Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka to jest program Inter luda dobry wieczór witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studio gość pani Małgorzata Szczęśniak i tu teraz mam dylemat, bo boję się trochę nie wiem czy powiedzieć wybitna scenografka czy wybitny scenograf scenograf ów wsi osadzie pod szkołę te wybitny scenograf autor kostiumów pracowała na najlepszych scenach operowych teatralnych i tak jak donoszą różne media, a
Rozwiń »
właściwie tworzyła scenografie praktycznie wszystkich spektakli Krzysztofa Warlikowskiego wszystkich do wszystkich nie ma jednak nie udało się nie wymknąć na chwilę credo nie pozwolił używać nie pozwala pani nie 2 w i myślę sobie, że rozmowy z ludźmi, którzy osiągnęli i olbrzymi sukces przede wszystkim wybierają taki kierunek jak, jakie to może, jaka może być lekcja dla tych, którzy jeszcze sukcesu osiągnęli niech pan pani opowie nam, jakie cechy i spowodowały, że pan pani dotarła na szczyt czy pan pani długo pracowała czy wcześniej stawała czy może jadła orzechy, a może chęć itd. itd. ale oczywiście te sukcesy nigdy nie są powtarzalne, bo coś co się rozpoczęło kiedyś rozpoczęły się w konkretnym kontekście i masa elementów na to wpłynęło tego kontekstu nie da się zdaje mi się powtórzyć w jakim innym dowolnym momencie, ale dla mnie ciekawe jest to co w ogóle się na tym szczycie znajduje, bo pani będąc na tym szczycie to oprócz tego, że jestem taką osobą, dla której wolność z najważniejszych i to taka prawdziwa wolność, czyli robi to co chce mogę moją kreatywność wykorzystywać na maksa jednocześnie Tomi pozwala prowadzić życie nie muszę mieć 5 dodatkowych prac, żeby się utrzymać z tego co sprawia przyjemność, ale jeszcze na tym szczycie jest także się człowiek bardzo często spotyka z jak to mówi anglosaski użyć and Sejm z bankiety rauty koronowane głowy celebryci i jak to jest na tym szczycie co tam się dziedzinach w tanie Cezar z nich już pan nie przez przez nie fantazjować, bo to są bardzo proste rzeczy i mniejsze wydaje, że po prostu trzeba mówić o rzeczach prostych czym jest sukces przede wszystkim się fale z mniej wydaje, że coś takiego jak sukces w ogóle bardzo względne względna rzecz 11 pewne nie należy robić sukcesu należy myśleć o tytule zapomną jeśli ktoś nastawia się w swoim życiu, że chce zrobić sukces może osiągnie możemy też nie waży dziś wydaje, że trzeba w życiu jesteśmy coś całkiem innego trzeba podejmować decyzję odważną decyzję, że chce się robić to i to i to chyba podstawowa rzecz to, żeby cokolwiek zrobić takiego co może do czegoś doprowadzić DEK do czego chcecie dać satysfakcję, bo sukces w zależności od swoich znajomych nieznajomych wrogów nieprzyjaciół przyjęciu jedni powiedziano nie na przejście z koszmarny tt baba wstrętna nic nie potrafi przyjdzie drugie to geniusz przewidzieć co jeszcze innego wojsk nie opinia, która dotyczy twojej twojej pracy swojego sukcesu zależy tylko wyłącznie od siebie to znaczy, jeżeli ty jesteś w pełni usatysfakcjonowana, żeby być w pełni usatysfakcjonowany to trzeba powiedzieć tak ja chcę robić to jest moja pasja i jeżeli ktoś taką decyzję podejmie i po tym, gdy całe swoje życie całe swoje umiejętności działania będzie w tym kierunku prowadził no to ma szansę na coś takiego jak sukces może karać ma na pewno szanse na to, że będzie szczęśliwy z tego co robi i to jest najważniejsze nie natomiast wokół tak to nazwijmy to świata sukcesu świat też biznesu, którego nienawidzę świata artysty artystycznego, które już życie zawsze jest oczywiście, że jest pewna otoczka pewna to co nazywa lał się czy bankiety czy celebryci czy jacyś dziennikarze mniej lub bardziej inteligentni spotkania ciekawszy to zawsze coś takiego jest na jak pan i dziś wchodzi jakieś jakiś klucz nagle staje się pan poniekąd jakąś postacią może nawet niepubliczną, ale jakąś postacią, która jednak nazwiska imienia gdzieś tam zaczyna funkcjonować to w, choć pan pewien obieg ja osobiście ja wolę nie znoszę tego wszystkiego nie nasze cele brytów uważam, że to są ule bezsensowny i w instytucję osoby uważam, że w czułych powinien przede wszystkim robić co chce zachowywać się chce też chce być on niekonwencjonalny, czyli mieć swoją swój własny styl bycia dbać o swój rozwój indywidualny kontaktować się przyjaźnić tak naprawdę z ludźmi, którzy mają podobną wizję świata i chcą, że tak powiem z tobą być partnerami i jedyna rzecz, do której jak czujemy się jako artysta jako człowiek, który może coś jak wydać coś zmienić coś stworzyć coś pokazać zaprezentować wam takie poczucie obowiązku, które nie wiem, skąd się wywodzi, że ja powinnam po prostu to dawać ludziom, że zawsze dla mnie największą satysfakcją jest jeśli ludzie patrzą i są zachwyceni w sensie taki magiczny sposób zachwyceni, że ludzie, jakby czują coś widzą coś albo sami nawet chcą podobnie to jest dla mnie olbrzymia radość mnie się wydaje, że obowiązkiem artysty może nie obowiązkiem to jest takie banalne kojarzy nam się stosunkom uniformu jest w jaki sposób nawet nie zmienia świat oświadczenie zmienimy, ale czynić go przynajmniej w tym takim pierwszej możliwości i piękniejszym mądrzejszym o to jest to co mnie się wydaje najważniejsze i co daje poczucie mnie osobiście, że jeżeli ja i udało mi się w jaki sposób dziś osiągnąć jakiś tam sukcesji czy coś takiego to, że moje zdanie się liczy, że ja kiedyś powiedzieć mogę powiedzieć popatrzcie to jest naprawdę wspaniały piękny uzasadnić, a więc mam tak taką możliwość ta możliwość się wydaje powinna być jest czy dla mnie taką wartością pozytywną mojej aktywności w ogóle tak powiem artystycznej natomiast jak śmie nie uczestniczy w takim świecie celebrytów, chociaż znam poniekąd trochę różnych ludzi, którzy są bardzo sympatyczni czy są zobowiązań w jedno dziennikarz właściwy muszę chodzić na takie spotkania różnego rodzaju pokazywać, bo inaczej byłby nieznany czy też aktorka nie aktorka musi dbać by pięknie wyglądać by mieć dobre ciało i tak da i takie jakieś nazwijmy to drobiazgi nie, a człowiek taki jak ja, który scenografem i 3 on musi jakoś wyglądać specjalnie od musi być zadowolony z siebie, ale jest na pokazie jest na pokazanie no, więc to jest chyba tak jak rozmawiałem z takim znajomy, który jest profesorem bardzo wybitnym ją tak wiesz jak ci zazdroszczę, bo byt tak siedzimy w tych swoich pokojach przy tych swoich stołach biurkach i tak coś wymyślamy coś rozmawiamy ze sobą, ale o nas NIK Serie, a my tutaj świat zmieniamy sił i tak mówić o tym wszystkim prezesom zapomnienie przez świat ani nam nie płacą za to co robiły co to jest skandal, że nie płacą to trzeba przyznać też nikomu nie płacą chyba nie no, więc coś coś takiego jest, że ja i może przez to, że sama kiedyś też studiowała na Uniwersytecie w ogóle to myśleniu uniwersyteckie w sensie takie intelektualne bardzo mi było bliskie bliższe możliwe czy bliższa niż bliskie bardzo, więc rozumie tych ludzi unikać są trochę, jakby na boku w porównaniu z tymi wszystkimi innymi, którzy nie mają wiele do powiedzenia, ale na każdy temat mają swoje zdanie lub czynienie czasami oburzającym opinię, bo po prostu głupi ludzie nie powinni wyrażać opinii na temat istotnej jeszcze publicznie głosić no ale to jest jakby inna sprawa w każdym razie ten świat celebryckich to jest świat jest potrzebny może ludziom tak liga jest potrzebne ludziom te świadczą celebryckich potrzebny ludzie widzisz z 1 rady oddała strony uwielbiają patrzeć na Madonnę albo nagłe zimno nie wiem wielką wjazd tylko czy tak powiem Boga się nie zmienia gwiazdy można zmienić jest 11 boleśnie o gwiazda no może na świat Janda była kiedyś na piedestale pot, czyli na nią ludzi no bo jakieś tam ludziom się coś nie podoba Unia nie podobało itd. więc z tymi z tymi celebrytami czy bardzo uważać wg mnie, ale oni są potrzebni, bo przecież mnóstwo ludzi ogląda kupuje wszystkie czasopisma podnieca się czy też jakiś pan ma odpowiednią narzeczoną czy zmienił narzeczoną to jest to jest taki w taki świat, który po prostu nas otacza ją nie może go wykreślić nie, a teraz ludzie tacy jak artyści to są głównie ludzie, którzy siedzą cicho pracują mnie ja zawsze mówię o stosowną grafiką tak PiS scenograf no czasem scenograf mniej lub tych końcówek damskich czy kobiety czy to nawet w wolnym człowiekiem wykonuje zawód no gram, ale czy ma stać się właśnie z jakiegoś takiego robola za robotnika teatru prawie to jest tak ciężka praca często fizyczna, lecz oczywiście mam pewne inne możliwości niż śledczym w 2 maszynistę czy też jakiś technik, ale mimo wszystko to to jest taka praca na tym poziomie pracę typ po prostu, jakby wytwarza wszystko musisz mieć kontakt dotyka aż te samo tego całego brudu sceny w sensie kurzu nie kurzu chodzić po tych pracowniach to jest naprawdę musi się też obudzić o godzinie szóstej czytam siódmy, żeby zdążyć do pracowni, więc to nie jest praca, która potem na salonach jestem pięknie ubrana mam zrobione paznokcie mam zawsze też poznawczych, bo dotyka tych kurzu i innych brudów ta nie może i tu to nie jest praca czeka bym powiedziała i elegancka czy ona jest elegancka innym sensie ona jest po prostu twórcza ona ma koncepcję ona jest genialna momencik myślisz, kiedy ją zaczyna wytwarzać, kiedy widzisz wizję cały ten proces jak w momencie, kiedy 13 realizować te symbole samo mają np. żyli w razie nie to samo mają wszyscy inni artyści dodam, że ten dźwięk, który państwo słyszą to jest dźwięk bransoletek którymi pani Małgorzata się bawi a bo przed naszą rozmową mówi zdejmą bransoletki, bo pewnie będą przeszkadzały i postanowiła to bardzo kreatywnie twórczo inny sposób chce rozwiać kocham moje wraz z oleckiej bez nich się nie pojawia trzeba przyznać, że czasami będąc na przedstawieniu teatralnym zapominamy, iż ich ciągnąć i one po prostu o bo taki, że jeśli dźwięk wykonują jeszcze odpowiem z, żeby było zabawniej kiedyś w telewizji chyba udziela wywiadów na potem ja nie mam wszystkich ktoś nas socjalnych takich Facebook czy ktoś się w nazwie tych wszystkich programów, ale w każdym razie doniesiono mi, że ktoś tam jakiś młody człowiek napisał, że właśnie, że jest taka ideowa tam tamte atuty bransoletki z kości Słoniowej tak dźwięczą i tak nimi tutaj pokazuje jak to się w ogóle do tego trzeba przyznać, że to mam słabość do tych kości Słoniowej, ale są bransoletki stare, więc mogę od razu powiedzieć nie zabiłem żadnego słonia ani mam nadzieję w dwudziestym wieku ten słoni został zabity dla moich wraz z let IT powinienem się poprawić, bo tak panią przedstawiłem pani Małgorzata, ale właściwie powinienem powiedzieć pani dr Małgorzata, bo trzeba Szanowni Państwo wiedzieć, że na początku października zeszłego roku Akademia sztuk teatralnych imienia Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie nadała pani Małgorzaty Szczęśniak panu Krzysztofowi Warlikowski Emu tytuł honoris causa, więc teraz jest pani najprawdziwszym doktor właśnie słuchaj to jest chyba jakiś moja tragedia życiowa ja poszłam na Uniwersytet o to, żeby właśnie zrobić doktorat z no i zacząłem nawet pisać doktorat wiele czasu poświęciłam czemuś zagadnieniu istotnym momencie to jest właśnie to jest intuicja artystyczna, z której potem tworzy się chyba sukces w tym momencie i pojechałam zmian trzeba jeszcze w tym tej pracy napisane miał ją przyjąć do mego promotora i pojechał na wakacje z tą pracą, żeby ją czytać w pewnym momencie tak sobie 7 i w tej Wiśle to było tak sobie siedzę myślę nie to bez sensu przyjęć będą naukowcy to niema najmniejszego sensu ja jednak muszę wrócić do tego do czego powinna wrócić do do twórczości to było takie bardzo bolesne dla mnie bardzo dziwne ja wtedy pamiętam zadzwoniłem do niego łączył się mieli we wrześniu spotkać w spraw ręka jest taki jest wybitny psycholog fizjolog i ciekawa postać bardzo bardzo przystojny mężczyzna mówię panie profesorze niestety ja rezygnuję ze wszystkiego to jednak nie jest moja droga i był szokujący na początku pod wszystko migracji i właściwie rok później zdawałam na Akademii sztuk pięknych z takie decyzje podejmuje nagle nie czy one nie są nagle boję całe życie chodziła bardzo plastycznego itd. to była też jakaś moja pasja, ale były zawsze 2 pasje są 2 drogi różne nie droga nazwijmy to intelektualna druga nazwijmy to i intuicyjna czeka rozwój artystyczny Wej teraz na stare lata przyszłe dostać go honoris causa czułam się tak jakoś trochę zażenowana nowo co zmieniła pani wizytówki teraz doktor nie nikt nie ulec istotnym ist jest to i to chyba bardzo pięknem, że pani rektor czy Dorota Heck dam dam podwójnego sensie mniej Krzysztofowi myśmy razem Krzysztofa w ten akt poznaliśmy się poznali się na filozofię zastosowaliśmy raz zdobyliśmy zwinnie i tak jakoś w więc, że w tym te drogę tak nazwijmy to intelektualna była wtedy dla nas kwestionująca ja on ich Kentucky w takie 2 Muminki w tych w takich strojach koszmarnych czy zabawnych trzeba też znać czy przykrycie ogóle poddaszy nie trzeba było, ale nagle się znaleźliśmy dwójkę i było coś miłego chyba dla nas tak personalnie, że jesteśmy w dwójkę tu zaczęliśmy tutaj kończymy na to jest to jest miłe niem, ale wracając jeszcze do pan zadał pytanie, jakie tak zręcznie jak ja za tą jak to jest na tym szczycie na tym co mnie z Senatu chcecie to w ogóle jest marzymy o tym czas nie nie trzeba o tym w ogóle marzyć szczyty to jest Mont Blanc to są szczyty wie szczycie wtedy, kiedy jesteś samotny na szczycie patrzyć na wielki horyzont masz góry może to jest wspaniały zdobyłeś coś ty jesteś ty, o które tutaj wszyscy marzą to są takie szczyty nazwijmy to społeczne i rzecz wszędzie tam czasami się spotyka bardzo ciekawych ludzi i którzy też są tacy jacyś no przychodzą mnie, a więc to jest ciekawe, że tych ciekawych ludzi się spotyka można z nimi rozmawiać czasami na ostatnio np. jak byliśmy w Paryżu to zawsze są pewne kontakty się nawiązuję i są kontakty z ludźmi którzy, którzy z tymi normalny człowiek też zbytnio nie czas jakiś kompozytor wybitny czy czy artysta, który normalnie też nie ma czasu na takie spotkania, więc to jest to jest dobre, że te kontakty czasami gdzieś pojawiają Krzysztof np. bardzo dużo udziela wywiadu, chociaż ostatnio też przy zaprzestał stwierdził, że w Żyto też nie ma sensu, ale poza tym to chyba najbardziej atrakcyjne takie spotkanie to są jednak celebryckie, bo tam wszyscy się tak ładnie ubierają i potem są też ścianki są zdjęcia FOT szczyt to ja chciałbym połączyć 2 rzeczy da, bo bycie czy nadanie tytułu doktora honoris causa to jest pewien zaszczyt, ale też pewien obowiązek do obowiązku należy wygłoszenie wykładu i wykład, który pani wygłosiła zresztą treść tego wykładu zostało opublikowane niedawno przez krakowskie wydawnictwo Austeria zatytułowane czy ten wykład zatytułowany integralność artysty w przestrzeni trzecia przestrzeń chciałbym tej trzeciej przestrzeni porozmawiać czy w ogóle przestrzeni życia artysty ale, żeby nie była tak czysto akademicka rozmowa to od razu Szanowni Państwo powiem, że 11marca, jeżeli pamięć nie myli tego roku w Paryżu w Operze najnowsza produkcja operowa Krzysztofa Warlikowskiego czy w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, czyli Hamlet w miała miejsce i można ją oglądać, a za scenografię i za kostiumy odpowiada właśnie pani Małgorzata Szczęśniak pomyślę sobie, żeby prześledzić tę przestrzeń tę trzecią przestrzeń czy proces tworzenia tej przestrzeni nie tylko na tym poziomie teoretycznym, ale na poziomie praktycznym np. biorąc na warsztat Hamleta jak wygląda ten proces myślenia tworzenia ścieżka let ME zerwał jest bardzo skomplikowana rzecz muszę panu powiedzieć dlatego, że to te trzecia przestrzeń dotyczy tego momentu, kiedy z całej swojej, jakby swojej dokumentacji to dysk, którym zbiera, czyli całej twoich informacji na temat Hamleta i tego co chciał być tym Hall Hamlecie pokazać na scenie musi wybrać coś co trans formuje konkretnie już w przestrzeń wymyśloną przez 9 i tutaj takim punktem dla nas wyjścia, bo to jest Hamlet bardzo dziwnym schab, który nie umiera i który zaczyna no dla nowo jak żyć to całej tej tragedii i gdy Hamlet jeszcze dodatkowo dla utrudnienia, ale zawsze człowiekiem młodym tak jest przeważnie przedstawiany w i w literaturze i w teatrze natomiast myśmy mieli Hamleta w tym operat jest Opera to z niej jeden z najlepszych baryton rów i widowisk decyzję co facet, który ma w głos 50 lat jest raczej taki wypowiedziała grubszy niż 3 i jest już szalenie interesującym człowiekiem i głębokim człowiekiem można powiedzieć takim poetom, więc nam pasowało do tego Hamleta główny produkt Hamleta jest znalezienie przestrzeni dlatego Hamleta jak zrobić, żeby te 5 aktów rysie zbywają i w ogrodach i wg de skali ów i w Pałacu na murach i z tego zrobić jak jakąś przestrzeń stworzyć na wiadomo jest, że często prezentowane metafora jest to Hamlet jest więzieniu więzienie będzie niektóry z głową nie z jego wyobraźnia wrażliwość to jest więzienie to nie jest zamek, kto to jest jakiś zamknięta przestrzeń psychiczna nie psychologiczne myśmy też powiedzieć w myśl może w tym kierunku ja szukałam rzecz szukałam szukałam, bo człowiek jak zapewne lata już ma cały cały bagaż różnych obrazów różnych wyobraźni przestrzeni tak dalej, więc od razu trafiłam na pewne intuicje, które mnie się dziś kojarzył z tym nie i to akurat były ściął uwielbiam tego artysty Kieffer azyl ma o taką serię w takich wnętrz w jakimś olbrzymią ilością okien on sprawiał wrażenie po industrialnych, a to nie był postindustrialne były jakieś sale rejs tak czy coś takiego opuszczone rozwalone przez wojnę i takie z dziwnymi świetlikami na górze chcą taką serię obrazów ma miał i te obrazy mnie w jaki sposób to chyba taka sala reprezentacyjna, w której Adolf Hitler otaczał przywłaszczyć tak tak i te obrazy no są rewelacyjne wg mnie i oniemiał oczy zasób zasugerowały poza tym cały wodą zestaw książek kiedyś też interesowała opuszczonymi szpitalami i tego książka amerykańska brzmiał wyszła kiedyś i opuszczone sale szpitalne trza z szpitalu psychiatrycznym to niesamowite oczywiście jak robić scenografię do opery nie może być 11 nic nie robi w związku z tym to są pewne sugestie, których dzieci dają ci i inspirację do tego, żeby stworzyć jakiś jakiś obraz coś jakąś przestrzeń, które będzie na tyle metaforyczna, że i nam pozwoli zrealizować całe przedstawienie doszliśmy do wniosku z Krzysztofem śpi z naszym dramaturgiem Krystianem noszą i składu, czyli współpracujemy, że to musi być przestrzeń, jeżeli zamknięcie w głowie to im się zmieniać to wszystko musi być w tej głowie nie, czyli on jest jakby więźniem swojej głowy swojej wyobraźni swoich uczuć swoich emocji i ja miałam taki epizod po studiach właśnie tych uniwersyteckich, że przez rok pracowała w szpitalu psychiatrycznym w Kobierzynie to ludzie z Krakowa, więc państwu fascynująca przestrzeń tak to jest fascynujące pracowałam tam Noemi Madejski świętej pamięci wspaniałej doktor psychiatrii, która zajmowała się również sztuką prowadziła również takie terapie wprowadziła teatr dla dla ludzi chorych i tam partycypowała w tym teatrze i to wszystko razem jakoś się dam z żałosnym Hamletem doszliśmy do wniosku, że musimy po prostu zrobić tego 6 jedno radną, bo mentalną, bo zamek w jest rzeczą monumentalną, w której za zawieźć całą całe te losy i wyobraźnie Hamleta ach, ale Hamleta starszego to znaczy nie Hamleta młodego tylko Hamleta, który siedzi w tym w tym w tym więzieniu zamkniętym już parę dobrych lat i i po prostu coś tam tworzenia coś tam wymyśla w związku z tym ta przestrzeń, która jest do Hamleta to jest monumentalna przestrzeń ponad prawie 13m w metalowej metalowa klatka i to właśnie w szczególe musiałam walczyć przez prawie pół roku, jeżeli nie rok czy my to wybudowaliby za to zapłacili, bo to dużo kosztuje, bo to musiało być metalu ona jest klatka to znaczy jest to TK, przez które absolutnie autonomiczna tak mózgi autonomiczny mamy 1 nie mamy długów głównie mamy 1 mówi tylko ten 1 mózg i w tym wszystkim 1 w tej 1 naszej naszym czy lepiej wszystko się dzieje i mnie zależało, żeby to była 1 taka monolit tyczy na bryła z takim z różnymi tam podziałami, w której zjeżdżają jak i mamy takie z trybu mózgu mamy takie różne przegrody zjeżdżają takie przegrody 1 przegląda to jest właśnie wnętrze coraz obrazuje wnętrz czy szpitale z taką przezroczystą szybą, którą w, którą widzimy co tam się dzieje drugie wnętrze mamy takie wnętrze z takim by to pierwsze zielone nazwijmy to kolorystyczny drugie z funkcji tekę aksamitny wnętrze z monitorami to tu też tym i wy tam jest uczyć trzeci akt to jest niesamowity akt, bo to jest taki akt Hamleta po przedstawieniu teatralnym, kiedy Hamlet powiedział swojej matce atuty zabiła mojego ojca ze swoim kochankiem, czyli moim wujem mnie i to jest spotkanie po tym, to po tym, przedstawieniu teatralnym w ich wnętrzach jest tylko łóżko i tam komoda i Hamlet oczekuje najpierw pojawia się Ofelia potem się pojawia matka na końcu, a w międzyczasie pojawia się jeszcze duch duch ojca, który u nas jest klaunem takim bardzo złośliwym Klaudyny Klan czterdzieste metafora i czy Klan właśnie po to, też metafora też za fory piękna Hamlet miał w poczucie piękna, ale takiego dziwnego piękna był artystą, a te widział tych mury w tych kształtach dziwnych tego akuratnie w libretcie nie ma, ale wszech pisze jest nie tylko Hamlet Szekspira jednak wpływu i ta jest druga przestrzeń na miał takie ma i takie ma i ustal, jakie ma oczy Klima monitory, które pojawiają się różne fragmenty wideo i pośrodku jest taka przestrzeń, gdzie widzimy przechodzący postaci, które wchodzą do tego pokoju ten pokój nie ma w ogóle drzwi, więc oni z takim spokojem absolutnie wewnętrznym nie wewnętrznym jak bez głowy i trzecia przestrzeń to jest przestrzeń prosektorium w takimi 2 oknami przy ziemi po, których światło i od tego się zaczyna tym się kończy, bo to jest przestrzeń, kiedy oni przychodzą na w ten na pogrzeb tak przychodzą na pogrzeb Klich Rudy 100 osób na czarno ubrani tam opłakuję, ale to nieważne ważne przez następcę 6 i samo to zamknięta właśnie w tym w tej stracie i pierwszy jeszcze do mówiłem przez monolityczne pierwsze zamknięcia, czyli pierwszy zjazd pierwszego takiego raz tra też z zamknięciem metalowym tej tej całej i tego całego metalowego obiektu i żeby jeszcze dodać pewien pewną jak nazwiemy dom kolorystyczną ość i i pobudzić wyobraźnię, bo scenografia jest pobudzanie wyobraźni widza nie to nie jest tak, że jest okazuje 11 ustawy kwiatki tak dalej tylko to jest tak żyje coś tak sugeruje coś tak organizuję by widz się zaktywizowały się do pełni nie jak dobrą figurę dopełnia i mamy za tym ostatnim ostatnią ostatnio ścianą to są wszystkie ściany przezroczyste mamy jego olbrzymią olbrzymią 10m dokładnie 11 i zieloną kurtynę i wraz z ligową w taki bardzo silnego intensywne i intensywnej zieleni, która wjeżdża samoistnie to jest bardzo piękny ruch na to sen czwarty akt szaleństwo ferii, kiedy ona śpiewa sobie kwiatka itd. jest taką szaloną będą właściwie to ona 1 jestem szalony no i tej chór, który i figurantów, którzy są tak powiem pacjentami tego olbrzymiego domu czy szpitale kliniki psychiatrycznej, w którym znajduje się Hamlet i te korelacja gdzieś rzecz się od tego jaki Ferrera i gdzieś tam przez te zdjęcia amerykańskich opuszczonych szpitali psychiatrycznych i nagle znajduje się właśnie wychodzi z tego taka synteza taki mam jedno zdjęcie ze szczęścia jesteśmy tutaj rady ani w telewizji, kiedy tak jest z boku zdjęcie, kiedy widać taką samą vito monumentalność dekoracji i oczywiście całość jeszcze udało się już zmiany zamknięta jest takim olbrzymim oczu czule z metalowych już na kolor srebrny poniósł srebrnego, gdy ktoś mówi nitki zrobiony i na tym mamy tam są pewne zmiany, które nie chcemy, żeby były, jakby widoczny w i kiedy mamy ten olbrzymi taką projekcję z Księżyca meteoru i nieba Polski do tego do, bo to też tak jakoś metafora, że z dla niego był się świetnie zamek wtedy, gdy to wszystko co dało się wokół dzieje to nie było tylko takie sprawy partykularne, że wojna zdań zdaniu i Szwed ją po to, są sprawy polityczne tylko deszcz nie chodziło nam chodziło zadłużenie tygodniu Hamleta człowieka jest Hamlet właśnie w takim kosmos się że, gdy monolog mówi jest być albo nie być albo nie być jak być albo nie być to bycie jest wobec kosmosu nie wobec jakich takich partykularnych interesów pomiędzy 2 państwami, gdzie zabijamy jeszcze jednego z tych królów tak, bo to bycie w kosmosie i relację on ojciec matka bardzo ciekawa relacja właściwie on ojciec to jest można powiedzieć relacja, która przeszła dziś weszły tegoż jakieś jakiś jakiś dylemat jakiś obszar już wytworzyć sny natomiast relacja z matką nie jest obóz szarzy metaforycznym ona jest tu i teraz nie, więc musiał jakoś rozwiązać sprawy być albo nie być matką matką, którą on posądził to ty zabiłeś mojego ojca, kiedy się pracuje nad spektaklem, który przez innych twórców został zrobiony setki tysiące razy to teraz w jaki sposób człowiek patrzy sprawdza oglądanie idzie własną szczerze mnie w ogóle nawet nie oglądam nigdy nie my bardzo rzadko czasami wozów np. pewnie wełny spektakle tak robiliśmy tego kraju czasu robimy spektakl greckiej w Polsce bólu nie było tradycji spektaklu greckiej jak nawet były spektakle greckie mówią starożytne antyk, gdy spektakle były takie i na dziwny nazwijmy to pani liczne, ale zawsze wielką tradycję i interpretacji teatru antycznego mili Niemcy Gruber Stein i czy chce, że jeszcze byłem na studia to oglądałam przedstawienia tego przedstawienia, które noszeniem interesująca pewnie te nie tylko pod względem czy też francuskie IT za nie tylko pod względem estetycznym, ale były pod względem dramaturgicznym interesujący w jaki sposób można wreszcie w sposób sensowny inteligentny interpretować nie coś w no bo w sumie scenografia przestrzeń scenograficzna zależy od rodzaju od, że ten drugi interpretacyjny jak to nie jest precyzyjnie ustalone to, a w scenografii jest po prostu naiwność może ustawić lekarza dekoracji tak tak to czy, bo sumujemy te da przestrzeń scenograficzną, którą się wytwarza jest pewną przestrzeń, którą my przechodzimy widzę ich bohaterami, którzy tam grają śpiewają w przez pewną historię nie jest STK już druga i to jest fascynujące po prostu tak jeszcze teraz ZUS dla do chwili, kiedy do tego, że pan sukces no i tam jakiś niema sukcesu sukcesem dla mnie sektą drogę ja mogę przeprowadzić nie to jest sukces jest po prostu zwycięstwo moje jest na tej wieży bąbla i fakt czy na moją dekoracje to wielkie po prostu wymóg taki moment tym, aby dekoracja to przestrzeń po mogę siedzieć i oglądać to i ja wtedy nie odbieram jako moje odbieram jako coś zostało zaproponowane jeszcze też chodzę dys piękny, jaki kolejny projekt już pani też tak kilka projektów dużo dla życia do przodu dlatego jeśli znajdzie się już nie będę żyła mamy teraz właśnie jest w trakcie i niestety ten rok był bardzo ciężki dla nas boję, a myśmy zrobili parę rzeczy jednak drugim do tak po tym, covidzie to rzeczy tak zostały, tak więc tuż przed Hamletem mieliśmy Dydo one IR wartą mógł się Berga już tutaj było fascynujące jest właśnie momencie ktoś czyta jak przygotowujecie suka jak się sprawdza to fascynujące rzeczy w tym przychodzi oglądaj i na tym koniec, ale jednak ten, który to musi stworzyć wyprodukować to musi głęboko wejść w to wejść również w życie tego, który to napisał np. wartą 7 to bardzo czekała licz i jakbyśmy strat mieli tego po tym, zaraz dosłownie dzień pod weszliśmy kluby, a meta to wszystko jest także, żeby przygotować spektakl to trzeba tak rok purpury 1,5 roku wcześniej wszystko przygotować dekoracje to mniej więcej rok że, zanim myśmy przyjechali na pierwszą próbę kolację stał oczywiście trzeba było coś tam dorobić, ale kuracjusz sam wszystko jest, bo proszę czas sąd jest olbrzymia rzeczy to wszystko zrobić wykona tu masa ludzi, która pracuje na jedno przedstawienie i teraz po Hamlecie, które skończymy w trakcie jestem przygotowania Makbeta festiwal wyszedł z Burgundii i tutaj był jeszcze tego co zmian było, bo na Grass przenieśli na inną scenę byt musiałam jeszcze raz zaadoptować dużą scenę dużo większą sferę z tak czy zaczynamy w sadzie wójt w międzyczasie zrobiliśmy mamy teraz w Rzymie wznowienie Mezo można się nie pamięta, jaki Polski tytuł ten mord to jest zleca do domu tak tak mocnego do pracy sierota zrobił kiedyś to było wspaniałe przedstawili go to jednak najszybszy cementuje o obejrzałam, bo odbyło, ale nawet za obniża wiązanie widzieliśmy, że zaczniemy robić ten punkt, a my było to przedstawieniem miał bardzo duży taki rozdźwięk był naprawdę pięknie zrobione wspaniale zrobione i jak potem dowiedzieliśmy się, żeby to zrobić, gdyby widzą przerażeni to wcale nie takie wzrosty były takim dobrym przedstawieniu zrobić coś nowego, czyli właściwie no to pani szuka czyta sprawdza kombinuje, a czy jest czas na to, żeby coś nie wiem dla przyjemności przeczytać zobaczyć także, a dawno jest najważniejsze są przyjemności w życiu chyba będzie nienależna szczęście 2005. jedziemy odpoczywać w będziemy trochę odpoczywać i jeżeli chodzi o mnie Toya i różne mamy formy odpoczynku, czyli Krzyśka form odpoczynku jest leżenie w łóżku czytania książek z, więc ich forma odpoczynku, ale i spacerujemy chodzimy rozmawiamy w momencie, kiedy nie ma stres, bo to jednak jest problem stresu no to jest odpoczynek i wtedy można wszystko robić stres wynika z czego jak przyjmie krytykę czy nie publicznie jest wynika z tego 3 to co chcesz się da zrealizować naprawdę wiesz to nie jest czy jak przyjmie publiczność poprzez uchwałę w różne leki przyjmujemy jeszcze publiczność z idioty siano przyjmie idiotyczny sposób używać zgięta do 800 z czy sam jest także spektakl np. za pierwszym razem się podoba nam przez rok później szaleństwo myśmy mieli spektakl tak teraz właśnie pokazywany był jakiś ja wiem i kiedy w grudniu chyba efekt jest Czajkowskiego o ikonie tak w zresztą wspaniałe wspaniała muzyka itd. i to aspekt, który myśmy zrobili jakieś 17 lat temu Monach jak to było po raz pierwszy pojawia się motyw ani myślę myślę myślę, że nastał zamordują wszyscy w te, choć doprawdy straszne to jest przy stał się spektakl kultowych przyznają ludzie z tego my tak dobrane zwykle jak teraz widziałam po 17 latach i się zmienił wspaniały dalej z tego dobrze skonstruowany wszystko ruch dynamika po prostu daje mocne i to samo myśmy mieli figę dniu i siedzenia, które zrobiliśmy to nasz pierwszy spektakl w Paryżu w oporze w mieście za ne go nazywał za Gerarda Moliera w jak dla prawie generalny jak przyszła publiczność to ja ona rzuciła za aborcję narzuciła na nas byśmy w ogóle nie wiedzieli, o co chodzi no i figi na to gdzie z panią swoją operą i wspaniały mieliśmy wspaniałego dyrygenta Minkowskiego wszystko było wspaniałe dekoracja ludzie i ludzie się boją interpretacji, bo o interpretację za bardzo dotyka byśmy tam mieli figę niejako w domu starców i nabyła pensjonariusz domu starców i do tego domu starców Tusk to taka historia przyjeżdża ten i ten 1, a następnie, jaką Bogdanka w tym domu starców przyjeżdża ten właśnie 2 młodych młodzieńców odkrywa, że jeden z nich to jest właśnie o decyzji wraz z Eko nie zabił jak i i tak było po prostu coś zresztą wie ci ludzie reagowali w 2 później było wznowienie na nowo były recenzje, gdzie byli zachwyceni było 6× wstąpienie w Paryżu przy pełnej publice i aspektach jeździł jeszcze rzadko zdarza by rzadko jeżdżą w ja po pierwszym spektaklu po pierwszej dekoracji trud zrobiłam staż dostała list mamy nadzieję, że pani Małgorzata Szczęśniak już tutaj nigdy nie przyjedzie i nigdy nie będzie robiła tych ohydnych szynkę odpisach wszystko straż w jedz też zmieniają się ludzie upodobania rzeczne inaczej rozumieć nie, bo tyle publiczność o operować bardzo tradycyjna i bardzo konwencjonalna i oni po prostu jak wykazuje, że byli w naszym naszej Operze mamy wycieczkę w jak byśmy w naszej Operze król Don Carlosa to przecież teki pan bardzo miły zresztą rzeczą świetny szpilek i nieagresywny przyszedł do nich tych proszę pani wszystko o zmianie mówi 1 rzeczy wpajać jak można śpiewać partię chyba była do lokalu czy już Niewiem kogo, kiedy on to śpiewa, siedząc w bibliotece, a u was nie ma biblioteki po prostu nie mógł tylko projekt, więc to publiczność operowa jest bardzo tak samo okrutne, bo w tym przedstawieniu Don Carlosie wystawiony w Warszawie szczyt tylko 6× kurię zadzwoniła do pana dyrektora naszego opery pana Dąbrowski wypowiedział albo pan wyjdzie albo pan wyrzucić ten spektakl albo pan Warlikowski zmieni wszystkie vide oczywiście się zmieni żadnego widziałem spektakl kosztował już 20 000 000 dla tamtych czasów czy ileś tam 8× był blady, ale którzy, jakby inna sprawa, ale publiczność operować wyjątkowo taka drapieżna niesprawiedliwe i obrzydliwe, bo u nas śpiewała tak śpiewaczka schroniska wspaniała gra się nazywało chyba jeszcze pamięta, która pod di dużą przerwę nabyła zbija taką szybką karierę za szybko niestety na Zachodzie i w pewnym momencie miała problem straciła to wysokie wysoką nutę w związku z tym to była blokada psychologiczna w żarze ona śpiewa to Elizabeth na próbach wszystko było wspaniale, ale strasznie się denerwować strasznie się wyraźnie nie nie wyśpiewa tych najwyższych dotacji i przy sobie wyobrazić no nie wyśpiewał w tej premierze tych, które to była przedstawienie sprawy SPS 4 godziny, bo to wersja francuska i w trzecim faktyczny w czwartym ona nie była w stanie i zeszła niżej i publika zaczęła uczyć to było coś tak obrzydliwego, bo to spowodowało, że ze zbyt zwiększa stres i straciła chcą rolę nowo nie była w stanie tak się zestresował, a potem te Kuczyńska koniec siłę przy czym to było wspaniałe śpiewaczki wspaniałą artystką jest publiczność jest bardzo okrutna i dlatego że nigdy od tego czasu nigdy nie liczył się z publicznością wiemy są po prostu większość idioci po prostu w naturze inna sprawa i na pewno wśród publiczności też wspaniali ludzie, którzy rozumieją są wrażliwi na, ale w większości to są właśnie się nie wiem morał z tego jest taki, że jeżeli dzisiaj się scenografia nie podoba to na pewno się wciąż 20 lat inni czy też tylko, że do wszystkich, gdzie dojrzewają publiczność dojrzewa to nie jest także są pewne rzeczy w sztukach wizualnych, które wyprzedzają pewne rzeczy było się na początku przejście nie wodowanie czy jakiś tam Pollock czy nawet nasz szał Podkowińskiego przerzucali się na niego nie, więc artysta musi ponosić im pewne ryzyko nie myśmy Chojna po raz pierwszy pojechał do Paryża pracowaliśmy brukiem to ja pytam co najważniejsze w takim zawodzie rundach najważniejsze to być odważna i ma racji to po prostu trzeba mieć bardzo duże siły i odwagi w sobie, żeby zaproponować coś co tobie odpowiada za co możesz w pełni po ponieść odpowiedzialność jest też pewne rzeczy jest to, że to prezentuje pokazuje, że nie, że tam pani czy pani i Greg będzie się podobało czy nie próbował ten bruk też jest ważne rozumie w kontekście przestrzeni to jest pusta przestrzeń tak wróg wróg jest drugie specjalny no umarł niestety uznali też miał 8 lat traktat, gdyż w handlu końca nawet tuż przed śmiercią nawet, a i jego Marie le zadzwoniła do nas i zaczęliśmy z nim rozmawiać, ale to już takie rozmowy z Unii parę minut potem już w nie mógł rozmawiać nie nie dosłyszał, ale no taki spokój w sobie to jest niesamowity tak pusta przyczyn nasze pierwsze przedstawienie, gdybyśmy jeszcze w szkole centralny zrobi z Krzyśkiem to było białe nocy właśnie bruk przyszedł się zachwycić się zachwycił to znaczy to nie jest tak, że ktoś zachwyca tylko on odkrył, że to jest, że ci ludzie ja akurat my i gdzieś tak myślę, że to myślenie gdzieś tam zbieżnej z jego myśleniem myśmy tak no bardzo to była śmieszna przestrzeń ta w białych nocy w naszym szkolnym teatrze w Krakowie bardzo pięknej wolę prezes zapewne jeździ zaproponował wtedy, że krzyż został asystentem nawet ważne ważne jest to, że trzeba przyznać, że trzeba być bardzo takim szczycie państw drogą od początku do końca nie nie można się zastanawiać czy się spodobać się podobasz jak swoje życie w trakcie tego tej pracy pamięta były różne nazwijmy to naciski mieli takie bata na naciski pamięta w Poznaniu robiliśmy pierwszy raz przedstawienie koń wtedy dyrektorem Corinne do mnie przychodził tak Małgosi ten stolik tutaj w ogóle nie pasuje on jest kompletnie trzeba zmienić tu być bardzo piękny stolik przyniosę albo zrobią ten stolik zajmuje nie ten stolik jest nieodpowiedni ma być stolik nie musi być taki jak o takie oto raty wnęk to Rosjanin i to musi być też nie jest zbyt skieruje każdy można estetykę ten stolik tutaj ma być on jak ja zrobić Stali zobaczymy, który będzie fakt czy może sobie Stali do pracowni ustać przyszedł ze swoim stolikiem ja miałam swój stolik w teście, który stolicach stolik kiedyś z dostępu stolic to jest różnie bywa, jakbyśmy zdobyli po raz pierwszy nasze przedstawienie właśnie greckie przedstawienie w dramatycznym potem była taka rozmowa z tymi wszystkimi specjalistami najgorsi są specjaliści z Cisnej w taki pan specjalistą jakich od greckiego teatru zasiać to było chyba w teatrze polskim to spotkanie no właśnie tak się strasznie wymądrza i mówił, że to takie wszystko nieestetyczne ja robię tak patrzy na niego taki siedzi facet tak lekko rubaszne słuchać w takim jakich trzymała owym garniturze, choć może nie miał pieniędzy, ale Sulejman taki rozklekotany byli do tego miał ordynarny białe skarpetki ja myślę tonie tonie nie można nie można się tak ubierać nawet jak się nie ma kasy to trzeba się ubrać rozwarcie było ważne nie taki był artysta był po prostu jakiś teoretyk naukowy, który niczego nie rozumiał, a najmniej rozumiał sztukę wizualną i to jest prawda my nie mamy kompletnie edukacji wizualnej ja dlatego nie pracuje z innymi reżyserami na początku pracował, gdy tak strasznie męczyłam wzrostu nie musiała mi robić wykłady z historii sztuki po ich tylko edukacja mniej więcej kończyła się na słonecznik wagowe to świadczy zmienił oczywiście teraz już lepiej ita ci wszyscy młodzi reżyserzy już można powiedzieć są prawie artysty artysta ami pierwszej klasy już nie myślą, ale oni wiedzą jak mają zrobić nie, więc się trochę pozmieniało, ale wtedy to znowu oni za dużo myśleli, ale nic nie widzieli bardzo bardzo dziękuję pani za rozmowę, jeżeli państwo są zainteresowani to odsyłam państwa przede wszystkim do takiego eseju wykładu z z okazji otrzymania tytułu doktora honoris causa w wydawnictwa Austeria wydało ten wykład zatytułowany integralność artysty w przestrzeni trzecia przestrzeń autorstwa pani Małgorzaty Szczęśniak tam są zdjęcia odniosą zdjęć, jakie tak, a jeżeli ktoś chciałby twórczość pani Małgorzaty Szczęśniak podziwiać w oryginale no to można żyć zapraszamy do teatru nowego dodatkowego, ale też jak należało do Paryża i tak do Monachium ważne nie chcą czy chcą właśnie cała Europa te bardzo bardzo dziękuję pani Małgorzata Szczęśniak scenograf autor kostiumów, bo gościem dzisiejszej audycji dziękuję bardzo, panie Zet i informacji już za chwilę o godzinie dwudziestej trzeciej
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA
-
52:21 W studio: prof. Wojciech Szafrański
-
53:21 W studio: Artur Paczesny , Grzegorz Dębowski
-
-
52:37 W studio: dr Katarzyna Taczyńska , dr Wojciech Tworek
-
53:30 W studio: prof. Bernadetta Darska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
-
-
07:12 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
06:34 Rozmowy sfeminizowane
-
-
-
-
-
-
-
03.10.2023 20:59 Outriders Podcast45:29 W studio: Magdalena Konczal , dr Urszula Mankowska-Manista
-
-
-
-
03.10.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia52:50 W studio: Anna Nasiłowska
-
10:00 Pod dyktando
-
10:00 OFF Czarek36:35 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
11:59 Świat wyborów
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL