REKLAMA

"Nie tylko wielki nauczyciel, Paweł był jak metoda filozoficzna" - wspominamy prof. Pawła Śpiewaka

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2023-04-01 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jesteśmy już na antenie dr hab. Karolina Wigura kultura liberalna Uniwersytet warszawski wolny Uniwersytet w Berlinie dzień dobry Karoliną dzień dobry kłaniam się tam układa się państwu dr Jarosław Kuisz kultura liberalna również autor podcastu prawo do niuansów dzień dobry dzień dobry no rozmawiamy dzisiaj przy smutnej bardzo okazji w związku ze śmiercią prof. Pawła śpiewaka to była ważna postać dla polskiej kultury i w szczególności także dla kultury liberalnej Rozwiń » mówiliście o nim wielokrotnie też po jego śmierci jako o kimś, kto właściwie był takim dla was inspiratorem filarem ktoś, bez którego właściwie być może kultury liberalnej w każdym razie w takim kształcie w jakim ona dzisiaj jest i funkcjonuje by nie było nie było WUM no to zacznijmy od po prostu takich pierwszych skojarzeń wspomnień, jakie wam przychodzą do głowy w związku z Pawłem szlakiem nie on się przyznam kojarzy z aniołami, bo kiedyś do mnie napisał i zaproponował rozmowę o aniołach właśnie okazało się, że jest wielkim znawcą żydowskiej Angiologii i różnych innych geologii i rozmawialiśmy sobie tych aniołach na innej antenie jeszcze dawno temu, ale pamiętam tę rozmowę bardzo dobrze i też byłem pod ogromnym wrażeniem tego, że no zupełnie jakieś takie dziedziny której, którą bym go nie podejrzewał był naprawdę niesamowicie odczytany i zapamiętałem takiego człowieka bardzo takim żywym temperamencie niezwykle błyskotliwym umyśle bardzo sympatycznego przyjaznego to moje skojarzenia teraz wasz w jak zaczęły się opowiadać o tym, że to jest dla nas bardzo osobiście ważna osoba to wczoraj przypomniałem sobie jak to się wszystko zaczęło Rosie stała dla nas bardzo ważna osoba wy mówicie jest dywanami WHO Jarek studiował na prawo i naprawie na filozofii i tak jest jak we trójkę siedzimy spotykaliśmy się w barku na wydziale filozoficznym, gdzie się zastąpiło nieśmiertelną KW się w każdym razie no i czy tak było, że na tym miejscu trzeba było te seminaria różne to chodziło na seminaria czasem się tak chodziło trochę bezmyślnie, żeby kolejne seminarium i tam trafiłam na zajęcia Pawła śpiewaka były takie zajęcia o totalitaryzmie wtedy Jarek nie zapytała czy warto tam pójść na te zajęcia my jesteśmy przy spróbuj nią są w porządku Jarek raz poszedł powiedział to nie jest w porządku to jest fenomenalna chodzimy na to by tak się tak się wszystko zaczęło tam na tych zajęciach o totalitaryzmie teoriach totalitaryzmu czytaliśmy m.in. Hannę Arendt, a rozmowy były takie i nie mogliśmy przestać nie mogliśmy skończyć wojną nawet tego, że w Instytucie socjologii ówczesnym trasę wydział socjologii w Instytucie socjologii wczesnym zajęcia mogły trwać do 2 godzin był taki ewenement tej Karolowi i i nawet 2 godziny nie wystarczały i w końcu tak fajnym stoimy po tych zajęciach Paweł stoi Paweł Śpiewak stoi mówi Słuchajcie to chyba trzeba jakoś inaczej zacząć rozmawiać, bo zajęcia uniwersyteckie to nam nie wystarczają chodźcie zrobimy w seminarium domowe i i może trzeba powiedzieć, że ja byłem wtedy w ciężkiej rozpatrzy, ponieważ trafiłem na wydział, który przeżywał wielki kryzys edukacyjny to były to była ta wtedy, kiedy wszystkie śluzy zostały otwarte i w zasadzie Unii niektóre wydziały nie wszystkie niektóre utraciły walor jakiejkolwiek socjalizacji studentów to się skończyło taką katastrofą trochę, jaką widzimy teraz wiele osób wiem, że żałuje tego co się stało fakty były takie, że były zajęcia masowe poza wyjątkami podkreślam wyjątki zawsze trafiają, ale co do reguły katastrofalnie prowadzone w przepełnionych salach jakiś wynajmowanych kinach tak by to było to po prostu koszmar, bo ja miałem parę fenomenalnych nauczycieli liceum i trafił na studia i tworzenie studia były dla mnie ogromnym rozczarowaniem i zacząłem szukać innych miejsc wspominaliśmy o filozofii tam rzeczywiście udało się trafić kilku osób w zupełnie wspaniałych w ogóle był desant z takich swojego roku gitary tak wraz z prawników przychodziło, a nie to była co było to było chwytanie się rada, żeby w ogóle utrzymać nocna na powierzchni, bo wiele patologii, które dzisiaj uderzyły do sfery publicznej związanych ze środowiskami prawniczymi to już wtedy było widać, że źle się dzieje no to jest przeszłość, ale trafili trafiłem między nimi prawdę to były podróże między w jej ramach wpisu w postać, czyli między filozofią socjologią i zajęcia prowadził Paweł Śpiewak Józefa ożył i to był fenomenalny zajęcia z początku studenci tam byli no kapitanie większość z nich znają państwo różnych ról społecznych dzisiaj publicznie i kiedy kończyło się to po prostu miałem takie dojmujące wrażenie jak my chcemy czegoś, że to jest naprawdę wyjątkowe czy jesteśmy otoczeni takim taką taką miernotę edukacyjną w tym momencie, że może nawet kilka tych spotkań to będzie coś takiego na proste fajnego, a i niewiarygodna rzecz zdarzyła Paweł się zgodził Józek wtedy też trzymali się razem potem ich drogi rozeszły się zwrócił i zaczęło się coś co trwało blisko 10 lat prawie dekady, więc sprawę, bo potem Józek poszedł swoją drogą Paweł poświęcił młodym dzieciakom, gdzie czyszczenia komina elekt oralnej prawie dekady swojego życia wyglądała także co trzy-cztery tygodnie spotykaliśmy się w domach różnych osób upadła u nas w różnych miejscach potem do tego doszły wyjazdy do takiej wiejskiej chałupy Pawłat niesamowite naprawdę wiejskiej takich chłopskiej chałupy, którą miał i tam jeździliśmy oczywiście była zabawa na całego i wieczorami w środku dnia Otóż najróżniejsze konfiguracje czytaliśmy eseje filozofii polityki, więc no zabawa Hana Arendt zabawa jeśli ich i zajął Berlin odwiedzaliśmy miejsca pamięci okoliczne i dopiero po latach po latach zdaliśmy sobie sprawy trochę jak materiał chce czy Paweł nam dał coś co sam dostał dostał to coś dostał więcej jak policzyłem później 30 lat wcześniej w domu w domku Jerzego Jedlickiego, który do, którego w ulicy balonowej przy ulicy pięknej nazwie balonowej Warszawy w Warszawie w 1970 ładna ulica 1976 roku po śpiewać i Marcin król przyszli do profesora dyski powiedzieć, że może byśmy zaczęli się spotykać się spotyka się przez kilka lat Nolana proszę państwa pierwsza liga w i i z tego się wzięła Res publika nowa potem oni tak sportowa-li i po latach zrozumiałem to było po latach, że kiedy nasze seminarium, bo ludzie zakładali rodziny prawda w pracowali zawodowo po trudny do utrzymania, ale po prawie 10 latach w no ja po prostu cieszyć się musiałem byłaby ogromna szkoda tylu ludzi naprawdę wykształconych w dzięki Pawłowi w sposób bardzo szczególny już to skoro Wlazło no i powstała kultura liberalna Karolina coś chcesz dodać albo jakieś skojarzenie ta opowieść Arka wywołała jeszcze uczy wydatkować to jest ten obraz tak tak żyć tu mnóstwo znam to teraz wraca, bo to jest także, że pewne pewne sprawy w naszym życiu gdzieś tam, kiedy pojawia się ta rodzina już praca zawodowa na całego dotychczas studenckich dziś odchodzą, ale teraz ze śmiercią Pawła śpiewaka wszystkie rzeczy się przypomniały, więc 2 rzeczy jeszcze wrócę na chwilę na zajęcia na ulicy Karowej, czyli na obecnym wydziale socjologii UW tamtych zajęć pamiętam jeszcze więcej bo, bo profesor śpiewać zawsze prowadził jednak zajęcia kursowe też i pamięta z zawsze było tak samo zaczynały się zajęciom najczęściej prowadził zajęcia te są to samo seminarium się 23 lata, więc zaczynało się zajęcia tłum ludzi wsiadał malutką salkę 303, kto je, kto był ten wie, że jest to sala mała ma rozkoszne zupełnie okrągły stół spełnia tutaj taka sama też taki nieduży tam wszyscy tak sprzedali ten stół plus siedzieli na podłodze oczekiwali co tym razem się tutaj wydarzy i pamięta się zaczynają zajęcia o lekcji się do te tak wielu dwuletnie, więc siedzi ten tłum i Paweł Śpiewak mówi tak no dobrze proszę państwa to ja rozumiem, że jest dla nas oczywiste, że po tych 2 latach wasza znajomość Alexisa de Villa będzie tak dobra jak moja Karola Marksa po studiach w Polsce ludowej, niech więc oczywiście wszyscy się wszyscy się uśmiechnęli, ale tak nasza wiedza na temat tak chwilę potem była taka, bo zajęcia Pawła śpiewaka to były zajęcia, na których się naprawdę czytało i to były, bo Paweł Szarek tę nadzwyczajną cechę, że z nim można było się kłócić do tego stopnia, że można było nawet się kusić dosyć gwałtownie nawet formułować dosyć gwałtownie, ale był tylko 1 warunek trzeba było mieć amunicję ją bardzo często mówiono bardzo fajnie żyć się dobrze myśli ale gdzie marzeniu amunicję przeczytała jak ty możesz tak krytykować, gdy jeszcze dobrze tego nie zrozumiałość ty musisz najpierw tak przeczytać, żeby dosłownie myśleć tym autorem choćby się całkowicie nie zgadzał od początku jak już myśli tym autorem, a tuż może zacząć krytykować, którzy w porządku w bardzo ważna w ogóle szkoła myślenia i rozmawiania absolutnie tak boję się też zastanawiam w ogóle no dobrze to ten fenomen Pawła śpiewaka jako nauczyciela to jest jakby 1 rzecz, że ten ten nauczyciel swoją drogą bardzo oszczędny podczas zajęć to nie było także Paweł Śpiewak Dobromir siedział w ten był dokładnie ten Sejm nie należą pozwala temu dziczeją wybrzmieć i tak pan siedzi niby nas w ogóle nie patrzy w ogóle nawet nas nie słucha dziś coś co pisze w tym swoim przycisku i my tak trochę ponad nim rozmawiamy i potem dziś po godzinie on zaczyna coś mówić i po prostu przedstawia intelektualnie całą sytuację byłem wielkim znowu jedziemy, więc tak się starają, że oprócz tego, że fenomen Pawła śpiewaka jako nauczyciela to też jest fenomen ta jako metody filozoficznej to znaczy, że metoda filozoficzne, która jest czytaniem myśleniem i odwracaniem on mówi to tylko wam się tak wydaje, że tak jest tak naprawdę jest dokładnie na odwrót i właśnie zaraz wam to udowodni i powiedzieć cały czas nie wierzę w to, żeby życie Pawła z nami nie ma, bo w wszystkim się kojarzy z Pawłem konie rozważania o śmierci na rzecz władz w ogóle był nieobecny to to był także człowiek tak pełen namiętności wszystkich rejestrach wiele osób powiedzmy wprost irytował właśnie tą niezależnością, ale jednocześnie to był ten rodzaj niezależności, który przyciąga innych i mam wrażenie był w pełnym biegu widziałem niedawno w świetnej formie fantastycznie intelektualny prawda trudno mi się trudno się z tym pogodzić mam wrażenie, że jest tak jak montowania anten pisał, że chciałbym umrzeć chodząc puste, ale nie myśląc o niej za śmierć siebie w Carolina Wigura Jarosław Kuisz są z nami teraz informacje do tej rozmowy o Pawle śpiewaku wspomnieniowej niestety wracamy wciąż z nami Karolina Wigura Jarosław Kuisz rozmawiamy o Pawle śpiewaku zmarłym niedawno przyniosły Jarku dosyć dużo różnych materiałów tutaj naraża ich pokazać oczywiście, bo jesteśmy w radiu bez wizji, ale może opowiedzą o tych książkach tych numerach Res publiki, które masz no słuchaj rozkładane tutaj na stole nowo to jest także, że Paweł był intelektualistą, który nie odwracał się plecami do sfery publicznej wprost przeciwnie niejednokrotnie jak rozmawialiśmy prywatnie przychodziło mu zapłacić jakąś cenę za to za to zaangażowanie w sferę publiczną, ale dla niego to było jak najbardziej uzasadnione i doświadczeniem życiowym i intelektualną rolą rolą intelektu społeczną rolą intelektualisty, który w Europie Środkowo-Wschodniej w ogóle nie ma prawa się odwracać plecami do rzeczywistości i do polityki i polityki, więc jego namiętności były ogromne i część z nich była związana z tym z aktywnością w życiu publicznym wraz z Marcinem królem przecież w współ tworzyli i no taką intelektualną petarda, czyli tą pierwszą Republikę właśnie króla śpiewaka, kiedy przegląda się dzisiaj numer właśnie mam tutaj w sztukę dla państwa w numerze Res trochę też, bo to jest ten charakterystyczny jest Res publiki z końca lat osiemdziesiątych NATO to jest Super inspirujące co znaczy widać, że po pierwsze nie przypadkiem jesteśmy kulturą liberalną, bo kultura zajmuje w tej ogromnej poczesne znaczenia otwieramy numer Res publiki tam są ilustracje Teresy Pągowskiej Jana Tarasina prawda, więc w ogóle pierwsza liga malarstwa rozważania są na takim poziomie, że do dziś są szalenie inspirujące i w wielu wymiarach profetyczne bo kiedy przyglądamy się tym krytykom liberalizmu to bardzo często można wziąć tekst Pawła z tamtych lat, żeby od razu zauważyć co nie grało w tej recepcji liberalizmu takiego ekonomicznego i choćby on wprowadzał różne różne pojęcia korekty nóg czy go słuchano czy nie jest inna sprawa, ale jedno z takich wielkich korekt było myślenie w kategoriach dobra wspólnego na obszarze liberalizm coś takiego no nie oczywistego dla naszych zachodnioeuropejskich amerykańskich liberałów i wywodzone z doświadczenia 2 totalitaryzmów mnie, przeglądając nasze ukryte jest stary numer publiki ujęło to, że trafiłem na taki jego tekst o przyjaźni i liberalizm sprzyjać chcę tam słowo słowo bardzo wydawałoby się owce i on napisał m.in. o tym, że przyjaźń jest taki mikrokosmos świata tu zacytuję w obrębie przyjacielskich związków uczymy się zgody sztuki przekonywania praktykujemy dobro, które przerasta poszczególne interesy i przyjemności, a z drugiej strony przyjaźń, jaką postawę życzliwości zdolności wychodzenia poza siebie jako wspólnota przy podobieństwie równości duchowej wyznaczać kształt Res publiki rzeczy publiczne bardzo dobrze trafnie napisana to nie jest taki wulgarny liberalizm właśnie właśnie to jest to jest ogromna ogromna różnica i przyjaźń to jest to co Paweł oferował ta intelektualna przyjęć nie było nieporozumień intelektualna przyjeżdża coś co Paweł oferował tym tych Band Dżem dzieciaków, która zbierała się na seminariach domowych przez te prawie 10 lat to było coś bardzo ważnego, bo może może morze ludzi dziwić, ale Paweł przeniósł i przeniósł do trzeciej Rzeczypospolitej tworzenie środowiska i 3, które tworzy środowisk miało sens jak pisał Jerzy Jedlicki 92 powiedzieć nas tego wieku jest w Polsce ludowej to jest taki taki taki łańcuch pokoleń, a Paweł przeniósł i po latach mogę powiedzieć, że to była jego odpowiedź na kryzys edukacji wyższy, choć już coś takiego się spotykaliśmy i Paweł mówił dobrze to jedziemy czy po 2 pół godziny 3 godziny rozmowy prawda, a nowy do zmęczenia tekstu do zmęczenia człowieka, czyli na serio nie było tej konwencji, że dzwonek na przerwę prawda jasne to niesamowita napaść na jakość w ogóle nie myślenie na serio tak to jest coś tak w Paweł często powtarza z lekkim przekąsem, bo przyznał polityką, więc oni są absolutnie ideologicznie są, a intelektualnie mówi, żeby był bardzo rozczarowany swoimi kolegami przyjaciółmi były mistrz ze środowiska gdańskich liberałów, których w no napisał taki ważny tekst w tomie dla dedykowanym dla Aleksandrowi Smolarkowi edukacja liberalna i tam tak taki rodzaj z no krytycznego spojrzenia jest rodzaj takiego podsumowania w zasadzie wtedy 20 lat czy można poniżej 30 lat w tym tekście zawiera takiego podsumowania jak to nie wprowadzano korekt do tego programu liberalnego, które były niezbędne po komunizmie to znaczy no w choćby spory ruch rozgrywał kiedyś ludzi do czerwoności o lustrację no trzeba było Paweł bardzo zdecydowanie się wypowiadał za tym, że trzeba oczyścić życie publiczne dalej w występował przeciwko sekcie warstwą to jest jego zarzut on bardzo krytykował był pewną ogromny niezgodnie z gazetą wyborczą tutaj był wielki konflikt Adam Michnik kontra Paweł Śpiewak pamięta łowisko Res publiki trzeba o tym powiedzieć jasno, bo to była rzecz, która nie była tylko na płaszczyźnie osobistej jakiś tam niechęci, ale była ogromna intelektualne różnice są do tego jak rozprawiać albo nie rozprawia z przeszłością, jakie wnioski z tego wyciągamy dla dla dla polityki i wreszcie czy wolno występować jak Paweł napisał, że mamy do czynienia z formacją polityczną występującą w prasowym przebraniu to było rzecz napisana w 2009 roku takie prawo i spraw rośnie, bo jak czytam ten tekst jest wielkie ostrzeżenie na wielu płaszczyznach przed pychą arogancją, która może kosztować utratę władzy i zlikwidowanie tej tylko wejścia na ścieżkę liberalizm to jest krytyka prowadzona ze strony jak podkreśla tytuł tekstu edukacja liberalna jest jeden z jego naj najlepszych tekstów aktualny do dziś słucham myślę o tym, że dla Pawła śpiewaka były bardzo istotne te teksty klasyczne prawda to znaczy ta edukacja liberalna to definicja przyjaźni to pobrzmiewa w tym etyka znikoma chińska stacja to Tales, czyli ten liberalizm jest inspirowany bardzo klasycznymi tekstami, a jednocześnie ich niesłychanie osobistym osobistą interpretacją prawną, bo dla Pawła śpiewaka było istotne czy tekst dociera do samego sedna on np. kiedy ja mu oddawał swoje teksty na jakiś tam etapach rozwoju naukowego on zawsze pytał, a trzecie to bolało, bo to zabolało jak pisała jeśli za, jeżeli zabolało to dobrze co właśnie znaczy, że zabolało to znaczy, że to miało być coś co osobiście zbiera pewną energię intelektualną my mieliśmy na ten temat bardzo ciekawe dyskusje ja pamiętam, kiedy przyszłam do niego powiedziałam mu tak fajnym takim cichym głosem, że tak doktorat to ja chciałbym napisać wybaczenie i myślę sobie będziesz mnie śmiał to jest w ogóle na temat Instytutu socjologii wybaczeniu socjologia wybaczenia, a mówi aż to jest doskonały to naprawdę interesuje to świetnie to wóz to polityka każdy osobisty temat wkładasz w politykę można powiedzieć, że to tak przeprowadzać taką psychoterapię wręcz Paul przyjaźni o polityce rozmawiamy o przebaczenie o polityce rozmawiamy i to zupełnie niesamowite zresztą chciał jeszcze dodać, że jest jeszcze cała jesteś cały temat stosunków polsko-żydowskich w ogóle temat żydowski upadła olbrzymi ważny temat i też to jest temat, gdzie on jest w ostatnich latach swojego życia poświęcił temu szczególnie wiele czasu, ale zajmował się tym już jako badacz mu znacznie młodszy jest ta jest ten znakomity jego tekst, który się nazywa Shoah drugi upadek to jest tekst, z którym szczerze powiem, że intelektualnie gdzieś tam spotykam się jeszcze cały czas oznaczony cały czas jeszcze przeszkadza ten też w takim sensie intelektualnym żyje usiłuje zrozumieć czy Paweł Śpiewak miał rację czy nie i on tam pisze coś takiego że, że nazizm to było w istocie samobójstwo, że często myślimy zakładamy, że Niemcy zniszczyli całą Europę Paweł Śpiewak mówi Niemcy popełnili samobójstwo, ale na czym polegało to samobójstwo w sensie kultury nie po prostu na doprowadzeniu do zbombardowania zniszczenia swojego kraju zdziesiątkowani ludności, ale ono ma też ten wymiar teologiczny to znaczy, że mamy religię chrześcijańską, która w ramach show, czyli zagłady Żydów doprowadziła do zniszczenia Boga że, niszcząc Żydów niszczono Boga, Ergo Boga chrześcijańskiego i to jest to jest ten drugi upadek to znaczy pierwszy upadek oczywiście upadek człowieka grzech pierworodny drugi upadek ten upadek chrześcijaństwa, które zniszczyło samą siebie muszę chodzić często jest także do dzisiaj tak szokujący i inspirujący, że Rze, że nadal wart naprawdę głębokiego zastanowienia, bo jednocześnie to jest przecież założenie, że Shoah jest całkowicie wyjątkowe oczywiście w Wiśle co natomiast wzrostu cen w wspominamy przy mam powiedzieć, że w życiu spotyka kilka osób, które jest mają nas w znaczeniu tak, iż w razie to jest to że, aby był taką osobą pełną trudno osobom one to o tyle od siebie taki fragment Arendt, który znalazłem w, kiedy cytuję, dlaczego Arendt tak bardzo dla niego ważna, że ona pragnie złożyć hołd Carlosowi powiedzieć czy, że myśli grecka nauczyła ją czym jest radosne dzielenie się światem, który mimo wszystko wart jest podziwu i samo orzeczenie muszę powiedzieć, że pan dzielił się tą radością świata w sposób w nie niesamowity, a przecież cała historia Holokaustu, którą się zajmował intelektualnie to był uczeń, który się składu i pamiętam, że są takie momenty wielkiej wdzięczności, kiedy chyba po raz 0102. pojechaliśmy do Izraela tam no osób gotowych do dyskusji takiej intelektualnej bardzo dużo się spotyka i pamiętam że był taki moment tak naprawdę ostrej dyskusji, w której ktoś po prostu nowych przejechał się po tych narodów Europy środkowo-wschodniej za to jako nasze zachowywały w czasie drugiej wojny światowej i byłem w stanie z dań znajdą się dało spokojnie rzeczowo rozmawiać na ten temat porozmawiać przedstawić argumenty prawa jednej z2 strony złożonej sytuacji jeszcze do tego właśnie ten wymiar filozoficzny wprowadzić pamiętam, że pan szansy rany boskie bez Pawła ten nie byłbym przygotowany do tej rozmowy z osobami, które mają jak najbardziej prawo do tego, żeby występować w takich emocjonalnych pozycji rozgoryczenia żalu nawet pretensji już po po kilku pokoleniach, a i tak sobie funkcję ogromną wdzięcznością, bo bez tych lektur na temat marca 68 NATO drugiej wojny światowej Paweł nie nie przyjmował bezkrytycznie tego co Jan Tomasz Gross pisał, a myśmy o tym mieli ogromne dyskusje o filmie Shoah prawda land mana i i ona on przygotowana do tego, żeby można było porozmawiać choćby polsko żydowskim nie portu Polacy to, że dziecko prawdziwie polsko żydowskiej rozmowie i muszę powiedzieć, że byłemu za to niezmiernie niezmiernie wdzięczny po w tym momencie udało się tą metodą Pawła wysoką ratę za Warszawę prawda przekonać kilka osób Izraelu do tego, żeby się, że trzeba pracować nad przyszłością nie z zatrzymywać się tylko na tym co było, więc z no nie są błahe sprawy ja sobie wspomniane powiedziałeś o tym, że Paweł potrafił zorganizować pięcio sześciogodzinne seminarium o 1 wierszu pan też czekaliśmy fuga śmierci po lasach, ale też nie przegraliśmy ją funduszom do tego stopnia, że do dzisiaj potrafię jeszcze powiedzieć czarne mleko pijemy rano pijemy pijemy i to jest naprawdę także po 1,5 godziny, kiedy nam się wydawało, że skończyliśmy temat Paweł robił przerwę potem mówiono to chyba teraz głębiej rozmawiamy prawda jest to metoda błąd nie powiedziałeś Sokrates Warszawy helem w ten po całej nocy różnych tam rozmów zabaw rano projekt staje Paweł siedzi na ganku chałupy chłopskiej tam papierosek Kawka już Gazeta PL wywiad w dobrze ten obraz zostaje z nami bardzo dziękuję za piękne wspomnienia o Pawle śpiewaku dr hab. Karolina Wigura dziękuję bardzo, Karolina dziękuję bardzo, dr Jarosław Kuisz twórcy kultury liberalnej no i uczniowie przyjaciele Pawła śpiewaka również no to jest już ostatnia rozmowa też w tej sobotniej audycji Katarzyna Morawska Bielecka oczywiście ją wydawała realizowali dwunastej Maciej Gorczyński dwunastej Krzysztofa Lesiewicz ja nazywam Tomasz Stawiszyński wszystkiego dobrego no i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA