w 166 Adam Ozga gościem popołudnia Radia TOK FM jest dr Wojciech Szymalski prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju dzień dobry dzień dobry państwu wczoraj rada Unii Europejskiej, czyli przedstawicieli państw członkowskich przyjęli rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji dla nowych samochodów osobowych dostawczych w praktyce trochę skrótowo to są te przepisy, które oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych po 2000 niż rejestracja Europa
Rozwiń »
bardzo proszę, bo to jest dużo rzeczy do prostowania czuje nie jest zakaz ani rejestracji ani sprzedaży i na co nie jest zakaz rejestracji może tak też zakaz sprzedaży przez europejskich importujących Europy sprzedawców samochodów, które emitują więcej niż w przypadku 2035 roku 0 g gazów cieplarnianych europejscy producenci samochodów nie będą mogli wpuścić na rynek z samochodu, który emituje, a my ewentualnie będziemy mogli kupić w zamachu albo, że na samochód i jego zarejestrować używany samochód będzie można nadal rejestrować również spalinowy premier Mateusz się również na paliwa, które są emitują tak Gazy cieplarniane natomiast nowy samochód będzie mógł nabyć tylko wyłącznie sprzedany, jeżeli będzie wdrożona w nim technologia, która będzie gwarantowała jak do niego wsiądziemy do rury wydechowej nie popłynie ani gram dwutlenku węgla albo metanu albo gazu cieplarnianego, którego nie da się zneutralizować te przepisy zostały przyjęte za kilka lat w 2026 roku mają być jeszcze ma nastąpić ich przegląd i przegląd też przygotowani do tego, żeby one zostały wprowadzone premier Mateusz Morawiecki po wczorajszym głosowaniu Polska była przeciw jako jedyna pozostali sceptycy wstrzymaliśmy od głosu były Włochy Bułgaria była mówi tak odrzucamy zakaz produkcji samochodów spalinowych nie społeczeństwa same stopniowo decydują, kto chce czym jeździć polityka klimatyczna ma służyć społeczeństwu nie odwrotnie niech pan odnosi może do tego podejścia, że polityka klimatyczna ma służyć społeczeństwu nie odwrotnie i niech to społeczeństwa same decydują na co ja jedynie zaprzeczenia polityki, ale z resztek, jeżeli pan pozwoli to taki podwójny komentarz wygłosić 1 jako człowiek, który z wykształcenia zajmuje się ochroną środowiska jest specjalistą w tej dziedzinie wie, jakim zagrożeniem dla nas są zmiany klimatycznej co trzeba robić, żeby tych zmian klimatycznych jak największym stopniu unikać wie, jakie zobowiązania polityczne ma mało Unia europejska w tym zakresie, jakie zobowiązania również Polska w tym zakresie przypomnę, że podpisaliśmy porozumienie paryskie, które 2015 roku postanowiło, że dążymy do sytuacji, w której nie będziemy emitować gazów cieplarnianych, żeby wzrost temperatury globalnej atmosfery nie przekroczył 1,5 stopnia ponad 100 osobom w 1700 pięćdziesiątym roku, a to oznacza też wyraźnie zapisane w tym porozumieniu, że do 2050 roku każdy kraj powinien dążyć do neutralności klimatycznej, a to oznacza właśnie to, że chociażby produkcja psy użytkowanie samochodów powinno gdzieś w okolicach 2050 roku praktycznie nie emitować żadnych gazów cieplarnianych i to jest też przyjęte prawnie to jest też potrzebne z punktu widzenia po prostu rozwiązania problemu ekologicznego jako zmiana klimatu i to jest też jednak z tego punktu widzenia te przepisy jak najbardziej logiczne komisja europejska to wie negocjowała 2 lata z przemysłem samochodowym przede wszystkim zgodny z głównymi oczywiście producentami samochodów którzy, którzy Europie są i i warto też podkreślić, że te negocjacje trwały z przemysłem samochodowym, ale nie oczywiście kraje, gdzie tam w radzie Unii Europejskiej w efekcie głosują na tych natomiast tutaj główna oś negocjacji główna oś opracowywania tego rozwiązania trwała z przemysłem samochodowym jest także w Reno mercedesie łapią się teraz za głowę mówiąc nie łapią się za głowę wiele z tych z tych firm, które produkują samochody osobowe sam siebie z psów skandynawskich chociażby in volvo za zadeklarowały już wcześniej żonę wcześniej przestaną w ogóle produkować samochody spalinowe produkować tylko wyłącznie samochody elektryczne możliwe, że artykuły ze, że z ze stanu przewidują też swoje plany ale, ale raczej nie w kierunku takim, że będą produkować samochody spalinowe, które jeżdżą nadal na nie wiem diesel akty czy benzynę taką, która emituje, jakby w związku z tym producenci samochodów są w dużej mierze na to gotowi i to co rada europejska przegłosowała też już grunt wcześniej przygotowany parlament europejski wcześniej przyjął teraz rada euro Unii Europejskiej to przyjęła po raz drugi czy potwierdziła, jakby ten ten kie ten kierunek to jest jakby komentarz z punktu widzenia ochrony środowiska natomiast no bo już drugi komentarz jest nieprofesjonalne, bo ja nie jestem politologiem, ale to głosowanie, które Polska zdecydowała się tak jak inny sposób zrobić wczoraj w mojej ocenie jest tylko i wyłącznie na pożytek naszej polskiej polityki, które z polityką zajadły, które z polityką negowania przeciwników ani współpracy z nimi i w związku z tym Polska zdawała sobie z tego sprawę zagłosują taki sposób i tak nic nie zmieni swoim głosowaniem w związku z tym tak taką podjęła decyzję Polska też niewiele niewielki wpływ tak naprawdę na koncerny samochodowe to co zrobią w zasadzie żadnego koncernu samochodowego w Polsce nie ma poza oczywiście wytwórniami podzespołów do samochodów i my to i tak czy by to zostało przyjęte czy nie i tak bylibyśmy zależnie od tego co wdrożą koncerny samochodowe pod warunkiem, że na rządy nie w zasadzie nie znacjonalizował fabryka na razie jeszcze chyba się na to nie zanosi, że będzie nacjonalizacji fabryki samochodów co najwyżej wyprodukuje własną, ale też jak wiemy chce produkować samochody elektryczne, więc to było tylko wyłącznie głosowanie na użytek polskiej polityki, żeby pokazać jako siła, która pewne rzeczy tak jak w tej wypowiedzi to zostało powiedziane trzyma odbyła w określonym kierunku, żeby odpowiedni wyborcy zrozumieli to odpowiedni sposób no ja niestety nie jestem politologiem i tutaj socjologiem, więc może na tym ten komentarz skończę, bo nie ma on żadnych merytorycznych przesłanek z punktu widzenia Polski poza takimi stricte wyborczymi dla aktualnej formacji politycznej, której jest pan premier Unia europejska jest odosobniona, przyjmując takie przepisy Unia europejska nie jest odosobniona, przyjmując takie przepisy znaczy ja w tej chwili nie mam nie mam przeglądu natomiast przepisy, które ustanawiają pewne wymagania od producentów pojazdów dotyczące tego ile ma w określonym roku emitować gazów cieplarnianych sprzedawany przez nich wolumen pojazdów średnio są w Japonii są w stanach Zjednoczonych są także w Chinach jest tylko kwestia i to jest pewien element też takiego pewnego wyścigu zbrojeń po prostu producentów samochodów na na technologie, kto pierwszy wynajdzie technologie lepsze szybsze sprawniejsze dzisiaj nowe, bo kiedyś wiemy była też afera prawda o rozwagę Gate, która pokazywała, że nie jesteśmy już tak naprawdę w stanie produkować bardziej czystych samochodów spalinowych w związku z tym zmiana technologii na elektryczną ewentualnie na przejście na po prostu innego rodzaju paliwa i w innych krajach też to dzieje to jest element takiej też z 1 strony polityki klimatycznej polityki ochrony środowiska z drugiej strony jednak też takiej polityki gospodarczej, kto pierwszy przyjmie bardziej zmobilizuje swój przemysł do wyprodukowania innowacji na na terenie sektora transportowego ten prawdopodobnie będzie w przyszłości w stanie sprzedawać więcej samochodów, a te przepisy mogą być mają być może na tyle stymulujące, żeby za tych 12 lat samochody elektryczne Niewiem czy w Polsce to jest też troszeczkę odrębna dyskusja pomysł próbujemy się używanych samochodach ale, żeby samochody elektryczne były naprawdę powszechne i zasięgu portfela czy oczywiście nie wiemy nie wiemy nigdy co się stanie za 15 lat może w ogóle zamkniemy oczy na wszystkie te problemy ekologiczne natomiast na razie wydaje się, że jesteśmy na taki początku drogi jak z telefonami komórkowymi też wszystkim się wydawało, że będziemy zawsze dzwonić na drucie i każdy musi mieć telefon w domu na drucie potem okazało, że pierwsze telefony nawet komórkowych, którzy śmiali są duże z akt jak jak telewizor trzeba nosić pod pachą tak, a dzisiaj każdy ma telefon z kieszeni się ku temu nie WIA być może właśnie za 1015 lat każdy będzie miał garażu to oczywiście tego potrzebuje elektryczny samochód gniazdko i nie będzie temu dziwi wcale dziś oczywiście się tego boimy ale, ale wydaje się taka będzie przyszłość ona też warto powiedzieć, że nie tylko taka przyszłość będzie z powodu tego, że mamy politykę klimatyczną wynika klimatyczne też jest pochodną pewnej rzeczy, które już zapomnieliśmy od pewnego czasu występuje mianowicie zużywamy tyle paliw na potrzeby transportu na świecie, że naprawdę tych paliw jest za mało nie wydobył nikt nie wydobywamy tyle pali, żeby wszystkie samochody nowe można było zasilić paliwami w pełni ropą naftową już od pewnego czasu między 1015 lat wprowadzane są chociażby biokomponenty z nim się wydaje bez powodów ekologicznych, ale to nie tylko z powodu ekologicznym po prostu dzięki biokomponentów zużywamy mniej surowego paliwa a, a wiadomo, że to jest także my w w Europie jesteśmy w miarę bogaci tych samochodów państwo nie będzie tak bardzo przybywać, ale Azja się bogaci Afryka może zaraz zacznie się bogaci też wszyscy może nie wszyscy, ale znacząca liczba osób zacznie kupować samochody, których dzisiaj nie ma i oni też będą chcieli jeździć na jakim spali, jeżeli wszystkich wszystkim im ktoś będzie nie starczy dla wszystkich paliw ara, czyli potencjalnie może dojść do sytuacji, w której samochód spalinowy użytkowania będzie droższy niż samochody elektryczne w w zasadzie już mamy taką sytuacją do czynienia dzisiaj albo za dosłownie 34 lata tak rzeczywiście będzie, bo dziś jeszcze mówimy o tej relacji, że samochód elektryczny jest droższy tak go kupić ani droższy samochód spalinowy, ale jest dzisiaj taniej jakiegoś już kupi to dzisiaj jeżdżenie na energii elektrycznej jest tańsze niż leczenie na paliwie bardzo dziękuję dr Wojciech Szymalski prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju był gościem popołudnia Radia TOK FM dziękuję już za chwilę sobie Sobczyk Grygiel z polityki Insights po okrągłym stole rolników z ministrem na temat ukraińskiego zboża, które zalega w magazynach dzisiaj mikrofonie Radia TOK FM po dwudziestej zapytamy państwa oto czy ten zakaz to jest decyzja, która państwa przekonuje zakaz dotyczący aut spalinowych
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM
-
12:42 W studio: Michał Kacewicz
-
10:55 W studio: Joanna Mielczarek
-
13:54 W studio: Krzysztof Kurdyła
-
12:53 W studio: gen. Tomasz Bąk
-
10:51 W studio: Marian Prysiazhniuk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:55 W studio: Jakub Bierzyński
-
-
-
06:52 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
12:12 W studio: prof. Katarzyna Popiołek
-
-
06:48 W studio: Kewin Lewicki
-
-
-
-
-
-
-
06.06.2023 22:46 Twój Problem - Moja Sprawa
-
-
06.06.2023 22:09 Twój Problem - Moja Sprawa30:19 TYLKO W INTERNECIE W studio: Anna Czarnecka , Daniel Obajtek , Renata Wyskwar , Sławomir Wręga
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie11:03 W studio: Piotr Moszyński
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL