REKLAMA

R. Bajczuk: "Do 2035 roku większość koncernów zamierza przestać produkować samochody spalinowe"

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2023-03-31 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:44 min.
Udostępnij:

O samochodach elektrycznych i ich cenach, koncernach samochodowych rozporządzeniu dotyczącym silników spalinowych, elektro mobilności, ładowarkach, silnikach elektrycznych mówił Rafał Bajaczuk

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka Tomasz sed dzień dobry 5 minut po dziewiątej zaczynamy piątkowy magazyn EKG nasz pierwszy gość Rafał Walczuk Fundacja promocji pojazdów elektrycznych dzień dobry czy dobry, kiedy po polskich drogach ulicach będzie jeździć 1 000 000 pojazdów elektrycznych zobaczymy na razie rejestracje samochodów elektrycznych rosną bardzo szybko 50% z roku na rok, ale cały czas jesteśmy mamy bardzo niską bazę w tym momencie po naszych ulicach jeździ Rozwiń » 30 000 samochodów elektrycznych co roku rejestrujemy prawie 500 000 nowych samochodów spalinowych salonu plus jeszcze sprowadzamy jakiś 1 000 000 samochodów z zagranicy pytam, bo ze swego czasu premier Mateusz Morawiecki obiecywał, że to się wydarzy do 2025 roku, czyli całkiem niedługo za 2 lata, ale moje pytanie na ile do tego celu przybliża nas to co się wydarzyło w tym tygodniu mówię tu decyzji rady Unii Europejskiej, która jak przypieczętowała koniec samochodów spalinowych, choć do tego wrócimy rzeczywiście się wydarzył z perspektywy organizacji pozarządowych tak jak nasza, ale też koncernów motoryzacyjnych to jest dobra informacja, dlatego że daje bezpieczeństwo pewność planowania koncerny motoryzacyjne już przestawiły wajchę i ich strategie są nakierowane na rozwój samochodów elektrycznych do 3005. roku tak naprawdę większość koncernów zamierza już przestać w ogóle produkować samochody z silnikiem spalinowym skoncentrować tylko właśnie samochodach elektrycznych większość samochodów bateryjnych, dlatego że elektromobilność wodorowa jest dalej śpiewka przyszłości także te rozporządzenia jest bardzo ważne i największe europejskie koncerny teraz pełną parą będą produkowały tylko wyłącznie samochody elektryczne, dlatego że będą miały pewność, że będzie rynek na te samochody będą je mogły sprzedać zatrzymajmy się na moment z 1 strony pan mówi, że to rozporządzenie to jest rzecz bardzo ważna z drugiej strony trochę rozumiem pańską wypowiedź w ten sposób, że rynek motoryzacyjny niezależnie od decyzji politycznych także własnym życiem tak przedstawia się na pojazdy elektryczne w jakim w, jakim sensie w chciał dopytać w jakim układzie to rozporządzenie dla dla rynku ważne to rozporządzenie jest jest dla rynku ważne w tym sensie, że producenci, którzy np. wolniej kaz trans formowali by swoje strategie swoją produkcję w kierunku elektromobilności bez tego rozporządzenia mogliby dłużej produkować np. swoje stare modele i znajdować na nich nabywców w krajach np. tak jak Polska, dlatego że w większość krajów Europy zachodniej samochody elektryczne są wspierane i tak politykami krajowymi w ten sposób koncerny będą zmuszone do tego, żeby jeszcze szybciej zwiększać produkcję samochodów elektrycznych i też sprawę, żeby one były atrakcyjne na wszystkich rynkach czy to rozporządzenie rozumie w dużym skrócie przyspiesza i tak to co już teraz możemy obserwować na rynku motoryzacyjnym, ale to pozwolę sobie dopytać czy co tak naprawdę wydarzyło się w tym tygodniu MON takie przekonanie poczucie, że duże niezrozumienie wokół tej decyzji czy Unia europejska ostatecznie zdecydowała o zakazie produkcji takich samochodów o zakazie wprowadzania ich na rynek europejski o zakazie sprzedaży czy my mówimy o zakazie rejestracji nowych samochodów co się wydarzyło to rozporządzenie funkcjonuje już od połowy lat dwutysięcznych Unii Europejskiej ona określa, jaka ma być emisyjność nowych samochodów, które sprzedają producenci na rynku Unii Europejskiej także każdy producent samochodów czy produkujący w Europie europejski czy zagraniczny jak Toyota czy jacyś amerykańscy producenci muszą w spór samochodów, które sprzedają muszą osiągnąć odpowiednio niską emisyjność samochodów tak naprawdę dzięki temu rozporządzeniu mieliśmy w ogóle weszły na rynek Unii Europejskiej samochody elektryczne w poprzednich latach, dlatego że boom na samochody elektryczne trwa Unii Europejskiej dziewiętnastego roku właśnie dzięki temu rozporządzeniu wykorzysta rozporządzenie dotychczas obowiązywało tylko 2030 roku określało jakiś tam pułap jak szybko mają być edukowane emisję i teraz mamy już cel do 3005. roku i wiemy, że do 3005. roku emisje z nowo rejestrowanych samochodów na sprzedawanych samochodów Unii Europejskiej mają być 0, jeżeli jakiś producent samochodów nie osiągnie tego zera to znaczy będzie dalej sprzedawał samochody spalinowe po 3005. roku będzie z tego tytułu płacił bardzo wysokie kary tak wysokie, że nie będzie muszę to opłaca, jeżeli sprzedaż będzie kierować europejski rynek zgadza się, bo jeśli będzie chciał je nadal produkować sprzedawać poza Europą to już rozumiem z tej opłaty zgadza się tak europejscy producenci dalej będą mogli w Europie produkować hipotetycznie samochody spalinowe i sprzedawać np. na rynkach innych azjatyckich afrykańskich, a co to wszystko oznacza z punktu widzenia osób, które dzisiaj korzystają swoje z pojazdów tych z tradycyjnym silnikiem spalinowym, bo można dziś spotkać się z taką powszechną obawą czy wątpliwości, że potem 2035 roku albo samochód elektryczny albo w praktyce to osoby, które dzisiaj korzystają z takich pojazdów nie będą mieć alternatywę nie będą mieć w ogóle żadnego pojazdu po 3005. roku nadal będzie można używać samochody spalinowe nadal będzie można handlować używanymi samochodami spalinowymi no i miejmy świadomość, że dzięki temu dużemu wzrostowi produkcji i rozwojowi technologii, który przyspieszy z samochodów elektrycznych samochody będą tańsze będą bardziej dostępne w tym momencie są 2 główne argumenty które, które sprawiają, że samochody elektryczne dla wielu dla wielu użytkowników są atrakcyjne pierwsza rzecz to jest cena nowych samochodów druga rzecz to jest dostępność infrastruktury ładowania 3005. roku także bariery znikną, dlatego że pojawi się z 1 strony rynek samochodów używanych elektrycznych z drugiej strony gama dostępnych nowych modeli będzie dużo większa no i dzięki temu, że produkcja będzie odbywać się na masową skalę cena nowych samochodów elektrycznych salonu też spadnie z drugiej strony produkcja na masową skalę, której mówimy będzie wymagała pozyskiwania no też takich surowców, które są dzisiaj dobrami rzadkimi, więc pytanie, skąd wyciągamy wniosek, że produkcja samochodu będzie tańsza skoro będziemy musieli gdzieś znaleźć te tt tt rzadkie dobra do tego, żeby taki samochód na masową skalę produkować Unia europejska już dzisiaj jest importerem surowców energetycznych surowców do produkcji przemysłowej jest importerem netto jeśli chodzi o produkcję samochodów elektrycznych przedstawienia się na elektromobilność to pomysł elektromobilności w to dlaczego co robi, więc z 1 strony konieczność redukcji emisji gazów cieplarnianych i poprawa jakości powietrza w miastach, ale z drugiej strony też uzyskanie niezależności energetycznej surowcowej, dlatego że te baterie te samochody będą mogły być całym w całości recyklingowi ana i w ten sposób budujemy gospodarkę obiegu zamkniętego i pan tutaj też powiedzieć takimi mianowicie, że do tych samochodów wykorzystuje się metale ziem rzadkich to nie jest do końca prawda baterie są w tej chwili zbudowane przede wszystkim litu, ale też bardzo czy niklu i to są powszechnie występujące metale, na które które są hodowane na globalnym rynku tak naprawdę liczba dostawców tych metali przede wszystkim litu zwiększa się na pamiętajmy też tutaj w zakresie tych badali technologia cały czas rozwija już dzisiaj są wprowadzane na rynku nowe mieszanki chemiczne z całkowicie nowych surowców jeszcze bardziej powszechne np. są baterie sodowe, gdzie najważniejszym składnikiem jest sól kuchenna wszystko toczą się rozmawiamy jest obarczone dużym ryzykiem jak będzie wyglądać przyszłość, bo mówimy o tym co wydarzy się za 12 lat, ale czy pan się takim pełnym przekonaniem może powiedzieć naszym słuchaczom słuchaczom, którzy mają takie obawy, że w tym 2035 roku także ich będzie stać na samochód elektryczny, który jak rozumiem będzie jedynym możliwym nowym dostępnym środkiem lokomocji jak najbardziej po pierwsze, spadnie cena nowych samochodów, ale też te samochody pojawią się na rynku samochodów wtórnych musimy mieć świadomość wszyscy jako konsumenci, że większość nowych samochodów w unii europejskiej europejskiej też w Polsce kupują osoby fizyczne kupują firmy kupują firmy albo jako Benefit nowe samochody dla swoich pracowników albo do tego, żeby świadczyć jakieś tam usługi i po 34 latach, kiedy kończą się okres leasingu samochodu dopiero trafiają na rynek wtórny trafiają szeroko do gospodarstw domowych to nie jest jakaś Polska specyfika tak się dzieje w całej Unii Europejskiej także te samochody będą będą dużo szerzej dostępne no i też, skąd wynika ta dotychczasowa wysoka cena samochodów elektrycznych po pierwsze, dlatego, że nie było produkcji przede wszystkim baterii na masową skalę, a wiemy z danych historycznych, że krzywa uczenia się i spadek cen tych baterii jest jest bardzo szybki ten i modele, które dotychczas wypuszczali producenci to były były przede wszystkim modele luksusowe naszpikowane elektroniką elektroniką i najnowszymi rozwiązaniami co, żeby zwiększyć atrakcyjność ekskluzywność samochodów, ale teraz producenci będą zmuszeni do tego, żeby oferować produkt masowy tańszy to na koniec naszej rozmowy z mierz się z tym tematem jeśli chodzi o kwestie ładowania czy powstawania ładowarek zdaje się w tym rozporządzeniu też takie zalecenie, żeby ładowarki powstawały co 60 km jeśli jeśli dobrze pamiętam, ale czy jesteśmy oczywiście w praktyce gotowi na to, że wszyscy nagle by przesiedli do pojazdów elektrycznych, bo oprócz kwestii ładowania jest też kwestia zasilania będziemy potrzebować w Polsce czy w innych krajach dużo więcej energii elektrycznej niż potrzebujemy dzisiaj tak zgadza się to jest inne rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych ono rzeczywiście zakłada, że wzdłuż głównych tras 60 km do 2025 roku mają być budowane stacje ładowania dodatkowo inne rozporządzenie o efektywności energetycznej budynków mówi, że w 20200505. roku na parkingach komercyjnych sklepów powyżej 50 miejsc parkingowych będą musiały też być umiejscowiona ładowarki także kwestia infrastruktury nam w ten sposób zostanie rozwiązana jeśli chodzi o potrzeby energetyczne to nie jest duży problem silnik elektryczny jest dużo bardziej efektywne energetycznie silnik spalinowy to jest 90% efektywności wobec 30% silnika spalinowego, więc finalnie dzięki samochodom elektrycznym w ogóle nasze wydatki na energię i zużycie energii bardzo mocno spadnie i w skali całej gospodarki, gdybyśmy dzisiaj wszystkie samochody elektryczne zamienili na spalinowe zamienili na elektryczne wzrost zużycia energii to byłby około 5%, więc jest to mały wzrost praktycznie niezauważalny musimy pamiętać, że jest to proces co roku na rynek w Polsce trafia kilkanaście tysięcy samochodów elektrycznych mamy nadzieję, że będzie to więcej, ale nasz system energetyczny bez żadnego problemu sobie z tym poradzi także to nie jest żadna bariera to bardzo krótko na koniec zapytam pana jakieś wyjaśnienie, dlaczego Polska jako jedyna w tym tygodniu protestowała przeciwko tym zmianom skoro to wynika trochę naszej rozmowy te zmiany na rynku motoryzacyjnym tak są nieuniknione tak 1 rzecz bez zmiany są nieuniknione druga rzecz Polska już dzisiaj bardzo dużo zyskuje elektromobilności w Polsce jest ulokowana największa na świecie bateria fabryka baterii samochodów elektrycznych, ale to dziękujemy też podzespoły do tych tradycyjnych samochodów zgadza się, ale rośnie też w sektorze elektromobilności na jej te podzespoły dla tradycyjnych samochodów one też większości pasująca do samochodów elektrycznych oznaczone co potem do domu pracowników, którzy w, jakiej perspektywie mogą się obawiać ich fabryki będą zamknięte ich praca nie będzie potrzebna oczywiście jakiś mały procent pracowników będzie musiał się przekwalifikować, dlatego że w perspektywie 3005. roku Unia europejska zakończy produkcję samochodów spalinowych, więc silniki skrzynie biegów nie będą już produkowane, ale cała reszta samochodu będzie produkowana fotele szyby drzwi tak dalej itd. jakieś oświetlenie powód, dlaczego Polska głosowała jako 1 przeciwko nie wynika z tych z naszych jakich interesów gospodarczych dlatego nasz interes gospodarczy leży w elektromobilność widać chociażby w projekcie Izery tylko politycznych czy politycznych tylko czysto politycznych, dlatego że najprawdopodobniej rządzący widzą, że jest bardzo duża obawa wobec elektromobilności właśnie o to, o czym żeśmy rozmawiali o to czy będzie nas stać na elektromobilność będziemy mogli z tego wygodnie korzystać no i na rząd po prostu gra na tych obawach na tych trasach chce w ten sposób zbić kapitał polityczny wiedząc równocześnie, że te regulacje i tak przejdą elektromobilność tak trzeba się będzie rozwijać Polska gospodarka będzie cały czas z tego korzystać musimy kończyć państwo nasze słuchaczki słuchaczy za 12 lat będą mogli do tej rozmowy wrócić zobaczymy, kto miał rację bardzo dziękuję za te wszystkie wyjaśnienia rozmowę Rafał Walczyk Fundacja promocji pojazdów elektrycznych był pierwszym gościem magazynu EKG dziękuję bardzo, ciasno informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA