REKLAMA

Jeszcze uwodzenie czy już wykorzystanie? O mediach społecznościowych

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2023-04-06 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:06 min.
Udostępnij:

29% Polek i Polaków deklaruje, że unika trzymania przy sobie telefonu przez cały dzień. 25% - że odkłada telefon na czas posiłku. 18% twierdzi, że stara się nie kłaść telefonu wieczorem przy łóżku. Ale tylko 8% unika sprawdzania wiadomości od razu po jej zauważeniu. Rozwiń »

Internetowe korporacje napracowały się, żeby przywiązać nas do ekranów. Przywołane liczby pochodzą z badania Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa i pokazują stan naszej higieny cyfrowej pod koniec 2022 r. Stan tym słabszy, im bardziej ulegamy pokusie ciągłego sprawdzania powiadomień i śledzenia "aktualności" w mediach społecznościowych. Im bardziej ulegamy iluzji, że to właśnie w telefonie dzieje się nasze życie społeczne.

A jednak - nawet jeśli nasza przynależność do internetowych plemion bywa symboliczna, a relacje sprowadzają się do wymiany lajków - media społecznościowe mają bardzo realny wpływ na nasze życie. Ślady, jakie tam za sobą zostawiamy, zebrane od milionów podobnych ludzi, dają firmom internetowym cenny wgląd w naturę człowieka. Dają im wiedzę, która pozwala nami manipulować. I coraz dłużej zatrzymywać przy ekranie.

Dziś w podcaście Panoptykon 4.0 gości Magdalena Bigaj, współautorka wspomnianych badań, założycielka i prezeska Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, autorka książki „Wychowanie przy ekranie. Jak przygotować dzieci do życia w sieci?”. W rozmowie z Katarzyną Szymielewicz mówi o teście higieny cyfrowej i o odpowiedzialności różnych aktorów społecznych - w tym samych firm - za wspólną przestrzeń cyfrową.

Jej zdaniem już czas, by biznes nowych technologii postawił granicę między uwodzeniem klienta a wykorzystywaniem jego słabości. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
29% Polaków Polek deklaruje, że unika trzymania telefonu przy sobie przez cały dzień np. odkłada go, kiedy wraca do domu 25% twierdzi, że odkłada telefon czy jedzenia 18 unika kładzenia go w łóżku, kiedy kładzie się wsparcie i tylko 8 twierdzi, że unika sprawdzenie wiadomości od razu po odebraniu cóż korporacje internetowe napracowały się, żeby przywiązać nas do tych małych i dużych ekranów przywołane liczby pochodzą z badania Instytutu cyfrowego obywatelstwa Rozwiń » pokazują stan naszej higieny cyfrowej pod koniec 2022 roku stanie z tym słabsze i mocni daliśmy się przywiązać do urządzeń do aplikacji, które dają nam płytkie, ale przecież bardzo potrzebne relacje społeczne nawet jeśli te przynależność do plemion internetowych jest iluzją, a relacje sprowadzają się do wymiany lajków media społecznościowe mają bardzo realny wpływ na nasze życie w ślady jak również zostawiamy zebrane od milionów podobnych nam ludzi przetworzone wyciśnięte jak sok z cytryny dają tym firmom wgląd w naturę człowieka dają wiedzę, która pozwala nami manipulować zatrzymywać na coraz dłużej przetrwanie grać w naszych podstawowych potrzebach stwarzać budę akceptacji docenienia przynależności, a wszystko po to, żeby cenne sekundy nasze uwagi i momenty słabości wystawić na sprzedaż przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz witam was w podcaście Panoptykon 40 i fundację Panoptykon, w której pracuje na co dzień od lat zmienia internetowe korporacji obdarzamy szkodliwość ich modelu działania Brukseli walczymy o prawo, które nie pozwala im na inwazyjne śledzenie profilowanie nas dla zysku naciskamy na największe firmy, żeby poważnie zaczęły traktować naszą godność i prawo do prywatności dziś, słuchając teraz musicie bardzo piękne, ale czy jest coś co ja mogę zrobić, żeby się obronić, żeby poczuć się w sieci lepiej albo zadbać o moich bliskich to zostańcie z nami, bo dziś w podcaście gości Magdalena Bigaj współautorka badań, które przywołała założycielka i prezeska Instytutu cyfrowego obywatelstwa i autorka książki wychowanie przegranie jak przygotować dzieci do życia sieć książka wkrótce trafi do księgarń dziś porozmawiamy o szeroko pojętej higienie cyfrowej o świadomym wchodzeniu do wychodzenia z sieci, a więc o tym jak w nim być na swoich zasadach zapraszam to jest Panoptykon 40 u dziś podcaście gości Magdaleną Bigaj założycielka i prezeska Instytutu cyfrowego obywatelstwa media znawczyni badaczka i działaczka społeczna autorka świeży książki wychowanie przez kraje witam serdecznie czeska o tym, że bardzo chce porozmawiać wiem już od października ubiegłego roku, kiedy przeczytałam twój programowe jak sądzę tekst na łamach więzi, które mówi czas na cyfrowy personalizm ta to wezwanie jest bardzo bliskie i zanim książce o waszych ostatnich badaniach, do których na pewno dziś dojdziemy chciałbym wrócić do tego do tych programowych tez, które stawiasz, że żyjemy w świecie, w którym jest nadużywanie, w którym technologie projektowana po to, żeby nas angażować na różne sposoby, których nie kontrolujemy i że to jest zasadniczo bardzo słaba kondycja dla człowieka zmierzymy się z nierówną grą, w której pytanie czy my musimy w niej przegrać czytam jeszcze jest kupić kartę do rozdania, których my może nie mamy w rękach mogliby ponieść sięgnąć i patrzy na to także jesteśmy w pewnym procesie rozwojowym jeszcze zachłyśnięci tym rozwojem i dostaliśmy zabawki którymi bawimy się bez myślenia o konsekwencjach i jestem przekonana, że za parę lat dojdziemy do takiego momentu, w którym będziemy mówić o społecznej odpowiedzialności biznesu nowo technologicznego tak to nazwijmy szeroko, więc po prostu musimy zatem dużo mówić, że skończyła się era dzikiego Zachodu trzeba ucywilizować i postawić w centrum działania człowieka to znaczy oczywiście nie łudzę się biznes, projektując swoje usługi produkty jest skoncentrowany na zysku i to naturalne, ale jak większość dojrzałych biznesów także nowe technologie muszą zacząć myśleć o tym gdzie jest granica pomiędzy robieniem czegoś dla użytkownika dla klienta uwodzenie go nakłanianie go do korzystania z wykorzystywaniem go i musimy zacząć o tym po prostu debatę publiczną, żebyśmy jak najszybciej doszli do takiego etapu, do którego doszło np. biznes odzieżowy dochodzi jeszcze tak Doda po, do którego doszło np. biznes związany z tytoniu, chociaż ja lubię porównywać nowych technologii do nałogu nikotynowego natomiast tam też byliśmy kiedyś na etapie, kiedy wszyscy palili papierosy nie kasa drzew wyobraź sobie, że żyjemy nie wiem 50 lat temu nagle stać aktywistami, które mówią Słuchajcie musimy wywalić fajki ze szkół domów, a ludzie mówią stara przecież kurczy w parlamencie wszyscy palą, który polityk to uchwali dziś jesteśmy w 2020 trzecie i w sumie nawet obciachem jest ktoś na ulicy obok nas idzie pali już nam przeszkadza to prawda, ale piszesz w owym tekście przywołała mocne zdanie wiele mocnych zdań zachęcam was obrzydzenia tego tekstu jest pan świetny opanowując swój pierwszy telefon ze względu na to czy jest dzieckiem czy dorosły rozpoczyna grę ze swoim mózgiem od tego momentu on będzie mózg będzie robił wszystko, żeby skierować swoją uwagę na źródło szybkiej przyjemności to jest rzecz mówił w tym podcaście często mechanizm dopaminy, w którym jak sobie z tym radzić czy to nie jest trochę także ze szczurami eksperymencie i wyjście z tej klatki, którą ktoś tam założył złotej klatki przezroczyste klatki i potwornie trudne co wynika np. z badań, które prowadzi jeszcze niedawno jako Instytut z nowego obywatelstwa na dorosłych Polakach pod kątem higieny cyfrowej no przede wszystkim nie jest winą na pewno świata nowych technologicznych mamy układ nagrody w mózgu prawdy, który reaguje na rzeczy przyjemne natomiast bardzo niedobrze, że my jako ludzie po prostu o tym nie wiem ja czasami myślę, że w zasadzie do każdego urządzenia krajowego powinna być nadawana ulotka, na których przeczytamy drogi kliencie drogi użytkowniku to jest urządzenie, które będzie bardzo silnie oddziaływało na twój mózg od tej pory będzie miał duże wyrzuty dopaminy na widok lub nawet na myśl o tym urządzeniu dlatego prace nad swoją samą regulacją i samokontrolę w zasadzie tak powinniśmy dostawać taką krótką instrukcję i te zdumiewające, że w zasadzie nie interesujemy się jak na nas wpływa coś, czego używamy na co dzień, bo urządzenia planowano takie jak smartfon smartwatch tablet, który trochę odchodzi na margines użytkowania na to nie nie jest telewizor to jednak nie nieporównywalnie bardziej aktywne no i ich twórcy doskonale wiedzą to, czego one jako użytkownicy często nie wiemy, czyli jak zbudowany jest mózg z tej potrzeby zadbania o społeczeństwo w tym zakresie zrodziła się koncepcja otwarcia debaty publicznej na mówienie o tym, że mamy problem społeczny z używaniem urządzeń ekranowych i wyjścia poza taki obszar mówienia o dzieciach młodzieży wiesz ja wywodzę w ogóle branży interaktywnej spędziłam kilkanaście lat swojego życia zawodowego zresztą wiele jak to się w tym budynku też spędziłem całkiem dużo gorzej tu zresztą uczyłam internetu natomiast, przechodząc do branży badaczy edukatorów zobaczyłam, że w zakresie obsesja skupianie się na dzieciach młodzieży z 1 strony okej to jest naturalne, bo chcemy zadbać o dzieci młodzieży ja widziałam jakąś taką coś co prof. Pyżalski nazwa paniką moralną i po prostu im gorzej zachowywaliśmy się my dorośli, tym bardziej chcieliśmy dbać o te dzieci, ale to nie wychodzi prawda, bo jesteśmy stadem i modeluje zachowania dzieciaków, więc ja pomyślałam Hej, przecież ja przyszłam ze świata, gdzie po prostu wszyscy mają symptomy jeśli nie uzależnienia od nadużywania ekranów kurczenie udało się przeprowadzić spotkania w redakcji, żeby wszyscy na ciebie patrzyli, bo każdy grzebał w telefonie albo pisał maila mówi ja ciebie słucham tylko pisze maila ja już wiem teraz, że mnóstwo badań dowiodło, że nie mamy podzielność uwagi możemy się koncentrować tylko na 1 rzeczy jeśli ktoś na spotkaniu czytam albo pisze mówi, że nie słucha to jest bzdura to znaczy albo nie słucha albo nieuważnie, pisząc maila i jeszcze wyśle to nie tam, gdzie trzeba no ale jak otworzyć debatę publiczną prawda przez nie będę loga w mediach i po mówi Słuchajcie Słuchajcie nawoływać tam do ogarnięcia stwierdzam, że po prostu trzeba pokazać dane, bo najlepiej działa tak w związku z tym tak narodziła się koncepcja badaniach, więc ochrony osób dorosłych, którego wyniki zaprezentowaliśmy w ubiegłym tygodniu oczywiście ja chciałam, żeby to było solidne badania naukowe, bo mogłem zrobić po prostu sondaż w jednej z sondażowni im miejsca w głowę, ale chciałam zbadać porządnie wyszłyśmy od zabrać analizowania definicji higieny cyfrowej co to właściwie jest oczywiście nie pierwsze tak zajmujemy w Instytucie tak natomiast wcześniej no zauważam, że higiena bardzo różnie pojmowana w zależności od tego jaka w jakiej dziedzinie operowali ludzie zajmujący się higienę cyfrową tak definiować trochę bardziej ze strony psychologa czasami bardziej strony cyberbezpieczeństwa i my wyszłyśmy z definicji higienę, bo higiena są po prostu zachowania, czyli jak zawsze powtarzam dba o zęby ten, kto myje zęby, a nie, kto ma jakąś opinię na temat mycia zębów prawda, więc nie jest ważne konto ma opinię na temat nowych technologii tylko czy ty po prostu umiesz zachować jak można brać zachowane nocnego być może sami kontrolujemy sobie nie zarabiamy oczywiście badanie generować było badaniem deklaratywnym, gdybyśmy chcieli badać zachowania to pewnie byłby to bardzo drogie wieloletnie badania bardzo mało takich badań, które polegają na tym, że instaluje się ludziom, jakie oprogramowanie w telefonie prosi o wypełniania skomplikowanych dzienników mi się, że słuchacze już już już sami myślą o dobra odpadł z tego prawda oczywiście bazujemy na pewnych deklaracjach, ale to na czym nam zależało to, żeby stworzyć projekt badawczy edukacyjny, czyli taki, który dostarczy nam wiedzę na temat zachowań, ale też będzie, redukując nie tylko dla respondentów oczywiście grupa reprezentatywna dla społeczeństwa to jest tam 1067 osób natomiast wiedziałyśmy od początku z Magdą generalską, którą tworzyłam badanie, że będziemy chciały udostępnić też higieny cyfrowej online dla każdego i z tego też narodziła się koncepcja stworzenia nowego narzędzia badawczego, ponieważ oczywiście wpływ internetu na użytkowników badany jest od połowy lat dziewięćdziesiątych Kimberly Young zapoczątkowała jej właściwie jest uzależnienie od internetu jest do dzisiaj wykorzystywane natomiast na jego bazie powstał mnóstwo narzędzi w ostatnich czasach problematycznego używania internetu skala FOMO kilka innych jeszcze narzędzi badawczych natomiast one wszystkie koncentrują się na tym jak bardzo szanować robotę aktor taki test, który święta jak duże wroga jak duży masz problem i po jego wypełnieniu już naprawdę nic się nie chce tylko urządzi po kreować dla relaksu dalej tego Facebooka postanowił, więc stworzyć narzędzie badawcze i skracając tak powstał kwestionariusz samooceny higieny cyfrowej, który składa się ostatecznie 39 zachowań sformułowanych właśnie w formie pytań tylko zdań twierdzących, czyli np. na 12 godziny przed snem unikam używania urządzeń ekranowych tak nie tanie nie nie wiem, bo tego nie można nie wiedzieć nad miastem mamy skalę częstości, czyli zawsze lub prawie zawsze często czasem nigdy lub prawie nigdy to jest coś takiego co byłam pewna, że zadziała im z feedbacku od ludzi znajomych obcych, którzy do nas piszą widzę, że to rzeczywiście zadziałało, że 90, ale nie, że to jest motywujące wbrew pozorom, że ludzie piszą kurczy wypadły fatalnie, ale wiem co mam robić nowy mam 17,5 mi wyszło liczyli raczej źle, ale więcej poprawić ten test daje po prostu takiego kopa c i daje też do myślenia, w jakich obszarach można jeszcze coś, żeby w życiu poprawić by było lepiej my też testowi towarzyszy takim rozbudowane siły, żeby wypełniający wiedzieli, dlaczego właściwie pytamy o to, bo jak robiłem pilotaż tego badania na początku masz pytanie 80 oczywiście badacz chciałby zbadać wszystko no ale badany nie zniesie takich długich kwestionariuszy w zasadzie zgodnie ze sztuką badawczą test i tak powinien być krótszy niż te 39 zachowań w każdym razie my mamy taki np. pytania, które w pilotażu jak puściliśmy wśród zamkniętej grupy osób rodzinę pisali, o co pytacie np. takie pytanie zachowanie, które mówi o tym że, wykonując czynność wymagającą skupienia np. pracując, ucząc się usuwam telefon w zasięgu wzroku i badanie w pilotażu napisali, ale po co przecież są tryb samolotowy tryb pracy no, więc lat po to, żeby Niemiec tej pokusy i tego wyrzut dopaminy na sam widok telefonu, ponieważ nasz mózg tak działa mam pytanie, które potwierdza oczywiście tak on po prostu skanuje otoczenie, kiedy widzi jakiś przedmiot, który przypomina telefon będzie się koncentrował się, więc jeśli chcesz kupić to usług ten telefon zasięgu wzroku jak zawsze uczniom powtarzam na warsztatach, że nie chodzi o to, żeby im zabrać tę przyjemność go właściwie, żeby tej przyjemności potem mieli więcej, bo jak usuniesz telefon w czasie skupienia to szybciej załatwić coś do zrobienia i ma więcej czasu na przyjemność prawda, a nie żyjesz to ciągły dekoncentracji, bo jak pokazują badania ponowna koncentracja na zadaniu zajmuje nam od 3 do nawet kilkunastu minut, więc dbać, o ile wydłuża się na świat praca nad tekstem, kiedy piszemy i co jakiś czas odbieramy powiadomienia, bo ten telefon leży go widzimy jasne z mojego rozeznania w badaniu wynika że, żeby mieć takie 4 grupy z 4 rodzaj rekomendacji prawda dla dla członka, który chciałby zadbać o swoją cyfrową kontrolę czas kontroli dane, jakie przekazuje tej maszynie, która ją profilu je wybierać treści, jeżeli zostanie unikać treści, które mogą naruszać twój dobrostan, który dla każdego znaczy coś innego, więc nie taki znaczny program dla 1 to będą treści sensacyjne dla innego dotyczący zdrowia może np. albo dzieci, bo mają dość słuchania o chorobach w czasie pandemii np. więc i, jeżeli idziemy tym tropem ja głośno myślę skoro człowiek jest podatna ten wyrzut dopaminy skoro po drugiej stronie są ludzie tak jak piszesz w swojej tekst programowy, którzy zajmują się wyłącznie tym, żeby nas przechytrzyć, żeby złapać tę wędkę są tam algorytmy, które nie robią w cudzysłowie nie robią nic innego niż śledzą nasze zachowanie uczą się wzorców nie tylko na nasz temat tylko całego społeczeństwa i po to, odbierają nam to co nas co odpali znawcą dopaminę ta gra jest ewidentnie nierówna sama podkreśla aż to, które prowadzi droga wyjścia co prowadzi przez jakiś bardzo sztywne zakazy nakazy, które mamy sobie nałożyć np. nie króluje dłużej niż x albo właśnie odkładam telefon, kiedy pracuje albo wyrażam go 2 godziny przed snem to jest co mogę zrobić czy jednak musimy spojrzeć w twoim zdaniem bardziej na źródło całej historii, czyli to projektowanie odpowiedzialność firm szłaby z oboma tymi strumieniami działania czy może to jest czas by mówić do firm i filmy wiesz co ja nawet widzę 3 takie drogi takie obszary działania cyfrowego obywatelstwa w zasadzie w Instytucie to nie jest Instytut higieny cyfrowej cyfrowego obywatelstwa, które jest, który polega na odpowiedzialności za wspólną przestrzeń cyfrową i odpowiedzialność dotyczy nie tylko użytkowników, ale także twórców i współtwórców to jako współtwórców rozumiem bardzo dużą grupę w zasadzie większość twórców, czyli wszystkich profesjonalnych operatorów nowych technologii, czyli influencerów firmy, które się tam reklamuje, które prowadzą komunikację w mediach one tworzą media tak media same w sobie, więc my staramy się pobudzić odpowiedzialność zarówno na poziomie indywidualnym, czyli to jest obszar higieny cyfrowej, ale również na poziomie biznesowym, gdzie możemy nazwać odpowiedzialną cyfryzację albo społeczną odpowiedzialnością firm właśnie w tym zakresie przestrzeń działania w przestrzeni cyfrowej jest też trzecia taka bardzo ważna grupa, czyli działanie na poziomie społecznym to znaczy doprowadzenie do tego również, żeby ten temat społecznie został uznany jako ważne społecznie takim tematem uznanym za ważny społecznie np. temat zdrowego odżywiania dzięki czemu szkoły mają określony na wkład sposób żywienia dzieci edukują dzieci w tym zakresie pojawią się jakieś warzywa jest więcej wuefu w szkole to nie działo nie zadziała od razu ostatnio 30 lat wchodził program zapomniałem dokładna nazwa jest program rozwoju zdrowia w szkołach tak bardzo bez zbyt skromni ludzie to właśnie prowadzą za mało się chwalą bardzo dużo zawdzięczamy to jak dzisiaj wygląda właśnie dbanie o zdrowie dieta w szkole, więc do takiego etapu też powinniśmy dojść z mówieniem o odpowiedzialnym poruszaniu się w mediach, bo to jest bardzo w mediach cyfrowych to bardzo złożony temat, ale też obyciu takim odpowiedzialnym konsumentem, który ma prawo wybierać i ma prawo wywierać też nacisk na Platformy np. czy na media, które lubi tak jak dzisiaj konsumenci potrafią powiedzieć celebry odzieży np. promuje straszą, że to jest obciach niż te nieodpowiedzialne tak samo wierzę, że dojdziemy do tego NATO jeśli chodzi o zmiany w branży oczywiście to jest bardziej pole, na którym działacie niż mamy staramy się pokazywać te społeczną odpowiedzialność, którą branża powinna mieć, bo ja nie mam złudzeń znaczy zadaniem np. BigTech nie jest edukowanie społeczeństwa dbanie o bezpieczeństwo, jakie tam nasze psychiczne, bo się na oglądaliśmy nie wiem celebrytki, która nam sprzedać jakiś wyidealizowany obraz świata umówmy się, dlaczego Facebook miałby regulować czy instagram to musi mieć pewne kompetencje natomiast są pewne rzeczy musimy wymagać związane z bezpieczeństwem podmiotowością człowieka z manipulacją absolutnie nie wolno mieć miejsca, ale ja też jestem no jestem zdumiona i cieszę się, że dostałam się do programu formie, aby w tym roku porozmawia sobie tym branżom jak to jest, że TikTok w zeszłym roku zanotował 500% wzrostu z reklam ja pracowałam tutaj w portalu wiem jak się traktuje reklamodawców no jak reklamy biur co robi się zasadniczo wszystko, żeby reklamodawca usatysfakcjonować w sytuacji reklam biorcy, jakim jest TikTok sytuację odwrócona to znaczy firmy łożą tam ogromne pieniądze i dlaczego nie wywierają nacisku, żeby jednak doprowadzić do tego, że TikTok realizował to co zapisane w regulaminach, bo mimo wszystko na Facebooku Blackout celem nie Hula tak dokument Cleaner chociażby pokazuje ile mimo wszystko Facebook wkłada wysiłku w to, żebyśmy z pewnymi treściami mieli do czynienia jak to możliwe, że TikTok wciągu sobie nie poradził na dostawę pytanie otwarte, więc to jest oczywiście nie jest to robić tutaj jedynej ofiary hip hip działanie, ale uważam, że po prostu mamy dużo do zrobienia z takim w takim poczuciu odpowiedzialności, jaką szkodę reklamodawców mamy prawo oczekiwać, że jeśli wydajemy pieniądze na danej Platformie ona musi przestrzegać pewnych standardów np. jest nasze pole działania nie działamy na tym polu, na którym działacie np. związanych z prawem natomiast ja uważam, że zmiana trwała jest możliwa tylko przy zmianie systemowej, więc takie rzeczy jak de Sade ma czy grillują jeszcze ciągle w komisji europejskiej ustawa np. akt o byciu odłączony tak prawo do bycia łączonym wierzę, że to są rzeczy, które będą się będą się pojawiały cyfrowa dekada na rzecz ochrony dzieci ogłoszono prawda, więc to są rzeczy, które będą sprawiały, że systemowo pewne rzeczy będą się zmieniać powoli będziemy się przesuwać na tej ścieżce w stronę większego bezpieczeństwa przestrzeni cyfrowej, ale trzeba działać na różnych frontach to nie jest tylko tak, że wystarczy edukować użytkowników i to jest generalnie sprawa załatwiona jasne cieszę się, że to mówić tak mocno choćby, przywołując koncepcje higieny cyfrowej teraz sprawdziłam, że nasz podcast z udziałem Kamila krzeszowskiego dobrze, że w sieci dokładnie na ten temat powstał 3 lata temu to jest są bardzo stare koncepcje nasze urządzenia od dawna oferują nam te wszystkie wyrażania wyciszania powiadomień to nie jest także tego nie możemy zrobić jestem po prostu bardzo trudno, bo zostać tak głęboko zanurzeni przez usługi, które były projektowane od początku nie jako usługa dla nas jak podkreśla tylko jako usługa dla reklamodawcy, a ci reklamodawcy niestety dość długo budzą się za długo do oczekiwań odpowiedzialności wspomniała dokument Cleaner on polską bodajże miał nazwać czyściciele internetu bardzo dobra rzecz pojawiło się na festiwalu Against Gravity też 7 lat temu pokazująca, jakimi wyzwaniami mierzy się portal rozmiarów Facebooka teraz meta jeśli chodzi o moderacji treści to moderacji też coraz bardziej jest albo przez algorytmy nie przez ludzki interfejs, bo tego zadłużał co powoduje inne problemy takie jak blokowanie treści w zasadzie legalne ich scalenie szkodliwych dlatego tylko, że algorytm wykrył kawałek na gości albo jakieś inne słowo klucz, którego w kontekście nie zrozumiał z drugiej mamy nowe media jeszcze na przejście szybszym nawet jak TikTok, gdzie obiektywnie tam wakacje po prostu trudniejsza, kiedy mamy Live streaming tego typu specyficzne funkcjonalności, ale ja z 1 strony fundacji Panoptykon my walczymy rzeczywiście regulację prawną i wierzymy, że to jest jakaś ścieżka do zmiany systemowej od tej strony europejskiej oczywiście, bo to niema żadnego sensu na poziomie krajowym, ale drugi rozmawiamy z firmami jest już od firm nawet TikToka właśnie, które w osobie Kuba Olek gościł w naszym podcaście, że próbują próbują tych dobrych praktyk wychodzą tego dialogu im się, że to jest właśnie rok, które musimy do tych chwil wychodzić i nie może być w tym myślę zbyt pokorni, bo pytasz, jaki mają interes oczywiście, że żaden, ale jak interes miał szewcem, żeby zaprzestać trud, jaki interes jako tytoniowy, żeby produkować mniej toksyczne uzależniające papierosy i finansowo żaden, ale jeżeli wytniemy w rozmowę z interesariuszami obowiązki społeczne i koszty może to do tego sprowadza prawda do tego, żeby na ich excela trafiły realne koszty społeczne, jakie w tym będziemy dźwiga my w postaci uzależnień w postaci rozmaitych szkód psychicznych, ale też zdrowia fizycznego, bo ludzie, siedząc przed ekranami również mają przecież ich zdrowia nie tylko psychiczne na tym na tym cierpi bardzo trudno jest wyliczyć byłoby wyliczyć szkody dla debaty publicznej czy tak demokracji Otóż coraz więcej mówi bardzo trudna sprawa, żeby zbudować związki przyczynowo skutkowy między tym jak my konsumujemy media, a tym, jakim miejscu wyborcami obywatelami, ale jednak pewne korelacje tutaj da się uchwycić i teraz wracamy do szerszego grona interesariuszy media co obliczony powinny po prostu wskazać do tej sieci lepszy kontent mówiąc brutalnie czy możemy tego oczekiwać od gazet od wydawców skoro oni sami mówią dalej stracę zwraca, bo nie będę widoczny prawda to pokazuje świetnie to błędne koło, w którym wszyscy działamy czy media nie zmienią, bo też media się wywodzę zresztą i klik bajt, czyli podkręcanie chociażby tytułu tekstu, żeby powodować więcej plików w zasadzie spowodowany jest też tym jest takie błędne koło tego, że odbiorcy są żądni krwi chcą takich treści często jest serdecznym przynajmniej tak przynajmniej część z nich Janusz kot jestem morderczynią, która trudni nie korzysta z dużych portali przepraszam matka Agorę nie jestem w stanie konsumować stron głównych dużych portali w ogóle ubliża to w jaki sposób moja uwaga tam jest pozyskiwana natomiast no nie mam złudzeń, że media miałyby nagle poczuć misję w ujęciu masowym bez bardzo dużo dobrych niszowych jakościowych mediów, z których sama też czas korzystam pismo nowy obywatel więź np. tak to są to są takie tematy, gdzie ja zrobiłem przyczółek, czyli wracamy do twojej rady wybiera, ale nie odbieraj tego, gdzie jest sam cha czy same treści zasądzone, chodźmy tam, gdzie mamy szansę trafić duża może właśnie dlatego higiena cyfrowa jest bardzo szerokim zagadnieniem mówiła, że rozmawialiście o tym 3 lata temu ja wiem jak wyglądało mówienia o higienie cyfrowej lata temu tak kontroluj czas ekranowy, a nie odbieraj powiadomień oka albo tam chroni hasła i dalej jednocyfrowa nikt nie będzie zamkniętym zestawem zachowań i ona zawsze ten zestaw będzie musiał być indywidualnie dobrany do danej osoby też tego, jaką jesteś osobą, bo jak jesteś np. spektrum ADHD trochę inaczej powinna sobie serwować np. internet do tego musimy dojrzeć i dlaczego jeszcze na razie nie działa, dlatego że my nie widzimy związku pomiędzy tym np. że jeśli nie mamy higieny cyfrowej pracy to możemy narazić na szybsze wypalenie zawodowe, że pracownik stale dostępny jest tylko efektowne, bo robi wrażenie, że odpis na ile każdy poprzedniej nocy, ale nie będzie efektywne, bo temu przeczy nauka wszystko co wiemy na temat neurobiologii na temat emocji na temat tego jak funkcjonujemy w pracy przeczy temu musimy mieć rozgraniczenie między pracą życiem prywatnym pracą czasem na odpoczynek musimy dać głowie się ponoć, żeby wpaść na dobry pomysł inny obszar, którego też ze związku nie widzimy wpływ na relację, bo jeśli spędzamy czas oglądając serial na Platformie streamingowej jednocześnie, pisząc coś na telefonie jestem przekonana, że to jest część słuchaczy spędza tak wieczorem też to czasem zdarza to tak naprawdę nie jesteśmy partnerem obok nasz mózg działa także on jest żądny przyjemności, która jest dostarczana w najprostszy możliwy sposób, więc jeśli dostała dostaje dużo przyjemności w internecie w postaci uznania, bo tam kreuje w jaki sposób siebie nagle moja relacja z partnerem, który wymaga zaangażowania obsłużenia też jego emocji tego, że on nie zawsze jest gotów do tego, żeby mnie adorować, bo też miał swój zły dzień gorszy moment i albo nie okaże tego prawa oczywiście z osób jak ja tak jak Lech, który light, który daje olbrzymie wyrzuty dopaminy to nagle mamy zaczynamy z tym problem pornografia, które robimy sobie taki herb no tak my dorośli czy pornhub jest taki na czasie zawsze takie świetne reklamy Rio Time marketing itd. zaczęliśmy normalizować to okej nikt ktoś powie, że jesteśmy dorośli możemy z tego skorzystać polecam zainteresować się jak pornografia wpływa na nasze życie seksualne tak, że na kozetkę chcą ludzie wychowani na pornografię najmłodszych lat, którzy nie potrafią odbyć stosunku seksualnego, że masturbował mnie się kilka razy w tygodniu do pornografii sprawia, że my jesteśmy pobudzanie zupełnie inny sposób i potem ciało drugiego człowieka na nie pobudza, więc to masa takich rzeczy troje związana z tym jak jak nowe technologie zbywają Finder za co relacji na przykładnie Inter Super możemy się umawiać na szybkie randki znam dziewczyny, które powiedziały kurczy idziesz na randkę i iść normalnie poznanym facetem poza tym darem, ale on zachowuje się w czasie randki, jakby nagrywał pornosy nie po prostu zaczynamy żyć w takim świecie, w którym przenosimy pewne rzeczy z ekranu do świata cyfrowego kiedy, gdzie ten ekran nas wypala sprawia, że wiele rzeczy przestaje nam dobrze działać nie relacja z dzieckiem jest w ogóle osobny temat, którym pisze w wychowaniu przegranie, że ja totalnie wierzę w to, że nasze dzieci wszystko naprawią, ale czasami dużą część związaną z ekranami, bo to my nie potrafimy się zachować natomiast one będą miały doświadczenie walki uwagę rodzica z ekranem, czyli taki klasyczny Fabich, którym robimy za chwilę tylko coś zdrowia mamy odpisy na maila do pracy i to dziecko cały czas dostaje takiego kopa jest w drugiej kolejności nie musi sobie poczekać, bo ja teraz robi coś ważnego na telefon dla niego telefon 200 tys świń KAPE panie nie rozumie, że my tam gramy w grę tylko myśli, że wybieramy po prostu prostą rozrywkę zamiast niego, więc jest ile dziedzin życia, gdy ten brak higieny cyfrowej dla nas rujnujące i ja się, że to zrozumiemy z czasem tak jak zrozumieliśmy, dlaczego nie należy objadać się cukrem, dlaczego nie warto palić papierosa nad kołyską i zaczniemy dokonywać świadomych wyborów i wtedy do przodu będą ci, którzy szybko zrozumieją, że trzeba być społecznie odpowiedzialnym to też jest gaz pieniądz jestem przekonana, że zresztą od początku działania Instytutu mamy taką ofertę wsparcia pracodawców, że już niedługo w kluczowym benefitem będzie to, że pracodawca powiem w naszej kulturze pracy przestrzegamy higieny cyfrowej będzie ważniejsze niż kurde, słynne owocowe czwartki, gdyż na nikim nie robią wrażenie prawda, ale inne benefity karty sportowej tak dalej, dlatego że ludzie będą wiedzieli, że będą się mogli spokojnie na to sił oka, bo nie będzie im szlak w telefonie co chwila pisał, że ktoś tam w życiu Dominika kodu co nie obchodzi teraz czas wolny kolejnym etapem tej tego myślenia PiS się mogło powinno być projektowanie dla ludzi, którzy tej higieny oczekują taktowanie konsumenta, który chce za to zapłacić albo doceni bardziej usługę, która mu to oferuje by default, czyli z definicji z pierwszego kontaktu nie dopiero kiedy czas spędzę 15 minut przedstawiająca pyta jak działa interfejs znak może to jest kierunek na pewno to znaczy jeszcze będzie pewna dywersyfikacja też wśród konsumentów, bo zawsze będziemy mieli grupę, która właśnie żądne krwi, która chce mieć ten stragan z ogłoszeniami w portalu na stronie głównej i będziemy mieli takich bardziej wymagających konsumentów tak jest w każdej branży, więc to też już jednak jakościowych treści jest dużo zobaczymy, jaka będzie przyszłość platform społecznościowych prawda, bo to też była kusząca wizja, że być może Facebook tworzy się na operatorów treści aktu będziesz mogła wybrać operatora, który np. w określony w transparentny sposób przedstawić jak będzie serwował treści, bo myślę, że dla słuchacza akurat tego podcastów oczywiste że, gdyby nie było algorytmu serwowania treści ma rozpocząć od byśmy zwariowali były użyteczne zupełnie oczywiście ją po prostu musi być przejrzysty wybieralne na żaden o tym sporo mówić w podcaście, bo koncepcja wyboru algorytmu jest nam pan pani bardzo bliska i kreujemy zrozumienie wokół niej, ale polityków to znowu idzie bardzo wolno dlatego nie wiem czy rzeczywiście potrzebne PiS nie są najlepszą taktyką, jeżeli jeszcze mowa o biznesie to polecą podcast przed kilku miesięcy Zuzanna Skalska, która jako znawczyni trendów w biznesie również o tym mówić ci, którzy zauważą pierwsi tę zmianę w człowieku zmianę potrzeby będą wygrani to nie jest do końca także te firmy tylko mogą stracić na uznaniu naszej gotowości uznania tego, że my mamy jakieś potrzeby konsumencie tak naprawdę mamy jedną z nich zdrowie psychiczne i Reale wybór ale, że to również pole do rozwoju usług w no chyba optymistycznie kończymy tę cechę nadal wierzy w ludzkość mimo wszystko jakoś regulujemy to jest się też nawet chyba nazwa fachowy błąd naturalistyczny przy każdej większej rewolucji byli tacy, którzy uważali, że teraz już koniec po prostu tak nawet w pismach chce upowszechniło tam to uważano, że ludzie się głupio, bo nie będą rocznic pamięta tego samego w piśmie Straż Graniczna silnego bez wątpienia na dobrze dziękuję bardzo, za Zatorze na takiej pozytywnej nucie możemy zakończyć rozmowy o trudnych aktualnych, ale Niemcy najważniejszy temat aktywizacyjnych moją gościnią dziś była Magdalena Bigaj dziękuję bardzo, zaproszenia, a ja zachęcam do tego, żeby wracali do starych rozmów śledzili nowe w podcaście praktyką 40 żegna się z nami teraz naszym etycznym w pana optyką 40 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA