raport gospodarcze czternasta 43 Wojciech Kowalik dzień dobry w czwartkowym raporcie gospodarczym w radiu TOK FM na początek radni co dzieje się na rynkach na warszawskiej giełdzie dziś no bardzo dobre nastroje WIG w tej chwili w górę o 22%, a WIG 20 już przebił 3% wzrostu natomiast na rynku walutowym złoty się umacnia euro kosztuje 4zł 67gr frank po 469USD poniżej psychologicznego progu 430 w tej chwili kosztuje 429 natomiast brytyjski funt po 5zł i 30gr statystyczny koszyk
Rozwiń »
produktów wielkanocnych jest droższy w tym roku niemal 30% niż rok temu tak wyliczają analitycy banku BNP Paribas w tym koszyku są jajka droższe o połowę niemal tyle samo w górę poszły ceny wieprzowiny mąka w górę o 40% cukier rekordzista prawie 90% w skali roku w górę o 13 droższe są warzywa tu prym podwyżek wiodące Bulla i marchewka i w zasadzie jest tylko 1 kandydat do obniżek cen to jest masło, ale tylko, dlatego że już w poprzednim roku było bardzo drogie dziś pojawiły się dane o inflacji w dużych europejskich gospodarkach wzrost cen hamuje w Niemczech, gdzie inflacja w marcu wg tzw. szybkiego szacunku wyniosła 74% w skali roku to minimalnie więcej niż spodziewali się ekonomiści, ale prawdziwa inflacyjna niespodzianka nadeszła z Hiszpanii tam widać zaskakująco mocne hamowanie inflacji jeszcze niedawno w tym kraju obserwowany był dziesięcioprocentowy wzrost cen w lutym 6%owy w kończącym się w marcu inflacja spadła do 3 i 3%, ale to głównie efekt statystyczny wynikający z tzw. wysokiej bazy, czyli wysokiej inflacji rok temu, do której teraz te dane są porównywane co więcej jest za wcześnie, żeby świętować, bo wciąż wysoka zostaje inflacja bazowa, czyli ta pokazująca jak wysokie ceny energii żywności wpłynęły na wszystkie inne ceny w gospodarce i to właśnie te inflację bazową najtrudniej jest zbić analitycy xtb zwracają uwagę, że inflacja w Hiszpanii jest kluczowa dla całej strefy euro, ponieważ tam transfer cen energii na pozostałe ceny jest najszybszy i właśnie dlatego odczyty hiszpańskiej wyprzedzają te w całej strefie euro o 12 miesiące, a to oznacza, że największe spadki w Niemczech i w całej strefie wspólnej waluty powinny być widoczne w kwietniu lub w maju i te dzisiejsze dane poznaliśmy jak mówiłem w Niemczech Hiszpanii, a my wstępne dane o inflacji za marzec w Polsce poznamy jutro i jeszcze informacja sprzed chwili ze Stanów zjednoczonych amerykańska gospodarka w czwartym kwartale ubiegłego roku rozwijała się w tempie 2 i 6% to jest odczyt nieco poniżej oczekiwań analityków i to była pierwsza część raportu gospodarczego już teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarczy Szymon Mordasiewicz dyrektor panelu gospodarstw domowych GfK dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu badają państwo nasze trendy zakupowe i wyciągają z tego ciekawe wnioski o tym dziś porozmawiamy, zwłaszcza że jesteśmy w szczycie sezonu zakupów przedświątecznych no i na tych zakupach jakich nastrojach jesteśmy my jako konsumenci nastroju niestety nie są dobra, dlatego że ta jak w marcu zeszłego roku 30% polskich konsumentów oceniała swoją kondycję finansową, jaką ledwo pozwalającą na to, żeby starczyło pierwszego do pierwszego tak umownie rzecz biorąc to w marcu tego roku to jest 35%, więc niestety bardzo wyraźny wzrost i chociaż mamy końcówkę marca tak, czyli 13 polskich konsumentów pokazuje, że ledwo starcza do najbliższej wypłaty tak dokładnie tak to nawet ponad 13 co 35%, ale co ważniejsze to więcej niż rok temu, więc jest to trend zdecydowanie niesprzyjające optymistycznym spojrzeniu w przeszłość i wymienią się co dziwić, bo mamy końcówkę końcówka marca, więc też już mamy jasno takie dane odnośnie sprzedaży w styczniu i wlotem no i trzeba powiedzieć, że ten trend niestety w umacniają umacnia się kupowania mniej za więcej, bo kupiliśmy wydaliśmy 16% więcej pieniędzy w styczniu w lutym versus rok poprzedni kupiliśmy blisko 7% mniej, więc mamy mniej w koszyku, a z portfeli wyciekło wyciekło więcej to są procenty będziemy tak troszeczkę bardziej obrazowo powiedzieć to styczniu średnia i w lutym każdego miesiąca wydaliśmy 150zł więcej, a do domu przynieśliśmy 8kg żywności mniej myślę, że to już dosyć jasno przemawia do wszystkich i może wytłumaczyć to to negatywnej pasy mistrza nastawienia to rzeczywiście działa na wyobraźnie, czyli no mówiąc obrazowo te fatalne nastroje konsumenckie przekładają się na nasze zakupowe koszyki tak, choć trudno powiedzieć co jest pierwsze czy jajko to nieszczęsne drożejące jajko czy kura, bo to też może być tak, że widząc, iż nasze portfele niestety topnieją siła nabywcza maleje przenosimy do domu jej siłą rzeczy Ross zaczynamy czuć się z tym coraz gorzej i pesymistycznie patrzeć przyszłość mówiliśmy o styczniu lutym jesteśmy w marcu jesteśmy przed świętami pewnie pewne zjawiska na te nasze zakupy przedświąteczne jakieś możemy patrzeć, jakie będą święta w perspektywie klientów sklepów, kiedy za słoik majonezu przychodzi płacić 15zł to będą święta droższa bez bez 2 zdań nawet, gdybyśmy chcieli utrzymać podobne podobną zawartość na stole, bo w koszyku to już wiadomo, że zapłacimy za to więcej trzeba pamiętać o tym, że ja to właśnie święta to właśnie jest mają nas to są jaja, która co nowo rosną rosną rosną bardzo, a jesteśmy do nich przyzwyczajeni i de facto w styczniu w lutym kupiliśmy mniej, więc zakładając, że one też pojawiał się na stole świątecznym w tej samej ilości co rok temu to to będzie istotny wzrost np. wartości do naszego świątecznego koszyka święta są także wypieki, a więc siłą rzeczy cukier, który też wdraża zdrożał strasznie w zeszłym roku to ceny wciąż wysokie co będzie oznaczało że, chcąc mieć wypieki bazujący na moc ca, która pochodzi z pszenicy, która jest droższa dokładać do tego cukier lub też droższy to święta będą dużo droższym za to w tym roku kupujemy mniej jakieś nowe trendy w naszych zakupach widać widać trendy sprytnych zakupów kupujemy mniej i zaczynamy spędzać więcej czasu na zakupach Polacy i to już widać nawet w tym, gdzie jak kupują 45% Polaków mówi, że robi zakupy teraz w różnych miejscach po to, żeby z tych miejsc wyłowić promocję dotychczas sklepy budowały ten swój taki trafi, a to z ruchem, jakby mówiąc o promocji, które mają ściągnąć do sklepu natomiast dzisiaj Polacy korzystają z tego taki sposób, że idą do 1 sklepu robią tam zakupy promocyjna, a następnie toczenie promocji starają się znaleźć w promocji w winnym sklepie to jest nasilający się zachowanie, które będzie postępowało i jest naturalną odpowiedzią rzeczywiście drożyzna, czyli ten smart shopping, czyli no sprytne zakupy tak to, tłumacząc to już nie jest taki trend wśród konsumentów, ale wydaje się, że to już jest stały zwyczaj tak w zeszłym roku rzeczywiście cechował on po 74% polskich konsumentów w tym roku 75, więc można powiedzieć 1 punkt procentowy wzrost to jest dużo Otóż mówimy o tym, że 34 Polaków robi zakupy w sposób Spartę, a trzeba jeszcze pamiętać o tym, że ta sprytna zakupy, jakby występują wtedy, kiedy Polacy wykonują państwa 714 tych sprytnych zachowań, a średnio Polaka cechuje w tej chwili 10 sprytne zachowanie 10 proc zachowań, więc coś bardzo sprytni i tak jest na sport Narodowy w tej chwili pewnie tym sprytnym zachowaniem jest właśnie szukanie promocji, a szukanie zamienników tańszych produktów tych, do których byliśmy przyzwyczajeni, a także także tak już w zeszłym roku było widać, że ponad 20% Polaków w tym upatrywało pewnego rodzaju oszczędności było w stanie zmienić produkt markę jeśli ona spełniała podobno potrzeba lepszej cenie i wiemy, bo pytaliśmy o to niedawno Polaków w badaniu, które zrealizowaliśmy w marcu tego roku, że w ciągu 12 kolejnych miesięcy też będzie jechało ponad 25% populacji kupujących, więc jest to powszechne zachowania oczywiście tak, jakie jeszcze trendy smart shopping ma przede wszystkim porównywanie cen to proponowanie cen przy półce drugie orynnowania cen w sklepach i biorąc pod uwagę co to jest ciekawe, że w tej chwili 64% Polaków korzysta z aplikacji promocyjnych sklepów Click publikowane są ceny można w domu sprawdzić, gdzie zostanie także, dostając Gaza tak, bo gazet są także znakomitym źródłem informacji można sprawdzić cenę w gazetce wybrać sklepy, w których chce się zrobić konkretne zakupy konkretnych produktów i następnie Dato się udać to zachowania coraz powszechniejsza to tak mówiliśmy o tym, że szukamy zamienników no ale zamiennika dla cukru, ale dla jajek no raczej nie znajdziemy, bo po prostu musimy kupić te produkty mocno drożeją no to jaka perspektywa przed nami jako konsumentami tych kolejnych miesiącach zdecydowanie już zeszły rok ten rok to nie jest rock Marek premium 45% konsumentów powiedziało, że z nich zaczęło rezygnować czy zamierza to zachowanie kontrować już siłą rzeczy będą przyłączali się na produkty tańsze, ale jeszcze wciąż, spełniając oczekiwania, bo daliśmy im wybór w pytaniu czy zdecydowanie niska cena może dobra dobry produkt dobrej cenie to wciąż konsumenci mówią dobry rok dobrej cenie tutaj troszeczkę tego podejścia jakościowego jakościowo jest natomiast zdecydowanie oszczędność spodziewam się, że także w tym roku będzie to oznaczało, że w skali 12 miesięcy skonsumuje my mniej, ale zapłacimy więcej i prawdopodobnie patrząc na to jak wyglądają podwyżki cen żywności będziemy mówili NIK z podwyżką dwucyfrową, a silnym spadkiem jednocyfrowym ilości dokonanych zakupów, więc niestety znowu będzie rok, w którym kupimy mniej za więcej nie wygląda to wszystko dobrze ani z perspektywy naszych portfeli ani z perspektywy naszych koszyków zakupowych niestety nie i patrząc na to jak kształtują się ceny też oczekiwania inflacyjne myślę, że musimy zastąpić przynajmniej przez ten rok na pewno być może zacznie się troszeczkę ocieplać w przyszłym roku, kiedy też inflacja zacznie wyraźnie zwalniać, bo myślę, że eksperci są zgodni co do tego, że jeśli ten rok skończymy z inflacją dwucyfrową zniżką może, ocierając się od łowców to będzie dobrze, a jeszcze do niskiej do cyfrowej mam bardzo daleko no tak nawet jednocyfrowa inflacja oznacza, że to wcale nie jest także ceny zaczną spadać tylko one będą dalej rosły tylko wolniej z 1 strony jesteśmy my konsumenci i nasze strategie zakupowe i nasze coraz mniejsze koszyki za coraz większe kwoty, a z drugiej strony są sprzedawcy jak oni reagują na to co się dzieje, a widzimy tutaj 22 trendy pierwszy taki dosyć oczywiste może z tego takiego kryzysu konsumenckiego silnie wejdą jeszcze silniejsi, a więc trzeba się liczyć z tym, że ci, którzy mają dobrą ofertę i naprawdę są w stanie zapewnić olbrzymie wolumeny na rynku to nam się dyskonto oraz supermarkety, które mogą zaproponować wynegocjować dobre warunki handlowe, a tym samym mieć dobrą cenę na półce oni z tego kryzysu wydał jeszcze silniejszy druga sprawa jest taka, że w ramach małego handlu ma sformatować go już mniejszych sklepów widzimy wyraźną transformację w kierunku wejścia w prace sieciową, więc pewnie też państwo konsumenci widzą coraz więcej szyldów na sklepach sklepy, które dotychczas może jeszcze było sklepami należącymi do 1 przedsiębiorcy pracującego samotnie no myślę, że musi musi w pewnym momencie porzucić tę samodzielność na korzyść przyłączenia się np. do grupy franczyzowe, która też w stanie wynegocjować lepsze ceny natomiast też będzie tak niestety, że bezwzględnie na to, jakie działania będą podjęte, jeżeli w okolicy otworzy się dobre sklepy oferujące niskie ceny to będzie to oznaczało zniknięcie pewnych sklepów małoformatowych z rynku i tak jak 2 lata temu zniknęło 3600 sklepów małoformatowych w zeszłym roku już tylko 1100 nastąpiła transformacja w kierunku handlu sieciowego Moto myślę, że w tym roku także będziemy do czynienia ze zniknięciem kilkuset sklepów, ale powiększenie przy tej grupy sklepów sieciowych, które właśnie będą szukały w partnerstwie możliwości konkurowania skutecznie z handlu wielkoformatowym niełatwe życie ani na konsumentów ani małych przedsiębiorców obecnych czasach Szymon Mordasiewicz dyrektor panelu gospodarstw domowych GfK bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję serdecznie do usłyszenia do zobaczenia to był raport gospodarczy za chwilę w TOK FM informację ja tradycyjnie zapraszam jeszcze na podsumowanie najważniejszych gospodarczych wydarzeń dnia to w ekonomi 360 jak co dzień o osiemnastej 20 Wojciech Kowalik do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY
-
13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
14:32 W studio: Grzegorz Maliszewski
-
13:27 W studio: dr Mariusz Dziwulski
-
13:20 W studio: Anna Karaś , Grzegorz Maziak
-
12:27 W studio: Aleksandra Świątkowska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
-
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
-
-
-
01.06.2023 18:40 TOK36006:27 W studio: Andrzej Kohut
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL