REKLAMA

Puchatek może już być mordercą - czym skutkuje przejście do domeny publicznej

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2023-04-01 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
23:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
od tego weekendu do kin wchodzi taki no Slash nie najwyższych lotów Puchatek krew i miód jest niezależny horror w reżyserii realizatorka łotr Fielda to jest no właśnie typ takiego horroru, w którym wszyscy zabijają się wszystkimi możliwymi przedmiotami rozcinają się na pół krew sztuczna leje się gęsto fabuła no niezbyt wymagająca Puchatek Prosiaczek przez to, że zostali porzuceni w dzieciństwie przez Krzysia zamieniają się żądnej krwi bestie no i właśnie rozpętując Rozwiń » piekło stłumi nowym las jak w lesie jak dany dystrybutor tutaj opisuje już podzieliłam się państwu moją opinię, że nie jest to jakich najwyższych lotów film nie będziemy, więc nad nim znęcać myślę, że sami twórcy już to zrobili zarówno swoim bohaterom, jaki widzą, ale przyjrzymy się innej bardzo ciekawej kwestii, która z tym filmem się wiąże ze mną jest Jarosław Lipszyc prezes fundacji wolne lektury dzień dobry dzień dobry witam serdecznie na zastanowimy się, dlaczego w ogóle taki film mógł powstać i właśnie mógł powstać w tym momencie pytanie może wydaje się oczywiste, ale odpowiedź na to pytanie już taka oczywista nie jest to zacznijmy właśnie od od tego podstawowego pytania, dlaczego Puchatek krew i miód jest film, który mógł powstać dopiero teraz to wynika z tego jak zostały skonstruowane prawa autorskie prawa autorskie zostały skonstruowane w ten sposób, że okres, kiedy te prawa należą do autora, bo spadkobierców autora albo do kogokolwiek, kto te prawa od autora kupił to jest czas trwania życia autora +70 lat po jego śmierci w praktyce to oznacza, że większość tego typu produkcji które, które przedstawiają bohaterów w sposób nietypowy w jakiś dziwnych sytuacjach albo kiedy bohaterowie są mieszkańcami wyobraźni dziecięcej, a tutaj po tutaj nagle powstaje klasztor tak horror film dla dorosłych w zazwyczaj takie firmy nie powstają nie powstają takie filmy nie powstają książki nie powstają spektakle teatralne które, które mogłyby powstać, gdyby właśnie system praw autorskich i w przypadku akurat Kubusia Puchatka to tez świetnym przypadek, dlatego że te prawa były udostępniane w Polsce twórcom do robienia różnych bardzo ciekawych rzeczy głównie w teatrze tak o przedstawieniu Kubuś po oparta na motywach, ale na motywach Kubusia Puchatka, ale było spektaklem całkowicie dla dorosłych tak nie było spektaklem w najmniejszym stopniu bajkowy i w momencie, w którym prawa kupił Disney Disney zabronił i to dosłownie niektóre spektakle zostały zdjęte z desek teatrów w połowie sezonu i więc i, dlaczego dlatego, że istnej wymyślił sobie wizerunek Kubusia Puchatka jako tego tylko tego do tego trochę przygód jego zwierzątka w czerwony kubraczek kółkach tak głupio mądrego można by powiedzieć prawda Dalach tak i postanowił jak zarabiać na tym, że od tej pory w przestrzeni publicznej w kulturze Kubuś Puchatek będzie istniał tylko w ten 1 sposób i my dopiął swego tak tak i tak było przez przez dobrych kilkanaście lat kiedy, kiedy od pierwszej bajki Disneya, kiedy nie dało się po prostu nie dało się uzyskać zgody na wykorzystaniu przez kładkę w jakikolwiek inny sposób na prawa, ale prawa polskiego czas no właśnie 1 rzecz dodajmy, że oczywiście nie chodziło tutaj o jakieś konieczne nie wiem bronienie wizerunku Kubusia Puchatka chodziła poprawnie pieniądze nie to to nawet to nawet jeszcze co innego, dlatego że w oczywisty sposób twórcy tych spektakli płacili odpowiedniej tantiemy to pieniądze były zrobione natomiast Disney wymyślił sobie, że inwestując w marketingowo tylko tą 1 tylko tą 1, a w tym 1 wizerunek oni będą w stanie zarabiać na kubeczkach koszulkach tak będą Góra, więc nie chodzi o rurach to nie było tu nie chodzi o to że, że nie płacono za wykorzystanie za wykorzystanie tych praw chodzi o to, że posiadacz praw wymyślił że, stosując odpowiednią polityka będzie w stanie zarobić trochę więcej i więc i generalnie rzecz biorąc to jest historia, która powtarza to historia się powtarza za każdym razem, a w szczególności kiedy autorzy autorzy już umrą, bo dopóki autor żyje dopóki im dopóki można z nim porozmawiać można go przekonać do jakiejś wizji czy do wykorzystania w jakiś nietypowy sposób to te rzeczy jeszcze się dzieją natomiast w chwili, kiedy autor umiera najczęściej niestety jest także ci, którzy te prawa prawa pozyskali firmy wydawnicza spadkobiercy najczęściej na najczęściej zaczynają traktować to wyłącznie jako jako źródło zarabiania pieniędzy to wykorzystanie spada także spada z czasem, bo oczywiście każde działo się starzeje i i im dalej idziemy w latach od momentu jego stworzenia zaistnienia po raz pierwszy w kulturze w tym to do próby wykorzystania właśnie dla potrzeb scenariusza czy czy czy do jakiegoś remiksu czy czy do napisania do tego muzyki tak i zaśpiewania tego ile różnych możliwości tych prób jest coraz mniej, bo dzieło traci na popularności czasem każda nawet największy hit i a więc im i zostało zbadane, że w chwili, kiedy utwór przechodzi do domeny publicznej nagle skokowo rośnie popularność, że ilość osób ilość instytucji, które chciały to dzieło wykorzystać, kiedy znika ta bariera nawet nie finansowo zazwyczaj instytucje mogą zapłacić tylko organizacyjna życia prawo pozyskać kogoś przekonywać tak to jest gigantyczna to jest gigantyczna praca, którą nagle trzeba wykonać i sukces jest niepewne a kiedy usług przechodzi do domeny publicznej nawet wykorzystać staje się bardzo dużo, więc w pewnym sensie to co z czego się cieszymy to, że odzyskaliśmy Kubusia Puchatka no tak, że odzyskaliśmy Kubusia Puchatka i że teraz już wolno jest to przejście utworu do domeny publicznej jest dla kultury dla nas wszystkich momentem niesłychanie radosnym, ale to za chwilę zaś zastanowimy się co dokładnie co nam dokładnie wolno a czego nam nie wolno zastanowimy się również nad innymi takimi no ikonami kultury, zwłaszcza tej kultury dziecięcej, które niedługo trafią nam do domeny publicznej mam tutaj na myśli myszkę Miki zastanowimy się również jak to wygląda na polskim podwórku, ale to wszystko zrobimy po informacjach Radia TOK FM przypominam, że jest z nami Jarosław Lipszyc prezes fundacji wolne lektury, a rozmawiamy o Kubusiu Puchatku który, który jest właśnie ten, do którego prawa autorskie przeszły do domeny publicznej no, a pokłosiem tego jest film Puchatek krew i miód no zastanowimy się też czy to czy takie koniecznie dzieła artystyczne w cudzysłowie nam chodzi jeśli myślimy właśnie o powtórne wykorzystywanie tak taki uznanych postaci jak np. Puchatek i Prosiaczek, ale do tego wszystkiego wrócimy po informacjach Radia TOK FM to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia Patrycja Wanat dzień dobry raz jeszcze ze mną wciąż Jarosław Lipszyc prezes fundacji wolne lektury dzień dobry raz jeszcze witam ponownie rozmawiamy dzisiaj o dumę nie publicznej w kontekście filmu bohater Puchatek krew i JUD to, że prawa autorskie do Kubusia Puchatka przeszły do domeny publicznej kilka lat temu na skutkuje m.in. tym, że właśnie powstał taki laser horror ociekające krwią Puchatek kresy Anny i im JUD zaznaczam, że nie jest to najlepszy film, więc nie będę państwu koniecznie polecać, aczkolwiek to wszystko co się wokół niego dzieje jest ciekawe, bo rozumiem, że mamy mamy nadzieję na to, że tego typu firm to nie jest oczywiście jedyne dzieło, które na bazie Puchatka powstanie teraz po prostu otwieramy wielki kufer z możliwościami no i co z tym Puchatka będzie można zrobić teraz ja naprawdę mam nadzieję, że wrócą do spektaklu tonalne że, że ten wizerunek disnejowskiego, który niezbyt przekonywał, że on zacznie tracić naznaczeniu i że pojawił się produkcje dla dzieci dla dorosłych, które będą ten wizerunek kształtować jednak inaczej trochę bliżej widzi się Pardo wirus i ilustratora Kubusia Picha Puchatka być może jakiś twórczy sposób przekształcone natomiast, więc to jest taka pierwsza rzecz, którą nadzieję, że wydarzy się szybko mam nadzieję że, że szybko pojawią się różnego typu utwory zbudowane gdzieś na tych postaciach, które które, które będą bili w jaki sposób innowacyjne przełomowe, bo takie rzeczy dzieją się zawsze wszędzie tam, gdzie mamy, gdzie mamy by bohaterów zbiorowej wyobraźni tak przecież nasza relacja z Kubusiem Puchatkiem niesłychana intymna to są książki, które wszyscy z nas czytaliśmy albo czytaną we wczesnym dzieciństwie fakty są postaci też postać niesłychanie ważna dla każdego i więc siłą rzeczy to, że będziemy mogli wyrażać różne emocje wspomnienia związane z tymi postaciami tak by pokazywać w nowych kontekstach to jest coś to jest coś wielkiego podejrzewam że, że tego typu twórczość teraz zacznie lawinowo powstało odpowiedział pan coś bardzo ważnego o przełamaniu tej Disney JOW ski wizji właśnie na Kubusia Puchatka, a działem do tego dodała, że chyba w ogóle nie możemy kontynuować tej wizji Kubusia Puchatka, bo to jest też ważna różnica, że prawa dotyczą właśnie działa 2006. roku, a nie właśnie z tego Disneya z czego z tej licznej polskiej wizji Stumilowego lasu i jego bohaterów to prawda prawa skomplikował autorskie w ogóle mają bardzo skomplikowaną kontr intuicyjne struktura i wszyscy, którzy chcieliby legalnie tworzyć, wykorzystując inne utwory poruszają się poprawnym polu minowym w fundacji wolne lektury w bibliotece wolne lektury, którą prowadzimy od 16 już lat po tym, polu minowym stąd mamy codziennie to znaczy my udostępniamy książki za darmo bez reklam głównie dla młodzieży szkolnej dzieci, ale także dorosłych klasyk literatury to właśnie z pochodzącej z domeny publicznej i musimy bardzo starannie sprawdzać, kto jest, kto jest autorem jest autorem naprawdę, bo nie zawsze jest jasna bardzo często utwory były publikowane pod pod pseudonimami ktoś tłumaczom czy prawo tego tłumaczenia wygasły czy nie to i jak każdy każdy młody każde dzieło, którym udostępniamy w bibliotece ten to badanie stanu prawnego musi być przeprowadzone czasami też bardzo łatwa czasami jest Super Super trudne, gdy w przyszłym roku prawa autorskie wygasają zawsze 1stycznia, czyli autorzy zmarli 70 lat temu przechodzą do domeny publicznej na koniec roku kalendarzowego, a więc w przyszłym roku 20001stycznia 2024 do domeny publicznej przejdą tu Makuszyński Gorczyński to są nazwiska znowu niesłychanie istotne to są utwory, które są w lekturach szkolnych w ale też to są krwinki bohaterowie naszej zbiorowej wyobraźni tak jak w jak w przypadku Koziołka Matołka i my już teraz w pracujemy nad tym, żeby te utwory móc udostępnić już teraz rozpoczęliśmy proces digitalizacji przygotowania ich, chociaż wypuścić na stronę biblioteki wolne lektury będziemy mogli dopiero za 9, ale co to znaczy w takim razie to znaczy, że wszystkie utwory właśnie tych autorów będzie można za darmo właśnie znaleźć chociażby w bibliotece właśnie wolnych lektur czy np. w takim razie Kubusia Puchatka już można w internecie za darmo znaleźć, więc oczywiście można znaleźć za darmo wszystko można znaleźć za darmo tylko będą to będzie opublikowana niezgodnie z niezgodnie z prawem szczęśliwie dla młodzieży pobieranie utworów jest legalne ktoś, kto pobiera utwory nie popełnia żadnego wykroczenia wykroczenia popełnia ten, kto udostępnia utwory także proszę pamiętać jak ściągać z niepewnych źródeł na jakikolwiek utwór to to jesteście bezpieczni natomiast nie wolno pod żadnym pozorem wam tego udostępniać w oczywisty sposób te utwory Tuwima Makuszyńskiego Gałczyńskiego, które udostępnimy 1stycznia w postaramy się udostępnić jak najwięcej, ale prawdopodobnie nie udam się nam udostępnić wszystkich, dlatego że publikacja przygotowanie do publikacji redakcja opatrzenie przypisami korekta skład to wszystko po prostu kosztuje my jesteśmy fundacją, która bardzo ograniczone zasoby finansowe i jesteśmy w stanie zrobić tak naprawdę tylko tyle ile mamy pieniędzy i to jest powód, dla którego my nieustannie organizujemy zbiórki pod zbieramy 1,5%, żeby móc rzeczy publikować zbieramy darowizny stała comiesięczna nawet nieduże wszystko dla nas wielka pomoc, więc jeśli chcą państwo, żebyśmy opublikowali tego wszystkiego, kto więcej to bardzo państwa proszę o wsparcie tech no to jest ten moment właśnie teraz, kiedy takie wsparcie takim wsparciu należy przypominać jeśli chodzi o zakończenie roku rozliczeniowego, ale chciałam się zapytać właśnie propos tego, bo jeśli te, bo jeszcze oględny Kamiq również trafi do domeny publicznej w 2024 roku to też dla rynku Międzynarodowego myślę, że będzie miało ogromne znaczenie i znów pojawia się kwestia Disneya i i tego, że może ktoś odczyta na nowo tę postać myszki Miki na właśnie czy to znaczy, że teraz tak się wyobrażam ktoś, kto zajmuje się animacją może stworzyć nowe postaci Koziołka Matołka myszki Miki Kubusia Puchatka nadać im nową twarz właśnie, opierając się na książkach tak jak najbardziej to, o czym jest oczywisty sposób możliwe pamiętajmy tylko, że oprócz praw autora mamy jeszcze prawa tłumacza mam prawa ilustratora, więc to nie jest tak, że Koziołka Matołka będzie można opublikować, bo przecież są jeszcze ilustrację bez, których tekst zazwyczaj nie ma sensu i w związku z tym publikacja z tymi oryginalnymi ilustracjami będzie będzie zależna od tego kiedy prawa autorskie czy mówię o każdej książki które, które publikowano tak jest zależna także od tych dodatkowych od tych dodatkowych rozwiązań dodatkowych praw my np. bardzo często spotykamy się sytuacją, w której utwór oryginalny jest już w domenie publicznej natomiast nie ma żadnego dostępnego tłumaczenia na język Polski i są utwory, które bardzo chcielibyśmy opublikować jak np. a Alicja w krainie czarów to właśnie ten przypadek, kiedy nie mamy dobrego tłumaczenia, które byłoby w domenie publicznej nie udało nam się pozyskać żadnego tłumaczenia, które byłoby już zrobiona łączyć mamy jest właśnie nowo tak po prostu dokładnie dokładnie czasami tak robimy od małego księcia opublikowaliśmy po prostu zupełnie nowym tłumaczeniu które, które sami zapłaciliśmy z pełną świadomością tłumacza, że ten utwór teraz będzie udostępniony na na zasadach wolnej licencji od żadnych ograniczeń i jesteśmy bardzo zadowoleni, dlatego że uzupełniliśmy bardzo ważną lukę dotyczy w szczególności utworów z listy lektur szkolnych, gdzie te luki staramy się zapewnić szczęśliwie w tym roku udało nam się zrealizować wszystkie już lektury, które będą sprawdzone nawet na egzaminie ósmoklasisty nie ma poza 1 książką, która poza 1 książką której, której nie możemy z powodu napraw autorskich opublikować mamy komplet, więc serdecznie zachęcam usług AK ósmoklasistów na wolnych lektur znajdziecie znajdziecie wszystko oczywiście w liceum jest gorzej, bo tam już pojawiają lektury współczesne, które w oczywisty sposób prawami autorskimi są i są objęte w to jest także by przyjmujemy darowizny nie tylko w formie pieniędzy, które możemy zamówić nowe tłumaczenie, ale także z przykrością przyjmujemy darowizny praw autorskich, jeżeli go tłumacz ma tłumaczenie do jakiegoś utworu i on nie zarabia na rynku nie jest mu szczegóły potrzebna to to wtedy z przyjemnością takie takie tłumaczenie weźmiemy w darowiźnie będziemy mogli luzu i rozpowszechniać, że tak bowiem nadamy temu tłumaczeniu, jakby ponownie zasiłki znaczenia czym w bibliotece wolnych lektur albo czy pana głowie ma pan takie też jakieś takie dzieło, które no właśnie pana zdaniem jest niewykorzystane wystarczająco, że nawet nie wiemy że, że prawa do tego danego dzieła są w domenie publicznej artyści mogliby np. się za nie wziąć odczytać na nowo zrobić coś wspaniałego filmy spektakle albo np. muzykę a, a nie mamy takiej świadomości, że możemy w ogóle się za to zabrać to jest oczywiście podchwytliwe pytanie było, bo to jest trochę trochę tak jakby wchodził trwała czy zdajemy sobie sprawę z istnienia co najmniej 2 takich historii literatury i tych wszystkich utworów fundamentalnych dlatego im teraz jesteśmy mgły w jaki sposób rozwija rozwija się cywilizacja oczywisty sposób możemy z nich wszystkich korzystać tak naprawdę prób 1 problem, kto się pojawiają to są problemy jak graniczne wtedy, kiedy mówimy o utworach w sumie współczesnych, ale właśnie, gdzie te, gdzie te, gdzie prawdzie to to przejście do domeny publicznej jest mniej oczywiste, kiedy nie, kiedy utwór został opublikowany po śmierci twórcy tak to się zdarza w taki mamy problem z z Dziennikiem siostry Faustyny Kowalskiej tak i jakby te rząd to pułapki, więc bardziej powiedział, że to nie jest tak, że to jest brak świadomości najczęściej to jest tak, że dotarcie do tej wiedzy czy można bywa w niektórych sytuacjach bardzo bardzo bardzo bardzo trudne Puchatek trafił już w kinach no tak jest to również prawda jeśli jesteście państwo spragnieni no właśnie krwistych doznań związanych z ze Slash horrorem tego typu rozmawialiśmy o filmie trochę innym kontekście wydaje się, że to jest bardzo ciekawa sprawa domeną publiczną i to co do niej trafia to w jaki sposób artyści wykorzystują właśnie to co już można legalnie wykorzystywać remisować przetwarzać interpretować na nowo w kulturze bardzo dziękuję za rozmowę Jarosław Lipszyc prezes fundacji wolne lektury tę sprawę nam przybliża dziękuję bardzo, jesteś bardzo serdecznie dziękuję, bo to niesłychanie przyjemnie tutaj z państwem rozmowy teraz informacje Radia TOK FM słyszymy się tuż po nich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA