na program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty usługi dla przedsiębiorstw i korporacji dzień dobry nazywam się mógł, a nawet Bacik i zapraszam na kolejny odcinek Pulsu biznesu do słuchania kiedyś cykliczne płatności musieliśmy dać sam należało pamiętać o terminowym opłacaniu faktur będzie stracić dostępu do wybranej usługi obecnie czasy się zmieniły moda na słup z Krakowa nie coraz bardziej wkrada się PiS nas coraz więcej rzeczy możemy cyklicznie
Rozwiń »
subskrybować dzięki temu zapewnić sobie stały dostęp do wybranego przez nas produktu jednak, skąd wywodzi się sam model biznesowy oparty na płatną subskrypcję opowie nam Piotr Mieczkowski dyrektor zarządzający fundacją Digital Poland subskrypcja, czego się już dawno temu, bo tak naprawdę to nie jest nic innego jak abonament w związku z tym abonament telekomunikacyjny trzeba by namiętna prąd Energa jest nam wszystkim doskonale znany działa od lat z czasem abonament zaczął się pojawiać to w innych miejscach takich nieoczywistych lub mniej oczywistych jak fitness i tak naprawdę subskrypcja, mimo że był listą stosunkowo nowe słowo nie jest niczym innym jak abonamentem tylko po prostu najczęściej w świecie cyfrowym zatem w przypadku subskrypcji mówimy o abonamencie na streaming czy na filmy seriale na muzykę, ale też jak pokazuje nasz raport na szereg innych usług np. katering czy diety pudełkowe na czym polega model tych płatnych subskrypcji w porównaniu właśnie do takiego tradycyjnego abonamentu, gdzie jest główna różnica różnicę bym upatrywał przede wszystkim w czasie czy pierwsza sprawa jest taka, że jeśli mówimy o abonamencie to jednak gdy podpisywaliśmy umowę abonament na usługi typu właśnie prąd gaz czy media lub np. na usługi telekomunikacyjne to abonament opisywaliśmy na szereg miesięcy określonych zgody np. 24 miesiące w przypadku subskrypcji to jest jedna z największych zalet w ogóle subskrypcji mówimy najczęściej abonamencie płatnym co najwyżej na miesiąc są nawet takie abonamenty jak np. abonamenty tygodniowe, które dają nam dostęp do pełnej funkcjonalności tylko na tydzień tylko na 14 dni, ale taki naj naj częstszym modelem jest właśnie miesiąc i to jest pierwsza sprawa druga sprawa, która odróżnia wg mnie takie nowoczesne subskrypcji od abonamentów to jest też sposób płacenia no bo w momencie przywykliśmy do płacenia przelewem do płacenia gotówką również na poczcie w środku subskrypcji cyfrowych mówimy głównie o płatnościach cyklicznych pobieranych z karty kredytowej debetowej lub innego konta, które zostało podpiętych zostało odpowiednio zasiłek byłby taki drugi wyróżnik, czyli płatności cyfrowe no jednak służą subskrypcję pojawiło się bardziej w kontekście nowoczesnych usług właśnie związanych ze stretchingiem filmów ogólnie rozrywki, ale również związanych z nowoczesną gospodarką taką jak np. nowoczesna mobilność niech to będzie abonament czy właśnie subskrypcja na pewne przejazdy czy to hulajnogi na jeszcze coś innego, ale 1 w kontekście nowoczesnych usług duże branże zaczynają korzystać z modelu płatnych subskrypcji uważa pan, że każdej branży można z niego skorzystać wyobrażam sobie obszary, gdzie taki model nie zadziała są to głównie obszary najczęściej tam, gdzie mówimy o dużych transakcjach między 2 podmiotami biznesowymi czy tzw. z angielska mówiąc b2b, czyli biznes do biznesu tam, gdzie ważne są właśnie relacje ludzkie tam, gdzie negocjuje indywidualne rachunki też warunki tra handlowe natomiast w świecie konsumenta, tudzież w świecie małego biznesu tzw. Soho small Office Home Office po prostu przedsiębiorców, tudzież właśnie pracujących na jedno osobowej działalności gospodarczej właśnie małych spółkach to większość usług można wykupić takiej subskrypcji większość z tą jak spojrzymy na gospodarkę cyfrową również na to co dzieje się na giełdach rynkach finansowych to bardzo popularnym modelem właśnie świadczenia usług to są start-upy świadczące usługi w modelu właśnie subskrypcyjny zwanym jako Sas czy są, w których za serwis czy zamiast sprzedawać oprogramowanie nawet biurowe księgowe dany podmiot oferuje takie oprogramowanie, ale właśnie subskrypcji miesięcznej co pozwala klientowi mieć najnowsze zawsze oprogramowanie, bo to nie jest oprogramowanie pudełkowe, czyli kupiony raz powiedzmy na trzy-cztery lata i aktualizowane czasem się dezaktualizuje, ale właśnie mówimy o oprogramowaniu, które jest właściwie non stop aktualizowane, więc w przypadku biznesu czy start-upów to tylko podchodzimy właśnie struktury za serwis natomiast w przypadku usług takich typowo konsumenckich to oczywiście na początku były te usługi najbardziej cyfrowa wspomniane filmy seriale muzyka gazety szeroko rozumiana rozrywka i i tego typu rzeczy natomiast faktem jest od pewnego czasu również z odejściem społeczeństwa do takiej chęci posiadania czegoś zostały kolejne gałęzie gospodarki przechodzą na taki abonament, czyli zamiast przykładowo regularnie kupować sobie posiłek jakiejś restauracji w danym miejscu przeszliśmy na dietę np. budynkową lub zamawiamy sobie posiłki taka nie inaczej sporządzone również wybrane aplikacje np. mobilnej do naszego domu naszego mieszkania, więc nawet szóstkę tak oczywistymi rzeczami jak maszynki do golenia nawet był pomysł tylko w Polsce akurat trudniejszy do zrealizowania z uwagi na pewne wymagania wiekowe i konieczności sprawdzenia nazwijmy to dowodu osobistego, ale były też takie pomysły np. jak wino piwo w parlamencie Hel w związku z tym myślę, że trudno sobie wyobrazić takie rzeczowe, ale też usługowe usługi, których nie jesteśmy w stanie wpleść w abonament to większość rzeczy kupujemy cyklicznie chociażby takie rzeczy jak nawet udanie się do fryzjera kosmetyczki dobrał sobie też możemy takie usługi sobie zakupić natomiast zaletą subskrypcji jest to, że możemy bardzo szybko skasować czy to w czasie recesji spowolnienia czy w czasie po prostu takim unijnym, gdzie nie mamy już takiej potrzeby korzystania z tej usługi i myślę, że takie subskrypcje są świetne właśnie w przypadku takich fizycznych przedmiotów, gdzie jak wiemy kupujemy pewne rzeczy do mieszkania i używam je bardzo rzadko potem mamy problem, że musimy to najczęściej sprzedać albo właśnie zalega nam do piwnicy stąd za granicą np. widzę duży trend również takich narzędzi nawet nazwijmy do domu do mieszkań kupowanych subskrypcji, które używamy tylko wyłącznie raz na pewien okres wspomniał pan, że bardzo łatwo jest takiej usługi zrezygnować jest to model tych płatnych subskrypcji czy uważa pan, że właśnie ostatnie wydarzenie jak pandemia czy wojną Ukrainie spowodowały, że rzeczywiście ten rynek trochę się skurczył czy raczej nie miał wpływu właśnie popularność zyskały takie branże, które na początku w ogóle nie zakładały tego, że mogą być modelu subskrypcyjnym ja myślę, że te 2 trendy pierwszy był taki, że w czasie pandemii, kiedy byliśmy zamknięci w domach mieszkaniach bardzo zyskiwały naznaczeniu takie serwisy, które były poświęcone albo naszemu zdrowiu psychicznemu albo rozrywce i mam na myśli tylko filmy seriale również gry i wszelkiego rodzaju zajęcia nawet takie zajęcia jak fitness, czyli ćwiczyliśmy sobie do pewnych instrukcja nawet w ramach różnych spotkań prowadzonych na zoomie na tym czynnej na innych platformach z instruktorką czy inną osobą, która pokazywała no właśnie ćwiczyć natomiast straciły bardzo mocno usługi np. koncentrujące się na mobilność można wręcz powiedzieć, że była pewna zapaść w czasie pandemii, gdyż te wszystkie usługi typu no właśnie hulajnogi czy rowery tak dalej właściwie przestały mieć rację bytu z uwagi na ograniczenia bardzo wiele firm się zamknęło lub przynajmniej zwalnia to, żeby 1 sprawa, czyli byli wygrani przegrani w zależności od tego jak sobie radzili w pandemii druga rzecz jest taka, że jednak po pandemii trendy utrzymały po oczywiście poziom nasycenia e-commerce sem czy poziom właśnie korzystania z tych usług troszkę spadł, ale jednak tempo jest ciągle wzrostowy cały czas nie zginie i kolejne branże zaczynają oferować swoje usługi swoje produkty subskrypcji właśnie, dlatego że konsument szuka pewnych oszczędności jak wynika z naszego raportu to właśnie cena była takim głównym elementem, która mogłaby przyciągnąć konsument w związku z tym konsument nie będzie kupował dóbr trwałych, tym bardziej cena będzie wysoka, ale będzie szukał zamienników tańszych zamienników, które pozwolą mu skorzystać z tej usługi z tego produktu co powoduje, że w przypadku szalejącej inflacji z moich rozmów właśnie z rynkiem szeroko rozlane subskrypcji no wynika, że konsumenci tego coraz bardziej korzystają, ale widzimy też tutaj przychodzą do kolejnego może trend tego najnowszego co też już widzieliśmy w czasie pandemii w badaniu to znaczy, że ludzie zaczynają kontrolować ile subskrypcji mają w konsekwencji pojawić taki trend na koniec zeszłego roku jesienią, gdzie zaczynają osobie kasować wybrane subskrypcji do tego właśnie, że nawet nie wiedzą, że gdzieś kiedyś zapisali te kwoty były małe 51020zł no i Nadia, szukając oszczędności mówią, a jednak nie korzysta będę kasową lub coś też widzieliśmy w tym poprzednim badaniu naszym ostatnim to współdzielenia, czyli na wpół legalne, bo tutaj też różne firmy do tego podchodzą, ale współdzielenie loginów haseł współdzielenie usług, które de facto kupowane są oficjalnie przyznajmy to jedno gospodarstwo domowe lub fikcyjne gospodarstwo domowe, czyli ktoś kupuje abonament rodzinny dla 5 mieszkańców danego domu, a tak naprawdę są to nasi znajomi rozsiani np. nawet po całej Polsce wiz jest też trend, który się coraz bardziej uwidacznia i do tej pory niektórzy dostawcy na to przymykali trochę oko, bo pozwala też zwiększyć nasycenie tę usługę zachęcić do skorzystania, ale widzimy, że nawet sami dostawcy z uwagi na rosnące koszty również Energi zakupu pewnych rzeczy nawet najwięksi dostawcy zaczęło z tym powoli walczyć oczywiście nie ma Sową, aby mogli sobie również zniszczyć rynek ale, próbując testowo śledzić konsumenta jak gdzie kto korzysta z danej usługi produktu, aby zainterweniować, że jednak to nie jest rodzina i powinny zapłacić de facto normalną stawkę, a nie stawkę przysługującą za abonament nazwijmy to rodzi firmy oczywiście mogą poinformować, że wiedzą, że np. z konkretnego konta nie korzystają ludzie z 1 gospodarstwa domowego, ale czytanie sprawia, że ci klienci, którzy nawet mieli wykupione ten dostęp rzeczywiście dzieleniu się ze swoimi znajomymi poza gospodarstwem domowym też od nich jakby nie odnajdą i dodatkowo też nie powiedzą innym, żeby tej usługi nie kupowali to jest dobra firma rzeczywiście zaczęli interesować się jednak to może odwrócić przeciwko nim ja myślę, że nikt im lepszej wiedzy niż te firmy, które robią różnego rodzaju testy po pierwsze, regularnie z uwagi na inflację podnoszone są ceny też kolejne w ogóle zaleta subskrypcji z punktu widzenia akurat teraz biznesu, ale tak naprawdę ta subskrypcja ma też ten Benefit prawda możemy z niej skorzystać jak ocena nie pasuje, ale właśnie widzimy, że biznes największe Platformy to koszt mówi platformach streamingowych podnoszą regularnej ceny tych usług i na razie komunikaty, które płyną z tych spółek z części na giełdach są takie, że tylko kilka procent z każdym podniesieniem o kilka dolarów to w tym wypadku kilka-kilkanaście złotych tylko kilka procent rezygnuje w związku z tym jak rozumiem naraził się opłaca czy godzą się z tym, że 23 parę procent zrezygnuje w wyniku decyzji, ale jednak większość będzie płaciła wyższą kwotę w związku z tym Szamil na razie takie podnoszenie cen dla nich masek druga sprawa to są wspomniany test nazwijmy to gospodarstwa domowego, czyli czy faktycznie te osoby, które logują do tej usługi to tak naprawdę są tej samej firmy, bo to się tyczy nie tylko tutaj tych platform streamingowych, których tu rozmawiamy, ale też np. gazet prawda może mieć jedno konto firmie wykupione prawda nawet z dostępem do Pulsu biznesu tak naprawdę login hasło współdzielone z kilkoma pracownikami i tak naprawdę, gdybyśmy tego podaż rzeczowo to powinny być skupione pewnie 3 subskrypcja nie jest, więc myślę, że to znowu należałoby odpowiedzieć sobie wejść do konkretnej firmy zobaczyć, jakie są dane na pewno pani z racji, że może to się odwrócić przeciwko nim dlatego większość firm prowadzić wprowadza pewnego rodzaju test, czyli tylko wybranych rynkach tylko na wybranych grupach tylko testowo wybieramy parę osób, czyli jesteśmy wg tras na etapie tak to trwa, więc od pół roku ostatniego podniesienie właśnie zeszłego roku na razie są bardziej grupy albo wybrany kraj jest nie jest taki trend włosowy tras może spójrzmy na sukces od strony klienta indywidualnego czy uważa pan, że posiadanie aktywnej subskrypcji może mieć wpływ na lepszą zdolność kredytową jeśli użytkownik będzie jeszcze starał np. nie wiem o kredyt na mieszkanie czy kredyt na samochód to może mieć wpływ myślę, że jest odwrotnie to znaczy, że jeśli mamy znacznie większe wydatki to jednak bank patrzy na nasze przychody patrzy, jakim koszt w związku z tym nie dziwiłbym się jeśli pewne osoby, zanim będą chciały uzyskać kredyt będą wyłączone pewne usługi na okres powiedzmy 3 miesięcy banki tutaj różni też patrzy na ostatni miesiąc ostatni kwartał, chociaż pamiętam, że przy udzielaniu kredytów mieszkaniowych były też takie banki, które patrzyły minimum rok wstecz takich historii kredytowej, więc popularne były takie techniki zwiększania swojego ratingu kredytowego np. wnioskowania o kartę potem rezygnację z tej karty tylko po to, jak wykazanie, że potrafimy spłacać kartę kredytową i że jakby nigdy nic się nie stało nawet były takie przewodniki jak zwiększyć swoją zdolność kredytową natomiast tradycyjnie patrząc myślę, że korzystanie z wielu subskrypcji może obniżyć potencjalnie to zdolność no bo Banque de facto patrzy czy firma udzielająca pożyczki, bo niekoniecznie musi być banki ona patrzy po prostu na tzw. szkołą, czyli na przepływ pieniędzy, czyli różnicę między przychodami koszta natomiast chodzi o subskrypcję, jaką są stosunkowo nisko płatne czy nie mówimy o usługach idących w tysiące złotych raczej dziesiątki miesięcznie oczywiście być tego zbierali pewników 1020 usług już może ważyć w portfelu, ale jeśli ktoś kupuje parę usług, a w naszym raporcie wyszło, że to jest średnio 5 krótka 7 czytam statystycznie na Polaka przypada niecałe 6 subskrypcji to myślę, że to w samym portfelu nie będzie aż tak ważyło ostatnie w tym roku weszło takie rozporządzenie, które mówi o tym, że należy podawać najniższą cenę w ciągu ostatnich 30 dni rodu tu czy uważa pan, że w przypadku modelu płatnych subskrypcji jest możliwość, że firmy np. nie będą się do tego stosowała, bo też jak ten model subskrypcji jest taki też trochę dynamiczne ocena się dosyć często mogą zmieniać i czy takie firmy są narażone na jakieś wysokie kary czy raczej uważa pan, że rozporządzenie raczej nie dotknie branże płatnych subskrypcji w przypadku dyrektywy Omnibus będzie dotyczyła również sektora usług sprzedawanych w modelu subskrypcyjnym natomiast akurat wydaje mi się tutaj powinny być dużego problemu, gdyż ceny tych usług są najczęściej stałe i ewentualnie zmieniają się jakieś okresy w zakresie pewnych promocji, które pojawiają się tylko wybranym czasie stąd myślę, że firmy, które oferują usługi w takim modelu nie powinny mieć problemów dziękuję za rozmowę moim państwa gościem był Piotr Mieczkowski dyrektor zarządzający fundacją Digital Poland wiemy już zatem na czym polegają płatną subskrypcję sieć będą we mnie na czym polegają subskrypcję media rozmowy zaprosimy Joannę Urbaniak, który od ponad 5 lat związana jest z pulsem biznesu obecnie na stanowisku SAP, krzycząc satelita elekta w zasadzie dla wydawców, którzy jako pierwsi zaczęli działać w modelach subskrypcyjnych był to naturalny krok spójne z tym, jaki wydawcy ma realizować wcześniej zarówno w Polsce i na świecie znaczna część mediów subskrypcyjnych media posiadające wydania drukowane New York Times fajna szata jest czy w Polsce Puls biznesu, kiedy jeść wydawcy dostarczanie treści wyłącznie w formie gazet magazynów apotem, kiedy ludzie zaczęli sięgać po treści nie tylko w kiosku czy w prenumeracie, ale też właśnie w internecie wydawcy projektowi zastosowali bardzo podobną strategię online teraz zamiast wstępować codziennie do kiosku w drodze do pracy najczęściej podpina swoją kartą w internecie i zwykle raz miesiącu płacimy za kolejny miesiąc dostępu sposób bardzo wygodne dla czytelnika i dający sporą elastyczność jeśli chcę zawsze mogę zrezygnować podobny do modelu prenumeratę tylko bardziej elastyczny, czyli ten model biznesowy wbrew pozorom aż tak bardzo się przez te lata nie zmienił oczywiście są już teraz też na rynku media subskrypcje, które nie mają swojej historii w prasie, ale tak naprawdę początek dały temu media drukowane i wciąż stanowią one zdecydowaną większość w tej grupie, gdyby media otworzyły dostęp do wszystkich swoich treści w internecie same nie realizowało w ten sposób swój biznes prasowy lub do internetu musiałby pisać inne treści i pewnie ostatecznie straciłyby swoją jakość w Pogoni za maksymalizację liczby odsłon, a drugie to powód, dla którego w internecie pojawią się też nowe media subskrypcję, na które są całkowicie cyfrowa takie, które po prostu nie chcą walczyć wyświetlenia, ale chcą skupiać się na jakości, którą czytelnik doceni, za którą czytelnik zapłaci, bo jakość i ogromną liczbę odsłon w praktyce nie tak łatwo pogodzić ba też pamiętajmy o tym, że zawsze płacimy w internecie za dostęp do treści tylko nie zawsze walutą są pieniądze czasem są to nasze dane np. adres mailowy albo po prostu dane dotyczące naszego zachowania naszych preferencji, które potem umożliwiają profilowanie dostarczania reklam i technologia bardzo nam w tym pomaga każdy z nas spotkał się już np. z Mylan przypominające, że spadnie, których szukaliśmy są właśnie przecenione albo, że czas kupić kolejny worek karmy dla kota tego typu rozwiązania są stosowane w tej chwili także przez wydawców dzięki marketing Automation czy profilowaniu wydawcy mogą rekomendować treści lepiej dopasowane do potrzeb odbiorców w PB np. umożliwiamy też subskrybentom idąc trochę drugą stronę samodzielną personalizację, która selekcjonuje niosą wg wybieranych przez nas tematu albo wybieranych przez nas autorów i dodatkowo uwzględnia tylko te teksty, których jeszcze nie czytaliśmy o kluczowe jest to i nie ma wielkiej filozofii, że Czytelnicy chętniej dłużej płacą za treści, które nie są dla nich realną wartość, bo cena też jest czymś wymiernym jest uzależniona od tego, jaką wartość daje nam coś co kupujemy za co płacimy regularnie niszczą chcemy na dłużej zostać raczej nie będziemy chcieli zapłacić za News o tym, że znany aktor kupił nowe auto, bo to wiedza niczego nie zmienia zasadniczo w naszym życiu takie treści oczywiście bywają bardzo popularne, ale niekoniecznie modelu płatnym szczególnie uznanie pytania, które my najczęściej zadajemy sobie myśląc o retencji o utrzymaniu użytkowników jak najdłużej to czy nasze treści odpowiadają na potrzeby Czytelników czy czynią ich osobami lepiej poinformowanym czy gwarantują jakości przede wszystkim czy są rzetelne, ponieważ dziś w internecie bardzo łatwo też rozchodzą się newsy, które są zupełnie niepotwierdzone i które też czasami ciężko zweryfikować i bez szacunku do czytelnika nie zbudujemy między nami żadnej długiej relacji dokładnie tak samo, jakby normalnym życiu bo kto chciałby tkwić w takiej relacji, w której nie ma tego wzajemnego szacunku z dbałością o jakość treści, którą dostarczam ostatnio było też na takiej konferencji bardzo interesującej dotyczącej ratingu, podczas której jeden z prelegentów powiedział, że nasz mózg nie lubi być oszukiwany i powiedział w kontekście tego co dostawcę usług czy produktów obiecują swoim klientom, o czym ostatecznie ten produkt okazuje się być co, do którego stosowaliśmy bardzo ciekawą komunikację marketingową co mu, aby co odbiorcą obiecywaliśmy i tak naprawdę dowożenie obietnic wartości jest kluczowe, jeżeli chcemy utrzymać długo subskrybentów, a czy w ogóle klienta, a w przypadku biznesów subskrypcyjnych, którzy mogą absolutnie kluczowa, czego najbardziej w takim razie, obawiając się wydawcy, że to jest właśnie utrata tych stałych subskrybentów czy może brak pozyskiwania nowych to co widzimy jako wydawcy to, że treści w internecie coraz więcej ich dystrybucja też coraz szybsza niż kilka lat temu ludzie coraz częściej też korzystają z agregatorów informacji, czyli odwiedzają bezpośrednio stron wydawców tak jak kiedyś działo się częściej tylko np. przeglądają różnego rodzaju Idy są Emilia, ale nie Tylka i to niestety doprowadza do tego ten cały ogrom informacji, ale też to jak w jaki sposób one są często zagregowane, że dość powierzchownie czytamy treści w internecie skierujemy FIDE gdzieś tam przy okazji jak jesteśmy w drodze czy w trakcie Ranczo i co ciekawe to jest typowe dla każdego z nas, że w momencie, kiedy sięgamy po treści w internecie konsumujemy je inaczej robimy to dużo bardziej powierzchownie wynika z tego, że wiele osób wśród nas tak naprawdę pewnie każdy z nas w internecie dość szybko się rozprasza i jesteśmy cały czas bombardowani różnymi informacjami ze strony stan utrzymać koncentrację skupienie przez dłuższy czas możemy, więc uznać, że dla nas dla wydawców jest to pewnego rodzaju ryzyka, że ludziom zaczyna wystarczać nagłówki, ponieważ mają program mają też ograniczony czas oraz zwiększy się liczba wyniosła przez to, że to nie są segregowane, a nie ludzie przychodzą zawsze do strony wydawcy, ale szukamy też sposobu na to jak odpowiadać na ograniczoną uwagę Czytelników staramy się zrozumieć na odpowiedzi zamiast walczyć dlatego np. publikujemy różnego rodzaju podsumowania zastawienia umożliwiamy wcześniej wspomniano personalizację albo np. ostatnio na stronę główną wyciągnęliśmy lido oprócz nagłówków, żeby dawać ludziom właśnie tą szybką wygodną możliwość czytania ważnych treści, żeby nie musieli oni przeznaczyć bardzo dużo czasu dotarcia do nich, ponieważ my wiemy, że żaden sposób nie zmusimy odbiorcę do tego tylko musimy wyjść naprzeciw jego potrzebom i tym jak zmienia się sposób w jaki ludzie konsumują treści obecnie bardzo dużo jest informacja zamieszczona informacja tak jak wspomniałaś, że bardzo liczna efekt niosę też publikacje na Twitterze, na które bardzo często ludzie bardzo mocno zwracają uwagę i opierają swoją wiedzę nad tym co przeczytali właśnie na media społecznościowe czy twoim zdaniem obecnie ludzie dalej sięgają po dzienniki takie, które wcześniej czy jednak ten rozwój coś mediów wpłynął na to, że część jak wyglądają na swoje profile społecznościowe niż na szkodę do rzetelnych gazet dziś dzienniki, jeżeli rozumiemy w sposób tradycyjny jak gazety już niestety ja osobiście bardzo nad tym ubolewam, bo uwielbiam gazet nie są tak popularne jak kiedyś, więc rzeczywiście jest tak, że ludzie sięgają już tak chętnie, a dzienniki w takim tradycyjnym rozumieniu kredyt to do tej pory natomiast sam taki nawyk szczególnie porannego i wieczornego zapoznawania się z newsami nam pozostał niezależnie od tego w jaki sposób treści konsumujemy, choć rzeczywiście czasem jest to odwiedzania konkretnych stron wydawców czytanie gazet czasami jest przeglądanie widzów natomiast my chcemy wiedzieć co się dzieje przepływ informacji teraz bardzo szybki w każdej chwili pojawia się coś nowego i Czytelnicy wciąż chcą mieć dostęp do tych treści w ogóle generalnie internauci sięgają po tę informację mimo tego, że tych informacji tak naprawdę bardzo dużo i co nimi dosłownie bombardowani i rzeczywiście statystyki pokazują, że my niezależnie od tego jak zmieniać rzeczywistość wciąż od poniedziałku do piątku często sięgamy tak naprawdę codziennie po informację lub one sięgają ponad, ponieważ to czasami same różnego rodzaju aplikacje wysyłają powiadomienia w telefonie albo otrzymujemy niestety RNA skrzynka dzieje się to zwykle od poniedziałku do piątku tak sformułowany, ponieważ weekendami wyróżnia szczególnie zrobi się ciepło wtedy zwykle już jesteśmy aż tak chętni do bycia non stop online teraz zaczniemy obserwować ponieważ, żeby się coraz cieplej może to dobrze dla własnego samopoczucia może czasem też jest dobrze odpocząć od informacji natomiast, jeżeli pytasz o to czy tak naprawdę ten wzrost popularności różnego rodzaju fido wpływa na to czy wciąż konsumujemy bezpośrednio treści na pewno w jakim zakresie tak, ale z drugiej strony, jeżeli ich nie było ciężej byłoby wydawcą wychodzić na zewnątrz ze swoimi głosami, ponieważ bylibyśmy wyłącznie uzależnieniu od tego czy ktoś nas odwiedza bezpośrednia atak części wchodzimy w interakcję z odbiorcami, więc de facto ta możliwość konsumpcji tych treści bezpośrednio też w serwisach rośnie do tego, że widzimy w różnych miejscach i wtedy też zwiększy prawdopodobieństwo, że będziemy pamiętali o tym, żeby odwiedzić stronę albo ten nie właśnie przyjdzie sam do nas my musimy bezpośrednio wchodzić sprawdzać co się wydarzyło to dlatego, że to do nas wraca my po prostu reagujemy na to co widzimy różnego rodzaju siedmio czy innych agregatora wspomniała też o tym, że przebudowa liście stronę główną część Lidy na początek i dzięki temu Czytelnicy mogą na początku zapoznać się ze tymi kresami wspomniane wcześniej o mój zobaczyli personalizacji co jest kluczowe dla kursu biznesowym modelu subskrypcyjnym kluczowa jest będzie zawsze satysfakcje Czytelników bata na buduje nasz biznes i mówię to nie, dlatego że chcę, żeby to dobrze brzmiało tylko jest w tym 100% prawdę, dlatego że działając w modelu subskrypcyjnym nigdy nie możemy sobie pozwolić na to, że nie dostarczamy obiecanej wartości, dlatego że tak naprawdę model subskrypcyjny opiera się na długotrwałej relacji chcemy, żeby to była długotrwałe relacje są biznesy, w których pozyskanie klienta jest znacznie droższe niż jego utrzymanie, a utracenie też grozi tym, że ktoś, jeżeli już raz decyduje się na rezygnację ze słoniem nigdy więcej do nas wróci w przyszłości i to dotyczy przede wszystkim właśnie produktów działających modelu subskrypcyjnym, jeżeli nie zadowolimy odbiorca nie odpowiemy na jego potrzeby tylko zaczniemy próbować go sami ubierać to co my chcemy realizować co my chcemy dostarczyć co chcemy sprzedawać tak naprawdę sporo ryzykujemy dlatego, że to właśnie wsparcie ze strony Czytelników, którzy decydują się, że będą finansowali z własnych środków określone media jest w tej chwili naszą głównym źródłem utrzymania, więc jakiekolwiek decyzje dotyczące rozwoju produktu, które podejmujemy przede wszystkim koncentrują się na czytelnikach tak jak wspomniał właśnie wcześniej o technikach czy możliwościach personalizacji to realnie odpowiedź na to w jaki sposób zmienia się to w jaki sposób konsumujemy treści, czego potrzebujemy i my tutaj realizujemy dziś własnej strategii jak my chcielibyśmy to nie podawać oczywiście mam to forma też odpowiada natomiast genezę jest to, czego potrzebują nasi Czytelnicy i zawsze tym pierwszym punktem, który bierzemy pod uwagę, że cokolwiek zmieniamy i jest to, żebyśmy dążenie do tego, żeby to satysfakcja Czytelników jak najwyższa to czy takie ostatnie pytanie ile Puls biznesu obecnie subskrybentów oraz jak wyglądają plany na wiek oraz zbyt nóż zbliżamy się do 30 000 subskrybentów z czego ja się bardzo bardzo cieszy, bo zmierza w stronę naszego absolutnego rekordu, który pewnie jeszcze kilka lat temu nawet niema żyliśmy i ten wzrost subskrypcji i ceną całkiem, dobrze więc będziemy na pewno dalej realizowali strategię, którą przyjęliśmy sobie wcześniej z pewnymi dostosowania oczywiście do zmieniających się potrzeb i liczymy, że przeniesiono na jeszcze więcej stałych Czytelników, którzy staną subskrybentów mi płacącym za dostęp do treści natomiast, jeżeli chodzi o nasze plany dotyczące rozwoju my nie planujemy rewolucji bardziej rozwijamy się ewolucyjnie zawsze będziemy się tego trzymać chcemy być wierni swojej grupie celowej tak jak robiliśmy to przez wszystkie poprzednie lata tylko chcemy to z każdym rokiem robić po prostu bardziej kompleksowo analizujemy potrzeby naszych Czytelników i decydujemy się na te zmiany, które spotykają się z zainteresowaniem wspomniałam o tym, że zmieniła się ostatnio strona główna, że pojawiło się-li natomiast jest jednak wielu zmian na stronie głównej i to co teraz mogę zdradzić to jest to początek dalszego rozwoju, więc zachęcam do tego, żeby odwiedzać regularnie stronę Pulsu biznesu dlatego, że to wszystkie zmiany są właśnie dla naszych Czytelników i to co mogę powiedzieć to, że planujemy zarówno dalszy rozwój nie tylko w zakresie technologii tak jak wygląda nasz serwis, ale też w zakresie treści i trochę tych nowości właśnie dla naszych Czytelników mamy na naszej tegorocznej rozmawia już teraz zapraszamy do śledzenia PAP PL na bieżąco z bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem Jana organie SAPS lepszą Strategy director w pulsie biznesu bardzo dziękuję za rozmowę ja też bardzo dziękuję jak wiemy do dobrej lektury potrzebna jest też dobra kawa oto jak można subskrybować kawa i na czym polega cały proces zapytamy Mateusza Trojanowskiego chyba w marketing i e-commerce, które pracę w palarni kawy High zbudował on jeden z czołowych e-sklepów z Polski branże kawę spytaj nałożyły się na 2 potrzeby z 1 strony właśnie taki cykl wprowadzania premier, gdzie ten raz miesiącu biorąc pod uwagę ilość kawy wypijanej przez klientów cierpliwość zakupów to jest taki też naturalny okres, który niezależnie od tego czy zdecyduje się na odkrycie czy robi zakupy to generalnie w takim modelu spożycia występuje, a u nas mniej więcej w takim modelu przechodzą dostawy ziarna zielonego przychodzą nowe kawy pojawiają się nowości, więc zrealizowanie tego ze sobą wydawało się, że tak powiem akurat te natomiast druga rzecz to jest też podpatrzenia pewnych trendów rynkowych, które są widoczne od kilku lat, gdzie w modelu subskrypcyjnym już wydaje się nie tylko usługi tylko abonamenty, ale też coraz więcej produktów fizycznych dlatego widzieliśmy, że takie coś zaczyna występować w skali Europy jesteśmy też pierwszą parę, która zaoferowała, dlatego że na Zachodzie pierwsze próby podpatrzyliśmy już myślę dobre 5 lat temu różnych systemów zdecydowaliśmy, że możemy zrobić to swojemu tak jak my uważamy, że będzie to najlepszy dla klientów i postarać się zrobić nie ukrywa najlepszy produkt łódkę czy inny w Polsce branży kawowej wydaje się, że możemy tak mówić w tej chwili w naszej petycji wspomniał pan tutaj o dostawach z rent państwo palarni jak jesteś chciał dopytać powiedziałam opis tego modelu subskrypcyjnym go, że te znaki są dobierane przez państwo mu opowiedzieć jak to wygląda dużo prościej mówiąc subskrypcja u nas opiera się o jedną z 3 kategorii produktowych o to, że tak powiem najwyższą to znaczy skierowaną do najbardziej, gdyż może być zapewnionych kawoszy, którzy szukają na większe ilości nowych smaków i jest tzw. teraz szelki glorii, czyli to są kawy jednorodnego pochodzenia czy pochodzące z 1 kraju z 1 plantacji zazwyczaj od konkretnego przez rolnika lub kooperatywy i razem kawy, który w skali globalnej powstaje od kilkudziesięciu do maksymalnie kilkuset kilogramów to są rzeczy tzw. mikro loty no bardzo często zdarza się także daną kawę np. w swojej ofercie może mieć dosłownie w 23 palarnie tak w całej Europie, dlatego że po prostu więcej tego surowca nie ma i kawę w tej serii u nas zmieniają się bardzo często miesza się debiutuje kilka powiedzmy od 3 do 56 wojenne debiutują jeśli kończą i to właśnie po 3 tygodniach niektóre z 1,5 miesiąca dlatego też zdecydowaliśmy się, że w naszej subskrypcji zawsze będziemy zbierać premierowo TK, które mają wejść w danym miesiącu do oferty zebrać zestaw kilku kaw należy się wielkości subskrypcji, które są najnowsze najciekawsze pewien sposób do siebie komplementarne żebraczka też przegląd smaków przegląd różnych krajów przegląd kontynentów i zaproponować taki pakiet wybrane przez nas do klienta myślę, że też to, mimo że klient nie ma ubezpieczenia wpływu na to co ja to jako tak naprawdę hobbysta i osoba, która interesuje kawą jest zawiniona dla niego bardziej ważne niż kopiowanie sprawdzonych wzorców jest poznawanie nowych smaków, jakby możliwość napicia się też tych kar jako pierwszy, dlatego że na subskrypcję oparta też o premiera w takim sensie, że kawy są dostępne do normalnego zakupu dopiero po tym, jak paczki wyląduje już subskrybentów dom dlatego jest przegląd jest pierwszeństwo i jest co miesiąc coś innego jeśli chodzi o te nowości smakowe czy poszukują państwo czyjegoś Baku od subskrybentów i oni dzielą się swoją opinię na temat skargi wtedy państwo decydują się na wprowadzenie do takiego tradycyjnego ni feedback mamy, ale zbieramy go raczej pośrednio ich bezpośrednio znaczy to wprowadzi zdecydowaliśmy, że nie chcemy robić np. ankiet wśród klientów dotacyjnej bardziej członkowi mało wprowadzić, dlatego że zależy nam na tym, żeby i tak gdzieś powiedzmy te kariery przesuwać dalej szukać nowych opcji wprowadzenia raczej nie kopiować sprawdzonych wzorców, bo trochę obawiamy się tego, że bardzo często, pozwalając klientom karty wybrać czy prosić jeszcze razy to samo tak naprawdę koniec końców tych klientów wcale nie zostawiamy bardzo zadowolony, bo klient ma wrażenie, że okej wzmogły Super, ale wobec niego powtarzamy już nie robi takiego samego wrażenia, że pierwszy na dlatego feedback jak najbardziej, ale takim pośrednim poziomie bardziej kierunku, iż opinię na temat konkretnej danej kawę to proszę powiedzieć, że jest jakiś reklamację od nas dobranego przez państwa smaku kawę czy raczej nie mieli państwo takich wiadomości subskrypcji z tego co pamiętam to nigdy nie mieliśmy takiego negatywnego feedbacku na temat konkretnej kawy, która np. nie przypadła do gustu szerokiemu gronu odbiorców pamiętam, że w czasach, kiedy ta subskrypcja była troszkę bardziej budowana indywidualnie znaczy, kiedy się dopiero uczyliśmy, kiedy na tych pierwszych fazach staraliśmy się przygotować produkt stron na miarę klientów, kiedy częściej rozmawialiśmy z klientami bardzo często okazywało się np. że kawy z danego kraju jak dość popularna Brazylia i są uznawane przez klientów za smaczne, ale nie jest na tyle ciekawy, żeby dostawać często, więc gdzieś tam na wstępnych fazach rozwoju tego produktu wyciągnęliśmy generalne wnioski, które wdrażamy do dziś i tamtego czasu nie zdarzyły nam się żadne właśnie negatywne informacje zwrotne na zasadzie proszę nie powtarzaj cie nigdy tego albo nie rób czegoś takiego albo takie smaki absolutnie odrzuciła Doda może jeszcze koszt w ramach ciekawostki my się staramy od myślę, że to, że 1,5 roku około do każdej podkreślił też rzucać poza regularnie abonament lub jakieś kawek, które należy takiej serii takiej nietypowej to są środka tzw. Competition, czyli zawodnicze takiej kawy, gdy na, który startuje kawowych zawodach są do kawy Barley oraz stażu na znaczkach lub np. ostatnio była to fajna robusta, czyli nie arabiki, ale odpowiedni kawy specjalisty wśród robót z, czyli nie będę może chodzić techniczne szczegóły, ale z zupełnie inna odmiana trochę, jakby ktoś dostał bata zamiast ziemniaka, zamawiając tak to porównał ogólnie no to w takiej sytuacji np. dostaliśmy informację zwrotną na zasadzie o Super, że to dorzuci liście, ale całe szczęście, że tylko jako próbka bo, gdybyście wrócili całą paczkę to nie dałbym rady, bo nie jest przed kawa na co dzień te próbki budzą często dużo emocji to jest fajne, bo my nimi mam wrażenie też poszerzamy dodatkowo Horyzonty ponad konstytucję z tego co widział mają państwo na stronie 2 abonament czy mógł pan powiedzieć, który częściej wybierają konsumenci i nie Pańskiej do czego akurat decydują się niższa, bo wyższy pakiet subskrypcji nadal większość z nas stanowi ten pakiet wyższy oparty tylko o kawy spieszę syn glorii, czyli same nowości natomiast wraz z przyrostem nowych subskrybentów zaczyna zwiększać udział tego drugiego wariantu wariantu skałą przelewa, gdzie tylko jedna z WK to nowość druga to jest jednostka w naszej stałej oferty te przelewy, gdzie klient wybiera prostu jeden z 4 produktów, które dostaję zawsze oraz drugi, który zaskoczeniem wydaje mi się, że fakt, że te ćwierć przelewa rosną wszy w tym tempie niż pierwszy jest to, że po prostu ta seria zyskała popularność na rynku i ogólnej naszej strukturze sprzedaży stanowi coraz większą część ludzi powoli przyzwyczajają się do tego, że kawa specjalisty to nie jest tylko domena baristów to nie jest Alchemia, która wymaga od nas zgłębienia nowych metod parzenia szlifowania receptury bowiem z przepisami, ale coraz więcej ludzi po prostu pija tylko taką kawę piją na co dzień i szuka wśród niej też takiej prostej codziennej śniadaniowej alternatywy i zaczynają wtedy postrzegać taką kawę stałe oferty jako produkt komplementarny do zaskoczyć taki konsument jest dojrzalszy nie chcę tak jak kiedyś za każdym razem eksperymentować to jest pytanie tylko chciałby trochę eksperymentów, ale strony stałości bezpieczeństwa, a przy okazji produkty, które bardziej atrakcyjny celowość oprócz takiego brak właśnie 4 jest już też w obrębie wyboru tej subskrypcji mówi się pan podzielić spłacam informacją ile obecnie posiadają państwo subskrybentów oraz w jaki sposób chcą państwo to grono poszerzać my w tym momencie mamy subskrybentów około 250 takim stałym gronie, które się powiększa powiedzmy co miesiąc o kilka nawet 10% w zależności od po prostu moment w roku, bo są takie chwile jak np. przed świętami lub przed wakacjami, gdzie więcej osób sód świecie zawiesza na jakiś czas i wtedy powiedzmy nowi klienci rekompensują straty, ale mniejszym stopniu są takie sezony jak np. powrót do szkoły czy wiosna, gdzie bardzo dużo osób po prostu nabiera inskrypcji mało rezygnuje dlatego te wzrosty są ciągłe w ciągu ostatniego roku ponad dwukrotnie to bazy powiększyliśmy ich w tym momencie miesza się ukryć odpowiadają za 78% naszej sprzedaży wszystko na internetową co uważam za naprawdę duża liczba jeśli chodzi o powiększanie to przede wszystkim bazujemy wydaje na takim modelu po prostu polecenia owym, dlatego że bardzo wielu klientów przychodzi do naszej subskrypcji, dlatego że albo od kogoś się dowiedział się na subkoncie fajnie działa albo tyle razy zrobili u nas zwykłe zakupy nam zaufali, że mówią dobra to ja już w ogóle nie chce się martwić wyborem nic się martwić tym, skąd robi zakupy tylko teraz już czas na subskrypcję dojrzałem do tego na tyle Romów by także bardzo dużo naszych klientów subskrypcję po prostu lojalnie klienci, którzy decydowali się na tę opcję raczej staramy się nowych klientów też pozyskiwać taki sposób właśnie taki sposób pośredni czy wieszczono naszej marki najpierw przedstawić im różne produkty zachęci do zakupów, a następnie prze konwertować na suplementach ta bardziej niż zaczynać przygodę w ogóle naszą marką osób też wspomniał pan tutaj od średnio 8% jeśli chodzi o przychody jak pan ze swojej perspektywy ocenia wprowadzenie modelu subskrypcyjne ego czy było warto w tym momencie mogę powiedzieć zdecydowanie warto natomiast nie ukrywam, że to były ponad 2 lata wielu prób sukcesów, ale także błędów i bardzo pracochłonnych zmian po prostu sytuacja nas tego wymagała znalezienie tej Formuły, która byłaby dla nas łatwa w obsłudze dla klienta atrakcyjna, a jednocześnie wspinała się po naszej stronie kosztową po stronie klienta wartościowo nazwijmy to tak, żeby szóste miejsce na jakość to osiągnięcie tego złotego środka było bardzo trudna np. kiedyś bazowaliśmy tylko na płatnościach z wyprzedzeniem, dlatego że klienci byli bardzo niechętni wobec płatności cyklicznych to się zaczęło stopniowo zmieniać dzięki tej części popularność takich abonamentów jak dokonać ich Spotify wszystkie takie inne portale, gdzie ludzie przyzwyczaili, że okej zostawiam dane karty kredytowej nie znaczy, że ktoś mi kradnie tylko po prostu to jest konieczne, bo tak to działa i dopiero tak naprawdę wzeszłym roku np. mogliśmy w pełni ustalić na taki model bez żadnych przykład co dla nas np. wyszło jednoznacznie na plus, bo bardzo często, gdy klienci nie decydowali się na taki model cykliczne tylko płacili z góry to mieli duży opór przed podjęciem decyzji, dlatego że po prostu musieli wyłożyć naraz bardzo dużo pieniędzy zupełnie inaczej czy taki koszt często też nie wracali później, dlatego że zapominali, dlatego że wynik przypominały się co miesiąc, że okej przetwarza subskrypcję dalej po prostu pewnego dnia przestawał przewodzić patki i ciężko było zebrać, żeby zamówić znowu dlatego zajęło nam nie tylko próbę błędy, ale też edukację klienta przekonywanie czy jednak nowego modelu gdzieś tam porównywanie się do znanych rozwiązań na rynku najmniejsze w tej chwili doszło do tego momentu, że chce się naprawdę zadowoleni z tego jak wygląda ich liczbę klientów na temat tej usługi też jednoznacznie pozytywne i motywuje nas do tego, żeby to utrzymać nawet dziecko utrzymać, ale szukać nowych fajnych benefitów, bo zawsze w grudniu pierwszy raz w historii wysłaliśmy kawę, która była przeznaczona tylko dla subskrybentów, która weszła w ogóle regulamin sprzedaży, bo były na tyle mało, że za wystarczyło nam ziarno tylko tyle, żeby palić wysłać do całego naszego grona koniec subskrybenci mieli po prostu swój Exclusive i myślę, że takie ruchy też będziemy powtarzać jakby, budując w ten sposób wartość atrakcyjność tego produkt wspomniał pan, że te płatności cykliczne są coraz bardziej popularne czy planują państwo dalej rozwijać ten model płatne subskrypcje czy raczej będą się państwo skupiać na tradycyjnym zamówienia, czyli między opiera swoje ulubione smaki tego zamawia państwo w ten sposób raczej będą rozwiali PiS jak to wygląda i myślę, że jeżeli chodzi o gamy produktów subskrypcję innych ona na ten moment, czyli w sensie najbliższe kilka miesięcy pozostanie niezmieniona, żeby te produkty można kupić, podnosząc mniejszą dostawać stały interwałach czasowych raczej pozostanie taka natomiast docelowo chcielibyśmy wprowadzić jeszcze opcję takiej subskrypcji nazwijmy to biznesowej, ale obliczone nie tyle np. właśnie podsektor korek co pod małe biznesy co pod małe biura, które z kolei w ogóle nie ma tego elementu zaskoczenia sobie po prostu element takiej stałości na zasadzie wręczamy pamiętanie o tym, że musi uzupełnić zakupy kawowe zostawiasz swoje dane i dostajesz co miesiąc stałą ilość w tym momencie jesteśmy też po pierwszych próbach robiliśmy kiedyś nie byliśmy w stanie zrobić tego zadowalające dla nas sposób dlatego myślę, że jeszcze przed nami jest kwestia opracowania takiej Formuły daleko mi natomiast do listem euforii związanej z tym, że tak chcemy jak najwięcej z trzeciej najwięcej takich klientów, bo mimo wszystko uważam, że na takim rynku jednak, które dziś dajemy produkt premium jedno czy taki produkt wyznaczone dla hobbystów subskrypcja nie jest w stanie załatwić wszystkich potrzeb, bo bardzo ciężko jest zmieścić w tym systemie to przekrój tego co się dzieje na rynku wszystkie nowości ciekawostki nowinki i zawsze będzie pole do tego, żeby pozwolić klientom dokonywać osobnego wyboru wyboru nie cyklicznego po prostu pozwolić zrobić zakupy widzimy też o tym, że nasi najwierniejsi lojalni klienci nawet ci, którzy się przedstawienia subskrypcja zazwyczaj wybierają ten wariant, gdzie mają tylko 2 ani 4 KW miesięcznie po to, żeby zostawić sobie pole na dodatkowe zakupy, bo oni chcą np. subskrypcje zaspokajała ich 5975% spożycie kawy, ale nie jest to, dlatego że jednak pozostawienie wszystkiego w rękach tego modelu odziera może troszkę przyjemności z takiej ich tam Madzi wyboru analiz zastanawiania się doświadczenie po prostu stało czy plany są 3 akcji bierze wszystko się udało proszę też na koniec powiedzieć czy pani względem High albo mieli kolejnej subskrypcji i jak pan postrzega takie perspektywy subskrybentów, a większość moich kawy wypijanej zyska pijana na miejscu na spalarnie w biurze i do domu raczej powiedzmy przynoszą tylko nowinki ciekawostki bardziej niż takie regularne spożycie, więc swoje własne subskrypcji nie używam natomiast w prywatnym życiu subskrybuje wiele rzeczy natomiast również to usługi, a nie fizyczne produkty, bo paradoksalnie możemy wania się sam i Comarchem czy marketingiem w digitalu czasem nazywam siebie cyfrowo wykluczonym bądź analogowym, bo jestem przywiązany do tradycyjnych doświadczeń zakupowych bardzo ciężko z niej zrezygnować także staram się kreować nowe produkty stawia na subskrypcję prywatnie będąc mimo wszystko tradycjonalistą takie ciekawe otoczenie bardzo dziękuję za podzielenie się ze słuchaczami wiedzą na temat subskrypcję KSP szalik naszym gościem, bo Mateusz Trojanowski chyba marketing i Commerce Blanika High będąc przy temacie kawy nie mogliśmy nie zapytać o to jak sprawdza się kawą, na który został wprowadzony do sieci sklepów Żabka w rozmowy zaprosił Piotra Ignaczaka menadżera do spraw Sarah and bass Night czy biznes płatna subskrypcja ach, jest trudne do wprowadzenia w Polsce może się wydawać jest trudne zażycie środka na od rynku produktu od kategorii możemy być trudne, jeżeli mówimy o produkt taki przykład, które mają, którą konkurencję niemniej, jeżeli tak jak nasza branża nasza kategoria wchodzimy subskrypcja ami to troszeczkę przecieramy szlaki co też jest wyzwaniem w pewnym sensie jest wiele niewiadomych w aplikacji rzadko, bo przejdziemy do Meritum dużą popularnością cieszą się zbierane w Żabce i wymiana jest na różne produkty zgodnie z prawem na wprowadzenie abonamentu i subskrypcji na kawę, bo to co jest nietypowe produkty do osób skrępowania nasze obecne hasło mówi o tym, żeby uwolnić swój czas to, parafrazując hasło to w pewnym sensie mówimy o ułatwienia sobie życia po prostu łatwiej sobie życie i modele subskrypcyjne czegokolwiek pani powiedzieć właśnie o tym są jesteśmy organizacją, która ma duże ambicje chcemy zaskakiwać naszych klientów chcemy wdrażać nowe ciekawe innowacyjne Formuły przede wszystkim też dbać o to zapewniać nowe doświadczenia zakupowe model subskrypcyjny właśnie jest takim doświadczeniu zakupowym, zwłaszcza w obrębie tego produktu mówimy o kawie ale, toteż po prostu mechanizm lojalnościowe, więc myślę tutaj konkretnie kawie, które swego podstawą naszej oferty tego typu realizują sowy trzeba przetestować po prostu, ale proszę także to hasła są to on po prostu musi mieć sens dla klienta klient w pewnym sensie, deklarując się zobowiązuje do tego, że będzie chciał korzystać z tej oferty, więc jak subskrypcja musimy coś dawać musi gwarantować lepsze warunki i tym właśnie ten model subskrypcyjny jest klient może mieć łatwy dostęp do czegoś co lubi to coś co chce to, żeby niema haków tak to właśnie wygląda i tak, odpowiadając na pytanie tak długo nie kawa ma się bardzo dobrze do tej charakterystyki bardzo dobrze się wpisuje eksperta moją wcześniejszą wypowiedź można sobie wyobrazić różne stały się po prostu klientów, dla których model subskrypcyjny, zwłaszcza na kawę może mieć olbrzymią wartość można tutaj powoływać się przykłady innych modeli subskrypcyjnych powiedzmy z zakresu usług dla oczko streaming mam zawsze muzyka ze sobą włączam na co ochotę nie ma oczekiwania się poszukiwania nie ma pirat Ania mówiąc kolokwialnie sam zresztą subskrybuje kilka platform, ale też np. prenumeruje powinniśmy pamiętać o tym, że stare dobre prenumeraty gazet czasopism na magazyny to też wpływ model subskrypcyjny tylko wybierze bardziej offline nowym analogowym Ania gitarowym szczególnie zaś polecamy subsydiowania głosu biznesu, ale też wracając jeszcze do kawy proszę powiedzieć jak długo przygotowywaliście się z wprowadzeniem tego elementu w samej publikacji oraz, z czym się wiązało projekt był trudny oczywiście przekładało się na czas wdrożenia to było ponad pół roku pracy projektu bardzo interdyscyplinarne wiele obszarów odsłania przede wszystkim pewnie zacząłbym od odpowiedniego konstrukt prawno podatkowego co już odpowiada na część pytania plan jako organizacja olbrzymie znaczenie ma transparentnie się w kontekście rozliczeń z klientami z franczyzobiorcami jak też trzeba było zadbać o te obszary technicznie wymagający też to bardzo projekt przede wszystkim integracji systemowej sejf, bo tutaj mówimy o przedpłat regulacyjnej płatności analiza ścieżki użytkownika przygotowania oferty kalkulacje założenia badania konsumentów, bo mógłbym jeszcze wiele zmieniać jak kończąc na komunikacji proszę jeszcze powiedzieć czy miejsce takiego idealnego konsumenta i taką grupę docelową, do której chce jeszcze dotrzeć czy raczej nie ograniczy liście tego, kto powinien korzystać z tego kontynentu trochę tutaj pozwolę się wprowadzić filozofa i powiedzieć, że nowoczesność stworzyła człowieka jako indywiduum indywidualność czy w kwestii podmiotowej jesteśmy grupą osób, które lubią kawę w kwestii indywidualnej każdy konklawe konsumuje tak jak chce na swój sposób tak jak lubi konsumować ale, odpowiadając na pytanie nie ma dla nas dane osób skręta co jest kluczowe, o czym byśmy pamiętać to, żeby dobrze dopasować ofertę do określonego segmentu klientów klientów, którzy tak w tej konkretnie ofercie odnajdują wartość wdrożyliśmy tę ofertę i my wiedzieliśmy kogo kierujemy to po prostu są klienci, którzy pili sami regularnie kawę i to oferta została dobrze odebrana przez klientów ta grupa była dobrze wyselekcjonowana były to pierwsze są regularnie pijące kawę w naszych sklepach należało oczywiście pewien współczynnik konwersji nałożyć no bo to modele subskrypcyjne mają swoje bariery wejścia niektórzy widzą w modelu subskrypcyjnym wolność swoboda, którzy jednak zobowiązanie się, ale tak byliśmy przygotowani, jeżeli chodzi o taki obszar analityki badań badania 5 to rzeczywiście ich stosunek do modelu substytucyjnego, ale tak jak przyrostowi otworzyliśmy ramy dlatego czym jest obecna oferta abonamentu proszę też powiedzieć czy prowadzą państwa takie statystyki, które każe najczęściej wybierają konsumenci właśnie w tym kawę w momencie czy też jak przekłada w tym co wcześniej wybierali, jakby to rzeczywiście jest powielane czy np. jest jakaś nowość, którą wcześniej np. niewiele ci klienci, a teraz na nią decydują, ponieważ mają subskrypcji tendencje, które klienci wykazywali się w dużej mierze przełożyły na korzystanie z oferty abonamentowej mogą to być duża biała kawa, ale to chyba, przeglądając jakiekolwiek opracowania statystyczne populacja jak w tym kierunku też linię, żeby korzystać z abonamentu trzeba mieć pobraną aplikacją Żabki czy zauważyli rację po wprowadzeniu właśnie tego komplementu, jaki znaczny przyrost pobranie aplikacji czy raczej też nie zmieniła IW naturalny poziom wzrostu nie pobrania aplikacji był naturalnym poziomie takim organicznym tak jak powiedziałem wcześniej to mechanizm realizujący, więc my głównie skupialiśmy się na klientach, żeby zadbać opiekować klientów, którzy pili już z nami regularnie kawę oczywiście zapraszamy do replikacji zapraszamy do korzystania z komend osób, które albo nie korzystają z aplikacjami są naszymi klientami jeśli chodzi o kawę, ale tak mechanizm realizujący podkreśla z panią, bo właśnie o tym mechanizmie realizującym czy zdarzało się może i reklamacje czy 5 wracali już są niezadowoleni są zrezygnować z usługi raczej takich głosów nie było go jak każda nowa oferta każde nowe wdrożenia tego pan musieliśmy też zadbać o taką obsługę posprzedażową obsługę serwisową oczywiście, że zdarzały, ale to nie nazwałbym tego jakimś masowymi zgłoszeniami to była naprawdę wniosku o przypadki proszę powiedzieć jeśli jesteśmy przy subskrybentów ach, czemu się pan podzielić ze słuchaczami ile obecnie macie zarejestrowanych subskrybentów i opłacających abonament oraz w jaki sposób planuje poszerzać stawiana jest nie mogę się podzielić takimi informacjami remont subskrybentów musimy założyć, że to nasza tajemnica, ale jeżeli chodzi o kwestie rozwojowe co mieliśmy skalkulowano myć podjęte założenia dla tej konkretnej oferty i zrealizowaliśmy założenia nie zakładamy, że jakąś 1 konkretną ofertą gromadzić założenia, że jesteśmy w stanie przeciąć wszystkich naszych klientów tutaj ustawić znak równości miłośników kawy nowo mody tak jak powiedział model subskrypcyjny ma swoje bariery wejścia i jeżelibyśmy myśleli o tym, żeby poszerzać grono subskrybentów to raczej 80 wychodzić naprzeciw oczekiwaniom innych grup innych segmentów chce są oczywiście segmentów kawoszy, ale jeszcze nie subskrybentów skwerami poszerzania grona powinno się odbywać poprzez prezentowanie nowych ofert dopasowanych do potrzeb innych innych segmentów osób, które po prostu inny sposób, korzystając z kawy na mieście rzadko kojarzy się nie tylko z kawą, ale też już myślę, że ze słynnymi hot dogami czy może macie w planach poszerzenie tej subskrypcji jakieś kolejne produkty, a może i zestawy kawa i coś dodatkowego mógł pan Lewic za wcześnie by deklarować obecna oferta się, bo tak branżową wygrzewa zbiera wyniki analizujemy wyciągamy wnioski potrzebuję jeszcze czasu dyskusję tutaj wewnątrz organizacji oczywiście zderzanie się potrzeba naszej organizacji i potrzebami naszych klientów obserwacja jak rynek jako strony rynek się zmienia potrzeba kolejnych badań wtedy możemy porozmawiać dziękuję za rozmowę moim państwa gościem Piotr Ignasiak menedżer do spraw firmy MPS Nike sieci sklepów Żabka nie samą kawą człowiek brzmienia rozmowy o modelach subskrypcyjnych nie mogło zabraknąć głosu platform streamingowych do rozmowy zaprosimy Macieja Kozłowskiego, który jest szefem serwisów streamingowych oraz digitalu wannę Bros Discovery w Polsce konkurencja na rynku jest ktoś dużo czy Polacy przyzwyczajeni do takich płatności cykliczne tak jestem o tym przekonany, widząc wyniki tak serwisu Player jak serwisu HBO Max w Polsce to na pewno jest trend, który zagościł na stałe w naszym kraju Polacy są skłonne płacić za subskrypcje są skłonni płacić w różnych modelach myślę, że wszelkie bariery również te bariery dotyczące płatności w internecie są już dawno dawno za nami jak wydarzenia ostatnich lat typu pandemia czy wojna Ukrainie wpłynęły na substraty no pandemia oczywiście bardzo pozytywnie wpłynęła można powiedzieć na zmiany albo przyspieszenie sposobu konsumpcji mediów przez użytkowników i subskrypcję oraz konsumpcji np. filmów w modelu albo subskrypcyjny albo w modelu transakcyjnym na pewno zwiększyła się jak obserwowałem podczas wybuchu wojny Ukrainie ani w trakcie wojny Ukrainy, żeby te tereny w jakikolwiek sposób się zmieniały wydaje się, że raczej elementy, jakimi powiedział ogólną gospodarcze mogą mieć wpływ na spowolnienie lub przyspieszenie ilości subskrypcji i chęci użytkowników do płacenia za treści w internacie natomiast w wojnę Ukrainie miała żadnego pozytywnego negatywnego wpływu na to czy na obawia się rezygnacji zwiększający inflację czy raczej nie obserwują państwo takich zmian obserwujemy oczywiście i cały rynek obserwujemy nasze stawki miesięcznych rocznych subskrypcji robimy różne korekty, ale ja mam poczucie, że jeśli chodzi o playera a, ale również HBO Max wartość, którą dostarcza użytkownikowi versus cena, za którą użytkownik musi płacić jest naprawdę bardzo bardzo atrakcyjna, więc ja przyznam szczerze na razie nie obserwuje żadnych takich gwałtownych wzrostów czarno, czyli odejść użytkowników, niemniej jednak trzeba być uważnym no to inflacja ma duży wpływ na nasze portfele i trzeba być ostrożnym tak jak powtarzam wydaje się, że i HBO Max sceny dwudziesty 990 i Player odznaczający się od 15zł naprawdę są bardzo korzystne ceny dla użytkownika końcowego podzielmy sobie to 15zł klerowi na 30 dni to jakieś grosze wychodzą dziennych za możliwość dostępu do ogromnej ilości kontrakt też jest już rozmawiamy o pakietach z prewencji mogą wybierać posłów naprawdę wielu wielu różnych pakietów czy będą państwo jeszcze rozszerzać corocznej np. skracać albo łączyć jakieś takie też by było coraz mniej upraszczać upraszczać upraszczać na pewno będziemy upraszczać tych pakietów nosi faktycznie rozrosło trochę są odpowiedzią na krzewy użytkowników, ale myślę, że idziemy raczej w kierunku uproszczenia ofert, o ile kleje dość elastycznie podchodził do potrzeb użytkowników tak wydaje mi się, że po tym okresie 18 ostatnich miesięcy wyklarował się główne trendy za którymi użytkownicy Tusk będzie podążają i po prostu będziemy je utrwalać to bardzo słuchamy głosu subskrybentów i dla nas jest bardzo ważne mieć z nimi interakcji rozumieć bardzo, dobrze więc wtedy, kiedy pojawiały się jakieś głosy o tym, że takie np. sportowe nie być możliwy do kupienia albo powinien być osobny byli bardzo elastyczni i wydaje nam się, że to jest strategia, która nam przyniosła dużą ilość dokumentów natomiast dzisiaj też widzimy, że mamy pakiety, które w deklaracjach były pożądane, a w zakresie realnego ich zakupu znacznie mniej, więc będziemy z nich rezygnować łączyć będziemy upraszczać ofertę, na którą OFE to jest najpopularniejsza wśród subskrybentów na absolutnie najpopularniejszą ofertą jest oferta kontentu playera z modelu dla wdowy, czyli limitowaną ilością reklam, ale za to niższą ceną subskrypcyjne nią mogę powiedzieć ponad połowa naszych subskrybentów korzysta z tej oferty czy większą popularnością wśród subskrybentów cieszą się takie dłuższe ofertę półroczne kwartalne czy półroczne czy raczej są takie oferty 30 dniowe i więcej państwa sprzedają na pewno te 30 dniowe cieszą się największą popularnością, ponieważ one łączą w sobie elastyczność tej rezygnacji każdego miesiąca z rozsądną ceną jednostkową, czyli żeśmy sobie 15zł co miesiąc jest dość rozsądną ceną, a jednak użytkownicy mają dość dużą elastyczność w ewentualnym rezygnowania, ale co jest ciekawe nie obserwujemy dużego stopnia rezygnacji z miesięcznych subskrypcji one mają bardzo fajne przedłużenia tak samo w serwisie Player, jakim etapie mają także do naszych z tymi oprócz udostępnienia serwisu Player w pakietach subskrypcyjnych oferują też państwo możliwość zakupu poszczególnych filmów na 48 godzin proszę powiedzieć np. obserwują państwo zachowania takich odbiorców, którzy po zakup 1 filmu wracają stają się regularnymi płacącym subskrybentom jakiegoś pakietu tak to działa w 2 strony to znaczy nasi subskrybenci kupują filmy i można powiedzieć okazyjny widzowie przychodzący do serwisu po firmy transakcyjne zostają z nami na dłużej i kupując subskrypcję oczywiście wszystko zależy od kontentu i kontekstu to jest chyba najważniejsze nowo weźmy sobie, że tego Wika 3 jestem przekonany, że duża część użytkowników kupił pakiet substytucyjne, który będzie posiadał poprzednie filmy 1 łyka, więc kontekst jest King zacząłem powtarzać kiedyś w naszej branży mówi się koncert jest takim wciąż pełne koncerty recitale kontekst z osób proszę, więc wydaje mi się, że mamy 2 takie elementy w zależności od potrzeb użytkowników cieszy do nich dostosowywać odpowiednim momencie fundować odpowiednie treści wtedy to docenią i zostaną na duży to jest nie jesteśmy już przegląd tańca jak wśród subskrybentów przeniesie produkcję playera, bo bardzo dużą wydaje mi się popularnością cieszą się takie seriale skazana szadź Chyłka czy bardziej opłaca się np. wytworzyć taki serial u siebie czy bardziej opłaca się kupić jakieś licencje na film ocenia zagraniczne i to do nich ściągać nowych subskrybentów no oczywiście Chyłka skazana szadź ci kilkanaście innych seriali, które mamy są ogromnymi hitami jak dzisiaj nie widzę takich tytułów na rynku, które dałyby szansę mieć taki sam sukces jak nasze oryginalne produkcji i pewnie marzeniem każdego zarządzającego Platformy obniżenie kosztów wiadomo, że oryginalne produkcje są niezwykle drogie, ale też niezwykle skuteczny my też wybieramy je rozumie naszego widza, więc każde nasze jakaś decyzja oparta o analizę tego, kto jest w naszym serwisie i staramy się tym użytkowników jak w takich cyklach w niej kwartalnych półrocznych cały czas oferować jakieś nowe seriale ich bym powiedział upodobań, więc na pewno marzeniem każdego zarządzającego było kupowanie tanich dobrych produkcji, ale chyba nie istnieje taki bym powiedział model, w którym są tanie i dobre coraz bardziej popularna na rynku właśnie serwisów streamingowych staje sem patrzenie na łączenie kąt poprzez użytkowników, którzy udostępniają login hasło do swojego konta czy państwo jako kleje znajdują planują w jaki sposób chronić albo już chronią i zabezpieczają to podawanie hasła czy na razie uważają państwo, że to nie jest dobry moment dobry sposób na ograniczanie możliwości oglądania tych filmów seriali przyglądamy się temu nazwijmy to procederowi natomiast w moim odczuciu mamy najlepszy mechanizm chronienia to jest cena jeśli cena jest atrakcyjna i dostępna nie ma potrzeby dzielenia kąt, bo na końcu to jest jakiś problem logistyczny problem z listami ulubionych jeśli cena jest rozsądna w w 1 przypadku w drugim, czyli liczbie akcji playera uznajemy, że ceny są bardzo rozsądne co potwierdzają subskrybenci masowo kupując subskrypcję to ja przyznam szczerze jak wolałbym myśleć o tym co zrobić by uatrakcyjnić ceny niż co zrobić wykręcać użytkownikom ręce za przeproszeniem, żeby nie dzielili kąt to jest moim zdaniem ślepa uliczka dzisiaj część rynku próbuje zrobić trzeba zwrócić do genezy problemu genezą problemu jest zbyt wysoka cena niedawno uruchomione zostało serwis hotel, który oferuje darmowy dostęp do niektórych seriali, które są emitowane w TVN-ie, więc proszę powiedzieć czy nie obawiają się państwo, że państwo z Trydentu zrezygnuje na korzyść, bo walczy raczej pozostanie bierna Playowi to są 2 różne oferty bardzo różne koncertowo to znaczy w playerze są same nowości oryginalne produkcje, których nie ma wizji od PL z drugiej strony my obserwowaliśmy zachowania użytkowników widzimy, że jest na pewno jakaś grupa użytkowników, która jest gotowa oglądać mniej nowości można powiedzieć jakieś evergreeny z przeszłości, ale nie chce za to płacić taką ofertę udostępniliśmy i wydaje się, że po miesiącu od startu był bardzo dobry kierunek nie obserwuje żadnych migracji z części subskrypcyjnych do części bezpłatny tak jak mówiłem te oferty są zupełnie różne, a jednocześnie widzę ogromny wzrost w tej części bezpłatnej w już jestem ponad 1 000 000 użytkowników co w ciągu miesiąca wydaje się potwierdza nasze przypuszczenia, że są 2 różne grupy użytkowników z ważnymi potrzebami i wydaje się, że ta oferta dobrze uzupełnia dzisiaj nasze portfolio produktów streamingowych czy raczej była traktowana też jako dodatkowa forma promocji playera to oczywiście będzie jakiś element promocji jeśli ktoś będzie oglądał jakieś odcinki dostępne drzwi od PL, a pozostałe będą dostępne w playerze na pewno będziemy zachęcali do tego, że przeszedł części subskrypcyjne obejrzało więcej to jest jeśli przyjrzymy się ofercie koncertowej to są 2 różne oferty weźmy sobie Kasi Tomka na pewno mojemu pokoleniu znane serial dostępny w playerze dostępny jest wiódł PL oto jest prawda jest taka, że w playerze jest tak dużo nowości użytkownicy nie docierali do tego typu kontentu od miastem typ kontentu i ten serial jest bardzo pożądanym bardzo fajnym seriale sesję od PL, w którym mamy szansę go wypromować się jeden z większych problemów moim zdaniem na rynku jest promocja konwentów to znaczy można produkować jak wobec naszej konkurencji 30 różnych seriali jeszcze niema jak wypromować, bo jednak ilość billboardów na ulicy jest ograniczona ilość, jakiej bym powiedział tak poetów z użytkownikiem też ograniczono, więc się wydaje się kluczowe umiejętność formowania kontentu w odpowiednim czasie odpowiednim miejscu my oczywiście produkowanie niesamowicie dobry kontent muszę podzielić tak na koniec słuchaczami jak frajer się zmieni jak może się zmienić w tle na pewno będzie ewoluował będziemy się przyglądali aktualnym trendom będziemy szukali nowego kontentu w tej chwili inwestujemy część dokumentalną kleje będziemy szukali wokół tego jakiś ciekawych tematów w tej chwili już są 3 oryginalne produkcje dostępne w playerze, więc na pewno w tym kierunku no to chyba tyle co dzisiaj mogę powiedzieć, bo jest jeszcze kilka niespodzianek, ale pracujemy nad nimi, więc nie chciałbym, zanim naprawdę będą realne opowiadać wolałbym dostarczać wartość nie obiecywać wartość serdecznie dziękuję za rozmowę moim państwa gościem był Maciej Gozdowski szef serwisów streamingowych oraz Digital Łany wprost Discovery w Polsce dziękuję bardzo, dziękuję pani też być skrzypce otaczają nas każdej strony należy jednak pamiętać, że to nie tylko płatność cykliczna, ale również przyzwyczajenie do utrzymywania konkretnego dobra bez żadnych ograniczeń sam rynek subskrypcji bardzo mocno się rozrasta dołączają do niego coraz to nowe branże jak mogliście państwo usłyszeć czekamy, więc z niecierpliwością co jeszcze przyniesie nam dalszy rozwój technologii jak to może wpłynąć na biznes subskrypcyjny bardzo dziękuję za wysłuchanie dzisiejszego podcastu mam nadzieję, że teraz jeszcze lepiej rozumieją państwo na czym polegają płatne subskrypcje zapraszam do śledzenia na bieżąco wszystkich artykułów na PL oraz słuchania kolejnych podcastów do usłyszenia Magdalena Grabarczyk program zaprasza sponsor bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla przedsiębiorstw korporacji
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: PULS BIZNESU DO SŁUCHANIA
-
21.09.2023 19:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania49:16 W studio: Kira Sukhoboichenko , Klaudia Lubelska , Minika Stołowska , Natalia Florek
-
14.09.2023 06:39 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania46:40 W studio: Ewa Palus , Jan Dziekoński , Katarzyna Kuniewicz
-
-
24.08.2023 06:39 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania54:04 W studio: Adrian Górny , Agnieszka Kudela , Angelika Kołodziej , Anna Misiak
-
24.08.2023 06:34 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania59:12 W studio: Aleksander Rajch , Jakub Faryś , Maciej Mazur , Piotr Życzyński , Tomasz Bęben
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
26.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny23:02 W studio: Michał Danielewski
-
26.09.2023 13:40 Połączenie15:38 W studio: Patryk Kugiel
-
26.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny16:25 W studio: Paweł Zalewski
-
26.09.2023 16:00 Światopodgląd24:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
26.09.2023 14:20 Połączenie07:23 W studio: dr Dagmara Oszkiewicz
-
26.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy15:28 W studio: Łukasz Tarnawa
-
-
26.09.2023 14:00 Połączenie09:51 W studio: Anna Słojewska
-
-
26.09.2023 15:00 Światopodgląd11:09 W studio: Tomasz Bielecki
-
-
26.09.2023 15:40 Światopodgląd14:47 W studio: Sylwia Czubkowska
-
26.09.2023 15:20 Światopodgląd12:17 W studio: Michał Ochnik.
-
26.09.2023 18:30 TOK36008:08 W studio: dr hab. Maria Wincławska
-
-
-
26.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:42 W studio: Weronika Możejko
-
26.09.2023 18:20 TOK36006:01
-
26.09.2023 18:40 TOK36007:20 W studio: Katarzyna Batko-Tołuć
-
07:20 Poranek Radia TOK FM11:06 W studio: Katarzyna Kotula
-
26.09.2023 18:50 TOK36006:55 W studio: mec. Sylwia Gregorczyk-Abram
-
26.09.2023 19:11 TOK36004:23 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
-
-
-
-
26.09.2023 19:02 TOK36003:06 W studio: Przemysław Pozowski
-
07:21 TYLKO W INTERNECIE
-
26.09.2023 19:21 Humor i Teraźniejszość23:04 W studio: Krzysztof Spór
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL