REKLAMA

Wielka loża o praworządności: Jak uzdrowić sytuację w prokuraturze?

OFF Czarek
Data emisji:
2023-03-30 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 05:46 min.
Udostępnij:

Dyskutują: Katarzyna Kwiatkowska (prokurator, prezes Stowarzyszenia Lex Super Omnia) oraz Marta Kożuchowska-Warywoda (sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli, Stowarzyszenie Sędziów Polskich "Iustitia").

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj czwartek, a więc z wielka loża porozmawiamy o praworządności ISIS studio pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu i jest szansa, że po dzisiejszym programie będzie kolejna dyscyplinarka zapewne tak, ale jest absolutnie nie boję kolejnych następnych dyscyplinarek to może nie wiadomo z modeluje Rozwiń » głos pani, a ich mieście inż. Tonim absolutnie Ania z alergenem może tak być, ale naprawdę się nie, bo jest we mnie dużo odwagi determinacji walka o niezależną prokuraturę, a przez Sky pani Marta Kożuchowska-Warywoda sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy woli Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia dzień dobry witam serdecznie dzień dobry witam państwa serdecznie, ale nie wiem, skąd ten pesymizm o dyscyplinarce przecież my rozmawiamy o istotnych rzeczach dotyczących praworządności, które są istotne dla każdego obywatela no w właśnie rozmawialiśmy z panią prokurator chwilę przed przed początkiem naszej audycji i dzisiaj i myślę sobie prokurator czy sędzia bez dyscyplinarki to jak nie przymierzając nie wiem polityk koalicji bez Villi czy coś także aż aż wypada mieć taką no ale ale może nie są w badaniach są tacy, którzy mówią najpierw trzeba wygrać wybory, a potem się zastanowimy jak to jak to wygląda, ale zdaje się, że też częścią wygranych wyborów czyli, jakiej jakich zmian też powinny być plany na to jak to wszystko będzie wyglądało i jeżeli chodzi o taką dyskusję medialną to to spektrum jest trochę pomiędzy wypowiedziami prof. Sadurskiego po prof. Matczaka 1 mówi to wszystko trzeba zaorać unieważnić tak wyrzucić nie wiem 8 lat z naszego życia i po prostu tam, gdzie był sędzia albo prokurator, który został powołany niezgodnie z przepisami to w ogóle wszystko trzeba po po wywala się pan prof. Maciek w dużym uproszczeniu mówi to musi być ewolucja właściwie trzeba, gdyby iść w kierunku bardzo wolno wolnymi kroczkami Ney chyba głównym jest rzeczą spośród bardzo proszę właśnie pani jest sędzia Marta Kożuchowska-Warywoda ustawy przygotowany przez instytucję o przywracaniu praworządności, który moim zdaniem wybiera taką ścieżkę pośrodku ani radykalną taką, że uznajemy wszystko za nieważne, ale też nie taką zupełnie delikatną jest projekt Iustitii mówi wprost, że wszystkie orzeczenia, które zapadły nie będą automatycznie nieważne, bo nie można tak zrobić rząd 8 lat wyślemy gdzieś w niebyt po to, będzie ze szkodą dla obywateli, których sprawy toczyły w wielu sprawach zapadły rozstrzygnięcia zgodne z prawem, ale nasz projekt będzie przewidywał, że będzie można z zrewidować takie orzeczenie w określonym okresie czasu, więc myślę, że to co jest istotne i to co jest naszym obowiązkiem jako prawników to jednak jest dbanie o to, żeby obywatel czuł się bezpieczny miał zapewnioną pewność obrotu prawnego i żeby nagle okazało się także ktoś, kto się 4 lata temu rozwód zawarł nowy związek małżeński to tak naprawdę jego wyrok nie do końca jest ważny w no dobrze teraz służby to miało oznaczać na to ta rewizja na poziomie czasowe, bo już teraz sprawy zajmują dużo dużo dłużej niż w okresie słusznie minionym albo nie słusznie minionym, a jeżeli teraz będziemy rewidować wyroki z ostatnich lat toczy to nie dołoży jeszcze więcej czasu czy system jeszcze bardziej się nie zakorkuje oczywiście, że ta sytuacja nie będzie łatwa, ale takiego wskazała to nie każdy wyrok będzie podlegał tutaj jakieś weryfikacji tylko w sytuacji, kiedy strona podniesie uzasadnione wątpliwości co do tego, że sędzia, który orzekał był nieprawidłowo powołany i mogą mieć wpływ na treść orzeczenia wtedy będzie otwarta ścieżka, żeby ewentualnie ten wyrok zrewidować to już wskazuje na to, że nie będzie także każdy rok będzie podlegał takiej kontroli rewizji, a to co jest istotne no to naprawdę kwestia właśnie sprawności pracy sądów to jest sądów prokuratur, bo myślę, że pani prokurator oba obie instytucje zrzekł się przede wszystkim olbrzymim problemem jeśli chodzi o ogrom pracy o to, że wpływ spraw każdego roku rośnie, a tak naprawdę cały czas nie reformuje się wymiaru sprawiedliwości mówiąc tak ogólnie pod kątem sprawności naszej pracy to jest główny problem w, a co przesądza o tym, że system działa sprawnie, jakie wg pani są główne elementy, które sprawiają, że system działa sprawnie i że mógłby działać jeszcze sprawniej to jest kilka elementów wiersza o jest sytuacja związana z 2 systemami informatycznymi z nowoczesnością my tak naprawdę myślę, że pani prokurator też to potwierdzi działamy troszeczkę jak w ubiegłym stuleciu w sytuacji, kiedy mamy już zinformatyzowane pewne dziedziny życia możemy dostać receptę np. i tutaj służby zdrowia świetnie zinformatyzowane natomiast sąd prokuratora zostały tyle, a i to jest 1 rzecz druga rzecz to jest kadra pomocnicza, czyli to, żeby sędziego prokuratora wspierali dobrze wynagradzani profesjonalni pracownicy, którzy będą zainteresowani, żeby nie zmieniać pracy nie szukać innej tylko związać na stałe z naszymi instytucjami i oczywiście zasoby kadrowe, czyli to jeśli mamy taką sytuację, że z ilość spraw z roku na rok wzrasta drastycznie, a dziś np. wydziałach cywilnych podam przykład kredytów frankowych dziec wydziały są zalewane no i automatycznie liczbę sędziów, która rozpatruje te sprawy też musi wzrastać, bo inaczej będziemy borykać się zaległościami dodam jeszcze, że ciągłe zmiany przepisów prawa chaos jeśli chodzi o legislację nieustające zmiany procedury karnej przepisów karnych myślę, że w cywilnych wydziałach jest podobnie powoduje, że również to nie przyspiesza naszej pracy, a wręcz się opóźnia, a mówiąc o technologii, jakie rozwiązania technologiczne przydałyby się, żeby było szybciej sprawniej baza orzeczeń sądowych np. podam taki przykład musi wydać wyrok łączny jako sędzia karny wyrok łączny polega na tym, że łączy kilka orzeczeń, które zapadły w innych sądach, żeby przystąpić do wydania wyroku łącznego muszę wystąpić do każdego sądu w Szczecinie w nowym Sączu w Białymstoku o przesłanie akt sprawy, bo nie mam z orzeczeń sądowych nie mogą sobie zweryfikować w systemie informatycznym, jaki zapadł wyrok i tak naprawdę akta pocztą do mnie muszą wpłynąć, żeby mogła się z nimi zapoznać też wyrok łączny, a jeśli jeszcze sąd w nowym Sączu np. przez te akta do wykonania kary do Wrocławia to okazuje się, że czasu czekam na te akta i czeka jeszcze dłużej to jest jeden z przykładów, gdzie w 2001. wieku działamy troszeczkę jak 19 wieku, czyli z tego co pani mówi wynika, że jeżeli chodzi o zmiany to potrzebne są dwutorowe z 1 strony zmiany wynikające z sytuacji politycznej przez ostatnie lata z drugiej strony po prostu zmiany wynikające z postępu, który dokonuje się na naszych czasów WI my cały czas pracujemy na papierowych aktach dopiero oni w nos sądu wycofano twórcy w dobie internetu komunikacji mailowej jeszcze do niedawna między sądami aresztami śledczymi porozumiewaliśmy się za pomocą faksu no tutaj już pandemia też dużo zrobiła jeśli chodzi o możliwość komunikacji elektronicznej po jakimś momencie trzeba było przedstawić, ale to jeszcze nadal nie jest powszechna komunikacja myślę, że każdy obywatel powie jak kłopotliwe jest odebranie wizja sądu, zwłaszcza jeśli pracuje w nieregularnym czasie sąd co do zasady cały czas wysyła list polecony, którego nie można wrócić do skrzynki jeśli obywatel jest nieobecny w domu zostawił awizo może zginąć, które można zakupić i czas stawić się na poczcie osobiście odebrać korespondencję myślę, że w tym zderzył się każdy z nas to prawda, czyli zmiany technologiczne szyb co pozwoli sędziują nowoczesność cyfryzacja akt sądowych do tak, ale to pewnie, w których będzie trzeba zacząć, ale tutaj jest projekt, który pewnie zajmie kilka ładnych lat tak, ale ja powiem tak służby zdrowia udało się prawda dostajemy receptę dostajemy kod nie ma papierologii dostajemy skierowania nagle okazało się, że jakimś czasie to może działać i działa całkiem dobrze tak to działa całkiem nieźle oczywiście jak mamy do czynienia też przecież z danymi wrażliwymi oczywiście to dobrze, a prokuratura, jakie są na jej większe wyzwania panią, ale ja muszę powiedzieć, że w całej rozciągłości zgadzam się z panią sędzią oczywiście należałoby przede wszystkim doprowadzić w przyszłej prokuraturze do rozdziału funkcji prokuratora generalnego ministra sprawiedliwości po drugie, jeśli chodzi o systemy informatyczne to u nas już została wprowadzona digitalizacja akt akta np. obrońcom stronom możemy przed przedkładać w formie elektronicznej i to znacznie też przyspiesza naszą pracę natomiast brakuje nam tak jak powiedziała pani sędzia w sądach nie ma tego nie ma tego systemu informatycznego dla nas ważnym byłoby, żeby system prokuratury i system sądu został połączony w tej chwili przesyłamy do sądu, bo często sędziowie też są przyzwyczajeni do akt papierowych i wręcz no żądają, żeby Acta w takiej formie były przedstawiane natomiast musimy tutaj pójść do przodu żyjemy w 2001. wieku i na pewno ta nowoczesność technologiczna powinna wejść do sądu u nas jest, ale one powinny być te narzędzia używane wspólnie brakuje również prokuraturze asystentów my nam osobiście nie podoba się sposób naboru asystentów, dlatego że np. ja pracuje w prokuraturze Okręgowej i otrzymałam przydział asystenta, który tak naprawdę nie jest prawnikiem i uczy się tej pracy na poziomie prokuratury Okręgowej w mojej ocenie nabór powinien być im takie jak jak nabór na aplikację prokuratorską asystent powinien zaczynać pracę od prokuratury najniższego szczebla troszkę nauczyć się zdobyć doświadczenia nabyć określone kompetencje, aby później w tych jednostkach wyższego szczebla merytorycznie wspomagać prokuratora to tutaj na chwileczkę zawiesimy naszą dyskusję powrócimy po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiątej 20 już za kilka minut studia pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia, a przez Skype pani Marta Kożuchowska-Warywoda sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy w ścianę jak jak będzie albo jak może wyglądać prokuratura sądy system nowy-stary czy może być lepiej o tym rozmawiamy dzisiaj w programie Owczarek studia pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia, a zdanie pani Marta Kożuchowska-Warywoda sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia pani sędzia przed informacjami wspomniała o właśnie możliwości przyglądania się pewnie poszczególnym wyrokom i no i teraz pytanie, bo cały czas zastanawiam, że na poziomie teoretycznym to wszystko wygląda albo może wyglądać atrakcyjnie, ale zastanawiam jak to będzie wyglądało w praktyce no bo mamy przecież całą masę centrum całą masę prokuratorów i niektórzy uważają, że te osoby zostały powołane niezgodnie powinny zostać zawieszone albo zawieszone do wyjaśnienia, ale taki ruch sprawiłby, że system stanie się niewydolny to nie to, że jeszcze bardziej będą tylko prostu niewydolny no i teraz trzeba by stworzyć jakąś formę w ocenę czy ciała, które oceniało czy taki wyrok może zostać rozpatrzony ponownie tak nie jeśli tak to czy jest to nie sprawa cywilna czy sprawa karna, jeżeli jest to sprawa cywilna to coś by oznaczało, że to sprawa karna rozumiem, że proces należałoby pot by przeprowadzić od początku w czy to by nie było wbrew oczekiwaniom jednak tych, którzy liczą na to, że system może działać lepiej co pani sędzia sądzi o tym czy w praktyce rozmowa, ale mówimy o oczekiwaniach obywateli jak można, że część, która jest zadowolona ze status quo mówi Super podoba się to, że jeżeli mamy jakąś głośną medialnie sprawy to prokurator generalny może zadzwonić powiedzieć tą sprawą się zajmiecie to się nie zajmuj, czyli takie ręczne sterowanie tak to jakieś części społeczeństwa odpowiada, bo to jest taki powiedziałbym MON motyw dobrego szeryfa, który jak trzeba to po prostu na koniu pojawia się mówi o ja tu jestem proszę dbam natomiast część obywateli mówi nie potrzebuje szeryfa potrzebuje, żeby system działa sprawnie tak nie potrzebuje mam dokładnie tak właśnie co zrobić, żeby system działa sprawnie, ale bez naprawy która bardzo największy problem w tym jest, że ten prokurator generalny, który ma być szeryfem jest jednocześnie politykiem i to co powiedziała pani prokurator Kwiatkowska w istotne jest 1 rzecz, która myślę, że jest podstawowa jeśli chodzi o praworządne obiektywne realizowanie zadań prokuratury, czyli rozdzielenie funkcji ministra sprawiedliwości prokuratora generalnego to już kiedyś zadziało w latach 20102016, ale trwało zbyt krótko, żeby można było zweryfikować myślę, że takie realne funkcjonowanie tych instytucji oddzielnie, ale to jest bardzo ważna i myślę, że pani prokurator tutaj potwierdził, że w sytuacji, kiedy prokuratorem generalnym jest polityk, który jest wybierany przez określoną partię, która aktualnie jest przy władzy to już z samego założenia sąd definicji tej instytucji powoduje, że ciężko od tego Polit upolitycznienia tej instytucji uciec i tak naprawdę myślę, że trzeba patrzeć na to tak też bardzo perspektywicznie, bo oczywiście dana partia, która jest przy władzy może być zainteresowana tym, żeby obsadzać stanowisko prokuratora generalnego tylko trzeba pamiętać, że wszystko sztywnej, lecz w ktoś inny może być przy władzy i móc wybierać tego prokuratora centrale nic dopóki te ten prokurator generalny GE myślę sza sztab będzie taka chęć wykorzystywania tej prokuratury do celu również politycznych i to też jest bardzo istotna rzecz jeśli chodzi o reformę prokuratury myślę, że prokuratorzy z lex Super omnia właśnie przede wszystkim na postulat tutaj wskazują zastanawiam się czy w ogóle jest możliwe nawet w czasach, których żyjemy albo po czasach, w których żyjemy znalezienie osób, które są neutralne politycznie albo w no bo myślę sobie, że te decyzje dotyczące powoływania osób na najwyższe stanowiska związane z wymiarem sprawiedliwości on jednak opierają się na tym czy ktoś ma poglądy bardziej taką stronę czy bardziej winno zależeć od tego, która partia akurat jest przy władzy to no to kieruje się swoimi swoim kierunkiem politycznym tak się wyrażę no to może oddajmy głos merytorycznym czynnikom niech samorząd prokuratorski będzie miał wpływ na wybór prokuratora generalnego jako profesjonalnego reprezentantach interesów prokuratury może być też czynnik społeczny czy tejże właśnie państwo prokuratorzy takie postulaty tutaj wskazują jeśli chodzi o reformę prokuratury pani prokurator Katarzyna Kretkowska jak tytuł wstępu chciałabym powiedzieć, że po osiemdziesiątym dziewiątym roku tak naprawdę nie odbyła się żadna merytoryczna debata publiczna na temat roli zadań funkcji, jakie powinna pełnić prokuratura w strukturze organów państwa proszę sobie wyobrazić, że do 2016 roku, czyli do wejścia tzw. dobrej zmiany do prokuratury obowiązywała ustawa o prokuraturze w 1985 roku nowelizowana ponad 70× żadna partia polityczna nie zdecydowała się do podjęcia inicjatywy legislacyjnej, aby przygotować nową ustawę prawo o prokuraturze to co powiedziała pani sędzia rzeczywiście w 2009 roku doszło do rozdzielenia funkcji prokuratora generalnego ministra sprawiedliwości, ale nastąpiło to tylko i wyłącznie w formie nowelizacji ten prokurator generalny w tamtych czasach nie był tak do końca niezależny oddzielony od władzy wykonawczej przede wszystkim prokurator generalny były takie przyjęte tam regulacje, że można było go o Prezes Rady Ministrów, jeżeli nie zatwierdził sprawozdania działalności prokuratury mógł wystąpić o jego odwołanie ponadto prokurator generalny był powiązany z władzą wykonawczą budżetem dlatego też ta niezależność prokuratora generalnego nie była do końca ugruntowana oczekiwaliśmy jako środowisko prokuratorskie, że prok, że Platforma Obywatelska podejmie kolejne działania, a mianowicie zmieni strukturę prokuratury jednak tego się nie doczekaliśmy uznaliśmy więc, że po 7 latach funkcjonowania tzw. dobrej zmiany w prokuraturze przez Stowarzyszenie lex Super omnia przygotuje nowy projekt ustawy, dlatego że te poprzednie były oparte na modelu prokuratury sowieckiej zadaniem prokuratury było utrwalanie wizji państwa, która była proponowana przez partię rządzącą usiedliśmy, więc nad czystą kartką papieru zapoznaliśmy się z rekomendacjami unijnymi na temat statusu prokuratora i jego pozycji w wymiarze sprawiedliwości braliśmy udział w wielu spotkaniach oby z obywatelami i mieliśmy dość duży ugruntowane materiał, który w pierwszej kolejności pozwolił nam na przygotowanie założeń do ustawy, a następnie na przygotowanie projektu ustawy, która spełnia standardy unijne, która będzie blisko społeczeństwa, a nie jakiejkolwiek partii rządzącej jeśli chodzi o wybór prokuratora generalnego to uznaliśmy, bo pan redaktor zadał to pytanie jak wybrać tego kandydata, żeby był on sam polityczny, a politycznie jest w ogóle możliwe nie my uznaliśmy i taka propozycja w naszej ustawie, że prokuratorem generalnym powinien być prokurator z dwudziestoletnim stażem pracy prokurator, który będzie wybierany przez naczelną radę prokuratury kandydatów na prokuratora generalnego będą mogły zgłaszać samorządy prokuratorskie, ale również organizacje pozarządowe, ale również przedstawiciele uczelni wyższych następnie naczelna prokuratura po zapoznaniu się z kandydatami po przedstawieniu przez nich wizji przyszłej prokuratury przedstawiała 2 kandydatów Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonywałby ostatecznego wyboru, czyli prezydent nie np. jakich przesłuchania przed z Sejmem Senatem komisją nie, dlatego że uznaliśmy, że jednak po poprzednich doświadczeniach, gdzie prokuratorem generalnym był pan sędzia Seremet niestety mamy dosyć nieprzyjemne i negatywne oceny jego funkcjonowanie jako prokuratora generalnego pan sędzia nie znał specyfiki pracy prokuratury i przez dość długi okres czasu uczył się prokuratury i niestety nie zawsze się z naszym środowiskiem utożsamiał w środowisku naszym krąży taka plotka, że pan prokurator Seremet na jednej z narad służbowych powiedział dałem wam twarz, a wymierza wierzyliście często mówił, że nie ma instrumentów, które pozwalałyby mu na sprawne kierowanie prokuraturą słusznie czy nie słusznie niesłusznie, dlatego że podam przykład sprawy sprawy śmierci pana gen. Papały w pewnym momencie były 2 akty oskarżenia dotyczące tego samego zdarzenia z różnymi sprawcami akt oskarżenia prokuratury łódzkiej akt oskarżenia prokuratury warszawskiej była możliwość prokurator generalny mógł wycofać jeden z tych aktów oskarżenia natomiast tego nie uczynił biało instrumenty, ale z tych instrumentów nie korzystał my chcemy również inaczej określić zadania prokuratora generalnego, bo w tej chwili prokurator generalny może ingerować w każde postępowanie przygotowawcze pan Ziobro może zmienić każdą decyzję prokuratora może wydawać polecenia do każdej sprawy również polecenie co do treści czynności procesowej uważamy, że przyszły prokurator generalny nie będzie miał prawa wydawania poleceń w zakresie prowadzonych postępowań przygotowawczych czy też poleceń co do wskazania konkretnego sposobu postępowania niezależność dla prokuratorów niezależność dla prokuratorów taka stuprocentowa przy czym metą niezależność rozumiemy niejako uprawnienie lub przywilej dla nas prokuratorów tylko właśnie rozumiemy ją jako gwarancja dla obywatela, że jego sprawa zostanie rozpoznana w sposób bezstronny i obiektywny bez jakichkolwiek ingerencji ze strony polityków czy naszych przełożonych powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Marta Kożuchowska-Warywoda sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia i Katarzyna Kwiatkowska prokurator cen prezes stowarzyszenia lex Super omnia informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy w ścianę jak rozmawiamy o praworządności o no to nie Boże nie brzmi dobrze reforma sądownictwa właśnie wszystkie strony mówią o reformie sądownictwa więc, więc to może znaczyć różne rzeczy dla różnych osób zdaniem pani Marta Kożuchowska-Warywoda sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia studio pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia rozmawialiśmy o między nimi Ross Ross dzieleniu funkcji prokuratora generalnego ministra sprawiedliwości to natomiast stawia się czy nowo zrobienie tego z ustawą oznacza, że kolejna ekipa może kolejną ustawą połączyć funkcję i komora czas, że pani sędzia Marta Kożuchowska-Warywoda pozycja prokuratury podobnie jak niezależnego sądownictwa została określona w konstytucji to znaczy bardzo to jest nasz kolejny postulat, aby prokuratura i jej rola niezależność zostały kiedyś zapisane w konstytucji jest to nasze wielkie marzenie natomiast mamy świadomość realiów politycznych i na pewno zawsze będziemy ten wniosek zgłaszać wtedy właśnie nie było takich sytuacji, które tak naprawdę dzieją się co kolejna kadencja wyborów, kiedy zmienia się naszą sytuacją właśnie zmiana konstytucji jest bardzo politycznie trudnym procesem tak to ekipa jakaś musiałaby dojść do władzy taką przewagę, która pozwoliłaby na zmianę konstytucji wyzwaniem ja myślę, że powinniśmy patrzeć na to inaczej, bo cały czas patrzymy na to z perspektywy ich interesów pewnej ekipy teraz przy władzy jest 1 partia za chwilę będzie inna za chwilę może całkowicie inna patrząc na sondaże i to co nas ostatnio zadziwiło myślę, że każdy, kto zajmuje się polityką powinien mieć świadomość odpowiedzialności istotnym organem jest prokuratura i tak naprawdę właśnie ta gwarancja bezstronności prokuratury, że nie będzie można nią manipulować, że polityk tej czy innej partii, która za chwilę dojdzie do władzy nie będzie mógł ręcznie nią sterować to jest gwarancja dla nas wszystkich takie dobro ogólne jak patrzyła na to w ten sposób o polityka jest rzeczą bardzo zmienną, a wymiar sprawiedliwości prokuratura są takie ostoje i gwarancji praw obywatelskich również politycy są obywatelami ma pani rację chyba wyzwanie polega na tym, że pewnie bardzo długo moglibyśmy rozmawiać o niezależności neutralności gwarancjach natomiast, w którym momencie sprawa musi stać się polityczna to znaczy musi zdobyć zainteresowanie w kręgach tej ekipy, która akurat ma przełożenie na zmianę prawa tak, czyli nie da się nie politycznie przeprowadzić zmian nawet dotyczących politycznych organów ja się zgadzam, ale myślę, że wydarzenia ostatnich lat to jak pokazano jak łatwo jest zawłaszczyć prokuratura wymiar sprawiedliwości powinny być taką refleksją dla wszystkich polityków, że nawet jeśli chodzi o ich funkcjonowanie i powiedzmy tak w cudzysłowie bezpieczeństwo w sytuacji, kiedy do władzy dochodzą różne partie w interesie każdego jest to, żeby to był organ niezależny, który nie poddaje się naciskom polityków i który jest organem konstytucyjnym jak ja patrzę na to tak takiej globalnej perspektywy biorąc właśnie pod uwagę powinniśmy myślę, że wszyscy wyciągnąć wnioski z tego co się wydarzyło przez ostatnie lata i myślę, że właśnie te wydarzenia począwszy od tego jak wpływa na funkcjonowanie prokuratury, tym bardziej powinny nam uwidocznić jak to jest bardzo istotne i właściwie powinno być oddzielone od interesów politycznych jak na to patrzył w ten miasta, ale na te wnioski można spojrzeć w taki sposób, że gwarancją bezpieczeństwa jest albo apolityczna prokuratura sądownictwo albo gwarancją bezpieczeństwa jest zapewnienie sobie bezkarności to jest jeden z wniosku z ostatnich lat, a drugi z wniosków jest, że to wszystko dzieje się w próżni i tak bardzo można reformować 1 albo drugą stronę jak bardzo społeczeństwo na to pozwala patrząc np. na to co się działo ostatnio w Izraelu jak z jakim sprzeciwy masowym sprzeciwem społecznym spotkały się zna zmiany, które na razie zostały zatrzymane, a patrząc jednak na to co się stało w Polsce chyba wyraźnie widać, że część społeczeństwa jest zadowolona albo niezainteresowane trudno przeprowadzać zmiany tak w oderwaniu od tego, czego chce wyborca tak jak ja bym tak nie przeceniał tego oporu, który był u nas przypomnę co się działo w roku 2017 były masowe protesty na ulicach, gdyby nie te protesty zniszczenie czy destrukcja Sądu Najwyższego nastąpiłaby dużo wcześniej przecież to można powiedzieć, że sprzeciw obywateli doprowadził do tego, że pierwsza prezes Sądu Najwyższego nie została przeniesiona w stan spoczynku i tak naprawdę myślę, że nasze społeczeństwo również zdało ten egzamin i do tej pory przecież niektórzy politycy mówią, że sądownictwo pozostało ostatnim bastionem, który przeszkadza tutaj w przeprowadzeniu pełnych reformatorzy sądownictwo nadal trwa to jest również zasługa tego olbrzymiego zrywu obywatelskiego łańcuchu świateł ja przypomnę, że w Polsce ta fala protestów może jeśli chodzi o skale nie była tak olbrzymia, ale ona objęła całą Polskę no tak sądownictwo trwa niewzruszone, ale jednak jak sama pani mówiła na terenie wzruszony, że być może trzeba będzie jednak przyglądać się tym wyrokom, które zostały, które zapadły no nie nie mamy takiego wyjścia będziemy musieli się z tym zmierzyć, bo jeszcze odniosła się do innej okazji mamy to co pan redaktor powiedział będziemy mieli sędziów będziemy mieli sędziów sądów rejonowych, którzy stanęli do konkursu przed KRS w momencie, kiedy skończyli aplikację ich sytuacja była zdecydowanie bardziej można powiedzieć tak potocznie podbramkowa, bo nie mieli wyboru tak albo staje po nominacje i zostaje sędzią, mimo że nie do końca zgadzam się np. Konty z konstytucyjnym umocowaniem nowego KRS do tego, żeby dać mi nominację albo rezygnuje z tego musi zwrócić koszty szkolenia i tak naprawdę nie uzyskam zawodu, który walczyłem przez ostatnich kilka lat natomiast mamy też inną grupę mamy grupę sędziów, którzy będą już powołanymi sędziami sądów rejonowych okręgowych apelacyjnych zdecydowali się wystartować o awanse i myślę, że po pierwsze, tutaj 2 grupy sędziów, którzy za otrzymał nominację nasz projekt Iustitii też tutaj właśnie za zapowiada, że będzie trzeba inaczej traktować te 2 grupy osób co rozmawialiśmy o orzeczeniach no i inaczej to jak, czyli co sprawiedliwość taka dwutorowa 1 przepis dla 1 drugi dla drugiego myślę, że w sytuacji awansów przede wszystkim będzie nam będziemy weryfikować czy te awanse były merytoryczne czy też były takie sytuacje, że w normalnym trybie postępowania dana osoba z uwagi na swoje predyspozycje edycję merytoryczne np. nie awansowałaby bezpośrednio Sądu Rejonowego do Sądu Apelacyjnego, a jej awans właśnie wynikał z pewnego uwikłania pewne relacje i jest tutaj istotne, ale jak w mieście wróciła do niezwykle trudne zadanie zdaje się niezwykle, ale ja bym wróciła jeszcze do tego co powiedziała pani prokurator odnośnie tego, że pan prokurator generalny ma możliwość wydawania poleceń merytorycznych, bo myślę tutaj program jest głębszy i toteż jest pewien problem jeśli chodzi o niezależne funkcjonowanie prokuratury to jest to, że każdy prokurator nadrzędny może wydać polecenie merytoryczne np. dotyczące sposobu zakończenia postępowania i że sprawna prokuratura też wymaga tego, żeby ten nadzór w prokuraturze był ograniczony, a prokurator miał większą możliwość merytoryczną działania jako ten ta osoba, która jest strażnikiem prawa i realizuje swoje zadania i to jest też bardzo istotny element tej reformy prokuratury, o której mówi Stowarzyszenie lex Super omnia pani prokurator Katarzyna Kwiatkowska jeśli chodzi o sprawowanie nadzoru nad prokuratorami jest to nadzór zwierzchni lub nadzór wewnętrzny nasza propozycja jest taka, aby ten nadzór całkowicie zlikwidować, dlatego że każdy prokurator sam sobie dla każdy prokurator zgodnie ze swoją wiedzą doświadczeniem kompetencjami orzecznictwem, a przede wszystkim prawem prowadzi postępowanie i podejmuje decyzje merytoryczne ilość odpowiedzialność tych decyzji chciałam tak powiedzieć, że niezależność wiąże się z jego odpowiedzialnością jeśli chodzi o polecenia w naszym w naszej propozycji nie ma możliwości wydawania poleceń co do treści czynności procesowej co do podjęcia określonej decyzji merytorycznej polecenia mogą mieć charakter porządkowo organizacyjny lub też dotyczyć spraw z zakresu prawa pracowniczego chciałabym jeszcze powiedzieć, że te ostatnie 7 lat pokazały tak naprawdę społeczeństwo, ale myślę, że i politykom jak istotnym organem jest prokuratura w strukturze organów państwa musimy pamiętać, że bez niezależności autonomii prokuratury nie ma niezależnego wymiaru sprawiedliwości często politycy podczas spotkań z obywatelami mówią o rozliczeniach rozliczymy będą prowadzone postępowania, ale muszą mieć świadomość tego, że jeżeli nie pozwolą nam na nową ustawę prawo o prokuraturze to trafią te sprawy do prokuratorów tzw. dobro zmianowych, a oni na pewno nie będą zainteresowani tym, aby rozliczać takie sprawy, których np. wcześniej albo nie wszczęto albo w ogóle zaniechano prowadzenia postępowań ci prokuratorzy nie będą gwarantowali, że te sprawy zostaną przedstawione materiał dowodowy zebrany w sposób obiektywny i rzetelne czyli, a priori zakładamy coś za zaś, że Temida ma przepaskę na oczach inaczej ja chciałabym jeszcze 1 rzecz powiedzieć, że to nie jest sędziowie inicjują postępowanie karne tylko muszą być prokuratorzy i my mamy pomysł na to jak rozliczyć też nasze środowisko dobrze to dlatego do tego wątku powiedzmy po informacjach jeszcze pytanie do pani sędzi Marty Kożuchowskiej wywody dotyczące no właśnie taki powiedziałbym nowego sądownictwa 2 prędkości, czyli z 1 strony mamy tych sędziów, którzy akurat trafili tak jak inny moment politycznej mówili dobrze studiowałem tyle lat i albo zostanę nie wiem sprzedawcą mebli albo albo będę robił to, o czym marzyłem marzyłam całe życie jeszcze zwrócę koszty jego szkolenia jeszcze wrócę kosztownego szkolenia, ale jak to w praktyce bez z zablokowania sądownictwa ale, ale też, pamiętając o tym, że prawo powinno być równe dla wszystkich tak w jaki sposób rozdzielić to 1 kodeks czy 1 paragraf dla dla tych, którzy nie mieli innego wyjścia, bo tak, a inny limit dla tych, którzy pomyśleli sobie o świetnie chciałby skorzystać z tej sytuacji ma tak jak inne poglądy, więc powtórzenie konkursów panie redaktorze tak jak mówiłem powtórzenie konkursu, zwłaszcza w tych przypadkach, kiedy mieliśmy do czynienia z zaawansowaniem niech ci kandydaci staną jeszcze raz do konkursów razem z sędziami, którzy powstrzymali się od tego niech niezależny organ jeśli już będziemy mieli niezależną konstytucyjną krajową radę sądownictwa jeszcze raz ocenić czy ich kompetencji ich praca merytoryczna dotychczasowa przede wszystkim awans opiera się m.in. na tym, że oceniamy dotychczasową pracę prawnika sędziego pozwala na ten awans czy nadal jest najlepszym kandydatem, ale w mieście wróciła na chwilę do 1 rzeczy, a propos tego co powiedziała pani prokurator ani prokurator właśnie mówię tutaj o tym zasadzie przydzielania spraw i jeden z postulatów takich śledziłam te punkty dotyczące nowej ustawy jest tak jak w sądach wprowadzono losowy przydział spraw prokuratorom, czyli odejście od tego ręcznego sterowania, że komuś przydzielić taką unijną sprawę jak powiem tak z perspektywy kilku lat myślę, że większość sędziów powie, że jest zadowolona z tego, że sprawy są przydzielane im losowo i w ten system nie może nadal nie znamy algorytmu i było dużo wątpliwości czy tutaj nie ma jakiegoś ręcznego sterowania myślę, że poprzez swoje funkcjonowanie wszystkich lat broni się i dlaczego prokuratorzy nie mają mieć losowo przydzielanych spraw nie będzie żadnych nowości o tym będziemy rozmawiać po informacjach bardzo dziękuję wiem, że pani sędzia Marta Kożuchowska-Warywoda musiał opuścić, ale z programu pozostaje pani prokurator Katarzyna Kwiatkowska bardzo dziękuję pani Marta Kożuchowska-Warywoda sędzia Sądu Rejonowego dla Warszawy-Woli Stowarzyszenie sędziów polskich Iustitia to się z nami żegna dziękuje, a w programie pozostaje pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia informacja o jedenastej w czarne jak dalsza część dzisiejszego programu w mniejszym gronie studio pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia o reformie prokuratury rozmawialiśmy rozmawiać będziemy, ale Panik już tak można powiedzieć korzysta także usług sądownictwa i teraz pani jako obywatelka jako pracowniczka coś pani nie podoba w systemie sądowniczym rzeczywistość zmieniła na co pani najbardziej narzeka rzeczywiście zainicjowała parę spraw przed sądem pracy i to co mi się dotychczas nie podobało to przede wszystkim długotrwałe oczekiwanie na termin wyznaczenia pierwszej rozprawy skierowałam pozew do 1 sądów warszawskich, w których domagałam się odszkodowania za nierówne traktowanie i dyskryminację w prokuraturze no to niestety termin był dopiero po 3 latach wyznaczony po nie podoba mi się również to, że istnieją bardzo duże odległości czasowe pomiędzy wyznaczaniem kolejnych terminów w moim przypadku w ciągu zeszłego roku miałam tylko 2 terminy i boję się, że jeszcze długa droga przede mną, aby skończyć skończyć z mojej sprawy przed sądami polskimi, aby móc pójść do ETPCz dobrze to jest coś co się pojawiły ostateczny coś co było od lat, bo wyczuwamy moim zdaniem było to wcześniej było to tak naprawdę od lat i w tym zakresie moim zdaniem nic się nie zmieniło dobrze tras czy niem nie ma także siada pani z kolegami sędziami koleżankami sędziami i mówicie możemy dużo mówić o tym co się dzieje działo w ciągu ostatnich 7 lat, ale chyba problem jest taki, że 10 lat temu 15 lat temu 20 lat temu, bo to samo ludzie po prostu mieli dość, ale jak ta mówi działania to jest jakiś populistycznym przekazem wyborczym powiedzieć głosujcie na mnie zgadzam się z panem redaktorem w czasie rozmów z sędziami poruszamy tą kwestię i zadajemy jako prokuratorzy pytania jak usprawnić pracę sądów po to, żeby obywatel ja też jestem zdrowa wszelką chciałabym szczególnie np. w sprawach z zakresu prawa pracy, żeby te rozprawy były wyznaczone wyznaczane szybko i żeby w krótkim terminie doszło do wydawania i co pani słyszy czy słyszę to, że to nasze wiedziała pani sędzia, że od tych systemach informatycznych o asystentach natomiast zaległości w sądzie są bardzo duże to jest tak tam są tak duże zaległości w załatwianiu spraw, jakie w prokuraturze proszę sobie wyobrazić, że pan Ziobro obiecywał nam lokal zaraz pani czy przeciął powiedział, że to było przed panem Ziobro, ale to mówiłam przy przy sądach tak natomiast przy prokuraturze było nieco inaczej dysponujemy danymi statystycznymi i tymi współczesnymi, które pokazują jak pracuje prokuratura za czasów Ziobry, a jak pracowała prokuratura pod rządami pana prokuratora Seremeta wynika z nich bezsprzecznie, że w tej chwili czas trwania postępowań przygotowawczych powyżej 6 miesięcy do powyżej już nawet 5 lat uległ wydłużeniu od 400 do prawie 700%, a co to oznacza znowu oznacza to dla zwykłego obywatela, że jest naruszone jego konstytucyjne prawo do rozpoznania sprawy w rozsądnym terminie w przypadku prokuratury potrafi zdiagnozować sytuację i powiedzieć panu co jest tego przyczyną, jaka powinna być sankcja, bo przechodzimy do głowy akurat prawo kanadyjskie i zapisana w konstytucji kanadyjskiej właśnie taka zasada, że jeżeli prawo do rozpatrzenia w rozsądnym czasie zostały naruszone to taka sprawa jest umarzana u nas takiego rozwiązania nie ma takie rozwiązanie też jest i we włoszech z tego co pamiętam natomiast u nas może za stronę złożyć np. skargę na przewlekłość postępowania do sądu wtedy sąd może stwierdzić, że rzeczywiście doszło do długotrwałości nieuzasadnionej długotrwałości prowadzenia postępowań i zasądzić określoną kwotę pieniężną na rzecz określa danej strony tylko jest takie rozwiązanie natomiast to jest zmiana konstytucyjna, którą bym wsparł tak też umorzenie umorzenie sprawy, jeżeli zajmujesz będą Janiczak uważam nie nim druga rzecz jeśli pani podobają po 2 podwójne konkursy, czyli konkurs ktoś przeszedł konkurs zmienia się władza i teraz słyszy no dobrze to musimy wrócić do konkursu, bo być może zostałeś zostałaś powołana niezgodnie z przepisami, więc jeszcze raz traktuję startu w konkursie inaczej ja powiem tac ja jestem jednak zwolenniczką powtórzenia tych konkursów z bardzo prostego powodu w przypadku sędziów nie zawsze decydowało kryterium merytoryczne, czyli wiedza doświadczenie i kompetencje przy decyzjach krajowej rady sądownictwa obserwowałam gra sprawdzić zbadać lód bardzo prosto przecież każdy sędzia był poddawany ocenie przez wizytatora są określone sprawozdania z tych ocen i z tego co mi wiadomo nie są one brane pod uwagę przez krajową radę sądownictwa i wygrywają konkursy dzieci najlepsi, którzy mają bardzo dobre oceny tylko wygrywają osoby określonego klucza to jest po prostu niesprawiedliwe nieuczciwe, dlaczego taka osoba, która ma niższe kompetencje uzyskuje tytuł sędziego Sądu Okręgowego czy sędziego Sądu Apelacyjnego, a osoba, która ma jest w dokumentach, że ma świetną opinię nie przychodzi, dlatego że nie udzieliła takiej odpowiedzi napytania, której oczekiwaliby członkowie krajowej rady sądownictwa dlatego ja jestem zwolenniczką, żeby powtórzyć te konkursy powtórzyć taki sposób, żeby do tych konkursów stanęli również ci sędziowie którzy, chcąc być uczciwy wobec obowiązujących zasad prawa nie nie nie wystartowali w tych konkursach leży do zasady, że prawo nie działa wstecz nie inaczej nie mówię, że tutaj to ja uważam, że nie możemy odwoływać się do zasady, że prawo nie powinno działać wstecz kwestionujemy legalność prowadzonej prokuratur procedury, jeżeli sędziowie i zresztą my też się z tym zgadzamy, że neo-KRS jest niewłaściwie powołana, a ona dokonuje wyboru to taki wybór jest mocy prawa nieważny otwarte kursy trzeba powtórzą akurat wtedy idziemy za ciosem skoro jest nieważna to znaczy, że wszystkie powołania są nieważne i wtedy znowu co zwalniamy 13 wszystkich nie rozmawia mówimy im po ratujemy powtarzamy procedurę w przypadku prokuratorów jest sytuacja co teraz z tymi wyrokami, które zapadły miała pani sędzia, że nie będą wszystkie wyroki ponownie badane tylko będą badane te, w których zwróci się strona i będzie chciała, żeby jego konkretną sprawę zbadali sędziowie prawidłowo wybrani umocowani czuje pani, że mogłoby dojść do sytuacji, w której każdy, kto czuje się przegrany z właśnie zwrócił się z takim wnioskiem ja myślę, że sędziowie zaproponują określone warunki, w których taki wniosek będzie mógł być skierowany, bo jeżeli dojdzie nie wiemy co to za warunki nie ja tych warunków nie jest nam właśnie nie znam, bo rozumiem pana pytanie, że ktoś przegrał ktoś przegra, ale czuje się przegrany czuję, że grane chciałbym wygrać to ja wezmę złożę taki wniosek, żeby tą sprawę, tym bardziej że tych sędziów zwołanych przez jak jest na karę KRS jest cała masa tras każda strona, która czuje, że ten wyrok albo decyzja sądu jest nie tak jak by chciała z taką sprawą się zgłasza i teraz do tego systemu, który już jest niewydolny dodajemy jeszcze te sprawy które, które będą się odbyły tras niektóre do sprawy karne od początku Kluz wpływ bieżących spraw Skoda natomiast ja myślę, że sędzia obowiązują tak no miało być tym razem znowu ma być lepiej jest gorzej w na kogo zagłosujemy może zagłosujemy na tych, którzy mówią, że sprawiedliwość będzie szybka albo będzie sterowana telefonicznie ja myślę, że sędziowie w niedługim czasie za przedstawią opinii społecznej projekt rozwiązania w tym zakresie w noc w w z oczywiście zastanawiam się jak bardzo praktyczne w tym zakresie będą kwestie nowo zgadza się pani z tym, że jeżeli jest system zakorkowany dorzucenie jeszcze dodatkowego ładunku, a potencjalne wyciągnięcie części sędziów czy zamrożenie czy odesłanie do powtórnych konkursów sprawia, że system będzie jeszcze bardziej zakorkowane i się po fizycznych, bo nie ma możliwości, żeby to zrobić inaczej, ale znowu mamy 2 wartości zniszczonych poczucie sprawiedliwości, a z drugiej jednak to, żeby rzeczy funkcjonowały i pytanie czy da się to połączyć, ale powrócimy do naszej rozmowy o prokuraturze tym razem po informacjach Radia TOK FM studio pani Katarzyna Kwiatkowska prokurator prezes stowarzyszenia lex Super omnia informację o godzinie 1120 po informacjach wraca bo w czarne jak w studio pani prokurator Katarzyna Kwiatkowska prezes stowarzyszenia lex Super omnia rozmawialiśmy też rozdzieleniu funkcji prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości i pani wie, że dobrym pomysłem byłoby zostawienie tej sprawy wyboru kandydatów prezydent wybiera na podstawie 2 finałowych kandydatur, które by zostały wygenerowane przez środowisko prokuratorów do jako obywatel myślę sobie, że też pewnie chciałbym trochę więcej o takim kandydacie wiedzieć być w stanie zadać pytanie lub 2, a ponieważ moim ustrojowym przedstawicielem nie jest prokurator prokuratura tylko posłowie dlatego myślę o takich wysłuchania przed Sejmem albo Senatem pani nie podoba to po przede wszystkim chciałabym powiedzieć, że tych kandydatów na prokuratora generalnego będą mogły zgłaszać organy samorządowe prokuratury sami prokuratorzy organizacje pozarządowe jak również instytuty naukowe określonych w wyższych szkół następnie tak kandydatury byłyby przedstawiane właśnie na posiedzeniu Naczelnej rady prokuratury, przy której chcemy mamy taką propozycję powołać radę społeczną rada społeczna miałaby charakter opiniodawczy dla krajowej rady składałaby się z przedstawicieli organizacji innych organizacji prawniczych, ale również organizacji pozarządowych i społecznych i tam byłaby też możliwość, aby zorganizować te posiedzenia krajowej rady z udziałem rady społecznej i aby obywatele, którzy przyjdą na tego rodzaju wysłuchania mogli zadać pytania tym kandydatom i taka jest nasza propozycja oczywiście jest to propozycja od nałożenie na złożenie dodatkowej instytucji skoro mamy komisję sejmowe wie też rozdają dodatkowa instytucja, dlatego że rada społeczna jest odpowiedzią na na, jakby nasze są efektem naszych spotkań z obywatelami obywatele też właśnie mówili nam, że chcieliby mieć możliwość wpływu Poznania różnego rodzaju kandydatów w 2 chcieliśmy również mieć kontakt z rzeczywistością są obywatelami, którzy widzą różnego rodzaju problemy czy też patologie, które dzieją się w prokuraturze, aby móc na bieżąco reagować, aby prokurator generalny wiedział, że są takie czytacie nieprawidłowości i aby mógł podejmować określone działania w tym zakresie, czyli prokurator generalny, żeby miał łączność Zobacz w VAT dla ami i chcemy to zrobić przez radę społeczną, która by działała przy krajowej na czym my nazywamy to w tej chwili proponujemy przy Naczelnej radzie prokuratury, ale ciekaw jak to w praktyce wyglądało np. ile osób mogłaby taka rada społeczna liczyć rada społeczna mogłaby liczyć do 20 osób z dość duża rana tak, ale rada społeczna spotykała się ze sobą dyskutowała, a następnie przedstawiała spotykała się z Naczelnej rady prokuratury, na której przedstawiała, aby swoje uzgodnione wcześniej propozycji np. propozycje mogłyby dotyczyć, czego propozycje mogły na te propozycje mogłyby dotyczyć jakiś rozwiązań prawnych wskazywałyby na różnego rodzaju nie wiem patologie czy nieprawidłowości, które dzieją się w prokuraturze propozycje np. prowadzenie określonych kategorii spraw większego zaangażowania ze strony prokuratorów w dobrze, czyli większe znajdą np. większe zaangażowanie ze strony prokuratorów czy rada społeczna mówi prokurator x powinien wykazać większym zaangażowaniem, a prokurator generalny mówi sorry, ale teraz nie mogę wpływać na prokuratorów oni mu niezależni, ale bardzo dziękuję za ten postulat, ale bardziej chodzi o kwestie problemowe, ale pokazywane w szerszym kontekście, czyli niekonkretne indywidualna sprawa tylko np. problemy dotyczące ścigania przestępstw na Allegro, że są różne praktyki w różnych jednostkach prokuratury i należałoby sposób prowadzenia tych postępowań ujednolicić i wtedy np. zgłaszać pewne propozycje rozwiązań, ale bardziej o charakterze problemowym no dobrze wtedy dotyczącym indywidualnej sprawy to wtedy taka rada społeczna musiałaby być rada ekspertów, bo jeżeli nie mamy do czynienia z radą ekspertów to rada społeczna nie dojdzie do takich rozwiązań systemowych rada społeczna wg naszej propozycji będzie się składała z przedstawicieli organizacji prawniczych też, bo tam będą notariusze sędziowie komornicy nowe środowisko myśli pytam, a jak wybieranego będzie reprezentował plus do tego panie redaktorze przedstawiciele właśnie organizacji społecznych, bo pan przed chwilą powiedział, że samolot właśnie na 20 osób na 20 osób to ile będą po połowie czy 10 osób będzie reprezentowało obywateli tak jest, którzy będą mogli właśnie to co pan przed chwilą powiedział, że obywatele nie dojdą sami do takich wniosków natomiast, współpracując z prawnikami będą w stanie regulować pewne realną pozycję członkowie rady społecznej członkowie rady społecznej będą zgłaszani przez różnego rodzaju organizacje, czyli trzeba działać nowo jako szary obywatel nie będą wpływać na to kto będzie reprezentował no tak, ale jak pan sobie wyobraża żeby, żeby no trzeba działać wielkich organizacji dlatego rada właśnie o organizacji zajęć sporu Senat tak, bo sędzia sędziowie przeszłam posłowie posłanki i senatorowie reprezentują każdy poseł reprezentuje każdego obywatela tak tylko, że my przyjęliśmy, że wyboru prokuratora przyszłego generalnego będzie dokonywała naczelna rada prokuratury chcemy to jak najdalej ten we i chcemy, aby ten wybór był dokonywany przez polityków, czyli odsunąć Sejm Senat nie oni to moje pytania dotyczą może tylko dotyczyło wysłuchania, czyli posłowie i lub senatorowie w imieniu obywateli zadają różne pytania dotyczące pewnej wizji prokuratury czy też systemu sprawiedliwości w imieniu obywateli tak, ale na pani mówi w Naczelnej nie znamy tylko, żeby środowisko znacie na radzie prokuratury będą też przedstawiciele Sejmu Senatu prezydenta, czyli będą przedstawiciele również władzy ustawodawczej w tej radzie, czyli będą przedstawiciele społeczeństwa, bo naczelna rada prokuratury nie będzie miała charakteru stricte korporacyjnego, że będą w niej zasiadać sami prokuratorzy tam będą również miejsca dla przedstawiciela Senatu przedstawiciela Sejmu przedstawiciela prezydenta, więc jeżeli będą pytania do zadania będzie możliwość zadania ich przez wskazane przez te organy osoby i kto będzie wybierał jak sito przypomina, jakim sposobem bierzemy metody głosowania i jeśli chodzi o wybór kandydatów do Naczelnej rady prokuratury jeśli chodzi o samych prokuratorów to planujemy wybory bezpośrednie, czyli wybory tacie, w których całe środowisko będzie mogło uczestniczyć w złotych przedstawicielach Sejmu Senatu natomiast na Sejm Senat będzie, jeżeli prosimy, żeby Senat przedstawił nam swojego przedstawiciela do krajowej rady to będzie taką decyzję będzie przez Senat 1 Sejmu 2 przedstawicieli Sejmu 2 przedstawicieli Senatu rada społeczna, która będzie się składała z głów głównej po połowicznie ludzi z branży, która miałaby rekomendować wydawać opinię o kandydatach tak tak miałem już radzie społecznej, które tak rozumiem tego co pani prokurator mówiła miałaby formułować jakieś wnioski dotyczące z systematycznych rozwiązań tak swoje propozycje to jeżeli, która proponuje systemowe rozwiązania to raczej oczekiwałbym, żeby to był ekspert, a nie, ale nie, ale słuchamy głosu obywateli obywatele czystym głosem robimy to, że słuchamy to jest pierwszy krążenia rok jest co z tym głosem robimy lat głos obywateli w ramach rady społecznej tam będą przedstawiciele prawników będą uciekały się poglądy, czego tak naprawdę obywatele będą chcieli rada, czyli to jest taka realizacja do bicia piany wie rada społeczna wypracuje jakieś rozwiązania dotyczące określonego problemu, ale rozważają krajowej radzie prokuratury taka to rozwiązania, żeby one miały jakikolwiek sens muszą być wprowadzone przez ustawodawcę tak no to bez ustawodawcy tych rozwiązań możemy wprowadzić jednocześnie pani wyeliminowała ustawodawcę nie nie to troszkę moim zdaniem nie nie nie zrozumiał mnie pan, żeby uznaje to proza zaczęli od obywateli, którzy będą działali w radzie społecznej zgłaszają określone propozycje ci przedstawiają propozycje Naczelnej radzie prokuratury naczelna rada przedstawia prokuratorowi generalnemu, a ten będzie przedstawiał swoje propozycje to Sejmu i to nie jest tak, że będzie bicie piany rozmawianie o wszystkim i oni niczym i będzie to bez dalszego nadanego biegu absolutnie nie wszelkie tego rodzaju inicjatywy będą traktowane poważnie i na razie nie mamy takiego systemu, żeby iść na skróty, czyli pominąć te wszystkie rady i po prostu kontakt z posłami posłankami nie mogli do biura poselskiego i powiedzieć bla bla bla napisać tak dalej tak dalej posłowie mogą powiedzieć zgłosiło się do nas 7000 obywatelek obywateli, którzy uważają, że coś tam coś tam, a więc ja jako poseł mam projekt poselski, aby prokuratora coś tam coś tam wydaje się, że efekt byłby ten sam, ale bez konieczności tworzenia tych wszystkich stopni, które na końcu i tak wracają do pewnego systemu politycznego mamy władzę ustawodawczą wykonawczą sądowniczą no tak ale, ale uznaliśmy, że takie rozwiązanie będzie lepsze, dlatego że będziemy mieli kontakt nie tylko z prokuratorami, ale również z przedstawicielami innych organizacji prawniczych, a przede wszystkim obywatelami i chcemy, jakby pewne rzeczy już na tym poziomie konsultować taka jest nasza propozycja w bardzo interesująca propozycja chyba nie do końca w związku miałem, ale wydaje się, że można te efekty osiągnąć przy pomocy istniejących struktur jest to pana zdanie to jakby pozwolę sobie pozostać przy swoim, jeżeli będziemy w dalszym ciągu więcej większa liczba pośredników wyginie pośrednio Ania znacznie większą skuteczność nie uważam, że bliższy kontakt z obywatelami dyskutowanie na pewne tematy dotyczące funkcjonowania prokuratury dadzą różnice tego kontaktu, bo tak mówi pani tak wybieramy tworzymy radę społeczną w radzie społecznej połowa to będą ludzie ze środowiska, a połowa środowiska prokuratorskiego tylko innych zawodów prawni tak tak tak korpo w, a połowa to będą przedstawiciele organizacji no dobrze przedstawiciele organizacji, żeby tworzyli politykę jakąś albo zastanawia się co zmienić muszą być ekspertami, tak więc znowu ta liczba ekspertów nie jest taka duża tak no i teraz w jaki sposób to sprawia, że ktoś taki kontakt z obywatelem kontakt będzie polegał na tym, że obywatele będą mieli możliwości przedstawienia swoich uwag propozycji na lepsze funkcjonowanie prokuratury czy też wskazywali na pewne problemy, które widzą w zakresie np. prowadzenie określonej kategorii spraw np. konieczności opracowania określonych metodyk czy ujednolicenia sposobu prowadzenia określonej kategorii spraw ażeby to skuteczne rocznie mogą tego już dziś zgłaszać do posłów w no tak mogą też takie zgłoszenia czynić, lecz niewielu w tych czasach czy będzie to efektywne, a w tamtych czasach będzie bardziej efektywna liczymy na to, że będzie to w przypadku naszej propozycji bardziej efektywne bardzo panie dziękuję za dzisiejszą wizytę za dzisiejszą rozmowę pani prokurator Katarzyna Kwiatkowska prezes stowarzyszenia lex Super omnia informacje Szanowni Państwo już za chwilę o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista, na który zapraszam w imieniu Marty Perchuć Burzyńskiej program dzisiejszy przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością programu czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA