REKLAMA

Aktorzy brodzili po pachy w wodzie - o kulisach Wielkiej Wody opowiada nagrodzony polski operator Bartłomiej Kaczmarek

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2023-04-08 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
magazyn filmowy do zobaczenia Patrycja Wanat dzień dobry raz jeszcze z nami teraz jest Bartłomiej Kaczmarek dzień dobry dzień dobry państwu na ostatnich latach mam wrażenie, że chyba najbardziej albo na pewno jeden z najbardziej nagradzanych polskich operatorów filmowych na i teraz na pana koncie kolejna nagroda nagroda stowarzyszenia autorów zdjęć filmowych za zdjęcia do serialu wielka woda no dodam tylko w tym roku wyróżnieni zostanie zostali również Jakub Kijowski za Rozwiń » najlepsze zdjęcia w pełnometrażowym filmie fabularnym za Silent nic Agnieszki Smoczyńskiej Wojciech Staroń Zuzanna Zachara ze zdjęcia do no doskonałego filmu dokumentalnego pisklaki Lidii Dudy no, a Jerzy Zieliński otrzymał nagrodę za całokształt twórczości właśnie nagrodę stowarzyszenia autorów zdjęć filmowych na pana koncie to już trzecia w ogóle ta nagroda do czego pewnie za chwilę jeszcze wrócimy, ale chciałabym najpierw zacząć faktycznie od od wielkiej wody i od samego serialu, bo o tym serialu opowiadam państwu nieraz w takich naszych wieczornych wejściach na antenę Radia TOK FM po godzinie dziewiętnastej piątki w TOK 360, na które oczywiście zapraszam również teraz mamy możliwość zajrzenia nieco w środek tej produkcji magazyn filmowy skupia się co prawda zawsze na filmach ani na serialach, więc może zacznijmy od od takiego wyjaśnienia tylko na początku 1 rzeczy czy dla operatora filmowego ma jakiekolwiek znaczenie to, że pracuje się przy serialu nie przy firmie poza tym, że chyba to tempo pracy jest po prostu inne powiedziałbym tak te różnice między filmem, a serialem w ostatnich czasach dosyć mocno zacierają mówiąc mówiąc krótko o efekcie, ponieważ nie robimy już liczyć ci ja może mam okazję uczestniczyć w takich projektach, które są tzw. ministerialnymi czy może takimi dłuższymi manko zielonymi odcinki, a i tak to wygląda ich w jej finalnej formie natomiast jeśli chodzi o kwestii samej pracy no różnica jest taka, że przy serialu pracuje dłużej, bo jest po prostu więcej materiału do filmowania oraz, że może tempo prac jest faktycznie odrobinę szybsza może nie odrobinę dużo szybsze niż przy pracy nad filmem fabularnym, ale to są jedyne różnice natomiast cała materia, którą my operujemy już jest taka sama jej stosunek Nasha tej pracy jest takie same przy filmie fabularnym jak ja po prostu osobiste traktuje te ministerialne przy, których uczestniczy jako jako po prostu dłuższe filmy podzielone radni no tak no spójrzmy w takim razie może na wielką wodę jak na jak na film raz jeszcze sięgnęłam po wielką wodę przed naszą rozmową zresztą uwielbiam ten ten serial i zwróciłam uwagę na to w jaki sposób oferujecie emocjami tych emocjach chciałabym chciałbym porozmawiać, bo chyba trochę zrozumiałam, dlaczego tak mocno na mnie działa to napięcie, które czuć od pierwszych minut każdego odcinka i te sceny walki z żywiołem są przeplatane takimi kameralnymi scenami z wnętrz osobistymi dramatami bohaterów tej rozumiem to od początku po prostu chodziło o ten ten balans od początku chodziło o przyjrzenie się z 1 strony naturze, a z drugiej strony człowiekowi tak oczywiście, że chodziło myślę, że nawet w innych proporcjach myślę, że wielka woda jest z serialem jest opowieścią o ludziach jest serialem obyczajowym z powodzią po prostu w tle myślę, że że, gdyby zrobić serial o taki po prostu tych katastroficzne samej powodzian byłby nudny to co nas interesuje to są ludzkie relacje są relacje po prostu między córką matką itd. tak dalej to są to są rzeczy, które są siłą napędową filmu no bo są to po prostu ludzkie emocje to chcemy śledzić, a i powodzi po prostu wspaniałym tłem tak to są 2 zupełnie różne rodzaje pracy prawda przy przy takich scenach przy takich scenach przy tych scenach zewnętrznych przy tych scenach kameralnych może w sensie technicznym są one różne, ale w takim sensie powiedziałbym koncepcyjnym nikt nie do końca nie ja w ogóle myśleć że, robiąc film trzeba mieć jakieś takie bardzo ogólne założenia na całość dziękuję jak ten powinien być charakter pisma no po prostu jaki, jaki rodzaj smaku czy nastroju i to jest jakaś taka nadrzędna nam myśl, która nam przyświeca przy przy realizowaniu projektów, a później poszczególne sceny oczywiście jedne wymagają takich nakładów pracy i środków inne wymagają innych, ale ta myśl nadrzędna powinna nam jak przyświecać w całości i realizując wielką wodę wyszliśmy z założenia, że to opowieść o ludziach jest to jest serial obyczajowy i też, pokazując ceny katastroficzne takie bardziej spektakularne związane z powodu przyjęliśmy tego typu optykę perspektywę, żeby nie pokazywać ich jak jakiś powiedział hollywoodzkim blogosferze tylko po każdej z perspektywy opowieść o ludziach serialu obyczajowego chciałbym trochę techniczne sprawy pana zapytać, bo to jest no bardzo dla mnie ciekawe mam nadzieję, że tutaj nie obejrzymy zupełnie wielkiej wody magii, ale jednak lubię tak troszkę zaglądać co jest co jest pod tą podszewką oczywiście zapyta motyw wody od wielką wodę widzimy jak tam Tomasz Schuchardt czy niemi Irek Czop Agnieszka Żulewska przedzierają się przez przez te zalane ulice rozumiem, że mnie, że ekipa, że pan, że kamery oświetlenie wszystko gdzieś tam z tą wodą też musiało sobie sobie radzić tak i to i to jeszcze mówiąc bardzo duże wyzwanie dla nas wszystkich, ponieważ no to jest sytuacja niecodzienna całe ekipy filmowej i z przyzwyczajona do ciężkiej pracy i znoju, ale praca w wodzie jest po prostu 2 albo 3× cięższy wszystko się dzieje wolniej wszystko trzeba troszeczkę po prostu lepiej zaplanować żeby, żeby zdążyć to zrobić cięć, a więc to było pod tym względem no no chyba najtrudniejszy projekt w jakim brałem udział natomiast ten były kręcone w bardzo różny sposób mieliśmy taką sekcję in naszego i planu, która była zbudowanej dekoracji w takiej, a w takiej dekoracji 2 ulicy na Wrocławia, które były zbudowane w basenie wstępnej ku to zresztą świetnie widoczne myjki Gosik można i analiz już tak no i mieliśmy tam parę dni zdjęciowych, gdzie wszyscy byliśmy po pachy w wodzie natomiast duża część zdjęć realizowana winny sposób budowaliśmy tylko takie wycinkowe baseny aktorzy porusza się w wodzie ekipa była na zewnętrznych basenów i tu pomysł był taki że, ponieważ bardzo trudno po produkcji jest robić nikt z malować interakcji aktora zgodą tegoż aktorów rodzących zgodziliśmy morskie fale odbijają natomiast reszta wody naokoło była budowana postulowane komputerowo i bardzo dużo uczeń ten realizowany w ten sposób ekipa była sucha aktorzy kwot natomiast też duża część była tak jak wcześniej wspomniałam i do stylizowana w dużym basenie na i wtedy wszyscy pływaliśmy i wszelkiej chodzi to jest fascynujące, bo jeszcze jeden z 10 lat temu, a może jeszcze nie tak dawno temu taka realizacja w ogóle nie byłaby możliwa ten realizm ta prawda ekranu w ogóle nie nie mogłaby być zachowana nie wiem tego wydaje się, że ścisłości też realizowano by nie był tak projekty tego typu trudności nie wiem czy dokładnie takie o powodzi, ale cała magia tej tej kuchni filmowej polega na takich trików jak coś pokazać, żeby z czegoś z Litwą widać myślę że, że to jest ich jakby specyfika naszej pracy jest wymyśla jakiś starych filmach z dawnych czasów, kiedy było jeszcze dużo mniej możliwości to też budowało te rzeczy, gdyż tam w głowie widzę czasami wystarczy sygnał czy 12 obrazy w areszcie dopowie wyobraźni widzę więc, gdy ta praca polega na takim sprytnym operowaniu tym co widać tym, czego nie widać ich wypadku wielkiej wody też tak było my mieliśmy dosyć spore możliwości budżetu i mogliśmy sobie pozwolić naprawdę na narzeczone, które w naszych realiach tutaj rzadko można sobie pozwolić, niemniej jednak nadal to to jest ta ma się ograniczeń zresztą tak samo jeśli się realizuje chodził łódzki blok bas ryzykiem w sprawie nieograniczonym budżetem to i tak nie wszystko jest możliwe i tak są ograniczenia i tak trzeba, jakby tak to wymyśleć, żeby pokazać jakiś 1 sygnał symboliką ikony czegoś reszta musi być powiedziane aż z głowy widza w emocjach na twarzy aktorów tak dalej tak dalej, kto jest taki to pracy z takim sprytnym oszustwem czy czy może taką sztuczką magika to można pokazać, czego można pokonać wspomniał na początku, że to jest już trzecia nagroda jeśli chodzi właśnie on nagrodę stowarzyszenia autorów zdjęć filmowych to jest trzecia nagroda, którą otrzymuje pan o współpracy z Janem Holoubkiem wcześniej to było 25 lat niewinności sprawa Tomka komendy oraz Rojst 97 tak się zastanawiam, że jednym z warunków sukcesu takiego nie wiem zadowolenia w pracy i mam nadzieję, że też w życie ta to znaleźć no dobrego partnera do tej do tej zbrodni oczywiście, że tak jak powiedział to jest otrzymają najważniejszych rad dla operatora tak samo jak jak praca aktora i praktycznie wszystkich członków ekipy i Super zależne od relacji z reżyserem i a jakby my nie robimy, gdy swoich swojego filmów z ruchem tego filmu, który realizujemy tylko w tej czujemy wspólną wspólną wizję, więc dobry dobry, że tak powiem klimat reżyserem czy dobry sposób dogadywania się uczucia podobnie wspólnych rzeczy jest, iż jest szalenie istotne my z Jaśkiem znamy się po prostu od czasu szkoły filmowej ENA no właśnie, chociaż tak sprawdziłam, że mniej więcej było między wami chyba nie wiem 4 lata różnicy chodzi rozmawia różnic pomiędzy na ich studia tak tak musi poznać po szkole filmowej graliśmy razem w zespole muzycznym, ponieważ obydwaj interesujemy się muzyką jesteśmy takimi muzykami amatorami i w ten sposób zablokowaliśmy Noise mieliśmy różne wizje wtedy, jakie to będzie rok cywilnych no troszeczkę lat musiało upłynąć, zanim nasza współpraca doszło do skutku no ale od, kiedy zaczęliśmy pracować razem właściwie nieprzerwanie Hill kontynuujemy w 1 małym wyjątkiem, a czym muzyka pomaga jeśli chodzi o pracy operatora filmowego bowiem, że bardzo pomaga montażystą, jakby myślę, że muzyka wszystkim pomagała i jest ktoś wspanialszy, ale jak miałbym powiedzieć czy mi konkretnie pomaga muzyka to tobym powiedział, że ja widzę bardzo dużo analogii pomiędzy moją pracą, a pracą muzyka, zwłaszcza muzyka jazzowego interesującego, ponieważ plan filmowy to jest taka dziwna materia któryś dużo rzeczy trzeba myśleć przed przygotować wcześniej i zaplanować, ale później dniu zdjęciowym okazuje się, że wszystkie plany ważne, żeby często schować do kieszeni i Super ważną taką cechą jest zdolność do improwizacji to jest coś co co ja wniosłem z muzyki, bo zawsze zajmować muzyką improwizowaną i wydaje się, że to jest jakiś taki ekstra dodatek ekstra bonus, który strasznie pomaga po prostu zdolnych dach do nagłej zmiany planu przejścia z 1 tonacji do drugiej grania wieki kompletnie nieznany tematów, bo to jest tęczowej taki, że wszystko sobie zaplanujemy może się po prostu zmienić w ciągu pół godziny wystarczy się zmieni pogodę wystarczy, że coś po prostu to jest układanka, którą układa to sami dziesiątki osób wystarczy coś dziwny rywali musimy sobie te plany schować w kieszeni i jakoś sobie poradzić, więc taką widzę analogie z muzyką przy wielkiej wodzie były takie wypadki, że musieliście nagle wszystko zmienić, bo nie wiem zaczął opadać, a tak wynik mieliśmy Super trudni jest taka scena zdaje się w odcinku czwartym chcemy BiT pomiędzy mieszkańcami weekend, a ta wojenka scena zbiorowa to było tak tak wielka scena zbiorowa złem wydaje się, że to była najtrudniejsza scena w tym w tym serialu to to była ścianę odcinka, który wyreżyserował Bartek Ignaciuk mody chciałbym przypomnieć, że serial wielka na 2 reżyserów Jana Holoubka do tej Maćka no i to po prostu bardzo trudna scena samo w sobie, ponieważ brało w niej udział w 200 statystów w tym helikoptery polewaczki wodne skomplikowane układy kaskaderskie no i nową scenę były tylko 4 dni, a właściwie nocy zdjęciowego Sterna nocne, a tak się złożyło, że kręciliśmy to stanie na samym początku naszego okresu zdjęciowego na początku lipca, kiedy toczy się jeszcze krótkie, więc tego czasu realizacji stan był naprawdę mało no i chciał, że przez 4 noce, które zaplanowano na NATO zdjęcia były straszliwe burze taki, że mieliśmy po 6 godzin w ogóle czasu, a połowę tego czasu zjadł oczekiwanie straszliwe burze, więc musieliśmy też ceny i zrobić po prostu połowę krótszym czasie było zaplanowane, że coś ten były najbardziej precyzyjnie rozpisany na nasze billboardy chęć rysunki jak pilnować, a później trzeba było po prostu wziąć kamerę na tle je szybko się wjechać i właśnie odnaleźć się w takiej sytuacji, gdzie te wszystkie plany, więc biorą władzę, więc to no to jest przykład jak jak wygląda codzienność no to proszę państwa teraz może teraz jeszcze obejrzeć też scenę i zobaczyć jak to jak ona fantastycznie mimo tych problemów wyszła do bardzo dziękuję za tę rozmowę i gratuluję raz jeszcze nagrody nagrody stowarzyszenia autorów zdjęć filmowych dziękuję bardzo, Bartłomiej Kaczmarek operator filmowy był z nami teraz informacje Radia TOK FM wracamy tuż po nich Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA