REKLAMA

Po co Homer i intelektualista we współczesnym świecie

Gościnnie: Nowa Europa Wschodnia
Data emisji:
2023-04-11 05:40
Czas trwania:
01h 00:55 min.
Udostępnij:

Czy w przestrzeni publicznej jest dziś miejsce dla intelektualistów? Jaka jest obecnie rola filozofów, teologów i historyków starożytności? Sebastian Duda, filozof i teolog, opowiada także o etosie intelektualisty i zastanawia się, jakiej edukacji potrzebujemy oraz jak możemy reagować na zmiany cywilizacyjne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co z tym etosem z etosem intelektualisty zapatrzonego w tajemniczych dziedzictwo odległej przyszłości co, do której wszyscy zdają się mieć masę wątpliwości czy jest jeszcze komukolwiek by czegokolwiek potrzebny w tym naszym pociągu, który strasznie przyspieszył jak się zdaje i przyspiesza coraz bardziej zakorzeniło się w społeczeństwie mniemanie, że starożytności jako pierwiastek kultury współczesnej pozbawiona jest wszelkiego znaczenia, gdyż zdaniem dawno Rozwiń » prześcignęły ją postępy myśli nowoczesnej znawca sprawy natomiast powiadam, że nasza kultura umysłowa i moralne nigdy tak blisko świata antycznego nie stała nigdy tak bardzo nie potrzebowała, a my też nigdy tak do jego zrozumienia i przyjęcia nie byliśmy przygotowani jak właśnie w dobie obecnych nastręcza się, a to pytanie w jaki sposób wykształcenie klasyczne wpływa na umysłowe moralne i udoskonalenie ludzkości Tadeusz Zieliński po co Homer wykład wygłoszony w Uniwersytecie w Petersburgu w roku 1901 takie jest pochodzenie, a przed mikrofonem Krzysztof Bielawski dzień dobry ja Jacek Hajduk gościem tego odcinka jest Sebastian Duda filozof teolog publicysta, który będziemy rozmawiać liczymy na jego pomoc w naszych zarost kach co z edukacją klasyczną co ze wykształceniu klasycznym tak jak Jacek Czech przedstawiają i oczy na pewno wiedzą wszyscy nasi słuchacze jest też znanym teologiem filozofem, ale to co interesuje nas może dzisiaj bardziej niż akademickie doświadczenie zaangażowanie wykładanie no to jest szeroko pojęte dziennikarstwo czy publicystyka, czyli ten rodzaj katedry, z której ma przywilej i możliwości tak jak Medel grozi zbiórki zamknięte w tych swoich gabinetach komunikować dużo szerszą publicznością, o czym myślimy mówimy i patrzymy na ciebie z z podziwem i też z podziwem słuchamy czytamy wszystko to co mówisz niejednokrotnie z satysfakcją, odnajdując tam jawne albo ukryte w ślady studiów klasycznych nad tym zapomnianym czy zapominane coraz bardziej dziedzictwem, żebyśmy zaczęli jakimś punkcie, który nas miejscowi i stworzy perspektywy tych rozmów ja bym cię zapytał po tym, przedstawieniu Sebastianie rudo kim właściwie jesteś jak widzisz to kim jesteś dzisiaj w perspektywie tej długiej drogi edukacyjnej przez KUL Lublin czuwają Belgię filozofie pisanie książek redaktor stworzą dziękuję wam zaproszenia miał kiedyś taką rozmowę powiem to nie ze specjalistą od antyku, ale na bardzo podobny temat powiedział kim ty będziesz w ogóle to był bardzo wybitny intelektualista historyk, ale historyk współczesności jednocześnie publicysta tony Todd znany autor takiej książki po wojnie prawda ani tego typu publikacji ja do niego trafiło udko osobistą rozmowę w nowym Jorku niedługo przed jego śmiercią było to takie bardzo przejmujące, dlatego że on chorował na stwardnienie zanikowe boczne naprawdę był już takim terminal stanie nie mówi właściwie, że ta rola tą, której nie wiem czy ja marzyłam nawet, ale może, w której aspirowała musi jeszcze wydawała naturalna znaczy czegoś nas właśnie po angielsku public Intellectual intelektualistą taki prawda, który funkcjonuje w mediach się wypowiada, odnosząc się nie wiem do do tego, czego się nauczył co przeczytał co czyta i komentując bardziej bieżąca fakt tym, że to zanika, a właśnie, dlatego że świat medialny się także mocno zmieni nie tylko Akademia się wyspecjalizowała się z nami jak wszystkie te bolączki z tym związane, a wy znacie je jeszcze lepiej coraz niższa w szatni też miał do czynienia od razu prawie wszystkie te Granta w punktacji to są dobrze znane rzeczy tak, ale właśnie coś, że jeszcze przez pewien czas było także w mediach francuskich telewizji w latach siedemdziesiątych były powszechne debata Łańcut był jako normalny Syberię w Paryżu Sar występował z nią Misza w kółko prawda zupełnie do pomyślenia teraz znaczy tak, żeby to było jakoś tzw. czasie odpowiednim pamiętajmy jak się mówi brzydko właśnie angielska dyskutować np. dziedzictwo antyku wtedy to było możliwe, a teraz już dnia i to jest pewna zmiana jest charakterystyczna i on mówi dobrze, żeby o tym wiedział to znaczy, że ten czas się skończą, nawet jeżeli jest w jaki sposób do tego być może predestynowany i ten model, który by wypracowane w kulturze ani tylko europejskiej wobec tej zachodniej od końca dziewiętnastego wieku takiego interweniowania to są znane nazwiska, bo to w aferze Dreyfusa we Francji Emil Ola prawda, którym ogłosił ten artykuł słynne Żak z oskarżeniem są tego typu interwencja to się skończyło tak to znaczy będziemy w swoich niszach i będziemy się w nich dobrze kosić, ale niebezpieczeństwo jest takie, że już nie będziemy trafiać do szerszej, jakby publiczności to czuję także wbrew temu co powiedzieliście uważam, że te zagadnienia, które ja podejmuję od felietonów historycznych po jakieś eseje erudycyjne mocna dla koneserów związane z teologią filozofią właśnie na to zawsze trafia do pewnej dość ograniczonej grupy odbiorców Czytelników ze względu na zmianę, która zaszła po prostu w naszej kulturze ze względu na przełom technologiczny głównie Theron Ponaru Theron bulę etapu Szmyd Han Szymon Elite Romet Han postał toner jak Pratt test od pana to z chodem aut Hus po lepsze SEP paski i metą temu dane są o to tu Krzystka makra ten halę pole most adresy MLS sej ty znowu gruchnęła wiadomość o kolejnej uchwale nie wytrzymałam mężu czemu pertraktuje w tak bezmyślny sposób spojrzał spode łba burknął, że mam wracać Dokerów inaczej zaliczy w twarz wojna to męska rzecz fragment Lizy straty Arystofanesa w przekładzie Olgi Śmiechowicz czytała Gabriela rogale w ruchy zaczęły już mówić w kierunku pytania, które teraz chcę zadać mianowicie, dlaczego to się skończyło przy czym bardziej mnie interesuje jeśli to jest możliwe spojrzenie na to od strony tego public Intellectual mówiąc ładnie angielską lub brzydka po polsku nie wiem po polsku byłoby brzydka akurat intelektualista publiczny masakra bardziej od tej strony czyli gdyby naszego nowego podmiotu, którym jesteśmy mając takie aspiracje jakich mówiłeś, a mniej od strony narzekania na postęp techniczny i tak naliczy czy jest w obszarze naszej odpowiedzialności naszych działań postrzegasz coś takiego w swoim osobistym doświadczeniu bądź środowisku, które za budowanie tego etosu publicznego intelektualisty jest lub powinno być odpowiedzialne czy postrzegasz tam jakieś miejsca którymi powinniśmy przemyśleć, żeby móc w następnym punkcie odpowiedzi na pytanie czy ten stan rzeczy, które zarysowały się odwracalny rzutni powiedział także to jest związane z pewnym typem kultury literackiej, który związany był także z pewnym typem edukacji od dziewiętnastego wieku w obrębie kultury zachodniej i zaczął zanikać tak do końca sobie nie zdajemy sprawy trochę odchodzę, jakby od od antyku tam wrócimy do niego oczywiście takich rzeczy Ala w pewnym momencie w związku z Alphabet za co powszechną ludzie naprawdę dużo czytali i nie mówię tutaj prawda jakiś erudyta wykształconych po to, żeby czytać i znajdować upodobanie w literaturze antycznej jakieś tam inne, ale tutaj robotnicy, którzy mieli swoją prasę mieli swoje artykuły to było na poziomie, który dzisiaj rzadko osiągalnym nawet tego już nie jesteśmy w stanie dostrzec dlatego, że to nie nie robimy takich porównawczych badań, ale to wystarczy sobie zajrzeć do PPS carskiego robotnika przed wojną, żeby zobaczyć, jaka to jest po prostu przepaść, która nas dzieli od tego czy tam po prostu zwracano się do robotników jako do partnerów, którzy są w stanie odebrać pewne treści bez skomplikowane czasami analizy i oni odbierali w ten sposób kształtowali swoją świadomość polityczną, ale także egzystencjalną własną z różnych powodów to zaczęło rzeczywiście się zmieniać z różnych powodów te przemiany są takie nam nie ma ona nie może uzyskiwać do ręki poświęcam temu morze atramentu także w trasie pojawienie się telewizji później internetu i tego wszystkiego w każdym razie zmieniło także funkcjonowanie owych intelektualistów, tyle że oni nie mieli już takich mediów, gdzie mogli się wypowiadać w taki sposób, który byłby satysfakcjonujący dla nich, dlatego że ta publika zaczęła być przyzwyczajona trochę do innych treść to jest niestety związane także wstęp jak wygląda cała sytuacja edukacji powszechnej mówi w obrębie kultury zachodniej głównie w Polsce tak lubimy narzekać prawdę na Polska tak samo jest w innych krajach ja miałem takie doświadczenia mieszkań z długą poza polską także begina wcale nie jest lepiej pod tym względem czy rzeczywiście zaczęły się taka tendencja do wysp powierzenia mu rzeczy to znaczy rzeczywiście są miejsca środowiska bardzo niszowe szkoły, które są bardzo wybitnym np. uczy się łaciny greki, ale tonie sytuację np. gimnazjum przedwojennych, gdzie uczono powszechnie łaciny greki w Belgii, a teraz zostały 2 szkoły po prostu na cały kraj musimy także sobie z tego zdawać sprawę ludzie są po prostu nie bardzo gotowi nie to, że ich nie interesuje ja cała ta tematyka Ala w punkcie wyjścia trzeba dużo więcej tłumaczyć trochę innymi narzędziami się posługiwać, żeby w ogóle ta komunikacja zaistniała, kiedy ona jakoś tam funkcjonuje NATO ciągle mamy przebłyski, jakby tej Formuły którymi mówił tony ciut, której on sam chciał być jak on się do tego wychowywał mówi tak kształtowana np. elity publiczne we Francji właśnie w tej szkole, w której był na jej stopniową on, ponieważ wdowa po o rem Marco przeznaczyła fundusz dla niego, żeby założył swój własny Instytut na Uniwersytecie nowojorskim Santa po prostu profesorem szefami i miał, jakby takie swoje grono stypendystów ludzi, którzy do niego przyjeżdżali próbował to robić do końca, ale mówi, że coraz większym trudem jednak ze względu na kłopoty właśnie takie związane ze zmianą systemu edukacyjnego systemu komunikacyjnego inaczej po prostu trzeba było to wszystko organizował to wszystko są procesy nad którymi myśli zostawiamy wszyscy część z nich rzeczywiście postrzegamy najpewniej słusznie jako nieuchronne to nie jest też niczym złym natomiast w wymusza znalezienie nowego sposobu funkcjonowania, a także dla nas dla dla urzędników humanistów intelektualistów, jakby to chciał nazywać, a związek między tym mówię teraz, a swoją wypowiedzią moim wcześniejszym pytaniem jest taki co myśmy przeoczyli to znaczy czy myślisz, że będąc w środku jako przedmiot edukacji jako o no człowiek poświęcających jakiś Quantum lat swojego życia mogący robić różne rzeczy, a dokonujący takich ani innych wyborów życiowych egzystencjalnych i intelektualnych patrzący na tę autorytet na te instytucje masz dzisiaj lub miałeś wtedy refleksję coś się dzieje źle i powinniśmy zrobić coś, żeby zatrzymać, bo to jest to samo pytanie, które po przesunięciu linii czasu my musimy sobie dzisiaj zadać ponownie jak sądzę już innej rzeczywistości jako motto do tego podcastu czytałem fragment z Tadeusza Zielińskiego po co Hammer tego słynnego eseju w 1901 roku działa już tam mówi Słuchajcie jest niedobrze zjadamy własny ogon ruchy tak już wygląda na to, że nasza dyscyplina się wyczerpała zastanówmy się co robić, bo będziemy w tarapatach nie i ten tekst po 122 latach nagle nam się otwiera jako proroczy niestety aktualne to znaczy oni coś przegapili ty coś przegapiła się pokolenie twoich moich profesorów Mistrzów pewnie też coś przegapiła pytanie jest czy my możemy zrobić coś, żebyśmy my nie przegapili tego co być może jest w naszym zasięgu ciekawe takie wybory życiowe, które nami kierują, bo one mają wpływ, jakby na to jak funkcjonujemy ja oczywiście za oczami będą tutaj jeszcze na Uniwersytecie warszawskim pod koniec lat dziewięćdziesiątych miałam taki program jakich studiów klasycznych już planami WHO ambon drugi brak tego mistrzu, więc było pewne nową już założył Jerzy Axer więc, jakby było naturalne skrzywienie w kierunku antyk i filologii klasycznej tak dalej byśmy mieli jak przychodziłem dość naturalnie miałam ciekawe zajęcia naprawdę wybitnymi profesorami chodziła na takie seminarium domowym jeszcze do Stefana z Warszawskiego, gdzie tłumaczyliśmy sumę Świętego Tomasza traktat o Bogu planuje tam siedział skulony byłemu nic jeszcze nie wiedział za bardzo, ale byłem audytorem tzw. w tym wszystkim, niemniej no tak się potoczyły moje las to zamierzchłe czasy naprawdę teraz już przecież naturalna, bo pierwszy raz stypendium oraz Musa ja tak załapałam się na ten pierwszy rok stypendium Erasmusa pojechałam do Belgii właśnie jako student oraz Musa darowaniu mogłem robić co mi się podoba chodziłam prawda na różne wydziały jak coś winien zobaczyłem po prostu jak to wygląda, gdzie indziej jak te programy wyglądają tam była bardzo znana teologia bardzo znana filozofia jak w obrębie Instytutem zupełnie nieporównywalna sytuacja jeśli chodzi o bibliotekę i dostęp do do różnych publikacji zupełnie inaczej to w Polsce wyglądało wtedy nic, aby był bardzo jednak zamkniętym i został na teologii w Lowanium, chociaż w ogóle w Polsce tym nie myślałam co więcej miała wewnętrzną rezerwę nie chciałam po prostu studiować żadnej ideologii w Polsce ze względu na jej koncesyjnej jakieś takie zamknięcie klerykalizm rację różne takie rzeczy mniej lub bardziej instynktownie wyczuwa którymi się nie podobały tak zupełnie tam nie było, ale ja tam spędziłem 10 lat ostatecznie w tej Belgii w i zobaczyłem po prostu jak to tak wygląda od środka i różne choroby uniwersyteckich, które trapią obecnie Polska rzeczywistość akademicką NATO wtedy widziałam z bliska i podjąć taką decyzję, że jeżeli mam być kimś takim jak teolog intelektualista teolog czy cokolwiek ciągle ma taki kłopot z używaniem tej terminologii po polsku trochę jest taka dla mnie życie wstydliwa ale niemniej no wiedziałem, że właściwie, żeby to robić jakiś sensowny sposób co znaczy sensowne, żeby to było komunikacyjnie wartościowe, a także, żeby nie zasklepił się czymś co będzie przyczyn Karskie zwykłym ze względu na to, że mamy pewne programy mamy pewne granty trzeba realizować jakieś takie projekty, za które ktoś płaci w związku z tym wymaga pewnych rzeczy od nas, które wcale nie są twórcze najczęściej ludzie spędzają całe lata po prostu na realizacji tego typu spraw działają w ten sposób się frustrują coraz bardziej właśnie, zamykając się, zasłaniając się filologia klasyczna to też nie jest tylko taka wyłączna nisza geologia jest bardzo podobna w tym sensie i ja wiedziałem, że tego nie chce zacząć się zastanawiać co ja mogłem robić taką naturalną dla mnie drogą było wyjechanie do kraju, który jest bardzo religijni rozbudzone mówię to w cudzysłowie trochę się do Stanów zjednoczonych z tak Belgia wyrażona jest mnóstwo koledzy dzielnie studiuje Biblię historię chrześcijaństwa ma jakieś takie zacięcie teologiczna także bardzo dobre uczelnie oczywiście mamy bardzo dobre fakultet teologiczny różne dziedziny dyskursu najlepszych uniwersytetach, ale tak zrobiłem wiedziałem, że za względów rodzinnych będę chciał wrócić do Polski, a w Polsce to byłby duży kłopot zostać teologiem uniwersytecki dla mnie takim doświadczeniu przede wszystkim, więc od początku wiedziałam, że raczej to się nie udaje musiał sobie jakoś po prostu znaleźć taką życiową drogę, której będzie będę robić jakoś inaczej w związku z tym ta współpraca z mediami była czymś naturalnym, ale już też taką świadomością postępującą ta sytuacja nie wygląda tak jak jeszcze kilkadziesiąt lat wcześniej to o tym mówiliśmy tutaj na początku seta już nie będzie tak jak onegdaj bywało, że właśnie będziemy toczyli debaty na wysokim poziomie intelektualnym w telewizji po prostu telewizja była tym zainteresować da zbiegiem lat jeśli nawet były ślady zainteresowania to się zmieniały w taki ślad śladu w końcu w nim coś dla tych wszystkich śladach i zostałem po prostu jakimiś takimi różnymi drogami od popularyzacji pewnych treści związanych z historii łączenie z pewną tradycją chociażby teologiczną jest rzeczywiście częstymi wycieczkami do antyku kultury klasycznej, ale w takich miejscach, gdzie są pewne jeszcze środowiska zbudowana dawną a gdzie jednak ciągle jakaś dyskusja się toczy dość wąskim grania z pewnymi odniesieniami co, do których mamy nadzieję, że mogą zadziałać dziś szerzej czasem działają plan stania takim środowiskiem dla mnie więź teraz już wielu lat i tam próbujemy robić coś co jest jakby takim głębszym spojrzeniem i chyba dość twórcza to znaczy oczywiście mam tam pewną wolność może nie miałbym, gdzie indziej pracując w innych trochę kontekstach szczególnie w Polsce sam przerzuciły tę pomoc między doświadczeniem osobistym, a taką szerszą refleksją, bo to co powiedziałeś nam o sobie pokazuje drogę, jaką można obrać, która ewidentnie alternatywna względem drogi klasycznie akademickiej tylko, że mam wrażenie, że jesteśmy w momencie, w którym jak wcześniej zdefiniowaliśmy czystym zdefiniował też, że miejsca dla owych public Intellectual w przestrzeni publicznej nie ma lub prawie nie ma natomiast coraz częściej pojawiają się głosy, że nie ma dla nich jest to również w Akademii to jest chyba duży problem i NATO naprawdę nie znajdujemy odpowiedzi, ponieważ nie chcemy poprzestać na narzekaniu, bo to jest oczywiste, że możemy powiedzieć bardzo wiele złego na temat tego jak funkcjonuje środowisko, ale nie o to chodzi raczej zastanawiamy się to w takim razie czy duży pozostają nam tylko takie wyspy, na którą dotarły skoro nie ma przestrzeni publicznej nie ma przestrzeni akademickiej czy jest ona coraz węższa żarcia i w związku z tym staramy się znaleźć silny mianownik dla tego problemu dla zaniku zainteresowania tym co nazywamy filologię klasyczną, ale ja zwracam na to uwagę oczywiście mówiąc filię klasycznie mówimy o tym wszystkim co za tym stoi, bo trudno wyobrazić filologię klasyczną bez filozofii filozofia bez filologii klasycznej teologii itd. i to się wszystko zamyka i to jest jednym z takich fundamentalnych powodów naszej refleksji również tych podcastów to znaczy, gdzie jest droga dla nas, gdzie miejsce dla nas, a w dobre pytanie być w ogóle intelektualistą w Polsce i teologiem to jest duże wyzwania i na swojej skórze dobrze ta czuwa diod luźno odczuwam przez lata dla filologów klasycznych myślę, że też ja znam takie przypadki funkcjonowania 2 światach, czyli w Akademii jednocześnie i mediach, ale do tego są potrzebne też takie stabilne dobre media nie wszystkie kraje mają nie mówię tylko w Polsce oraz jak jest to wiemy natomiast, jeżeli mamy taką sytuację BBC w wielkiej Brytanii to oni mają pewne nastawienie także misyjne, które nie jest tylko czysto teoretyczna tak czy służy politykom po prostu usprawiedliwiania sytuacji nie działania po prostu tej całej misyjną ości, ale ciągle nie mamy co się tam robić, żeby ją podtrzymywać i podtrzymywać mit na jej temat wraca pamięć tam jest coś takiego ich wyznacza tych na pewno profesorów klasyków, którzy uczestniczą bardzo żywo realizacji programów na temat artykułu czasami zabawne po prostu przez kontrast, gdy znamy ich działalności akademickiej albo po prostu książek, które napisali, które są bardzo, jakby takie solidne w swoim tak naukowy w warsztacie, a popularyzują BBC wiedza artykuł w sposób bardziej powiedziałbym bardzo taki przekonujący i to rzeczywiście działa, a trochę się ciągle wiąże, jakby systemem edukacyjnym, który jest tłem dla tego wszystkiego mego w Polsce po prostu nie mamy nie chodzi o to, żeby chciał narzekać, ale mój syn siadali całą w zeszłym roku na pierwszej klasy i znalezienia przez szkoły w Warszawie wybicie z łaciną rozegra konto w ogóle teoretyczne się stało tam nie ma ich, ale przepraszam to syn chciał czy tata chciał bym chciał chcę coś rysuje antyki prawda coś niebywałego tak powiedziałby trochę tak zabawny też dla mnie sposób, że duża słyszy pytanie o jakieś takie próbuje po prostu mnie gdzieś złapać co sądzę cesarz Aurelian albo cesarzu getcie nie są to takie oczywiste tematy folię lub czy ma być gotowy prawda tak skarbca w NATO w on chciał to zrobić, ale jest trudna wyszedł słusznie opieracie także przy tym, że podstawą tego wykształcenia klasycznego jest kształcenie językowe naj tutaj jesteśmy, jakby na punkcie wyjścia w takiej dość trudnej sytuacji w Niemczech jest trochę lepiej we Francji jest trochę lepiej Brytanii jest trochę lepiej tych szkół jest ciągle, więc oczywiście jest nieporównywalna sytuacja z tym co było 100 lat temu w gimnazjach europejskich, ale mimo wszystko jak mówił o tym w tle edukacyjnym mamy pewną grupa, która została w tym wychowana jestem wychowywana ciąg dla, nawet jeżeli nie ma się kurczy nasze także tam kurczy ciągle, jakby to tło działa w tym aspekcie, którym tutaj mówimy tak czy ta komunikacja szersze zmiany możliwe są różne rzeczy pewnie macie podobne doświadczenia, ale taką zazdrością patrzą, kiedy byłem w Delfach albo Olimpi na tych stanowiskach archeologicznych widziałam wycieczki klasowe z Anglii Holandii Belgii, gdzie referaty ci nastolatkowie czytali o tym Yawal Pieta podsłuchiwała oczywiście patrzę na to zazdrością, ale to jest jakby coś co jest ciągle pewną stała tam jeżdżą i to jest element ich curriculum elementy po prostu ich świata szkolnego także Krzysztof był do tego stopnia zazdrosny, że aż coś takiego zapoczątkował na Uniwersytecie Jagiellońskim od kilku lat skutecznie brawo, ale widzi, że to już jest jednak poziom Uniwersytetu prawa szkoły średniej i na Uniwersytet na filologię trafi naprawdę mniej osób idzie do szkoły średniej, gdzie paru rzeczy się nauczą i łacinę trochę braki przede wszystkim tej kultury taka, jeżeli pojedzie jeszcze dodać w stanie po biur afera na ruinach świątyni Apollina mamy trochę inna sytuacja to właśnie być może, gdyby to udało odwrócić wtedy tych chętnych na studiach byłoby odpowiednio więcej po pierwsze bardzo serdecznie pozdrawiamy twojego syna wiwat Walat rude, ale ta praw Agaty te, które itd. bardzo to jest interesujący wątek, ale oczywiście dość osobisty, więc nie będziemy pytać jak ktoś robi moja córka dość wcześnie wiedziała, że nie chce być chwilą nóżką klasyczną co prawdopodobnie pokazuje, że musieliśmy realizować różne modele edukacyjne tak, chociaż teraz akurat studiując filozofię zdecydowanie dąży do studiowania także języków klasycznych, więc być może wszystko ma swój czas czy to nie myślisz, że z tego wszystkiego co powiedziałeś wynika taki oto pejzaż, że jak dajemy sobie pytanie co się stało co się dzieje i co należy zrobić to ta część, która jest zakresem naszej mumie Akademii intelektualnie public czy nie public nieważne odpowiedzialności to jest może jednak sfera jakiegoś nadążanie więzy kół w metodzie za tym co dzieje się szerzej rozumianej nauce zmianach społecznych i że naszą winę odpowiedzialnością może jest to tak jak było nią środowisko, którym mówiłeś wcześniej w 2 czy jeszcze wcześniej przed wojną czy to co się działo dzieje na obszarze ostatnich 2030 lat z tą recesją mięsaków klasycznych kultury antycznej w edukacji każdego poziomu czy to nie jest trochę także po prostu przegapi jamy jednak jakieś momenty, bo bardzo ciekawie mówiłeś o tym, żeby sparafrazować paprykarza jak żyć w takim razie tego jak żyć intelektualiści mówisz w 1 nogą w Akademii drugą w sferze publicznej, żeby były fajne media i to jest bardzo dobrze tylko, żeby tak mogło być życie trzeba mieć to co myli Brytyjczycy po pierwsze, taką rybę art czy Najmana z Lidla trzeba wykształcić to jest pierwsza nieprawda oni muszą mieć swoje Cambridge, gdzie taki poziom kompetencji fachowej, ale także umiejętności miękkich w komunikacji ze społecznością wspaniale damy sąsiedni oczywiście trzeba gdzieś wykształcić, ale załóżmy że, że Jacek zostanie dyrektorem Instytutu filologii klasycznej będzie umiał zbudować takie środowisko, że już następne pokolenia tych naszych kolegów będą umiejętności posiadasz, gdy trzeba czegoś co trochę może sprzeczności z istotą tej dyscypliny ona jest jednak zapatrzona w jakiś dawny paradygmat jakich takie myślenie o dziedzictwie, które po pierwsze jest podszyte może trochę pychą w sensie takim, że tam odpowiedź na wszystkie pytania tam jest panaceum na wszystkie bolączki im wiemy Marcinowi każe wszyscy oczywiście nie wiedzą po drugie, te metody, których my uczymy, których sami się uczyliśmy one są powiedzmy dosyć tradycyjne i w związku z tym to jest środowisko, które dużo większym trudem być może nie każde inne nadąża właśnie za tym, żeby śledzić to co się dzieje na bieżąco ja cały czas sobie zadaje pytanie, które sobie zadałem, gdzie my przerabiamy coś z niej ty myślisz o tych wszystkich wydarzeniach, które mówiły wcześniej także swoich osobistych doświadczeniach czy myśli, że to jest słuszny kierunek myślenia czy tak może być czy może powinniśmy jednak utwardzać narzędzie konserwować jeszcze bardziej to konserwę, żeby ocalić dziedzictwo tak nietknięte, jakie powinno być ja jeszcze rozszerzę pytanie, bo to będzie zupełnie w tym duchu, bo my czy w naszych rozmowach mam pytanie czy w naszych rozmowach prywatnych czy w naszych rozmowach węższych czy w czy szerszych kręgach czy w naszych rozmowach ze studentami cały czas się by odbijamy od ściany, bo pojawia się pytanie, którą stronę iść mamy wrażenie, że 2 strony jednocześnie albo żadną to znaczy albo należy się cofnąć należy utwardzić obudować się albo otworzyć na świat być może wszystko zburzyć budować odnowa i skorzystać z tego dziedzictwa, ale już zupełnie inny sposób czy któraś z tych dróg wydaje ci się lepsza czy obie są drogami donikąd ja mam jeszcze inny trochę kontekst niż wy w tym momencie, bo pamiętajcie, że jednak przestać funkcjonować w świecie Teologicznym po prostu akademicki i tam te pytania, które zadajecie one są żywe, ale na trochę innym planie także, dlatego że teologia powinna być nie mieć jakiś tam przełożenia bardzo rzadko ma na Zachodzie w tym momencie powiedz tak wydział teologiczny w Lowanium i kościół rzymskokatolicki w Belgii to są zupełnie 2 różne rzeczywistości, niemniej no jakieś tam sprzężenie jest między jednymi drugim trudno, żebyśmy po prostu tego nie widzieli ja też miał taki do idealnych brał wiadomo, że zrodził się w europejskiej kulturze renesansu pokaz dał klasyczny nauczymy się łaciny greki hebrajskiego po to, żebyśmy lepiej siebie zrozumieli jako chrześcijanie tak i to czasami miał bardzo dalekosiężne skutki tutaj mówi nawet o tym co się działo witali piętnastym wieku, ale Marcin Luter jak w pewnym momencie zaczął czytać nowy testament po grecku i zrozumiał co oznacza słowo metanol Janota miał bardzo dalekosiężne konsekwencje dla historii Europy, niemniej na ten sam Marcin Luter postulował od razu wam powiem, żeby Biblię tłumaczy na język narodowej sam to zrobił na i nie przypadkiem tak się zadziało, więc mamy ten kontekst teologiczny, gdzie ten ideał klasycznego jest na bardzo jest piękne i do tego śmieszą gotowali trochę mówię jako studenci także lokalnie bardzo szybko dowiedzieliśmy się, że nie nie do zrealizowania na tym poziomie interakcji z tymi grupami religijnymi, do których niby teologowie mieliby mówić cokolwiek i kłopot był bardzo duże to znaczy widać było na samym Uniwersytecie w Belgii ma duże bardzo zasługi pobiec dla takiego ruchu, który się w teologii nazywał sumą, czyli powrót do źródeł, a turystyczną w średniowiecznych czytania połaci nie brat chce w innych językach orientalnych wydawania tej całości tej tej spuścizny chrześcijańskiej, która była zapomniana była przykryta taką patyną scholastyki czy czegoś co tam próbowano przedstawiać jako panaceum na bolączki religii nowożytności kolejni chrześcijańskiej katolicy w szczególności i ja już trafia na taki moment to był koniec lat dziewięćdziesiątych, gdzie było widać duże wyczerpanie, jakby tego modelu to znaczy wspaniałe Serie wydawnicze zaczynały trochę umierać nie było członków nowych w tych zespołach tak nie bardzo było wiadomo co z tym zrobić jak to kontynuować przekształcano to takie międzynarodowe instytucje przy wszystkich zasługach i to nie tylko dotyczyła nowa nią przygotowywało prawda mój Uniwersytet sobór watykański drugi trochę tak z tylnego siedzenia, ale tych wielkich szkół takich bardzo znanych także nie wiem no jezuitów w połowie prawda pod 1 000 000 czy są szła dominikanów to wszystko było jakimś takim wspomnieniem bardzo chwalebne, ale jednak przeszłości i myśmy już wiedzieli to znaczy nasi profesorowie mówili, że chyba przyszłość leży, gdzie indziej niektórzy mówili to z żalem niektórzy mówili to znać ją obrazu wam powiem nie było tak, że tylko odczuwano pewien resentyment resentyment charakterystycznych charakterystyczne dla pewnych intelektualistów chrześcijańskich, że zmarły papież Benedykt niedawno jest jedną z takich przykładów bardzo tutaj charakterystycznych całować się całą robi od pewnego momentu jak papieżem papieżem tym dzielnym, ale on co tydzień miała, więc generalną, na której przedstawiał sylwetka jakiegoś ojca kościoła albo jakiegoś pisarza chrześcijańskiego i taki miał program tak i jak to czasami bardzo pięknie potrafi o tym pisać trzeba mu przyznać i powszechne było jednak odczucie, że to jest taka uliczka prawda ślepa tak absolutnie dla koneserów to niema żadnego znaczenia dla chrześcijan w Ameryce Łacińskiej Indiach czy Afryce nie są w stanie nawet tego podjąć, ponieważ myśmy mieli za kolegów studentów na tej teologii w Lowanium właśnie głównie Indusów jeśli chodzi o liczbę studiujących przyjeżdżała np. grupa co roku kilkudziesięciu albo kilkunastu kilkudziesięciu głosów albo studentów z krajów afrykańskich media nie musieli studiować łacina mieli kurs łaciny greki to było strasznie bolesne, ale to było ostatecznie bolesne dla obu stron, dlatego że profesorowie dawali koncesję, żeby ci studenci z Indii czy Afryki mogli gdzieś przejść dalej ani nie nauczyli się łaciny w jakimkolwiek podstawowym wymiarze ale, ponieważ trzeba było kontynuować studia byli przepuszczanie, ale też było wiadomo, że też wszystko trochę takie na niwie znacząco całe curriculum nie wygląda po prostu dobrze i zaczęto mówić ważniejsza jest właśnie kontekstu realizacja mówią trzeba po prostu się odnieść do lokalnych wytycznych do lokalnego dziedzictwa może to antyczne dziedzictwo jest ważne, ale trzeba pokazać trochę inaczej nie za pomocą tych technik narzędzi, które są charakterystyczne dla kształcenia nazwijmy je tradycyjnym tak to była duża zmiana dlatego żona skutkuje także na dzisiaj inaczej się prawie pewne dyscypliny resurs Moyes moim zdaniem jeszcze hasłem, która niektórzy podejmują jako takim sloganem dylemat, ale ona nie ma takiego przełożenia mocnego na refleksję teologiczną żywotną zdarzają się wyjątki Ala trzeba także brać pod uwagę realia jest intelektualistą, który nie nie bardzo rozumie jedno LOK słowa przebaczenie, a buduje na tę konstrukcję filozoficzny to poparcie intelektualistów jest bardzo, jakby szeroko komentowany jest bardzo ważnym na bardzo wielu osób tak w świecie filozoficznym nie tylko to był 1 właśnie w takich ostatnich intelektualistów we Francji, a oni już nie miał tego zaplecza, którym tutaj mówimy takiego ścisłego Fila logiczne tak, że to jest zmiana w klasie dokonała jeszcze w pokoleniu poprzedni pszenna NBP ten tryb Sapela Conde RN auto proszę o ten Patera pomógł jej Fillon Cargo MO ku Strus produkcja Kika to metan rozkaz cenę akcji masek swej eks no tweeta, ale i następcy oraz Hypo, choć on potroi my polej strajk trwa z sama przed sobą ujęcie zakochanym ojcem krajem i domem zdradzonym dlatego menu co ją tak znieważył już się nieszczęsną nauczyły losy co znaczy ziemię ojczystą porzucić fragment Medei Eurypidesa w przekładzie Jerzego Janowskiego czytała Gabriela lokal nie próbujemy stawać w obronie czegoś co mamy poczucie, że Przeminęło czy, że trzeba to w sposób sztuczny reaktywować tylko o próbujemy sobie zadać pytanie jak wobec tego, że zmiana dokonała lub się dokonuje na naszych oczach sobie radzić właśnie z tym zerwaniem oczy powiedzieć do zerwania na planie teologii to na planie filologii klasycznej jest bardzo widoczna i czym innym jest wykład inauguracyjny na początku roku do filmów klasycznych, które się mówi o nieśmiertelności autorów i wieczności tej tradycja czym innym zupełnie jest życie tej tradycji czy odbywanie tej tradycji 3 przejawy tej tradycji czasami zupełnie nie oczywistych miejscach w oczywisty sposób to leży u podstaw tego naszego fundamentalnego pytania czy i chyba podobny sposób stawialiśmy to w pierwszej sali tych rozmów czy ta edukacja jest potrzebna czy ona być może gdzieś na ruinach tego co my obserwujemy powstanie zupełnie nowa zupełnie innych zasadach właśnie z pełną świadomością odcięcia się od pewnych źródeł i będzie działać antyk będzie żywy w przestrzeni kultury popularnej, bo wiemy, że jest czy na uczelniach amerykańskich, gdzie o autorach antycznych mówi się w kontekście zupełnie innej perspektywy kulturowej i tam jakby to doświadczenie różnych przemian społecznych to się manifestuje również Instytut filologii klasycznej tylko pytanie jest jak w naszej rzeczywistości kulturowej można ten antyk czytać inaczej czy można posłużyć próbuje trochę uprościć ten obraz, w którym mówiłeś w kontekście zmian studiów teologicznych z tym komponentem artystyczną antycznym wobec tej cywilizacyjne społeczne no migracyjnej zmiany tak, gdyby strukturę wydaje się jeśli dobrze rozumiem ona jest taka tutaj mamy sekularyzacja kryzys instytucji nie mamy student pieniądze idą za studentem nie mamy studentów to albo zamykamy albo musimy znaleźć studentów tak na jeśli tak się szczęśliwie składa, że akurat na obszarze teologii rekrutacja studentów ta związana jest z statystyczny nie mierzalną żywotnością instytucji np. szczelnej, która praktykować ma teologię w innych obszarach geograficznych, czyli Indiach bądź Afryce czy Ameryce Południowej to bierzemy tam konsumentów kolejny ta jest taki orientujemy się szybko, że z tym zapleczem intelektualnym opartym na prze bogatej tradycji, ale tak dalece odmiennej ci studenci nie są w stanie przyswoić greki łaciny tak, żeby ten sprawnie mówiłem tego nie mówimy tego otwarcia czy jesteśmy uprzejmi oczywiście dobra, ale taki mamy etap nie jak gdyby konsekwencja tego jest taka, że odchodzimy od określonych wymagań co jest wymuszone kontekstem i możliwościami tego ludzkiego materiału, który mamy, żeby go kształcić, zapewniając kontynuację tej tradycji, ale tym samym właściwie podejmujemy decyzję o tym, że zrywamy nie tak naprawdę no u nas to jest inaczej, bo nie mamy Hindusów czy studentów z Afryki w każdym razie u nas jest inaczej, dlatego że mamy odpływ studentów z różnych powodów, o których mówiłem zupełnie na początku związku z tym, jaka jest reakcja instytucji edukacyjna jest taka musimy te programy studiów u nas to się mówi uatrakcyjni ech, co najczęściej oznacza po pierwsze, ograniczenie ilości uczenia języka po drugie, radykalne ograniczenie ilości koniecznej doznania lektury oryginalne czy gdyby taka technika salami to znaczy po plasterku tak naprawdę odcinamy właściwe jesteśmy w tym momencie, żeby zapewnić ciągłość Instytutowi móc tych studentów rekrutować musimy obniżyć te wymagania tak dalece, a najlepiej jeszcze połączyć równocześnie germanistykę anglistykę albo jakąś inną atrakcyjną dziedziną, że zostaje nam w ręku sam ogonek tej salami i cały czas wracam do tego punktu, jakby naszej odpowiedzialności nie, dlatego że w pewnym momencie wdowa czy w Krakowie czy gdziekolwiek indziej ktoś podejmuje decyzje tak o tym zwrocie teraz, gdyby jest pytanie czy on wie co robi on lubi oczywiście pod presją tak czy Energa PSE taką żyły albo likwidujemy te 30 godzin greki łaciny likwidujemy konieczność czytania wyznań Augustyna w oryginale tak kontekstu organizuje my mówimy tam używamy różnych porównań obrazków powołujemy się na jakieś mętne antropologii czy inne dziedziny, o których nikt nie wie czym są i budujemy ten konstrukt przekonaniu, że kontynuujemy tradycję, ale tak naprawdę to byśmy zerwali nie teraz to jest pytanie zupełnie zasadnicze czy to jest uprawnione czy należało podjąć ryzyko cóż może samobójczy atak znaczy nie obniżamy wymagań z tych 30 Hindus zostanie nam Czech, którzy są w stanie te studia kontynuować takiej jakości czy chcemy ocalić koniecznie tych 30, ale cena jest właśnie taka, że oto za jedno czy 2 pokolenia studentów jesteśmy kompletnie innym miejscu teraz, gdyby kluczowa jest analiza diagnoza tego miejsca, w którym jesteśmy nie znaczy nie chodzi nawet pytanie o restytucję jeszcze raz nie tylko gdyby o to czy to jest dalej sama dyscyplina krótko łączy to jest sama teologia nie nie jest, ale jestem także wiele bogatszy, ale w pewien sposób bogatsze takie doświadczenie oraz także z tymi głosami Afrykańczyk kami na ten temat to znaczy nie jest tylko także tutaj sobie działa w tej elitarnej przestrzeni zachodniej waszych ładnych paradygmatu, ale także ja słyszałem ani o tym myśli i to nie chodziło tylko trudności trudności mogą się wiązać się na trochę inne przygotowaniem dla poziomie tam szkoły średniej przyp odpowiednika szkoły średniej w Indiach czy odczuwa Fryca czy inaczej się rozpoczęła pewne rzeczy w związku z tym samo przejście na taki program nauczania się łaciny martwego języka roli to było coś trudnego nowego dla nich narrator jakoś można zrobić uatrakcyjnić na pewno macie też wszystkie metodyki nauczania łaciny na filologii klasycznej tam są nieźli speca od tego jak papier także można to zrobić bardzo atrakcyjnie tak, niemniej oni po co nam to to był problem dużo bardziej zasadniczy, dlatego że oni jak wspomniany racji zgarniają śmie mówić o tym duża objawienie chrześcijańskie bez spotkania z myślą grecką zresztą klasyczną, skąd byłoby niepełne z tym światem grecko-rzymskiej to znaczy musimy powiedzieć, że ten komponent ewangelicznym za związane z osobą Jezusa z Nazaretu powstaniem kościoła i ten komponent spotkania się ze światem dziecka rzymskim stanowią całość, która jest nie do ruszenia to znaczy bez tego nie ma chrześcijaństwa podczas gdy Afrykańczycy i duszy mówią hola hola wcale tak nie jest, że jest taka konieczność, jaką zakładać my mamy jakby inne drogi wyważa by powiedzieć dużo więcej np. o tym jak hinduizm może stanowić narzędzie do interpretacji chrześcijańskiego doświadczenia takiego minimalnego tak inicjację inne w kontekście po prostu wielości religii, która się tam wydawała bardzo niebezpieczna wtedy, kiedy jeszcze Józef Ratzinger był szefem Kongregacji doktryny wiary w latach dziewięćdziesiątych śledził tych wszystkich teologów, którzy proponowali nadmierne jego zdaniem dialog międzyreligijny właśnie odchodząc od tego takiego logo centrum chrześcijańskiego, ale świadomość była powszechna i ona jakby narasta niezależnie od tego sami sobie tam mówi to nieustanne opowiadanie kontekstu realizacja była niezwykle męcząca właśnie niewiele wnosiło dowodowe, jakie były na lekturę miały przykryć pewne sytuacje trudne po prostu dla wszystkich, ale problemy z podstawowych jak dalej prowadzić tę teologię skoro jest tego typu świadomość, a co więcej są to grupy, a w niektórych rejonach świata Afryka jest wciąż tutaj bardzo takim istotnym dla kościoła rzymskiego przynajmniej gdzie katolicyzm rozkwita, gdzie idzie bardzo więdnie, więc czy można zupełnie od tego faktu uciec odpowiedź nie jest oczywista i w Lowanium na pewno nie była łatwa, pomijając sprawy takie, że to nie Uniwersytet płacił za stypendia tym studentom tylko lokalni biskupi z tamtych krajów wysyłali całe wspólnoty w Indiach czy w Afryce zbierały się na to, żeby teki kleryków księży wysyłać na lata, jakby 1 strona czy oni potrafią coś o tym powiedzieć, a później nabiorą narzędzia, które my mamy np. filologiczna historyczna tak by niczego się słowa Aniu, sza przed zagrać biblijnej egzegezy historyczna krytycznej została uznana i wielokrotnie uczestniczyła później jakiś takich nabożeństwach czy siak, gdzie były kazania ogłosili właśnie wspomniani dusi Afrykańczycy, którzy brali jedno zapracowani zagraniczne do Ewangelii Łukasza i cytowali indeks ten sam szczep byle słowa by raz, jakby pojęcia gramatyczne cokolwiek, ale takie było okazanie, bo dał czadu, że tutaj jest prawda i że trzeba przedstawić jak zupełnie nie wiedzieli co z tym zrobić, ale wiedzieli, że może coś tak zrobić wyciągali cytowali NATO były komiczne sytuacje już dla wszystkich, dlatego że byliśmy takie poczucie no funkcjonowania do absurdalnej przestrzeń, a co oni mogli zaabsorbować z tego naszego dziedzictwa na tego depozytu nie wiem jak to nazwać nie chodzi o depozyty logiczne, ale to, o czym wy mówicie także w kontekście studiów klasycznych jak to im dać tak, żeby oni zaczęli z tego korzystać to był podstawowy problem i my, którzy my byli wychowani w tradycji studia filologiczne historycznych pewnej rzetelności akademickiej tak jak informowaliśmy na Zachodzie na nie potrafiliśmy za bardzo się spotykać z nim, więc skutek był taki, że się mijało po prostu całe połacie wiedzy, która była do tej pory istotne, aby refleksji chrześcijańskiej Teologicznej filozoficznej tak dalej no i braliśmy to co oni namówili obu, gdyż nie dajmy na to czy hinduizm próbowaliśmy przetwarzać pewnie podobnie dyletant ski z ich punktu widzenia sposób jak oni traktowali zachodnią kulturę próbowali go absorbować do naszego tutaj modelu paradygmatu interpretacyjnego skutek był taki, że chyba nikt nie był zadowolony ostatecznie z tego wszystkiego to spotkanie takie się nie wydawało mi specjalnie twórcze, więc ja np. odszedłem od kontekstu realizacji ktoś mówi o tym jak studiuje jak to wygląda życie parafialne w Afryce kibice bardzo ciekawego powie, że ta przyniesie jakąś interpretację Świętego Augustyna nawą to ja ja nie wierzę w takie po prostu podejść nie wiem czy zdrowa droga dla filologów, ale trzeba konsekwentnie iść swoim, jakby tropem oczywiście nie będąc głuchym na to co się dzieje wokół, czyli nie wie na nowe inspiracje filozoficzne chociażby, która gdzieś tam sam, bo myślę, że uznania przykład metody filologiczne historycznej za obowiązującą zawsze wszędzie jednakowe jest też bardzo niebezpieczne ja ostatecznie powoduje pewne wyjałowienie refleksji i trzeba sobie z tego zdawać sprawę pytanie jak wyciągnąć coś z czego na podstawie tego jak byliśmy przygotowani przez nasze studia przez ten zestaw odniesień jak będziemy z tego korzystać będziemy w tej nowej sytuacji komunikacyjnej próbować to przekazywać ludziom tutaj jest kłopot, ale trzeba się zawsze odnosić do jakiegoś takiego punktu stycznego w teologii może łatwiej niż filologia tego nie wiem albo przez studia literaturoznawcze, dlatego że ostatecznie ludzi obchodzi to co sami czują, czego sami doświadczają, czyli pewne doświadczenie egzystencjalne, jeżeli tam po prostu znajdą punkt zaczepienia potrafią się przejrzeć jakiś treściach na to, że jest bardzo dobrze całe chrześcijaństwo np. z tym olbrzymi kłopot, dlatego że ludzi interesuje już Libia Ewangelia cokolwiek odchodzą tak z najważniejszych powodów albo kościół skompromitował księdza proboszcza nie lubią albo ktoś powiedział, że to nie naukowe albo na cokolwiek tak natomiast na dla chrześcijaństwa sprawą podstawową cięcia mogą jeszcze przejrzeć w jakimś ujęciu tej i pierwotnej opowieści tego pierwotnego idiomu tak, dzięki któremu chrześcijaństwo w ogóle funkcjonowało przez wieki na różnych poziomach od takiego literackiego przez liturgię po sztukę sakralną nawet, bo można z tym też są olbrzymie problemy w tym momencie jak jak przedstawiać wiemy wyglądają obrazy kościoła same kościoły bardzo czas totalnej nie jest przekonująca dla Nika, ale szukanie czegoś takiego jak pytacie mnie prawda jak ja swoje zadanie zajmują dość rozpaczliwie szukam takich punktów, a że Krzysztof np. ma temat takie doświadczenia z teatrem taki z twórcami teatru tak się czasach zastanawia, bo ucieszy ich ważnymi zajęcia cali później wyprawiają przekaz Phila tt Sofoklesa trzeba by spektakl trwa 2 godziny z tego SAW klasa ma być sieć warsztatów budowanych dramaturgicznie wszystkim kimś tam tekstami, ale przynajmniej coś jest taki jest filolog PET jako punkt wyjścia nie wiem czy się może być to cieszy ale, ale nam na tyle czasami zostaje mocno jak ja się na tak za niewiele więcej nie mamy wykładów dobrego na temat Sofoklesa i to jak na tragedii nawet na temat mitu tylko rodzaj dość mgliste inspiracji, która później jakoś tam rezonuje, dlatego że odpowiada ich doświadczeniu egzystencjalnym estetycznym bardzo dziękuję za tą przywołanie artystyczne teatralne, bo w tym wszystkim co mówiłeś uderza mnie no z 1 strony niewątpliwie jakiegoś rodzaju zamyślenie trochę może trochę może perspektywa takiego mierzenia się z pytaniami o charakterze niesłychanie poważny co do istoty rzeczy tych naszych dyscyplin i teologii czy naszej filologii, ale z drugiej strony dużo bardziej podziwiam nie tylko dzisiaj w tej rozmowie, ale tak wszystkim co robisz jakąś taką powiedział pogodną otwartość, w której nie ma strachu i teraz w wracając do tej twojej sugestii tej analogii wydaje się trafnej do współpracy filologa klasycznego z szkołą teatralną np. dlatego że to jest tak ja z góry zakładałem, gdyż bardzo dawno temu zakładałem czy doświadczałem byłem przekonany, że życie nauka potrafi być niezależni w atrakcyjności przedmiotu niebywale nudna i niewyobrażalnie bezpłodna i że ona musi znajdować dla siebie jakieś miejsce jakiś sposób jakiś język jakąś metodę, która powiedziałbym weryfikuje to płodność to może być np. atrakcyjna metodyka nauczania wystarczy i zorientowałem się to na pewno może być sztuka obojętnie, jaka ma czy może być wybitny filolog klasyczny, który wydaje więzi książkę, która dostanie wszystkie możliwe nagrody albo pisze regularne eseje o starożytności w poczytnym Dzienniku ewentualnie ze średnią kompetentnymi filologa klasycznymi prowadzi rozmowy na temat stroju starożytności tylko po to, żeby potem w gruncie rzeczy samemu napisać wszystko od początku jak zrobiłeś z naszą rozmową obojętnie jak rozpoznałem, że teatr jest takim obszarem, który jest bardzo uprzywilejowany oczywiście również ze względu na całą masę różnych powiązań z rytuałem z ciałem kontekst ami, które w greckim świecie w sposób oczywisty są religijne prawda itd. itd. natomiast z góry założyłem, że to są 2 różne światy i że to jest trochę tak jak terapeuci nauczają o granicach i pokazują te 2 kółeczka, które w dojrzałym związku mają tak wyglądać, żeby ten środek tak ten zbiór wspólny tam obejmował to jedno nie wiem piątą czy którąś, a reszta to są obszary, w których jesteśmy odrębnymi osobami i że te rzeczywistości świata artystycznego i akademickiego one są zupełnie odrębne mają inne języki mają inne metody, ale ten punkt wspólny wydaje mi się niebywale właśnie płodny niebywale emanujący niebywale energetycznej i to twoje pytanie jak to jest tak współdziałać i patrzeć co zostaje z tego pilot ETA po 10 godzinach wykładów na ten temat prawda ja nigdy nie miała z tym problemu, dlatego że ja wiedziałem, że ta współpraca zasadza się na 2 rzeczach na głębokiej kompetencji w swojej dziedzinie to znaczy ja jestem kompetentny w tym chorobie oni są kompetentnymi artystami to są 2 różne dziedziny i druga mamy do tych kompetencji głębokie zaufanie to jest, gdyby to, gdzie się dzieje ta najbardziej twórcza rzeczywistość i chciałbym wierzyć, że w tym co obserwujemy na obszarze stosunku do studiów na urzędniczych Akademii poza Akademią tak ta otwartość, którą ty reprezentujesz jest drogą jest jak wciąż nadzieją, jakim światłem ale, kontynuując analogię powiedziałbym, że skuteczność realizowania benefitów z tej otwartości jednak zależy od kompetencji tych światów, które się spotykają to znaczy trochę to powiedziałeś, że jak, gdyby świetnie przy przyjmujemy i uczmy lubował Hindusów czy przybyszy z Afryki Ameryki Południowej okej przyjmujmy na filologię klasyczną w Krakowie czy gdziekolwiek indziej ludzi, którzy niekoniecznie muszą studiować bardzo głęboko języki klasyczne nie są do tego po prostu przygotowanie i trochę przypominają Hindusów chwilami mi się wydaje przy tym przyczyny są różne, bo to dotyczy zaplecza tak jak gdyby tego przygotowania natomiast nie oznacza, że ktokolwiek może nas zwolnić z obowiązku głębokiej i kompetencji jeśli chcemy wziąć odpowiedzialność za ten dialog, o którym nie wiemy, dokąd nas zaprowadzi tak bym powiedział szanowana nie ma co w tych spotkaniach mówimy tutaj spotkaniu z artystami rezygnować z tej kompetencji oczywiście, żeby się trochę uczymy także nawzajem ja w tym takim doświadczeniu moim jako teologa się bardzo po prostu te spotkania są dla mnie żywe notariusze właśnie, dlatego że widzę odbiorców tych treści oraz świecie akademickim po prostu mają trochę inny rezonans powiedział jeśli mają, a oni zdarza się, że te reakcje są takie nie oczywiste, że one naprawdę prowadzą mnie w rejony, do których nie trafił inaczej jest to ważne, nawet jeżeli się dzieje później różne rzeczy, które dla filologów bardzo tradycyjnie nastawionych był bardzo obrazoburcze, ale tak samo się już dzieje w przypadku teologów może jeszcze nawet bardziej tak to co robią artyści sprawili treściami nieustannie mamy jakieś obrazy uczuć religijnych i tego typu argumentacja jest nie wiem to jest też nie wiem malarki z chęci co się obrażają możemy raz bardzo panie będą jak zwykle kończymy w momencie, w którym powinniśmy zacząć kolejny odcinek, więc niech to będzie zapowiedział i nadzieją na kolejny spotkanie Sebastian Duda bardzo dziękujemy filozof teolog publicysta jeden z ostatnich przedstawicieli szlachetnej profesji public intelektu hitach proszę aport nie ja myślę, że on jest zapowiedzią nadchodzącej wiosny, czyli 1 pierwszy 1 pierwszy 1 pierwszy wg zasady tak cykliczności czasu jak jeden z pierwszych jeden z ostatnich 1 ostatnie 1 pierwszy bardzo serdecznie dziękujemy bardzo dziękuję dziękuję serdecznie był to podcast z cyklu podsłuchowe rozmawiali Krzysztof Bielawski Jacek Hajduk i Sebastian Duda fragmenty ze straty Arystofanesa i Medea Eurypidesa czytała Gabriela Rogala na zrekonstruowanych instrumentach antycznych o losie i gitarze grał Stefan Hager z austriackiego Instytutu Archeologicznego austriackiej Akademii nauk realizacja podcastu zrywać na krzyż z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: NOWA EUROPA WSCHODNIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA