REKLAMA

"Dziecko nie powie, że źle widzi". O krótkowzroczności dzieci

U TOKtora
Data emisji:
2023-04-01 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:02 min.
Udostępnij:

Czym zajmuje się optometrysta? Jak zdrowo korzystać ze smartfona? Co pandemia i lockdown zrobiły naszym oczom? Rozmowa z dr Anną Marią Ambroziak, dyrektor naukową Centrum Okulistycznego Świat Oka, adiunktką na wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, wykładowczynią na Europejskich Studiach Optyki Okularowej i Optometryki.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska proszę państwa w tym programie chciałabym się zająć krótkowzrocznością mówiąc najprościej mówię krótko zręczność i myślę sobie, jako że jestem krótko widzem ten program no właśnie musi się przekonać jeszcze jest coś dla mnie w tej materii w moim wieku krótko widzę zostałam znaczy zostałam okazało się, że źle widzę, gdy miałam 89 lat potem się szybko posunęło na jej od lat po prostu noszę okulary i zaprosiłam Rozwiń » specjalistka chorób oczu panią doktor doktor nauk medycznych panią Marię Annę Ambra dzień dobry dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu pani doktor jest dyrektor naukową centrum okulistycznego świat oka jest także adiunktem na wydziale fizyki Uniwersytetu Warszawskiego wykładowców na europejskich studiach optyki okularowej i ob to metry ja od razu zapytam od Tuska inną rzecz to słowo zaczęło pojawiać się w naszym słowniku optometrysta optometrysta co to oznacza bardzo dobre pytanie dziękuję to ono jest bardzo ważne w aspekcie tego czy będziemy rozmawiały, czyli rozwoju widzenia i dlaczego tak ważny jest rozwój widzenia zmysłów, dlaczego mówimy im naszą uważność ma być jak podrośnie skierowana, bo ten idealny świat to jest działanie wspólne specjalistów ochrony wzroku mamy się tak wspólnie nazywane ich w tym świecie nazwijmy to idealny, ale my tak właśnie pracujemy chociażby Świerczoka im kilku lat pracujemy razem optometrysta pomysł jak kiedyś mówiłam fundamentem okulistyki to jest codzienna nasza praca jest taki taka wspólna i uzupełniamy swoje się wiedzą pomiarami to jest także pracujemy absolutnie razem ręka rękę i też patrząc tutaj na NATO będziemy mówiłem powiedzmy sobie wprost, gdyby pani panie w wieku 4 lat powiedzmy Piła jak tak jak niektóre kraje tak badają i oby tak kiedyś było u nas walczymy o to czteroletnie maks 6 letnie dziecko 45 lat jestem idealny moment czas dla pani na badanie tak jak powinno być, że bada młodego człowieka dziecko, które mieli jak może widzieć optometrysta najlepiej, gdyby on jeszcze był artystą może tam druga osoba czy ktoś od ruchów oczu upiekłam to jeszcze okulista oczywiście pediatra i to dziecko w tym wieku też mieć wszystkie szczepienia i do tego dążymy, bo to jest to nad tym pracujemy my miauczy już na wydziale fizyki na Uniwersytecie warszawskim optometrysta uchwała od 12 lat tak naprawdę to media w Polsce akurat równolegle zbiegło się te historie z moją przygodę okulistyczną i 27 lat temu pierwsze roczniki optometrysty ne ja tak naprawdę od początku konferencji organizowałam uczyłam wykładała, więc jest to tak bardzo bardzo bliska mi dziedzina wiele wiele roczników nauczyłam i pracuje w dni, ale pani doktor złe dalej zapyta, ale czy właściwie zajmuje optometrysta optometrysta też osoba dyplomowana, która wykonuje pomiary narządu wzroku, czyli umiar nie miarowo ości w układzie narządu wzroku pamiętajmy, że spadamy nie ostrość wzroku czy widzenie komputerowe 1 tylko jedno oko drugi oko od łączne widzenie przestrzenne prowadzimy terapię widzenia optometrysta dyplomowany kwalifikuje do wszelkich możliwych form korekcji wzroku i pomaga nam w tym, czyli nie tylko okulary nie tylko soczewki kontaktowe nie tylko laserowa korekcja wzroku czy wewnątrz korkowa po w pani słowach pojawiło się coś co mnie zaintrygowało i myślę, że to wyjaśnimy, bo pani zaczęła to zdanie, gdyby pani w wieku 4 lat trafiła to znaczy sugeruje pani, gdybym ja w wieku 4 lat trafiła do tych specjalistów to co dzisiaj nie miałabym tam -6 minut 7 i pani Ewo, to jest świetny przykład pytanie jest, kiedy pani świetnym pani redaktor przykładem, ponieważ rozmawiamy pierwszy raz ja tak pozwalam sobie też użycie tego imienia i wielcy dziecko nie wie jak może widzieć jest 1 rzecz nie powie nam tego i ten narząd wzroku stan narządu wzroku wpływa na rozwój całego naszego młodego człowieka nasze dzieci pamiętajmy też o tym, że no tutaj pewien znak zapytania, gdy państwo widzieli moją twarz po pytaniu pani redaktor był, bo parę lat temu ładnych parę lat temu jak pani była 4 latką, a czynniki genetyczne czynniki ta epi genetyką, czyli czynniki środowiskowe troszeczkę inaczej się rozkładały ody, a ostatnie lata cyfrowy świat, a praca zdalna zmiana też się tego co się dzieje w naszym powietrzu jest wiele czynników środowiskowych mniej przebywamy naturalne oświetlenie aktywności fizycznej itd. tak dalej rozmawiamy jeszcze o tym sprawia, że przesunęła się przesunęła się waga czynników środowiskowych wiemy również, że takie czynniki środowiskowe jak właśnie edukacja porozmawia nowe schody włościach pracy wzrokowej równa się właśnie krótkowzroczność, więc UE geny są genem nadal mają bardzo duże znaczenie, jeżeli jedno lub oboje rodziców ma krótkowzroczność to dziedziczymy, ale tych celów jest prawie 200 i dziś liczymy pewne cechy samej budowy gałki ocznej, ale też budowy tego co w tej naszej gałki oczne jest taka błona naczyniowa twardówki, czyli struktura, która trzyma kształt i też dziedziczymy przeprowadzanie tego sygnału gałki do mózgu, bo pamiętajmy, że widzimy mózgiem i tutaj też od razu inne, czyli tych genów jest bardzo wiele większą siłę ma teraz zdecydowanie większą niż geny ma mają czynniki środowiskowe i może od razu rozwikłać 1 rzecz, bo ten numer włości układzie optycznym, a w przypadku najczęstsze jej liny nowości, czyli wady refrakcji wadę wzroku krótkowzroczność, które będziemy mówiły to jest efekt wydłużania się gałki ocznej do tego jeszcze wrócimy, ale też sobie zapamiętamy tak jak byśmy za zaciął się, a zaczęło się punktowanie tego palą pani, czyli dziecka takiego właśnie to jest pytanie, kiedy od urodzenia już musimy pilnować rozwoju gałki ocznej i tzw. procesu normy zręczności, czyli metropolizacji pani doktor myślę, że wtedy sądzę, że ciągle teraz pani powiedziała chcielibyśmy by tak byłoby dziecko czteroletnie trafiło ta rzecz pojawia się dziecko do szkoły, ponieważ szkole pojawia się rzecz postać wymiernej przynajmniej w tej tak było widzieć na tablicy nie widzieć widzi pierwsze ławki widzę, a widzieć w trzeciej nie widzę, dopóki nie było tej tablicy prawda te DEK pani mówi dziecko nie wie jak ma widzieć, bo nie opisze ostrości czy widzi ostrzej czy słaby kwiatka, który jest odległości 5m prawda tak jest, ale zwrócił na to uwagę, że właśnie ten, bo rozumie widzenia ten czas dlatego tak podkreśla miedzy 0406. rokiem życia chcę powiedzieć, że jest za późno popiersia jest 1 rzecz nie zapominajmy o sobie to jest bardzo ważny, że zasadniczo w tym wieku wszystkie wady wzroku muszą być dziecka skorygowane i to, czyli badamy pierwsze dziecko w wieku 7 urodzony w czasie odda wieku na pkt 9 miesięcy i później badamy dzieci raz na rok to jest bardzo ważny, ponieważ nikt nam nie odda tego czasu Vive przepraszam przepraszam to co pani mówi to jest pewien postulat, bo pani mówi to tak badamy co się teraz dziś tak w ogóle nie jest życie wiemy właśnie na zasadzie tych też tutaj powiedzmy jasno to, że w naszym kraju jest o systemie ochrony zdrowia inaczej zostawmy tego to nie jest moment ciszą rozmowach w zaleceniach wszystkich towarzystw medycznych europejskich polskich światowych pediatrycznych jest jasno powiedziane, kiedy badamy dzieci w jaki sposób wytycznych od populistycznych optometrysty ech, to są standardy postępowania i to to są to są jasne sytuacje i tak i tak powinniśmy tak tam dzieci, więc dziecko pamiętajmy ma mieć w pełni skorygowaną wadę wzroku, ponieważ dzieci mamy taki element akomodację, czyli możliwość wyrównania też wady wzroku, ale pamiętajmy, że dziecko niknie, nawet jeżeli ma dużą wadę wzroku w 1 w obu oczach niemiarowe ość, jeżeli na jego siatkówce tak jak krótkowzroczności pojawia się ostry obraz to środków otrzymuje sygnał, że nie widzę i rośnie czy ten pan nasze cały czas pompuje pompuje wydłuża się gałki oczne i krótkowzroczność postępuje dlatego też krótkowzroczności pamiętajmy należy korygować wady refrakcji w pełni, a wręcz nowoczesnych takich różnych konstrukcjach korygujemy cały środków po również obwodową, czyli wrócimy do tego może dziecka, który jest urodzony w czasie badamy je i ten element najważniejsze, żeby przed powstaniem krótkowzroczności mamy najwięcej do zrobienia i to jest moment, żeby była pijemy dzieci i od jak krótkowzroczność nie zacznie się w wieku 46 lat powiedzmy, gdyby tam zaczęło się miną współ -1 i naturalnie wtedy wyobrazić sobie policzmy to pani redaktor mi tak szczerą sześcioletnie ma -1 i co roku będzie miało jedno dioptrii więcej i teraz zatrzymajmy się nawet to jest lepiej o tym myśleć i walczmy mamy krótkowzroczne dziecko, a w wieku 20 wiemy już teraz jeszcze tego wróci może 20 lat nie jest zawsze koniec krótkowzroczności czynnym i 28, czyli zobaczymy to dziecko z -1 zrobiło nam się minus to -14 naście tak to jest bardzo bardzo ważne, żeby mieć nie tylko o tym rozmawiamy mamy możliwości korekcji bardzo nowoczesny, ale krótkowzroczność nie skorygowana właściwie w pełni, jeżeli nie zadano widzenie głośnych postępuje postępuje i to jest później wyzwanie na po wielu jeszcze co to znaczy oznacza dla osoby dorosłej i 1 bardzo ważna rzecz od nie chcemy wracać do tego 2020 roku to był rok przez WHO ogłoszony rokiem wzroku myśmy mieli wtedy przed pandemią sars-cov 2, że krótkowzroczność dotyka średnia co drugiej osoby w populacji dorosłych są takie populacje azjatyckie, które już doganiamy, gdzie 1416 latki mają 95% tych dzieci ma krótkowzroczność u nas kampanię co drugie dziecko ja stawiam kropkę proszę państwa za chwilkę wrócimy do naszej rozmowy państwa jesteśmy z powrotem na antenie rozmawiamy o dzieciach przede wszystkim rozmawiamy o dzieciach, które są dotknięte wadą krótkowzroczności, a moim gościem jest pani dr Maria Anna Ambroziak specjalista chorób od dyrektor naukowy centrum okulistycznego świat oka dobrze, bo pani mówi pewnym modelu idealnym pani mówi takie zalecenia są ja myślę, że wielu naszych słuchaczy, którzy są rodzicami małych dzieci no nie wiem być może wielu usłyszało po raz pierwszy Łagosz i przynajmniej w moim pokoleniu to, żeby z dzieckiem do okulisty, które miało 456 lat o sytuacji, gdy nie miały dziecko żadnego wypadku nie miał urazu mechanicznego cel czy okulisty się z nich nie chodziło o takim dziećmi tym okulista pojawiał się dopiero w wieku szkolnym i tu pani mówi, że jest to za późno, ponieważ wcześniejsze ingerencje dobrze zrozumiałam mogłaby tę krótkowzroczność w pewnym stopniu powstrzymać tak tak jest od wieku szkolnym również odwiedzamy okulisty i optometrysty właśnie to jest przewaga, że wtedy pracujemy bardzo ściśle razem szczególnie z dzieckiem krótkowzrocznym, ale bardzo ważny jest, żeby popatrzeć na rozwój widzenia od urodzenia w pierwszych latach ten krytyczny moment, kiedy możemy zatrzymać to jest pytanie oczywiście możemy zatrzymać rozwój krótkowzroczności, a drugie pytanie ty się tak ładnie nazywa progresję podtrzyma czyli, żeby ona nie postępowała np. właśnie pół dioptrii na rok powiemy niektóre lata takie są tylko ćwiartkę, a może połowę liderki, czyli są metody kontroli postępu krótkowzroczności, które nam zmniejszą postęp o połowę, czyli tego dziecka, które zaczyna i powiedzmy, że może zaczynać krótkowzroczność właśnie od lat szkolnych nastoletnich, bo powiedzmy jasno edukacja równa się krótkowzroczność i zaakceptujemy to akceptujemy świat cyfrowy tylko mamy oswoić mamy rozumieć mamy powiedzieć dzieciom nauczyć dzieci nawyków takiej też ładnie nazywa ergonomii pracy dać dobry przykład też my jako rodzice jak powinny się dzieci zachowywać, jaka powinna być odległość w pracy szczególnie bardzo ważny jest to, żebyśmy w tych pierwszych latach właśnie te zastosowali pełną korekcję mamy metody tego, żeby przy wydłużyć ten czas rozpoczęcia krótkowzroczności czy ponosi zacznie wieku 10 lat i będzie dobrze prowadzona tu też dziecko dojdzie do 4 dioptrii, a nie do 14 tam policzyliśmy i to ma ogromną wagę ogromną dobrze, ale pani mówi pełna korekcja, czyli po prostu dziecko ma nosić okulary czy coś więcej to znaczy tak korygują widzenie jednorocznych łączne przestrzenne metody korekcji wad wzroku dzieci to są okulary, ale też przede wszystkim stosujemy teraz nowoczesne metody oparte o nowe jak mamy naszą gałkę rodziną i ona się wydłuża pompujemy rolą nie jest taką ładną sferę, czyli obraz centralnych środków jest wyraźny, a tutaj to jest taki tzw. Ross ognisko vany mamy specjalne metody kontroli krótkowzroczności, że stosujemy okulary swoją specjalną konstrukcję optyczną, które mamy udowodnione badania, że mogą powstrzymać opóźnić pojawienie się krótkowzroczności tzw. Ross ognisko wali oparty na takich konstrukcjach rozum nisko wanie pan to słowo też trudne, ale zostawmy zostanie przy tym, czyli okulary, których jest specjalna technika optyczna, która właśnie daje ostry obraz w całych środków chce pan to po pierwsze, mogą też dzieci nosi soczewki kontaktowe mogą one w czwartek korekcję, czyli oczekiwano stosujemy też specjalne krople, które pod właśnie kontroli krótkowzroczności dają bardzo dobre efekty bardzo często też stosujemy Poli terapia, czyli badamy wadę wzroku, ale badamy też Długosz osiową gałki ocznej i badamy widzenie oboczne pani doktor pani powiedziała tak takie kierunki ważne zdanie powiedział pani tak edukacja równość krótkowzroczność hali idzie dziecko zaczyna się uczyć czytaj zaczyna patrzeć się więcej, bo jak było mało to patrzyło się, bo dostał rodzice do ręki dali mu smartfon zaczyna wpatrywać się w w ekran zaczyna więcej czasu przebywać pomieszczeń ekrany plany po prostu elektroniki, którego otacza zaczyna więcej czasu przebywać w pomieszczeniu zamkniętym czy są te elementy tych, które powodują przyspieszają krótkowzroczność decydowanie tak po pierwsze, dziecko do drugiego roku życia to nie tylko ze względów populistycznych EU 0 minut spędzać z urządzeniami cyfrowymi to dla rozwoju wzroku dla rozwoju wszystkich zmysłów jest ogromnie ważne co jeszcze raz podkreślę narząd zmysłu ma bardzo dużą reprezentację, jeżeli narząd zmysłu takim jak tak jak wzroku rozwija się prawidłowo w pierwszych latach inne zmysły też nie rozwijają się prawidłowo dlatego tak apelujemy o tę o tym nasz wzrok wzrok naszych dzieci, jeżeli dziecko za wcześnie to nie tylko chodzi też różne emocje pytam się wydarzają pączkowanie i odległość pracy wzrokowej czy dziecko dwuletnie dostaje urządzenie cyfrowe na 20 minut dopiero tuż po szóstym roku życia jak idzie do szkoły zależnie od tego jak są wprowadzane do zajęcia zdalne nadwyżkę na zmieniły podejście dzieci poszły uczyły się zdalnie i to mamy też mamy takie damy twarde, że w niektórych częściach naszego świata jak zbadano to krótkowzroczność wzrosła 400× matczyną Inków i tych, które uczyły się zdalnie i pamiętajmy, że tutaj też, żeby oswoić to odległość pracy wzrokowej ma bardzo ważne znaczenie im większy ekran monitora nie używamy małych smartfonów dzieci nasze nie używają młodzież odpowiednie odległości taki, żeby to był jednak na nie 2540 cm tylko 5060, którzy unikają, jeżeli dziecko chce grać nie zabraniamy tylko nie gra na dużym ekranie monitora tak, jeżeli uczy się to też nie ogląda coś nie na małych smartfonach od odległość 5070cm przerwy w pracy wzrokowej razem każdy nauczyciel powinien dla siebie to robić co 20 minut pan dziś sekund patrzymy dalej horyzont 20 stóp, czyli 6m, żeby ciekawa jestem roboty jak nauczyciel prowadzi lekcje inicjatywa leży po jego stronie zróbmy przerwę i ciekawa jestem najlepsza wiedza powszechna wśród nauczycieli mi o są żadne środki na to potrzebne, żeby tak, że rodzina czy no właśnie legł właśnie dzięki takim osobom jak pani pani redaktor możemy edukować to jest nasze miejsce naszych specjalistów ochrony znaku również cały czas mamy bardzo duże zrobienia w zakresie edukacji nie tylko edukacji prozdrowotnej profilaktyka też jest bardzo ważna jeszcze bardzo bardzo bardzo był takim czynnikiem, który łatwo jest nam złapać jest światło naturalne dziecko ma przebywać co najmniej 2 godziny dziennie w naturalnym oświetleniu i wtedy też wykonywać różne aktywności, które wymagają patrzenia dodali albo na różne odległości zobaczymy co się dzieje z naszymi dziećmi dziecko krótkowzroczne dzieckiem z nadwagą, który będzie miał zaraz otyłość to jest w ogóle duży problem brak aktywności brak naturalnego oświetlenia z tego co pani mówi jeśli idzie zarówno o czas spędzony przed monitorami, a także pobyt na świeżym powietrzu netto i syn pani powiedziała zresztą do konkretnej liczby, ale nie dotyczyły Polski, ale możemy sobie wyobrazić wyborcom jakieś badania dotyczące Polski jak pandemia wpłynęła na od nazw wszystkich, a dzieci w szczególności prof. Rejczak robił badania i Tomczak w Lublinie tam też im troszkę inna grupa wiekowa liczby są przerażające przerażające to są firmy to są bardzo bardzo bardzo istotne wzrosty no tak, czyli teraz w nas to pokazuje najlepiej prawda, jakie znaczenie ma czas spędzony przed ekranem i czas spędzony na świeżym powietrzu tak zdecydowanie pamiętajmy, że ten jeszcze raz wrócił, bo to nasze dziecko nie mówi, że nie widzi on jest mniej uczestniczy, w jakich sportach jest troszkę bardziej takie realizowane grupek bardzo często jakiś ma bóle głowy jest rozdrażnione nie chce czytać to nie jest tak, że jest i mam jakieś tutaj braki intelektualne po prostu nie widzi, ale nie potrafi tego też zwerbalizować pamiętajmy, że to, że no też tak ogólnie rzecz zostaje takie między zależy od publikacji 4060%, a dysleksji dysgrafii to są skorygowane wady wzroku i jedyny tytuł dziecko jest właśnie ma najwięcej objawy takie dotacja psychosomatyczne wróćmy teraz na to uwagę, bo mamy trudny czas dla tych naszych młodych ludzi, jeżeli jeszcze tak ważne zmysłu o sprawie cały czas naszemu mózgowi stres przewlekły stres, bo Głusk sobie ostrze te obrazy pracuje to naprawdę jest to bardzo obciążające dla tych młodych ludzi, ale jeśli te zalecenia badania wzroku małych dzieci to największą rolę mogą spełnić pediatrzy tutaj absurd, bo do pediatry do pediatry rodzice chodzą z dzieckiem prawda absolutnie obowiązkowe badania szczepienia itd. i to jest wielka ich rolę oni zdają sobie z tego sprawę, że są świadomi tej sytuacji pan staramy się też edukować pediatrów teraz miałam taki zaszczyt na 2 dużych konferencjach na forum pediatrycznym kontrowersjach i wykłady dla pediatrów o tak ona jest bardzo dużo do zrobienia są też takie proste narzędzia my byśmy chcieli i takie konsensusy pediatryczna okulistyczna właśnie jakiś psychiatryczne psychologiczne są i pracujemy nad tym myślę, że tutaj też no i to jest taki trudny temat pani Ewo, świat co się dzieje z edukacją medycyną ochroną zdrowia w naszym kraju więc, bo to wydaje się najprostsze powiedzenie przez pediatrę rodzicom, bo w tej chwili co do okulisty trzeba skierowanie tak no właśnie tą chciałby mi witam ten temat, bo to jest po prostu coś co jest co jest za trudne dla mnie tematem, żeby nawet o nich dyskutować to jest totalnie od lat o tym mówimy apelujemy to nie jest temat, który jest teraz po pandemii czy tak jak mówię przypominam pandemia przyspieszyła to nie bójmy się słowa epidemię krótkowzroczności mamy co drugie nasze dziecko wymaga czy korekcji wady wzroku dziecko takie szkolny nastoletnie to jest zdecydowanie więcej, więc jeżeli mówiliśmy i to w ucho mówiła o tym, że mamy rok z roku 2020 w Polsce wydawało się wówczas absolutnie nic nie ma żadnej profilaktyki, jeżeli chodzi o badania wzroku profilaktyki też później nikt pandemia w konsekwencji krótkowzroczności pod Jasną powiedzmy czym tak walczymy pompujemy ten balon krótkowzrocznym Ujek i wieku dorosłym ta osoba powiedzmy Rzym jest -6 wcale nie tak, jeżeli tak wreszcie tam nam wyszło -6 osoba ma 4× częściej neuropatia jest krową przebiegu krótkowzroczności 4× albo 8× częściej zaćmę przebiegu krótkowzroczności ma 20× częściej odwarstwienie siatkówki i ma i uwaga 120× częściej w porównaniu z osobą normę, czyli bez wady wzroku choroby klamki przebiegu krótkowzroczności w wieku 40 plus, a żyjemy prawie 100 lat to jest centralne widzenie i to jest ta na nasze widzenie praktyczne, więc naprawdę tutaj profilaktyka ta osoba powinna być też później raz na rok badamy profilaktycznie no pani, że teraz postraszyła tak jak Moskovitz Emilia duchowny jak bardzo chciała być, że nie chodzi o to, żeby straszyć czemu świadomość wakacje też wziąć odpowiedzialność za swoje zdrowie ma wiedzieć co ma wykonywać jak bardzo chciałaby właśnie nie straszyć, bo i właśnie nie ma edukacji nie ma świadomości nie ma wytycznych i nasza ja się nie boję tej roli ja mówię, że trzeba wykonywać to czytam po bo to jest dla dobra pacjenta wiem, że to robić z takich pobudek, ale pacjent ma mieć świadomość, więc to jest ogromna dziura edukacyjna ma też wziąć odpowiedzialność za swoje zdrowie proszę państwa rozmawiamy z panią dr Annę Marię Ambroziak specjalista chorób od za chwileczkę wracamy do nas z programu my przez państwa z powrotem na antenie mówi jesteśmy, bo razem ze mną jest specjalista chorób oczu pani Maria Anna Ambroziak dyrektor naukowa centrum okulistycznego świat oka wadium na wydziale fizyki Uniwersytetu Warszawskiego wykładowca europejskich studiach optyki okularowej i ob to metr świadomość świadomość co się pojawiło pani słowach świadomość każdego z nas, czyli jak najbardziej liczymy na na siebie, a niekoniecznie na to lekarze będą przypominać będą nas oddawać nam skierowania odsyłać do specjalistów i jak dalej tymczasem no jeśli idzie o to jak dorośli badają wzrok od liczby te same publiczne i jakich nie pamiętam ten tydzień tego procentu dokładnie lat był duży, który mówił, że ostatni raz też szło listy 15 lat temu, ale także są tacy, którzy nigdy nie byli, dlaczego dlatego, że choroby oczu i na początku po pierwsze, często dają znikome objawy i przede wszystkim nie bolą my dopiero okulisty idziemy, gdy naprawdę fakt, że zaczynamy gorzej widzieć już nam zaczyna przeszkadzać w życiu codziennym i tak często wielu z nas składa na karb wieku po prostu no po prostu pogorszył się wzrok z wiekiem i do tego okulisty nie idziemy tak to jest świadomość rodziców i świadomość młodych ludzi świadomość i starszych nad jeśli o to idzie z masy do zrobienia absolutnie tak tutaj bardzo dobre ważne ważne aspekty tak jak mówiłem widzimy mózgiem i jeżeli nie ma żadnej patologii choroby schorzenia urazu po nam się nic nie pogarsza również po czterdziestym roku życia to jest fizjologia, że pewne procesy w narządzie wzroku zachodzą widzimy w Łódzkiem zakończył z receptorem i możemy absolutnie je kontrolować i możemy sobie pomóc w tym widzeń, bo pamiętajmy, że psychoz Matyka te psychosomatyczne aspekty korekcji wad wzroku jest ogromnie ogromnie ważnej bardzo dbajmy o to, bo proszę proszę rozwinąć proszę rozwinąć to pojęcie w tym wypadku psychosomatyczne aspekty korekty wad wzroku, czyli konkretnie, o co chodzi zobaczymy na, jeżeli popatrzymy na na osobę dorosłą np. z opłat tak jak ja to ten przewlekły dyskomfort, który mamy wzrokowych mózgu to samo robi dziecko Kreta, czyli jak i zmęczenia oczu braki z koncentracją to są wszystko ten ten też obniżenie nastroju bardzo duża efektów jest takich i związanych z narządem wzroku brakiem prawidłowej korekcji naszym stanem ogólnym postrzeganiem świata siebie to jest temat taki okrycie na dłuższą rozmowę, ale bardzo bardzo ważny, bo jeżeli my po nim skorygujemy np. osoby po czterdziestym roku życia prawidłowość odległości zupełnie inaczej zachodzą wszystkie procesy ewolucyjne to jest bardzo ważne, żebyśmy tę ewolucję też odpowiednio oswoili i wchodzili te różne i procesji właśnie nazwijmy to ładnie i in ewolucję inna, czyli skarżenia się, czyli naprawdę dojrzałą zwrotne ja zamieniam starczowzroczność, bo 40 plus na dojrzałą drożność i popatrzyli na mnie właśnie także tam prawidłowy obrazy i odpowiednio wykonana bezpieka miał operacja usunięcia soczewki czy operacja zaćmy profilaktyka to co pani powiedziała te choroby od mnie nie dają żadnych objawów, jeżeli nasz mózg dostaje ostre obrazy wyraźne na wszystkie odległości Dalglish w tym sam cyfrowym świecie różne odległości to inaczej funkcjonujemy inaczej funkcjonujemy ogólniej to dla naszej psychiki jest bardzo bardzo ważna i jakoś jakoś nie pomyślałam o tym myślę, że wielu ludzi tego tak nie poz nie postrzega tym nie różnimy ja widzę przed po 40 latki tylko jesteśmy na 3 lekkie zmęczenie rozdrażnienie bóle nóg Atal rozdrażnienie klasycznym takim objawem IAA właśnie wystarczy albo należy pomóc sobie skorygować wszystkie odległości czy soczewkami okularami czy operację jakości zabiegiem i wtedy dostajemy zupełnie ją jako jeszcze jeśli chodzi o zmysły i inaczej funkcjonuje czarny żyjemy i wykonanie operacji przesunięcia soczewki przedłuża życie naszym naszym mamą tatą detale wiele takich rzeczy które, które nie zwracamy uwagę powinniśmy rozwój demencji teraz bardzo duże z bardzo ciekawych badań wszystkie procesy bardzo wiemy to ogólnie tak mało specyficznie mało medycznie naukowo demencji inne myśli związane też mózgiem PiS są i punktem wyjścia są też brak prawidłowych obrazów i brak prawidłowej korekcji tym samym dołożyli uprościć i wróćmy jeszcze do krótkowzroczności u dzieci mam bardzo konkretne pytanie czy można mówić o wyższości jednych lub drugich mam tu na myśli okulary lub soczewki trzeba też kontaktowe w tym zależy w jakim wieku i nie ma czegoś takiego jak wyższe, ale konstrukcje są bardzo ważne zarówno okularowych, jaki soczewką owe, ponieważ po pierwsze, najważniejsze, żeby dzieci były badane, czyli regularnie badamy wzrok dzieci raz na rok krótko trafnych co pół roku i zależnie od tego jak dziecko ma też aktywności swoje dobieramy odpowiednią korekcję, jeżeli mamy też Orka korekcję nalot najczęściej uczy łączymy metodę w tych konstrukcjach i okularowych i przepraszam Nord kolekcja nano to znaczy zakładanie soczewek kontaktowych na noc specjalnych soczewek, które socjalnych ani to na razie odłóż to też metoda kontroli konieczność, ale najczęściej stosujemy okulary teraz kupujemy okulary wzrost blisko wanien i soczewki kontaktowe również taką konstrukcją specjalną dla kontroli konkretności i możemy metody łączyć, bo ja bardzo dobrze, żeby dziecko teraz już niema takiej stygmatyzacji okularowej okulary zwolnienia skonstruowane, że dziecko jest aktywne fizycznie zakłada sobie soczewki kontaktowe, gdy jest także w pewnych grupach wiekowych dzieci no czy chętnie noszą okulary później częściej i aktywnie spędzają czas noszą soczewki kontaktowe dzieci od 0406. roku życia, nosząc soczewki kontaktowe bezpiecznie nawet niż dorośli, bo bardziej stosują się do zaleceń mają mniej powikłań mają teraz mamy teraz takie konstrukcje soczewką owe dzieci noszą bezpiecznie soczewki kontaktowe, ale tym podstawowym, a tą podstawową metodą korekcji są okulary najlepiej, żeby były takie z Ros wnioskowanie takie hasło zapominamy, ale dobrze to hasło zapamiętamy i ja rozumiem, że to są specjalne są specjalne szkła recepta jest na niej wypisana tak przez lekarza specjalisty szef co tak przez specjalistę ochrony wzroku dyplomowanych metry te najczęściej albo lekarza okulistę specjalne uprawnienia się nauczyć świat opisywać te typy te okulary i usług na rynku są po prostu inna konstrukcja to znaczy zostaje pani na swojej -4, ale zupełnie inną konstrukcję, która zapewnia ostry obraz co w siatkówce są te same okulary tak samo wyglądają takie proste pytanie do znacznie droższe są takie szkła, a też pytanie, które powinni powinno pytanie ocenę padać niania nie nie jestem to znaczy braku takiego nie postrzegała miedzy po prostu minus plus ewentualnie stygmat jest tylko w tych kategoriach postrzegam okulary, które albo dwu ogniskowe prawda czy skład, które są wielu sprzedawał obiektywny wielo ogniskowe, które są sprzedawane po prostu w cenę w centrach poza tym to ludzie często przychodzą bez żadnych recept w tej chwili, bo wzrasta jest, że dzieci przepraszam no krytycznym elementem jest badanie zależnie od wód tak mówimy mało specyficzne dzieci dziać dziecko urodzone wcześniak to zupełnie inna jest inny rozwój widzenia pierwszy rok życia jest niemowlę później małe dziecko później nastolatek też zupełnie różne etapy i też swoje inaczej wygląda, ale i bardzo ważny jest to, żeby tak trzeć na nas na różne etapy rozwoju widzenia i zmieniać korekcji dobierać pełną korekcję to jest bardzo bardzo ważne i poraża akomodację, czyli jest taki mechanizm sumowania wyostrzenie obrazu dlatego też dziecko może całkiem w niektórych sytuacjach dobrze widzieć być zmęczone nazwijmy to właśnie mózgową winni być rozdrażnione chętne do pracy do czytania, bo nie wystarcza tej tej akomodacji rozumowania wyostrzenie obrazu, czyli może sobie wyrównać wady wzroku stąd my stosujemy specjalny albo optometrysta z nami stosuje specjalne metody badania z właśnie z siebie jak rekomendacja działa im robić właśnie dyplomowani opowieści albo stosujemy też porażenie akomodacji, czyli podajemy specjalnych ropy i dzieci konieczne terminie, żeby podać krople rozszerzające, żeby właśnie zwolnić ten mechanizm sumowania, żeby zbadać realną wadę wzroku, bo nie dobieramy korekcji na podstawie pomiaru komputerowego bardzo dużo jest czy takich przesunięć, bo my pracując blisko mamy tzw. pseudo krótkowzroczności to też powiedzmy sobie, że właśnie w okresie nawet studium, jeżeli każdy rok studiów jest dodatkowo -027 utwór roczną ości, jeżeli nie stosujemy odpowiednich warunków pracy, więc pamiętajmy, że wada refrakcji ma być skorygowana w pełni w oparciu o porażenie akomodacji niekoniecznie farmakologiczne, ale góry dzieci konieczne są okropne farmakologia plus widzenie jednoroczne włącznie przestrzenne bardzo często trzeba dołączyć terapię widzenia, czyli te ruchy gałek ocznych, ponieważ dzieci spędzają właśnie w tym cyfrowym świecie bliży dużo czasu, więc ta zbieżność jest tutaj do ćwiczenia po prostu czy dobry wniosek wysnuła taki praktyczny, że jeżeli już dziecko musi pracować z z ekranem to zdecydowanie lepszy komputer laptop niż smartfon absolutnie tak im większy wymiar monitora tym lepiej i odległość nie może być mniejsza niż 40cm idealnie jak największe wymiary monitora i 5070cm i przerwy w pracy wzrokowe z 2030 minut i 2 godziny minimum dzielnie naturalne oświetlenie, lecz problem polega na tym, że dzieci używają smartfonów może rzadziej jeśli idzie o naukę natomiast pan wypełniają im często i cały czas czyli, jeżeli jadę autobusem patrzą się wokół na ludzi młodych każdy z nich wpatruje się maleńki ekran tak jest na jego pracy wzrokowej jest taka właśnie niebezpieczna pamiętajmy też dzieci nasze od szóstego miesiąca życia nie znajdują też ostatnie podsumowanie niema żadnych cudowny i witamin suplementów na wzrok na wzrok korygujemy w pełni wady wzroku, ale co znaczy dzieci nie zepsują to znaczy ustawienie gałek ocznych ma być równoległe od szóstego miesiąca życia rozumiem czyli jakby nie jest fizjologiczny to, że dziecko taki mały ma za sobie tłumaczymy z tego wyrośnie nie to znaczy najczęściej przeznaczyć właśnie, że ma wady wzroku, że jedno oko kolegi lepiej niż drugi tak dalej pan zwrócił na to też uwagę, więc też obalamy mity bardzo często kiedyś korygujemy pełni krótkowzroczność nie ma suplementów witamin na wzrok dni też korygujemy krótkowzroczność w pełni nie czekam aż dziecko wyrośnie Józefa proszę państwa i mam nadzieję, że to oczywiście rozmawiali poszerzył państwa wiedzy na temat naszej troski o oczy i o oczy waszych dzieci, ponieważ nocy dużo mówić tkwimy jeszcze czasami naprawdę lata lata lata lata wstecz jeśli idzie on naszą świadomość nasze podejście szczerze to zdrowia w oczy jakiś czas oraz no tak no tak system zdrowia, ale bardzo nowoczesna jak elektorat również, ale to jak o jaki on jest też wpływa na nasze postrzeganie wielu spraw no bo jeżeli system ochrony zdrowia nie przywiązuje wagi do jakości widzenia do oczu no to my też my też prze my też nie przywiązujemy wagi pomiędzy już trudności z uzyskaniem porady specjalisty Zagraj w oczywisty i w związku z tym oczywiste jest to, że sami sami musimy zadać pewne rzeczy, zwłaszcza że nie są to kwestie i jakieś bardzo skomplikowany trudny, gdy pani mówi o odległości między utrzymaj planów pani mówi o robieniu przerwy, bo nie trzeba mieć wielkich wypisanych tutaj porad specjalisty co robić takie nie odkładajmy specjalisty na później też dbajmy o te podstawowe zasady właśnie uśmiechają się wziął na słońce bardzo serdecznie pani dziękuję, a teraz jest zaczyna się wiosna prawda to jest ten okres jeśli idzie o spędzanie czasu na świeżym powietrzu zdecydowanie Levi bardzo serdecznie pani dziękuję pani doktor ja bardzo dziękuję to jest cała przyjemność tak profesjonalnym redaktorem i na rozmiar weryfikować w westchnęła pani w serce, a ja tylko przypomnę, że była z nami pani dr Maria Anna Ambroziak dyrektor naukowa centrum okulistycznego świat oka jeszcze raz dziękuję dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: U TOKTORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA