łączymy się wraz z prof. Adamem leszczyńskim socjologiem historykiem oko Press oraz Uniwersytet SWPS dzień dobry dzień dobry państwu dziś kończy się Kongres pamięci narodowej impreza organizowana przez Instytut Pamięci Narodowej prof. Leszczyński się wybrał na tę imprezę co takiego na przede wszystkim jest to wielkie wydarzenie, które pokazuje jak wielki jak duża jest przemysł pamięci czy przemysł propagandy wy zorganizowany przez władzę w kręgu IPN oczywiście tego
Rozwiń »
przemysłu jest centrum, ale tam zwały dużo więcej instytucji i osób Quest tam wstępu kilkaset osób liczne panele dyskusyjne omówiono badania naukowe gazu najciekawszą zresztą częścią tego tego wydarzenia, a więc to miał być taki Kongres jak rozumiem założeniu, który wypracował nowe pomysły na to jak mówić Polkom Polakom w szczególności młodym o historii w sposób, który byłby dla nich atrakcyjny, a równocześnie by spełniał polityczne założenia władz, gdyż to nie wychodzi co półgębkiem przy znano w czasie właśnie na samym początku w pierwszych przemówieniach Kongresu także władza mówi o historii i młodzieży i to działa w albo raczej działa znacznie mniej, niżby chciała i to ciekawe, dlaczego nie działa oraz co rządzący chcieliby z tym zrobić, a skąd takie określenia przemysł czy niemożna mówić o kultywowaniu pamięci o przodkach o korzeniach popularyzację historii no ja mówię przemysł, ponieważ to jest bardzo niestety to jest formowanie pamięci tego zresztą nikt nie ukrywa na kongresie to znaczy tutaj chodzi o to, aby pamięć wyglądała tak jak tego chcą rządzący i do tego są zaprzęgi te duże wyspecjalizowane instytucje w tym ten, kto jest instytucją mniejszym stopniu badawczą większym stopniu ich no edukacyjno, jeżeli tego słowa edukacja w ogóle mogę nazwać użyć raczej formując, więc tam bardzo określona wizja przeszłości ta wizja służy rządzącym aktualnie rządzącym miesiąca w ogóle i jest to wizja taka martyrologii nacjonalistyczna i ich chodzi o to, żeby ci młodzi ludzie przychodzą do szkół czy w ogóle ma kontakt z ojczystą historią wychować w tym duchu do niej działa to znaczy działa tylko wobec niektórych i rządzący mają z tym problem tam była próba postawienia diagnozy po pierwsze, dlaczego tak działa po drugie, opartej na badaniach profesjonalnych jak nas na, a po drugie, zrobienia czegoś myślenia coś nowego wobec tych badaniach, bo to jest szczególnie interesująca część tej listy historii IPN zlecił badania właśnie zarówno wśród nauczycieli, jaki dzieci młodzieży uczniów szkół średnich mówiąc precyzyjniej no właśnie wyniki były co najmniej dziwna, jakbym powiedział ja myślę, że nie było dziwne dla nikogo, kto ma związek z młodzieżą dla szkła dla mnie jako nauczyciela akademickiego nie było na dziwne, że wszystkim pokazywały, że współczesna edukacja szkolna w Polsce historyczna w ogóle nie działa to znaczy, że tej historii szkole jest duża ona musi być bardzo dla uczona, ponieważ ten nie jest dla nauczycieli tylko głosy z pomysłu na to moim zdaniem w i ponieważ dzielnic kompletnie dziecko i tam różne groteskowe pomyłki wymieniany zresztą ludzie robili badania są masowe jednak taki kram się bardziej podobała po to, że dużej próbie badawczej 13 młodych ludzi to może być troszkę mniej troszkę więcej czy to jest pamięci 13 młodych ludzi stwierdziła, że pałac kultury to jest przykład odbudowy Warszawy, czyli od odbudowy zniszczeń wojennych no, więc to jest oczywiście w związku z dnia przed wojna ta także istniał przed wojną potem został odwołany to sumy i to i to Super brata statutowa, więc co pokazuje, że nie mają pojęcia o wojnie ani o tym co było po wojnie ani w ogóle w zasadzie no jest jakaś kompletna mgła i to odpowiedziała 13 w wybrała to w próbie reprezentatywnej z tego co pamiętam, a więc to jest, gdy tych tego rodzaju niewiedzy Ney z punktu widzenia władzy jest oczywiście problem jest w ogóle problem z punktu widzenia nas wszystkich, a z punktu widzenia władzy też jest to problem, ponieważ oni chcieliby swoją wizję historii w tym młodym ludziom wpajać nie ma jest i telewizji na czym budować, więc po prostu ona ona istnieje to znaczy tam nie ma takiego fundamentu, na którym na, które mogłaby się znaleźć ku systemu władzy czuwa na gniew frustracja się mówiło w kuluarach tak tak zdecydowanie zdecydowanie była wyczuwalna lustracja czy oprócz tego, że to jest bardzo duży bardzo duży jak powiedział przemysł zatrudniający setki osób z dużymi instytucjami prawdę tam 3 i to było widać na tym mający bardzo, że finansowanie naszych publicznych pieniędzy w tą jeszcze w dodatku w on czym on on po prostu nie funkcjonuje zacznie przynosić rezultaty znaj tam mecz był już próbowano do tego podchodzić na różne sposoby prezes IPN-u mówił o potrzebie edukacji w sposób, który w młodzieży odpowiada, czyli za pomocą gier komputerowych internetu jakiś takich interaktywnych technik no ale np. konserwatywni intelektualiści, którzy tam byli tacy np. prof. Krasnodębski występował, a czy jeszcze na to oni mówili, że raczej że, że trzeba młodzież Praga, że ten nie nauka historii musi być przyjemne, jeżeli jednak trochę powinni cierpieć młodzi ludzie Sęk w tym, że uczenie tego taki tradycyjny sposób i to bardzo dobrze widać tych badanych kompletnie nie działa i dają solidne są dobra wiadomość dla dla nas, że to słabo działa się dla ludzi, którzy mają uważają, że ten pomysł na pamięć zły MO władzy, które władza ma ten martyrologiczny nacjonalistycznych swoje szkodliwe dla dla demokracji tak myślę np. i ciesz się tak działa jeszcze działa bardzo słabo, a z drugiej strony jest oczywiście problem do wszystkich, bo myślę, że każdy z nas chciał, żeby jakaś wiedza historyczna minimalne minimalnym poziomie społeczeństwie polskim była, a to tam system badań wyszły gigantyczne brak może tutaj mamy do czynienia z jakimś takim może trochę ryzykowne, ale z trybun tak to ustawić zmianą pokoleniową w sensie to pytania dotyczące wojny rzecz jasna to była gigantycznie istotna sprawa dla współczesnej młodzieży naprawdę naprawdę naprawdę jest odległa historia dużo bardziej odległa niż dla np. wiekowych w z profesorów intelektualistów może to tutaj trochę chodzi, że młodzi nie bardzo wiedzą po co mają interesować się tą no przed stuletnie niemalże historię okej ale, żeby zrozumieć w ogóle politykę polską polskie życie publiczne, a jednak chcielibyśmy, żeby obywatele trochę rozumie i NATO trzeba wiedzieć, że była druga wojna światowa aktorskim walczył, o co chodziło o powstaniu warszawskim nam mówią w tym naprawy absolutnym elementarzem tam było takie np. w tym badaniu taki w taki proszą ludzi rozpoznawanie zdjęć to były takie sławne zdjęcia jak pancernik Schleswig-Holstein o oscylujące Westerplatte albo podpisanie porozumień sierpniowych podpisanie porozumień sierpniowych to to jest taki konieczne zdjęcie z Lechem Wałęsą jeśli zostały zostałem podpisuje długopisem o tym wielkim re czy podpisuje podpisuje porozumienia z władzą no i ona też było rozpoznawalne dla 20% uczniów czy odnawialne ówczesne czasy też kres Raja Lutnia Szanowni to jest po prostu to jest po prostu absolutna niewiedza i i jest natomiast co jest ciekawe i co jest smutne, że jeżeli ludzie ludzie coś też wyszło w tych badaniach, że ludzie coś wiedzą albo pytaj się coś wiedzą o tej części, że wydaje mi się coś wiedzą to są bardzo często nacjonalistyczne klisze to znaczy, że jeżeli w ogóle i ten układ pamięci tak tam pyta np. postaci, które jesteśmy dumni z mordercami prawda aż takie wnętrza układ pamięci bardzo bliski temu co chciała, jeżeli w ogóle coś tam jest to jest raczej bliskie temu co chciała widzieć władza tak interpretuje te badania, ale z drugiej strony to jest ciekawe, bo kiedyś spojrzy na internet i popularność różnego rodzaju kanałów na YouTubie też podcastów historycznych no to one są mocno oglądane, chociaż bardziej faktyczne znane są też nazwałabym sensacji żyjący historię czy różnego rodzaju książki lepszej czy gorszej jakości no są popularne również więc, gdzie średnio w rozumieniu działa pytano źródła, z których ludzie się uczą i to zarówno dotyczyło osób dorosłych jak i nauczycieli tam pod pana jako osobna grupa, a oraz uczniów uczennic dotyczące, skąd po prostu dowiadują się o przyszłości na książki i historyczne to jest dziś absolutna nisza z perspektywy zmówić całości społeczeństwa tak wyszło z tych badań, jeżeli chodzi o uczniów na to jest głównie nie zmieniają internet internet Gryko, która zdaje się ile to wszystko przypomina w tej chwili przy czym w internecie np. jeżeli korzystały z internetu nie są w stanie podać stron, na które zaglądają, a tylko nasz zmieniają U2 jako generalną stronę dane na YouTubie są bardzo różne rzeczy bardzo różne firmy jedne są nic niewarte inne są coś warte, a i to jest kompletna mieszanka wszystko wskazuje na to że, że młodzi ludzie coś tam się tego dowiodę, ale to są rzeczy się nic nie układają, a często są nieprawdziwe im i efektem jest zup zupełna taka Kasza pożycza tak świadomości historycznej co nie przeszkadza co jest bardzo ciekawe pewnie trochę śmieszne wielu Polakom uważać hipster interesują się doskonale znają na jakich zapytać naprawdę co jednak wiedzą co zrobić tak bardzo podstawowy test wychodzi, że nie przesada, czyli to raczej takie 10 faktów, czego nie wiedziałeś o tego typu rzeczy niż taka bardziej uporządkowana wiedza albo np. ale tam jest więcej problemów to znaczy przez kim ten pokazuje, że jest kompletnie nieefektywne nauczanie szkolne w takiej postaci, jaki jest jak i analiz, jakie mamy i że ona jest, że w ogóle nie działa to znaczy że, że nie to serwuje jako rodzic zresztą NATO potwierdza doskonale moją intuicję dzieci, które są w tej chwili jedno w szkole średniej, a drugie w szkoły podstawowej i dla nich nauka historii jest oceanem Mekki absolutnej frustracji ani mimo moich wysiłków, ale też trzeba nas uczono jako taki zestaw faktów, które się są zawieszone w próżni nie łączą się Zniczem, a dat do kucia i no no to jest to jest katorga to jest jak te właśnie nie wiadomo nie wiadomo co się tym zajmować on ani tego nie rozumieją i muszę wykonywać różne w zasadzie robić to samo w dużym stopniu na miarę moich skromnych możliwość MO jak może mieć konsekwencje głębsze, bo to jak mówił z 1 strony dla osób, które są niechętne obecnej władzy jest to satysfakcjonujące, że ten model nie działa czy też wkładanie tej wersji historii do głów nie działa, ale z drugiej właśnie stronę, kiedy nie ma tej wiedzy historycznej na to gdzieś ta nie był Obywatelską ość rozumienie współczesności, że to się wszystko rozjeżdża jak w zasadzie można przeciwdziałać im bardziej iść w stronę tych gier komputerowych TikToka skracania nie kłócę Enia się z rzeczywistością czy czy co nas rzeczywistością nie można się kłócić, ponieważ nie wygra tak to był zresztą takie głosy na po prostu dziewiętnastowieczny schemat nauczania czegokolwiek, ale też schemat wszystkim nauczania historii nas interesuje najbardziej on orzeczenie nie działa znaczącym czuć się, bo ludzie niczego nie uczą w ten sposób UE i i nie ma co nad nim płakać że, że młodym nie chce siedzieć nad podręcznikiem skuwać kolejnych ciągów tak prawda królów innych taki to nie wróci po prostu ten pociąg odjechał i Goś nie będzie, więc tam były takie głosy na kongresie konserwatystów jak przystało na konserwatystów życia młodych po prostu zakończą naukę no ale to jest oczywiście pomysł nierealistyczny pokazuje, że ta władza nic w tej sferze nie wymyśli raczej nowego on, czyli jakąś diagnozę postawił, ale nie myśl ME, więc trzeba robić bardziej atrakcyjny ludzie z IPN-u to rozumieją i przystosowany do realiów nawet nowoczesności prawda z czasów, których darzyłem ludzie z panem wydają się rozumieć no oczywiście pytanie o treści, które w ten sposób będą przekazywane tam jest np. z tych badań np. wyszło, że przytłaczająca większość Polaków Polek w tym większa jeszcze większa część odsetek nauczycieli historii to jest klucz ciekawe uważa, że Polacy powszechnie ratowali Żydów w czasie wojny i zrobili tyle mogli prawda, że generalnie ratusz właśnie tam powszechnie głoszenie tak, że że, że raczej ratowali czy przede wszystkim ratowaniu szansy to jest oczywiście w świetle danych naukowych nieprawda i ale to jest coś trzeba bardzo chciał powiedzieć Polkom Polakom bardzo się po ich konto lekką władza nam, więc ryzyka oczywiście takie nie przesadnie wysokie oczywiście, iż moim zdaniem też nie potrafią tego zrobić sam, że władza będzie używała nowoczesnych metod, żeby mówić o tym co jest dla niej skutecznie mówić o tym co jest dla nich ważne, ale wydaje się, że ich na to, że zeznanie za trudne, że są zbyt przywiązani jednak ktoś do takiego kanonu prawda starego, które jest już nie nieużyteczne i że oni potrafiąc zrozumieć, że ten problem istnieje, ale nieprzesadnie są w stanie z tym co jest też strona konserwatywna, a strona w podziałem progresywne otwarte, które chciały opowiadać historie również historie kobiet równouprawnienia społeczną nie tylko wojenną wszystkie rzeczy, których myślę mogę powiedzieć nam zależy no też nie ma narzędzi, żeby to powiedzieć to są te same wyzwania, ale narzędzia ma państwo, więc dopóki przelana powiedzmy demokratyczne nie ma, a nie wygra wyborów to to jest sprawa jest naukowcy naukowczyni mogą robić swoje badania, ale na tym koniec, jeżeli chodzi o szkołę to szkoła programy są kontrolowane są instytucją kontrolowaną przez rządzących, a więc to jest oczywiście wyzwanie i jedna z licznych wezwań dla nowej władzy i w jaki sposób mówić o przyszłości Polski, żeby nie oddawać jej anty Demokratom to znaczy ludziom którzy, którzy chcieliby chcę te, dla których demokracja przeciwniczek na, a i, a i to jest wyzwanie, którym się trzeba zastanowić im warto mieć program NATO przygotowany w momencie, w którym trzeba będzie wprowadzić w życie prof. Adam Leszczyński oko Press Uniwersytet SWPS dziękuję serdecznie za rozmowę siódma 57 za chwilę będą informacje, a po informacjach porozmawiamy o chipach, czyli od tych opór przewodnika, czyli tych urządzeniach elektronicznych, które pozwalają właśnie całej elektronice funkcjonować jak wiemy były zawirowania w ostatnim czasie na rynku także półprzewodników Europa chciałaby być w tej sprawie najlepsze możliwe samowystarczalna
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA
-
15:42 W studio: Dominik Kuc , Patrycja Krzesińska
-
14:10 W studio: dr Paula Wiśniewska
-
-
18:11 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
12:44 W studio: prof. Aleksandra Rogowska
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
23.09.2023 07:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend08:45 W studio: Agnieszka Holland
-
-
23.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend18:11 W studio: dr hab. Elżbieta Korolczuk
-
23.09.2023 08:59 Tak rośnie jedzenie01:08:20 TYLKO W INTERNECIE
-
23.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:44 W studio: prof. Aleksandra Rogowska
-
23.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend10:38 W studio: prof. Michał Bilewicz
-
-
-
23.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:10 W studio: dr Paula Wiśniewska
-
23.09.2023 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend15:42 W studio: Dominik Kuc , Patrycja Krzesińska
-
23.09.2023 11:00 Godzina Filozofów44:06 W studio: Michał Okoński
-
23.09.2023 10:40 Młoda Polska14:55 W studio: prof. Maciej Kisilowski
-
23.09.2023 10:00 Młoda Polska25:42 W studio: Paulina Hennig-Kloska
-
23.09.2023 12:00 Magazyn filozofa - Tomasz Stawiszyński36:18 W studio: Jakub Belina-Brzozowski
-
-
-
23.09.2023 16:10 Kampania w TOKu19:52 W studio: Adam Traczyk , Tomasz Żółciak
-
-
23.09.2023 15:40 Twój Problem - Moja Sprawa15:40 W studio: Joanna Talewicz
-
23.09.2023 16:00 Kampania w TOKu06:07 W studio: Grzegorz Kozieł
-
23.09.2023 15:20 Twój Problem - Moja Sprawa15:18 W studio: dr Tomasz Musiuk
-
-
-
-
23.09.2023 20:00 Między Słowami36:39 W studio: Edyta Chrzanowska , Jacek Chrzanowski
-
23.09.2023 21:00 Weekend Radia TOK FM52:22 W studio: Dorota Metera , Justyna Zwolińska
-
23.09.2023 22:00 Weekend Radia TOK FM52:25 W studio: Monika Stasiak , Sylwia Szczutkowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL