REKLAMA

Powiedz mi, co chowasz na dnie szafy, a powiem ci, co w sobie blokujesz!

Rozmowy sfeminizowane
Data emisji:
13-04-2023 17:00 (Powtórka: 01-05-2023)
W studio:
Czas trwania:
34:26 min.
Udostępnij:

Po co nam moda? Jest narzędziem, które pomaga wyrazić siebie; za jego pośrednictwem wysyłamy (również nieświadomie) do otoczenia informacje o sobie. Sposobem ubierania możemy poprawić swój nastój, dodać energii. Niemal każdemu zdarza się pod wpływem emocji kupić ubranie, które potem ląduje na dnie szafy. Nie nosimy go, bo nie jest w naszym stylu, do niczego nie pasuje, wstydzimy się, obawiamy - i właśnie te części garderoby, kupione spontanicznie, które chowamy głęboko w szafach, nienoszone - są najciekawsze, mówi psycholożka mody, Ewa Jurczak, bo pomagają dotrzeć do czegoś, czego sobie nie uświadamiamy i co w sobie blokujemy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dorota Wardecka Herman przy mikrofonie to jest podcast rozmowy sfeminizowane dzisiaj takie babskie rozmowy o ciuchach, a konkretnie będziemy rozmawiać o tym po co nam moda dla kogoś ubieramy czy dla siebie dla innych czy wyrażamy coś w ten sposób czy coś manifestuje o tym będę rozmawiać z Ewą Jurczak psycholożką mody dzień dobry Ewa dzień dobry rozmowy, zanim przejdziemy do takich psychologicznych aspektów tego po co się ubieramy jak się ubieramy to może warto troszkę Rozwiń » powiedzieć o historii, bo możemy powiedzieć odzież i ubiór jeśli powiemy odzież to jest bardziej uwarunkowane klimatem zdrowiem chodzi o, jakby osłonę osłonę ochronę jeśli powiemy ubiór to już wchodzi jakaś interpretacja i coś więcej niż tylko odzież, bo kryje się za tym jakaś się właśnie jakaś idea często jakieś względy z dawnych czasów religijny estetyczna oczywiście związane z Legią na społeczne tak wyrażanie pozycji społecznej, ale też jakaś chęć no właśnie wyróżnienia się podoba Ania czy wyrażenia czegoś wrażenia choćby jakichś swoich mocy czy właściwości czy możliwości już nawet w kulturach pierwotnych, których modzie pewnie trudno mówić, ale może właśnie możemy mówić o ubiorze, bo te ubrania czyta, chociaż czy to co pierwotne ludzie na siebie nakładali też miało jakieś znaczenie choćby miało im wydawać jakichś właśnie sił czy właściwości innych istot, które za ósmy są silniejsze, więc coś się za tym zawsze kryło i wyjaśnienia są bardzo różne tak czy co było pierwsze czy ta funkcja taka ochronna czy da się oddzielić od tego co się za tym kryje, czyli od tych jakich się mentalny uwzględnienie, ale wróćmy do dzisiejszych czasów, kiedy już wiadomo, że chodzi nie tylko o ochronę i ubranie się ochronę przed zimnym chłodem tak dalej co nam dzisiaj moda to jest dobre pytanie, dlatego że my sobie generalnie nie zdajemy sprawę z tego jak bardzo istotną rolę odgrywają ubrania w naszym życiu my patrzymy bardziej z perspektywy tego, że możemy sobie dawać nimi zabawę możemy sobie odreagowywać różne rzeczy próbujemy manifestować swoją pozycję społeczną, ale też często w większości przypadków nieświadomie ubieramy się dla innych co pokazała też bardzo mocno kwarantanna natomiast nie zdajemy sobie zupełnie sprawę z faktu, że wszystko co na siebie zakładamy wpływa na nas i wpływa na nas dużo silniej niż nam się wydaje to jest tak naprawdę taka nadrzędna funkcja naszego ubioru, ponieważ to jest narzędzie psychologiczne, z którego sobie nie zdajemy sprawę, więc w razie tak tak taka najbardziej intrygująca przestrzeń ubioru warto chyba się przy tej kwarantannie zatrzymać, bo rzeczywiście wspomniała o tym, a to rzeczywiście no tak jak mówisz dał odpowiedź na pytanie, że ubieramy się dla innych, bo słynne spotkania na tym SACH, kiedy ludzie byli ubrani tutaj na górze elegancko na dole w dresy, ale też z drugiej strony wszyscy chodzili, ponieważ byli w domu chodzili wygodnie po domowemu nie wszyscy to właśnie inżynierze ale, ale wydaje się, że to też było do pewnego momentu, kiedy już trwało długo prawdach to ludzie sobie zaczęli zdawać sprawę, że jednak mimo wszystko warte albo coś kupić albo coś zmienić ubrać się inaczej, że to już, że to właśnie nam samym przeszkadzało tak skonfrontować liczmy się z tym, że jednak te aspekty wewnętrzne odgrywają jakąś rolę często było też tak, że ludzie nie zdawali sobie sprawę z tego, że ich stan psychiczny w trakcie kwarantanny jest obniżony przez to, że nie zwracają uwagę uwagi na swój ubiór, a ja zrobiłam przy okazji kwarantannę taki eksperyment zupełnie kontrolowany i celowy ze swoimi klientami i poprosiłam ich, żeby nie dawali się kwarantannie temu poczucie, że mogą chodzić ubrani jak chcą tylko, żeby jednak w mając świadomość tego, jaką ubrania odgrywają rolę w ich życiu, żeby dawali sobie przestrzeń, w której rolę NFZ swoim, że w ciągu dnia, w których zakładali konkretną brania, czyli ranek stawali ubierali się ubrania, w których pracowali chodziło oczywiście o to, żeby zakładali garsonki ale, żeby mieli konkretne stroje UE, do których w, których pracują natomiast w momencie, kiedy kończyli pracę, żeby się przebierali w ubrania, na które są bardziej po domu do wy do relaksu i efekty były niesamowite, dlatego że niektórzy się temu poddali niektórzy zupełnie się na to nie zgodzili, ponieważ poczuli wiatr żagle, że mogą chodzić wreszcie w dresach i faktycznie finał był taki, że około 5 miesiącach osoby, które od razu wprowadziły role, a w takie wizerunkowe do swojego funkcjonowania w domu dużo lepiej przechodziły kwarantannę ich mózg często nawet nie odróżniał tego, że on oni nie wychodzą z domu, a więc nie sprawiało im tak dużej trudności natomiast osoby, które sobie dały przestrzeń na chodzenie cały czas w dresie jednak bardzo szybko miały tego dresu dość bardzo szybko zaczęły się męczy co kwarantanną to było takie bardzo charakterystyczne, że nasz mózg odbiera bodźce naszego wyglądu naszego wizerunku tego co na siebie zakładamy nawet jeśli sobie z nich nie zdajemy sprawę, ale chyba też dobrze, że ten dres noszony długo w końcu męczył gdyby, gdyby tak nie było to znaczyłoby to byłby to sygnał, że jest być może jakiś problem do przepracowania tak tak zdecydowanie generalnie w momencie, kiedy chodzimy w ubraniach, które nie są niedostosowane do naszego zapotrzebowania psychologicznego w danej przestrzeni życiowej to one mogą wprowadzać stany emocjonalne czy w ogóle wstanę, które są niepożądane i właśnie w momencie tak np. stany depresyjne mogą być wspierane właśnie przez taki ubiór jak adresy jak chodzimy cały czas nie zmieniamy Emmen tego ubioru nie pracujemy tym wizerunkiem to faktycznie mogą może to pokazywać, że jest gdzieś jakiś głębszy problem kogo się ubieramy dla dla siebie dla innych kobiet w domyśle które, jakby znają się ocenią to w ogóle dla innych ludzi czy dla mężczyzn np. to jest dobre pytanie ja sama nieraz nad tym zastanawiam chyba nie ma jednoznacznej odpowiedzi myślę, że lepiej byłoby, abyśmy się ubierały dla siebie prawda my podświadomie ubieramy się dla siebie natomiast to co jest dla nas jest uwarunkowane zewnętrznie, czyli tym jak bardzo chcemy być odbierane przez innych czy właśnie przez inne kobiety przez innych mężczyzn, ale też środowiskowo UE to to warunkuje to co na siebie zakładamy natomiast wynika z naszych wewnętrznych potrzeb tego co chcemy sobie manifestować, jakie cechy osobowości chcemy, żeby inni nas widzieli jak chcemy być odbierani, więc nikt nie jest także nie ubieramy się dla innych, bo zawsze chcemy wysłać jakiś komunikat do ludzi i tu nie chodzi nawet o robienia wrażenia na innych czy budowania sobie pozycji społecznej tylko chodzi także wysyłanie komunikatów czy chcemy budować relacje czy nie chcemy budować relacji czy jesteśmy osobami otwartymi asertywnym czynienia z pewnymi, więc bardziej wynika z tego, jaki jak chcemy, żeby świat nas czytał i to warunkuje tak naprawdę naszą nasz ubiór tylko sobie z tego nie zdajemy sprawę, czyli bardziej jednak wyrażane coś niż robimy to bardziej na pokład lub generalnie nie mnie tak z etno czy wiadomo, że jest grupa osób które, które ubierają się dla innych chcą zrobić wrażenie na innych oczywiście jak w ogóle ubiór jest częścią socjotechniki, więc warto też wziąć pod uwagę fakt, że często zawodowo ubieramy się stricte pod konkretne sytuacje zawodowe, bo mają one nas wspierać też mają wywoływać konkretne efekty po drugiej stronie prawda natomiast UE to zawsze tak jakby genezą jest nasza wewnętrzna potrzeba właśnie to skoro jesteśmy przy tej socjotechniki to konkretne efekty w naszych obserwatora powiedzmy także w w środowisku, które nas widzi możemy wywołać przez konkretne to właśnie jakieś atrybuty rekwizyty w naszym stroju np. zakładamy marynarkę to to już jest poważna sytuacja tak generalnie jedna z wami atrybut psychologiczna trybut wizerunkowe inne są części garderoby części wizerunkowy wizerunku, które MOL, dzięki którym możemy wywoływać konkretne efekty też wzmacniać go sobie, bo one socjotechniki c od strony ubioru wygląda to trochę także my zakładamy pewne rzeczy one wywołują efekt zewnętrzny, ale także, dlatego że wpływają na nasze zachowania wzmacniają nasz sposób mówienia to w jaki sposób siedzimy zachowujemy się w jaki sposób się ruszamy, więc ten efekt jest podwójnie wzmocniony nie tylko samym atrybutem, ale atrybutem, który także wywołał w nas konkretne na konkretne zachowania EIT takich rzeczy jest bardzo duża to jest tak naprawdę jest śmierć jest taki algorytm, który sobie możemy zawsze budować pod swoje potrzeby, bo w zależności od tego jakie kolory zakładamy, jakie materiały jak mocny mamy makijaż mamy w ogóle ten ma jeszcze go nie mamy jak mamy związane włosy czy mamy rozpuszczone to wszystko będzie wywoływać konkretne efekty wizerunkowe, którego ludzie sobie nie zdają sprawy, bo umówmy się jak nikt nie patrzy na drugą osobę i nie myśli sobie o ma kok, czyli pewnie jest bardzo zorganizowaną osobą my robimy czasu, żeby zrobić dach tak nigdy gitary Anna lat na taka świadoma analiza dokładnie nikt nie robi tej analizy natomiast nasz mózg robi czy tego chcemy czy nie chcemy oni ją robi i robi to co jest fajne, że on robi patrząc na inne osoby, ale też patrząc w lustro, więc my możemy, używając tych samych atrybutów do wywoływania efektu zewnętrznego możemy tak samo wzmacniać cechy osobowości w nas to jest fantastyczne właśnie ci sami się sam się stwierdzane w tym ja chcę być też chcemy eksponować rozkład zakłada marynarka patrzy w lustro myślę naprawdę poważną osobowych tak dzisiaj jestem bardzo konkretna generalnie jestem bardzo profesjonalna tak marynarka daje nam to poczucie to jest fajne bardzo dzisiaj też jest także strój sportowy łączymy z marynarką nie ma takich sztywnych reguł czy tutaj się da jakoś to wyrażenie siebie i określenie pozycji funkcji czy tych cech, które chcemy wyrazić da się jakoś pogrupować ja bym nie chciała grupować powiem szczerze, dlatego że my bardzo zostaliśmy już dawno temu wrzuceni w różnego rodzaju schematy wizerunkowe, jakim jesteśmy typem urody, jakim jesteśmy typem budowy ciała czy mamy styl elegancki romantyczny czy sportowe w dzisiejszych czasach, zwłaszcza kobiety mają potrzebę bycia kimś więcej niż 1 stylem 1 typem urody czy 1 typem osobowości mamy wiele ról i wiele cech chcemy sobą manifestować 1 dnia chcemy być bardziej romantyczne innego dnia bardziej profesjonalne wizerunek tak naprawdę i to wychodzenie ze schematów, które mamy w tym momencie łączenie właśnie marynarki ze sportowymi butami daje nam możliwości do tego, żeby wyrażać siebie i to całe skomplikowane kompendium cech, jakie tak naprawdę w sobie mamy, więc ja bym bardziej szła za tym, żeby być świadomym co w jaki sposób możemy wyrażać jak możemy łączyć, żeby nie wrzucać siebie schematy, bo kobiety, które bardzo często do mnie przychodzą w przeciwieństwie do mężczyzn on bardzo chcą wiedzieć, jaki styl mają, a i główna moja książeczka powiedziała, jakim tak tak albo, żebym pomogła im go znaleźć, a moja jak i tutaj bardzo często jest szok, dlatego że główna moja praca polega na tym, żeby wyprowadzić ze schematów szybko wyprowadzić ze schematów tego, jakie ubrania na siebie zakładają, ale też o pokazać im, że mogą być różnymi stylami jak te style ze sobą połączyć, żeby się czuły sobą, więc je odkrywają nagle, że nie muszą być stylem one muszą określić, jaki mają styl, ale mają odnaleźć tak naprawdę co jest spójne z ich potrzebami każdego dnia z potrzebami ich osobowości z potrzebami tego co chcą sobą manifestować w chciał się poprosić, bo tak na sucho trudno powiedzieć może najprościej na przykładzie co ja wyrażam jestem z takich interpretacji nie robić, dlatego że generalnie jest tak po pierwsze to też zawsze wchodzi na taki pewny na taki poziom oceniania, a to trochę nie o to chodzi prawda natomiast o wizerunku i o tym co sobą przekazujemy można powiedzieć bardziej na przestrzeni ilość stylizacji ilu się sytuacji tego co w szafie mamy co w nich wykorzystujemy, czego nie wykorzystujemy bardzo często też sobie także widzę co moje klientki noszą widzę czym się dobrze czują, ale bardziej mnie ciekawi to, czego nie noszą i to co leży ich szafie jest używana do niej trafiło, bo to często powinni oni dużo więcej, a więc myślę, że tak to jest to co mogę na pewno powiedzieć to, że potrzebuje dużo energii ze względu na kolorystykę, którą zakładasz cały czas się dopaminę jest, jakie to mówię nawet zakładanie kolorów intensywnych powoduje produkcję w wzmocnieni produkcji dopaminy w naszym mózgu to jest bardzo fajny schemat też bardzo częstego stosuje polecam właśnie, czyli kolor na energię, zwłaszcza na wjazd nie można powiedzieć teraz mamy szeroki wybór no właśnie, a propos tego co trafia do naszej szafy i w niej leży to bardzo często jest także kupujemy, a to może kiedyś się przyda takie, gdzie się jakiś Air jakiś taki punkt zaczepienia wydaje nam się że, chociaż w ogóle nie jest jakby jest niespójna zresztą, ale może kiedyś i właśnie to jest to co należałoby wychodząc ze schematu odkryć tak tak bardzo często tak 2 przestrzenie, które dla mnie są najciekawsze jest to jest właśnie to co ląduje w szafie, a i nie jest używane, dlatego że my podświadomie często kupujemy pod wpływem 2 aspektów 1 to jest aspekt impulsu sytuacyjnego nawet jeśli to jest to jest odreagowanie to i tak my podświadomie kupujemy to, czego nam w danym momencie podszedł, czego potrzebujemy to co chcemy wzmocnić mózg nie działa wtedy na zasadzie blokad czy schematów tylko on kupuje to, czego potrzebuje do tego nagle trafia jakieś zupełnie kolor, którego nigdy nie nosiliśmy i mamy pomarańczową bluzkę całej plażowej szafie, bo mózg tego koloru w tym momencie potrzebował albo np. aspekty wizerunkowe, że nagle chcemy wzmocnić swoją kobiecość albo właśnie taki pierwiastek siły wewnętrznej i kupujemy atrybuty właśnie, które nasz mózg odbiera jako wzmacniające tylko potem jest drugi krok założenia i tutaj pojawiają się blokady schematy wewnętrzny wizerunek strach przed krytyką i bardzo wiele innych blokad, które powodują, że finalnie te ubrania na nas nie trafiają, a i to jest 1 rzecz druga rzecz że, a często też jest także to nie do końca jest dobrze dobrane przez to, że jest impulsywne to wybieramy kolor, ale np. faktura materiał coś nie zgadza nie znając się dobrze nie wiedząc czym najlepiej czujemy i że ten bodziec, który wyszedł on jest kontrolowany, bo on jest świadomy to nie wiemy w jaki sposób te zakupy nawet impulsywne robić w momencie, kiedy pracuje z kobietami one znają doskonale swoje potrzeby i widzą nagle, że to jest taki okres w roku faktycznie on jest od stycznia do końca marca początek kwietnia, kiedy w naszych szafach lądy dużo bardziej kolorowe ubrania niż normalnie, a i my często sobie zupełnie nie zdajemy z tego sprawę w momencie, kiedy kobieta zna swoje potrzeby na swój styl wie jak czego potrzebuje jak w ogóle jej mózg funkcjonuje w szafie i widzi, że ją ciągnie np. do koloru czerwonego to ona doskonale wie czy ma sobie kupić ten czerwony kolor czy wystarczy, że kupił lakier czerwone do paznokci już to zapotrzebowanie będzie zabezpieczone albo jakie rzeczy kupić, żeby faktycznie on się wiesza się sprawdziły i nie wylądowały, więc to jest taki trochę bardziej skomplikowany algorytm, aczkolwiek właśnie to co w tej szafie ląduje najwięcej ona mówi to w takim razie można by przeanalizować mam oczywiście bardzo dużo takich rzeczy pewnie każdy ma, analizując je to są rzeczy przed naprawdę wielu można by dotrzeć w ogóle swoich emocji, a w Radomiu wtedy rządziły np. zdać sobie sprawę z czegoś, czego sobie być może wtedy nie zdawałyśmy sprawy do okresów życia bardzo często jest także widać jakiś okres życia, że był trudniejszy, że był łatwiejszy, że był bardziej w zgodzie ze sobą ze swoim ciałem to ten niesamowicie widać po kobietach po ich szafach kie jak i w jakim okresie życia jeśli te ubrania dalej są w jakim okresie życia one były w dużo większej zgodzie i kontakcie ze swoim ciałem niż np. w tym momencie albo drugą stronę jak bardzo ten to komunikację ze swoim ciałem miał zablokowaną i ze swoją kobiecością, jeżeli są takie rzeczy, do których wracamy co jakiś czas albo regularnie rzeczywiście nie są zniszczone jakoś się zachowują, ale gdzieś tam to są takie rzeczy nasze tak to znaczy, że mamy taki dobry kontakt z ciałem jednak tak ale, toteż bardzo często świadczy o naszej już tutaj osobowości bardziej bym powiedziała o tym, czego my cały czas systematycznie potrzebujemy, bo mamy te wybory, które są bardziej sytuacyjne bardziej w jakimś konkretnym okresie czasowym, ale też są wybory, które dotyczą naszej osobowości wzmocnienia tego co sobie wyrabiamy np. osoby, które są bardziej chaotyczne, a czy bardziej roztrzepane będą wybierać konkretne rzeczy systematycznie od lat, dlatego że one będą miały za zadanie praw pomagać im pracować z tym ogarnąć chaos tak tak dokładnie i drugą stronę osoby, które są bardzo mocno skoncentrowane na tym, żeby być poukładany skrupulatne czasowe ich mózg ma tego serdecznie dosyć próbuje jest go wybić to systematycznie przez lata wracają też do konkretnych modeli rzeczy także to bardziej właśnie pokazuje, czego nasza osobowość potrzebuje tak na stałe czy moda damska daje więcej możliwości szerszy wachlarz do jakiegoś manifestowania pokazywania w ogóle do wyboru tak kolorów Rozmaitości tych różnych atrybutów tak zdecydowanie ale, toteż wynika z faktu, że my więcej tego potrzebujemy no właśnie ale dlaczego my tego więcej potrzebujemy el te dobre pytanie i jesteśmy bardziej skomplikowane to na pewno mamy tu nie ma potrzeby weta mamy więcej potrzeb UE do manifestowania, ale też do wzmacniania jesteśmy bardziej otwarte na samorozwój, a mężczyźni jednak w większości są bardziej konkretnych schematach dlatego ich szafy kapsuł owe są naturalnie zawsze zbudowane, a my musimy się tego uczyć oni działają na konkretnych schematach powielają schematy przez lata nie mają tych tych potrzeb wizerunkowych tak mocno, wskazując na manifestowanie konkretnych cech to też można doskonale zobaczyć po kontakcie z ciałem w momencie, kiedy pracuje z kobietą i proszę ją, żeby opowiedziała mi jak odbiera swoje ciało to ona mi jest w stanie opisać krok po kroku, jaki ma jak widzi swoje uszy włosy szyję, jakie ma nadgarstki czy lubi swoje palce i czy ma ładne kolana, a mężczyźni no są w stanie stwierdzić, że są nic wysoce albo np. mają brzuszek albo tego brzuszka nie mają ewentualnie jeszcze to co się odbiornik żołnierskich słowach tak zdecydowanie jedynie to na co faktycznie zwracają uwagę, ale to wy jest przez sieciówki to, że mają szerokie łydki, dlatego że spodnie wszystkie w sklepach są tak wąskie, że ich głowach faktycznie łydki z zrobiły szerokie, więc ME to dokładnie tak samo jak z tym odbiorem ciała jest z manifestacją Wizny wizerunkową my dużo więcej chcemy przekazać dużo bardziej zwracamy na to uwagę żeby, żeby być spójne z tym co chcemy komunikować i też bardziej zwracamy uwagę na ten sam rozwój właśnie czy desce umocowane w kulturze, bo w poprzednich kulturach tych starożytnych też była moda też chyba zawsze kobiety miały większy wybór więcej możliwości tak, ale kolory, jakby fasony tak to prawda myślę, że tutaj tych aspektów jest kilka jest i ewolucyjnej kulturowe, ale też myślę, że bardzo mocno społeczne, a ponieważ zostałyśmy przez wiele wieków temu wrzucono jakiś konkretny schemat im też wykorzystujemy wizerunek do tego, żeby tych wszystkich schematów się cały czas wydostawać, więc mam wrażenie, że im bardziej ktoś jest w zgodzie ze sobą im bardziej czuje się spójny z tym, jaki jest po nieco używać słowa pogodzony, bo godzimy się z czymś co jest przegraną bardziej chodzi mi o takie poczucie szczęścia ze sobą im bardziej spotykam na swojej drodze kobiety, które mają takie poczucie harmonii wewnętrznej, tym bardziej stonowane delikatne spokojne i bardzo neutralne wizerunkowo szafy mają, więc to pokazuje, że one u nich już by ta potrzeba manifestacji czegokolwiek zaczyna zanikać, bo dochodzą do takiego etapu, w którym wszystko zamanifestował wszystko odebrały wszystko pewnie zbudowały sobie co miało do zbudowania takiej myśli o takim antropologiczną biologicznym aspekcie, bo w świecie zwierząt, analizując w ten sposób to samice przeważnie są jednolite jednobarwne oczywiście zależy od gatunku tak, ale w okresie godowym to samce są bardziej kolorowe upieczone jeśli chodzi o taki sam remont nad w czasie godów są bardzo kolorowe i narażają życie po prostu, pokazując się w tych kolorach normalnie mają takie ubarwienie maskujące po to, żeby znaleźć sami cena czy toczy się chodzi nie tylko wygląd, bo są też do tego jeszcze zachowania godowe, ale ciekawe jest to, że w świecie zwierząt to jakby właśnie sam się muszą starać i przybierają różne kolory pióra itd. a u nas wydaje się, że jest to odwrotnie, chociaż wcale być może nie odchodzi trochę jest także wiele kobiet ma poczucie, że jest właśnie odwrotnie i faktycznie w walczy o być zauważoną natomiast myślę, że to nie jest aspekt da damsko męski co bardziej właśnie być zauważoną, a efekt w ogóle kolorowego ptaka jest ciekawy efekt, dlatego że ja się odnoszę co do niego wizerunkowo nieraz, dlatego że bardzo często takie bardzo mocno przerysowane wizerunki to są wizerunki wojownicze i właśnie tak jak świecie powiedział świecie zwierząt tam widać, że też oprócz okresu godowego też w okresie, kiedy sam pomiędzy sobą walczą albo w ogóle przygotowują się do walki to zmieniają upierzenia zmieniają na bardziej kolorowe i faktycznie my to też robimy, że też wodę przepraszam jeszcze gatunki niebezpieczne trujące rośliny są mają właśnie odstraszające to znaczy odstraszające alarmujące kolory tak dokładnie i jest w naszym świecie ludzkim jest język bardzo podobnie jest bardzo podobnie oczywiście nie można generalizować, bo też potem się będzie wiele osób chodzić myśleć, że każdy, kto jest kolorowy wesoły ma tysiące jak nie wiem wielkich kolczyków kolorowych butów na sobie i dopaminy logiczne wizerunki to jest stosunek wojownicze nie nie to nie jest zero-jedynkowe natomiast bardzo często się faktycznie zdarza często też zdarza, że walczymy z czymś co mamy w sobie nie jesteśmy my wojowniczo nastawieni, ale walczymy z tym co gdzieś tam jest w nas i i boi dlatego też potrzebujemy tego sygnału ostrzegawczego dokładnie jeszcze 1 aspektem mody i tego po co ona jest nie jest to, że na zakupy cicho we chodzą kobiety np. we dwójkę trójkę tak mężczyźni raczej z kolegami po ubrania nie chodzą to spełnia u nas jeszcze jakąś inną funkcję tak myślę, że to czy generalnie jest tak, że w ogóle zakupoholizm też bardziej dotyczy kobiet niż mężczyzn, dlatego że szybciej odreagowuje tymi zakupami, ale też kulturowo zostało nam trochę wpojone, że te zakupy są czymś fajnym i jest w ogóle ciekawe zjawisko, dlatego że dużo się mówi o tym, że kobiety chodzą na zakupy lubią robić zakupy w poznańskiej także pooglądać natomiast jest dla mnie zawsze zastanawiające, dlatego że wszystkie kobiety, które do mnie przychodzą absolutnie wszystkie zaczynają od żony nienawidzę robić zakupów, że jest dla nich absolutnie największa trauma, która wynika bardziej właśnie z tego, że kiedyś lubił robić zakupy, a potem zaczęły sobie uświadamiać co dzieje ich szafach jak duży przesyt jest tego wszystkiego jak bardzo to nie jest ich i że coś to jednak nie gra, że są bardziej pod wpływem mechanizmów marketingowych to właśnie czy to nie jest bardziej kwestia tego też rodzaju, że skoro jesteśmy bardziej mamy większe potrzeby wizerunkowe to też jesteśmy bardziej podatne na komunikację marketingową po prostu tak z neuro logicznie patrząc na sytuację, jakby sobie nie zdajemy przecież sprawę z tego, że wchodząc do sklepu jesteśmy tak naprawdę zawaleni wszyscy wszystkimi możliwymi bodźcami tak od tego czy mamy pompę wiatrową naczytał powietrzną ogrzewając są, jakie jest podłoże w sklepie, jaka jest temperatura zapach muzyka, że to wszystko ma wpływać na nasz mózg i wywoływać na potrzebę zakupową mam wrażenie, że my kobiety jesteśmy dużo bardziej narażone na te bodźce jesteśmy dużo bardziej wrażliwe na nie mężczyźni bardzo często wchodzą bardzo szybko po to do sklepu konkretne rzeczy oni dużo częściej zamawiają online i doskonale wiedzą co co mają kupować i to co jest właśnie też zauważyłam będąc na zakupach z mężczyznami kobietami, że mężczyzna wchodzi do sklepu ma kupić niebieską koszulę to pójdzie prosto na udział w koszu Alamy kobieta nazwiskiem z tymi niebieskimi tak szukać niebieskiej Echa, a kobieta będzie szła do sklepu będzie powtarzała niebieska koszula niebieska koszula w drzwiach sklepu zrobi niebieska koszula jest piękno świata i to jest to jest autentyczna historia której, jakby pracowała nad zdrową nad nauczaniem zdrowych zakupów kobiet i on przed planowanym przeszkolone w momencie wejścia do sklepu traciły w zmysły może jednak szukamy przyjemności, których mamy za mało na co dzień tutaj muzyka zapachy tak wchodzimy do miejsca, które się ona troszczy tak no zdecydowanie wszystkie mechanizmy marketingowe działają w głównej mierze na dopieszczanie klienta prawda mężczyźni jednak tak bardzo nie cieszył się z tego, że dostaną gratis do zakupów, a kobieta jednak od razu poczuje się zaopiekowane, czyli gdzieś cały czas podświadomie szukamy tych aspektów, że będziemy trochę zaopiekowane i wracamy do tych miejsc, które nas zaopiekowały no właśnie to zaopiekują się sobą samym swoim czasami tak wtedy nie będą nas te ne takie mechanizmy marketingowe tak bardzo ruszać i z tej szansy nie będzie się wylewać to co być może nie powinno wracając jeszcze do tego co czasami kupujemy co trafia do szafy i leży w niej, bo boimy się to założyć właśnie boimy się z czego wynika to że, że właśnie to leży nie wyjmujemy tego jakby nie dajemy ujście tym emocjom, które nam wtedy towarzyszyły bardzo wiele blokad, które mamy w sobie wynikają z kultury w jakiej zostaliśmy wychowani jesteśmy wychowani, zwłaszcza w Polsce w przekonaniu, że nieważne jest to jak wygląda ważne co masz głowę to spowodowało, że zostaliśmy przerzuceni z 1 biegu na drugi bardzo często boimy się, że ktoś pomyśli, że dbamy o swój wygląd i odbieramy jako coś w ogóle negatywnego tak jak by jak ona uznać, że jeżeli dbamy o wygląd to prawdopodobnie nie mamy nic w głowie, a to nie tak działa, a to są 2 czynniki, które są ze sobą bardzo spójne, bo możemy komunikować dokładnie to co mamy w głowie tym jak wyglądamy, więc to tutaj jest bardzo częstym czynnikiem blokującym nas przed tym, żeby wyglądać tak jak chcemy jak czujemy i to coś nam tak naprawdę podoba takie stereotypowe myślenie tylko tylko ciuchy w głowie tylko zastanawiam myślę o tym jak wyglądać takie groźne dla Radomia no właśnie, kiedy tak naprawdę co się stało im, dlaczego w ogóle nam coś takiego wpojone, bo biorąc pod uwagę całokształt, jakby osobowości i całokształt osoby ważne jest też ważna jest wszystko tak jak starożytni Grecy już Rzymianie Dwali i umysł ciało to jest bardzo dobre pytanie, dlatego że sama nieraz nad tym zastanawiam mam wrażenie, że w Polsce ten problem pojawił się w czasach PRL-u, kiedy dostaną nic nie było dostępność, więc sobie to trochę rekompensowała liść my w ten sposób baliśmy się, ponieważ nie mieliśmy takiego dużego wachlarza możliwości komunikowania się przez swój wygląd to jest próbowaliśmy, jakby stłamsić w sobie tę potrzebę, bo o tym że, że jego wygląd nas nasz jest częścią naszej osobowości mówiono już od przynajmniej 100 lat w psychologii i tak naprawdę za granicą wszędzie zawsze jest bardzo duże zwracanie uwagi na to, żeby nie tylko wyglądać schludnie ale, żeby wyglądać reprezentatywne w jakiejś przestrzeni prawda nie chodzi o to, żeby zawsze być elegancko ale, żeby ten wygląd był reprezentujący nas, a my jednak zostaliśmy tak bardzo mocno stłoczeni w takie myślenie, że nie możemy na to zwracać uwagi ja się bardzo często spotykam zresztą bardzo wiele kobiet ma problem z tym, że będąc wychowany w ten sposób one boją się skonfrontować ze swoimi idealnym, bo jej idealne to też jest taki fajny konstrukt w naszej głowie, który mówi o naszych potrzebach słowo idealny został bardzo mocno wpatrzone przez mysie boimy w ogóle skomunikować z tymi idealnym statystyki drogowskaz w naszej głowie, który bardzo lubię wonna mówi, w którą stronę chcemy się rozwijać jak chcemy zmienić nasze życie większość ludzi, z którymi pracuje ma bardzo trudny bardzo dużą trudność, żeby powiedzieć jak chcieliby być masą tak mocno Tłoczenie myślenie, że ich wygląd nie ma absolutnie żadnego znaczenia, że jakakolwiek próba konfrontacji i odnalezienia tego, czego potrzebują życiowo w manifestacji wizerunkowej jest bardzo mocno blokowana to jest zawsze najtrudniejszy moment mojej pracy, żeby ich odblokować i pozwolić im skontaktować miał idealne mówi to namawiamy, żeby się nie bać i inspirować inspirować nie blokować się, bo nie ma nic złego w tym, że chcemy wyglądać tak jak chcemy wyglądać i to się nie kłóci z tym co dane w głowie lub czego nie mamy, bo skoro chcemy wyglądać taka nie inaczej to znaczy, że coś jednak mamy kilkuletnie, ale ładnie też ta te aspekty estetyczną wizerunkowe też jakoś myślę, że dobrze karmią naszą psychikę zdecydował, że to wpływa Ewa Jurczak psycholożka mody bardzo dziękuję za mówi również rozmowy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ROZMOWY SFEMINIZOWANE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA