REKLAMA

Dostępność nowych aut

Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania
Data emisji:
2023-03-30 07:00
Czas trwania:
44:49 min.
Udostępnij:

Niska podaż to główny problem trawiący rynek nowych aut w ostatnich latach. Problem powoli znika. Średni czas oczekiwania na zamówione auto skrócił się w poprzednim kwartale o dwa miesiące. Niestety rosną ceny. Rozwiń »

1'15" Mariusz Sękalski – o tajemnicy Toyoty

9'22" Patrycja Markowska – o perspektywie dilera

16'37" Katarzyna Siwek – o czasie oczekiwania na auto

30'17" Radosław Kitala – o decyzjach i flotach Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry ja nazywam się Marcin Malczyk to jest Puls biznesu do słuchania i kupno nowego auta to niemal zawsze emocjonujący moment szczególnie dziś ostatnie 2 lata przyzwyczaiły nas do tego, że do zakupu potrzebne są nie tylko pieniądze, ale szczęście i cierpliwości ze słownika dilerów na dobre zniknęło słowo rabat zastąpiły inne dostępność klienci zamiast zniżka Rozwiń » zabiegali raczej o przyspieszenie czasu realizacji zamówienia aut dostępnych od ręki praktycznie nie było, a na te produkowane czekało się rok, a czasami nawet dłużej zapraszam na kilka rozmów o tym czy jak sytuacja się zmieniła będzie kilka wskazówek dotyczących tego jak zamówić auto i z czego zrezygnować realizacja zamówienia była szybsza pojawi się też kilka zdań o tym jakie auta są dostępne od ręki oraz odpowiedź na pytanie czy to dobry moment by kupić nowy samochód czy może lepiej poczekać nadziej, że wróci polityka rabatowa spadną ceny czy koszty finansowania serdecznie zapraszam kłopoty z produkcją aut mają charakter globalny i dotyczą wszystkich producentów no właśnie na pewno wszystkich to też drugi rok z rzędu bije rekordy sprzedaży w Polsce dosłownie deklasuje rywali czy to oznacza, że kłopoty z produkcją nie dotyczą toyoty pytam o to Mariusza Jankowskiego menedżera marketingu produktu samochodów osobowych Toyota Central Europę na nie do końca tak naprawdę przerwane łańcuchy dostaw, które rozpoczęły się w 20202001. roku dotknęły również toyotą to jest niezaprzeczalny fakt, ponieważ na, gdyby nie te problemy to pewnie ilość samochodów, które byliśmy w stanie dostarczyć byłaby jeszcze większa natomiast nie ukrywajmy, że jeśli chodzi o aktualną sytuację na Toyota jest trochę na wygranej pozycji to prawda fajnie było powiedzieć to jest gadanie efekt strategii, ale tak naprawdę na to dużą ogromną rolę w tym wszystkim odegrała sekcja produkcyjna czy nasze fabryki, które jak tylko zaczęły się pierwsze problemy stanęły na wysokości zadania i bardzo mocno zmieniły pewne elementy po to, żeby sprostać tej produkcji i dostarczyć przynajmniej te samochody, które były najbardziej oczekiwane przez klientów właśnie dzisiaj średnio czeka na nową toyotę rozumiał co zależą od modelu ale by tak uśrednić tak bardzo ten okres odbiega od takiego standardowego trzymiesięcznego czasu oczekiwania do kupowania samochodów no właśnie zawsze odpowiedź brzmi to zależy no bo generalnie Toyota jako Marka globalna sprzedajemy oferujemy klientom samochody, które są produkowane w bardzo wielu miejscach na świecie począwszy od tych, które są typowo lokalny modelami produkowane w Europie poprzez te, które są produkowane trochę dalej w Japonii macierzystym kraju to jacy, ale również w przypadku Haidera mówimy o fabrykach amerykańskich lub Afryka jak przypadku charakter w związku z tym takim ciałem to zależy samochody pozycji europejskiej generalnie na czas oczekiwania jest krótszy niż w przypadku samochodów pozaeuropejskich wynika z 2 faktów po pierwsze, czas produkcji i czas dostawy takiego auta oczywiście nieporównywalnie krótszy niż w przypadku samochodu osoby przypuśćmy japońskiej na drugi fakt jest taki, że część modeli dokonanych w Europie produkowany tylko Europy nie są modele globalne jak np. RAV 4 albo to kamery, które są sprzedawane na wielu kontynentach taki Yaris lub takie Aygo cross, które wprowadziliśmy wzeszłym roku do oferty to są modele typowo europejskie zaprojektowane produkowane w Europie dla europejskich klientów w związku z tym taki model oczywiście będą miały krótszy czas oczekiwania w przypadku Aygo Yaris Yaris cross no to jest właśnie zależność też w wersji wyposażenia oczywiście, ale są samochody dostępne od ręki są takie, na które musimy poczekać 45 miesięcy są wyjątki jak np. corolla corolla sedan, gdzie mamy praktycznie duży wybór dostępnych samochodów od ręki na tzw. stoku czy to naszym centralnym czy dilerskim jesteś może tak jak C-HR produkowany również w Europie, gdzie też samochody są dostępne praktycznie od ręki, więc bardzo bardzo różnie zdarza się model, a czy wyposażenia, jakie zdecydujemy mówię tu tych elektronicznych różnych rozwiązanych kamery cofania czujniki cofania mają wpływ, że będziemy czekać dłużej jeśli zdecydujemy się na tego typu uposażenia niż wtedy, kiedy z niego zrezygnujemy tak zdarzają się takie sytuacje niestety w ostatnim czasie największe problemy chodzi o toyotę mieliśmy samochodami, które mają w opcji napęd AWD i zapewne 4 koła zdarzało się, że np. w przypadku Yarisa cross czas oczekiwania wydłuża się o 123 miesiące w takich przypadkach były też pewnego rodzaju problemy z systemami audio bardziej zaawansowanymi, które też zostały zostały poprawione oczywiście, ale był taki moment, że na samochody trzeba czekać kilka tygodni lub miesięcy dłużej w zależności oczywiście od modelu, czyli do salonu należy być gotowym na to, że rezygnują z jakiegoś tam wyposażenia samochodu w stanie szybciej tak jeszcze właśnie do tego drugie pytanie analizowaliśmy to wspólnie z rozmówcami dostępne samochody w różnych segmentach wychodzi na to, że najtrudniej się kupić auto dostawcze z czego to może wynikać no generalnie samochody dostawcze cieszą się bardzo popularna ze względu na to, że rynek bardzo dynamicznie rośnie, zwłaszcza w tej naszej części tutaj europejskiej też podaż oczywiście ilość fabryk jest mniejsza w przypadku samochodów osobowych w związku z tym mogą występować pewne problemy z dostępnością jeszcze 1 rada w zasadzie pytanie o radę ceny samochodów rosną nic nie wskazuje na to, że będą spadały dość wysokie są stopy procentowe co jeszcze podnosi koszt finansowania finalnie cena tego samochodu, jeżeli ktoś ma dzisiaj w głowie, że chce wymienić samochód, a nawet powinien poczekać aż samochody stanieją czy jednak decydować się ten samochód jak najszybciej w obawie, że zdrożeją no niestety przy dzisiejszej inflacji generalnie przy mocnym wzroście kosztów produkcji kosztów materiałów kosztów logistyki samochodów raczej nie powinniśmy oczekiwać, że ceny samochodów panu najbliższej przyszłości, więc w takim przypadku należy raczej zarezerwować zamówić taki samochód jak najszybciej o to, żeby jak przypadku toyoty w przypadku większości modeli zablokować sobie cenę zamówienia i poczekać kilka miesięcy na dostawę Generali na rynku ceny samochodów rosną bardzo mocno z roku na rok i to spowodowane 2 kwestiami tak naprawdę oprócz tej inflacji, który mówi się kosztów produkcji średni koszt aut rośnie też, dlatego że klienci generalnie wybierają coraz droższe modele strat wyższych segmentów widzimy duży odpływ klientów zanik segmentu najmniejszych takich jak segment, a AB takie nazewnictwo używane jak tych mniejszych natomiast duży wzrost kasowe SUV-ów to powoduje, że średnia cena na rynku bardzo mocno rośnie w styczniu to było +13% do zeszłego roku, ale ta kadencja utrzymuje się od wielu lat, więc jeżeli ktoś śmiał się zakup samochodu to jest dobry moment, żeby zarezerwować trzeba poczekać trochę dłużej, ale w przyszłości raczej będzie drożej panie Mariuszu przed pandemią przed tymi wszystkimi zawirowaniami również związanymi z wojną Ukrainę krzyż wycięliśmy się, że na samochód taki nowe zamówione do produkcji naszym indywidualnym wyposażeniem czekamy około 3 miesięcy czy do tego jeszcze kiedy wrócimy czy ten nowy standard 45 miesięcy zostanie z nami już na dłużej no bardzo liczymy na to, że wrócimy do tego standardu oczywiście, że bank zamówień, które no musimy przeczekać i wydać klientom powoduje, że ten czas się oddala w przyszłości natomiast na wszelkiego rodzaju inwestycje i rzeczy, które zostały zaimplementowane przez stronę produkcyjną na dążą do tego, żeby wrócić tą podażą takiego poziomu, żeby zaspokoić potrzeby klientów tych, którzy zamówili samochody, ale również tych, którzy będą składali nowe zamówienia, więc jest w stanie powiedzieć jak długo potrwa natomiast oczywiście cel jest taki, żeby wrócić tylko czas wspomniał pan o po tej stronie podażowej, a ja chcę zapytać stronę popytową jak dzisiejszy bankach zamówiłem odwiedzinach w salonach ocenia pan ten popyt zarówno po stronie klientów instytucjonalnych jak również tych indywidualnych dziś rynek to jest mniej więcej 70% klientów właśnie tych instytucjonalnych, którzy kupują samochody jako firma Thomas 30% to są klienci indywidualni generuje taki podział utrzymuje się stale od więcej 22,5 roku jest to pokazuje, że cały czas są klienci tacy i tacy natomiast jeśli chodzi o generalnie pobyt klientów na to nie widzimy jako znaczącego spadku jeśli chodzi o nowe zamówienia w świat tutaj przynajmniej na rynku oczywiście sytuacja trochę zaburzona, bo to co widać rejestracjach do końca może odpowiadać popytowi Marek innych niż Toyota od miasta nie jest w stanie odpowiedzieć po prostu nie znam takich faktów takich Fitch dziękuję państwa moim gościem był Mariusz Sękalski Toyota Central Europę dziękuję bardzo, osuszenia 2020 pierwsze 2022 rok był czasem niskiej dostępności aut powód kłopoty z podzespołami, a co za tym idzie z produkcją samochodów otoczy w tym roku sytuacja się poprawiła pytam Patrycję Markowską właścicielkę Eddie Mark auto dealera aut marki do 3 jeep ram powoli samochody docierają do nas, ale nie w takiej ilości byśmy chcieli no i najgorsze jest to, że nie są tak konfigurowania, jakby chcieli klienci co dla nas jest najważniejsza to jest główny nasz problem oznaczenia tak konfigurowania rozumiem nie mogę zamówić sobie wszystkiego co jest dostępne w katalogach konfigurator ach tak tak dokładnie są wyłączenia choćby tak prozaiczna rzecz jak brak czujników parkowania, które musimy montować u siebie w salonie jak samochód dotrze do nas czy rozumie problemy z produkcją zmniejszyły się, ale nie zostały wyeliminowane tak jest próbujemy klientami rozwiązywać problemy tak, żeby dostarczyć takie samochody jak klienci chcieli, a czy po tym, całym zawirowania związane z pandemią teraz z wojną Ukrainie coś zmieniło się w podejściu importerów do dilerów w moim przypadku też bardzo zmieniło po pierwsze, ceny poszły bardzo w górę i ten problem mam wrażenie, że nie jest zupełnie dziś wyżej niż tutaj realnie w kontaktach diler, a klient i to jest zdecydowanie zdecydowanie mniej komfortowe spanie perspektywę perspektywę ruchu pani salonie klientów jest mniej to się utrzymuje na podobnym poziomie jak w poprzednich 2 latach klientów jest mniej, ale 5 zupełnie inaczej podchodzą do tematu zakupu samochodu rok temu klienci przychodzili do salonu i zadawali pytanie czy mogą zamówić na kiedy trochę byli zaskoczeni życie czeka prawie rok na samochód dzisiaj kręci przychodzą rozpoznają, bo planują zakup samochodu za pół roku, bo widzą, że relingi skończyły albo się skończy, bo przedłużają, więc dzisiaj jest taki okres rozpoznawania możliwości tego co jest w salonach no właśnie, jakby się przed pani pani chce kupić nowy samochód wszystko jedno, jaki będzie pani jak co sprzedać od ręki cienia to w zależności, który model ja się zajmuje markami do 3 dziś prawa mam, więc tutaj mam taki wachlarz różnych samochodów no i w przypadku jeepa mam dosyć duże ograniczenia np. nie mam Wranglera w takich ilościach jak klienci chcieli Renegade też nie mogę zamawia się Compass też jest ograniczonych ilościach w przypadku samochodów prawem takim, jakim jest dość ram to samochody są oczywiście myśmy już dawno zamówili i te samochody czekają CLiF to nie jest także stoki są zupełnie opustoszała można coś znaleźć można coś wybrać no ale powiedziałabym, że raczej nie podchodzi do tego, że jak byliśmy nauczeni przez ileś lat, że przechodzimy do salonu wybieramy ten wymarzony samochód tak skonfigurowane tylko raczej wybierać to co jest na stokach problem z produkcją samochodów z tą dostępnością były nazwijmy to globalne na pewno ogólnoeuropejski natomiast nie jest tak, że wszędzie w Europie tak samo trudno kupić samochód np. w Niemczech tam samochody kupić łatwiej z czego to może wynikać w przypadku Polski zdecydowanie z kursem euro i z tym, że na naszym rynku auta są zdecydowanie tańsze niższe u naszych kolegów w salonach w Niemczech czy włosie rozważa po prostu producentom opłaca się bardziej budować samochody na rynkach, na których są w stanie więcej zarobić zdecydowanie tak mieliśmy parę takich przypadków walczy chronimy te samochody, żeby samochody, które są pod klientów, żeby dotarły, żeby gdzieś tam się przez przypadek nie zniknęły jeszcze jak takie pytanie, które zadaje każdemu rozmówcy tego tygodniowego podcastu, jeżeli mam w głowie, że chce kupić nowy samochód to mam lepiej zrobić to od razu czy jednak poczekać, bo z 1 strony samochody drożeją i to w skali miesiąca na miesiąc wynika to nie tylko chce zmian kursów walut, ale również rosnących kosztów produkcji surowców itd. et Cetera pracy, a z drugiej strony mamy dość wysokie koszty finansowania być może te koszty będą w stanie spać co pani radziła komuś, kto myśli o tym, żeby kupić samochód, ale na razie się wstrzymuję właśnie czekając na lepsze czasy ja powiem tak jak mówię wszystkim moim klientom bardzo zależy na tym, że klienci sami wracali, żeby mieli zaufanego partnera dostarczenie samochodów i powiedziała nie ma co zwlekać nawet dzisiaj my mamy marzec, więc to jest najlepszy moment na to, że podjęli decyzję, bo Krupie rację ach, motoryzacyjnych to jest koniec kwartału i jest szansa na to, żeby troszeczkę walczyć o lepszą c na naszych klientów no i leasingi zaczynają też myśleć, że nie mają dużej ilości klientów i też warto z nim negocjować no oczywiście walczymy o dobre warunki i wydaje się, że to jest chyba ten moment, gdzie nie ma co zwlekać o nie będzie lepiej tylko wykorzystywać moment, kiedy było bardzo fajnie salonach samochodowych, bo rozmowa o kupnie samochodu zaczynało się takiego magicznego słowa rabat od jakiegoś czasu ta polityka rabatowa został mocno zmieniona na jakim etapie jesteśmy dzisiaj czy nadal możemy walczyć o rabaty pani w salonie czy dzisiaj bez góruje dostępność Ania rabat zdecydowanie tak potwierdzam, że dzisiaj rabaty są powiedziałabym zmniejszone nawet do 13 tego co było 2 lata temu no i dla wielu klientów jest to w ogóle szok, że wchodzili do salonu widzieli duże rabaty ucieszyli, a dzisiaj dzisiaj nawet firmy, które mają zakupy flotowe nie jest to dla nich dosyć trudne, żeby w ogóle przetrawić, że rabaty są tak mała zgłasza się panu wydaje ta sytuacja będzie rozwija w kolejnych miesiącach w kolejnych latach, gdzie jest sufit, bo klienci w parlamencie nie wniosą tak wysokich sam dzisiaj byle jakie samochód segmentu BU ba 100 000 strach podchodzić średnia cena samochodu roku to 160 000zł w tym roku spodziewamy się, że będzie znowu kilka czy kilkanaście procent więcej, gdzie jest bariera, której klienci, jakby nie przeskoczą po prostu przestaną przychodzić na samochody my się wydaje, że to już właśnie zaczyna być ten moment, że klienci właśnie rozumieją, że ceny, które są to są naprawdę bardzo wysokie i powoli zaczyna to też docierać do producentów, że to już jest to maksimum tych cen nie wiem jak to się przełoży na produkcję i na decyzję wiadomo, że tutaj też duży producenci opierają swoją decyzję światku tutaj mieliśmy na terenie Unii Europejskiej, tak więc te przepisy też mają wpływ na to co się dzieje, ale to jest moment taką powtarzam to jest ten moment żeby, jakby nie zwlekać i to jest ten moment, żeby wszyscy zrozumieli to już wystarczy, podsumowując jeśli nowy samochód to teraz o przyszłości będzie tylko drożej dziękuję za rozmowę naszym gościem była Patrycja Markowska właścicielka marki auto dziękuję bardzo, pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie znacznie skrócił czas oczekiwania na samochód wypełniły się też dilerskie place dzięki czemu coraz więcej aut dostępnych jest od ręki Katarzyna Siwek szefową komunikacji Platformy Carsmile proszę o przypomnienie kilku faktów z ostatniego raportu dotyczącego dostępności aut przygotowanego przez analityków tej Platformy pierwszym wnioskiem miast znacząca poprawa jeśli chodzi o dostępność samochodów, jaka nastąpiła w pierwszym kwartale, ponieważ tzw. czasem produkcyjne, czyli to jest taki czas, który jest potrzebny na wyprodukowanie dostarczenie do Polski samochodu stworzonego wg indywidualnej konfiguracji te czasy nam się skróciły aż 2 miesiące i to zaledwie w ciągu 1 kwartału dzisiaj średnia na rynku taki czas oczekiwania na indywidualnie skonfigurowany samochód wynosi średnio 8 miesięcy w połowie grudnia liczyliśmy poprzednio, a średnia była na poziomie 10 miesięcy, a jeszcze dużo dużo gorzej było w wakacje, kiedy można powiedzieć, że chyba było takie apogeum trudności na rynku motoryzacyjnym natomiast poprawę obserwujemy mniej więcej od sierpnia września ubiegłego roku i stopniowo na rynku jest coraz lepiej jeśli chodzi o dostępność samochodów właśnie, bo 8 miesięcy toczy się duża poprawa w porównaniu do sytuacji sprzed roku czy 2021 roku, kiedy nawet rok czekaliśmy na zamówiony samochód, ale nawet, że ktoś nie chce czekać 6 miesięcy Toma ma wejście, bo znacznie poprawiła się dostępność samochodów tych takich od ręki przede wszystkim 8 miesięcy przepraszam jeszcze do tego wrócę państw średnia średnia natomiast na rynku jest bardzo dużo samochodów bardzo dużo modeli, które mają już dzisiaj czasy produkcyjne na poziomie 34 miesięcy to jest właściwie można powiedzieć AK norma, której byliśmy przyzwyczajeni przed pandemią i ja już sporo Marek modeli, które udaje się dość mocno przybliża do tych czasów przedpandemicznych natomiast odrębną kwestią jest dostępność tzw. samochodów od ręki to jest taka grupa, którą tak sobie definiujemy właśnie w tym naszym raporcie i ona obrazuje samochody, które albo już swoją na placach dilerskich albo w niedalekiej przyszłości zostaną sprowadzone do Polski, bo zostały już zamówione, ale nie ma konkretnego klienta jeszcze na ten samochód i tutaj taki czas powiedzmy od zamówienia do odbioru to około 4 tygodni taka pula samochodów w Polsce tak niesamowicie zwiększyła się w pierwszym kwartale, bo dzisiaj nawet typowaliśmy około 1700 samochodów to jest mu taka kula wytypowana przeglądu placów dilerskich ofert kilkudziesięciu średnio rzecz biorąc dilerów każdej marki w Polsce i jeśli spojrzymy na analogiczną daną z połowy grudnia to ona była o połowę mniejsza to było w granicach 700 modeli teraz co ta liczba dzisiaj 18001700 oznacza, że tak naprawdę, gdybyśmy tak gruntownie przekopanie rynek i zbierali wszystkie dostępne samochody, a które, gdzie stoją u dilerów boczne w niedalekiej przyszłości wjadą do Polski to prawdopodobnie takie zasoby wyniosłyby kilkanaście tysięcy samochodów w całej Polsce także po pokazuje, że naprawdę, jeżeli ktoś dzisiaj poszukuję samochodu nie jest jakaś bardzo specyficzna konfiguracja jednocześnie jest w stanie zaakceptować po co stoi na placach dilerskich to naprawdę bez większych problemów powinien samochód kupić właśnie, bo chęć kupienia samochodu czy możliwość rezygnacji swoich marzeń dotyczących konfiguracji to jedno druga strona medalu to pieniądze, które trzeba dysponować, żeby taki samochód kupić, a te pieniądze są coraz większe jak zmieniają się cenę samochodów i jakie tutaj są zmiany my jesteśmy przede wszystkim o nieprawdopodobnym roku 2022, żeby to pan zobrazować z perspektywy nie tylko same statystyki, która mówiła o kilkunastoprocentowym wzroście cen katalogowych czy nawet w skrajnym przypadku 60%owym wzroście miesięcznej raty za samochód na skutek właśnie kumulacji tych podwyżek cen katalogowych jeszcze stóp procentowych natomiast z perspektywy Platformy, która tak jak my utrzymuje pokazuje prezentuje ofertę tam około płac w 2 tysięcy samochodów to ubiegły rok sprawia, że wręcz nie nadążaliśmy z aktualizacją tych cen czy tak dużej liczbie pojazdów praktycznie każda Marka niemal w każdym miesiącu wprowadzała zmiany w cennikach to było coś naprawdę nieprawdopodobnego was pracodawcy można powiedzieć w tej chwili widzimy, że ta sytuacja się bardzo stabilizuje po oczywiście absolutnie jestem daleka od tego, aby powiedzieć się, ale samochody będą spadać ma takiej naszej podstawowej prognozie na ten rok mówimy, że średnio samochody zdrożeją do 10 praca to jest oczywiście pewna średnia pewna wypadkowa rynku wracamy pandą wyhamowywać natomiast tak jak powiedziałam na pewno nie jest to jeszcze ten moment nie będą pociąg w ogóle nadejdzie w kontekście, a wielu czynników, które mają wpływ na ceny samochodów, że ma, gdzie lepiej będzie stopniowo ten wzrost wyhamował, ale jeśli ktoś oczekuje dzisiaj, że za nie pół roku czy za kilka miesięcy kupi samochód taniej to raczej tutaj takich zmian nam się nie spodziewała panną można powiedzieć też nowością w perspektywie ostatnich 2 roku 2 lat sytuacji, jaka miała miejsce na rynku jest to, że na ten rynek zaczyna wracać polityka rabatowa ostatni rok to w ogóle takie pojęcia rabat nie istniało właściwie przez ostatnie 2 lata on praktycznie nie istniało w słownikach dilerskich natomiast dzisiaj ku dilerzy zaczynają sobie przypominać podobnie jak klienci, że jest takie słowo w słowniku krawat ona jeszcze na razie jest pisane raczej małymi literkami, bo to są takie poziomy powiedzmy średnio może 5% na rynku, więc to jest jeszcze bardzo daleko od poziomów, do których byliśmy przyzwyczajeni przed pandemią przed wojną, ale jest jakiś taki nowy czynnik, który zaczyna znowu oddziaływanie na dilerzy zaczynają ceną samochodu walczyć z dnia 8, opowiadając o rabacie użyła pani słowa jeszcze pisane małymi literami co daje nadzieję, że wrócimy znowu do pisania tego słowa wersalikami i teraz pytanie podstawowe, które zadaje większości dzisiejszych rozmówców, jeżeli mamy w głowie zakup nowego samochodu mam czekać na ten moment, kiedy słowo rabat będzie pisane znowu wielkimi literami, a być może obniżą się stopy procentowe czy jednak decydować się o ten samochód prędzej niż później ze względu na inflację rosnące ceny samych samochodów jeśli ktoś potrzebuje ja naprawdę potrzebuje samochodu do życia do pracy dzisiaj moim zdaniem odsuwanie takiego zakupu nie ma większego sensu tak jak powiedziałam ceny nie będą spadać ma obserwujemy, że tempo podwyżek się wyhamowuje już niema takiego szaleństwa komunikatów i zmian cen katalogowych ze strony Marek samochodowych, ale jeszcze naprawdę nie oznacza, że my możemy spodziewać się czegoś takiego jak spadek cen samochodów przede wszystkim jest jeszcze bardzo silna presja inflacyjna w gospodarce i ona właściwie wszystkiego wszystkim dotyczy poza tym mamy te wszystkie czynniki, o których rozmawiamy od różnych okazjach, które wpływają na Zana samochodów, czyli potężne inwestycje w elektromobilność w ogóle technologia jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną to jest też kwestia kursu Walutowego, które tutaj przekłada się ma cena samochodu, więc tych czynników jest naprawdę bardzo dużą jeśli chodzi o stopy procentowe tak widzimy w tej chwili wyhamowania nie ma tych podwyżek jeśli się dzisiaj mówi o przyszłości raczej ekonomiści skłaniają się taką stronę raczej stopy procentowe będą w przyszłości spadać niż dalej rosnąć natomiast proszę spojrzeć na ostatnie 2 lata i to co wydarzyło się w razie opozycyjna, ale co wydarzyło się na świecie w polityce gospodarce i 3 dzisiaj mając możliwość zakupu samochodu, gdzie można by za oferowany w atrakcyjnej cenie właśnie już jakimś choćby minimalnym rabatem, kiedy samochód stoi jest ustawny czy powinniśmy ryzykować czekać, kiedy ostatnie dwa-trzy lata nauczyły nas, że właściwie nic nie jest pewne nic nie jest tak naprawdę stabilna tutaj taką ciekawostką w tym mieście może jakoś bardzo duże nie mówię gospodarka chińska, bo tutaj z perspektywy polskiej myśli przede wszystkim skupiamy na wojnie w Ukrainie natomiast w gospodarce niskie widzimy kryzys widzimy spadek popytu konsumpcyjnego, które trwa już od jakiegoś czasu natomiast mając akt czysto teoretycznie, jeżeli Han oby konsumpcyjnych nad by się odbudował i wróciłyby tam zamówienia na samochody na takich poziomach jak były przed pandemią to istnieje naprawdę bardzo duże ryzyko, że moce produkcyjne fabryk zostaną po prostu mówiąc kolokwialnie wyssane przez Chiny, a więc wracając dopytania 3 czekać z zakupem samochodu mają zdaniem nie warto jeśli ktoś naprawdę potrzebuje auta tarasu dobre warunki do tego żeby, żeby kupić samochód pani Kasiu, wyjechaliśmy z naszymi odpowiedziami aż do Chin, żeby zobrazować sytuację w Polsce Emu chciał wrócić na Polski rynek rozmawialiśmy niejednokrotnie przy okazji tworzenia artykułu do głosu biznesu o takiej polaryzacji na rynku polskim rynku samochodowym polaryzację tyczące cen zjawisko polega na tym, że sobie zniknęły z rynku samochody zniknęły zniknął popyt na samochody do średnich cenach mamy popyt samochody tanie i popyt na samochody najdroższe co się dzieje z tym środkiem pakt zdecydowanie zniknęli tutaj klienci, aczkolwiek tutaj mamy na myśli klienta indywidualnego czy o osoba prowadząca działalność czy też po prostu osobą prywatną, a poszukuję samochodu, a faktycznie ten przedział taki segment samochodów wartości od 100 do około 150 000zł to dzisiaj jest taki segment, który najmniej się dzieje jest mniejszy popyt, aczkolwiek nie dotyczy to gros towarów i słowo, bo jak wiadomo niezmiennie się cieszą dużym zainteresowaniem bardzo dobra sytuacja w samochodach premium, a tutaj my traktujemy traktujemy jako auta właśnie palce od 250 000 w górach tam fragment właściwie można powiedzieć, że kryzys ominął szerokim łukiem nieźle jest też po samochodach najtańszy do 100 000, aczkolwiek wiadomo w Polsce nie ma czegoś takiego jak ani nawet samochód natomiast środek rynku zachowuje się bardzo ciekawie, bo tutaj przede wszystkim widzimy, że zaciera się granica pomiędzy środkiem rynku, a klasy premium wynika to z tak, że pierwsza tak niższa część rynku niższa wartościowo została dużo bardziej dotknięta podwyżkami w ujęciu procentowym niż samochody najdroższe on aż tak bardzo procentowo nie wdrażały to jest po pierwsze po drugie samochodach klasy premium widzimy dużo dość odważne decyzje jeśli chodzi o politykę rabatową Marek i teraz trzeba pokazać, jakie ma przełożenie na rynku mogę się chociażby posłużyć przykładam się maja Dusana audi kup 55 bardzo często zastanawiają się np. pomiędzy tymi 2 modelami, jeżeli popatrzymy napisana dzisiaj AK bogato wyposażona wersja tego samochodu kosztuje około 180190 000zł z kolei ceny audi 5 oczywiście tych najmniej najsłabiej wyposażonych zaczynają się gdzieś od 222130 000zł jeśli do tego jeszcze nałożymy politykę rabatową może się okazać, że właśnie granica pomiędzy tymi segmentami rynku jednak oba wspomniane przeze mnie model reprezentują trochę inny segment rynku, a widać, że ta granica się po prostu pomiędzy nimi zaciera dziękuję gościem Pulsu biznesu słuchania była Katarzyna Siwek z Platformy Carsmile dziękuję bardzo, do usłyszenia Radosława szpitale eksperta w dziedzinie elektromobilności Arval Polska pytam o to czy poczekać z zakupem auta niekoniecznie elektrycznego czy może wręcz przeciwnie w mojej ocenie należałoby się spieszyć z zakupem samochodu nakłania się na to wiele czynników przede wszystkim ne to, że w dalszym ciągu mamy pewnego rodzaju problemy z dostępnością samochodów, a one poniekąd zaczęły ustępować obserwujemy to już od kilku miesięcy, że okres oczekiwania na zamówione samo dziś zaczyna się skracać tak daleko nam jeszcze oczywiście do takich terminów dostawy samochodów, jakie mieliśmy jeszcze przed pandemią covid-19 natomiast widzimy tu pewną znaczącą poprawę noc jeszcze zanim które było chociażby to, że mamy styczeń 2023, kiedy mamy wzrost liczby rejestracji nowych samochodów w naszym kraju w stosunku do roku o 20 proc, czyli najlepsze otwarcie tak naprawdę roku od 3 lat duża liczba zarejestrowanych samochodów świadczy, że podaż samochodów zaczyna wracać, gdy ktoś z poziomu sprzed pandemii miejmy nadzieję, że w tym staną się utrzyma z 1 strony to jest jakiś plus, ale mamy przede wszystkim większe wyzwanie, jakim są rosnące ceny samochodów, bo te konsekwentnie rosną już od wielu lat z miesiąca miesięcy w związku w ostatnim czasie kolejne rekordy na i tak też było na początku tego roku średnia ważona cena samochodu nowego rejestrowanego w naszym kraju wzrosła w styczniu br. blisko 13,5% w ujęciu rok do roku jest to tempo wzrostu niższe na szczęście niż bieżące wskaźniki inflacji, niemniej jednak pokazuje że, że ceny rosną i raczej nie będą spadać w najbliższych miesiącach co powoduje taki wzrost cen przede wszystkim nowe ceny katalogowe producenta samochodów o kwestie związane z wyższymi kosztami wytworzenia pewno nie dostępnością części na powodują, że te samochody i średnia ważona cena rośnie też zmiana struktury tego co kupujemy no tak coraz więcej aut elektrycznych się pojawia więcej samochodów elektrycznych wiadomo nieco droższych, ale w dużej mierze za ten wzrost też tej średniej ważonej ceny odpowiada utrzymujący się bardzo wysoki udział samochodów marki i Marek premium to też jest taki obserwowane od kilku miesięcy Cat natomiast sama cena ta średnia ważona samochodów takich kompaktowych przeciętnych, czyli segmentu c takich najczęściej kupowane przez różnego rodzaju odbiorców czy to klientów firmowych, iż chodzi o floty czy też klientów indywidualnych osoby prywatne też była ponad dziesięcioprocentowy temu wzrostowi osiągnęła też rekordowe jak do tej pory poziom 128 przeszło tysięcy złotych tak mimo średniej ważonej z tego segmentu to też pokazuje, że niezależnie czy samochód spalinowy w to samo elektryczny ta cena nimi na Krośnie z miesiąca na miesiąc w związku z tym ten trend będzie cały czas utrzymywał i nie powinniśmy co do zasady zwlekać z mojej ocenie decyzję zakupową w lwia część biznesu drwala to jest obsługa większych flot niż jedno samochodowe, ale od jakiegoś czasu na stronie jest też dostępna oferta dla klientów indywidualnych jak pan ocenia popyt w tym roku po 1 po drugiej stronie ciągną zachowuje jakiś rodzaj stabilności czy jednak słabnie zachowuje stabilność wręcz w niektórych obszarach i segmentach klientów widzimy wzmożone zainteresowanie usługą wynajmu długoterminowego jako formę finansowania też formą zakupu nowego samochodu, a jest wiele przyczyn, które być może to powodują no tak zaawansowana usługa też produkt najmu długoterminowego nie jest już obcy dla nas dostrzegamy różnego rodzaju korzyści płynące z tego, że wynajmujemy samochód co do zasady bez obowiązku wykupu po zakończeniu kontraktu mamy w 1 miejscu też serwis ubezpieczenie nie ma krotnie inne produkty dodatkowe co sprawia, że na cenimy sobie wygodę tak pewnego rodzaju elastyczność w tym produkcie w odróżnieniu do innych dostępnych form finansowania na rynku coraz częściej rezygnujemy z zakupów gotówkowych na własność wolimy używać korzystać z samochodu niezależnie od niego przeznaczenia, a potem móc go wymieniać co kilka lat na jej takich niepewnych czasach, w których obecnie przyszła ona funkcjonować, czyli na te czynniki makroekonomiczne w postaci wysokiej stopy inflacji czy też dosyć raty jest dalszym ciągu wysokich stóp procentowych skłania nas coraz częściej do poszukiwania elastycznych form finansowania, które w sytuacji, gdyby nam się nie daj Boże pogorszyła sytuacja finansowa czy kondycja przedsiębiorstwa gospodarstwa domowego, żebyśmy mogli w razie czego zakończyć kontrakt wcześniej bez konieczności wykupu samochodu ponoszenia kosztów z tym związanych z względnie przy niskich kosztach wcześniejsze zerwanie umowy są takie korzyści, które dziś tak naprawdę wpływają dosyć mojej ocenie istotny sposób na decyzję tych podmiotów, które rysują się na zakup samochodu Arval finansuje wiele samochodów dla ofiar firm jednocześnie też wiele tych samochodów pozyskuje jak pan ocenił coś co jeszcze kiedy był bardzo popularne dzisiaj mniej czy tą taką politykę rabatową od strony dilerów czy sprzedawca samochodów to istnieje w zasadzie wymarło to zależy też od producentów samochodów i kształtowania warunków handlowych rzeczywiście nastąpiła zmiana, że mając dosyć duży popyt mimo wszystko na samochody zgłaszane przez klientów szeroko rozumianych na koncerny samochodowe mając niedobory, bo nie możliwości wyprodukowania takiej liczby samochodów takiej podaży, która by prostatę gotowi są dosyć niechętni do tego, żeby udzielać rabatów czy też form dofinansowania zakupu bardziej preferencyjnych warunków, niemniej widzimy, że są marki, które takie rabaty są w stanie uczyć mają dostępne samochody nazwijmy to praktycznie od ręki i w ten sposób jak najbardziej zachęcają do ich zakupu pandemii przejmie w tym pierwszym okresie pierwszym półroczu, gdyż popularne wśród firm było wydłużanie okresu finansowania samochodów dywanu na wtedy jeszcze samochody były dostępne zapewnia ochronę niepewność jak dzisiaj wygląda czy firmy szczególnie te małe średnie są chłodne wydłużać terminy w obawie przed inwestycją nowe auta czy jednak regularnie wymieniają samochody tutaj jest kilka scenariuszy kilka widzę taki sposób radzenia sobie przez naszych klientów z bieżącą sytuacją ekonomiczną firmy starają się zmieniać zachowywać cykle wymiany samochodów jeśli chodzi o floty wyzwaniem dla wszystkich jest dostępność samochodów była przez ostatnie 2 lata dosyć dużym wyzwaniem w dalszym ciągu na niektóre popularne kwotowo marki modele trzeba czekać blisko rok, a nawet dłużej w związku z tym klienci i w oczekiwaniu na nowo zamówione samochody no oczekują takiej elastyczności możliwości wydłużenia kontraktu Reka kuracji jako i chęcią dalszym ciągu mocno z tej możliwości korzystają tak, żeby zapewnić swoim pracownikom mobilność tak czy korzystanie z samochodu no pandemia sprawiła to, że pewnie macie mobilność tych pracowników się zatrzyma w dużej mierze zatrzymaliśmy się w naszych domach pracowaliśmy zdalnie w związku z tym przebiegi kontraktowe, które niosą dosyć istotnym elementem wynajmu długoterminowego uległy zmniejszeniu co pozwoliło na wydłużenie warunków kontraktowych kolejnych kilka kilkanaście miesięcy tak, żeby płynnie przejść z poprzedniego kontraktu z poprzedniego samochody na nowo zamówiony pojazd w momencie, kiedy przyjedzie zostanie zarejestrowane i szczęśliwie wydane użytkownikowi czy to bardziej kalkulacja niż obawy panie Radosławie czy w ogóle, a jeżeli tak to kiedy sytuacja czy chodzi o dostępność samochodów wróci do tej normy, które byśmy przyzwyczajeń przed wybuchem pandemii patrząc na to co obecnie widzimy na rynku to ona powoli zaczyna wracać to jakiś takich rozsądnych bądź akceptowalnych poziomów pamiętajmy jednak, że nie zniknęły jeszcze w dalszym ciągu wszystkie czynniki, które wpłynęły na te ograniczenia większość producentów samochodów w dalszym ciągu boryka się z ograniczeniami dostępności chociażby tych półprzewodników dostępnością surowców tych nawet podstawowych konieczne do tworzenia samochodów są zaburzenia łańcucha dostaw nie mógł rewanże też trwający na Ukrainie konflikt wojenne nie dostępność i brak alokacji na rynek europejski jeśli chodzi o wnioski elektryczna sprawia, że dalszym ciągu ta podaż samochodów no nie jest tak duża jak mogłaby być, gdybyśmy tych trudności nie doświadczali, a poza tym pamiętajmy, że mamy za sobą 2 lata tak naprawdę większego popytu na samochody aniżeli podaży oferowanych przez producenta w związku z tym też trzeba to zwiększoną podażą w jaki sposób zaspokoić potrzeby, które nam się nawarstwiły przez ostatnie 2 lata, więc mojej ocenie generalnie ten rok jest takim okresem, w którym ma zacznie branża motoryzacyjna odrabiać, gdyby te straty, które poniosła na przestrzeni ostatnich 2 radnych sam rok pandemii i kryzys półprzewodników, który po nim nastąpił wpłynął zgodnie z niektórymi szacunkami o spadek produkcji samochodów na świecie o blisko 7,51 000 000 sztuk nad są bardzo duże duże wolumeny, których tak łatwo nie uda się zniwelować w związku z tym myślę, że my przyszły rok jak najbardziej będzie takim, gdzie powinniśmy obserwować bardzo takie pozytywne zmiany na też widzimy, że rosnące zainteresowanie samochodów elektrycznych sprawia że, że większość producentów, kładąc nacisk na tego typu rodzaju napędy stara się utrzymywać w miarę właśnie te krótkie cykle produkcyjne czy też starają się, aby okres oczekiwania nie przekracza tych powiedzmy 789 miesięcy i tak to też widzimy po tych samochodach, które u nas są zamawiane przez naszych nie z rozmów z innymi gośćmi dzisiejszego podcastów wynikało, że można troszeczkę przyspieszyć czas produkcji samochodu czas dostarczenia go po zamówieniu, rezygnując jakiś tam elementów wyposażenia, które są nadal liczna chodziło np. czujniki parkowania czy kamery cofania czy wśród klientów flotowych też wydać taką tendencję, żeby przyspieszyć realizację zamówienia są skłonni rezygnować z jakichś tam elementów wyposażenia część klientów oczywiście tak natomiast większość klientów jednak stawia sobie dbałość o bezpieczeństwo komfort kierowca i w związku z tym nie jest za bardzo skłonni rezygnować z takich czynników, które rzeczywiście pomagają kierowcy i te czujniki parkowania są takimi jak gdyby standardem przez nas obserwowanym, że są wręcz niezbędne na wyposażeniu samochodu typowo flotowego jest pożądane oczywiście też przez kierowców użytkowników tych samochodów w związku z tym mniejsze już dochodzi do takiej rezygnacji z innych elementów elektroniki, które nie wpływają na bezpieczeństwo chociażby komfort podróży co są sytuację różnego typu, ale większość jednak woli poczekać i ewentualnie w międzyczasie wydłużyć się obecny kontrakt na samo tak na koniec myślę, że warto przypomnieć podkreślić, że mówiąc o dostępności samochodów mówimy o średnim czasie oczekiwania na ten czas oczekiwania w zależności od modelu zależy od producenta może się bardzo bardzo różnić wahać między 3 nawet 1216 miesiąca no niestety tak rekordziści nawet muszą czekać na zamówione prezes blisko 2 lata w tym momencie czas są niestety takie niecodzienne dla nas sytuacja, bo przez wiele lat byliśmy przyzwyczajeni, że te 36 miesięcy maksymalnie to jest taki okres oczekiwania na na samochód, a obecnie nikogo już nie dziwi 9 miesięcy, ale jeśli przekracza rok to jest już taki czynnik dyskomfortu dziękuję naszym gościem był Radosław gitara Arval Polska dziękuję państwu do usłyszenia 2021 roku zbierają się do zakupu auta swoich marzeń wahałem się, bo wybuchła pandemia odkłada decyzję tego dnia tydzień finalnie jednak posłuchałem rad tych, którzy mówili, żeby się pospieszył w listopadzie 2021 roku odebrałem samochód co piszemy od decyzji, że była jedną z lepszych, jakie w moim motoryzacyjnym życiu podjąłem między marcem, w którym zamawiałem auto, a listopadem którymi odebrałem cena podskoczyła dobre kilkadziesiąt tysięcy złotych, czyli do kwoty, która przerosła mój budżet chwilę potem auto na dobre zniknęło z polskiego rynku oczywiście mam sporo szczęścia mimo wszystko decyzję jak mają zachować ci, który dziś przymierzają się do zakupu nowego samochodu pozostawiam im samym napomknął tylko, że na razie na horyzoncie widać żadnych szans na to by auto przestały drożeć tym, który się spóźnią zawsze stanie rynek wtórny, ale uwaga tam też nie jest różowo, chociaż to temat na zupełnie inne podcast za tydzień Marcel Zatoński również będzie radził opowie o zmienności na giełdzie i o tym jakie strategie inwestycyjne mogą się sprawdzić w obecnych warunkach tymczasem bardzo dziękuję za poświęcony czas to był Puls biznesu do słuchania Marcin Bołtryk do usłyszenia program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA