REKLAMA

Rusza kampania „STOP Przemocy! #przyjaźniedlaautyzmu”. Bo przemoc przy spektrum autyzmu jest dużym problemem

Kolorowe ptaki
Data emisji:
2023-04-01 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:39 min.
Udostępnij:

Niektóre przemocowe przykłady, które podają organizatorzy kampanii: Rozwiń »
*Trzynastoletnia Maja w spektrum autyzmu po raz drugi w tym roku trafia do szpitala psychiatrycznego. Przeżyła załamanie. Szkoła twierdzi, że jej autyzm to wymysł poradni i lekarzy, a dziewczyna – „histeryzująca, dziwaczna” – powinna wreszcie zabrać się do pracy. Rodzice słyszą od dyrekcji, żeby „potrząsnęli trochę córką, bo zginie w tym świecie!”
*Ośmioletni T. z diagnozą zespołu Aspergera jest poddawany „wzmocnieniom” w szpitalu psychiatrycznym. Mamie odmawia się kontaktów z dzieckiem częstszych niż dwa razy w miesiącu, jeśli chłopiec „nie odrobi zaległych wzmocnień”, czyli wielokrotnie nie przepisze i nie zapamięta pięciu linijek tekstu. W ramach kary za „złe zachowanie” nie może też pomachać mamie przez okno. Jeżeli znów będzie protestował, trafi do izolatki.
*Babcia opiekująca się wnuczkiem w spektrum autyzmu bezskutecznie upomina się o realizację w szkole zaleceń z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Chłopiec funkcjonuje coraz gorzej, doświadcza przemocy rówieśniczej. Przeżywa załamanie psychiczne. Wycofuje się, nie chce chodzić do szkoły. Ciągłe prośby babci o dostosowania i realizację zaleceń z OKS irytują dyrekcję, która licznymi pismami grozi, że wnuk będzie usunięty ze szkoły, a „niewydolna wychowawcza” rodzina podana do sądu.
*Marzena z autyzmem wymagająca stałego wsparcia i jej mama przez kilka miesięcy były pozbawione świadczenia pielęgnacyjnego, bo szesnastolatce odebrano punkt 7., dotąd zawsze przyznawany. Sąd uznał odwołanie mamy za zasadne, w momencie, gdy rodzina niemal straciła środki do życia. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rusza kampania społeczna stop przemocy przyjaźnie dla autyzmu kampania pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich ja nazywam Anna Gmiterek-Zabłocka witam wszystkich w programie twój problem moja sprawa proszę państwa problem przemocy właśnie wśród osób w spektrum autyzmu ich rodzin jest niebagatelnym to kilka przykładów zacytuje jest informacji prasowej właśnie kampanii społecznej stop przemocy trzynastoletnia maja w spektrum autyzmu po raz drugi w tym roku trafia do Rozwiń » szpitala psychiatrycznego przeżyła załamanie szkoła twierdzi, że jej autyzm to wymysł poradni lekarze, a dziewczyna jest histereza ująć ważna powinna wreszcie zabrać się do pracy drugi przykład 8 letni te z diagnozą zespołu Aspergera jest poddawany wzmocnienia to w cudzysłowie w szpitalu psychiatrycznym mamie odmawia się kontaktów z dzieckiem częstszych niż 2× w miesiącu jeśli chłopiec w cudzysłowie nie odrobi zaległe wzmocnień, czyli wielokrotnie nie przepisie nie zapamięta 5 linijek tekstu w ramach kary za złe zachowanie to w cudzysłowie nie może też pomachać mamy przez okno czy to nie jest przemoc kolejny przykład Marze na autyzm wymagająca stałego wsparcia i jej mama przez kilka miesięcy były pozbawione świadczenia pielęgnacyjnego, bo 16 latce odebrano pkt 7 dotąd zawsze przyznawany sąd uznał odwołanie mamy za zasadne w momencie, gdy rodzina niemal straciła środki do życia jeszcze 1 przykład dziewięcioletni Karol spektrum autyzmu nie zareagował na kilkukrotnie powtórzone polecenia nauczyciela gwałtownie przetrzymamy za ramię próbował się wyrwać i został przez nauczyciela obezwładniony skutkiem siłowego unieruchomienia były poważne obrażenia twarzy i trauma dziecka Karol boi się chodzić do szkoły, a sprawa trafiła do prokuratury czy to nie jest przemoc właśnie o tym teraz mnie w rozmowie z Jankiem Gawroński samo rzecznikiem wśród osób w spektrum autyzmu oraz jego mamą Sylwią Kowalską, która na co dzień prowadzi społeczne pogotowie interwencyjne dla osób w spektrum autyzmu ich rocznie w tym roku kampania z okazji społeczna okazji z jego szybkością owego dnia świadomości autyzmu w tym roku jest pod hasłem stop przemocy, a także zasięg autyzmu objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich prof. Marcina Wiącka w tym roku poruszamy temat szeroko rozumianej przemocy ten temat nie był brany przypadkowo, ponieważ Szanowni Państwo osoby rozwijające się spektrum autyzmu znacznie częściej niż siano łąkowe są bardzo często narażone na przemoc i szkołach ośrodkach wsparcia, ale nawet w rodzinnym w rodzinnych domach przykłady przemocy dużo jest przemocy nawet po przemoc może być też kwestia edukacyjna wywierana ze strony rodzi samo rzeczy co prawda też tam się, że to było traktowane jako przemoc domowa Presse edukacyjna i przemoc edukacyjna w tym wypadku dużo z tych przykładów m.in. siłowe przetrzymanie to był też jeden z postulatów klubu świadomej młodzieży do Rzecznika Praw Obywatelskich o zaostrzenie przepisów kodeksu karnego, który zaostrza kary pozbawienia wolności i uznaje siłowe przytrzymanie jako jedna z metod interwencji terapeutycznych jako przez mamę ja jako znamię przestępstwa art. 50 tego 100 pięćdziesiątego siódmego § 3 no właśnie syna teraz do ciebie może tyje prowadzi od już bardzo długiego czasu pogotowie interwencyjne interwencję właśnie w szkołach m.in. w szczególności wiem od ciebie rozmawiałem jakiś czas temu, że tych interwencji niestety jest coraz więcej również tych przemocowych jak rozumiem no absolutnie tak ta przemocy tegorocznych obchodach kampanii ona będzie bardzo szeroko ujęta, ale też będziemy chcieli odzwierciedlić wszystko to co realnie dzieje się w środowisku osób spektrum autyzmu z niepełnosprawnościami sprzężonymi i chcemy mówić bardzo głośno, że przemoc systemowa jest istnieje ona wkrada się brak dostępności edukacyjnej ona wkrada się w niej sprawiedliwy system orzecznictwa ona wkrada się w zaułki socjalno-bytowe, gdzie osoby dorosłe spektrum autyzmu wymagających szczególnego wsparcia są po prostu zwyczajnie wykluczone i zdane na niebyt chcemy zacząć nazywać rzeczy po imieniu mamy bardzo potężną dawkę studium przypadku z społecznego pogotowia interwencyjnego inicjatywy chcemy całego życia i fundacji autyzm Team chcemy o tym zacząć mówić głośno każdy przypadek każda indywidualna sprawa to jest dramat konkretnego człowieka to jest wielkie wyzwanie dla całych rodzin osób z niepełnosprawnościami jest nam bardzo trudno podołać ilości zgłaszanych spraw do pogotowia kiedyś to było na poziomie 69 w tej chwili dochodzimy do 90, a nawet 120 spraw interwencyjnych miesięcznie i one wszystkie dotyczą łamania praw osób z autyzmem i myślimy, że to jest czas najwyższy, żeby zacząć głośno mówić o tym co się dzieje, ale też pokazywać i pielęgnować, a może być może nawet promować dobre praktyki taką takie zapobieganie profilaktykę tam się oczywiście przecież tam, gdzie ona jest możliwe właśnie o to, żeby tę sytuację ratować nawet za cenę taką, że będzie to ratowanie na zasadzie bajpasów systemowych no właśnie ja czytałam tutaj w tej waszej takiej ulotce informacyjnej dotyczącej kampanii, że te przypadki są bardzo bardzo różne, że zdarza się, że nauczyciele czy bliscy zaprzeczają autyzm mówi, ale zdarza się też, że albo na porządku dziennym, że szkoła realizuje zapisów orzeczenia dziecko np. funkcjonuje coraz gorzej no tak jeśli chodzi w ogóle edukacji włączającej uczniów uczennic inspektora pismo to jest temat rzeka my mamy całkiem nieźle napisane prawo oświatowe do niego kilka lotnych rozporządzeń, czyli takich aktów wykonawczych to wszystko powinno hulać realia są takie, że ponad 70% rodziców które, gdy decyduje się w ogóle posyłać dzieciaki spektrum do szkół ogólnodostępnych i one tam po prostu giną, dlaczego giną, dlatego że nie są realizowane zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego podkreślić trzeba, że już na etapie samej poradni psychologiczno pedagogicznej i orzekania do celów kształcenia specjalnego te zapisy zaleceń są tak okrutnie ogólnikowy sposób ujmowane w orzeczeniach, że ja mam czasami wrażenie, że możemy na całą grupę osób dać te zalecenia nie do konkretnego człowieka, więc jak bardzo trudno potem w ciągu tych ustawowych 30 dni, kiedy rodzic składa życzenie do szkoły i zbudować edukację w szkole w zespole i płytowym dobre właśnie zbudować dobrą wielospecjalistyczny oceny poziomu funkcjonowania no i wymyślać fajne sprawny plan edukacyjny, czyli indywidualny program edukacyjno terapeutyczny dla tego młodego człowieka jeśli mamy taki stopień ogólności jeśli się nie pochylamy nad bardzo podstawowymi rzeczami czy tzw. np. te tak mam identyfikacją realnych potrzeb konkretnego dziecka ani wpisywania po prostu kiedyś bełkotu mam wrażenie czasem ogólnego już Niechcę wspominać o tym, że bardzo często dochodzi nawet do pomyłki w imionach do tego, że jest po prostu taka zasada kopiuj wklej ja myślę, że jest to nie tylko wielka krzywda dla tych młodych ludzi, ale też troszeczkę wykorzystanie takiej może nie wykorzystanie to jest złe słowo, ale nie włączenie tego rodzica, który ma prawo być mniej świadome, które ma prawo w maratonie życia z niepełnosprawnością czegoś nie wiedzieć, żeby właśnie go nie nie rozmawiać z nimi wskazać jak to powinno być zrobione, żeby te dokumenty służyły tym dzieciakom w szkole to są bardzo ważny dokument to jest konstytucja uczniów uczennic spektrum autyzmu z własnymi potrzebami edukacyjnymi w ogóle dzieciaków z UKS-em, dlaczego tak bardzo ogólnie do tego podchodzimy, dlaczego te zalecenia nie są realizowane te edukacja włączająca zrobią nam się takim dużym wyraźnym narzędziem my wyciągamy edukacji włączającej się coś dzieje jak ugasić pożar, a krzyż ona powinna stanowić profilaktykę ona powinna włączać wszystkich uczestników edukacji włączającej do wspólnego spaceru po tej edukacji w tym byciu w szkole na, ale mamy nie iluzje tylko inkluzje ja tak sobie pozwalam to nazwać mamy moc papieru do wypełniania, z których nic nie wynika, iż coraz bardziej dramatyczna sytuacja uczniów uczennic spektrum autyzmu wykluczony wykluczanych ze szkół ogólnodostępnych i osobie trzeba jasno głośno powiedzieć rozumiem, że miasto myśli to, że mamy iluzję ani inkluzja tak jest to jest Janek to na koniec już, gdybyś powiedział czy wy jako młodzi ludzie samo rzecznicy o tym temacie, który jest tematem przewodnim w tej chwili kampanii dyskutujecie czy to jest także do ciebie również docierają takie sygnały nie tylko tutaj społecznego pogotowia interwencyjnego, ale także właśnie do klubu świadomej i młodzieży Fundacja im też doczekają takie sygnały nawet groźby, które powinny wpływać bezpośrednio do fundacji to zamiast np. do formacji wpływają na skrzynkę facebookową klubu świadomej młodzieży co co też, że jest pewnym niepokojącym sygnałem pod kątem przemocy w tym roku w ramach kampanii stop przemocy aż tak strasznie autyzmu kampanie zaczynamy w ramach drugiej edycji akcji samo orzecznictwo rzecznika, czyli samo orzecznictwo spotykają się z Rzecznikiem Praw Obywatelskich prof. Marcinem Wiąckiem też zostanie też poruszony temat kampanii szkoła stop przemocy hasztag czy dzień autyzmu 5kwietnia będzie odbędzie się specjalne posiedzenie rady miejskiej w Łodzi, które też przy okazji jest pokłosiem uchwały która, która wprowadzi, która u ogłosi uznał, że na, dzięki której Łódź będzie miastem miastem ex która, która będzie miało strefę wolną od punktowej bieżącej oceny zachowania i bardziej sensorycznych to będzie też czy będzie to to wszystko idzie brak będzie dążył do tego, żeby to było w ramach prawa miejscowego, gdzie nie będzie miał prawo dyrektor Miedź w statucie szkoły nie będzie miał żadnych ani czy to musi to musi podoba czy nie nie będzie miał prawa mieć w statucie możliwości punktowej oceny zachowania jako oceny bieżącej oceny zachowania tak chcemy własne cele na czele głośno mówić o temacie przemocy, ponieważ te tak jak w tak jak wspominałem wcześnie to to niektóre w jego przypadkowi wielu są przemocy, jakiej doświadcza poza czasowym spektrum autyzmu ich bliscy oczywiście tutaj w informacji prasowej wszystko jest imiona nazwiska ze względów na dobro dzieci jest zmieniane, ale nie samolotem, ale sprawy są wszystkie są prawdziwe z prawdziwego zdarzenia autentyczne proszę państwa moim gośćmi byli Janek Gawroński i Sylwia Kowalska, którym pięknie dziękuję za rozmowę kampania stop przemocy przyjaźnie dla autyzmu właśnie rusza pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KOLOROWE PTAKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA