REKLAMA

Do jakiej dorosłości przygotowujemy nastolatków (a do jakiej chcemy)?

Przedpołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2023-04-10 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przy mikrofonie Katarzyna Murawska razem ze mną jest dr Mikołaj Marcela centry dziennym literaturoznawca pisarz Uniwersytetu Śląskiego autorzy książek o edukacji o pedagogice, ale również autor podręczników dla dla młodych i przyczynkiem do naszej dzisiejszej rozmowy jest właśnie drugi jeśli dobrze liczę podręcznik i książka skierowana do młodych będzie poradni chora radni też bardziej niż kadencji ograniczyć lekko jeży ta lista miast, ale się, więc Rozwiń » ostatnio jak rozmawialiśmy z Ewą Drzyzgą to ona zauważyła, że w sumie to jest taki trochę podręcznik, który mógłby służyć nauczycielom w trakcie lekcji wychowawczych jako bardzo doby taki pomocnik, który podpowiada, jakie tematy poruszać od od może tego jak nasz etap rozwoju wpływa nasze zachowanie po jak rozwijać odporność psychiczną, czyli do młodych, ale nie tylko do młodych ich tylko dodam, że pierwsza twoja książka dotyczyła pierwsze poradnik dla młodych dotyczyły przede wszystkim systemu edukacji szkoły to było, lecz szkoła wkurza jak przetrwać tutaj wychodzimy zdecydowanie poza system edukacyjny i tym, że w końcu powiedzą, że to jest książka, jaką jest nazywany jest tytuł wszystko, czego nie mówią, gdy jesteś nastolatkiem i jest podtytuł jak przygotować się na dorosłość, więc ja mam zacząć od tego pod tytułu po, sięgając po książkę zastanawiałam się moje pierwsze pytanie, zanim jeszcze otworzy chemią było takie co właściwie znaczy przygotować się na dorosłość i że w ogóle jest możliwe z 1 strony myślę, że jest możliwe, że można przynajmniej spróbować właśnie przygotować na to co odchodzi się zmierzymy można też spróbować usłyszeć od kogoś, bo nie to bardzo często i od rodziców i od właśnie nauczycieli nauczyciele w ramach systemu edukacji możemy usłyszeć bardzo wiele różnych informacje, ale mało informacji na temat tego jak wygląda życie pisze życie po by po wyjściu z systemu edukacji się tak naprawdę nie mniejszym wzrostem w takim przekonaniu, że te oceny są najważniejsze, a potem wchodzimy na rynek pracy okazuje się, że żaden pracodawca zdziwienie pyta o to piątkę z geografii w drugiej klasie nikogo nie interesuje go interesują go zupełnie inne rzeczy i też jak potem dziś funkcjonujemy na co dzień to okazuje się, że przydatne byłyby nam zupełnie inną umiejętność, którą nabywamy w szkole, lecz też takie, których może gdzieś tam wymagają od nas rodzice w trakcie naszego zostania w domu, więc myślę, że uda się przygotować, ale też nie chciałbym, żeby to był główny cel myślę, że ta książka ma też taką mam nadzieję takie przesłanie, że no tak powinnością młodzieży i ludzi młodych jest bycie ludźmi młodymi czy można się przygotować dla dorosłych i myśleć o przyszłości, ale najważniejsze, żeby być sobą musi mieć świadomość co się wiąże, że to nie jest tak, że coś nam jest nie tak, bo wszystkim dorosłym nie podoba to co zrobiłaby większość z nich tylko to jest okej jesteśmy też jest wiec jesteśmy to wynika z pewnego etapu rozwoju, na którym jesteśmy i pewnych przemian, które wiążą z tym etapem zawarto tutaj powiedzieć, czego tak naprawdę tę książkę zaczyna faktycznie te część poradnikowe jest później, a na początku wyjaśniać dlaczego, dlaczego nastolatkowie nastolatki młodzi ludzie czują tak jak się czują takie właśnie powiedziałeś z czego wynika na jej trafiamy na mózg na biologię i rozumiem, że to jest ważne, żeby zrozumieć, że nie to, że mam złośliwy uśmiech twarzy to przykład książki może niekoniecznie jest złośliwym uśmiechem jak jest interpretowane AM, ale czy masz wrażenie, że to jest wiedza, które faktycznie jeszcze nie jest obecna wśród młodych i wśród dorosłych, że etap rozwoju, czyli ten wiek nastoletni łączy się z nosa c totalnym szaleństwem w organizmie hormonalnym rozwoju mózgu tak jak piszesz test ciągle taki obszar pomijany no tak myślę jak popatrzymy na to, że lekcje w liceach zaczynają się ósmy w siódmej im 15, bo czasem się rynku pracy też chodzimy na ósmą kach Marianie Janie ile z nas, ale na radną coraz więcej wolnych zawodów i być wiemy, że rynek obecnie wygląda zupełnie inaczej niż wyglądał w momencie, kiedy tworzyliśmy taki system, czyli dziewiętnastym wieku i rada, ale ciekawe np. w jeszcze w dziewiętnastym wieku czy 100 lat temu tak jak zauważa mafią krew, dlaczego śpimy elekcję w stanach Zjednoczonych 9% szkół szkoła zaczynam się o dziewiątej z to też nie jest tak, że one zawsze były o ósmej to w parlamencie zaczął się tak teraz jesteśmy w jakimś dziwnym momencie, w którym mamy lekcje o siódmej bardzo często co wynika oczywiście z nieporadnego zarządzania system edukacją edukacji, a nie z tego, że to jest sensowne bo, gdybyśmy mieli przyswoją tą wiedzę na temat tego co się dzieje z nastolatkami jako funkcję jak one funkcjonują jak funkcjonują na statku nastolatki to nie bylibyśmy czegoś takiego powiedzielibyśmy, że ich mózg tak naprawdę budzi się ich ciało budzi się do takiej sensownej nauki dziś około godziny dziś dziesiątej, tak więc jeśli robimy nie mam taką uczennicy, z którą pracowałem w ramach warsztatów pisarskich, która zaczynała swój dzień o godzinie 72 szerzej z matematyki, a potem miała 2 kolejne lekcje matematyki po na poziomie podstawowym miała 4 zajęcia matematyki od godziny siódmej do jedenastym i jaki system jest no pewnie żaden, ale też na cały problem jest taki, że system edukacji edukacja na ogół nie mają sensu, a to cytat tego braku sensu chciałabym wrócić natomiast zatrzymajmy się przy tym twoim twierdzeniu że, gdybyśmy wiedzieli, że brak wiedzy że, gdybyśmy wiedzieli, gdyby nie osoby decyzyjne wiedziały to ten system był by inaczej skonstruowane mógł, a mógłby nie na jakie bierzemy jakieś przekonanie, że tutaj wiedza nie wystarczy, gdyż kwestia podejścia do tego jak traktujemy młodych ludzi w społeczeństwie tak ale, toteż wiąże się ze świadomością świadomość jest jednak w dużej mierze związana z tym co wiemy, bo na co jesteśmy gotowi, żeby wiedzieć tak i to co dzieje się np. w ramach edukacji domowej tzw. czyli spełnienia obowiązku szkolnego poza szkołą pokazuje, że coraz więcej jednak rodziców nawet zabiera dzieci szkoły między, gdyż one mogły się wyspać, bo już przyswoić przed chili przyswoili sobie tą wiedzę, że w no jakiś nastolatkowie są poirytowani mają wszystkiego dość mogą się uczyć niem mają depresję z coraz cięższe jednak przypadkiem wśród wśród młodych ludzi to nie wynika z tego, że oni wiem, że się nie chce, że są leniwi, że za długie w gry komputerowe tak czy za długo siedzą na TikToku tylko to się wiąże z określonymi zmianami w ciele ich mózgów ich układzie nerwowym i to wpływa na to jak nie funkcjonują w tym okresie i możemy im pomóc tak dzisiaj też jesteśmy mam wrażenie jako rodzic jako dorośli część z nas chyba świadoma, jakie możliwości IT i coraz więcej osób z tego korzysta tak jak patrzy na to co się dzieje w ramach edukacji domowej, że w przeciągu dosłownie kilku lat od 10 000 do ponad 30 idziemy 140 000 osób co jest oczywiście jest bez poprawek w morzu mamy 5,51 000 000 uczniów, ale to jest 40 001 czy w stronę 40 000 osób, które wiedzą, że edukacja może wyglądać zupełnie inaczej może nie stawać na zajęcia ósmej tak natomiast mówi, że edukacji domowej ja od razu mam w głowie myślę, że to jest ucieczka z systemu, że to nie jest próba naprawiania systemu NovoTek wspomniałeś grą dzieci zdecydowana większość dzieci nastolatków korzysta z tego systemu publicznej edukacji oczywiście mamy społeczne prywatne demokratyczne szkoły edukację domową, która tylko, że to jest takie rozwiązanie ku prywatności indywidualna strategia na no o odpowiedź na problem, który faktycznie jest jest duże ta Europa wrzesień eksperymentowania prototypowania testowania jednak wszystko to jest bardzo potrzebna i jeśli więc tak zupełnie innej zupełnie innej dziedziny tak jest wicedyrektorem 2 kierunków na Uniwersytecie śląskim młody kierunków jeden z nich ma chyba 8 lat drugi 3 przewożenie liczy dokładnie, ale to co w udany jest ciekawe jest to, że my stworzyliśmy takie lęki chodzę i w Świdniku ma w stosunku do nich żadnych takich wyobrażeń jak one powinny wyglądać możemy na te kilka, żeby wszystko robić cały czas eksperymenty cały czas próbować nowych rzeczy w ramach tej struktury, kto ma naturę jest to ciekawe, że no żeby, ponieważ stworzyliśmy dość późno to też mogliśmy wprowadzić wiele innowacji w ramach systemu jest naprawdę ciężko dzisiaj tworzyć zupełnie nową szkołę publiczną i być na tyle odważnym, żeby wprowadzać te wszystkie inne innowacje zresztą całą wiedzę w tym mamy i jest to możliwe na ogół w ramach edukacji domowej, gdzie tworzymy szkoły, które teoretycznie są na marginesie systemu oczywiście są w częściowym system trzeba zaliczyć te podstawę programową ale, ponieważ to nie jest taka tradycyjna szkoła możemy tak trochę jak my na tych naszych 2 kierunkach eksperymentować sprawdzać co jest możliwe ja myślę, że to co jest teraz ważne to jest to, żeby doświadczenia z edukacji domowej przy przenieść na poziom systemu publicznego coś w, o czym po raz kolejny tutaj zawałem czy np. tej od idei, kto jest ciężka do wprowadzenia, ale mam nadzieję na z istnienia tak, żeby stworzyć publiczną szkołę demokratyczną, żebyśmy publiczne szkoły Montessori publiczne szkoły żydowskie to widzę także mamy mamy taki system edukacji, w którym w ramach systemu publicznego mamy różne modele szkoły, które od siebie wzajemnie się uczą to jest żywienia tylko to jest kwestia też po pierwsze, świadomości doświadczenia, żeby w ogóle mamy inne modele szkoły dla większości ludzi nadal jest to coś niewyobrażalnego, że szkoła demokratyczna mogą być w tym artykułem czymś Eko jakimś ekwiwalentem dla szkoły takiej publicznej, które dzisiaj mamy rozumiem, że uznaje, że potrzeba jest całościowej zmiany, bo ja teraz mam w głowie wypowiedź Olgi piątek fundacji vis Polonus, która pokazuje, że jest dużo i to poza centrum poza wielkimi miastami jest dużo placówek często wiejskich małych miastach, które realizują elementy właśnie szkół demokratycznych szkół społecznych i oczywiście to nie jest tak nazwane to nie jest całościowe wykorzystanie tej filozofii idei natomiast to się dzieje i to dzieje się w wyniku dobrej woli nauczycieli Dyrekcji samorządu lokalnego, więc może małymi kroczkami warto zaczynać drobnymi elementami zmieniać ten system czy wg ciebie to jednak gdzie bo tym zeszliśmy już drewna na system oczywiście opanowanie mowy o imieniu, jeżeli dane jedno jedno rzecz bowiem etykietę, że powiem, że małe kroczki zawsze oczywiście w dobrze było, żebyśmy zmieniali pewne tylko no ten system jest świeżo po spotkaniu dwugodzinnym z nastolatkami aktywnymi społecznie, którzy między przygotowują ustawę o rzeczniku praw ucznia i bardziej kibicuje, ale oni też mają poczucie bezsilności w ramach systemu, ponieważ mamy system tak skonstruowane, że w ramach tego systemu jesteśmy skazani np. na uczenie się przez 4 lata czy 8 lat sam ileś lat nauczycielem nauczycielką, która nie jest tektury moich praw który, która no jak podaje podstawę prawną, a ona albo on mówi, że to go nie interesuje to w ten system on jednak tak jak pisał John Holtz czy jak zauważał i dziś on jest chory u samych podstaw tak sam fundament jest chory, dlatego że zmuszamy ludzi do funkcjonowania w nienaturalnych przemocowych przestrzeniach i tak długo jak w ogóle nie przemyślimy samych postęp, bo jak my rozmawiamy jak słyszę, że muszę no właśnie zastanowić nad tym, jaką będziemy edukacji będziemy edukację ekologiczną czy będziemy o edukację Obywatelską więcej nie myślimy na temat tego, że w Boga musimy przemyśleć i idee obowiązku szkolnego co za tym idzie tak i po co zresztą rewolucja no i naczep no pewnie okaże, że my potrzebujemy rewolucji oczywiście nigdy nie jesteśmy gotowi na ewolucję i wielu ludzi tego obawia natomiast biorąc pod uwagę to co się dzieje popatrzymy na wskaźniki samobójstw prób samobójczych depresji naprawdę nie nie można tego zrzucać na media społecznościowe one mają swój udział oczywiście i pewnie mają wiele też negatywnych stąd i bardzo negatywnie wpływają na nastolatków, którzy są Krycha kruchymi istotami ja też w tej książce pisze, że właściwie to, o czym powinniśmy pamiętać, że my bardzo często zakładamy, że nastolatkowie sąsiedztwa dziś możemy z nimi no właśnie trwa do ustawiać to są tak naprawdę kruche istoty i 15 z nich zaliczy co najmniej 1 epizod depresyjny, a u 20 około 25% ujawni się jakieś zaburzenie psychiczne tak może być zaburzenia odżywiania dwudziestego roku życia dwudziestego użycia tak i powinniśmy powinniśmy jednak mieć na uwadze i jakoś bez tych naszych kalkulacji też w postrzeganiu tego jak funkcjonuje szkoła, bo kiedyś nie widzieliśmy to są nowe badania, gdyż zdaje sobie sprawę, że np. to, czego się dowiadujemy na temat tego jak działa ludzki mózg tego, że np. niektóre struktury, o czym pisze potrzebne do do zrozumienia pewnych zagadnień z matematyki fizyki pojawia się dopiero od dwunastego roku życia taki wcześniej jednak odpowiemy, że się, że tego nie rozumie jest głupi i nic się, bo niczego nawet nie wydaje się, że już nie mówi jesteś głupi gum, a myśli różne wywiążą to mówię, ale takie teksty typu, czego tu nie rozumieć no jednak można nie rozumieć pewnie imprez np. przez bardzo długi czas można to jest także to powiedzmy około dwunastego roku życia to niektórych osób może się wykształcić znacznie później jeśli my w ramach właśnie systemu, zmuszając do pracy we zgodnie z pewnym programem, który jest programem takim trochę no założyliśmy, że tak wszyscy uczymy byśmy tak uczyć no to jeśli my wymagamy tego od nastolatków, którzy nie są gotowi na nauczenie się czegoś to nie pod tym kątem, że im się nie chce koni fizycznie nie mają możliwości no jeśli my im udowodnimy, że nic nie potrafią oni w to uwierzą nawet w momencie, kiedy będą mogli się tego nauczyć, kiedy będą gotowi na uczenie się nowych rzeczy już nie będą tego chcieli robić może do tego wrócą jako dorośli bardzo często tak jest, że przecież wracamy do pewnych zagadnień, które porzuciliśmy jako młodzi ludzie, bo stwierdziliśmy, że w okresie tego nie nadajemy, a potem nagle się okazało, że jak będzie się do tego nadajemy i szkoda, że się tego nie uczyliśmy wcześniej tak, ale ma rację zeszliśmy znowu na system edukacji to jest wszystko przyciągający materię, ale przejdźmy do młodych nastolatków i do tego jak mogą jak my możemy pomóc przygotować do dorosłości to te ze Stana wiem się w ogóle, na jaką dorosłość te twój poradnik przygotowuje i od razu zdradza czytając miałam wrażenie, że bardzo dużo miejsca poświęcany jest kategorii pracy Night czy to jest także wychodzą systemu edukacji, stając się dorosłymi pokazuje ta praca jest tak ważne jak na nią się przygotować do pracy jest właśnie celem sensem dorosłości jak widzisz sensowna praca na nagranie tylko jedno jest cały o tym pisarską jest to posłuszeństwo w poprzedniej hossy taki bardziej pesymistyczne, że dziś Sony bardzo złe bardzo złą definicję pracy w obejrzenie pracy techniczną pracę to jest nauczymy cały czas pracujemy tak wykonującym pracę po w sensie fizycznym, ale no też pracę dla mnie to jest jak myślę, że w cały system też pracy trochę, ale jednocześnie bardzo lubię swoją pracę, bo wykonują bazuje właśnie swoich mocnych stronach swoim potencjale czuję, że się spełnią w tym co sobie, że jednocześnie to co sobie pomaga innym ludziom i i odpowiadać na ich problemy jeślibyśmy tak próbowali myśleć o pracy to nie mieliśmy też tego problemu, którym pisze ksiądz, czyli że dzisiaj właściwie 13% ludzi na całym świecie lubi swoją pracę 331 pamiętam niezależnym, a jednak zdecydowana większość po 80% co nie przepada niechętnie Hanię niechętnie do niej podchodzi teraz to jest coś co weszłam do tej ósmej rano także z 1 strony, kiedy mówimy nie wstał nie powinien stawać w ósmej na statku jest na to gotowi to zawsze umie na nas cieszy mnie pojawia się ten, że kiedy będą musieli pracować getta ludzi, którzy nienawidzą swojej pracy muszą wstawać wcześnie do niej inna sprawa, że i tak wstają trochę później niż stają nastolatkowi na Sadkowie, kiedy wstęp do do szkoły na ósmą powiedzmy, bo na siódmym to tak jakby dorośli stawali na piątą czy na szóstą do pracy, więc to też pamiętajmy, że my znów mamy inne cykle dobowe, więc danie oczywiście praca jest bardzo istotna, ale pracę zmiana jako wykonywanie jakichś czynności w tych mogę korzystać z mojego potencjału moich mocnych stron mogę się też rozwijać i szukać kolejnych takich przestrzeni, w których mógłbym się realizować już, więc no gaz bez potrzeby potrzebny chyba wykorzystanie tego co mamy i dzielenie się z innymi, bo wtedy tak naprawdę czujemy szczęście, że taki hedonistyczny będą w tym też pisze tutaj pewne tylko, jaką AUD Moniki zmianom jako o robienie czegoś sensownego czegoś co jest dla nas ważne i mam wrażenie, że w ogóle tragedią współczesnego świata jest to, że mało ludzi może powiedzieć to robi tak to ja od razu mam pytanie w takim razie czy trochę nie wskazujemy młodych ludzi, ale siebie też na frustrację, bo nie każde będzie wykonywał właśnie pracę, która jest satysfakcjonująca, w której może się spełnić może zrobić po pracy czy też są po prostu takie zawody, których potrzebujemy jako społeczeństwo, które mąż może są nudne monotonne i tym nie są marzeniem zdecydowanej większości ludzi tak, ale np. ta mniejszość była w cenie jak nie widzę, że są jakieś zawody, które są złe z natury tego tutaj kwestia tego, jakie mam potrzeby, jakie mamy też zdolności, bo Arkad bardzo doceniam zawsze i podziwiam jest taki typ panie, które pracują w sklepach uzupełnia też mężczyźni są co prawda którzy, które są bardzo pomocne, które doprowadzą do spółki wyjaśnia wszystko jeszcze powiedzą co można trochę taniej kupić i widać, że to naprawdę, że to na kata praca nie jest dla nich jakąś udręką odkurzone w jaki sposób się spełniają tej pracy tak jak no oczywiście pewnie mają ciężkie chwile też mamy ciężki świetnie jest także jako wykładowca akademicki zawsze jestem z tą czuję, że jest idealnie perfekcyjnie, że właśnie Izby nie zmienił własne są takie momenty, w których czy tylko pisarz, który pewnie coś miesięczne wkurzać natomiast generalnie bardzo lubię swoją pracę myślę, że to dotyczy każdego zawodu jeśli tylko wykonujemy natka są takie osoby, gdyby monotonne zajęcia w domu to jest dla nich biorą pod uwagę to właśnie jak na świat funkcyjnych mózg chciało ich psychika dla nich może to być coś od powierzającego taka praca, która właśnie nie jest związana ze stresem jest monotonna dla nas trudna dla nich może być satysfakcjonująca pod tym kątem, że wykonują coś dające się od siebie, a jednocześnie nie muszą czuć stresu, który był wiązałby się z taką pracą letniej jak np. ja wykonuję prawdę, która bywa stresująca, ale dla mnie to zakład coś co mnie bardziej pobudza i najbardziej motywuje niż paraliżuje wiem, że wiele osób nie chciałby mieć takiej presji, jakiej dziś piszą pracę marzeń dlatego tak, żeby nie może być tak jak praca marzeń tak w no tak, ale czy wystarczająco dobra praca okej prace właśnie, że niekoniecznie taka, która daje mi spełnienie zawsze wszędzie, bo to spełnienie mogę nie mam po pracy pójść do ogródka i sobie sadzić kwiatki to mina jest pełnienie chcemy właśnie zastanawiałam się czy celowo i dlaczego tak duże jest właśnie do pracy w sensie o satysfakcji, a inne obszary poza pracą dorosłości, które też są ważne tym w mniejszym stopniu omawia aż to jest test czeka ciekawym pytaniem myślę, że to chyba chyba, dlatego że no czuje też po napisaniu Pato posłuszeństwo właśnie mamy bardzo duży problem z pracą czystymi zdefiniujemy sukces jak definiujemy szczęście taki, że to jak dziś u nas jest bardzo mocno połączone i jednak stąd wynikające z szczęście z pracą tak przecież my tak węży to też przykład jest związane z wieloma takimi tragicznymi historiami młodych ludzi, którzy wzrastają w takim przekonaniu, że oni są po to, żeby zrealizować pewne plany swoich rodziców no badaczka nie wiem do przyjęcia Kancelaria prawna po wujku poczuć ci po dziadku tutaj może trzeba jakiś prywatną praktykę medyczną tutaj może by trzeba było zostać psychologiem inwestują w takim przekonaniu, że muszą skończyć studia pewne, że muszą przygotować odpowiedzi do matury pomoże to do końca nie jest ich przestrzeń, którzy chcieliby realizować ja potem jako człowiek, który też tutorem na Uniwersytecie śląskim efekty pracuje z osobami studiującym na studiach międzywydziałowych czym sam też ukończyłem podobny kierunek w bardzo często spotkać się z takimi historiami, że mam studentkę pełnię psychologii prawa, która na drugim roku nagle stwierdzę, że to nie jest Dani i że ona w ramach tego procesu właśnie tutaj ligowego takich metod, o których pisze w tej książce odkrywa żona chciałaby być zupełnie innego najnowsza mówi o swoim rodzicom i dzielić się przestawić dni odzywać jakiś czas tak albo w ogóle jest ba w bardzo mocne ochłodzenie stosunków i jest odczuwany jako pewna porażka to jest myślę, że dla wielu rodziców do wielu obecnych dorosłych dziś jest już za późno, żeby gdzieś społeczne by przewartościować myślę też bardzo mocno nas w nich może takie takie poczucie życiu początek lat dziewięćdziesiątych czy potem na nagły wszystkie 30 lat, którzy w ramach gospodarki wolnorynkowej, która też trochę inaczej będą w przyszłości, bo rzeczywiście w przyszłości skończenie studiów w skończenie świetnego liceum itd. były otwarciem jakich bramy do jakich posady, która mogłaby być tak może na całe życie nawet taką perspektywą jakieś emerytury czy czegoś takiego natomiast dziś już wiemy, że tak wygląda i tego tak ważne jest, żebyśmy przed Fin wali to czym jest sukces, w czym jest szczęście i też jak wyobrażamy sobie pracy, bo to znów coś co, o czym pisał w posłuszeństwie, że my cały czas mamy to obejrzenie musimy pracować 40 godzin w tygodniu, żeby świat tego nie ma ucieczki i wymyślamy i automatyzację roboty sztuczną inteligencję i inne rzeczy, a tak, więc jest więcej i przecież dłużej siedzimy w pracy te jest taka coraz powszechniejsza racja pracodawców menedżerów tych czterdziesto kilkulatków o młodych ludziach, którzy przychodzą do swojej pierwszej pracy żonie już z tego rezygnują, że ta zmiana zachodzi, że tak jak mówi praca tak rozumiana jako kariera zdobywanie kolejnych szczebli zachowywanie się czasami to jest coś charakterystycznego pewne właśnie pokolenia 30 kilku 4050 latków natomiast ten następuje jakaś zmiana ja się zastanawiam czy właśnie czy mówić tak praca jest ważna, ale z re definiuje my jej pojęcia czy w ogóle próbować poprzestawiać klocki czy w po tym, pod kątem wydaje się, że też no my takich jesteśmy w sensie istotami które muszą, więc jakoś pracować tak myśli tak, żeby jednak potrzebujemy tej pracy pod tym kątem, że tylko właśnie dobrze rozumianej pracy i tej pracy jako pracy dla siebie nad sobą, a jednocześnie właśnie oto one chcą pracować dla siebie, żeby też móc dawać coś innym tak i mielibyśmy tak definiowali to bardzo im mam wrażenie, że też stałem się tak to pokazać w tej książce, że na wszelki musimy myśleć w takich kategoriach jak do tej pory czyli, że to co to co jest najistotniejsze jest to, żeby właśnie dostałbym posady o wysokich zarobkach i mieć potem na zakup wszystkiego, czego potrzebujemy, bo jeśli tak do tego podchodzimy to z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie właśnie tak, że obudzimy się Hyjek o wiele osób też trzydziesto czterdziesto pięćdziesięciolatków, którzy nagle porzucają jednak to to swoją pracę dzięki wyżej w Bieszczady wystawić te trochę na zasadzie takiego odreagowania, ale wszczyna się dziwić myślę, że wielu młodych ludzi też to porzucenie tego dotychczasowego obejrzenie pracy wynika testu z obserwacji jest coś co my cały czas o tym zapominamy, ale na pewno młodzi ludzie uczą się poprzez obserwację i wyciągają z tego wnioski to też jest tak jak np. narzekamy na młodych ludzi oni dostęp siedzą w telefonach następcami robi no właśnie Helena, że to niemożliwe myśli Facebooka tak to nie młodzi ludzi myśli TikToka wiadomo że, że tych zmian młodzi tak, ale to nie byli nastolatkowie i jakby też no jednak jako dorośli bardzo dużo używamy we śnie słyszy mediów cały czas czy spędzamy na telefonie natomiast kiedy widzimy, że to bym inni to wtedy się dziwi czy młodzi ludzie wtedy siedzimy mówią, że są już właściwie straceni, bo to niedobry dla ich mózgów przez taki argument od razu zaczynamy co jest prawdą c co znaczy z znaczy artystycznego, że nie ma też niedobrze na pewno zmienia nasz mózg tak, że to jest także zmienia ten nasz mózg natomiast czy zdobyć te złe wszystko zależy zawsze kontekstu pewne, bo to jest tak jak np. jest sobie sprawę, że ostatnio wszystko w modelu szkoły tym po takim kwestią wszystkiego jest złe tylko złe jest to, że musimy być przymusowo, bo przecież nie ma nic złego w tym, żeby stosować wykład, żeby w kat siedzieć tak jak siedzimy w kasie w określonych momentach ma sens, ale tylko jeśli my jesteśmy do tego zmuszeni nie mamy na to wpływu i wszystko jest nam narzucane im z tego nic nie wyciągamy wtedy też byłby sensowny tak samo jest z łóżka z nowymi technologiami, o czym też pisze w tej książce też z 1 strony nowe technologie suszy Lidia YouTube tak są świetne narzędzia, które mogą nas rozwijać, dzięki którym możemy tworzyć coś nowego komunikować coś nowego uczyć się znacznie szybszy niż w szkole bardzo często tak w końcu podnosić swoją świadomość Brożka mamy bardzo wielu dzisiaj uczniów nastolatków się Ciska z miasta jest bowiem, którzy no znają prawo tak lepiej niż pewnie niejeden prawnik jeśli chodzi o po prawa ucznia, a dzięki komu tak trudno np. ten atut statuty mają prawda jakiś tik toki, które podają podstawy prawnej potem ci ludzie tego się utrzyma oczywiście jest też taka szansa, że dla nich nowe technologie już 1 000 000 Netflix będą taką przestrzenią śmieciową takie pewne jest do jedzenia śmieciowego tam, gdzie to będzie pożeracz czasu albo stanie się to nasza technologia toksyczną taką, która będzie podnosiła poziom kortyzolu będą jeszcze bardziej staje się może podatni właśnie lęki zaburzenia na na depresję wskazał, że od tego jak my tego używam, odkąd znów no Najder rodzice czy nauczyciele czują się tak w obowiązku czy są na tyle świadomi, żeby wprowadzić młodych ludzi w świat cyfrowy do właśnie ten, kto prowadził nie do kolejnego wątku to znaczy do jakiego świata do jakiej przyszłości my zapraszamy tych nastolatków i jakiej przyszłości my mówimy piszesz w tej książce 11 aspekt faktycznie ta kwestia nowych technologii, które bardzo często są ME ne przez rodziców tych nastolatków przez dorosłych nauczycieli demonizowanie pokazywane jako największe zło, mimo iż sami korzystamy przecież albo w ostatnią bardzo popularne sztuczna inteligencja, która nam zabierze pracę czy to na pewno ta kwestia jest powiedziane, ale pytanie czy nie bały się że, pisząc książkę o przyszłości i próbując przygotować pokazać jak można się przygotować do przyszłości to jest przygotowanie do świata, który na, który może już się kończy, czyli np. te w oddanie młodym takich indywidualista etycznych sposobów poradzenia sobie skupienie na komunikacji jak się komunikować jak mieć wgląd w siebie co robić, żeby znaleźć pracy sensem, jakie zdefiniować dla siebie naj to skupia tą jednostkę na na sobie nas swojej satysfakcji rozwoju, a no, a rzeczywistość pokazuje, że będziemy potrzebowali stoimy przed takimi wyzwaniami, które będą wymagały od nas kolektywnych działań myślę teraz np. klimacie i kryzysie klimatycznym i że ta w przyszłości problemy wyzwania, które przed nami stoją na tak bardzo będziemy musieli tak bardzo zmieni swoje funkcjonowanie myślenie działanie, że ciężko jest te radzić jak funkcjonować w tej przyszłości, która właśnie nie wiadomo, jaka będzie już tronu tak czy no myślę, że chyba też idealistyczne założenie, ale optymistyczne tak, ale ja takie w białem, bo jest to zaczynamy przemyskim nie wiem, jaka będzie przyszłość to Niewiem to to jest pierwsza rzecz i generalnie to jest rzek jak jak ze wszystkim także jak zakładamy, że przyjdzie taka będzie też inne, bo z już samo założenie, że pójdziemy w określonym kierunku czy co się wydarzy wprowadza nas takie przekonanie, że musimy temu zapobiec, bo to zmienić rynku sprzedaży 100 to jest taka to chyba czasu projektu ciepła od życia pisał w 1 ze swoich książek i damie nadwagę bardzo ciekawe też taki przyczynek do myślenia o przyszłości my możemy oczywiście, bo jest wiele rzeczy założyć się wydarzy, ale skoro już zakładamy, że się wydarzy to pewnie się nie wydarzy dlatego oczywiście to jest duży problem jeśli chodzi o kolektywne działania dziękuję nie wierzę w to, że możemy sensownie selektywnie działa dziś nie mamy nie wjedziemy od samoświadomości swoich podawać jeśli nie będziemy mieć nie będziemy się czuć dobrze ze sobą mieć nie będziemy też takimi osobami, które mają uporządkowane różne rzeczy pod względem właśnie psychicznym te pod względem swojego jak już Puszcza własnej wartości to myślę, że ciężko będzie nam myśleć o jakichś sensownych działań także to jednak to my się dzisiaj borykamy i też te np. nosić dzisiejsza definicja sukcesu naszych definicję szczęścia, ale wynikają też między nimi z tego, żeby w ogóle właśnie bardzo wierzyć nie mam poukładanych tak boję się to samo dotyczy systemu edukacji tak ważną w tym systemie można było bardzo fajnie sobie funkcjonować, gdybyśmy mieli tam ludzi, którzy mają odpowiednie poczucie własnej wartości, którzy mają przepracowane rozmaite traumy, którzy też dużo jak się czują na takim najprostszym poziomie jak mają potrzeby tak potrafią komunikować potrzeby potrafi rozmawiać jeśli my nie widzimy nie widzimy takich podstaw, których uwagę nie uczymy, które w ogóle nie ma przestrzeni do tego, żeby się uczyć ich raczej mamy takie przestrzenie, które tłumią leku patrzymy na dom na szkoły dzisiaj to jednak na ogół są przestrzenie w tych przecież nie rozmawiamy tylko raczej wydajemy rozkazy albo mówimy co należy zrobić zarządzamy bardzo często systemem i właśnie zakazów nakazów kar nagród zresztą to samo jest w bardzo wielu firmach korporacjach, gdzie czułam punkciki na Uniwersytecie też mam ciułać punkciki i jak wyczułam odpowiednio dużo to zostaną odpowiednio wysoką nagrodę da, więc do jak, gdybyśmy mieli osoby, które w dobrze czują ze sobą to myślę, że żadna z nich nie wpadłby na tak absurdalny pomysł pada, a jednak jesteśmy tak dwudziesty 2001. wiek mamy mnóstwo badań mnóstwo wiedzy na temat tego, że to koniec działa żydowskie na opak, a jednak chcę bazować no, a ten pewnie dlatego podziemiem kosztem tylko dlatego osiągają kolektywnych działań, żeby zapobiec rozpadowi w rzeczywistości w tej żyjemy, więc myślę, że tutaj też nie ma dobrej drogi to jest zawsze ich wybór ze wsi jakoś próba wpływu pomocy przed kim tak bywa wyciągnięcie jakiejś ręki do młodych ludzi i zaproszenia ich do myślenia na temat tego jak może wyglądać rzeczywistość jak oni mogą na nią przygotować biorą pod uwagę ten punkt, w którym dziś znajdujemy, które oczywiście to wszystko może pójść w dużą stratę, bo przecież już mieliśmy kilka razy sztuczną inteligencję ta miała się zmieniliśmy kilka z robotyzacją oczywiście mianem zabrać prasie mieliśmy być w wirtualnej rzeczywistości chyba tak nie do końca będzie wyglądał co co też powoduje, że niedługo będziemy płacić za Facebooka, więc na wszy zaczekajmy co będzie natomiast ja akurat jestem przekonany, że nie ma nic ważniejszego dla nas niż podnoszenie samoświadomości niż Wyki sposób no właśnie zapewnienie wglądu w siebie i poznawanie siebie, żebyśmy dobrze czuli się ze sobą i potem mogli też dobrze życzyć innym ludziom wyższy, więc musimy na wstępie tak, ale problem ze sobą to jest duże duże prawdopodobieństwo, że będzie mniej problem z innymi ludźmi z takiego też założenia wychodzę, ale ten problem z innymi ludźmi, gdyby wspomniała jest o tym, że szkoła rodzina i praca to właśnie jest ta Triada spadł posłuszeństwa nie raczej nie zachęca nie daje nam przestrzeni do tego, żeby się dobrze czuć ze sobą dobrze komunikować nad tą miast jeśli zastanawiamy jak zrobić ten ten kolejny krok to znaczy czy my faktycznie potrzebujemy najpierw bezpiecznie się sami ze sobą poczuć ci skupić na sobie co też często zarzucany młodym ludziom, że tak skupiają na sobie na innych rodziców i dojść w tym, aby Wierę później dopiero później na innych na wspólnocie na pomaganiu no i no tak to w takim razie jak zrobić, żeby ten drugi krok to jest wspólnotowe działania zachęcanie do współpracy kooperacji, która pewnie jest myślę, że paradygmat indywidualistyczny się kończy i oczywiście to nie znaczy jakiegoś powrotu do przyszłości i które dla części w nim tej starszej społeczeństwa bardzo źle kojarzy, ale myślenie o wspólnocie efektywności jakoś wraca, więc inne i jak czy są jakieś przestrzenie jak to zrobić, żeby tych młodych do tego zachęcać wprowadzić w pełni rzadko jest osoby w tytule, więc więcej przekręca, ale w chyba we fragmentach antropologii historycznej Gates pisał, że przyszłość należy do takich struktur ONR historycznych, które będą powstawać trwać tak długo będą w stanie potem przykryć kolejne struktury anarchistycznych będą wypracowywać nowe jakieś rozwiązania, jeśli więc że częściowo to też te też bardzo bliskie, bo to jest ekipę reprezentowali testowanie szukanie nowych jakiś eksperymentalnych sposobu bycia ze sobą i szczerze mówiąc nie wiem to jest dobry zły, ale my jesteśmy w bliskiej to znaczy ja też, obserwując to z różnych perspektyw mają to szczęście, że właśnie mogą być na Uniwersytecie mogę być na rynku wydawniczym współpracuje z różnymi bardzo podmiotami, prowadząc warsztaty nie widzę Finki czy jak w innych formułach widzę, że po pierwsze bardzo ciężko jest jednak zmieniać skostniałe struktury, że to jest coś jest właściwie niemożliwe do wprowadzenia na dłuższą metę i ilość energii, którą ciasto włożyć na bardzo lub poziomach jest taka, że te wg mnie do przepracowania czy to to jest najbardziej nad idealistycznie utopijny projekt musi mieć przebudujemy system winą strony myślę, że o wiele wadę wybitnie, ale myślę, że znaczna szkoda w z 1 strony szkoda z istotniejszych reformatorów nie jest to jest myślę, że wiele znaczy, że o wiele mniej energii kosztuje szukanie takich przestrzeni dyski działa takich tych w długie lata, czyli właśnie taki anarchistyczny, że tak działamy tam przestrzeń tam tworzymy coś co być może zainspiruje właśnie ludzi w ramach systemu do wprowadzenia tego, jakim poziomie teraz to, żeby być gdzieś tam punktowało gdzieś sobie to będzie podstawą jakaś bańka oraz będzie zależała i myślę, że no to jest jedyna droga do tego, żeby gdzieś tam powstawał, jakie zmiany na szerszą skalę, bo one też wiążą z jakąś świadomością niestety świadomość bardzo często nitką wiąże się z jakąś informację czy wiedzą tylko z działaniem tak z doświadczeniem czegoś jest jednak jest w dużej mierze pochodną naszych doświadczeń myśli to też jest no właśnie duży problem systemu edukacji bez wielu nauczycieli nigdy niestety ani na poziomie szkolnym, a na poziomie Uniwersyteckim nie doświadczyło innych form pracy etyki w edukację tak wolnej, w której np. jesteśmy w stanie odejść od ocen od w tej możemy pracować grupowo jak kiedyś prowadził takie warsztaty dla nauczycieli 1 ze szkół i one były prowadzone metodą design Thinking i w połowie tych tych warsztatów nagle zostają taki feedback, że te pierwsze, kiedy się naprawdę ze sobą rozmawiają do tej pory zawsze no i rady czy jakiś Kolejarz był wykład tak wszyscy siedzieli w komórkach, o co mieli robić coś tam sobie willi i myśleli o tym, żeby wrócić już przed dom tutaj przyszedł jakiś młody człowiek to ja tak wygląda, więc wszystko myślę, że jestem studentem i każe im pracować w grupach okazało się, że jak zaczęli ze sobą rozmawiać, gdy świadczenie pracy w grupach to po pierwsze, dowiedzieli się co tak naprawdę na tych lekcjach te zaczęli wymieniać jakimiś pomysłami i po tych Niemcy wprowadzili oczywiście, ale myślę, że samo doświadczenie pracy w grupie z innymi nauczycielami było dla nich na tyle szokujące, że można porozmawiać można właśnie coś innego zrobić, że być może to w dużej inspekcję przejść jako społecznie, czyli jednak element reform ma sens wprowadzanie drobnych zmian o w Jelonkach rozumiem, że kratek praca u podstaw, ale też pewne jest taka że, gdybym ja nie miał doświadczeń myślę spoza systemu edukacji, gdybym jednak cały czas siedział w ramach tego systemu Mac właśnie mnie, żeby sobie szkolenie wymaga design Thinking czy gdyby właśnie pracował czy nie pisał książek i też nie miał doświadczenia zupełnie innych relacjach instruktor panują na Uniwersytecie czy w ramach systemu edukacji byłoby to ciężki, więc to wyjście poza oczywiście możemy przyjść do tak, ale myślę że, toteż tak jak tłumaczyłem przykład uczniom którzy, którzy obawiają się kilka dni temu, bo im więzienie by chcieli szkolenia z praw ucznia dane do nauczycieli daje wino czy wszystko w porządku, ale jak przyjdzie taki ktoś, żeby wykład powierzy to trzeba też przestrzegać to efekt będzie jak tak musi być trochę inną formułą tych innym doświadczeniem i oczywiście cieszę się, że jest więcej szkół chce więcej miejsc, w których to inne myślenie się pojawia, ale ono przychodzi z zewnątrz tak dlatego potrzebujemy tego środowiska edukacji Demokratycznej edukacji domowej, żeby w ramach tego sprawdzać czy możliwe, bo tam możemy sprawdzać i potem możemy to wprowadzać na różnych poziomach w szkoła też szkoły problem, gdyż oceniają przykład ale, gdybyśmy mieli tej edukacji domowej nie mieli edukacji Demokratycznej pewnie byłoby ciężko wprowadzić taki projekt szkoła bez centa czy nie ocena samoocena, więc no ja sądzę, że możemy formować możemy zmieniać to też bardzo trudne, dlatego że mamy określony fundamenty, na których opiera się ten system i wiele łatwiej jest jednak działać na obrzeżach i jednak proponować coś nowego to może też wynika z tego, że jest takim duchem także ja jestem takim człowiek, który bardzo lubi szukać nowych rozwiązań działacz trafiać na granicy do takiej tych wędrowni UE w jeszcze pozostało nam ostatni słownik kilka minut, a ich chciałem zapytać bardzo, że pisał tę książkę to o jakich młodych do jakich młodych chciałeś trafić w panią, że do wszystkich chętnie nie te poprzednią książkę gorzko wkurza jak przestać myśleć żona jest właściwie dla wszystkich, czyli kończą nauczenie wczesnoszkolnej, czyli czwartej klasy szkoły podstawowe natomiast tutaj myślę, że to jest koniec szkoły podstawowej ostatnio może sam może 2 ostatnie klasy zderza się tego też jak jak jak to jak to bywa natomiast przede wszystkim uczniowie szkół ponadpodstawowych myślę, że w morze 0102. rocznik studiów też prace ze studentami widzę, jakie oni mają też problemy i co muszą czegoś muszą otoczyć wychodzą z tego systemu natomiast co mnie zaskoczyło w tej książce jest to, że ona jest bardzo przydatna dla rodziców bardzo wielu rodziców mówi, że to jest taki taka ściąga dla nich pytania nauczycieli tek w areszcie był chciał zatrzymać się przez młodych powiedziałeś określać wiekowo kategorie, a jest zastanawiałem nad grupami ze środowisk faworyzowanych albo młodzieżą z szkół ponadpodstawowych, ale branżowe które, którzy mają w nie rozumiem, że się stykają pewnie z podobnymi dorosłymi natomiast są bardziej obciążeni, bo to są ludzie, którzy już podejmują pracę mają więcej obowiązków też właśnie osoby ze środowisk de faworyzowanych w domu mają inne wyzwania niż młodzież z klasy średniej jak czujesz czy czy to też może do nich trafić na ostatnim pewno właśnie takim spotkaniu, w którym był od kilkoro co najmniej kilka osób z właśnie z zawodówek techników i jakoś dawaliśmy oni oczywiście mają inne problemy, ale dla nich to też jest bardzo istotne, żeby no właśnie dziś minister swoją perspektywę, która bardzo często właśnie jest może zbyt oczywista traktat to te dotychczasowe i też czują, że coś jest nie tak i że dobrze by było z ich perspektywy może przepracować sobie niektóre koncepty i toteż różnie bywa jak Adam le pewne wspaniałych studentów w sztuce pisania, którzy są po technikach i czy właśnie po jakich szkołach zawodowych i myślę, że tu tak jak wszędzie byłem bardzo zróżnicowane środowiska myślę, że w tych grupach jest też bardzo wiele osób, które czekają na taką książkę jak może to być pomocna książka, bo ona też jest pod pewnymi względami uniwersalna myślę, że jest bardzo istotna chociażby pod kątem dbania o dobrostan po jako dorośli coraz częściej mówi poselska, że prawda mamy coraz więcej też jakiś podcastów jakiś takich komunikatów, które mówią, że musimy dbać o siebie, że tutaj musimy też rozwijać swoją rezydencję tak się odporność psychiczną, że tutaj mamy przecież mnóstwo jakiś poradników czy takich przewodników próbujących właśnie wprowadzić filozofię stoisko jako pewien pewną odpowiedź, że równie dobrze przecież młodzi ludzie mogą go zacząć korzystać, więc przejść widzieli, że coś takiego jest, żeby im też im wcześniej tym tym lepiej dla nich jest pod uwagę właśnie to w jakim są krytycznym momencie swojego życia im wcześniej będą o tym, skąd wiedzieć będą mogli z tego skorzystać mam nadzieję, że będą no przynajmniej w nie będą wchodzić w dorosłość tak stygmatyzowanie jak bardzo wielu obecnych dorosłych, którzy potem właśnie w wieku 3040 tabu lądują na terapii, a albo lądują na jakimś procesie coachingowych albo są sfrustrowani są sfrustrowani nie wiedzą co robić ze sobą tak bardzo żałuję, bo musimy kończyć, a jeszcze chciałam więcej czy chcecie państwo o konflikcie pokoleń o micie wielozadaniowości 3 czy to złe są te kilka plaży i czy zawsze w książce Mn Mikołaja Marceli wszystko, czego ci nie mówią, gdy jesteś nastolatkiem jak przygotować się na dorosłość książka do nastolatków, ale absolutnie sięgać się mogą, mimo że powinni też to słowo w książce też się pojawia, więc z zastrzeżeniem żywą dorośli ja bardzo dziękuje dr Mikołaj Marcela literaturoznawca pisarz Uniwersytetu Śląskiego dziękuję za chwilę informację pozdrawiam serdecznie Katarzyna Murawska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA