przy mikrofonie Małgorzata Połczyńska naszymi gośćmi są teraz Joanna Wiśniewska filozofka tłumaczka przysięgła weganką stanowiska Kongresu kobiet, która współtworzyła radę konsultacyjną do spraw zwierząt ogólnopolskiego strajku kobiet dobry wieczór dobry wieczór i Michał Stefański historyk literatury wydawcę i tłumacz, który też przetłumaczył książkę, o której będziemy rozmawiać zaraz powiem tytuł dobry wieczór dobry wieczór, a książkę to polityka
Rozwiń »
seksualna mięsa feministyczną wegetariańska teoria krytyczna książka, którą napisała Karol Adams i ta książka ta w Polskim tłumaczeniu ukazała się nakładem wydawnictwa oficyna 21 natomiast sama pozycja nie jest nowa, bo po raz pierwszy wydana została w 1990 roku i jest uznawana jak można przeczytać zresztą na okładce za jeden z najważniejszych tekstów założycielskich nowoczesnego feminizmu aktywizmu i badań spod znaku Animal Stawisk została też okrzyknięta biblią DGA ale zanim przejdziemy do samej książki to chciałam zapytać kim właściwie jest autorka Karol Adams ona myśliwskim nazywa się aktywistką to trzeba bardzo unika bardzo unika nazywania się padaczką czy czy akademicką rzeczywiście, że ona jest bardzo bardzo zagłębi ono aktywizm i ta książka też wyraz aktywizmu działalności wieloletnich czy ten wysłał sam pomysł książki zrodził się jakoś na początku lat siedemdziesiątych ona poczyniła pierwsze informacje że, gdyby obserwacja, że związek między jedzeniem mięsa męskością męską dominację i zaczęła drążyć temat siedziałem nad tym tematem kilkanaście lat i jednocześnie skończyła teologię to jest troszkę warto podkreślić to natomiast wykuty książki odbija żona pastora osoba bardzo religijna słowem taki zestaw cech, które jak, gdyby nie pasowałby w ogóle do tej tematyki i do zagadnień poruszanych w poruszonych w tej książce, ale skoro ta książka tłumaczy biały heteroseksualny mężczyzna to dlaczego aktorka miałaby być teatrolożka z żoną pastorami we wszystko się może zgadzać w jej historii najpierw były prawa kobieta potem były prawa zwierząt co sprawiłoby w książce jest opisane ten moment, kiedy to pojawiło się w niej myśl zakiełkowała że, że coś jest nie tak, jeżeli chodzi o takie podejście właśnie do zwierzątka to był to był proces na to jest ta książka poprzedzona paradą występami jeden z nich opisuje to bardzo dokładnie ona rzeczywiście zajmowała się prawami kobiet Chemik, lecz Parma występami tylko jeszcze skoro już opadła palono wstęp panie, dlatego że że wydawca jej wydawca amerykańskiej pozwala jej dopisywać kolejne części jak gdyby do tej głównej teorii do tego do tych do tego głównego z zębu, w którym niestety ona za każdym razem pisze że, że sprawa wciąż aktualna dotyczy to polityk polityka seksualna mięsa jest uprawiana pił ciągle rządzi publiczny dyskurs tak naprawdę ona niestety zgłoszona przytacza kolejne dowody, czyli jest to czy są rządy Reagana w ostatnim czy czy wcześniejsze w ostatnim wydaniu akurat jest tłumaczenie bardzo wytłumaczenie tak piętnastego roku, ale ostatnie wydanie bodaj z 2020 i emisje dodatkowo posłowie poświęcony rządom Trumpa, kiedy polityka seksualna jest znów się nasiliła tak wczoraj czytałam też bardzo w ogóle kogo lektura lektura tych wszystkich Stanów, które pisała autorka swoje książki i widać w nich jest wyraźnie pewną ewolucję, bo na to jakby dopowiada z 1 strony mówi, że to jest ciągle aktualna, a z drugiej strony np. które łączy dystansuje się do użytego przez siebie nawet w tytule słowa wegetarianizm to jest pewnie taka jedna z rzeczy, które gdzie jest gdzie rzeczywiście ewoluowały przez te lata, chociaż też jak czytałam książkę miałem poczucie że, że mimo wszystko może oczywiście te słowa się tam pojawia jak gdyby tym głównym wątkiem jest mięso to to jednak również te akcenty dotyczące wykorzystywania zwierząt w kontekście właśnie produktów mlecznych choćby są i jak najbardziej jest, więc to też ma być też trochę broni, ale jeszcze chciałam wrócić do tej historii, która sprawiła że, że Karol Adam zaczęła inaczej patrzeć na kwestie zwierząt takich jak powiedział to był proces dotyczy ona była bardzo zaangażowane feminizm i wydawały się, że to niema żadnego związku z jedzeniem czy nie, zanim mięsa aż do pewnego momentu, kiedy ona konieczna mieszkał jakiś amerykańskiej wsi miała konie straciła go ktoś tego konia zabił po prostu na to bardzo przeżyła i postanowiła urządzić pogrzeb to swój swojemu kupcowi i jest taki moment bardzo obrazowo opisane w tym w tym w tym tempie, kiedy wieczorem przygotowuje się znaczy obmyśla pogrzeb tego swojego Kuca, a jednocześnie bierze ręki hamburgera i no w momencie, kiedy się tym kas zrozumiała, że coś tutaj coś nie gra po prostu coś jest bardzo hallu otoczona obmyśla zastanawia się jak pogrzebać ukochane zwierzę i zajada z King martwe zwierzę i że w zasadzie nie ma nie ma etycznych podstaw żeby, żeby te zwierzęta rozróżnić to znaczy nie możemy też zmian, że nie może nie może zjeść hamburgera skoro ubolewa nad śmiercią innego zwierzęcia, a wtedy to zaczęło potem zdaje się rok czy 1,5 roku jeszcze walczyła z osobą, bo ta kultura jedzenia jest też potężna i rzadko gotowała jak studentka ona była wtedy wtedy na studiach i zmuszona była jadać mięso, ale w końcu znalazła jakiś mieszkań jest sok z wegetarian kami zam. z nimi i odtąd już mam wrażenie radykalizują się coraz bardziej i to dobrze to szło w dobrą stronę, a co sprawiło, że ta książka została uznana za kultową i też właściwie chce skoro u nas na naszym polskim w Malborku dopiero stała tłumaczą tak nie u nas chociaż, chociaż książka, choć omówienia tej książki jeszcze pojawiały w internecie i jakiś prosi fachowej ja widywałem nazwiska Adams jestem na tę książkę jest to wpadłem w 67 lat temu to czy już w momencie, kiedy byłem organizmem wcześniej tego tego rodzaju lektury mało interesowały, chociaż nie jada mięsa by niektóre elementy przez 20 kilka lat wcześniej, ale w końcu, kiedy trafił pod tę książkę wiedział, że jest to rewelacja naprawdę bardzo ciężka potrzebna bardzo potrzebna w dyskursie polskim, bo to nie tylko, dlatego że wzmianki Adam się pojawiają, ale temat się pojawił temat łączenia feminizmu weganizmu z organizmem, a osoby, które się tym zajmują tak jak tak jak Joasia przydałaby się to praca tym osobom to znaczy potrzebne są argumenty do takiej dyskusji książkę bardzo potrzebna myślałem czy rzekł, że ktoś wyda byłem pewien nową książkę książkę same walory moim zdaniem odkrywa w ogóle znane przestrzenie z, zwłaszcza tutaj w Polsce nikt nie zacznie się ja uważam, że to mój obowiązek w pewnym sensie, bo będę tą książką Europy są odroczone i do tego jest, dlaczego pytała, dlaczego dyskutowano dodatkowo przy umowa ona z tego co wiem rzeczywiście Adam pisze o tym w odstępach rozdaje się, że to fakt ja sam widziałem takie takie głosy takie teksty oraz zmienia życie ciężka wiem, że to zabrzmi banalnie można powiedzieć o każdej książce włącznie z kraju, ale to fakt to fakt toczy ta książka uświadamia nam przede wszystkim, że nie można różnicować opresji nie można różnicować przemocy, jeżeli jest przemoc wobec zwierzęcia to to jest to sama przemoc którą, którą obserwujemy wobec innych ludzi wobec kobiet i właśnie na na tym polega przełomową myśl pomijam oczywiście wiele innych aspektów na pewno ją za chwilę coś Doda genialnie opisany związek między między gwałtem polowaniem genialnym opisane zależności między jedzeniem mięsa wojną to wszystko w tym wszystkim podobała pierwsza janowianie kasacja tak z kasy ja jest zgadzam się z wszystkim za wszystko co powiedział moje mój przedmówca ja i dodam, że Michał ja nie czytałam jego tłumaczenia ja tę książkę czytałam dawno temu w oryginale przewidział, że ukazała się po hiszpańsku wcześniej niż niższe niż w Polsce rzecz w innych językach, ale częściowo też czy tamtą to wydanie to pytanie hiszpańskie i cały czas czekałam aż ona się pojawić w Polsce też bardzo dziękuję za swoją pracę dlatego żona była bardzo potrzebna rzeczywiście korzystam osoby, które zajmują się prawami zwierząt zajmują się połączeniem praw zwierząt czy zajmują się prawami zwierząt w kontekście sprawiedliwości społecznej, czyli połączeniu z feminizmem interesy znam antyfaszyzmu itd. na pewno znały książkę, dlatego że na nie sposób nie znaczy sposób, gdyż nie nie otrzeć się o to od nazwiska i zacząć szukać i rzeczywiście no pojawiały się w w Polskiej w Polskiej narracji w Polskim dyskursie jakieś jej fragment jakieś takie przekazy, o czym ona jest natomiast same książki ciągle nie było także ona pełniła bardzo ważną lukę w tym w tym dyskusja ego w twoim przypadku, bo tutaj padło hasło Michał powiedział, że ta książka zmienia życzę sobie też wie, gdyby rozpatruje się w tych kategoriach czy raczej to było coś co po prostu pozwoliło ci gdzieś być może na jakim poziomie intelektualnym nazywać pewne rzeczy pewne zjawiska ja jednak książkę czytałam też jeszcze jako wegetarian wegetarianką jest od szóstego roku życia, czyli bardzo bardzo za długo, bo i wszyscy byliśmy na równe chyba wszyscy byliśmy za długo czy ona zmieniła moje życie nie ona mnie utwierdziła w tym co ja gdzieś tam sobie myślałam, że w nie ma nie tylko feminizmu, ale w ogóle wszelkich innych ruchów sprawiedliwości społecznej przy jednoczesnym wykluczaniu grupy najliczniejszej i wykluczonych w sposób najbardziej doskonały oczywiste rząd także ja tę książkę czytałam utwierdzając w tym w tym przekonaniu krocie nadal jest autorką, która pisała stoją w połączeniu praw zwierząt z kwestią feminizmu, ale inni autorzy pisali np. o połączeniu kwestii praw zwierząt z np. czy z walką klas czy anty rasizm mam dekolonizacji mam itd. Niemiec gdzieś tam jako literatura już już znałam, a Karol Adam rzeczywiście tutaj te 2 kwestie połączyła i ja ją ja czytałam tak jakby ciesząc się, że nie błądziła w mojej myśli za chwilę przejdziemy do tego co w ogóle pod tym hasłem polityka seksualna mięsa można znaleźć, ale skoro powiedziałeś o wykluczeniu w kontekście właśnie zwierząt tej najliczniejszej znaczącej grupy to, żeby chyba też zrozumieć całe to przesłanie to warto najpierw zrozumieć hasło, które się kryje czy też może zrozumieć hasło pt. nieobecny desygnat to też tutaj akurat tłumaczenie Michała, jeżeli chodzi o to określenie co to właściwie jest kilka kilka metod czynienia ze zwierząt nieobecny desygnatów Atom to doskonale opisuje to czy zasada ta zasada która, która nas osacza tak naprawdę i która decyduje o tym że, że w gruzowisko polityki sektorami seksualnej mięsa istnieje to jest taka, że nie możemy wiedzieć o tym, że za jest posiłkami kryje się cierpienie śmierć zwierzęcia zwierzę znika to znaczy zwierzę staje się nieobecnym asygnatę produktu spożywczego staje się na różne sposoby, choć przed wszystkim zostaje ubita oczywiście poćwiartowane i znika to znaczy zostaje unicestwione, ale też może znikać metaforycznie używamy do tego języka i pan późniejszych bardzo wymyślnych zabiegów językowych, żeby nie mówić o zwierzętach, kiedy jemy mięso tylko mówimy o jagnięcinę cielęcinę steku hamburgerze itd. tak dalej no i chyba ten najistotniejszy aspekt tej struktury istnieją struktury nieobecnego desygnaty jest taki że, że używamy cierpienia zwierząt dla dra opisu doświadczeń własnych doświadczeń ludzkich co jest już bardzo mocnym nadużyciem, a np. taka tam sobie podaję szereg takich przykładów kiedy, kiedy kobiety, które doświadczyły gwałtu mówią nazywają siebie kawałki mięsa mówią, że czuły się kawałek mięsa albo jak mięso no to jest takie najbardziej wyraźny chyba rzeczywiście najwyraźniejszy przykład użycia tej struktury nieobecnego sygnaturę do tego, że zawsze, kiedy mówimy o sobie, że jesteśmy kawałkiem mięsa, czyli czymś bez bez wolnym pozbawionym sprawczości odwołujemy się do doświadczeń własnych doświadczeń zwierzęcia nie mamy do tego prawa Dariusz Gzyra podaje też taki przykład, który wydaje się, że jest też dość obrazowe i dobrze oddaje to gminy i troszeczkę może inne jeszcze sposób sensie, że jako kolejny właśnie przykład, bo opowiada o tym, że przywołuje taką sytuację spod muzeum Auschwitz, kiedy to grupa mężczyzn kobiet kilka lat temu zorganizowała protest antywojenny i wtedy też jedna z tych protestujących osób wyjęła z plecaka zabity jak mnie i wykorzystała w proteście antywojennym czy można założyć, że w proteście przeciwko zabijaniu wykorzystała czyjeś zwłoki sprawiła, że ktoś w tym przypadku jak nie umarło żeby, żeby wyrazić swój sprzeciw przeciwko przemocy właśnie nocne tak to jest bardzo wyraźne te bardzo wyraźny przykład myślę, że Karol, czyli Adam posiada w pełni zgodziła się to właśnie jest tak jakby ten trzeci poziom tego znikania symbolicznego metaforycznego, w którym w zasadzie żywe prawdziwe zwierza ma się stać symbolem losu kogoś kogoś innego tak co pamiętam to to jak nie zostało tam zabita Ano nie zostało zniesione Martę ona została zabita na protesty przeciw wojennym powieszeniem jest prawda, a jednak i to miało być protestem przeciwko zabijaniu i także jest to jest bardzo taki no to ujmując dając przykład i dobitne tego jak dalece wymalujemy zwierzęta jak dalece one są i stają się nieobecna i redaktor struktura nieobecnego desygnatów to też uważa Adam o tym pisze bardzo szczegółowo działa w obie strony uczy z 1 strony używamy doświadczeń zwierzęcia dla opisu doświadczeń własnych tak jak ten protest z drugiej strony używamy doświadczeń własnych dla opisu doświadczyć zwierząt i to do tego może właśnie opresja wobec ludzi w tym przypadku wobec kobiet ba tym tym się zajmuje Adam wobec zwierząt się mogą krzyżować, a w przypadku kobiet to jaki przychód w przypadku kobiet, że jej była masa takich przykładów takich najważniejsze to jest ilustracja, którą zamierza im zamieszczają swoje książce to jest to wizerunek pt. Ursula Hans Res chodzi oczywiście o go o to, że chodzi oczywiście wykorzystać nazwisko Ursuli Anders to tej bardzo seksownej aktorki, ale nawet na wizerunku jest świnia w pozie sugerującej, że uprawia się masturbuje właśnie na miękkiej kanapie sytuacja jest kurs samoobrony jest kuriozalny rzeczywiście budzi sprzeciwy są pokazywane wielu osobom wielu znajomym tej lustracji wszyscy byli oburzeni na lata lustracja oburza nas wszystkich, dlatego że że tak naprawdę byliśmy przyzwyczajeni do bardzo podobnych, bo identycznych wyobrażeń kobiet do kobiet pornografii chowanych przedstawionych właśnie taki sposób nie oburza nas to widzieliśmy w majtkach oburzona to co co z tym stosuje się z rynkiem kojarzymy kojarzą sobie inne wyobrażenia kobiece polityka seksualne mięsa, dlaczego akurat takie sformułowanie, iż właściwie pod nim kryje Jan dobrze seksualna polityka miejsca polega na autorka wyjaśnia, że polega w dużej na czym opiera się na na seksualizację fani tak mówił czy o tym przed chwilą Michaela seksualizacja Aniu, zwierząt Animal Iza i kobiet, czyli stary sposób ta książka analizuje ukazuje taką wspólną strukturę polityczną, którą udzielą m.in. kobiety zwierzęta za ludzkie, acz punktem przecięcia właśnie ten nieobecny punkt odniesienia co widać bardzo wyraźnie np. na przykładzie przemocy seksualnej i konsumpcji ciał zwierząt albo wydzielin ciał zwierząt w i ponieważ 1 oś, na których się opiera teoria feministyczna jest krytyka tych dual-li stycznych paradygmatów dekonstrukcja w te schematy takie wina na ujawniają właśnie związek między między różnymi represjami i kobiety zwierzęta znalazły się po tej samej stronie tej dychotomii razem np. z naturą przedmiotem cielesność ciął, a w konfrontacji do nich umieszcza się np. kulturę rozum mężczyzna człowieka podmiotowość także kobiety i zwierzęta poza ludzkie m.in. w naszej kulturze są kojarzone z pasywną natura auf to jest właśnie cel fundamentem tej struktury struktury dominacji to co je na system to kogo jemy determinuje patriarchalna polityka naszej kultury zaś znaczenia związane z jedzeniem mięsa pokrywają się ze znaczeniami skupionymi wokół męskości takie zdanie pada w tej książce MO, gdybyście je trochę rozszyfrowali i Ross rozwinęli NATO to jest by drugie zagadnienie, które by porusza w tej książce każdy Adams, który decyduje o tym, że polityka seksualne mięso wciąż funkcjonuje wciąż wciąż jest uprawiana chodzi oczywiście zjawisko karną karną w logo centrum, które znaczy samo pojęcie myślę że, gdy danie Adam, ale Adam zapisano to zjawisko jako pierwsza znaczy by chodzi o ideę zgodnie, z którą być podmiotem czy podmiotem pełnym być przelewki mężczyzną mięsożercą i wypowiada się w sposób autorytatywny nieznoszący sprzeciwu mówimy to pomorskim, które na pewno wszyscy znamy i swój zespół spotyka swoją spotkamy życiu częstą, ale to idea karną karną, ale centralizmu, jakby determinuje wszystkie wszystkie naczepy nasze poczynania i decyduje o tym, że presja i wobec zwierząt wobec kobiet nie tylko krzyżuje jest w ogóle możliwa i jakie są powiązania między władzą mięsem najprostszy jest takie, że ludzie władzy zawsze jadali mięsa ludzie podporządkowani i dali rzadziej lub lub nie dali wcale, jakie jakieś inne no też Adam pisze takie ładne zdanie, które definiuje moim wrażeń na wrażenia na nowo czym jest patriarchat napisze, że patriarchat to przede wszystkim jest prawo mężczyzny do sprawowania kontroli nad ciałami innych, a więc inna z ciałami kobiet nad ciałami zwierząt i to decyduje o tym że, że kobiety mogą być traktowane jak zwierzęta zwierzęta kobiety to jest to jest o czym mówiła Joanna, a minimalizowanie kobiety i seksualizacji feminizacji zwierząt tak to właśnie to, że na tym na tym polega na Rosję Adam bardzo dobrze to wyjaśniać ta logika tej patriarchalnej dominacji kobiet jest analogiczna do logiki dominacji nad zwierzętami i cały czas znajdujemy w tym w tym finalnym paradygmacie, który dominacji podporządkowania, które o, których mówiła ja ostatnio kilka dni temu dosłownie, gdy przysłuchiwałem jakąś rozmowę, która została zamieszczona w mediach społecznościowych i rozmowa została w pewnym momencie przerwana reklamą i zobaczyłam reklamę czytając jednocześnie książka polityka seksualne mięsa, więc jakoś też będąc z bardziej skoncentrowaną na wątkach, które się w tej książce pojawiają zwyczaj reklamę, na której był mężczyzna i które proklamował jedzenie i pojawiło się tam hasło dla prawdziwych byków prawdziwe mięso, dlaczego męskość jest tak nierozerwalnie wciąż w pewnym stopniu związana właśnie z mięsem na całą pewnością jest to kwestia kulturowa rzeczywiście jest także, że taki model męskości po wał jest nadal proponowane zastanawia się dzisiaj przeszło 16 że, że jednak na to więcej kobiet jest weganką Kamil afgański jest zdominowany przez kobiety być może mężczyzną jest trudniej ze względu na uwarunkowania społeczna to zrobić na, dlatego że spotkają się z inną niż kobieta w ocenę tej praktyki, dlatego że właśnie to powiązanie męskości z takimi cechami właśnie jak władz wciąż do, a w zasadzie nawet przemocowy tak no bo przecież wojny wojny który, które mają swoich bohaterów nie są niczym innym niż niż masową przemocą masową przemocą jest też konsumpcja zwierząt no są właśnie są właśnie kojarzone z męskością to się mężczyzna proponuje jako jako dominujący maści modę model tego kim powinien prawdziwe mężczyznach ze Słowenią wobec OKK prawdziwy mężczyzna jak wiadomo musi jeść mięso, bo mięso razowy z użyciem siły to jest element konstruowania konstruowania polityki płci nocne czy myślę, że my mężczyźni są w najwcześniejszych latach swoich już są realizowane do jedzenia mięsa mocno ten element pożywienia jest w tej specjalizacji do męskości były bardzo istotne myślę znani Ada jak pisze Adam Kisio ufa nie, żeby się warzywami tylko jego głównym głównym pokarmem musi być ciało innego zwierzęcia w lotach to jest właśnie to, o czym, o czym mówiliśmy już wcześniej Jeża w żaden patriarcha ad w zasadzie jest jest kontrola konsumpcją ciał tak kartki tym samym jest karnistą karni jak wyjaśni, bo może nie jest wszystkim pojęcia wszystkim znana kary, czyli ideologią przeciwstawna do weganizmu rok zgodnie z ideologią karni, czyli ideologią dominującą w naszym społeczeństwie jesteśmy uprawnieni do tego, żeby inne zwierzęta wykorzystywać konsumować, więc w zasadzie takiej najprostszej definicji można powiedzieć, że patriarchat karni PiS są w swojej istocie tym samym kontrolę i konsumpcją ciał Adam myślę, że dajecie pana przykłady tłumaczące nieco to zjawisko i choćby w kontekście samej wiedzy to nawet takie symboliczne rozumienie słowa, a rośliny, które kojarzą się nam też z czymś biernym, z czym się niemającym żadnej mocy, więc też przypisywane kobietom również na tym poziomie tak już dietetycznym, czyli właśnie że, że to jest coś czym mogą się odżywiać równie bierne istotę, jakimi są kobiety, ale pojawiają się też wątki dotyczące choćby historii tego, że w momencie, kiedy w społeczeństwie na różnych etapach historycznych brakowało jedzenia pojawiały się jakieś widmo głodu to mężczyźni byli tymi, którzy dostawali w pierwszej kolejności mięso może tutaj mam na myśli akurat białko może np. kobiety, które są w ciąży, które karmią piersią mają większe zapotrzebowanie biologiczne to jednak to oni byli tymi, którzy mieli do tego pierwszeństwo kobiety dzieci miały do 1 jakieś resztki albo żywić się właśnie węglowodanami pojawiają się też wątki dotyczące choćby tego w jaki sposób są od drzwi ani ludzie w trakcie wojny mam tutaj na myśli nie cywilów versus żołnierza versus żołnierzy my też pojawia się całe rozdziały dotyczące polityki rasowej mięsa no tak to też istotne aspekty książki jest w oczy trzeba czasem powiedzieć jasno, że mięso jest pokarmem białego mężczyzny i za każdym razem to Adam stanowczo słusznie podkreśla za każdym razem, kiedy mówimy rzeczywiście miasto jest podstawowym pokarmem człowieka winno być takim jest stajemy się rasistami, bo wymalujemy historii naszej kultury wszystkie inne właśnie wszystkie inne kultury nie mięso żerne i za z drugiej strony nie tylko wykazujemy, ale narzucamy im nasz sposób odżywiania się naszą kulturę mięsną stąd stąd rzeczywiście, gdy Adam z by pisze, że jedzenie mięsa jest przejawem rasizmu no trudno się nie zgodzić tak jest po prostu ten tak to ja może jeszcze o tym, że to, że to ta konsumpcja produktów odzwierzęcych ma już tak sama w sobie ma na rasistowskie procent ręcznej na rasistowskie w zasadzie mówimy mówimy tutaj o krajach globalnej północy wasz poseł kraje globalnego południa ma takie implikacje, dlatego że w już, pomijając kwestie ideologiczna to to, żeby kraje globalnej północy mogły konsumować w takiej ilości, zwłaszcza produkty pochodzenia zwierzęcego w nota wylesiania są np. np. wynoszona i obciążane hodowlą zwierząt, które od, której destrukcyjną dla środowiska i chyba nie muszę mówić kraje globalnego południa co powoduje co przyczynia się tak duża, że problemem staje się w nich głód tak jest zupełnie nieracjonalne, jeżeli na poziomie globalnym polityka żywnościowa kolejne takie przykłady, które też się pojawiają w tej książce, która trochę pokazują jak to historycznie było uzasadnione to i 1 jest taki, że w dziewiętnastym wieku wg niektórych teoretyków i zwolenników teorii rasistowskich mięso miało być dla białej klasy średniej dla tych białych mężczyzn siedzących za biurkami pracujących intelektualnie z kolei to się też fenomenalnie myślę, że jednak fenomenalnie zaprzecza, gdyby też z kolei ten drugi argumentacji, czyli że mięso jest związane z siłą i powinno być właśnie dla tych męskich mężczyzn, bo dla klas niższych dla osób czarnych dla tych, którzy pracowali fizycznie wg tamtych teorii mięso nie było już tak istotne było ważne te osoby mogły się mogło się, że widz właśnie węglowodanami, a druga jeszcze rzeczy, które się pojawia, która też myślę, że jest bardzo ciekawa to z kolei tłumaczenie i takie wyjaśnianie, dlaczego w ogóle kolonializm na miejsce jak do tego doszło, dlaczego jest słuszne no, toteż właśnie takimi Zachodu i tu się pojawia hasło dotyczące tego, że Hindusi Chińczycy czy nawet irlandzcy chłopi, czyli te nacje te grupy, które się nie zbiły w takim stopniu mięsem dlatego właśnie i z tego też powodu pozostawały pod zwierzchnictwem cytat dobrze od robionych Anglików, czego chcę tak, o której władz nie pamiętam spraw, które powiedziało, że teraz w tym najnowszym my w posłowiu tak posłowie ta była z tą zarazą po tak właśnie, gdyby jeszcze tutaj trochę o tym odpowiedział, dlaczego to znowu takiegoż mocno wybrzmiewa i ta książka pokazuje, że nadal jest aktualna jest to co dobrze pokazuje ten wstęp o rządach Regan, który jest w tym polskim wydaniu na szczęście to czy zasada jest prosta zawsze kiedy, kiedy nasila się KUD matcha z takim jest takim kultem z tego szalenie takiego kultu mieliśmy do czynienia z czasów Trumpa i regionu wcześniej zaczyna się jak pisze z jak pisze Adam z wołowa szaleństwa czy seks zaczyna się kult silnego bohatera mężczyzny, który jak wiadomo musi używać uciekać z ptakami najlepiej stokami oczywiście, bo to kultura amerykańska to po prostu taką osobą silnie sprzęgnięte że, że właśnie może, dlatego że ten sprzęt jest tak silny nie zwracamy na to uwagi to trochę jak mięso ma Adam też o tym pisze pięknym i nie zwracamy uwagę uwagi na tę przemoc wobec zwierząt, a także mięsem wszędzie po prostu podstawowym produktem wchodzimy do sklepu i widzimy przede wszystkim z zwłoki zwierząt i ten widok większości z nas raczej na jeziorze już jesteśmy weganami oczywiście powagę to razi i nazywają zwłoki blokami, ale nie weganie myślę, że podchodzą przechodzącym na na tym do porządku dziennego nocną czy też jeden z jeden z produktów żywnościowych jest wszędzie powinien być wszędzie powinien być zawsze dostępny, bo tak nas nauczyła kultura kultura dominująca tak rosną patriarchat tkwimy w tym poruszy wszechobecność najbardziej przerażająca chyba pierwszy wszechobecnej przemocy naraz jeśli, jeżeli tylko ZUS-owi są właśnie że rady miast wypełnione są zwłokami zachód Rady Miasta co chód prosektorium tak naprawdę to nas może trzeźwieć na niewiele osób chce to powiedzieć osoby, które to słyszą odwracają się sam widuję takie sytuacje odwracają się zatykają uszy nie chcą o tym wiedzieć tak no tutaj myślę, że dobrym przykładem staż jest zwrócenie uwagi na to kto najbardziej protestuje w związku z z nieprawdziwą zresztą informacja, która się, w które nie pojawiła, że prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski ma zamiast zakazać jedzenia mięsa tak ta te reakcje najczęściej rzeczywiście pochodzą od od od mężczyzn moi są, jakie są tak, że myślę, że to też jest co też taki dosyć wyraźne wyraźny przekaz, że ta obrona tego przywileju tak mówimy o przywilejach za każdym razem jest tak, że jeżeli jakaś jakaś grupa w, która do tej pory była była przedmiotem wykluczania dyskryminacji i przemocy w związku z nimi w trybuny się wyzwoli ze swojej pozycji no to grupa uprzywilejowana próbuje jej działania zakończyć i ukrócić, broniąc swoich jakiś przywilejów, chociaż oczywiście nieletnie to jest także, że dotyczy to tylko część sporu, bo dziedzictwo 8 mężczyzna i przy okazji chcę się okaże przy okazji tego rzekomego zakazu prezydenta Trzaskowskiego starałem się zostają skupią, która mięso żerne nią, która nie potrafiłyśmy samochodu jeździ pan jeszcze znaczy, że przesadziłem nie powinien tak mówić potrafiłyśmy samochodu, ale bardzo zrobi to bardzo niechętnie jeśli po mieście wyłącznie samochodem zareagowała ja sam taki post po taki trochę żartobliwe, że w zasadzie nie wiedziałem że, że są takie zalecenia tego porozumienia 40 miast nie mają pojęcia, że Rafał Trzaskowski w ogóle bierze w tym w tym porozumieniu Warszawa bierze udział w tym porozumieniu, ale nie mam samochodu nie mięsa ani nabiału nie kupuje w nadmiarze ubrań robi to rzadko wtedy, kiedy musiał i nie widziałem, że spełniam spełniam jakiś obowiązkowe dyrektywy kogoś jakieś mniej dla mnie istniejącej w organizacji znaczy nie wiedziałem, że istnieje regularna dla tych moja znajoma oburzona, że to jest ograniczanie naszej wolności, że to, że ktoś nie poza nie będzie pozwalał jeść mięsa jest ograniczanie wolności czy nabiału na przed wszystkim to, że ktoś zabronił jeździć przez cały dzień samochodem po mieście bez względu na to czy ona musi jeszcze tym samochodem czy nie na to już to jest największe zagrożenie wolności to o tym zagrożeniu wolności czy słyszę często ostatnio była taka dyskusja w Krakowie na temat różnic światopoglądowych, a weganizm to miała dotyczyć tego zagadnienia potoczyła się zupełnie inną stronę ustępowała radna radną Platformy z Krakowa, która jak tylko usłyszała głos aktywistki mówiącej o cierpieniu zwierząt hodowli przemysłowej natychmiast użyła tego argumentu, że to rzeczy po pierwsze, że, żeby aktywistka nie wywyższała Otóż wywyższanie się mówienie o cierpieniu zwierząt i jest to coś co zagraża wolności byłby to czy nasze żywi jak to jest miernikiem wolności osobistej i niestety tak nie jest musimy musimy się z tym pogodzić najprostsza definicja wolności jest taka, że wolno nam robić wszystko, dopóki nie zagraża wolności drugiej jednostki to nietrudno zrozumieć Michał powiedzą, że bardzo ważna, że ja chciałabym żeby, żeby mojej wypowiedzi wynikało, że ten problem dotyczy wyłącznie wreszcie, dlatego że tak nie jest lepszymi, kto ile weganizm rzeczywiście jest zdominowany przez przez kobiety Wrony takiego niż waga różnych wrażeń strony i ruch rozszerzające również to z drugiej strony no jednak bieganie wybranki stanowiły jakiś niewielki procent nie pamiętam ile to jest w tej chwili społeczeństwa, a reszta, czyli większość społeczeństwa zarówno kobiet jak i mężczyzn na nie jest zainteresowana nie jest zainteresowana spojrzenia w stronę krzywdę zwierząt i w jaki sposób podjęcia działań, żeby jej zapobiegać jest zarówno mężczyźni jak i jakie kobiety co w przypadku wszyscy w moim mojej opinii mojej ocenie w przypadku wszystkich grup w jaki sposób dyskryminowany, czyli np. kobiet, zwłaszcza feministek razi bardziej NN z naszego dlatego tak nie chcę być tylko żaden z tych pokazuje takie przykłady, kiedy w kontekście akurat dyskusji na temat diety już powiedzmy, że przejdę do afgańskiej nie będę używał tych półśrodków, ale gdy, gdy właśnie jakieś kobiety np. to znowu też sytuując się w takiej roli podrzędnej mówią że one by nawet mogły, ale no muszą swoim mężom przygotować to mięso, bo to jest ich obowiązek ich powinność one powinny o nich zadbać ale, ponieważ czas zgodnie chciały jeszcze kilka haseł rozszyfrować, które się pojawiają w tej książce i których jest mnóstwo, więc też zachęcam oczywiście do sięgnięcia panią żeby, żeby się zapoznać z całą tą teorią, która tam się pojawia, ale też w trakcie naszej rozmowy pojawiło się powiązanie gwałtu polowania tak jest na ten temat duży ustęp w książce Adam może tak ona korzysta bardzo często w tej książce argumentów językowych i takim koronnym koronnym dowodem na powiązanie tych 2 sfer czy 2 proceder ów mówiąc lepiej jest jest z nazewnictwo angielskie słowo które, które ona szczególnie wybija słowa energii, które oznacza ma podwójne znaczenie 1 pierwsza to jest sztuka polowania, a drugie to jest to dążenie do aktu seksualnego to są, jakby czynności ze sobą ściśle powiązane i samych rytuałach rytach łowieckich czy same za zachowania myśliwych one znajdują swoje odbicie bardzo często w Polsce również znaczy jest masa rytuałów potwierdzających jak taki wymiar seksualny czynności polowania na wieży znaczy to co się wiąże i są symboliką i zachowaniami są rzeczy powiązane to jest w takim razie drugie powiązań, które też te słowa tutaj padły i jakaś konotacja między nimi została zaznaczona to znaczy mięso i wojna tu parę wymiarów pierwszy taki oczywiście sama wspomniałaś mięso to podstawowy pokarm mężczyzny żołnierza, czyli tego najbardziej męskiego mężczyzny wymiar podstawowy jednak taki, że mięso to efekt przemocy ich zgody na przemoc skoro godzimy się na przemoc nic nie to jest to na przeszkodzie byśmy się godzili na przemoc na większą skalę tak jak godzimy godzimy się na hodowlę przemysłową i mordowanie miliardów niewinnych istot, dlaczego mieliśmy protestować przeciwko zabijaniu drugiej osoby Adam przytacza czy czy drugiego narodu, a co obserwujemy w tej chwili, a to wśród przytoczonych przykładów na to że jedzenie mięsa często skutkuje wojną i cytuje nawet by Platona by państwo Platona, w którym on jest projekt pierwsza wzmianka na ten temat stoczy potrzebujemy przestrzeni, żeby hodować zwierzęta, żeby produkować mięso jest to jeden z najczęstszych najmniej najczęstszych przyczyn wojen to, że potrzebujemy przestrzeni pod uprawy i pod hodowlę to od razu się, że też hasło, które z kolei ma sprawić, że ofiary wojny nawet żołnierza są, a przy mijaniu coś przedmiotowego, czyli mięso armatnie no i też pojawić się we w pewnym momencie w tej książce taka myśl, że jest nie usprawiedliwia się przemoc wobec zwierząt to zacznie też żyją w pewnym momencie usprawiedliwiać w stosunku do ludzi, zwłaszcza że też zarówno 1 jak druga jest najczęściej wykonywana czy mi rękoma, bo też my jako ludzie nie zabijano tych zwierząt, które jemy robi to ktoś z nas inne jakimiś określonymi narzędziami jeszcze chciałam skoro już też pojawił się pojawiło się to hasło mięso armatnie więc, gdyby kolejne słowo i takie też powiedzieliście ta książka jest pełna takich tłumaczeń dotyczących języka to to jeszcze słów kilka w takim razie od roli języka język jest, że jest bardzo istotnym spoiwem uprzedmiotowienia krzywdzenia, dlatego że nie tylko opisuje rzeczywistość, ale także kształtuje jest podstawą komunikacji tak i pozwala nam wyrażać siebie pozwala nam rozumieć inne w zależności od tego, jaką wykorzystujemy inaczej interpretujemy świat zapewne 300, a może, a może nie zdajemy sobie sprawę z tego, że słowa mają znaczenie, że dochód może być kluczowe dla efektu naszej wypowiedzi dlatego ważne jest nie tylko to, o czym mówimy lub Pisza, ale również jak jesteśmy bardzo egocentryczni, czyli nawet myślimy przy użyciu usług data tego w dlatego tak ważne tak dlatego język jest tak ważne jest bardzo wiele z powiązań pomiędzy językiem, jakiego używa się to wpisywania kobiet i zwierząt w np. nazywanie kobiet na samych gatunków zwierząt w sposób efektywny no tutaj jest istotne, żeby powiedzieć, że to co nas powinno w tym oburza to nie to, że kobieta została nazwana kosz winią czy krową tylko, że żywa istota jest kojarzona ma budzić budzi skojarzenia negatywna np. 123 z językowej od od osiemdziesiątego siódmego bodajże roku ubiegłego wieku jest kwestią, która się zajmie UNESCO i które przyjął stanowisko, że w trosce o precyzję wysławiania się niż stosowanie praktyk dyskryminacyjnych wobec kobiet w należy używać np. języka neutralnego płciowo także w język sesji za seksistowski już zaczynamy zdawać sobie z niego sprawę natomiast, jeżeli chodzi o język pełen szowinizmu gatunkowego do tej pory bardzo niewiele osób dostrzega, że takim właśnie posługuje odpisuje oczywiście po wszystkim opowiedziała ją przed chwilą dodam 1 rzecz język tak będzie wymazywania Adam stał bardzo silnie podkreślamy wymazywania zwierząt z naszych wyobrażeń wymazywania przemocy i wymazywania przemocy wobec zwierząt wobec kobiet na fakt to to jest narzędzie bardzo niebezpieczne używane jako broni przez przez kulturę Domin dominującą i i 1 przykład może to czy nie nie zadam tylko tzw. życia na pewno na pewno wszyscy wszyscy państwo pamiętają, że to było bodaj w 2017 roku Unia Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej zakazał nazywania mleka roślinnego mlekiem no to jest właśnie to właśnie działanie oczywiście to posunięcie można racjonalizować, że mleko roślinne to nie produkt tradycyjny tak dalej tak dalej, ale to element wymazywania wydani mu z mapy kulturowej naszej europejskiej, a tak się to robili tam stoi się, że Trybunał wzmianki, jakie tam ustawić mleko sojowe dopuścił w końcu no ale to są mechanizmy które, które rzeczywiście funkcjonują, a nie pozwalają nam wygraną dojść do głosu o tym też bardzo ciekawą radą służą znaleźć to jest myślę, że jeden z takich aktualnych przykładów, które pokazują, że książkę może okazać się w 1950 roku to nadal pozostaje aktualną politykę seksualne mięsa feministyczną wegetariańska teoria krytyczna autorka Carroll James Adams książka ukazała nakładem wydawnictwa oficyna 21 akcję można dostać wszędzie, ale trzeba się spieszyć trzeba się spieszyć, dlatego że nakład był bardzo mały wyższą o wydanie książki w ogóle nie było możliwe, gdyby zbiórka internetowa napędzana przez wielu prozwierzęcych aktywistów, którym po prostu jestem dozgonnie wdzięczny jest i póki jest trzeba się z nią zapoznać, bo na pewno szybko zniknie to powiedziałem tłumaczy Michał Stefański historyk literatury i wydawca była z nami również Anna Wiśniewska filozofka tłumaczka przysięgła wybranka pełna miska Kongresu kobiet, która współtworzyła radę konsultacyjną do spraw zwierząt ogólnopolskiego strajku kobiet bardzo wam dziękuję dziękuję dziękuję, a ja nazywam się Małgorzata Łuczyńska i zapraszam państwa na informacje Radia TOK FM ma
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM
-
31:54 W studio: Alina Czyżewska , Michał Oręziak , Wojciech Sańko
-
45:03 W studio: Melania Ryś
-
52:03 W studio: Kamila Raczyńska , Natalia Broniarczyk
-
53:19 W studio: Oliwia Ziębińska
-
49:48 W studio: Klaudia Latosik , Olga Żukowicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
26.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny23:02 W studio: Michał Danielewski
-
26.09.2023 12:00 A teraz na poważnie10:32 W studio: Jacek Trela
-
-
26.09.2023 12:40 A teraz na poważnie15:34 W studio: Tomasz Jagiełło
-
26.09.2023 13:40 Połączenie15:38 W studio: Patryk Kugiel
-
26.09.2023 11:40 Kultura Osobista13:06 W studio: Wojciech Szot
-
26.09.2023 11:00 OFF Czarek22:50 W studio: Dominika Bychawska
-
26.09.2023 13:00 Połączenie20:20 W studio: Robert Tomaszewski
-
26.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny16:25 W studio: Paweł Zalewski
-
26.09.2023 16:00 Światopodgląd24:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
26.09.2023 14:20 Połączenie07:23 W studio: dr Dagmara Oszkiewicz
-
26.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy15:28 W studio: Łukasz Tarnawa
-
26.09.2023 14:00 Połączenie09:51 W studio: Anna Słojewska
-
-
26.09.2023 15:00 Światopodgląd11:09 W studio: Tomasz Bielecki
-
26.09.2023 15:40 Światopodgląd14:47 W studio: Sylwia Czubkowska
-
-
26.09.2023 15:20 Światopodgląd12:17 W studio: Michał Ochnik.
-
26.09.2023 18:30 TOK36008:08 W studio: dr hab. Maria Wincławska
-
26.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:42 W studio: Weronika Możejko
-
-
26.09.2023 18:20 TOK36006:01
-
26.09.2023 18:40 TOK36007:20 W studio: Katarzyna Batko-Tołuć
-
26.09.2023 18:50 TOK36006:55 W studio: mec. Sylwia Gregorczyk-Abram
-
-
26.09.2023 19:11 TOK36004:23 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
-
-
26.09.2023 19:02 TOK36003:06 W studio: Przemysław Pozowski
-
26.09.2023 19:21 Humor i Teraźniejszość23:04 W studio: Krzysztof Spór
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL