sztuka chyba zawsze była jakoś tam powiązana z pojęciem skandalu co prawda pierwsze zapiski dotyczące skandali artystycznych sięgają szesnastego wieku, ale pewnie nie byłoby wcale takim wielkim zaskoczeniem, gdyby okazało się, że temat sięga głębiej może nawet do samego początku wszelkiej działalności artystycznej, ale to, o czym dzisiaj będziemy rozmawiać nie ma de facto z pojęciem skandalu wiele wspólnego to nie są skandale artystyczne raczej traktowanie sztuki
Rozwiń »
instrumentalnie jako czegoś co ma stanowić dowód na działanie wokół nas wrogich sił niemoralnych niegodnych niszczycielskich sił, które próbują nam szkodzić tańczy inny sposób historia, która skłoniła mnie do jak mówią podjęcia tematu wydarzyła się na początku roku w amerykańskim handlu Cole w Minnesocie niewielka ta uczelnia stała się przedmiotem olbrzymiego zainteresowania w kontekście tzw. Isla osoby po tym, jak wykładowczyni historii sztuki w ramach kursu ogólnego postanowiła zaprezentować studentom reprodukcje ilustracji perskiego kompendium kronik zabytku sztuki muzułmańskiej czternastego wieku na jednej z nich widać proroka Mahometa trzymającego w dłoniach Koran dla wielu Persów to dzieło o charakterze sakralnym takie muzułmańskie dewocjonalia ale, ponieważ islam jest o wiele mniej scentralizowany niż chrześcijaństwo są takie nurty, których ikoną klas zakazujący tworzenia wizerunków proroka ma się świetnie i prowadzi do ogromnych napięć protestów niejednej fabuły i chociaż nauczycielka ostrzegała, że ci ze studentów, którzy są wyznawcami islamu mogliby się poczuć urażeni mogą wyjść z sali i taki gest wzbudził oburzenie, a w dalszej konsekwencji doprowadził do wyrzucenia ze szkoły kolejna historia jest jeszcze zabawniejszy nauczycielka ze szkoły podstawowej w Pala Azji na Florydzie pokazała uczniom zdjęcie rzeźby Dawida Michała anioła i też wyrzucono tym razem za szerzenie pornografii pokazywanie szóstoklasistom w amerykańskim systemie szóstoklasista ma 1112 lat, ale to przecież nie są jedyne przypadki, kiedy sztuka w ostatnich latach za plony wała się rozmaite wielkie spory cywilizacyjne weźmy takich obrońców klimatu w ubiegłym roku na społecznika Vęgoria w naszej galerii w Londynie lądowała zupa pomidorowa na Stogach siana moneta poczdamskiej galerii Bardini tłuczone ziemniaki i znowu nie chodziło o to co jest na obrazach chodziło o to, że są otoczone kultem wyjątkową troską w przeciwieństwie do środowiska naturalnego tak przynajmniej uważali ci, którzy też żywność na obrazach umieścili idąc jeszcze dalej ruch MeToo, który wybuchł na fali skandalu wokół Harveya Weinsteina miał też swoją anty artystyczną odnogę chodziło o dzieła sztuki, które zdaniem aktywistek ruchu wzbudzają podejrzenia co do intencji fascynacji i praktyk jakich mogliby się dopuszczać twórcy i tak domagamy się np. opatrzenia stosownym komentarzem Teresy marzącej obrazu Balthusa znajdującego się w kolekcji Metropolitan muzeum ofert w nowym Jorku nastoletnia Teresa siedzi z rękoma splecionymi za głową ma zamknięte oczy spod zawartej spódniczki wydzierają białe majtki zdaniem aktywistek mitu fakt, że coś takiego zawisła mamie to przejaw kulturowego przyzwolenia na molestowanie uprzedmiotowienie złe traktowanie na kulturę gwałtu po prostu w byłej polskiej odsłony w 2018 roku galerii Raster pokazano zdjęcia był już, jakiego fotografika inspirującego się w dużej mierze tradycyjnymi formami sztuki japońskiej wówczas zaprotestowały tzw. żubrzyca, czyli kolektyw kobiecy jego członkinie w maskach żubrów na głowach pojawiła się w galerii transparentami z listem pisał w nim żubrzyca domagają się bojkotowanie artystów stosujących promujących i estetyzmu dających agresję wobec kobiet wszystko okej, ale zdefiniuje estetyzacja ani agresji i promowanie jej dzisiejszej sztuce powodzenia wszystkie te protesty łączy jedno brały za cel lub były sprowokowane dziełami artystów o ugruntowanej renomie mało powiedziane artystów opozycji ikoniczne takich co umieszcza się ich kompendium ach, leksykon ach, albumach typu 100 największych dzieł no itd. i to jak się okazuje przed niczym nie chroni jak uważamy, że dzisiejsza rozmówczyni to nawet gorzej to samo w sobie staje się przyczyną agresji nagłe zastępstwo Jakub Janiszewski przy mikrofonie państwa i moim gościem jest prof. Maria poprzeczka historyczka sztuki dzień dobry dzień, abym będziemy rozmawiali o właściwym takim cyklu incydentów czy wypadków czy wydarzeń związanych ze sztuką bardzo często z klasycznymi wizerunkami z klasycznymi dziełami sztuki, które budzą wielkie kontrowersje dzisiaj albo też są platany w dyskusję czy polemiki czy debat czy spory, które współcześnie się toczą w ostatnich miesiącach w stanach Zjednoczonych co jest pewnie tutaj znaczące miały miejsce 2 takie przypadki chyba wielka dyskusja spór, który zakończył się wyrzuceniem wykładowczyni szkoły wyższej koledzy Haliny, która pokazała wizerunki proroka Mahometa z tzw. kompendium kronik to był 1 przypadek następny przypadek, bo nie są można być zabawniejszy mianowicie nauczycielka szkoły podstawowej podczas edukacji artystycznej dla mniej więcej 1112 latków zaprezentowała im zdjęcie Dawida i również została wyrzucona tym razem chodziło o pornografię teraz patrząc tylko 2 przypadki czy możemy powiedzieć, że coś się dzieje z podejściem do kanonu z podejściem do historii sztuki do tego co jest rzeczywiście w pewnym sensie sednem czy też jest także to są incydentalne zjawiska, która niekoniecznie naruszając nasze poczucie konieczności pewnych dzieł nie bardzo wiem też nasze poczucie ekonomiczną ości osią tego trzeba zacząć, ale dłuższy to na później tutaj te 2 przykłady są bardzo różne, bo doskonale wiemy jak zupełnie inna jest wrażliwość muzułmańska na obrażenia nie pierwszy tego rodzaju incydent pytanie musimy tutaj przypominać tak tragicznego losu Salmana Rushdiego, który nie opracował, ale napisał natomiast przecież była także w twarz rzucono swego czasu na słowników któż tych duńskiego jakiegoś karykaturzysty który, który zamieścił do ładnych kilkanaście lat temu w jakimś naprawdę zupełnie marginalnym PiS-em ku satyrycznym karykaturę czy wizerunek po pierwsze, islam jest bardzo silnie tu możemy oczywiście to to rozmowy, proszę bardzo, różnych szczeblach jako króciutko zacznę może tego Najwyższego, że te wielkie religie, jeżeli kultury bardzo różnią się swoim stosunkiem do obrazów i tylko właściwie chrześcijański zachód jest tak łaskawy dla obrazów dlatego mamy taką nieprawdopodobną zupełnie Profus nie wyobraża świeckiej dobrą cała cała historia sztuki nie tylko dla 2 ostatnich 2 tysięcy lat także cały Rzym i Grecję natomiast stosunek Wschodu, a już szczególnie stosunek stosunek islamu do obrazowania i jest i był od samego początku bardzo silnikom plastyczne oczywiście podobnie zresztą chrześcijaństwo prawda miała za sobą bardzo długie dzieje krwawe bardzo krwawej bardzo okrutne walki na klasycznych Bizancjum potem mieliśmy także taką też niesłychanie gwałtowną fale ikonoklazmu szesnastym wieku w związku z reformacją i tam mamy kilka odłam nie chcę mówić odłamów, ale kilka od obszarów prą protestantyzmu przede wszystkim kalwinizm nie dopuszcza żadnej wizerunków nie dopuszcza żadnych, więc 1 sprawa to to jest to są bardzo głęboko sięgające różnice dotyczące w ogóle relacji dopuszczalności bądź też niedopuszczalności obrazów to oczywiście można by pójść wspaniałą skrajnie rozmowę o tym dlaczego jest to praca taka siła przecież to są i wiem kawałki drewna kawałki muru w jakimś tam wre tam Klimenta mi rozrzuconymi oto wapnem ma to a to olejem coś tam jest na na nas oferowany, dlaczego to budzi i jak spojrzymy wstecz budziło nieprawdopodobny spore emocje prawda zarówno zarówno emocje typu kultowego, jaki emocje typu ikoną klasycznego to to jest prawda może najbardziej fascynująca sprawa, jaką w antropologii kultury zresztą od pewnego czasu bardzo intensywnie intensywnie bada, bo ma do czynienia właśnie takimi zbadano niesłychanie powiedziałbym spektakularnymi aktami klas jak wysadzenie posągów Buddy w Bamian gry nie sposób w tym tym się nie nie zajmować, odsuwając w tej chwili wszystkie moje polityczne aspekty związane z tym z tym konkretnym przypadkiem wieloma także innymi tutaj to nie jest także w tym nie ma polityki oczywiście jest jak we wszystkich nas, że pierwsza moja uwaga to, że ten przypadek, z czym z, bo obraz nawet miniaturami rozumiem, że to były księgi księgi i iluminowany z miniaturami czternastego wieku i ponieważ cała sprawa i tak jest u usytuowana w wierze religii w kulturze muzułmańskiej niezależnie od tego, że się dzieje współcześnie w stanach Zjednoczonych to zupełnie co innego niż ten wypadek z Dawidem Michała anioła, który jest jest oczywiście groteskowy, ale jednak tą osobę wyrzucono z pracy i w obu wypadkach mamy do czynienia z ekstremizmem ta z ekstremizmem, który w 1 wypadku jest no jakoś tam prawda dyktowany z tradycjami raczej tradycjami właśnie niż względami religijnymi w drugim wypadku jest to jednak czy taką Tunezja, ale chcę przeciw takim, że to jest wyjątkowo zostawia się czy nie jest jednak czystą energią także to co się wydarzyło Halinka, lecz tam była taka zabawna sytuacja ta nauczycielka nie tylko wielokrotnie powtarzała, że za chwilę reprezentuje właśnie lustracji, która przedstawia proroka Mohammeda trzymającego Koran będzie to parokrotnie pytał parokrotnie rzeczy studenci, którzy potencjalnie mogliby się poczuć tym urażeni mogą opuścić salę nikt opuścił sali nikt nie protestował, o czym jak tylko ten wizerunek został wyświetlony zaprezentowane zaczęły się protesty pewnym czasie tak jakby trochę czekami na nas szanować, ale proszę pana do nasze życie w Polsce nieustannie dostarcza nam tego rodzaju sytuacji, że ci, którzy chcą być obrażeni czy w swoich uczuciach religijnych dotknięci oni czekają oni czekają oni słuchają takiej okazji to jest rozładowanie nie chcę tutaj wchodzić jakiś taki nie wiem po psychologii walnie, ale to jest rozładowanie bardzo różnych różnego rodzaju uczyć po prostu chciałem się tej dziewczyny pozbyć tak to wygląda od do tak ona albo jakoś zagrać kartą ofiary tak, a do podłożył się, ale może właśnie chciano się może studenci co się obecnie mieli tutaj korzystali z okazji by odpuścili Prato pod puścił ją coś co co mogło stać pretekstem do usunięcia, więc czysto to jest czysta spekulacja, ale chcę zwrócić uwagę na inną rzecz mianowicie, że 1 drugi incydent miał miejsce jakiś tam koledzy, a w Ameryce chcieli iść daleko Chem ten zaś, a ten z getta prowincja, ale w tej chwili tak się nazywa ta miejscowość te środki 3 tej chwili jest to prawda sprawa znana globalnie święci medium społecznościowym internetowi, gdyby podobna sytuacja znalazł w dni nie mówią o islamie i tym czym tych wyobrażeniach, bo to inna sprawa to jest, ale wyobraźmy sobie coś takiego sieci w prowincjonalnym miasteczku 100 lat temu w stanach Zjednoczonych w pasie biblijnym, gdzie nietrudno tego rodzaju mentalność delikatnie mówiąc no tak to było tym wiedział o kierownictwo szkoły kilku sąsiadów rodzina tej nauczycielki jakich by chodziły plotki jeśli tym miasteczku wchodziłaby gazetka to może w tej gazetce coś napisano, żeby się znalazła jakaś wykształcona dama z miejscowych elit, która by pouczył lud napisała jakiś artykulik gazetki, kto to był Michała nią co ten sam rzeźba przypomniała i że to jest jednak postać biblijna, aby od tych od tej NATO i na tym się skończył także to, że jesteśmy nieustannie bombardowani tego rodzaju wydarzeniami jest skutkiem rewolucji informatycznej o tym, że po prostu coś co by gdzieś przemknęło przez dwa-trzy dni byłoby skandali wiem czy afer ku prawda w głęboko prowincjonalnym miasteczku staje się sprawą, gdzie nagle my w Warszawie o tym mówimy do Radia to prawda, ale z drugiej strony można by odwrócić ten sposób rozumowania powiedzieć tak w sytuacji, w której właśnie obieg informacji jest tak prosty łatwy łatwo jest też wyprodukowanie takiego przekonania umysł na umacnianie ludzi tego przez tego przekonania w ludziach no to jest właśnie ten kanon, który mówi Dawid prawda, że w pewnym sensie przyczepiania do tego łaty pornografia jest dowodem jak już bardzo głębokiego nieokrzesany głód no może nie przesłania, ale ten na Litwie dziwi, bo o no David jest turystyczną marką Florencji jest obsługiwany na prawo lewo kilkadziesiąt lat temu produkowała pocztówkę z Florencji, która przedstawiała tylko lata pocztówki na każdym rogu można było kupić pocztówkę prawda w wycinek tylko genitalia i Michała anioła, które tutaj dotknęły dotknęły nie wiem kogoś tam rodziców zdaje się od rodziców rodziców dzieci z ja jako Unii po mszy historyk sztuki ja uważam, że zmarnował żyć Leto jest taki projekt dla przyszłych teczka lekarz oraz psy z widzi jego genitalia rozdzieli okazuje się, że ja bywam całe życie, próbując łączyć pracę akademicką taką lub nazwijmy to przyzwoitą podbudowana akademicko, ale przystępną popularyzacją widzę, że ja i moi koledzy, żeby punto my klęskę za klęską na rurze w w kraju, który w największym artysty Beksiński największą artystką Łempicka to ja mając 80 mówi życie zmarnowała w wystają uderzyły w tak personalnym po lekturze rząd ma jeszcze parę innych przypadków ale kiedy to co mówimy dotyczy właśnie persona o osobisty bądź tutaj nie było to jakaś partia czeki rząd nie to być klucz jacyś rodzice jacyś perfidnym moim zdaniem studenci, którzy odpuszczali to kobiety być może, ale nie sądzi pani, że ta może być akurat to jest Floryda, a front przerwa w tej chwili staje się coraz bardziej republikańska coraz wyraźniej widać w wyborach, że tam rzeczywiście te trendy republikańskie desant z tam rzeczywiście zaczyna bardzo mocno zaznaczyć, że to jest być może kwestia pewnego szerszego pewnego szerszego napięcia między właśnie tymi okręgami progresywnymi taką bardzo religijnie o z drużyną emerytom to wiemy, że liberalna demokracja jest w odwrocie prawda jest atakowana bardzo różnych różnych pozycji, a tutaj te europejskie kanony i europejskie rozumienie sztuki no mieści się, jakby właśnie w tej liberalnej tolerancji demokracji natomiast jeśli chodzi o Kama ja jestem bardzo UE chce być rok to za grube słowo jak dużym dystansem podchodzę do kanonu arcydzieł, bo to co w tej chwili mamy to z 1 strony no straszliwą zupełnie mi rację i organizację arcydzieł i to rada UE są tutaj Dawid Michała anioła jest w tej w tej tak powiem paczce, w której jest kąt dach, który jest krzyk Muncha, które są słoneczniki van Gogha, w której teraz znalazła się dziewczyna perłą oczywiście biedaczka no i tutaj jesteśmy zupełnie bezsilni bezradni prawda jako historycy sztuki czy ludzie, którzy są przywiązani do starej jakieś takiej skali wartości się Archi wartości, że są arcydzieła muzealne kanoniczne każdy powinien znać każdy powinien wiedzieć, kto to Michała nju nie Nieee to jest nasz to są nasze nasze nasze przepraszam powiem tak kanon stworzony przez białego 3 ekipy z klasy z klasy średniej mną historia sztuki była bardzo i pozostaje prawda jednak dosyć elitarnym mnie wtem polem znajomości różnych pięknych pięknych uznanych za piękne piękne rzeczy i co więcej w momencie, kiedy staje się przedmiotem masowej konsumpcji to też, które stają się przedmiotem masowej konstytucji te wymienione przeze mnie przed chwilą kont David no prawda spadają z piedestału, bo to się nie da to nie da i mamy sytuację dwu biegunowo z 1 strony możemy chcieć ludzi kształcić i popularyzować sztukę zachęca, żeby chodzili do muzeów, żeby zwiedzali zabytki, żeby to szanowali, żeby wierzyli, że w tym są wartości wyższe od chodź no tak rzeczywiście wierzy no, że to są wartości nie Sejm to włożono do głowy, bo motorowym, bo tego wymagała legitymacja kultury to nie jest trochę zawsze tak, że w pewnym sensie edukacja i właśnie rzeczony Cannon do tego prowadzi, że zaczynamy tak myśleć dziękuję panu skuto nie są takie znowu bardzo nowe nowe rzeczy no ale też nie bardzo stara prawda taki kanon kultury 2 ta właśnie trzeba by wiedzieć, kto to Leonardo czy czy on siedzieć wytworzą dopiero w tej takiej masowej kulturze dziewiętnastowiecznej dziewiętnastowiecznej wraz z szkołą powszechną średnią wraz z liceami klasycznymi wraz z taką mieszczańską kulturą, która bada przywiązywała wagę do wykształcenia wierzył w to, że wykształcenie jest drogą do lepszego życia do wyższego standardu życiowego do wyższej pozycji społecznej dalej dalej wtedy to jest to jest twór dziewiętnastowiecznym moim po moim pojęciu tak jak patrzy po prostu na historię mojej dyscypliny to nam prawda to zmajstrował i UE to jest XIX-wieczna nauka zresztą wyrosła właśnie na tym, o czym mówiłam przed chwilą to znaczy właśnie na takim, a jednak bardzo demo demokratyzacją czym się wtedy wykształcenia na poziomie wyżej niż podstawowe no oczywiście na nacjonalizm traktatu w to jest pojęcie dziedzictwa Narodowego, które nam wrota wymyślono w dziewiętnastym wieku znakomicie sprawdza politycznie prawda po dzień dzisiejszy w ale w pewnym sensie, że tejże myślę o tym kanon cały czas spotykamy się do niego ubijamy, a zarazem właśnie następują takie zaskakujące kiksy jak ta historia z Florydy natomiast pierwsza ten pierwszy przypadek ten przypadek handlu i okolic tych z tymi 14 świetnymi ilustracjami proroka Mahometa też jest o tyle interesujące, że jak wyczytałem w New York Timesie, który opisywał te ilustracje znalazły się w tym kursie historii sztuki właśnie, dlatego że próbowano poszerzyć kanon jest zmieniany zglobalizowanym przekonał nas na razie właśnie chodziło o to, żeby wyjść poza to za kanon europejski poza kanon europejski z tym, że no punk polega na tym, że wychodzi poza kawą, zachowując jak swoje własne kryteria UE to znaczy zamiast pytać, a tylko oni też już mają wszystko po przekręca słowa jednak ludzi stamtąd prosta co jest ich kanonem to my, stosując nasze kryteria piękna ekspresji barwy kompozycji głów tu można długo wymieniać prawda te kryteria to to poszerzanie kanonu o sztukę globalną w tej chwili obawiam się, że umawiam się, że Łódź, a że odbywa się z użyciem tych narzędzi tych samych narzędzi tych samych kryteriów którymi posługiwano wtedy, kiedy tworzono te dziewiętnastowieczne chyba też prowadzić do kwatery żołnierzy, gdzie tak oczywiście i tutaj oczywiście fantastyczną rolę odegrały muzea, które to jest dla mnie zdumiewające się mu wtedy, kiedy wyzwalały się kraje euro afrykańskie do tego się może tylko ograniczony nie tylko także azjatyckie dalej ktoś ładnie mówił zrzucały jarzmo kolonializmu wywalają co się da może zostały muzea zostały muzea to zdumiewająca sprawa, bo to jest czysty europejska oświetleniowa instytucja okazało się, że to jest jedna z tych instytucji właśnie narzuconych całemu światu całemu światu absolutnie przez różne tam kolonialne zdobycie i cywilizacyjne nazwijmy to, że to jest instytucja, która zdołała się wybronić w zupełnie zmienionych okolicznościach okolicznościach politycznych wtedy, kiedy obalono Kaddafiego akurat miałam to z szansy, że bardzo dobrze by zabić jest za Kaddafiego, kiedy to było możliwe w tym także muzeum w Trypolisie i muzeum w Trypolisie, które nasi chodziło o to w holu wejściowym królowała lubiana dziś lubianych rozwagę Kaddafiego, ale potem było i była bardzo duża duża ekspozycja fantastycznego antyku, bo tam jest fantastyczny antyk w ogóle wielkość wielkość Rzymu wielkość Grecji widać świata na bliskim Wschodzie w północnej Afryce lepiej niż niż na kontynencie zrobiono zresztą przez UNESCO za pieniądze UNESCO wtedy, kiedy próbowano jakoś w tym Kaddafi, że może się bardziej to jest, bo rzucono tam pieniędzy, żeby właśnie było takie europejskim w tej chwili wiemy w stylu lat osiemdziesiątych czy 70, a scenograficzne bardzo atrakcyjna spektakularna spektakularna ekspozycja no wtedy, kiedy obalono Kaddafiego to atomy wiadomo nikt się nie patyczkował i było bardzo krwawo okrutnie to muzeum zostało zdobyte szturmem no i nie tylko nie porzuci nano głów tym pracownikom, ale oni zdołali przekonać tych atakujących, a nie byli ludzie wysokiej kultury jak możemy się domyśleć, że to jest ich i żeby nie niszczyć swoje, że to jest ich, że to jest ich, że co prawda to po poustawiali oświetlenie tam Europejczycy jakieś UNESCO net ale, że to jest ich, żeby nie oni nie mieli nie niszczyli swojego dobra zresztą to jest ten sam argument, który go w czasie rewolucji francuskiej był argumentem na rzecz nacjonalizacji wróg i stworzenia muzeum pomników francuskich i ten sam argument, którym posłużył się Lenin już mają tutaj gotowy Lenin nacjonalizując Ermitaż tym dopiero potem tata Stalin zaczął sprzedawać Ermitaż natomiast natomiast tutaj był ten argument, że w momencie, kiedy to ten te same przedmioty te same przedmioty przestają być z Koroną carów, a stają się arcydziełem złotnictwa dziełem rąk naszych przodków, a poza tym to jest nasza to jest nasz skarb to są nasze skarby to jest świadectwo naszej wielkości ten sam przedmiot wtedy zostaje z funkcją analizy wami taki sposób się go pozbawia tej całej wrogiej siły, a ma daje mu się jeśli się udaje nadaje mu jakąś inną siłę do przypadku tych ilustracji ewidentnie się nie udało jest też o tyle interesujące to cały czas nawiązuję do tego przypadku samo koledzy ze Stanów, że część wykładowców także historii sztuki właśnie i sztuki islamu muzułmanów bardzo mocno akcentuje, że to jest dla nich właśnie kanon, że to tam zostało zaatakowane przez studentów muzułmanów dla innych muzułmanów oznacza wielką wartość no ale to wewnętrzna dyskusja o islamie to jest wewnętrzna dyskusja islamu przede wszystkim bardzo różne pozy poziomy z tak powiem dużej cytowania my nawet mniej edukacji tylko inne rozumienie ligi no panie one oni nadal mamy różne bardzo katolików ta no i tak samo mamy bardzo różnych różnych muzułmanów, zwłaszcza dziś wydaje, że te środowiska muzułmańskie akademickie tutaj coś co świat sam dla siebie z pewnie co innego dobrze, ale idąc dalej, bo mam wrażenie, że pytanie czy pani się zgadza z taką tezą, że w tym momencie sztuka staje się czy może zawsze była może to nie jest nowego, ale sztuka klasyczna, a staje się przedmiotem ataków rozmaitych jest Platana rozmaite spory w rozmaite wielkie dyskusje czy wręcz wewnętrzne takie kulturowe wojny właśnie jako pewnego rodzaju nie wiem przejaw myślenia czy pomylenia wartości tutaj przykład z kolei już europejski mianowicie obrzucenie najpierw oblanie najpierw zupą pomidorową słoneczników van Gogha, który szczęśliwie były za szkołę, więc się nie stało to było naszą galę wyglądają noszone widziano, chyba że znajdą się nie stanie chodziła do niego to Superman w ogóle to to to wyzwanie, zupełnie jakby nie miało na celu zniszczenia dzieła, ale jednak te zamachy muzealne czas w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych one były niszczące prawda dane RM branży rent renta mi stażu zrekonstruowana niby przez konserwatorów jest u z jednym z Poniewieża innym punktem no ścierką do podłogi, a tutaj nie tutaj chodziło tylko o o demonstrację, ale dużo racji, ale już w przypadku a Stogów siana moneta w Burberry linii w Poczdamie pod Berlinem ziemniaki rzeczywiście wylądowały na płótnie ziemniaki szczęśliwie bezbarwne nie kwaśne nie jest to nie są Górak dziś to nie jest to nie jest to nie jest kwas Ramsay, w którym się tam posługiwano wypadku właśnie tym czy tego zamachu w Ermitażu, w których był najboleśniejszy czy zamachu w Chinach otc monachijskiej na upadek potępionych Rubens ze światem bardzo dużo nagich ciał ma oczywiście tutaj ten zamach muzealne czy były badane pod tym kątem praw jak często są na obrażenia nagich takich kobiet takich ludzi czy znowu wracamy do tego biznesem krążyła do do licznych niewiele może do takich tłumione popędów, które Bóg tak dawno się odwracają 180 stopni i każą prawda żrącym kwasem oblewać świata takie punkty śliczne ciało ma, a przypomnijmy kontekst tych zamachów, bo to różnie są w pani trochę pana one są bardzo starannie badane w tej chwili, bo wtedy, kiedy one siedziały taka fala typów biegłym równoległe do takiej fali terroryzmu tego inteligenckiego terroryzm lat siedemdziesiątych i studenckiego takie pokolenie 68, które czerwone brygady nie jesteśmy w tych w tych rejonach Otóż każdy by innym każdy inny bardzo długo to przez zarówno władze muzealne jak przez historię sztuki był całkowicie wypierana to znaczy był 1 argument szaleniec to tam trzeba być szaleńcem trzeba być szaleńcem, żeby zniszczyć takie dzieło sztuki bardzo potem bardzo różne to były oczywiście to bardzo często jednak były osoby psychicznie zaburzone bardzo często to był ten sam rodzaj zaburzenia, który powodował np. zabójcą Johna Lennona tam tak, żeby się żar się znaleźć tak, żeby się z, czyli kompleks rozprawa zaproponuje się nazywa żeby, żeby praca cały świat się dowiedział, że ktoś tak jak ja jest prawda a, że to dzieje się kosztem jego życia czy jakiegoś tam obrazu to punkt jak w obraz kobiety w stosunku do mojego życia, a więc to to na pewno tak to jest to tych ludzi łączy, ale tu w ten ten zamachowiec, który obrał właśnie kwasem najgorsze były te kwasy oblał Ruben SA przechodził był dziś wychowany w dżungli południowoamerykańskiej w tym jakiś taki partyzantce, która dziś tam potrzeby szczegóły ważne został on między taki miał takie miał ideowe zaplecze muszą być na pewno na pewno nie nie on potem pisał on długo siedział pisał o sobie gigantyczna autobiografię właśnie to wszystko zapisane myślę, że dno mitologii chował się potężnie się do tych dochodzi do rzeki ludzie kłamią w da, bo po to, mitoman nami są to panami z kolei z kolei ten zamach w Ermitażu wydaje mi się, że to była jakaś frustracja i że on później znalazł sobie po polityczny wolno sobie znajdowali jakieś polityczne polityczne motywacje to był Litwin to był Litwin, który dał mu związek radziecki chciał zniszczyć prawda oblewając oblewając obraz obraz Rembrandta zresztą dla mnie najbardziej tragiczna historia on nie miał on akurat ten przypadek Litwina przeczy temu, że to nagie ciała kobiece wywołują agresję mianowicie on spytał takiej oto wszechwładne kobiet tych takiej pilnować ski on pytał pilnować ski w tej cudownej nieduże, ale naprawdę ta sztuka sztukę Rembrandta, który odda najbardziej lub okres ten oblał ten trochę padł ten oblał ATA kobieta nigdy więcej nie przyszłaby Ermitażu ja bym to sprawdzałam tam NATO gdzieś tam przeczytałam w jakiej książce o ikonoklazm, który się zajmowała czas jakich współczesnym natomiast natomiast potem przy okazji wizyty w Ermitażu takiej na poły służbowy właśnie zadałam pytanie czy rzeczywiście czy rzeczywiście po oni oni niech nikt nie kupi ona była tak zniszczona w tym co się stało, że broń Boże żadnego sądu żadnego za wyrzucanie z pracy nie ją tam wszyscy chcieli tulić, a ona nigdy więcej, ale jak pani mówi właściwie można powiedzieć, że to były przypadki nie wiem czy się mylę odosobnione przypadki, które to w pewnym sensie nawiasy trochę wyparta teraz mamy do czynienia z chyba taką dość często chętka, żeby właśnie zaznaczyć nie wiem o konflikt wartości jak w przypadku obrońców środowiska ekologów, którzy mówią podziwiać te słoneczniki, a tutaj ginie ziemia i dlaczego jakby bardziej dbacie o słoneczniki niż tam ziemię to jest jak 1 tak jeden z tych znaków zapytania, ale przecież inne stawiał ruch MeToo prawda, które domaga się np. usunięcia Balthusa mamy z jego słynną marzącą Teresą no bo Teresa ma gołe majtki naszym gaz chce poznać majtki na pasku no zamknięte oczy jest przedstawiana jako obiekt seksualny, a one prawdopodobnie obsesję na punkcie takich Lolita, więc w pewnym sensie miał obsesję na punkcie polityk to jest jego znak firmowy no tyle Lidki w to no tutaj i sił mogę się narazić, ale dla mnie ekscesy roku o ruchu MeToo, bo ja oczywiście rozumiem, że coś takiego musiało się w pewnym momencie narodzić władz, zwłaszcza w tych środowiskach, w których no kobiety są szczególnie narażone na to, że ich kariera będzie zależała od tego wszyscy łóżko przejdą natomiast natomiast to przyjęło formy ekstremizmu ekstremizmu, który właściwie niczym się nie różni od innych ohydnych ekstremizm no dla mnie takie widziałam to nasi na jakiś no no nie wiem jakich wiadomościach takie rozszalał dwudziesto trzydziestolatki wrzeszczącej pod kinem, w którym był Polański jak takie naprawdę rozszalałe rynien, które chcą rozszarpać tego biednego starego Orfeusz ścianą w to to to przybiera niedobre niedobre formy bo jakby otwiera drogę do King nieusprawiedliwionej agresji manifestacji nienawiści załatwiania różnych prywatnych interes słów, bo tak wydaje mi się, że w wypadku tej tej nauczycielki z Mahometem, że to to było załatwiane jakiś prywatnych prywatnych prywatnych interesów jest po prostu pretekst do tego, żeby rozładowywać swoje złe emocje, przerzucając je na kogoś to nie zmienia postaci rzeczy, że w wielu wypadkach ten ten ten ruch zrobił dobry porządek z różnymi panami rata tym się wydawało, że wszystko wolno, ale nie ma pani takiego poczucia, że następuje jakiegoś rodzaju zagęszczenie takich incydentów deklaracji demonstracji akcji, które właśnie biorą za cel to co umieszczono w muzeum to co jest za szybą to co przedstawiono jako wartość to co przedstawiono jako sztukę jako dzieło pan tu tu te badania późniejszy właśnie racji idącą w stronę antropologii obrazu nad nad zamachami muzealnymi i w ogóle nad taką to uczucie niechęci prawda się patrzy na te miliony, które idą do Luwru to straszne spełnia, bo na to co się dzieje z wystawą Wernera no w w znamy już mieć wrażenie, że jest przeciwna tego rodzaju wystawą albo albo wraz z Luba serum tata doradca wszystko wszystkich na zawsze zniechęcam, żeby nie poszli do Luwru tylko już fajnego małego muzeum, które nikogo nie będzie, gdzie oni dokonają swego prywatnego jakiegoś odkrycia, a jeśli tego nie dokonają i tak stracą mało czasu mało pieniędzy na chwasty zamiast stania nie wniesie wydaje się, że to jest operacyjne prawda to co się dzieje w tej chwili wypadku no właśnie w dużym namysłem blok Aster, który w zasadzie stworzony na potrzeby widowiska filmowego, ale właśnie są lub pastelowe wystawy, które są no w nakręcone nieprawdopodobną zupełnie akcją promocyjną nie muszę mówić też giga biznes te prawda zapisy znajdziesz miesięcy naprzód to łaskawie się tam o godzinie przed Łuża and co no może o może tutaj się we mnie odzywa jakaś taka Niewiem idealizm sugerujący tradycjonalistką, którą skądinąd nie jestem Rze, że naprawdę obrazy Vermeera są nie do tego, żeby jak ja codziennie widzę zdjęcia z tej wystawy i widzę fryzury łysiny szyje karki kołnierzyki koszule swetry marynarki wszystko i gdzieś w tych szczelinach, a daje staniesz zdać trzeba z perłą w, czyli właściwie zapowiedzieć, że tak jak pani słucham zaczyna myśleć w ten sposób, że właśnie przez to być może wypaczenie ten kult bezzasadne czy przesadne sztuki jako widowiska masowego w pewnym sensie podpiera się pod rozmaite ekstremizm nory, bo zużywają co te obrazy biedny czy 6 pełną udzielono celebrytów to jest to jest taka kultura cele bractwa, która nowelizuje, a jednocześnie no niższy od formy sposób niszczy te przedmioty, które akurat mają szczęście nieszczęście, a nie np. no tak i pop kulturowa kariera krzyku Munka jest jest dziwna jest dziwna, ale no, bo mnie dziewczyna spełniono wasze filmy anty wracam do tego czy mówiłem na początku, że to zagęszczenie ono po prostu jest prostą konsekwencją skutkiem nieprawdopodobnej zupełnie łatwości zakomunikowania całemu światu tyłem tu widziałem to mnie wkurzyło to mi się podobało tutaj leszcz patrzcie klękają cie narody nie wypada prawda jeszcze straszliwe prawda ma zdobi nasi to, że czy czy widziałeś już czy wybiera się do Amsterdamu czy czy byłeś na wystawie Vermeera czy planujesz wyjazd do Amsterdamu na nad dla mnie samo takie to okropnie brzmieć, ale dla mnie takie pytanie jak odbiera ochotę jechania oka jest dobrze w takim razie skoro rozmawiam z konserwatywną idealistką, która nie jest Sernas ten konserwatyzm jest prosta pani powiedziała to jak jak pani wyobrażała sobie idealną edukację czy kontakt z dziełami sztuki w jaki sposób miałoby się pan, dlaczego miało Zachodzie czy inne tu proszę pana bardzo dawna nie nie teraz, kiedy już przybrało właśnie takie paranoidalne formy namawiam ludzi, bo ja naprawdę z via najpierw pracowała na Uniwersytecie powszechnym, zanim zaczął wracać na Uniwersytecie warszawskim na czy miałam do czynienia z tzw. ludźmi z miasta, którym wykładam historię sztuki europejskiej, iż nie chce myśleć co ja mogłam opowiadać, jakie miał przy zwrocie Podziel się Boże no w każdym razie to był bardzo dawno temu w Pałacu kultury ta aktor jest w natomiast zawsze namawiam ludzi, żeby nie wstydzili swoich upodobań, żeby mieli odwagę powiedzieć olewa co Conte pojadę do Paryża, ale po to, żeby pospacerować po Paryżu, iż na befsztyk, a pospacerować po Luwrze znaleźć sobie tam coś w tym kolorze albo albo jeśli Luwr to naprawdę ludzie są cudowne różne miejsca zawsze wszystkim namawiam jak już muszą iść do Luwru pokonają tą piramidę te ogony te to na kres straszliwy, który tam jest to, żeby nie Polski wprawą przez sport i żądną tylko poszli w lewo i gdzie się cała ta część, która przylega do idei woli to były to są budynki, które należały jeszcze do lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych do Ministerstwa Finansów w czasie wielkiej ambitnej modernizm nie modernizacji to właśnie wstawiania takich prawda ikonicznych budynków tamten Paryż Mitterranda 1 mitem miał napoleońskie ambicje, a szkolny był lewicowy to jednym z tych jednostek wielkich idei był nowy Luwr i w ramach tego nowego lub nie tylko postawiono piramidy tam wszystko przy przemieszczaniu w środku, ale także wyprowadzono całego tego wielkiego skrzydła poprawa jedno skrzydło tam, gdzie wielka galeria się z tego to idzie wzdłuż Sekwany natomiast drugie skrzydło, które idzie wzdłuż Odry rolnikom Ministerstwo Finansów, które dostało Super budynek taki wchodzący w właśnie jeden z tych takich ikonicznych obiektów Paryża teraz do no tutaj tutaj to zostało oddane oczywiście wszystkich niezbędnych niezbędnych aranżacjach muzeum no i ten dziedziniec został przeszklony tam jest rzeźba francuska natomiast w tym takim ciągu Antek Jan Fila, gdzie pokoi wzdłuż lider woli, że są na szczęście nie zasłonięto okna widać to tą piękną ulicę tam jest francuskie malarstwo siedemnastego wieku tam nigdy nikogo nie ma tam rolę ich oglądać sen np. kto będzie oglądał sen jak był film, ale to też był jednak dla elit wszystkie poranki świata to to troszeczkę znalazło się ludzi, którzy przychodzili, żeby zobaczyć tam martwą naturę z tym z tym z tym Felka natomiast natomiast francuskie malarstwo wielkiego wieku złotego wieku Ludwika Czternastek, które tam jest, który ja rozumiem, że może być śmiertelnie nudne w nie nie nie wszyscy jednak pójdą tymi schodami pod tunikę się przy przesuną no i nie wiem czy to zawsze, ale ostatni raz jak byłam tą to wielkiej galerii była taka bariera, iż ruch jednokierunkowy czy był ruch dwukierunkowy ale, ale jak na ulicy, a w Salt można było iść tylko 1 stronę mowy nie było o tym, żeby np. sobie zygzakiem przejść tu spojrzeć, a potem tu spojrzeć nieprawda 1, który nieuchronnie doprowadza do do Giocondy jeszcze jedno śmieszne rzeczy Condo, która no to jest dopiero prawda ofiara natomiast natomiast za plecami jak naszymi jak stoimy patrząc na komendę jest gigantyczne płótno Werony za olbrzymie spełnienie, na które nikt nigdy nie spogląda, bo wszyscy prawda patrzą właśnie na te karki na szyi i NATO na na na torze Conde natomiast bardzo ciekawy obraz, bo oczywiście Weronę ze masę takich obrazów namalował prawda się było edycji wiadomo, że takich uczt albo w kanie Galilejskiej albo z tego jest tego jest sporo, ale to jest jedna z tych lepszych uczt i ona została wciągnięta w Wenecji wtedy, kiedy tworzono muzeum Napoleona i po prostu całej Europy także wodną, który jest twórcą Luwru tego pierwszego właśnie, którego imię nosi to główne wejście do muzeum poza tymi końmi, które zostały zwalone z fasady bazyliki Świętego Marka zostało też m.in. przywieziony ten wielki rolę sens myśleć jak to wtedy transportowano dobrze ta i to jest jedyna rzecz po upadku Napoleona to wszystko w ramach kontrybucji wojennej to było zabierane w ramach kontrybucji wojennej zresztą, bo ta sama idea, którą potem podjął Hitler etat, żeby z muzeum Hitlera była na wzór Napoleona to znaczy cały z wszystkich zdobytych ziem Otóż nie tylko w sądzie sam Europy sięgnięto ty się kanon arcydzieł w lekarz chcieć w no i wszystko to zostało po po upadku Napoleona w ramach postanowień Kongresu wiedeńskiego to wszystko zwracana to było takie, że ten wyrok z etyki rodem z artykułów styl kwerend nic zwracających się jak wisi tak, gdyż jest tam to jest właśnie to to to plecy Giocondy nie plecy się do kont lat co jeśli w takim razie odkrywać sztuka samemu wg własnych upodobań okej rozumiem, ale jak uczyć jak w takim razie pisać programy uczenia historii sztuki i ja przez jakiś czas byłam, kto się nazywało, bo nie opiniodawczy, a firmy to miał jakąś urzędową nazwę ministerstwa edukacji i z opiniował programy historii sztuki, która dla dla szkół średnich i wtedy zupełnie nieskutecznie prowadziła walkę o to, żeby te nieszczęsne nauczycielki latanie wyświetlały się tą było dniem 20 lat temu, kiedy nie było też na takich taki rzecznik w ogóle takiej możliwości w latach sam nie wiem pudełko z przezroczami dobrze, że miała taka pani rzutnik, żeby zamiast pokazywać przez roczek prawda ja arcydzieła słynnych muzeów to, żeby iść zobaczyć czy na mieście nie ma jakichś fajnych kamieniczki albo zobaczyć co jest miejscowych kościołach albo, żeby uczniowie ci znaleźli może jakieś kapliczki albo, żeby poszli na cmentarz i zobaczyli co na tym cmentarzu itd. tak dalej to znaczy, żeby gdzieś to może jakiś ten wygra nie myśli pani, że te przeźrocza to też komisja się uczą właśnie takiego patrzenia potem atakami nitki na coś należy, więc może jakiś taki generalny zarys tak, ale naprawdę torze, jakie widziałam, że na maturze oni mieli określić, która fasada barokowa, które barokowe rokokowe no to naprawdę, gdyby i w dodatku jakieś rysunki goszczą turyści ludzie nigdy nie widzieli nie zobaczą metro to popis ekipy z także mogą mą moja rada, której nikt nigdy nie posłuchał to było to, żeby patrzeć wokół siebie prawda nie jak już ktoś ktoś zobaczy coś fajnego na to, że będzie chciał czytać albo znaleźć coś podobnego albo, żeby właśnie zadaniem było poszukanie takiego niem wzorca czy modelu, wg którego tata matka Boska gipsowa została zrobiona w coś takiego, żeby zaczynać od samego dołu i dopiero potem tam dorabiać to w górę nie mogę się oprzeć wrażeniu takiego takiej powtórki z wywiadów Agnieszka Morawińska, która waży aż 1 roku jak pani przyjaciółką, która kiedyś powiedziała, że kiedy pojechała do swojej rodziny do Anglii jako bardzo młoda osoba jak to ujęła tu finisz w jej krewniak wywoził ją codziennie nasi na Galery tam zostawiono wiele godzin wspomina te jak najbardziej upiorne doświadczenie, gdyż mówi, że niema nic gorszego niż być zamknięte muzeum kazać tak po prostu komuś patrzeć, więc wiem jesteście będzie tak samo anty muzealny no ale ja w przeciwieństwie do Agnieszki nie byłem dyrektorem muzeum narodowe wszystko co widać skutki tych, którzy jak kiedyś dawno temu w jakimś wywiadzie z dnia okazję powiedzieć, że wózek najbardziej lubię widok przez aktora i to się do mnie przykleiło takim się za mną już to w, aby kilkadziesiąt na kilkadziesiąt mrożenia, ale wiele wiele lat, a to nie był powiedzmy sobie taki kokieteryjnie paradoks tylko o to była metafora naszym torze, zamykając naszą rozmowę czy ma pani poczucie, że to co się w tej chwili wszystkie przykłady, które tutaj przytoczyliśmy w tym programie czy one mówią właśnie o tej celebryty za co jest koszt, który opłaca się ukazać, że staje się memem to jest to właśnie to jest to to jest to to jest to i że błahy wydarzenie prowincjonalnej szkole w ciągu kilku godzin jest komentowane na całym świecie przez wszystkich, ale mają instagram albo Facebooka albo coś jeść, ale nie wysłała pani nikogo, żeby zobaczył prawdziwego Davida w są 2 możliwości prawda na ulicy stoi kopiach świadka od dziękuję bardzo, mocna kawa, a Akademi z tą Jordi, ale także brać wybierać dziękuję bardzo, profesor awaria poprzeczka historyczka sztuki, bo państwo mają goście
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: NAGŁE ZASTĘPSTWO
-
-
50:24 W studio: dr Barłomiej Błesznowski , dr Ruta Śpiewak
-
-
-
48:54 W studio: dr Anna Jach
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
07:37 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
11:58 W studio: Edyta Odyjas
-
-
-
13:00 Połączenie11:44 W studio: Mariusz Cielma
-
-
-
-
-
-
05.06.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia53:32 W studio: Jan Barcz , prof. Robert Grzeszczak
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
11:40 Kultura Osobista12:26 W studio: Anna Mizikowska
-
15:20 Światopodgląd11:17 W studio: Sonia Sobczyk-Grygiel
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL