REKLAMA

Czy Polska będzie cmentarzyskiem wraków spalinowych aut?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2023-03-30 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
25:38 min.
Udostępnij:

Od 2035 roku nie kupimy już nowego samochodu emitującego CO2 - tak zadecydowała Unia Europejska. Polska jako jedyny kraj sprzeciwiała się odejściu od aut spalinowych, mimo że pod względem zanieczyszczenia powietrza jesteśmy czarną plamą na mapie Europy. Jak wygląda przyszłość samochodów bezemisyjnych? Jak rozwijają się technologie produkcji paliw syntetycznych? Czy będzie możliwy rynek wtórny autami spalinowymi? Czego możemy się spodziewać, jeśli chodzi o wyprowadzanie wysokoemisyjnych aut z centrów polskich miast? Dorota Wysocka-Schnepf z "Gazety Wyborczej" rozmawia z Adrianem Furgalskim, prezesem Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Rozwiń »
Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast. Piszcie do nas w każdej sprawie na: listy@wyborcza.pl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
końca aut ze spalinowymi silnikami z 12 lat nie kupimy już takiego samochodu Unia europejska podjęła decyzję ósma 10 podcast gazety wyborczej w Dorota Wysocka Schnepf dzień dobry witam państwa jest ze mną pan Adrian Furgalski prezes zespołu doradców gospodarczych tor dzień dobry panu dzień dobry to wyjaśnimy sobie na początek, że za 12 lat auta spalinowe nie znikną definitywnie z dróg Unii Europejskiej nie będziemy mogli natomiast nimi handlować tak tutaj Polska jako jedyny Rozwiń » kraj w ogóle była przeciwko nawet nie chciała rozmawiać jakiś mecz kompromis Sak za kompromisem przede wszystkim obserwowały Niemcy duży przecież producent samochodów osobowych zmiana jest taka jeszcze nie wiemy jak zjemy tak do końca, bo tutaj mowa w oś silnik kach spalinowych, że one zostaną, ale paliwo nie będzie szkodliwe dla naszego środowiska, więc nie będzie wpływać negatywnie na jakość powietrza paliwa syntetyczne tutaj jesteśmy przed produkcją tego typu paliw, chociaż technika technologia idzie tak do przodu je zarówno jeśli chodzi o pojazdy samochodowe, ale też samoloty musimy mocniej się przestawić na tego typu paliwa po widać wyraźnie bardzo dobrze, że nie ma żartów, jeżeli idzie o tematykę związaną z ochroną klimatu ja żałuję, że po raz kolejny Polska by pokazuje, że niestety te dużej mierze idzie pod prąd my zmianą no tak samo my nie podpisaliśmy przecież się wciąż pod celami klimatycznymi neutralność w 2050 roku na pewno je osiągniemy taka fałszywa obrona polskiego górnictwa, a przecież to też nie są tajne liczb już nie 43 000 osób, ale ponad 90 000 osób umiera w Polsce w związku z rozmaitymi chorobami powodowanymi przez smok oczywiście ma różne swoje podłoża, ale dużych miastach przede wszystkim ten smog to jest smog komunikacyjny znów nie większość tych negatywnych konsekwencji wypluwa ona jest rur wydechowych, bo ktoś mógłby powiedzieć okej to przejdziemy na samochody elektryczne samochody wodorowe czy właśnie te samochody, których produkcję z paliwami nie szkodzący środowisku wywalczyły Niemcy na co się Unia zgodziła, więc to zjawisko zniknie tak nie zniknie, dlatego że negatywne konsekwencje właśnie dla jakości powietrza w naszych miastach wynikają z tego, jaki samochód przejedzie tylko rząd przede wszystkim przejęcie, bo to co jest wbijane przez samochód jakieś resztki tam klocków hamulcowych fraszki o te wszystkie śmieci, które leżą na ulicach się bardzo niewidoczne to jest przede wszystkim ta trująca działalność związana z nadmiernym ruchem pojazdów naszych miast nie tylko miasta, bo to zresztą jak się spojrzy na całą mapę Europy i to pokrycie smogiem to właściwie cała Polska wygląda jak taki czarny placek na tle Unii Europejskiej Niemcy wycofały ten swój sprzeciw Rumunia Bułgaria Włochy wstrzymały się Polska odpowiedział jako jedyny kraj Unii nie sprzeciwiła się tej decyzji to dlaczego skoro jesteśmy tym czarnym plackiem na mapie Europy polskie władze sprzeciwiają się temu byśmy byli mniej wróci to właśnie ciężko to powiedzieć bo o ile jeszcze można zrozumieć takich politycznych względów ochrony górnictwa, chociaż dlatego Polska nie chciała się podpisać pod neutralności w 250, bo przecież politycy partii rządzącej obiecują na Śląsku, że będziemy tam węgiel fedrować do tego roku, chociaż jakieś tam strzępki informacji dochodzą opinię publiczną, jeżeli idzie o nową politykę energetyczną witam jest zapisane szybszy szybsze odejście od węgla na rzecz nawet atomu, ale odnawialnych źródeł energii, więc tak czy inaczej do ten węgiel nie będzie dostępnego albo musielibyśmy go bardzo drogo wydobywać na co miał oczywiście konsekwencje dla cen energii widzimy jak to dzisiaj i ludzi indywidualnie dusi, ale też jak dusi przedsiębiorców gospodarkę to wszystko co wynika z konsekwencji związanych z właśnie tym takim niekonsekwentne podejście to kwestii klimatycznych można sobie przecież wyliczyć, bo jeżeli ja wspomniałem o tych ponad 90 000 osób w Polsce, które rokrocznie umierają to są sprzed 2 lat dane Uniwersytetu Harvarda to wszystko można wyliczyć finansową, jakie to są konsekwencje dla gospodarki niektórzy, kto może tak zadziwić szokować, ale także, skąd jest wyliczane w naszej gospodarce, jakie to są konsekwencje, bo jak szybciej umrzemy to wiadomo mniejsze zakupy mniej podatków płacimy od naszych zarobków czy właśnie od zakupów dóbr tak dalej i taka ofiara m.in. wylicza NATO przed 23 laty to jest koszt gospodarki około 3 000 000zł, więc 93 000 też grupa ponad 250 000 000 000zł kwestia hałasu wypadków korków w miastach to wszystko jest wyliczone to są olbrzymie pieniądze i naprawdę lepiej zainwestować dla naszego zdrowia też dla czystego wytwarzania naszych pewne produktów naszych zakładach potem ślad węglowy, jeżeli będzie większy to będziemy karani rozmaitymi podatkami już kwestii podatkami jest to absolutnie dla gospodarki i dla naszego zdrowia jest na kluczowe w poprawie pewnie przed tą mówię górnikami rząd się tego boi no ale czytasz boi się takich konsekwencji dla ruchu ulicznego pewnie tak z 1 strony we wszystkich swoich politykę zmniejszania, chociaż wypadków namawia do wprowadzenia określonych działań przez samorząd w miastach, a potem jak te miasta podejmują działania oczywiście wszędzie spotykają się z nerwową reakcją kierowców, którzy się buntują, że coś się zabiera, ale też spotykają się do miasta dużej większości są rządzone przez opozycję spotykają się potem z atakami radnych Prawa i Sprawiedliwości, do których nie dociera oczywiście samorządy realizują politykę rządu dociera dociera to jest po prostu polityka to wróćmy do początku, bo stąd jest ta decyzja Unii byśmy byli trochę zdrowsi by chronić nasz klimat by chronić się po prostu naszą planetę i za 12 lat auta spalinowe nie będą sprzedawane, ale nie zniknął z dróg unijnych, ale pan tutaj jeszcze tę sprawę bardziej skomplikował mówiąc o paliwach to jak ta sytuacja będzie się przedstawiała wobec tego będą auta mogły jeździć, ale nie będzie do nich paliw czy jak to ma wyglądać nie do dzisiaj ta produkcja paliw syntetycznych jest w powijakach tak samo jak produkcja paliw takich, które my nie robią szkody paliw dla samolotów dla produkcję bardzo niewielka w związku z tym te paliwa są bardzo drogi musimy inwestować rozwój tych technologii, bo niektórych firmy nie stać nie opłaca im się w tej chwili, żeby tak się przestawić, ale po prostu będą musiały to zrobić to się może wydawać perspektywa odległa, ale z 1 strony ten czas rzeczywiście bardzo szybko biegnie rozwój technologiczny jest też tak szybki, że to w moim przekonaniu nie jest żadne jakieś wielkie wyzwanie dla świata tak także dla naszego kraju i też my mówimy o tym, że samochody elektryczne mają zastąpić tradycyjne czy PiS zacznie się pensji, jaki dzisiaj oczywiście, chociaż to też życie do przodu cały czas jednak mamy problem tych baterii, że one jednak wolno się ładują w stosunku do tego co byśmy oczekiwali, że wciąż jest za mało punktów do ładowania samochodów wyprawa poza miasto np. to jest jakaś wyprawa życia, gdzie sobie trzeba zaplanować na ile nam tej energii starcza, żebyśmy dziś w polu stanęli to na pewno musi przyspieszyć się też dzisiaj chciały sobie popatrzymy cykl dla wyprodukowania samochodu potem co z tego, że mówimy, że on jest czysty w użytkowanie zwracam jeszcze raz uwagę, że to, że z góry nic tamtemu samochodowi nie wylatuje nie oznacza, że on jest nieszkodliwy, bo sam przejazd jakiegokolwiek samochodu jest szkodliwe dla naszego zdrowia te wasze przejazd powoduje smog ani się z rury wydechowej no ale także na etapie produkcji też mamy tutaj emisje różnego rodzaju dzisiaj samochody są szkodliwe to się będzie oczywiście zmieniać w Polsce dochodzi jeszcze ten problem, że produkujemy brudną energię wciąż zdecydowanej większości natomiast oprócz tych rozważań o technologii i świat Europa my z oporami, ale musimy myśleć o tym jak właśnie ograniczać ruch samochodu, żeby on albo w ogóle nie był potrzebny albo, żeby był tam którymś z wyborem, jeżeli idzie o przemieszczanie się a, żebyśmy rozmaite nasze konieczne działania życia codziennego mogli załatwiać winny sposób to ja do tego jeszcze wrócę, ale jeszcze rozpraw się z tą technologią, czyli ta decyzja jest trochę tak podejmowana awansem trochę na wyrost przy założeniu, że technologie powstaną, których dzisiaj jeszcze nie mam być może nawet nie są jeszcze wymyślony nieco rozwinięte statecznie, ale teraz mamy taty to po prostu trzeba wziąć się sam inwestycje te paliwa, chociaż bez bioodpadów z takich zużytych, ale i, więc to nie jest odkrywanie Ameryki, że to za 50 lat stworzenie takiego paliwa to one te paliwa są tylko w tej chwili ze względu na małą skalę zapotrzebowania, bo też nie było takiej potrzeby do tych paliw produkuje się niewiele to są bardzo drogi, ale to też, nawiązując do elektryków x lat temu samochody elektryczne były bardzo drogie dzisiaj też oczywiście możemy dyskutować to znaczy drogi, ale one potaniał ze względu na to, że jednak jest więcej i wraz ze skalą to także te paliwa będą taniały ktoś musiał przestawić wajchę i zrobiła to komisja europejska dając Jasną datę i od teraz start musimy, iż rozwój tej technologii i czy po prostu masowość produkcji tego typu park to uporządkujmy co ma sobie myśleć teraz posiadacz takiego diesla albo benzyniaka za 12 lat co on będzie mógł zrobić nowego już nie kupi zostanie ze Starym pojawia się w tych depeszach też takie sformułowanie, że za 12 lat nie kupimy nowego auta z silnikiem spalinowym to znaczy, że stare będziemy mogli kupić ten handel w 12 starszym już samochodami będzie można takie auto odsprzedać czy kupić z drugiej ręki to będzie jeszcze możliwe czy tylko dotyczy nowych aut nie rynek wtórny jak najbardziej będzie możliwe przeprowadzenie tego typu transakcje tylko innych działaniach państw rządów miast poruszanie się samochodami spalinowymi będzie coraz bardziej utrudnione, zwłaszcza jeżeli to będą stare samochody, a Polska niestety w dużej mierze z takim cmentarzyskiem wraków, które gdzieś tam sprowadzane z Niemiec ja od lat co ekipa to każda Ania nie miała odwagi, żeby postawić na tej umownej granicy Polski, a względy przede wszystkim Niemiec tam dla takich starych samochodów po też jak im bardziej rozwija się chociażby w Niemczech, ale też w innych krajach program dopłat do samochodów elektrycznych mówiłem dla nich dobrze dla nas śle, bo Niemcy będą się musieli pozbyć tych samochodów sprzedadzą samochody właśnie w Polsce i jeżeli my to wprowadzamy cały czas do tego, że tutaj przyjeżdżają bardzo stare samochody smrodzą, ale też wielu przypadkach niebezpieczne, bo samochód, który wjeżdża na lata się w Niemczech miał jakiś wypadek tam już nie przeszedł absolutnie żadnej ponownej rejestracji w Polsce gdzieś po klepią nagle jest sprawny do tego, żeby się na naszych drogach poruszać to jest robienie krzywdy ludziom, dlatego że już widzimy mamy decyzję chociażby, która Krakowie zapadła odnośnie strefy czystego powietrza te strefy będą rozwijane, więc tymi samochodami będziemy mieli utrudnione poruszanie się po miastach znów jesteś taka obawa, że miasta będą zmuszone do tego ludzi, żeby unowocześnić swoją flotę to dobrze, ale będą się pozbywać gdzieś na to nie mówię negatywnym o znaczeniu na prowincję czy w ogóle pan się nie obawia, że wobec tego skoro ten rynek wtórny będzie istniał to, że za 12 lat w Polsce sytuacja smok będzie jeszcze gorsza niższy jest w tym momencie, bo taki rozsądny obywatel Unii Europejskiej do Niemiec patrząc najbliżej myślące o klimacie myślące ekologii mający znacznie więcej pieniędzy niż Polak wymienić samochód na nowy na czystszy na bardziej ekologiczne natomiast przedsiębiorczy Polak będzie chętnie ściągał do do naszego kraju te stare używane, ale którymi wciąż będzie można handlować, a mniej zamożni niż inni obywatele Unii Europejskiej Polacy będą samochody chętnie kupować truć to jest krzywda, którą się dzisiaj robi inne Polakom przez to właśnie, że nie stawia się tej tamy dla zakupu sprowadzenia takich tanich szkodliwych samochodów, a z drugiej SOR, żeby się z pewnym sensie to rozumiem, bo jeżeli my mamy olbrzymią białą plamę, gdzie nie dociera autobus z Chin dociera pociąg dotacji ludzie muszą sobie jakoś radzić bardzo często po prostu tym ratunkiem jest tani samochód sprowadzony z zagranicy, ale problemem będzie wjazd to coraz większej liczby miast, dlatego że w ramach kamieni milowych po też pomijane milczeniem problemy związane z tym dokumentem no właśnie chciałam tak wtrącić, że w, których nie wypełniamy także w tym obszarze jedno unikamy, chociaż tutaj miasta też widzę osiedla właśnie zdrowia swoich mieszkańców muszą robić robią, bo tam zapisaliśmy jako kamień milowy m.in. to, że we wszystkich miastach powyżej 100 000, gdzie jest problem z jakością powietrza to właśnie wszystkie się te miasta łapią wprowadzimy strefę czystego transportu Kraków już taką decyzję podjął wojewoda nie zablokował 224 narusza Warszawa w tej chwili konsultuje też pierwsza taka strefa dla najstarszych samochodów mniej więcej wylicza nasze dotknie w 2% samochodów też ma wejść w 224 Poznań Wrocław na pracują także to ja oczywiście wiem, że nie każdego stać nad samochód nawet na leasing samochodu, ale trzeba być bardzo ostrożne, jeżeli ktoś dzisiaj chcę sobie taki samochód sprowadzić z zagranicy i myśli ja już nie mówię, że do tego 235, ale myślę, że będzie nie przez 510 lat najbliższych mu w sposób nieskrępowany z niego skorzystać to może się gorzko rozczarować, bo na pewno wszystkie te miasta powyżej 100 000 w różnym aspekcie na różnym obszarze, ale będą jakoś zamknięte dla samochodów najstarszych najbardziej trujących im gorsza ne norma spalania czy potem łagodnieją ca w miarę upływu czasu będzie odpadała albo po całkowity zakaz wjazdu albo od możliwości miastu, ale z koniecznością wniesienia opłat no już pojawiają się głosy, że jest to rodzaj wykluczenia dla wielu osób no bo rzeczywiście może być jak sobie z tym radzić wobec tego, a to wymaga bardzo wielu pieniędzy też zmian oczywiście, że nie prawie pomysł jest wykluczenie nie dajemy rady, owszem, naprzód uważa mówicie przywraca połączenia kolejowe daje pieniądze na odbudowę tzw. PKS-ów, czyli połączeń autobusowych, ale niestety liczby są to nie da się ich Sacred, że mniej więcej cały czas 15 000 000 Polaków nie ma dostępu do transportu publicznego w ogóle kilka naście milionów ma tylko dni robocze nie ma weekend tak, jakbyśmy wskazujemy tych ludzi nie mogą jak mają czas wolny, żeby pojechać do miasta do Chin na to teatru czy, żeby się ze znajomymi spotkać, więc to wykluczanie na wielu obszarach także edukacyjne czy poszukiwania pracy jest bardzo dużo to musi kosztować po do tego typu transportu musimy dopłacać są rozmaite instrumenty wspierania tego typu transportu mnie się one nie podobają o, tyle że oczywiście, zakładając centralizm Polska poradziła sobie za budową połączeń kolejowych tak naprawdę wtedy tych o charakterze regionalnym, kiedy samorządy wojewódzkie dostały większy udział w podatkach wtedy rzeczywiście i zaczął kupować tabor z wykorzystaniem pieniędzy unijnych zaczęto też modernizować inie kolejowe widział uważam, że dzisiaj powinniśmy także dać samorządom więcej pieniędzy, żeby tworzyły 1 ofertę na autobus, który np. dowie się do stacji kolejowej potem siadamy do pociągu jedziemy tym pociągiem, gdzie się do miast i tam możemy się przesiąść na tym samym bilecie do metra czy do tramwaju dzisiaj to może być szokiem dla wielu, ale państwo karze za taką ofertę dobrą jakościowo nie wolno łączyć ulg ustawowych, które są w transporcie autobusowym w transporcie kolejowym z ulgami, które są we nie samorządach, więc to jest chora sytuacja, więc raz pieniądze, ale 2 jak nie będzie systemu to my będziemy gdzieś tam wydawać okazywać statystyki, że o jest dobrze, bo pomagamy ale jakby co z tego najgorzej jest rzeczywiście w tych połączeniach autobusowych jak jest tak dobrze to dlaczego w ubiegłym roku chociażby PKS w Radomiu upadł PKS w Wałczu i to niestety zwiększa to wykluczanie i zmusza właśnie ludzi muszą jakoś się dostać do pracy do szkoły i właśnie kupuje się kolejne samochody Polska już teraz pewnie Rumunia będziecie u siebie miała młodszą flotę pojazdów, aby niestety mamy bardzo leciwe samochody u nas no i ile jeszcze można wytłumaczyć taki zakaz osobom, które chcą do tego centrum miasta wpaść właśnie do kawiarni do kina czy na spotkanie ze znajomymi o tyle co powiedzieć mieszkańcom co z mieszkańcami tych centrów miast, którzy w obrębie tej strefy znajdą to oni oczywiście też będą to nie są działania na wynik nie mówi, że słuchaj za miesiąc nie będzie mógł zrobić ze swoim samochodem, bo wszędzie będziesz miał zakaz to w moim przekonaniu też tych osób, które się zajmują przede wszystkim tą walką o poprawę powietrza w naszych miastach pokazują, że te zaprojektowane rozszerzania stref co kilka lat kolejne samochody najstarsze to jest dobra taka ewolucja nie rewolucja, bo właśnie patrząc na zamożność Polaków na to jaki jest wiek samochodów taka rewolucja skończyła się być może rewolucją na ulicach ludzie po prostu nie dopuścić do przegłosowania takich też nieżyciowych uchwał to tempo wypychania starszych samochodów jest dobre raz dlatego też, że będzie sprzyjała takiej naturalnej tendencji do tego, żeby wymieniać samochód już kupować myślą o tych przepisach, żeby odbył nowszy bardziej ekologiczne, ale też my idziemy w kierunku takiego czy Europie to się przede wszystkim tak nas zamiast 15 min, czyli podstawowa taka reguła, że do załatwienia podstawowych czynności takiego dnia codziennego nie powinniśmy w ogóle wybierać pojazd tylko 15 minut powinniśmy móc niem dzieciaki do żłobka przetransportować by do przedszkola dotrzeć do pracy załatwić coś w banku zrobić zakupy, jeżeli już musimy przemieszczać to przede wszystkim, żeby było blisko, żebyśmy mogli pójść dla zdrowia też piechotą potem, żebyśmy wybrali rower potem komunikację publiczną, a w ostateczności jak nie ma tych wcześniejszych wyborów to dopiero samochód też widać po dużych miast także ile ma właśnie mamy problem i będzie narastał, uwzględniając to co powiedziałam o tym, że wioski małe miasteczka nie mają dostępu albo bardzo ograniczone do transportu publicznego mamy już sobie dajemy radę z tym, że chociażby w centrum Warszawy ruch spadł o 20 proc też, dlatego że tam kolejny odcinek obwodnicy otwarto, ale mamy bardzo mocną poprawę komunikacji publicznej natomiast dojazd do miast, bo niestety tusze nic nie poprawia przed pandemią to było około 800 000 pojazdów, które w ciągu doby wjeżdżały do Warsza, więc też można oczywiście apelować do ludzi, żeby sprawdzili czy pociąg ich pobliżu nie ma dobrej oferty, ale bardzo wielu przypadkach nie ma alternatywy i to na pewno sytuacja się komplikuje taką piękną wizję pan przed chwilą namalował tych 15 min mocno musiał pan dodać no ja za to, żeby jeszcze dodać też coś pesymistycznego lato znów wracam do tego APo, ale dzisiaj Unia europejska robi bardzo wiele rzeczy właśnie w kierunku ochrony środowiska 42% wartości wydatków wszystkich projektów, które są po to, są wydatki związane w różnym stopniu mniejszym większym z celami na klimatyczne licz tam mamy zapisane NATO i ludzie w miastach pod miastami czekają producenci poprzez tam mamy zapisane chociażby 110 tramwajów czy będziemy mogli kupić blisko 200 pociągów prawie 1800 sztuk autobusów nisko bądź zeroemisyjny, więc tam jest masa rzeczy, które już od 2 lat we powinna większość tego jeździć po torach czy po naszych drogach właśnie o to, żeby zmniejszać problemy wykluczenia, żeby nie skazywać ludzi na samochody, ale niestety rządzący skazali nas na to, że większości to możemy sobie przez szybę wystawową na te pieniądze ska popaść i tak pozostanie dopóki ten rząd będzie rządził, bo tych pieniędzy idą zakład nie będzie niestety jest gorzej, bo mamy też informację, że to co jest przeszkodą, żeby otrzymać pieniądze ska po jest taką samą przeszkodą czy problemy z praworządnością w odniesieniu do wszystkich pozostałych funduszy europejskich, a tam też są olbrzymie pieniądze na inie kolejowe na le kolejne zakupy autobusów czy pociągów no jakoś tutaj trochę po 2 latach męczenia w końcu mamy zastępczej 15 000 000 000zł, które zamiast pieniędzy kpi pójdzie na budowy linii kolejowych czy na zakup części pociągów, ale nie w życiu nie do drukujemy sobie tylu pieniędzy też prezes Glapiński jest zdolny, ale nawet chyba nie aż tak nie drukujemy złotówek zastępujących wszystkie fundusze europejskie w tej chwili grozi nam także to, że kolejnych pieniędzy innych źródeł nie zobaczył i oby państwo wszyscy nasi słuchacze mieli to w pamięci bardzo dziękuję Adrian Furgalski prezes zespołu doradców gospodarczych tor bardzo dziękuję panu za tę rozmowę i serdecznie dzisiaj proszę państwa wszystko to był podcast gazety wyborczej kolejne jutro jak co dzień o ósmej 10 dziękuję za dzisiejsze spotkanie Dorota Wysocka Schnepf do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA