REKLAMA

Regulamin zmieniony, dyrektor odwołany. Co dalej z Festiwalem Polskich Filmów Fabularnych

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2023-04-15 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
26:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
CNK Renata czarnkowska listą jest teraz z nami czy Renato dzień dobry dzień dobry Renata jest również prezeską stowarzyszenia kobiety filmu na nas składało nam się sporo takich tematów, o których chciałabym z tobą porozmawiać przyjrzymy się w tej naszej rozmowie dzisiejszej środowisku filmowemu polskiemu, ale może i nie tylko, ale chciałbym zacząć od sprawy, które już w zasadzie nie chciałabym musieć rozmawiać, ale okazuje się, że nic na tym polu się nie zmienia co Rozwiń » kilka lat historia się powtarza, chociaż mam wrażenie w różnych wariantach festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni no wiadomo najważniejsza impreza jeśli chodzi o polską kinematografię filmy, które tam się pojawiają zdobywają nagrody później zdobywają widzów w kinach i stąd te zakusy na decydowanie o tym kto te firmy do, które filmy dostąpią tego gdyńskiego ze szczytu jest oczywiście zawsze bardzo mocne naj przez ostatnie lata dyrektorem artystycznym tego festiwalu był znany również państwo z naszej anteny anteny Radia TOK katem filmoznawca Tomasz Kolankiewicz, ale okazało się, że mimo trwającego do września kontraktu został on z tego stanowiska odwołany z byle co teraz rozumiem, że Rze, że machina znowu rusza ruszają dyskusje kuluarowe oficjalne no znowu stoimy w punkcie wyjścia jest jasno się powtarza niestety tak muszę przyznać, że jest bardzo smutno, bo ta sytuacja pokazuje, że nawet profesjonalizm zaangażowanie umiejętności świeca i umiejętność łączenia gustów, ale przede wszystkim te niezależność artystyczna nie wystarczą, a żeby móc robić rzeczy dobre dobre dla całej branży jest dobre dla środowiska dobre dla polskiego misji, bo to co zrobił Tomasz Kolankiewicz przez ostatnie tak naprawdę 2 lata, bo 3 przy 1 subwencji była taką edycją troszkę pandemiczną no w latach grozi nową tanie pełno niepełną, ale już dawała nadzieję natomiast te 2 normalne pełne edycję BRE przyniosły ten festiwal na zupełnie inne tory NATO europejskie i naprawdę należy się Tomkowi ogromne podziękowanie no niestety w ogóle efekt Tomek jego dyrekcja resort na festiwalu to był efekt porozumienia środowiskowego, a właśnie trzeba to jest najważniejsze tutaj jak tak czy zaczęła wszystko Gildia reżyserów Gdyni i później udało się wypracować porozumienie środowiskowe, które uformowało regulamin zasady konkursu na dyrektora pozostałych konkursów i wydawało się, że wszystko idzie dobrą stronę niestety dowiedzieliśmy się z tym członkinią rady programowej festiwalu polskich filmów fabularnych w skład, której wchodzą laureaci srebrnych i złotych Lwów w Gdyni, więc środowisko zacne nie ma tu o sobie, ale rzeczywiście tak jest i do tej pory ta rada właśnie nazbierało się po to, żeby opiniować by zmiany jakiekolwiek teraz dowiedzieliśmy się post faktu, że komitet organizacyjny, którego skład kolei wchodzą płatnicy i organizatorzy festiwalu, którzy przeznaczają środki na ten festiwal dodajmy nie swoje środki to jest powierzona misja powierzona im się dowiedzieliśmy się, że bez żadnych konsultacji został zmieniony regulamin, a został odwołany dyrektor przed czasem, czyli Tomasz Kolankiewicz, bo jego kadencja się kończyła we wrześniu został odwołany kilka tygodni temu, a i to bardzo smutne naprawdę, bo nie rozumiem celu nie jest mi bardzo smutno, bo nie pojmuje po co to robić po co pokazywać, że nasze władze, iż nie chyba tylko po, że ma się władzę i tutaj głos środowiska i twórców, którzy władzy nie mają, ale mają talent dzięki nim istnieje polskie kino i podejmowanie decyzji poza ich plecami wbrew woli nie umiem tego zrozumieć nie umiem i trudno jest smuta, bo minęło zaledwie kilka lat od poprzedniego właśnie wyboru dyrektora ja mam wrażenie, że się cofnęliśmy kilka dekad sposobie komunikacji w sposobie narzucania woli w sposobie aż o braku w braku dialogu i jeszcze chciałam tylko powiedzieć czy to ze strony komitetu organizacyjnego do komisji konkursowej zostało wytypowanych nie wybrany wytypowanych 4 mężczyzn nie ma tam ani 1 kobiety abstrahując od od samej postaci Tomasza Lenkiewicza tego co one dzienne z festiwalem zrobił en, ale chciałabym jeszcze no zastanowić się, jaka będzie przyszłość tegorocznego festiwalu, bo czasu jednak na przygotowanie pod nowymi rządami będzie bardzo mało bardzo mało zostało to tak słusznie powiedziałaś o posiedzenie rady programowej zostało zwołane w ostatniej chwili to są procedury, których się trzymam nie możemy się sami zwołać w tej sprawie, a to po pierwsze, zostało zwołane w kilka godzin po czasie świątecznym, czyli pierwszy poświąteczny wtorek, gdzie wielu twórców, a to rodzice to to osoby, które mieszkają poza Warszawą nie mogło się na niej stawić, więc cło to też jest bardzo zastanawiając się mówi środowisku o tym czy to jest jakaś znaczy gorący temat Acta rozmawiamy o tym i to począwszy od młodych młodych twórców skończywszy na autorytetach branży nikt nie rozchodzi się tak znaczy rozumiem rozdać rozumiemy, ale się dziwimy, a ponieważ długo trwała taka taki dosyć autorytarny sposób zarządzania produkcją filmową i organizacjami filmowymi, ale się to się szczęśliwie skończyło, a wydawało nam się, że nigdy już nie wróci, a ten właśnie brak dialogu i stawianie nas przed faktami dokonanymi no niestety czy jakby te nadzieje niszczy hal na pewno w sposób poważny podważa, bo chciałabym naprawdę chciałabym się dopatrzyć jakiegokolwiek sensu w tym co się wydarza i co, o czym słyszymy, iż w tym co próbujemy ratować no ale ale nie znajduje naprawdę nie widzę żadnego coś działało coś co w co przyniosło wymierny efekt coś co dało dużo radości twórca też to jest nagle w sposób w sposób taki autorytarny właśnie zostaje zostaje przekreślone jakiś mówiłam wcześniej rozumie, że komitet organizacyjny zasiadają płatnicy, a przedstawiciele płatnicy są to są przedstawiciele mediów organizacji filmowych organizatorzy, którzy zdalnych będzie największe pieniądze na festiwal, ale pieniądze to nie znaczy władza absolutna to nie znaczy narzucanie woli to nie znaczy a jakby dyktowanie środowisku przecież dojrzałych mądrych ludzi decyzji, które mogą działać negatywnie, które mogą przynieść tylko wyłącznie moim zdaniem cofnięcie się w rozwoju festiwalu i tego naszego święta kilka dekad informacji Radia TOK FM wracamy tuż po nich przypominam, że z nami jest producentka Renata czarnkowska listą, która jest również prezeską stowarzyszenia kobiety filmu wracamy już po informacjach Radia TOK FM magazyn filmowy magazyny filmowe trwa z nami jest wciąż producentka Renata czarnkowska listą prezeska stowarzyszenia kobiety filmu zacząłem dzisiaj magazyn filmowy od festiwalu Cannes później rozmawiałyśmy o festiwalu filmowym w Gdyni, ale chciałabym teraz trochę do tego festiwalu w Cannes się odnieść 6 reżyserek na 19 filmów w tym roku w konkursie głównym gdzieś chciałabym dodać co umyka trochę w tych medialnych przekazał, że od tego roku prezydentką festiwalu jest i Reece no Bloch, a dyrektorem programowym oczywiście pozostaje Thierry Fremaux i nowe i tak się zastanawiałam czy to znaczy, że coś powoli rusza się w tym skostniałym filmowym środowisku, mimo że no gdzieś to wszystko chyba strasznie zardzewiałe rusza się bardzo powoli ich no niestety wydaje mi się, że po pandemiczny czas to czas regresu miałem takie wrażenie też, obserwując co się dzieje na festiwalu wszyscy pamiętamy te to sport powołanie inicjatywy 50502020, a właśnie ogłoszone na na schodach festiwalu Cannes z dumą dodam, że byłyśmy te nasze nasza wtedy jeszcze inicjatywa, a teraz możemy mówić o stowarzyszeniu była pierwszym krajowym znaczy wprowadziła festiwal w Gdyni jako pierwszy krajowy film Festival do tej inicjatywy, a 5050 i cały czas jesteśmy z tego rozliczani inne, a także kierownictwo festiwalu i wtedy wydawało się, że teraz już tylko będzie powoli powoli powoli podwyższane ten, a UE będzie po prostu liczba kobiet większa i żyli i wśród menadżerów festiwali twórca i twórczym i tak Dan no niestety były 2 edycje festiwalu edycję odnotowaliśmy wszyscy, że to niestety się nie będzie takie proste, że pewne decyzje związane z ilością twórczyń wszy konkursie i z rozkładem żyli jak byśmy się troszeczkę cofali ale, ale to co przeczytałam na temat tegorocznego festiwalu jak mówi śledzę inicjatywę 5050 z radością od pani nasze nasze nasze koleżanki film łowczyni europejskie światowe odnotowują to te jako jako progres regres i to jest to jest chce my taka krzepiąca wiadomość, ale generalnie rzecz biorąc pandemia we wszystkich nie tylko w sferze ekonomicznej także moralnej społecznej, bo jednak spowodowała pewien regres i też się też może nie wiem twórczynie, ale też wszyscy my byliśmy nieco ba jesteśmy nieco bardziej ostrożni nieco Barci zachowawczy w pewnych decyzjach co ja oczywiście w sposób oczywisty i w pierwszej kolejności dotyka kobiet i tak też siedzieli i w Polsce i i w Europie to tę edycję niektórych festiwali inne pokazywały, że w światowych klasę pokazywały, że tak się dzieje, ale ta wiadomość jest skrzypią jak ja jako tym myślisz co ciekawe w ogóle mówi to znaczy, że w czasach kryzysu jesteśmy co bardziej konserwatywnie konserwatywne decyzja to znaczy, że nie wie może trzeba znaleźć jakiś lepszy zawód bardziej stabilne niż niższy niż robienie filmów właśnie nie mówię tylko o tym że, ponieważ tak bardzo świat chciał wrócić do życia i życie artystyczne też bardzo chciał wrócić do świata w związku z tym podejmowało się dosyć szybkie działanie takie, a które trochę niwelowały albo nie odtwarzał modeli sprzed pandemii to znaczy chociażby skład tych tego co co w przytaczanym wcześniej, że do grona członków komisji konkursowej powołaną przez powołaną przez komitet organizacyjny powołał 4 mężczyzn nie widzi w tym nic nienaturalnego na i były oczywiście będę śmiała kiedy, kiedy zawsze Europie, kiedy słyszę, że nie płaci jakoś liczy na to ja myślę że, że jest tyle wspaniałych filmów, które równie dobrze mogły pełnić rolę, że proszę o jakości mówi tylko o braku wrażliwości w tym przypadku społecznej przede wszystkim no to to nie jest w tym rzecz, że Rze, że a, że np. kobiet kobiety stały się mniej odważne w swoich żądaniach nie, a to w swoich żądaniach tak dobrze powiedziałam w swoich żądaniach czy chęci, jakby zrównania swoich szans nie to nie o to chodzi tylko decyzje, które zapadają często, a jak mówię dosyć autorytarnie czym szybko i powierzchowną autorytarnie, jakby przestał uwzględniać wypracowane wcześniej wypracowane wcześniej wzory wypracowane wcześniej taką umowę społeczną, a chęć pracy na rzecz równouprawnienia pracy na rzecz równego dostępu do środków finansowych itp itd także wydaje mi się, że ja tutaj obserwuje jeszcze pandemia przyniosła coś strasznego, a wiele rzeczy no i oczy w tych, o których rozmawiamy na co dzień nie chcę przytaczać natomiast przyniosła po pandemiczny czas przyniósł wysyp nawrót przemocy i takich za zachowań mobbingowych przemocowych na planach i nie ma znaczenia czy to jest telewizja czy to jest streaming czy to jest produkcja filmowa artystyczna autorska niestety tak się dzieje Ano widzieć to w ogóle wspaniale, że poruszyła ten temat, bo to jest to co chciałam, gdzie zapytać kolejna kwestia nie tak dawno temu odbyła się konferencja warszawskiej Akademii teatralnej na temat zmian w edukacji w artykule Szydło i to tak bardzo mnie to zainteresowało również tej przemocy edukacji artystycznej dużo na dużo rozmawialiśmy dużo dużo rozmawialiśmy również w magazynie filmowym w innych audycjach Radia TOK FM no i tak nareszcie rozmawiamy o tym, że instytucja kulturalna to nie jest kościół na czele tego kościoła to jakiś nieprzewidywalny opresyjny kapłan, bo rozmowy są tylko pytanie właśnie czy czy coś się zmienia wydaje mi się że, że to już rozmawiamy o tym się mówi w porównaniu do momentu, kiedy zaczęłyśmy naszą pracę jako Stowarzyszenie, a pracę na rzecz równouprawnienia i przeciwdziałania dyskryminacji przemocy i mobbingowi wydaje mi się że, że postęp nastąpił ja przypomnę że, że jako kobiety się przygotowałyśmy taki kodeks dobrych praktyk i etyki dobrych praktyk branży filmowej, który mogę powiedzieć działa dostajemy Air organizujemy organizujemy szkolenia, ale też bardzo fajny feedback ze strony producent kach, które także, że jednak proszę o wpisanie pewnych rzeczy pomysł dałyśmy zrobiłyśmy ciężka była praca natomiast pozostaje bez żadnych warunków oddane, że każdy może zaczerpnąć z tego jak wiedzę czy sposób zapisów w umowie bardzo różne rzecz w każdym razie no to było takie w ten ten taki zwrotna, która do nas dotarła budowa natomiast tak jak mówi mówi cały czas regresie, bo mogą odczuwam i pewnie nie tylko pandemia, ale to że, że generalnie w Polsce rządzą a jakby władza przeszła w ręce fanów i kobiece, jakby wzorce czy kobieca wrażliwość została schowana mówię tutaj okresie rządzącej oczywiście, a gdzieś tam się po chowała, gdy to, a wydaje mi się, że to już są znaki oznaką tego, że głód trudniej nam jest walczyć o to, o czym, o co jest ideą naszego stowarzyszenia, ale w jest jeszcze wydaje mi się też Pekao takie pozwolenie na to, żeby zawody filmowe tylko w zawodach filmowych, a napracowali wszyscy, a że życie tak otwarte natomiast ja wydaję się oprócz, jakby talentu artyzmu jednak pewne umiejętności międzyludzkie są też konieczne powinny być sprawdzane kontrolowane przez ludzi, którzy decydują o o przyznanie środków o przyznawaniu środków dla konkretnych ludzi, a to powinno w jaki sposób być kontrolowane i pierwszym krokiem był właśnie, a właśnie ten kodeks tam są testy, które można, które można samemu sobie zrobić sprawdzić czy doświadczamy przemocy stop w pracy na planie filmowym czy tak się nie idzie i ale niestety dzieje się często z tych kosztów, których wcześniej mówiłam i mam nadzieję że, że wrócimy do tego do początku znaczy przedstawimy naszą pracę znowu na nowym na ten wektor na tory, które o, które powodują to, że możemy się jako kobiety czuć pracy bezpieczne 2, że też i po to, można to można edukować to można wytłumaczyć jednak jakąś wrażliwość czy nie tylko wrażliwość umiejętność bycia w zespole bez tych takich skłonności przemocowych autorytarnych czy, że taki taki model pracy można można wypracować bardzo bym tego chciała, ale wydaje mi się, że jest właśnie teraz trudny moment proszę państwa nowe będziemy do dotyk skóry jeszcze wracać na koniec chciałam tylko dodać jedno takie zdanie, dlaczego my w ogóle o tym mówimy, dlaczego ciągle pytam o ten udział też kobiety w w rynku MEW filmowym i 1 jeszcze ciekawa statystyka na koniec akurat związana właśnie jeszcze bez festiwalem w kanale w Polsce jak patrzę na te raporty polskie to one wyglądają bardzo podobnie, że średnia wieku reżyserów w akurat w tym kamieńskim oficjalnym konkursie wynosi 65 lat reżyserów reżyserek 48 lat też jak patrzymy na statystyki w szkołach w szkołach filmowych to one też bardzo wyrównały jest tyle samo kobiet co mężczyzna na niemalże wszystkie oczywiście nieliczne ich tutaj nie w każdym roku to tych rzeczywiście zrozumiał, że PiS, ale gdzieś tam się wyrównują te proporcje płci, a jednak uważam, że to jest o tyle ważne nie tylko dla filmowców filmowcem, ale to jest ważne dla nas dla widzów i widzę, którzy oglądają po prostu później te firmy w kinach, bo no, bo jedno ma wpływ na na drugie oczywiście patrzę na ten rynek francuski gdzie, gdzie bardzo wyraźne od kilku lat jest głos właśnie młodych reżyserek i mieliśmy rzut, lecz kurna tytani zdarzyło się Odry dywany z nagrodą w Wenecji list od Sant numer też też Wenecja będzie jak główne i emisji to są bardzo ciekawe kobiece głosy, których no bez bez bez jakiegoś bez parytetu bez dbania o ten głos kobiecy po prostu nie było dlatego to jest ważne dla nas bardzo ważne to się zaczyna w momencie składania projektu do polskiego Instytutu sztuki filmowej i jeżeli wśród liderów komisji, które decydują o przyznaniu środków czy tak naprawdę warunków nie tylko do tworzenia, ale plaży do życia dla dla, bo to jest praca kobiet mimo czyn, a jeżeli nie ma równego norm wśród liderów, bo to jest ostateczny ostateczny ostatecznie na komisja przyznająca środki, jeżeli nie ma parytetu to jest naprawdę przekładane na to, że mniej kobiet dostaje dofinansowanie co znaczy rok, że robią mniej filmów muszą nie mają środków do życia często myślał o wycofaniu się zawodu itd. tak dalej to się na ten ca to jest to jest z de ja jestem dosyć radykalna miał uważam, że powinny nastąpić moment wyrównania to znaczy to, że kiedyś było najpierw walczyliśmy o 30% oraz 50% nazwisk znakomitych nagrodzonych filmów czy producentek nam nie brakuje wśród kobiet napraw, a wśród filmów czy te i tego tutaj o jakości znowu będę w rozeszły się każdemu którzy, który używa tego argumentu w twarz natomiast natomiast powinna stanowić taki moment być może pewnego przegięcia ja np. wśród wielkich sukcesów, bo to hossa SA same osoby ze szkoły filmowej w Łodzi nam odpowiedział, że to też to co robimy Jerzy nastąpiło takie przegięcie kiedy, kiedy na reżyserię w Łodzi zostały same kobiety no i tam oczywiście żarciki że, że nie ma parytetu nie ma nie ma parytetu parytet powinny przez pewien czas zostali wektor trochę pójść zdecydowanie 1 stronę, żeby naprawdę dodać sił, żeby wyrównać szansę, żeby że, żeby to, żeby kobiety poczuły się z pewnym Jan ostatnim spotkaniu kobiet filmu, która się odbyło 2 dni temu usłyszałam rzecz, która mnie zmroziła, że nadal w szkołach filmowych mówi się studentką różnych kierunków, że nie dadzą rady, że film to jest taki to praca w filmie to jest teraz usłyszał 2 dni temu funkcja rozumiem ludzi, którzy wygłaszają kwestie ponieważ, jeżeli ktoś rzeczywiście ma trudniej, czyli musi wychować dzieci musi pełnić różne dodatkowe, a dodatkowe zajęcia funkcję itd. to osoby powinny dostać większe wsparcie, dlaczego mają wygląd pani podcinanie skrzydeł ani na samym początku i to tak na początku na początku swojej drogi i to jest dla mnie przerażające troszeczkę ja chciałbym żyć optymistyczny, ale jeżeli pozwoli ostatnie 3 zdanie coś optymistycznego, ale co mam się udało naszego ostatniego na nas rozmowy bardzo wiele udało się zrobić to jest właśnie siła kobiet to jest wielka wiara w człowieczeństwo wrażliwości i równość między wy po życiu społecznym rodzinnymi tak dali Otóż od to nie tylko kodeksy wykonałyśmy jako kobiety filmu wspaniałą wydaje mi się pracę na rzecz UE uchodźców i traktowanie ich na granicy polsko białoruskiej o nawiązały my zaraz po wybuchu wojny, a zaraz po wybuchu wojny i wspierałyśmy zorganizowałyśmy 8marca spotkanie z twórczynią ami ukraińskimi filmowcy nie miał do tej pory nam mówią, nawet jeżeli nie znalazły pracy to było dla nich taki kopa psychicznego, że są osoby które, które są z nimi, które rozumiały sytuację jako właśnie filmowcy cięć i no i tej to jeszcze raz powtórzę, że może trudniej jest, chociaż jak mówię wykwit jednak trudniej jest po prostu zachowywać w sposób nieograniczony w wybuchu swojego ego w pracy na planach filmowych w tym kodeks bardzo dużo dał, więc chciałabym pozytywnie zakończyć pojawią się też wszystko odrodzi i tak jak pokazuje festiwal skan Rze, że inny, że zostaniemy dostrzeżone i traktowane w sposób równy Renato bardzo dziękuję producentka Renata czarnkowska listą prezeska stowarzyszenia kobiet filmu była dzisiaj z nami dziękuję bardzo, jak i dziękuję bardzo, wszystkim jest jak państwo również dziękuję za ostatnią godzinę za cały dzisiejszy magazyn filmowy do zobaczenia zapraszam na kolejny za tydzień w sobotę o godzinie dziesiątej Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA