REKLAMA

''Rozgryzione. Jak nauczyć dziecko dobrze jeść''

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2023-04-02 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:43 min.
Udostępnij:

Gościem Przemysława Iwańczyka była Zuzanna Wędołowska - psycholożka, dietetyczka

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z dzieckiem to jest niedzielny magazyn Radia TOK FM cykle jak z dzieckiem jest dziś z nami pani Zuzanna będą łowiska dietetyczka i psycholożka kłaniam się dzień dobry dzień dobry nie pani także współautorką poradnika rozgrywane jak nauczyć dzieci dobrze jeść to też kontynuujemy ten wątek związany z odżywianiem z poprzedniego cyklu niedzielny obiad dnia pani się wsłuchiwał, ale rozmawialiśmy o diecie Cat to ja rozumiem, że to akurat najmłodszych nie dotyczy nie powinno Rozwiń » dotyczyć oni dzieci generalnie nie powinny być na na diecie, ale rodzice powinni być bardzo świadomi co dzieci jedzą też jakiś sposób próbuje pani razem z drugą współautorką panią Martą kostką to dać rodzicom kilka porad właśnie jak postępować z dziećmi przy przy stole przy rodzinnym stole, żeby nie było jest za mamusię za tatusia zabaw czy dziadka albo jak nie zjesz to znaczy, że nie smakuje przeobrazi tylko dokładnie no to jest dosyć skomplikowany wielopoziomowy temat nie z powodu ta książka jest dosyć gruba, ale myślę, że rzeczywiście udało nam się rozgryźć te różne aspekty żywienia dzieci te rzeczy chcę dać rodzicom kilka takich sensownych porad dotyczących tego jak możemy wspierać dzieci o odrzucenie zmienia to żadne chcą dobrze jeść to jeszcze nie wątpimy natomiast bywają lepsze gorsze momenty w swojej nauce jedzenia inne możemy być ich przewodnikami czy nie sądzi pani, że żyjemy w tej chwili w takim szpagacie, czyli jeszcze nasze babcie dziadkowie przekonani są, że dobrze jeść to dużo jeszcze teraz to pokolenie obecnych rodziców pewnie jeszcze myśli sobie, a właściwie nie pewnie myśli sobie jest przekonana o tym, że warto dobrze jeść nie nie byle jak dużo na pewno jest także każde pokolenie każdy różni ludzie na świecie nawet współcześnie równie definiują określenie dobrze jeść i my też tego wracał właśnie książce starsi proszą, aby liczy czy pani Zuzanna pani zwrócić uwagę, że kiedyś nikim mówiono o kimś dobrze wyglądasz to znaczy, żeby takie późniejsze takiej taki przy przy kości prawda takie też powiedział sama dziś z okresu dzieciństwa, że moim bracie mówiło się, że zmężniał, a wtedy, kiedy rzeczywiście był taki troszkę skromniejszy myślę, że o kobietach nie zawsze się tak mówiło się jest co nie inny aspekt, ale oczywiście kiedyś określenie dobrze jeść dobrze wyglądać Głoska zaleceń takim podstawową funkcją żywności, czyli być nawiedzonym mieć pewność, że przetrwamy jakieś gorsze momenty, kiedy tego jedzenia będzie mniej, a oczywiście te ewolucyjne nasze potrzeby właśnie by jeszcze się na jadać one nas są i nasze oko rodzica jest potrzeba, żeby mieć pewność, że dziecko jest najedzone czasem nie jest głodne natomiast do tej podstawowej potrzeby rzeczywiście my współcześni średnicę trochę szerzej o tym myślimy myślimy o tym, że dobrze to znaczy i tutaj różnie możemy definiować możemy powiedzieć, że ekologicznie możemy powiedzieć, że dobre dla środowiska jedzenie, że roślinne i dużo waży duża różnorodność tej diety i na tym się staramy skupiać się jako rodzice i czasami mamy z tym problem, że agent naszych dzieci tak skutecznie do tego naszego wg naszej definicji dobrego jedzenia zachęcić w jaki sposób warto to robi dziś od jakiego wieku dziecka zacząć uświadamiać czym tak naprawdę jest jedzenie, jaką wartość niesie za sobą posiłek przy wspólnym stole musimy jak najszybciej dziecko do tego wspólnego stołu zaprosi, a im właściwie może się dziać już od momentu narodzin o oczywiście taki noworodek nie spożywa z nami posiłków, ale zachęcam, jeżeli jest taka możliwość, że im dziecko może uczestniczyć w tym momencie, kiedy myjemy nie musi być z tego wykluczane ne, bo czasami młodzi rodzice wręcz, wykorzystując moment, kiedy dziecko śpi na spożycie jedzenia i oczywiście czasami to jest wygodne przyjemne róbmy swoje, jeżeli czasami dziecko widzi, że coś gotujemy 7 zostało potem mamy etap rozszerzania diety, a i to jest najlepszy moment rzeczywiście skupić się na tym jak najczęściej jeść razem i też nieść mniej więcej te same produkty trochę nam się wydaje, że to rozszerzenie diety, że ten noworodek nie mogli on potrzebuje innych pokarmów budżetami i swojskie mieszkasz i zupki, a nie do końca tak jest takie maluchy w czasie rozszerzania diety możesz naprawdę bardzo bardzo dużo produktów, jeżeli tylko uda nam się np. nie solić nie osłabiać tej potrawy nie smażyć na głębokim tłuszczu to większość tych potraw nasze dziecko może jest jeśli z nami i on najlepiej wtedy chłonie nie tylko nasze nawyki żywieniowe etycznej łatwiej mu próbować no to jest taki trochę dowód społecznego zaufania tak, jeżeli widzę, że moi rodzice, zjadając brokuły to znaczy, że nie są niebieskie nie są złe mogę je dostanie włożyć do buzi i spróbować, więc taki pierwszy etap, kiedy wprowadzamy dziecko do tego naszego dobrego jedzenia z pewnością bardzo istotną sprawą jest skatalogowanie wszystko to co jest dostępne jeśli chodzi o produkty żywieniowe na dobrej na te złe ja mam problem ze słodyczami, jakby pani do tego podeszła, bo ich jest mnóstwo one są niby dla ludzi, bo wszystko co w wymiarze jest dla ludzi, ale z drugiej strony no sami wiemy jak te słodycze szkodzą czy warto powiedzieć, że to to jest zło, po które którego nie należy dotykać od samego początku czy też pokazywać, że można, ale z umiarem to się zastanowić nad tym jak na nas działają takie przekazy czy fakt, że my wiemy, że nie myślę, że pani chce powiedzieć jak definiujemy słodycze wróg w różnych zdefiniował w radzie po my wiemy, a jednak nie sięgamy wręcz bym powiedział, że czasem im bardziej sobie odmawiamy jednak to nie rozszerzyła słodycze wszystkie takie smakowite produkty, bo to mogą być fast foody mogą być chipsy ne mogą być właśnie również słodkości im bardziej my sobie odmawiamy ty bardziej chętnie poniesie dane, a i to jest jedno, że ten zakazany owoc stoi jednak siła, która nas skusi, a drugie na, że to po prostu nie działa jak sama informacja, że coś jest niezdrowe ona nie działa na nas dorosłych wcale nie sprawia, że aż tak bardzo rezygnujemy z tych produktów jemy, ale potem z poczuciem winy wyrzutami sumienia, a natomiast małe dzieci niedzielach ubrania, bo małe dziecko nie jest w stanie przewidzieć tak dalekosiężnych skutków tak, że my mówimy, że one są niezdrowe i na coś wpłyną w przyszłości, że może być chory mieliśmy cukrzycę dni temu będziesz mieć nadwagę co dziecko nie jest w stanie sobie tego wyobrazić tak płacą mi w stanie przewidzieć sobie tych skutków jest 1 problem, że jeżeli nawet nam się uda mu przez jakiś czas jest do 0305. roku życia, jeżeli mamy dużo szczęścia możemy dziecku tak trochę ochronić takiej warstwy ochronnej trzymać nie pokazywać tych słodyczy nie kupować właśnie tłumaczyć, że one nie są dobre niejawnej w naszym domu jemy inne rzeczy problem jest jak nasze dziecko wyjdzie, że tak powiem, że do świata zewnętrznego spotka kolegów pójdzie na rodzinę inne zacznie chodzić do szkoły, gdzie są sklepiki, gdzie są niestety automat czy z żywnością przetworzoną i nagle się okaże to nie do końca jest tak jak rodzice mówią, że ten cukier wcale nie jest trujący moi koledzy go jedzą żyją, że nie jest aż tak szkodliwe skoro inni rodzice pozwalają innym innym dzieciom jeść i zaczyna się taki trochę grze dziecko nie rozumie, dlaczego z 1 strony nie może jeść, a z drugiej one nie są, a trzeci wszyscy rokuje niestety jedzą, więc na pewno temat słodyczy jest trudny, a naczelny jedno Radom, które możemy powiedzieć to całkowite wykluczenie i nigdy nie zadziała dobrze my musimy znaleźć równowagę one powinny w jakimś takim elementem tej naszej diety tej wiedzy naszych dzieci, ale niedużym, bo tak jak sam powiedziane są wszędzie potrafią nas przytłoczyć no i ten smak słodkiej koszty no ona strasznie kusi jak nasze ciała uwielbiają dobrze to teraz na drugą nóżkę, a do szpinaku jak przekonać dzieci jedzących szpinak lubi lekarz zdrowie nie oczywiście dzieci mogą nie lubić niektórych waży ze jedno jest to, że może mieć różne preferencje oczywiście jest taki etap, kiedy dzieci mają trudność jedzenia warzyw szczególnie warzyw zielonych na taki przeciętny przedszkolak ne nie ma ochoty ich próbować co możemy zrobić możemy przede wszystkim go podawać w różnej formie, czyli nie tylko jakieś równej cały czas takiej samej ne możemy pokazywać dziecku, że może być smaczne, czyli dbać o to, żeby miał ma, żeby tak było właśnie trochę tego tłuszczyku może trochę sera, że mógł przyprawione dobrze, a przede wszystkim nie zmuszać, czyli znowu odwrotna krzyczeć ze słodyczami, jeżeli będziemy stać nad dzieckiem mówić z szpinak jest bardziej zdrowy szpinak ma dużo żelaza będziesz jeszcze będzie rosnąć musi jeszcze kluseczki, chociaż ma 2 nitki makaronu po wtedy co się wydarzy dobrego dla dziecka jest informacja okej on jest tak niedobry, że aż rodzice muszą mieć zmuszeni do niego zachęcać na pojawia się podejrzliwość niestety rzeczywiście trochę zatruwane ten smak szpinaku tymi naszymi poradami aż na nakłady smaczne wrażeń już mogą polubić po prostu, bo jest dobry dobrze to w takim razie próbuje jeszcze kilka kwestii zapytać, które dostępnością są mocno mocno palące zdarzyło się pewnie wielu rodzicom na pytanie na co masz ochotę na nic co zjadł nie wiem jesteś głodny nie i co wówczas przymuszony ja bym powiedział tutaj najbardziej kontrowersyjną rzecz, jaką rodzice słyszą nie tutaj swojego dziecka co chce jest w to my jesteśmy poddani za decyzję o tym co się pojawi na stole, a jest taka zasada najważniejsze zasady żywienia zmiany, która mówi o podział odpowiedzi odpowiedziała odpowiedzialności przy stole, czyli że my przy stole mamy decydować o tym kiedy się pojawi posiłek i są na nim co byli za posiłek, czyli co do zasady lepiej pytać, a na co ma się ochotę no właśnie dziecko mówiono nie wie w sumie to nic nie mam ochoty jeść, a w sumie to jakbym bułkę z masłem tak i to nie rzadko kiedy jest odpowiedź, która za Umara my byśmy chcieli, żeby dysku powiedziała jest to unikat albo mamo ja bym zjadł Marchlewska ze szpinakiem i jestem takim razowy makarony, a tylko, że kiedy dyskotek odpowie, więc zdejmujemy dziecka tą presję to odpowiedzialność my o tym decyduję stawiamy dobre jedzenie nastu natomiast przyjmujemy, że rzeczywiście dziecko może tego nie jest zmiana może przedostać powiedzieć jak Ania jem, a my Okaj nie chcesz to nie jest Schiff, jakie jeszcze największy mit pokutuje wśród rodziców dotyczą odżywiania dzieci, którym należy się rozprawić pani zdaniem myślę, że to, że dzieci nie chcą jeść, a że mamy takie przekonanie ogólnie, że dzieci i no trochę się rodzą jakąś taką mniejszą dysfunkcją, że my musimy je do tego jedzenie jednak zachęcać jak my odstąpimy nie będziemy promować tego jedzenia pokazywać, że należy jeszcze w jakim stopniu wszystko nie będzie wystarczająco duża i zakonu, że zwłoka, a i, że przez to nie będzie się prawidłowo rozwijać i ikona zapędza w taki kozi róg tego, że my próbujemy za dziecko decydować my uznajemy, że my wiemy lepiej tyle jedzenia nasze dziecko potrzebuje, kiedy jest głodny, kiedy jest najedzone, a czasem dziecko rodzi się stać mechanizmem decydowania o swoim ciele, ale wiele jedzenia potrzebujemy, kiedy jest głodna wiedzy jest najedzone i każda akcja karmiąca piersią rządu wtedy jest do najbardziej widoczne doskonale wie, że dziecko reguluje to wręcz perfekcyjny sposób i umiem coś Nigeria wraz z zacięciem podawania szpinak zupę i kaszek i więcej uznamy, że nie muszę starać aż tak bardzo, żeby moje dziecko jadło w ogóle to naprawdę etyczne gdy, że jest przestrzeń na poznawanie razem jedzenia wspólne zabawy jedzeniem wspólne cieszenie się po prostu te wielkie dla pani druga z autorek macie takie taką myśl przewodnią, która towarzyszy naszej publikacji nie wywierać na dzieci presji przy jedzeniu to znaczy wiele tak naprawdę można czytać w rozmaity sposób z pewnością byliby umiały chodzimy z tą żywienie dzieci Ross z różnymi celami myśmy chcieli, żeby nasze dzieci jadły warzywa jak różnorodnie jak lepiej niż my państwo ten krzyk, a ich staramy się zrobić za wszelką cenę, a często dzieci potrzebują czasu po prostu czasu, żeby nauczyć się dobrze dobrze je, a presja po prostu zatruwa posiłki, ale dosypuje szpinaku decyzje uważa się do tego makaronu taką szczyptą goryczy, która sprawia rzecz idzie coraz mniej chętnie do tego stołu siadając raz więcej mając zmagań szanse tych posiłków coraz mniej chętnie jedzą warzywa na nic, jeżeli mamy coś zrobić tak jedno 1 rzecz używanie tego naszego dziecka i siadać razem do stołu i unikać tej presji o tym przesłaniem, że damy się z państwem bardzo pani dziękuję za rozmowę jak nam się tylko na chwilę wyłożonej Zuzanna Lewandowska dietetyczka psycholożka autorka współautorka książki rozgrywane jak nauczyć dzieci dobrze nie jest kłaniam się pani dziękuję bardzo, ćwiczeń naszych słuchaczy zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA