, a świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz serdecznie zapraszamy państwa ma światopogląd, który zaczniemy dziś od auto Holy zmusi, czyli naszego powszechnego uzależnienia od samochodów od książki, bo też jest to tytuł książki auto hol Izby właśnie Marty Żakowski, która właśnie pojawia się najpierw jeszcze w sferze wirtualnej, a już niedługo na półkach w światopoglądzie, więc mamy okazję szybciej wejrzeć w tę książkę, ponieważ autorka jej Marta Żakowska znana
Rozwiń »
też z magazynem miasta jest teraz państwa gościnią dzień dobre dzień dobre właśnie orzecznik może od tej perspektywy spojrzenia na samochody ich rolę w naszym życiu to jak rozumiemy mówiłem my, bo myślę, że w tak będzie lepiej ech, jaką odgrywają w naszym życiu właśnie z perspektywy spojrzenia NATO jako na uzależnienie, czyli coś dosyć głęboko wpisanego w naszą kulturę, ale też jakiś takie nasze indywidualne potrzeby, dlaczego tak, dlaczego tekę jest zajmuje się kwestią ruchu samochodowego kulturą samochodową od dobrych kilkunastu lat badawcza jako antropolog Kamieńska i doszło do tego momentu auto hol Lis młot to znaczy takiego rejestru dużym sensie psychologicznego, z którego bierze się biorą się nasze prywatne formą uzależnienia cechy samochodu, ale też taka cywilizacyjna formą uzależnienia od tego produktu przez lata badający te kwestie i zjawisko narastania ruchu samochodowego w Polsce z od strony racjonalny przez lata prowadził różne badania brał udział w dyskusjach szkoleniach pisała o tym pytałam różnych ludzi na świecie ekspertów ekspertki od tematu jak ciało czy z tego wynika i do sądu wniosku po tych kilkunastu latach jeszcze tam, przechodząc przez różne własne procesy związane z moim życiem samochodem, że w w momencie, w którym w Polsce się znajdujemy, czyli z 1 strony ruch samochodowej i inwestycje w w ten ruch i ministra infrastruktury ruchu samochodowego mają się bardzo dobrze rozwijają się one coraz więcej samochodów coraz więcej inwestycji z drugiej strony mamy też od wielu lat teraz więcej wiedzy i narzędzi do tego, żeby ograniczać w tym ruch i rozwój kultury samochodowej wiemy też szkodliwe wiemy, jakie skutki klimatyczne zdrowotne przynosi mamy te zapisy w różnych dokumentach lokalnych regionalnych, ale też miejskich polskich krajowych i mimo wszystko nic nie zmienia i tony takiego momentu, w którym wpadłam w taki właśnie rejestry zastanawiania się, dlaczego nic nie zmienia skoro to wszystko wiemy wiemy jak można od tego odchodzić mimo wszystko stoimy w tym trudnym i i bardzo szkodliwym też po prostu morderczym punkt c i tak wyszło z rejestru właśnie szukanie odpowiedzi w właśnie w kontekście uzależnienia uzależnienie takim mechanizmem, w którym który, który właśnie się rozwija wieloaspektowo wielowarstwowo, w którym wiedza nie na temat szkodliwości używki nie przynosi żadnych efektów w kontekście zmiany, więc do sądu wniosku stąd też książkę, w której przechodzę przez te wszystkie procesy historyczne społeczne ekologiczne kulturowe stąd taki wniosek, że przyczyna tego tego zjawiska te bardzo szkodliwego musi leżeć w innych rejestrach w rejestrach właśnie uzależnienia zaraz przejdziemy do tego wydają się też bardzo ważne to, że pokazujesz, że niektórym się udaje z tym uzależnieniem walczyć i z niego jakoś wychodzić to są dosyć ciekawe też inspirujące przykłady, ale też takich mechanizmów społecznych, bo to nie jest łatwe dochodzenie, więc wielu aktywistów, ale też polityków wkłada bardzo dużo wysiłku w to, żeby się społecznie byśmy, gdyby tej społeczności uniezależnia ale zanim do tego to mam taką obserwację jest nawet gorzej to znaczy piszesz o tym, że samochody coraz więcej około 850 w tej chwili mamy w Polsce na 1000 mieszkańców, a samochody mamy coraz większe tak, czyli te SUV-y, które jak badania pokazują są bardziej niebezpieczne po prostu więcej ludzi wpada pod koła to język za chwilę, a nawet ostatnie tygodnie miesiące pokazywały, że samochód prawo cytat do samochodu staje się elementem tożsamości politycznej, czyli tak, jakby to się pogłębiało nie wiem jak to rozumiesz tak na na pewno się pogłębia to z różnych powodów z 1 strony mamy siły komercyjne, które od ponad 100 le czy marketingowców i koncerny samochodowe, które od ponad 100 lat wprowadzają produkt, ale wyjątkowy sposób też takiego punktu widzenia politycznego, bo wprowadzają go jako element całej wizji świata teraz właśnie elektrycznych SUV-ów, które m.in. słów, bo nie tylko w ogóle samochodów, które też oczyszczają powietrze wewnątrz tak dalej tak synu to jest bardzo zwróćmy uwagę, że one oczyszczają powietrze wewnątrz często o tym myślę, jeżdżąc na rowerze atak tek IR z drugiej strony mamy ten konstrukt polskie w książce opowiadam historię tak pod kątem antropologicznym społecznym z samochodu, przechodząc różne różne jej elementy z 1 strony pokazuje jak samochód w ogóle rynek samochodowy masowa modernizacja rozwijały się na Zachodzie inaczej w stanach inaczej w Europie, a z drugiej strony i o tym jest książka pokazuje jak te mity i jak ten konstrukt chodził na Polski rynek bardzo szczególny sposób, bo spotkał się z naszą wizją wyzwolenia spod reżimu komunistycznego naszą wizją modernizacji wolności w wolnym tak wolności, której samochód tak jak Coca-Colę, ale jeszcze głębszym sensie post ze znacznie większym wpływem, jeżeli chodzi o wpływ na nasz styl życia na naszą przestrzeń poziom nierówności wykluczenie rozwoju kształtował właśnie całą całą rzeczywistość i to jakoś się pogłębia szczególnie w Polsce właśnie w tym kontekście duże znaczenie, bo jest elementem tożsamości wolności i jak poruszać ten temat właśnie politycznej skrajnie prawicowej prawica ten talent dotyka też właśnie tych konstruktor wolności i połączeń z odpowiedzialnością za skutki naszej wolności, które przekładają się właśnie na te to rozróżnienie takie bardziej prawicowe pod różnymi kontami lewicowe konstrukt tożsamości z drugiej strony prywatnie o koncerny samochodowe cywilizacyjnie wytworzyły wytworzyły te wizje właśnie wolności, ale też bycia sexy bycia niezależnym czy niezależną nowoczesną itd. łącząc to właśnie ze swoim produktem, żeby po prostu jak najlepiej się sprzedawać inne jako młody mody społeczeństwo kapitalistyczne w tym sensie wolne rynkowa dalej dalej dalej rozwijamy i tak bronimy właśnie, odcinając odpowiedzialność względem kosztów swoich tożsamości no na różnych poziomach tak to na pewno się nas pogłębia pozwólcie zdecydować właśnie fragment z książki, o których rozmawiamy Marty Makowskiej auto, choć firm jak odstawić samochód w polskim mieście tę książkę wydaje wydawnictwo krytyki politycznej od razu państwu powiem, że dzięki uprzejmości wydawnictwa kilka egzemplarzy będziemy dla państwa słuchaczki słuchaczy miały to podam adres w parlamencie, jeżeli państwo będziecie zainteresowanie, a zacytuję fragment, który brzmi symbolem współcześnie uznanych związanych z nim samochodem wartości takich jak prędkość bezpieczeństwo atrakcyjność seksualna sukces zawodowy bogactwo komfort wolność rodzina, a w przypadku mężczyzn też męskość samochód jako przedmiot tworzona wokół niego kultura mobilności tworzy kompleksowy system sprzężeń technicznych społecznych w różnych gałęziach przemysłu, ale to na co, że taki w nim samo wcześniej na co wcześniej uwagę jest po pierwsze, ten język, którym już wspomniałam tak, czyli ktoś wpadł pod samochód, a nie kierowca samochodu kogoś zabił czy czy zranił, a druga, że rzeczywiście my to wy się zastanawiam kura czy jajko pierwsze to znaczy, czego rzeczywiście tyle zabawek jest samochodami, czyli nocny jak właśnie czy kura czy jako pierwszy dlatego są samochody tak wiele zabawek jest samochodami ani autobusami zwracasz uwagę tramwajami, dlatego że no właśnie dzieci tego chcą chętnego, że Nowak jak rozumieć to w m6 to są 2 różne konteksty, których mówi z 1 strony ten między to jest bardzo ciekawe też pod kątem właśnie antropologicznym i antropolodzy przedmiot rzeczy przedmiotów w tym materiale noście ci, którzy się zawodowo zajmują badaniem samochodów jest taki nurt brytyjskiej antropologii, które właśnie pokazujemy na na podstawie badań relacji ludzi samochodami w różnych kulturach, że samochód jako taki ma w ogóle wymiar magiczny oczywiście w tym sensie to jest antropologicznych magia tam coś się wydarza tylko, że on wtedy taki przedmiot który, który właśnie staje się silnym obiektem wpływającym na nas do takiego stopnia mówiąc w skrócie, że poddajemy się różnym nieracjonalnym nieracjonalnym zachowaniem mechanizmu i ten język, którym operujemy jak państwo czytacie doniesienia, że właśnie Mercedes może Mercedes już dzisiaj audi wjechało audi wjechało staruszkę zabił staruszkę albo volkswagen zabił ojca i syna to właśnie pokazuje, że żyjemy w takiej kulturze, które jednak te taki dziwny mechanizm różne wytworzone w gruncie rzeczy przez koncerny samochodowe u nas właśnie to takie magiczne dążenie do dowolności wpływają na bardzo świadomie piszemy o tym przecież w Polsce też naprawdę i to jest udział ten nie znaczy, że nie mówimy, że i konkretny człowiek kierowca tego samochodu, który z jakich powodów zwał tak krzywdę szkodę samochód wjechał samochód wjechał tak oto chodzi, a jednocześnie się przekłada na to się przekłada na sprawy sądowe na efekty takie potem właśnie proceduralne takich sytuacji mówimy, że w Polsce ponad 90% wypadków ze skutkiem śmiertelnym albo inwalidztwem poważnym powypadkowy to są wypadki spowodowane przez kierowców jednocześnie prokuratorzy podkreślają, że w zasadzie nie ma szans dzisiaj rozstrzygać od tych sytuacjach jako zabójstwach na drogach, mimo że przyczyny wypadków są są są w właśnie przyczynami bardzo często zaniedbania podróżnym kątem przez kierowcę, więc to też ciekawe także sytuacja, w której ginie nam na drodze 20003000 osób rocznie nie jest rozpatrywane w sposób racjonalny znaczy to jest zabójstwo można jechać wolno oczywiście odpowiada też infrastruktura itd. ale jest to jednak zaniedbanie kierowcy sprawdzają to też pokazuje je do jakiego stopnia dochodzi nasza skomplikowana relacja z samochodami pod tym kątem i teraz trwa już dekady czy do 100 lat dobre, więc mamy miasta też po to, zaprojektowane, o czym Marta Żakowska pisze będziemy może już mniej rozmawiały, bo chciałabym byśmy właśnie porozmawiała tak jak po tytuł właśnie tym jak odstawić samochód jest książka Marty Makowskiej zaczyna się od cytatu wypowiedzi Ameryki Henryka pewnie losy burmistrza Bogoty, że rozwinięty kraj to kraj, w którym biedni mają samochody to kraj, w którym bogaci korzystają z transportu publicznego Marta Żakowska autorka książki auto hol Izby jest państwa gościnią teraz w radiu TOK FM informacja pora po informacjach wrócimy druga część będzie rozmowę tak świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz wracamy w światopoglądzie do rozmowy o auto kolizje, czyli powszechnym w Polsce szczególnie, bo szczególnie dużo tych samochodów na tle pozostałych państw naszego kontynentu mamy, czyli około 8501000 mieszkańców Luksemburgu we włoszech zdaje się jest tylko więcej, więc wracamy do rozmowy o naszym auto, choć miał uzależnienie od samochodów auto, choć to tytuł książki świeżutkiej dopiero się pojawia w świecie wirtualnym, a w przyszłym tygodniu już w świecie realnym z tego co rozumiem będzie miała premierę książka auto, choć Marty Żakowski, którą wydaje wydawnictwo krytyki politycznej, a my będziemy dla państwa dzięki uprzejmości wydawnictwa miały kilka egzemplarzy jak będą dziś wiem media społecznościowych tuż zwracam się do autorki Marty Makowskiej już istnieją tak papierowych formularzach te ptaki się dowiedziałem właśnie przed chwilą, że wydawnictwa już są też księgarni na stronie krytyki politycznej, ale do państwa to chyba 0301. jest sztywna jak będą jak ja tylko będą także, jeżeli państwo w liście zainteresowań tych kilka chętnie się z tymi kilkoma podzielimy na proszę pisać ma adres dla was małpa TOK kropkę FM i wracamy do tego US uzależnienia, ale oprócz tego, że oczywiście mam problem bardzo jest o tym dużo mówimy Marta Żerkowska też pisze, że indywidualnie czasem po prostu trudno jest też przełamać uzależnienie jak się mieszka w miejscu, w którym promowanie motoryzacji indywidualnej kosztem transportu publicznego doprowadziło do tego, że po prostu nie ma alternatywy dla samochodu, więc to czasami są po prostu realne okoliczności mamy miasta zbudowane właśnie pod samochody, ale często oczywiście to już my mamy na to wpływ idei w przy chciałby jeszcze po prostu zwrócić uwagę na 1 aspekt, którym piszesz, który dał mi dużo domyślenia, że samochód jest takim przedłużeniem naszej strefy prywatnej przestrzeni publicznej tak tuż najbardziej stereotypowy możemy sobie wyobrazić to nowe budownictwo schodzić z prywatnego mieszkania windą zjeżdża do samochodu jak dobrze pójdzie to się dojedzie do drugiego garażu w miejscu pracy jak dobrze pójdzie windą do biura i a prawie nie opuszcza strefę prywatnej, a to jest bardzo subtelna kwestia, ale wydaje się bardzo kluczowa powoduje, że generalnie zrywamy więzi społeczne miasta to znaczy, że na strasznie się Atomic żyjemy w miastach poprzez samochody, gdyby mogła, więc o tym powiedzieć, bo rozum to dosyć dobrze przebadane już tak jest to dosyć dobrze przed przebadane, jakie trafione ten wątek też bardzo zaciekawił co jest mało obecne w Polskiej dyskusji o miejsce i samochodzie też np. w słynnej Kopenhadze, która jest takim miastem ciekawym nie tylko, dlatego że właśnie od tam 30 lat radykalnie pracuje nad ograniczeniem obecności samochodów, ale też właśnie na ograniczenie wpływu kultury samochodowej, której poświęcona jest moją książkę wpływu na życie miast my zaraz do tego dokładnie, o czym mówisz my rzadko w ogóle rozmawiamy w zasadzie w ogóle nie rozmawiamy w Polsce o tym, że naszym problemem nie samochód jako taki tylko oczywiście liczba tych samochodów oczywiście jakoś tam miejsce w 90% przestrzeni publicznej zajmuję Ts, ale właśnie szerokie różne konteksty jednym z nich, które samochód ledwo, jakby przez, które kontroluje niszczy nasze środowisko życzę jednym z nich jest infrastruktura tak jak mówisz większość po prostu w naszej rzeczywistości życia to jest infrastruktura ruchu samochodowego jezdnie parkingi tak dalej to sprawia, że tak jak mówi też przy, przemieszczając się samochodem w zasadzie z łóżka biurka w wielu przypadkach właśnie się w zasadzie mijam w tej przestrzeni przestrzeń przestaje mieć znaczenie społeczne to z kolei wpływa na to, że nie inwestujemy tak to jest to co takie napędzający się koła, a np. Kopenhaga wprowadziła jako oficjalną swoją politykę architektoniczną miasta tzw. kontakt polisy, czyli politykę kontaktu wzrokowego jest to zbiór praktyk i typów różnych projektów architektonicznych, które mogło dojść do skutku tam i które właśnie wymagają tworzenia takich przestrzeni, żeby one wpływały na to, żebyśmy zwiększali częstotliwość swojego kontaktu wzrokowego to znaczy po prostu szerokie chodniki place itd. ale też kontekstem od parkingu nie wolno budować nowych biurowcach w Kopenhadze parkingów tylko hotel Hanza parkingów, które pro mają 1 szyb windowy właśnie prowadzący z parkingu to biura trzeba zbudować na górę czas budowę trzeba dodać 2 szyby 1 prowadzi z parkingu do holu i co na klatkę wejść na klatkę i Allen, ale w dodatku trzeba wyjść z budynku i przejść naokoło i wejść przodem tak, żeby też pojawić się z placu na placu czy czy w przestrzeni publicznej otacza budynek dopiero wchodzi się do budynku przy czym w holu najpierw muszą być schody, a z tyłu, ale oczywiście dobrym dojazdem dla ludzi w poruszających się przy użyciu główkę drugi szyb windowy i takie drobne elementy także połączone z tym, że tam muszą być lokale usługowe na parterach budynków szerokie chodniki place itd. pod górkę i to w parze jest inwestowanie w transport publiczny infrastruktura ruchu pieszego i Rafako jest ograniczeniem samochodów wtedy, kiedy właśnie alternatywa już jest zgodna wygodna szybka itd. cały zakres takich działań dotyczący też centrów handlowych Polska ma też najwyższy jednak najwyższe pensje wskaźników na świecie powierzchni wielką handlowych, czyli centrów handlowych to też jest kultura samochodowa do nich się przy jeszcze samochody robi się duże zakupy w dużym supermarkecie w dużym wózku sam raz właśnie na na bagażnik samochodu nie np. tramwaju to wysysa trans handel lokalny i cały buduje system miasta, które jest systemem kultury samochodowej, o czym nie rozmawiamy rozmawiamy jak sobie pojedynczą rzecz robimy pojedyncze ruchy, które mają odpowiedzieć na te koszty, a nie pracujemy nad całym systemem, widząc szeroko zakrojoną łącznie z kwestiami zdrowotnymi typu otyłość cukrzyca depresja, których WHO mówi łączy jest z kulturą samochodową wraz z nut nie taka rzeczywistość po prostu bardzo kompleksowej, a dokładnie w książce możecie państwo ze mną sza ja nawet powiem szczerze myślałam o tym już tego ten wątek zostawiam państwu do refleksji do lektury, bo to jest też oczywiście związane z tą szybką kulturą zastanawiam się czemu tak wielu ludziom zależy, żeby utrzymać w tej strefie prywatnej nie mieć kontraktu z ludźmi na zewnątrz myślę, że człowiek spieszy jest w trakcie to też oczywiście ma mniej cierpliwości i szybkość też irytuje frustruje drugimi ludźmi ten kontakt jest po prostu inny i jakoś by pewnie będzie wiązało się też to wszystko z lekkim spowolnieniem naszego życia, ale to zostawiam na chwilę do jak mówił lektury refleksji, bo chciałbym młodzież kilka, więc poświęcić na to wychodzenie z uzależnienia daje przykłady miast głównie europejskich choćby Paryż, ale nie tylko Bogota jest rzeczywiście bardzo ciekawa inspirująca w dużej mierze to jest opowieść o takim wydaje się najciekawsze jest to prototypowa nie to znaczy jak różne miasta najpierw zamykają ulice ludzie się tego do tego przyzwyczajają sprzedawcy handlowcy odkrywają, że to wcale nie jest także tracą pieniądze zarabiają to jest chyba taka metoda tak tak tak tak zrozumiałam z tej opowieści właśnie takie trochę wymuszanie przyzwyczai ludzie patrzą w zauważając, że to jest miał kraju, a nawet zaczynają rozumieć doświadczenia pokazują docenia też zmianę tak rzeczywiście ja i takim tropem taką trasą głównie głównie zachodnią w książce opowiadającą o tych miastach, które przekształcają swoją swoistym przemieszczania się, ale naprawdę okazuje się, że to jest cały styl życia w mieście właśnie, zaczynając od pracy w tym celu zyskiem za skalę architekt ptaki takie słynne biuro pracujące w tym kontekście w różnych miastach na świecie nazywa Software czyli, czyli właśnie przez byt pracując przyzwyczajeniami z kulturą itd. a zatem może może i praca na Harcerza jak mówiłem za, czyli właśnie nad stało przed stałym przekształceniem infrastruktury wspomniała w Bogocie ona wprowadziła w latach siedemdziesiątych w taki taki nurt pracy z w tym kontekście polegające na tym, że raz na tydzień na pół niedzieli zamyka się dzisiaj już w Bogocie ponad 130 km jezdni i oddaje je na użyte właśnie rekreacji różnych tam kiermasze i różnych atrakcji, żeby właśnie pokazać, że inna rzeczywistość jest możliwe dzieciom też w tym sensie oddaje, bo chętnych mają Niemcy chcą też system ważne, że nie wpadną od razu pod samo jak tylko się rozpędzą za bardzo te jak cytuje w książce właśnie też wypowiedzieć kitem rodziców różne rysy z Bogoty, którzy naprawdę opowiadają o tym, że w Bogocie już zostało tak wychowane w jedno pokolenie w i wykonuje się drugie i ludzie wyrastają w, a przy okazji powoli przekształca się różne inne elementy kultury przemieszczania się też po prostu systemu i po prostu wychowują się trochę inni ludzie, którzy wiedzą, że przestrzeń wokół może być inna, że można mieć inne nawyki Paweł Jaworski taki bardzo ciekawe urbanista Polski, który próbuje takie różne rzeczy robić robić skutecznie w niektórych miejscach w Polsce powiedział mi i w książce cytuje, żeby doszło do takiej zmiany, że w ogóle próba skłonienia ludzi do zmiany środka przemieszczania się po mieście i toteż tego tego nie mówię, ale za tym idzie też do tego co politycy z i środowiska polityczne samorządowe inwestorskie inwestują pieniądze na co się decydują jest z góry skazane na porażką twierdzi skłonienia zwrócił się na poziomie racjonalnym i że abstrakcyjne dyskusje nie przynoszą skutków on twierdzi, że musi najpierw zdarzyć się coś co wytrąci na stronę zmusi do zastanowienia czy niema lepszej alternatywy to są właśnie te działania wciąż przechodzę historia tych miast, które najpierw właśnie takimi drobnymi teoretycznie drobnymi gestami sytuacjami i projektami pokazywały tak karnawałowe oraz czas mieszkańcom, że może być inaczej, a potem okazywało się, żeby też na to otwierają chcą tego widz tego plusy, jeżeli alternatywa w transport publiczny jest zgodne szybko dostępna niedroga itd. i że w ten sposób można budować podwaliny pod łatwiej się trwałe zmiany tego w Polsce nie robimy tak my pytanie, dlaczego nikt mając takiego, jakie lubimy nas Chryste siłą, ale zostawia państwo tu wątków jest wiele myślę, że warto zwrócić uwagę na to, że w stanach Zjednoczonych pierwsze głosy krytyczne wobec efektów masowej motoryzacji kultury samochodowej pojawił się już w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku pięćdziesiątym roku logicznej cytuję za auto Lease mem Walt Disney pięćdziesiątym wypuścił kreskówkę Motor Mania pokazującą co się dzieje sympatyczny mieszkańcom amerykańskich służb, gdy tylko wsiądzie za kierownicę, a więc zaczynamy dyskusję w sprawie 5 dekad później niż duże stany Zjednoczone czy duża część Europy bardzo dziękuję za rozmowę Marta Żakowska autorka książki auto, choć jak odstawić samochód w Polskim mieście była państwa gościnią MR jak mówiłam kilka egzemplarzy dla państwa będziemy mieli, jeżeli państwa interesuje to proszę pisać dla was małpa TOK kropkę sam i za rozmowę Marcin Makowski bardzo dziękuję i informacja taka świat podgląd
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD
-
11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
10:47 W studio: Michał Baranowski
-
12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
11:58 W studio: Piotr Oleksy
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.06.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
01.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny13:48 W studio: Dominika Długosz
-
-
01.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:12 W studio: Waldemar Pawlak
-
01.06.2023 12:20 Popołudnie Radia TOK FM14:48 W studio: Natalia Broniarczyk
-
-
01.06.2023 12:00 Popołudnie Radia TOK FM11:32 W studio: Monika Rosa
-
01.06.2023 16:59 Niebezpieczne związki
-
01.06.2023 13:00 Połączenie08:40 W studio: dr Przemysław Kierończyk
-
01.06.2023 13:40 Połączenie11:57 W studio: prof. Katarzyna Zysk
-
01.06.2023 12:40 Popołudnie Radia TOK FM13:48 W studio: Zuzanna Muczko
-
01.06.2023 15:20 Światopodgląd12:34 W studio: dr Dominik Hejj
-
01.06.2023 17:59 Panoptykon 4.044:36 W studio: Marta Witkowska
-
01.06.2023 15:00 Światopodgląd11:58 W studio: Piotr Oleksy
-
01.06.2023 16:59 Rozmowy sfeminizowane
-
01.06.2023 15:40 Światopodgląd12:10 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
01.06.2023 14:00 Połączenie22:20 W studio: Iwona Wiśniewska
-
01.06.2023 16:00 Światopodgląd10:47 W studio: Michał Baranowski
-
01.06.2023 16:20 Światopodgląd11:32 W studio: dr Anna Skrzypek
-
01.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:36 W studio: Piotr Bartkiewicz.
-
-
-
01.06.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu15:29 W studio: Przemysław Pozowski
-
01.06.2023 18:30 TOK36008:03 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
-
-
-
01.06.2023 18:40 TOK36006:27 W studio: Andrzej Kohut
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL