REKLAMA

Godność człowieka a prawo - czy da się ją w ogóle zdefiniować?

OFF Czarek
Data emisji:
2023-04-03 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:28 min.
Udostępnij:

Gościem Cezarego Łasiczki był dr Michał Rupniewski z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, autor książki "Human Dignity and the Law: A Personalist Theory".

POLECAMY KSIĄŻKI

Human Dignity and the Law: A Personalist Theory
Michał Rupniewski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka to jest program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj będziemy my mówiąc my gość ja gość, którego za chwileczkę przedstawię będziemy w ryzach się w słowo, które pewnie państwo słyszeli czy słowa słowa czy termin państwo wielokrotnie słyszeli w różnych rozmowach być może sami go używali, czyli godność godność ludzka godność człowieka, skąd się wszystko wzięło, dlaczego właściwie Rozwiń » można by zadać pytanie, dlaczego jest także, że człowiek w odróżnieniu od innych gatunków ma coś, czego tamci nie mają z czego to wynika czy można to jakoś zapisać udowodnić zapisać jeszcze wprawie i na podstawie różnych prawnych zapisów mówić o właśnie tutaj jest godność ta godność coś znaczy sprawia, że jesteśmy trochę inni też być może mówi o pewnych obowiązkach zobowiązaniach wobec nas innych ludzi państwa instytucji itd. pan dr Michał również ski z wydziału prawa administracji Uniwersytetu łódzkiego jest studio dzień dobry panie doktorze dzień dobry wiem, że pan też podróżował sporo po całym świecie m.in. pan w stolicy Meksyku tak zgadza się jest to napisane w mojej książce tak, która niejako jest jakimś przyczynkiem do naszej rozmowy rzeczywiście tak było książkę, której rozmawiamy nosi tytuł godność człowieka prawo, a oryginał czy dłoń Dzielski to jest chyba antygeny klientelą personal z Syrii i została wydana przez wydawnictwo aut, lecz co już zdaje się samo w sobie jest wybitne osiągnięcia w w myślę, że należy być może aż tak tego przeceniać, ale rzeczywiście liczę tutaj na szerokie grono Czytelników specjalistów jest być może niestety, ale ta moja wizyta tutaj też taką chęcią być może zainteresowania również osób nie prawników specjalistów, bo niestety poziom specjalizacji już robi coraz większy nawet w ramach samego na samej nauki prawa prawda akurat ten temat no chyba każdego jakoś dotyka, kto jakoś refleksja podejmuje powiedzmy nad sobą nad nad prawem nawet w takim z perspektywy takiego powiedzmy użytkownika w prawa tak, ale słowa godność używamy często nawet nie w kontekście godność człowieka nie osoby, które chodzą do kościoła gdzieś w modlitwie w czasie mszy świętej mówią nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie albo od ta praca to dla mnie to jest poniżej mojej godności, ale także godność pojawia się, ale czy miały być godność człowieka cóż cóż takiego jest w tym gatunku akurat, czego inne gatunki nie mają, skąd wiemy tak no oczywiście odpowiedzi na to jest mnóstwo możliwych ja mówię mogę powiedzieć co na ten temat sądzę na podstawie tych moich badań, chociaż w gruncie rzeczy ja zajmowałem prawem i godnością w prawie w związku, z czym zostawiłem w zasadzie kwestie metafizyczne powiedzmy jakoś na boku, więc traktuje jako pewną tajemnicę sądzę że, że jakiś ten spór w jaki sposób na pozostanie tajemnicą natomiast są określone jakby rzeczy dostępne jakiś sposób na doświadczeniu nawet prawa, zwłaszcza jeżeli to doświadczenie potraktujemy szeroko nie tylko jako doświadczenia, które można zrobić w laboratorium nie wiem podłączy zeskanować komuś mózg prawda itd. tylko szerokie doświadczenie, jeżeli pojmie potraktujemy np. nie wiem nawet niektórzy literaturę piękną jakimś sensie traktuje jako dość rodzaj doświadczenia obcowania z taką literaturą, ale też takie życiowe powiedzmy różne nasze problemy które, które ludzie mają w zwykłym swoim życiu sprawdzano to w pewnego rodzaju elementy wyjątkowości się się pojawiają oczywiście znowu co filozof to jakaś inna propozycja ja akurat w tej swojej książce opierałem na filozofii Karola Wojtyły kardynała Karola Wojtyły świadomie tutaj by nie nie mówił Jan Paweł II, ponieważ czym innym nie to jest nauczanie papieskie dokumenty kościelne co się pisze nieco innej perspektywy praca filozofa jest nieco czymś innym prawda akurat tutaj Karol Wojtyła w książce osoba czy sześćdziesiątego dziewiątego roku no uważam, że dotknął bardzo ważnych aspektów po prostu bycia osobą ludzką tak jakoś wy eksplodował odkrył powiedzmy takiej analizie fenomenu logiczne jak to filozofowie mówią, czyli powiedzmy, analizując doświadczenie szeroko rozumiane osoby działającej prawda zwrócił uwagę na coś co mi się wydaje często w tych dyskusjach wiadomo żyjemy w takich czasach gdzie jak opowiedzieć ten antropocen Tryzno jest jakość zakwestionowany tak oczywiście mamy też dobre powody, żeby martwić o nie tylko istoty ludzkie prawda zresztą filozofia choćby tego nie neguje natomiast jest taki są takie specyficzne elementy ściśle bycia osobą ludzką w szczególności tutaj to jest pewne odniesienie do prawdy w odniesieniu do prawdy rozumiane w ten sposób, że człowiek jak działa tak dokonuje wyborów decyzji to w zasadzie rozstrzyga na zasadzie pewnej prawdy to znaczy rozważa swoją sytuację prawda rozważa również pewne względy aksjologiczne, ale nie tylko względy faktyczne i zastanawia się czy czy zna całą prawdę tak czy siebie może oszukuje, że ktoś go oszukał i to odniesienie do tej prawdy sprawia, że człowiek posiada coś takiego co Wojtyła nazwał transcendencję transcendencja osoby czy nie w tym sens życiu jakoś przekracza siebie przekracza swoją sytuację i Ystad i może działać na podstawie jakoś wykraczając poza tonu powiedzmy te taka zwykła transcendencja tzw transcendencja nazywana poziomom w tej książce Wojtyły to jest tak w zasadzie jestem głodny, więc wychodzę tak chcemy się pić już mieć zawód trochę prawda w ustach to chcemy się być, więc sięgam po szklankę w jakim sensie wychodzą poza siebie tak, ale to jest na zasadzie pewnego ocenia to jest też przecież zwierzęta chcą pić to potrącą wniosek drożeją już nie wiedzą, że on się napić wiedzą, że tam jest woda także to nie jest to zmienić takiego szczególnego Czyż może jest szczególne ale, ale nie wiąże się natomiast transcendencja pionowa tzw. to właśnie ona odnosi do pewnej prawdy także się zastanawiam nad swoją pozycję, jakby świecie nie tylko co jest dla mnie korzystne nie tylko co w nie wiem co, czego bym chciał prawda również na zasadzie pewnej prawdy no tak to jest chyba wszystko też trochę najeżone różnego rodzaju pułapkami wspomniał pan, że nawet, poszukując co filozof to to pomysł no i teraz pewnie to samo może być wprawdzie chcemy tym czym, że jest prawda tutaj musimy się do pytania z 1 Ewangelii tylko do myśli filozoficznej dotyczącej prawdy tak czym jest po i w jakich warunkach prawda jest prawdą, a jeszcze mówiąc tej trasy cenę uncji pionowej znowu są pewnie tacy filozofowie, którzy mówią że, żeby spojrzeć z góry to jednak trzeba być poza tym systemem, czyli pewnie poza jakimś naszym obszarem ludzkiego myślenia także byłoby odnowić niemalże tak tak wydaje się, że tutaj, chcąc nie, chcąc co może dzisiaj może nie łatwe ze względu na to, że od czasu Arystotelesa trochę czasu czasu minęło tak, ale w gruncie rzeczy to chyba trzeba przyjąć tę koncepcję prawdy klasyczną, że po prostu to jest zgodność myśli rzeczywistością mówi się zastanawiać czy jest tak czy to w jaki sposób odpowiada rzeczywistości wiadomo, że ta myśl nigdy nie umie tej rzeczywistości w sposób doskonały ale, ale może ją ująć gorzej może ją ująć lepiej także tutaj ta daje chwytają się, że trzeba po prostu przyjąć klasyczną koncepcję prawdy myślę sobie, że nawet dzisiaj w Polsce ktoś wypowiedział to dobrze jest myśl i teraz sprawdź, jaka rzeczywistość tak zapytajmy zwolennika koalicji Obywatelskiej i zapytajmy zwolennika Prawa i Sprawiedliwości jak wygląda rzeczywistość tak tak oczywiście żyjemy w czasach polaryzacji co nie sprzyja postprawdy jak to się mówi o różnych takich chyba niemiłych tych niemiłych sytuacji należy, że na potrzeby naszej rozmowy tak, żeby się nie zatrzymać przy na przystanku prawda zakładamy że, że rozumiem, że prawdę SP właśnie jakąś jakimś badaniem czy też dążenie doprawdy zbadaniem rzeczywistości rzeczywistości, ale także prawdę o sobie bo, bo czasami też w tym są problemy prawda ażeby, żeby rada się przyznać nie wiem jak swoich problemów przed samym sobą tak sami ludzie przez zajmuje dużo czasu nawet w związku z tym nie no wdają się krótko, mówiąc że w tej mojej koncepcji musimy tę prawdę w definiować sposób klasyczny co oznacza, że ona no leży tam, gdzie leży tak, ale wydaje się, że to nawet w tych czasach jak to mówi polaryzacji tak takiej postprawdy itd. to jest oczyszczające, bo w gruncie rzeczy możemy powiedzieć jak przypływ weźmiemy to za dobrą monetę to wypraw należy tam, gdzie leży tak nie leży pośrodku nie jest zawsze przy nas nie jest tam, gdzie suweren powyższe, a także brak należy tylko po prostu leży tam, gdzie leży tak na cele ich w zasadzie dobrze skoro tyle to zapraszam pana nasze słuchaczki naszych słuchaczy na informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1020 po informacjach powrócimy do książki momenty, gdy jest dla, czyli godność człowieka prawo autorem gościem dzisiejszego programu jest pan dr Michał również ski z wydziału prawa i administracji Uniwersytetu łódzkiego pan dr Michał Łubniewski z wydziału prawa i administracji Uniwersytetu łódzkiego jest studio i rozmawiamy o godności człowieka godność człowieka prawo dokładnie Mandy Netii Embolo, kto jest tytuł książki autorstwa pana dr. Schmidt, która ukazała się nakładem wydawnictwa rock, lecz niektóre dostępne w języku angielskim to Polska też będzie no chciałbym chciałbym doprowadzić do przetłumaczenia i wydania zobaczymy na razie nie zajmuje niestety mamy inne w zadania, ale może chciałbym chciałbym w ale na razie mówi to jest pieśń przyszłości jasne na razie rozmawialiśmy o godności człowieka i pana zainteresowały myśli kardynała czy biskupa Wojtyły akta wówczas kardynała jak pisał książkę głosować rynek wydawał przynajmniej to tak tak było tak, aczkolwiek ja w zasadzie szczerze mówiąc to sam nie wiem co mnie podkusiło, żeby się tym tematem zajęć okazał się bardzo trudne godności szczególnie w prawie, bo tu trzeba po jakoś pożenić ze sobą czy w jaki sposób no do co nam się wydaje ażeby to raziło do prawie o sprawie jest coś co można nazwać no chaosem kakofonia tak normatywną po prostu bardzo dużo też godnościowej bardzo w prawie rezonuje to jest także, kiedy sąd np. powoła się na to pojęcie podczas, uzasadniając chociażby tak czy podczas podczas procedury no to już, jakby od razu się zmienia zmienia kolor ich tak tego wszystkiego zdaje się, że sprawa poważniejsza fundamentalne jakiś sposób w związku z tym jest taka trochę pokusa nadużywania jakimś sensie tak tego i poza tym no godność właśnie jeszcze na dokładkę komentuje rozmaite skojarzenia rozmaite tradycje, ale tak jak pan redaktor mówił, że ta praca jest poniżej mojej godności np. no chyba częściową nieważność do sądu swift jest wysoki, choć pewne w traktach właśnie to są wszystko zresztą są też można obrazić poniżej godności są też koncepcja w ogóle godności sądu także sądy czasami różnymi rzeczami, które uznają za paskudne nie chcę się zajmować nie będę podawał przykład asów polskiej historii no i teraz jeszcze dopowiadają czy, dopytując można myśleć o prawie jako pewnym zbiorze norm, ale przecież ten za zbiór norm nie wziął się to nie jest tak, że ktoś dostał no nie wiem jakiś kamienne tabliczki czy coś, więc za każdym zbiorem norm stoją ludzie albo człowiek często tak i sposób w jaki ten człowiek myśli o świecie zgadza się tak to właśnie była moja taka intuicja czy też masaże już teraz nawet nie pamiętam czy to była pierwotna intuicja kierunkowa, która moje badania jakości rynkowa to bardziej jest są konkluzja tak ale jakby w nowo zdecydowanie jest także godność człowieka dlatego oni wszyscy mówimy, chociaż jeszcze 50 lat temu nie było tak popularne, ale dlatego nie jest mówi żona znalazła między po powszechnej deklaracji praw człowieka obywatela tak później w ogóle wcześniej też w preambule karty narodów Zjednoczonych krótko po drugiej wojny światowej uznano, że to jest bardzo nośna dobra idea do tego, żeby zbudować nowy świat po katastrofie po zagładzie również w i po prostu jak co powiedzieć przyjęło się jakimś sensie, ale przyjęło się tak trochę na zasadzie nie możemy się zgodzić np. co do kwestii istnienia Boga czy nie możemy się zgodzić się do różnych rzeczy jakoś byśmy chcieli te prawa człowieka ufundować ugruntować, więc wybieramy godność człowieka, która trochę nie wiadomo to znaczy tak jest bezpieczna jest dzięki temu bezpieczna tak no i mówi, że jesteśmy trochę wyjątkowi, ale nie na tyle wyjątkowi, żeby tego nie przysługiwały nam jakiś miesięczne opłaty od państwa albo jest szczególna ochrona taka, którą trzeba było wdrożyć od razu właśnie niewarta, ale bardziej jest taką ochroną co, do której możemy się przed sądem wspierać, jeżeli nie dostaliśmy, ale gdyby, a priori pewnie niewiele z tej godności wynik okazał się tak zgadza się no i Ilonę, ale ona przede wszystkim ma być nie nie z przyrodzoną atak niezbywalna równa dla wszystkich to jest tradycyjnego niż godność, która była wcześniej bez West jego godność człowieka tak bez tego dodatku no bo godność w dawniejszym powiedzmy dawniejszych czasach to była godność jakiegoś dygnitarza godność przypisana do jakiegoś no to Cycerona jest stale jest no nie wiem w Polsce też znajdziemy wprawie no nawet angielski nowe we wszelakim także godność jako pewnego rodzaju wysoka wysokie społecznie czy w szacunek łączone z pewno aktach no to tu już zaczynają problemy, zanim albo ta godność jest jak co powiedzieć, że niezbywalna nienaruszalna w zasadzie no i przede wszystkim równe dla wszystkich albo jest jednak czymś co się wiąże, z jaką zasługą jest dobrowolna, ale jakoś stopniowo wolna i no jest trochę bałagan uczestniczka orzeczeniach sądowych to po prostu trochę trochę miesza jedno z drugim niektórzy krytykują niektórym się podoba ja osobiście uważam, że trzeba wprowadzić jakiś element takich wymagań właśnie związanych zgodności, ale to jest bardziej, że godność można stracić tylko prostu godność będą właśnie osobom tak nisko no, chociaż możemy się spotkać z dniem terminem, że ktoś był to był człowiek bez czci godności np. np. ale to bardziej chodzi o społeczną gazem tak, że język potoczny, a język prawa no tak, lecz np. nie zbywalności godności nie leży jakaś forma jednak przymusu, bo no tak trochę tak, bo nie ma nie mogę nie chcieć już pomijam, że nie mógł sprzedać swojej godności tak, ale też nie mogę nie chcecie mieć poniekąd prawo zawsze nie będzie traktowało nie tylko zresztą tylko wszystko tak zgodnie, jakby z, o ile będzie to także stara czy pan nie chce tę godność pan ma nie może pan w wg prawa wobec prawa jej się pozbyć tak zgadza się na dokładne i to może też rodziny problem np. problem paternalizm, że państwo powiedzmy albo jakieś inne podobny podmiot no jakoś tam wymaga czegoś albo zabrania czegoś ze względu na godność osoby ludzie ogólnie chcieli takim takim słynnym przykładem może mało drastycznym może bardzo drastyczny nie rozwiąże kwestie wrażliwe organów z przedawnieniem MEN na myśli z nie wie jak u nas to się nazywa, ale tzw. zło to syn przy tak to powiedzmy zabawa, w której tzw. osoby nisko rosły są przedmiotem przedmiotem rzucałam tak tak czy nie już Niewiem to bardziej do celu czy bardziej to dalej w każdym razie jest to taka no zabawa tego rodzaju teraz tak państwa, gdzie to jest, gdyby to dzieje to są osoby, które świadomie biorą w tym udział zgadzam ją za odpowiednią opłatą czy pod pewnymi warunkami zgadzam się na to czas jestem, jaki jestem mogę dysponować swoim moje ciało ta decyzja tak tak tak właśnie no i tak prawodawca mówi nie człowiek ma godność i z tej godności wynika, że pewne rzeczy nie może robić np. uczestniczyć w takiej grze albo sprzedawać swoich organów zgadza się zgadza się tu właśnie chodzi o to, bo jak w tym kluczą absolutnie w elementem bycia osobą prawo też to na wielu poziomach, jakby rozpoznaje jest SA samostanowienia tak czy autonomia czy jak to nazwiemy człowiek decyduje o sobie tak, jeżeli mu zabronimy co w decydować o sobie no to na pewno naruszyliśmy jego godność, ale są takie trudne momenty takie trudne przypadki i tę mamy wybór albo idziemy niektórzy idą radykalnie, że po prostu godność jest autonomia w związku z tym godność trzeba w zasadzie wywalić tak, ponieważ ona komentuje tam odzywają się gdzieś jakieś w tle niepotrzebne, ale kwoty, że tak wyrażę tak jak niepotrzebne skojarzenie niepotrzebne skojarzenia pójdźmy autonomię pójdźmy samostanowienie i to w zasadzie jest godność i niewiele więcej no, a drudzy twierdzą, że to jednak jest pewnego Rudno jest pewnego rodzaju, że po prostu pewne rzeczy nie wiem czy akurat ten konkurs, w którym mówimy chociażby w książce bronie, bo tam we Francji zabroniono tego i cały był na podstawie w latach dziewięćdziesiątych jeszcze było na podstawie obrony porządku publicznego uznano, że godne człowieka to jest część porządku publicznego związkowym zabroniono tego przy czym sam zainteresowany pozywał, ale tam mera mur sanktuarium o to żeby, żeby po, żeby ten zlikwidował ten zakaz ja tego akurat bronię ale by to, dlatego że uważam, że oprócz samo należy go, że tak taka taką idą dynamiczną i tam jest jeszcze na pewno coś takiego co można nazwać integracja czy Integer Inter życie po angielsku działalność integralność właśnie integralność co oznacza również no na różnych poziomach czy to integralność cielesną czy integralny społeczną czy integralność moralną wręcz tak w związku z tym możemy to powiązano ją jedną z2 tak w związku z tym czasami, jeżeli wiemy, że ktoś traci swoją integralność np. tak albo uderza w jakiś sposób integralność statusu załóżmy, że nie wszyscy nie wszystkie osoby nisko rosły chcą być może to właśnie stanowi jednak pewne obrażenia może niekoniecznie tej osoby, ale całej grupy np. tak, ponieważ przedstawia daną grupę jako no jako po prostu chce jak to się mówi Pionki Pionki czy gorzej nawet brak również nie wiem no tak do tak powiedzmy poselski czy także przedmioty, które się równorzędną legalna uprzedmiotowienie także w związku z tym można argumentować, że tutaj chociażby ze względu na to NATO taką integralność być może to jest nieco idea jest kwestia sny tutaj jak rozmawiam w studiu no ale ale są są takie, jakby momenty czy też może również jest taką próbą czy się może też oczywiście nie podobać, ale u i zasadnie pewnego takiego miękkiego paternalizmu, który polega na tym, że po prostu musimy dbać o ten podstawowy status osiągnąć tego status my, czyli ustawodawca wiemy co jest lepsze dla człowieka musimy nie ma wyboru tak to się do tego sprowadza się po prostu Lou zakładamy, że człowiek może dokonać złego wyboru może dokonać przeciwko sobie pierwsze co co na wykład oczywiście z tym trzeba ostrożnie z tym, że tak włączanie upraszczając można powiedzieć, że jeżeli potraktujemy człowieka jako dziecko do pewnego wieku no to możemy powiedzieć to marsz autonomii lub co chcesz jednocześnie zdaję sobie sprawę, że teraz rodzic rodzice wiedzą więcej mają doświadczenie i wiedzą czym pewne rzeczy mogą grozić, bo mogą skutkować i wprowadza rodzić rodzić pewne obostrzenia, dlatego że więcej i teraz pytanie czy ustawodawca tak wiedząc więcej zdając historię, analizując mając mądrych ludzi czasem w swoim gronie mówi Tommy pewne rzeczy pewne rzeczy zabraniamy pewne rzeczy na pewno, że pozwalamy bowiem więcej, ale powrócimy do o godności człowieka i prawa po informacjach studia pan dr Michał Łubniewski informacja dziesiąty 40 wówczas efekt nomen studia pan dr Michał Łubniewski wydział prawa i administracji Uniwersytet łódzki książka pana doktora to rozmawiamy nosi tytuł firmant, gdy klient dla wydawnictwo outlet, czyli godność człowieka, a prawo od tej godności człowieka rozmawiamy i pewnie moglibyśmy po płynąć w kierunku takim, że właściwie to jest nieprecyzyjne, że być może zaletą jednocześnie wadą nieprecyzyjność z tej godności, a poza tym co to za zgodność jak to państwo chroni godność skoro są ludzie, którzy żyją w takich warunkach tak dalej tak dalej znaleźliśmy sporo przykładów żywości tak zgodność z jakąś jakimś fikcyjnym terminem która, gdzie wyciągana ręka kiedy, kiedy nam jest to wygodne w nim w walce politycznej społecznej tak, ale zagrali ale, ponieważ ta godność jednak jest pojawia się pan zada sobie tyle trudu, żeby to wszystko przeanalizować przyjrzeć się temu i wyciągnąć wnioski no chyba też warto podjąć próbę zastanowienia się na właśnie godnością człowieka wprawie czy, a prawda tak tak zgadza się tutaj przyjąłem no tak kom powiedzmy swego rodzaju też metodologiczne założenie, że jeżeli się uda w to trzeba spróbować konstruować jakieś określone zasady czy w ogóle przedstawić godność jako pewną zasadę prawną to znaczy taką noc to znaczy co to oznacza, że ona coś konkretnie w jaki sposób wymaga czegoś tak powiedzmy no, dlatego że rzeczywiście, jeżeli człowiek tak jak w pierwszym wejściu rozmawialiśmy o tej szczególnej, o czym szczególnym czy niezgodność przy osobie ludzkiej tak do końca ja nie odpowiada na to pytanie co dokładnie, ale na pewno się objawia w tym, że człowiek ma zdolność samostanowienia do rozstrzygania o swoim postępowaniu właśnie na zasadzie tej prawdy no i póki co jeszcze co prawda może już ta odchodzi już ta epoka, ale ciągle jednak ludzie są autorami adresatami prawa tak oto by to przyjąłem, że uznałem, że ta godność powstaje niejako w cudzysłowie przy jakimś zderzeniu pomiędzy tym, że człowiekiem osobą ludzką taką rzeczywiście taką Moskwy kości byśmy powiedzieli tym prawem aktem normami, ponieważ chociażby dlatego gdy chce by nie wiem zinterpretować co ustawodawca ode mnie chce tak to też właśnie zaczyna być tą osobą działającą dziś zaczynam usiłują usiłować wyciągnąć jakąś sensowną interpretację, do której mogą się spodziewać, że będę mógł w razie czego bronić nawet tak przed sądem, gdyby na mnie np. chciano nałożyć na mnie jakiś mandat to, więc dlatego uznałem, że godność należy rozumieć nie tylko jako jakąś taką luźną bardzo wartość, która nam przyświeca, ale w zasadzie to może więcej zaciemnia tak tylko bardziej jako zasadę no i ze względu na to, że ta godność jest wszędzie się pojawia to zasada, jaką taką kosmopolityczną tak żona nie jest przypisana do konkretnego chwilowego porządku prawnego tylko ma jakiś charakter taki powiedzmy kosmopolityczny no cóż, ale jednocześnie też terytorialny tak, bo to tak musi być ta jasne, bo w książce o tym też trochę znaliśmy w czasie informacji by przywołuje pan przykład Kanady i kwestii uczestniczenia w FIS w filmach pornograficznych, w których jest dużo sporo przemocy tak tak tak teraz pewnie mamy państwa, gdzie ktoś mówi dobrze biorę udziału, w jakich produkcji filmowej bez względu co co tam jest to można przedstawić Niewiem kaskader nie jest taką osobą, która naraża swoje życie zdrowie ciało tak już to jest moja decyzja autonomiczna decyzja skoro mogę o sobie decydować decyduje, a w innych tak państwo mówi, że pewne rzeczy są poniżej ludzkiej godności zgadza się tego tego moim zdaniem tego nie unikniemy są tory, które chciały tego próbować uniknąć, ale tutaj, jeżeli państwo dokonywać jakiś tego rodzaju w ogóle jakichkolwiek chyba musi jakieś decyzje to jest w tym zakresie coś musi takiego powiedzieć, ale rzeczywiście jest także godności nie należy w moim przekonaniu traktować to zaś taka szklana kula tak czy jakaś taka magiczna magiczne pudełko tam zajrzy zajrzy sobie sędzia już w zasadzie wszystko wiadomo na pewno jest także musi być szeroki tzw. przepraszam nie pamiętam po polsku jak mówił po angielsku mówi Marcin Nowak dzisiejszy, czyli taki margines swobody chyba się akurat w kontekście europejskiego prawa praw człowieka to jest sprawa o tyle prostsza, że jak wiadomo kraje europejskie coś wspólnego mają ze sobą gorzej, jakbyśmy chodzili jeszcze dalej poza Europę dzieliła się zabijać tak np. co też może nie jest jakoś nawzajem wybijać wybijać, ale trochę przeszło w każdym razie może nie wszędzie w każdym razie i jakiż ten margines swobody musi być, bo inaczej to co ta byłaby powszechnie nieprzestrzegane zasada, tak więc nie ma sensu pytanie co można znaleźć takiego wspólnego ja uważam Rze zresztą nie jest to jakieś być może bardzo oryginalny, że to jest pewien szacunek dla osoby tak dla pewnych takich podstawowych interesów godnościowy takiego starałem się zainteresują kościoły tam wymienić tak na pewno to jest wolność od degradacji, ponieważ znowu czasami będziemy się kurzy środków kaskaderów prostytucja czy innych sytuacji ale, ale co do zasady wszyscy się zgodzą, że coś się degradacji i upokorzenia w tym sensie nie jeszcze winny degradacji potraktowanie jako to, a dzisiaj Margarita o tym dużo pisał w książce Dennisem Society potraktowaniu jako numer w traktowaniu jako tak za przedmiotowe to jest czasami nie tylko przemysłowe tak możemy tam kogoś czasami nie wiem poniżyć poniżyć, ale coś fajnego to jest takie w fundamentalne stwierdzenie, że ten ktoś nie nadaje się na żywą tarczy, czyli przestaje być ktoś przed przestaje być uznane jako osoba tego nie przestaje być sobą oczywiście załamań dachu animowana mechanizacja można powiedzieć taki bardzo dużo tych przykładów kontrowersyjnych godności tam, gdzie wszyscy się w zasadzie zgadzają, że nie wiem sąd ten Trybunał dla dla byłej Jugosławii to on właśnie bronił godności człowieka w ten sposób rozumianych, wyciągając zbrodniarzy wojennych po prostu przedsąd osadzając ich, czyli to jest wolność degradacji z drugiej strony no właśnie samostanowienie autonomia temu co odróżnia, ale to już takie szczegóły tak, ale samostanowienia o sobie tak wybory itd. na to co tutaj dodaje co jest może takie nie kontrowersyjne np. liberalnego punktu widzenia to daje jeszcze sumienie to samostanowienia jest zawsze, jakim samostanowienie w swoim sumieniu tak co nie jest to nie skontroluje znaczy to jest kontrowersyjne, jeżeli myślimy o sumieniu w kontekście religii, ale przecież sumieniem możemy nazwać jakiś indywidualny zbiór w za kompleks kompas moralny którymi kierujemy do jak Jarosław, który też mówi o tym tak, ale my jesteśmy też taki może być także właśnie, że prawo dopuszcza jak coś mówimy no ale tak zrobię pani, że mogę, dlatego że mój wewnętrzny kompas niektórzy nazywają sumieniem ta mówi że, że nie ewentualnie prawo zabrania, ale mu zewnętrznego kopa mówi, że powinienem się sprzeciwić traktach, ale to jest to jest o tyle kontrowersyjne, że właśnie coś jest zwolnienie z tego tylko wiem, że to jest kontrowersyjne, bo w zasadzie najczęściej autonomię czy samostanowienie rozumie się w ten sposób, że po prostu wolność mojego noża się kończy tam, gdzie kończy się zaczyna się pierś mojego bliźniego tak krótko mówiąc, że to jest swobodny arbitralny wybór tak natomiast ten wybór sumieniu to nie jest tak arbitralny, bo to sumienie jest kimś takim jak to konsekwencja mówili tak łaciny nic konsekwencja, czyli to jest miał ktoś nie wiem może ja Bóg może moje alter ego może zajmuję moja wspólnota w każdym razie ja muszę zalogować musi zastanawiać czy to co robię jeszcze agencja jest konsekwencja licencja, czyli że coś wiem tak obiektywnego powiedzmy tak w tym sensie to jest dobrze krótko, że to sumienie to nie jest tylko taki to oczywiście wiąże się z subiektywnym odczuciem tak, ale on jak odsyła te uczucia odsyłają rzecz do nie bardzo na czym każdy będzie sobie interpretował tak, ale one ono one odsyłają do czegoś powiedzmy obiektywnego albo przejmie interes subiektywnego czegoś ponad to tylko, że ja bym coś chciał albo coś w moim interesie, czyli to jest to samo stanowienie no i no właśnie owa integralność tak to też oznacza, że czasami zgody w przypadku godności my szanujemy i do nawet właśnie nie wiem kim się nie zgadzamy, w jakich sferach np. uważamy, że ten ktoś robi sobie krzywdę albo, ale i, ale będziemy szanowali, bo jednak szanujemy integralność także tych wyborów np. płyną określone Nosek wybory tak określone konsekwencje, ale to też na integralność taka może mu trochę tajemnicza było również jest właśnie naruszona wtedy, kiedy kogoś np. traktujemy właśnie jako jako ocen no tak jak to osoby przedmiot brak jak jak przedmiot to wtedy ta integralność też naruszona cielesna, ale czy tylko cielesna tak samo jak importujemy tak to też naruszamy, ale czy zakazie tortur ująć tak czy ja nie torturowano nie wiem, ale no zna z opowieści powiedzmy z literatury, że to torturują, chcąc czy my po prostu chcemy da za by zadać komuś ból nie my chcemy złamać kod aż tak żeby, żeby on złamał swoją integralność np. tak więc integralne jest też ważna to tylko problem problemy są takie, że to wszystko za sobą Inter i tutaj jesteśmy raczej połączony z nazwy nie da się do tak wyciągniętego elementu chodzi o to, ale tak po o systemie nic nie mówimy to wszystkie są łączone podobnie zresztą prawo i ze sobą w zlotego to mówię jako zasada prawna, jeżeli faktycznie to co ja doczekały się one dość to po prostu jest takie ma być np. dla sędziego tak po prostu czerwona lampka, żeby nie zapomina, że ci, z którymi on ma do czynienia, czyli ludzie ci, którzy mają wobec, których konsekwencje dotkną danego np. że oni rzeczywiście tacy są po prostu także oni mają te interesy godnościowe, żeby to uwzględnić na potem się zaczyna cała zabawa związana z tym, jaka to jest jurysdykcja na wszystko co, bo to są zupełnie inne zresztą myślę sobie, że też, kiedy zastanawiamy się jako społeczeństwo też nad maksymalnym wymiarem kary kary tak to powinno być kara śmierci tak czy bezwarunkowo jest warunkowe czy nie wie maksyma nie jakaś liczba lat albo potem się dziwić, że w takim w takim państwie to w ogóle ktoś tam sanatorium to 12 lat przecież, jakie to są straszne zbrodnie mówi się na to czy zamieszkaliśmy, że nie pani męża karali tylko zależy od słowa fan czas zabawa no i teraz znowu właśnie pytanie czym kara ma być takim jak karał też wkracza w tę godność człowieka, bo jeżeli uznają, że każdy to my też niezbywalne to tę godność ma także najgorszy zbrodniarz oczywiście teraz i co w związku z tym problem tak tak no akurat tym się nie zajmowałem osobiście jestem właśnie dlatego przeciwnikiem kary śmierci jednak tak uważam, że społeczeństwo nie ma takiej nie ustawodawca nie powinien mieć takiej mocy, żeby powiedzieć komuś słuchać to już koniec tak prostytutka, aczkolwiek rzeczywiście jest także no bo też mówi teorii kary domu o tym czy kara ma być jakąś opłatą czy kara ma być tylko powiedzmy odseparowanie tego kogoś teraz też duży trend taki żeby, żeby mówić o tym odseparowanie nie mówić o odpłacić, ale w tym przypadku jak pan redaktor pewnie się do myślano, jeżeli rzeczywiście tańczony jest odpowiedzialny sam stanowi osobie jest zdolny do Rosji to no to jakaś odpłaca mu się należy, jeżeli do popełni zbrodnię odpłatą też ten element trybu jak to się mówi trybu optymistyczne jak mówią prawnicy on, żebym pisał o karze tobym powiedział, że on musi pozostać w dobrze to proponuje byśmy w tym momencie zatrzymali i państwa, którzy są zainteresowani godnością człowieka prawem albo po relacją tych tych 2 zjawisk odsyłam do książki pana doktora zatytułowanych Mandy NT NLO, a która ukazała się nakładem wydawnictwa outlet autorem jest pan dr Michał róg nie wszystkie wydziały prawa i administracji Uniwersytet łódzki bardzo dziękuję dziękuję serdecznie informację o godzinie jedenastej po informacjach przenosimy się do Szkocji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA