimi tego wszystkim tylko w portalach internetowych, ale także w każdym 1 biznesie maga istota natomiast na ten moment takich danych nie zbieramy i w związku z tym też takich danych nie jesteśmy w stanie ja myślę, że takie profilowanie właśnie kandydata na osobę, która kupi ten samochód dla sprzedającego też dość istotne, bo jeżeli oczywiście jest to prywatne ogłoszenie to może mniej, ale dla takiego komisu samochodowego to prawda to prawda w związku z tym ostatnio wprowadziliśmy taką usługę, która się nazywa poznańskiego kupującego i ta usługa o jej celem jest pokazanie bardziej tego jakich samochodów poszukuje dany kupujące, czyli np. interesuje go interesują go pojazdy konkretne konkretnym przedziale cenowym może konkretnej marki czy konkretnego modelu natomiast no, jeżeli chodzi o właśnie demografię tego potencjalnego kupującego to tak daleko jeszcze nie jesteśmy tak no, toteż trudno było na podstawie wyświetleń, nawet jeżeli ktoś jest zalogowany no bo jedno konto może bycia 3 osoby w rodzinie przeglądać z tego konta różną prawda to prawda dodatkowo jest jeszcze 1 rzecz to znaczy, że samochody osobowe kupuje się też troszkę inaczej niż np. urządzenia czy tzw. maszyny, czyli urządzenia budowlane transportowe, dlatego że tam sytuacja jest taka, że proces zakupowy zaangażowana jest cała grupa ludzi o osoby, która to oferty zbiera przez kierowcę, który ofertę ogląda przez właściciela firmy, które potem taki wydatek akceptuje, więc można byłoby rzec, że z tego 1 konta tak naprawdę oglądają ogłoszenie bardzo różne osoby bardzo różnym wieku i najprawdopodobniej także różnych płci na jeszcze tak ironicznie jak to w pracy się nie logował to współpracownik może sobie przejrzeć w razie czego jeszcze często, trudno więc na pewno tak właśnie no właśnie czy korzystaliście z innych baz danych poza oczywiście otomoto platformą tak to znaczy zawsze korzystamy zawsze konfrontujemy to dane, które nas widać to jest taka dobra praktyka bądź, kiedy dokonuje jakichkolwiek analiz, żeby sprawdzić jak wygląda sytuacja u nas versus czy to co widzimy u nas tak samo jest na rynku w związku z tym zawsze porównujemy się z lepikiem, żeby zobaczyć czy faktycznie to poziomy, które widzimy trendy, które widzimy na odpowiadają temu co widać w Empiku i tutaj jak najbardziej się zgadza czasami korzystamy także danych sama rowy tutaj przez lata mieliśmy współpracy z Omarem także generalnie rzecz biorąc no pozwalamy sobie też po prostu zbyć parkować względem tego co mówi jednak ni znów tak na poziomie ogólnym biorąc pod uwagę wiele aspektów, które miały miejsce na przestrzeni kilku ostatnich lat lat dokładnie tych 3 mam na myśli tutaj pandemie i związane z tym wstrzymania produkcji części półprzewodników no oczywiście inflację w Polsce jak to wszystko wpłynęło na zainteresowanie motoryzacją to jest w ogóle dość niską dość kompleksowy pytanie, dlatego że faktycznie rok 20202021 to były bardzo słabe bardzo słabe lata strąci, kiedy myśleliśmy już wychodzimy z pandemii rozpoczęła się wojna na Ukrainie i wtedy faktycznie zawód zauważyliśmy kolejny spadek zainteresowania na rynku, który dopiero gdzieś tak w połowie roku zaczął się odbudowywać tutaj ma 2 wymiary po pierwsze, wymiar podażowy, czyli początkowo zamykane były zakłady produkcyjne podczas pandemii to się pojawiały problemy w ogóle z dostarczaniem części potem, kiedy już się zaczęło odbudowywać okazało się, że właśnie mamy wojnę na Ukrainie problem z półprzewodnika ami w związku z tym pojawiały się problemy natury podażowej docencie produkcja nie była na takim poziomie jak ona miała być ona zaczęła wracać do normy te nowe samochody, gdzie zaczęły się pojawiać zaczęły być realizowane zamówienia nie w drugiej połowie roku natomiast wtedy z kolei osłabił się popyt, dlatego że ta sytuacja inflacyjna w ogóle sytuacja gospodarcza no powoduje, że konsumenci raczej czekają z zakupem nowego samochodu niż od razu kupują to bardzo dobrze widać w szczególności zadamy z drugiej połowy roku, kiedy tutaj biznes na odbiorcę komercyjne przedsiębiorstwa oni jeszcze realizowali swoje zamówienia na samochody, a tutaj odbiorcy indywidualni wstrzymywali się z tymi zakupami czekają co się wydarzy, dlatego że po prostu zaciskają pasa spłacają kredyty mają tak naprawdę inne cele dzisiaj no nie zwiększyły się tak samo powinien nie zwiększył się proporcjonalnie wynagrodzenia co do chociażby nie wiem cen samochodów czy no trzeba patrzeć na inne potrzeby tak, przeglądając ten raport co raczej ceny samochodów to się zwiększyły mianowicie, że w tym takim jakimś przyjętym przedziale cenowym mamy starszy samochód dostępne, który ma raczej więcej przejechane prawda, jeżeli chodzi o te używane samochody, więc na oceny nie są zachęcające zbytnio, ale mam też prawda takie rata ceny generalnie biorąc przesunęły się w górę znacząco średnią mówi o 26% odmów wynika z danych, ale dla niektórych modeli jest nawet 30 parę procent to bardzo dużo 30 parę procent 13 można powiedzieć zwiększyła się to dość sporo, ale czy te zaśnie problemy jakoś wpłynęły na to, że w ogóle zainteresowani, czyli ta liczba właśnie wejść ogłoszenia zainteresowania poszczególnymi modelami się zmieniła, bo chęć zakupu to jedno i sam zakup to jedno, a jednak to przeglądanie ofert zainteresowanie wśród potencjalnych klientów to coś innego prawda to prawda natomiast tutaj i faktycznie to pytanie trzeba też podzielić na 2 części po pierwsze, czy zmniejszyło się zainteresowaniem i tak zdecydowana jest za zainteresowanie się zmniejszyło fakt żona mi zmniejszyło się już podczas naszej podczas wielu było bardzo wysokie tutaj każdy wtedy marzyło o tym, żeby kupić własne auto, żeby nie dojrzeć komunikacją albo, żeby pozbyć tego problemu np. komunikacja nie przyjeżdża w momencie, kiedy wybuchła wojna na Ukrainie pojawiło się nieprawdopodobna niepewność to bardzo wiele osób po prostu zrezygnowało albo przeniosło swoje zainteresowanie szukania nowego pojazdu i kupowania nowego pojazdu na rzecz np. pomocy osobom wchodzącym z Ukrainy i potem w drugiej połowie roku zainteresowanie zaczyna powoli wracać natomiast, jeżeli spojrzymy na to jak wygląda spadek chociażby w rejestracjach to od razu pokaże nam to jak zmniejszyło zainteresowanie, dlatego że rok do roku 2022 roku 2021 to jest 18,8% spadku w rejestracjach ogółem na rynku polskim, w czym minął prawie -21%, jeżeli chodzi auta używane auta importowane, więc widać, że ta różnica rok do roku na mniej więcej na poziomie tych 20%, a to pokazuje, o ile zmniejszyło się zainteresowanie, a co za tym idzie no przedłużył czas potrzebny też na poszukiwanie klienta no i w i tak to wygląda znacznie co ciekawe to co obserwujemy to jest to, że my na Platformie nadal mamy taki sam poziom klientów faktycznie wchodzących w interakcje zmniejszyła się liczba ludzi przyglądających zmniejszyła się też konieczność powrotu, dlatego że łączy, kiedy zmniejszył się popyt powiększyła się podaż samochody stały się trochę bardziej dostępna sprzedający zaczęli bardziej zabiegać o klientów, a to powoduje z kolei, że tym kupujący ma większy wybór mniej musi wejść interakcji, żeby faktycznie dokonać zakupu tego w wymarzonych 4 kółek, czyli ci, którzy już są prawie zdecydowani na chęć zakupu samochodu czy nowego używanego to mają czym przebierać, bo jest mniejsza, że tak powiem konkurencja wśród zainteresowanych chcących tak dokładnie tak dokładnie dokładnie tak wygląda sytuacja rynkowa przy czym oczywiście to co widzimy już w pierwszych miesiącach 2023 roku, żeby tutaj, chociaż zasiać trochę do dobrego klimatu to wygląda to tak, że sytuacja zmienia, dlatego że chociażby styczeń dla nowych aut osobowych jest nawet 21% rok do roku jak nowe auta osobowe zaczynają się sprzedawać one zaczynają trafiać na rynek jako używane jest rynek faktycznie zaczął się zaczął się z powrotem odbudowywać on głównie zaczął się odbudowywać, jeżeli chodzi o samochody nowe czy jednak używane zarówno nowe, jakie używane, czyli tutaj nie ma jakby jakieś tam działalność gwarant zwykle, kiedy pojawiają się pojazdy nowe to bardzo krótkim okresie przekłada się to także na wzrosty na rynku samochodów używanych no dobra to na podstawie raportu otomoto, gdybyśmy mogli tak zbudować takiego Statystycznego nie wiem co się da w pełni, ale spróbujemy takiego Statystycznego polskiego poszukiwacza konsumenta osoby zainteresowanej kupnem auta to w pierwszej kolejności kim on jest już wiem, że dane demograficzne nie wchodząc w grę, ale szuka, jakiej oferty przede wszystkim szuka też w ogóle ciekawa szukasz SUV-a coraz częściej szuka SUV-a, ale nie powiedzie de, dlatego że dlatego, że jak spojrzymy na ogłoszenia samochodów nowych to 48% witających się ogłoszeń właśnie dotyczy samochodów o tym typie nadwozia w przypadku samochodów używanych to też pierwsze miejsce, chociaż procent niższe, bo tam jest około 22% po pierwsze, szukasz SUV-a po drugie, szuka automatu, czyli tego nazwijmy to SUV-a auto ma działem 78% ogłoszeń nowych to jest są poszukiwane samochody właśnie taką skrzynią biegów w przypadku używanych jest to już około 46% ten wzrost z roku na rok jest coraz wyższe gorzej się stajemy oczywiście to jest to jest oczywiście podejrzewam, że jest to także związane z autami hybrydowymi, które po prostu taką ani inną skrzynią biegów występują na rynku, a poza tym coraz częściej samochodów czy też w ogóle najczęściej samochodów to korzystamy w miastach czy też miejscowościach, gdzie ten ruch jest dość nasycony no i wygoda prawdą jest nieporównywalna do manualnej w to prawda to prawda to to jest to jest prawda dlatego też tego tych automatów faktycznie nimi to zainteresowanie nimi coraz większej naprawdę z roku na rok rośnie spektakularnie, bo to są wzrosty czasami nawet dwucyfrowa co więcej, jeżeli chodzi o to, czego szuka szuka zwykle głosów w kolorze czarnym prawie 28%, klikając ogłoszeń są ogłoszenia w kolorze czarnym no i zdaniem byłaby sensu jeszcze kosztował 30 000zł, czyli po 44% wyświetleń to są auta używane do 30 000zł no i tutaj można byłoby jeszcze dokładać dodatkowe dodatkowe kryteria natomiast oczywiście na otomoto słynie z samochodów używanych, więc to głównie samochody używana to są 28% są np. roczniki od 20132017 roku, chociaż można byłoby powiedzieć, że w zasadzie około 60% poszukiwanych aut to są właśnie takie auta od 20082017 także kilkunastoletnie co też jest związane ze średnim wiekiem auta w Polsce, tak więc tutaj to nie jest tak naprawdę trochę otomoto jest takim małym zdjęciem tego jak wygląda nasz park maszynowy, a czy jest jakiś przedział przejechanych kilometrów, które na szczególnie interesuje Statystycznego konsumenta statystycznie są zwykle auta pomiędzy 150 000200 000zł 200 000 km przejechanych także jest około 21%, a napęd ma znaczenie czy to diesel benzyna elektryk hybryda to znaczy, że to jest w ogóle ciekawa można stąd ten to pytanie można podzielić na kilka na kilka fragmentów, dlatego że elektryki hybrydy nasze coraz coraz bardzie, że cieszący większą popularnością natomiast oczywiście tutaj na najczęściej szukamy benzynę, ale no to trendy także zmieniają kiedyś było to diesel, który też cieszy się dużą popularnością tak podpytuje ten rodzaj zasilania rodzaj paliwa napędu, bo interesuje mnie toczy społeczeństwa naszym zmienia się podejście do ekologii i tego w czy ten pojazd ten samochód jest trochę bardziej ekologiczne czy trochę mniej czy jednak najważniejsze jest cena też w ogóle doszło to pytanie jest żyć czy cel jest najważniejsza cena jest bardzo istotne, dlatego że w ubiegłym roku bardzo już bardzo szukano bardzo szukano aut w ogóle tanich to było związane najprawdopodobniej też właśnie z dużym napływem osób z Ukrainy, które potrzebowały się poruszać na wyjeżdżając z domów, gdzie przyjechał pociągiem tym czym stały, więc tutaj szukano szukano aut tanich bardzo dużą popularnością cieszyły się auto tanie natomiast co się wydarzyło czy to co widać w ogóle na rynku elektryków hybryd to powiem szczerze, że tutaj te wzrosty są gigantyczne zaś oczywiście to jeszcze skala tego niezbyt duża tego, że jeżeli tak sobie na to spojrzymy to tutaj w środku po i pojazdów nowych elektryki hybrydy rok do roku do około -4% natomiast, jeżeli spojrzymy względem roku 2020 to dla nowych wzrosty są ponad ponad stuprocentowe co więcej, jeżeli spojrzymy na pojazdy używane to by ten wzrost rok do roku zaliczyliśmy na poziomie 28 pro 8%, ale 74% względem roku 2020 to oznacza, że zależy nam coraz bardziej na tym, żeby iść ekologia przy czym niestety auta są drożeją to znaczy one drożeją troszkę bardziej nawet niż samochody 3 z napędami konwencjonalnymi średnia cena to tutaj jest nawet 32% dla używanych samochodów elektrycznych przy średniej ze średnim wzroście 26%owych dla samochodów z innym typem napędu natomiast no widać, że to ogłoszenia klikają się coraz bardziej one także cieszą się coraz większą popularnością, a więc ewidentnie idziemy w tym kierunku, toteż dobry temat na rozmowę i to również pojawi się w naszych podcastach jak zapowiedzi związane z niemożliwością rejestracji nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku to Unia europejska chce wprowadzić takie przepisy oczywiście są teraz problemy debata odbywa się nadal nad tym pomysłem, ale jak to wpływa właśnie na zainteresowanie zmiany tych preferencji wśród konsumentów pani doktor jest jeszcze 1 ciekawa rzecz jak nawiązuje ciągle do tej ceny bo, bo w raporcie jest bardzo podkreślone to, że Polacy nie oszczędzają na paliwie temat energii to był jednym z wiodących co prawda w ubiegłym roku, ale sytuacja ogólnie, jeżeli chodzi o wyświetlenia no to to nie zmienia się zbytnio ale, toteż jest znów pytanie, do którego ciągle dąży, jaka jest jakieś porównanie pomiędzy wyświetlenia ami, czyli tym co przeglądamy sobie z chęci zainteresowania może trochę z marzeń, a tym co później w rezultacie wybieramy no bo pewnie część osób chciałaby jeździć wielkim SUV-em takim pikapy wręcz z olbrzymim silnikiem diesla, który na spala tego paliwa co niemiara, ale nie stać na to i tylko sobie tak przegląda marzeniach to jest ciekawe dlatego, że jeżeli spojrzymy np. na dziesiątkę najlepszych najczęściej tykający się samochodów nowych wśród dziesiątki aż 6 aut są czasowe co sugerowałoby, że cechę to zwykle samochody ciut mniej ekonomiczne jednak niż małe auto miejskie, a więc tutaj to jest to są auta, których faktycznie możemy, na które klikamy natomiast, jeżeli chodzi potem o to gdzie faktycznie kupujemy to w przypadku aut używanych pierwsza trójka i ta pierwsza trójka od lat w zasadzie jest taka sama, czyli jest to audi A3 jest to BMW serii trzeciej BMW serii piątej także to są zwykle te 3 sam 3 pojazdy, która w, które wygrywają w kolejności BMW seria trzecia audi A4 BMW seria piąta i tutaj to podium od lat jest dokładnie takie samo, dlatego że koniec końców, nawet jeżeli faktycznie przeglądamy auta dużo, nawet jeżeli jesteśmy bardzo zainteresowani patrzymy co się dzieje na rynku no to koniec końców wybieramy auta, które pozwalają nam bardzo często też łatwo je naprawić łatwo łatwo znaleźć część zamienna, ale także przede wszystkim są one popularne sprawdzone wiemy doskonale jak się nim jeździ dlatego wybieramy takie auta jeszcze 1 rzecz dość interesuje pytanie czy można wyciągnąć dane na ile wśród konsumentów potencjalnych ważne jest to, że ten samochód jest bezpieczne to znaczy też jakość wykończenia tego pojazdu standard wyposażenie, ale też czy stawie sposób osoba, która wystawia pojazd do sprzedaży zaznacza w nim, że to auto jest bezwypadkowe pewnie wszyscy tak robią albo przynajmniej znaczna większość później to w realiach przy sprawdzaniu wychodzi czy tak jest z reguły, ale można wyciągnąć jakąś dane potwierdzające że, że ten aspekt jest ważny dla konsumentów czy można wyciągnąć tak można to znaczy jedno Platformie sprzedający zaznaczają, że jest auto, w którym składnią czy to większy czy mnie większą mniejszą stłuczka, bo tak można zarówno wykorzystał to powypadkowe jak i że było coś co tam było robionego przy blach Arce ze względu na chociażby zarysowanie parkingowa natomiast my do tej pory 3 czasami prowadzimy takie statystyki, żeby w ogóle zobaczyć jak to wygląda w raporcie tym tematem się nie zajmowaliśmy, ale może taka inspiracja na kolejny rok no tak tutaj warto było też porównać z jakimi danymi wypadkowym np. ale to bazy danych jeszcze większe niż w przypadku tych 76 000 000 wyświetleń czy też użytkowników na podstawie Granta prawda natomiast byłoby to na pewno ciekawy trend kupujący w ogóle bardzo zwracają na to uwagę czasami mamy też takie sytuacje są to pojedyncze ogłoszenia, gdzie przykładowo kupując jedzie obejrzeć to auto sprzedający nie do końca przyznał się do tego, że coś tam z tym samochodem było robione potem kupujący zgłasza na Platformie, że faktycznie jedno coś z autem było nie tak my takie ogłoszenia korygujemy no, chyba że się dogadał to wtedy kupił nie zgłasza też tak zdarzyć tak LED jeszcze jednak dość ciekawa rzecz jest wskazana w tym raporcie mianowicie zwiększenie zainteresowania domami na kółkach, czyli kampera mi to też chyba wynik poniekąd pandemii, czyli chęć spędzania wakacji na niekoniecznie pensjonacie czy hotelu, bo też były zamknięte ale, ale jednak w swoim domku przyznam szczerze w moim tam perspektywie też to było znalazły się w zainteresowaniu też chętniej w ubiegłych latach z patrzyłem na oferty związane z kamerami to prawda i tutaj faktycznie, jeżeli chodzi o w ogóle pojazd dostawcza wśród nich kampery jako takie to 25% wszystkich wyświetleń samochodów dostawczych dotyczy kamperów to jest w ogóle braku nowych przypadków używanych 12% to jest w ogóle nieprawdopodobne, bo tutaj liczba tych wyświetleń to zainteresowanie z roku na rok rośnie i faktycznie zaczęło się ono do końca pandemii to znaczy sięgnąć, kiedy myśmy rok 2020 tutaj wszyscy zaczęli szukać nowych nowych alternatywnych sposobów sposobów poruszania czy podróżowania poruszania się na wakacje na związku, z czym faktycznie widzimy tutaj spory wzrost oczywiście nadal nie jest to jeszcze tak jak wygląda to w Europie zachodniej natomiast nota liczba rośnie my też stosunkowo dużo importujemy zarówno z Niemiec i Francji także no w porównaniu do tego rekordowego u nas w roku 202120222022 nawet kilkanaście procent rosła liczba ofert sprzedaży także rynek jest coraz większe liczba oferowanych kamperów z roku na rok rośnie to też widać na kempingach przyznam szczerze, że w ostatnich kilku latach bardzo chętnie na wakacje wyjeżdża na kempingu niekoniecznie do kampera raczej pod namiot klasycznie jeszcze chyba, ale widzę że, że coraz więcej miejsca to właśnie kampery zajmują też przyczepy pani doktor jeszcze chciałbym uzupełnić na koniec porozmawiać, jaka perspektywa tak pani zdaniem czeka nas na rynku motoryzacji w najbliższych latach to znaczy w 2023, ale też w perspektywie 2030 są te zapowiedzi braku możliwości rejestracji aut spalinowych coraz większe nastawienie Unii Europejskiej NATO ekologii właśnie związaną ze spalaniem paliw czy benzyny czy ropy, ale też zużywania prądu, więc co czeka nas w najbliższych latach, jeżeli chodzi o rynek motoryzacyjny to myślę, że ten trend, który pan poruszył, czyli trend związany z samochodami elektrycznymi no ewidentnie będzie to ta liczba oferowanych samochodów kupowanych samochodów będzie rosła mówi się o tym, że już w tym roku może być nawet około 5% liczby rejestracji samochodów nowych samochodów osobowych względem w zasadzie 2,6% w minionym roku, więc tutaj widać, że tych samochodów będzie coraz więcej, jeżeli chodzi o import wszystko będzie zależało od sytuacji gospodarczej w zasadzie kursu euro też zainteresowania rynku, jeżeli tutaj popyt się zwiększy, jeżeli kupujący zaczną wymieniać samochody zobaczą, że sytuacja rynkowa jest stabilna makroekonomii pomaga to faktycznie będą coraz bardziej się coraz bardziej no podzieli transakcję ze sprzedającymi natomiast widać, że przestrzenie, dlatego że rok do roku mamy spadek importu na poziomie 18%, a to pokazuje, że tutaj potencjał do sprowadzania aut tor jest oczywiście zależy to także dostępności nowych samochodów na rynkach, których wprowadzamy, więc rynek ruszy pod warunkiem ruszy może nie ruszy poprawi się w sytuacji, w której faktycznie makroekonomia dla nas jednak makroekonomia będzie korzystna wcześniej, jeżeli chodzi o o niektóre rynki tutaj widać już jakieś światełka w tunelu tak np. w Niemczech w zeszłym roku wzrost na poziom 1,1% jest rynek z drogą my najwięcej samochodów z duchami niemieckie samochody prawda kochamy kochamy kochamy niemieckie marki zawsze właśnie Mercedes w bazie BMW czy zawsze audi to jest nasze Top 3 już od lat na to ciekawe co ciekawe może dlatego, że to najbliżej mamy za dużo dlatego, że to jeden z największych producentów na świecie motoryzacji to też trzeba brać pod uwagę zapewne tak zapewne tak oczywiście dość ciekawa zobaczymy jak w przyszłym roku i może się spotkamy, żeby porównać ten 20232022 roku i jakieś perspektywy się zmienią i rusz myślę, że to, że to jest w ogóle ciekawy pomysł szczególnie jest to, że podejrzewam, że takim trendem będzie także coraz więcej samochodów czy to finansowanych z różnych źródeł czy czy właśnie w jakimś szeroko pojętym car-sharingu długoterminowym czy w ogóle wynajmie długoterminowym także zobaczymy myślę, że jeżeli chodzi o kolejny rok to trend mogą być dla nas bardzo ciekawe na pewno interesujące na poza tym nie wiemy co się stanie w tym roku ta ostatnie lata nas nauczyły, że wszystko może się zdarzyć, a przynajmniej bardzo bardzo wiele co co wrócił znów do góry nogami jakąś tam tendencję utrzymującą się w tym momencie, więc co prawda druga prawda także nikt nie wie co czeka za rogiem oby już tylko coraz większa stabilność rozwój dr hab. Agata Filipowska menadżer w otomoto serdecznie dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję rozmawialiśmy o preferencjach konsumentów o tym jakie wyświetlenia są czy interesują się potencjalni kupcy pojazdów na podstawie raportu przygotowanego przez otomoto internetowy samochód roku 2022 ja zachęcam do wysłuchania wszystkich podcastów z cyklu nowe oblicze rynku motoryzacyjnego dostępnych na stronie internetowej tokfm PL lub w aplikacji mobilnej kłaniam nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NOWE OBLICZE RYNKU MOTORYZACJI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA