radio TOK FM pierwsze radio informacyjne prof. Monika kostera jest z nami dzień dobre dzień dobre z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego Anderson University w kwestii i Universite Rivaldo są France we Francji, ale dzisiaj w Polsce znajdujemy się w studiu Radia TOK sami będziemy rozmawiali o specyficznie moim zdaniem polskich zjawiska, choć nie wyłącznie polskich oczywiście, ale takich, które w Polsce mają się dobrze i niestety jest ich bardzo dużo dookoła, czyli
Rozwiń »
ostracyzm i mobbingu opublikowała jakiś czas temu w Dzienniku Gazecie prawnej tekst na temat ostracyzmu właśnie powiedz, dlaczego akurat wybrałaś to pojęcie na ten temat i chciała mu poświęcić tam swój tekst właśnie zajmuje się socjologia zarządzania i w związku z tym obserwuje różne zjawiska, które dzieją się wokół nas no właśnie z tego specyficznego bardzo punktu widzenia i ostracyzm, który jest bardzo smutnym zjawiskiem i jest to bardzo nieszczęśliwe, że jest aż tak bardzo obecny w naszym świecie jednocześnie jest chyba powiedzieć, a spadkiem po czymś co było kiedyś bardzo piękne żywe silne z czego nawet Polska słynęła w całym świecie można można powiedzieć jest pozostałością po systemach zarządzania taką ruiną systemów samo sterowania pewnej społeczności znany jako inteligencja Polska to są też zjawiska, które są charakterystyczne dla rzeczywistości wirtualnej mam wrażenie to znaczy ostracyzm jako pewna metoda traktowania ludzi, którzy z różnych powodów mówią albo robią coś co nie podoba się tłumowi rytualnemu no właśnie bywają w ten sposób w Kassel Jovanić jak to się mówi unieważnia ani i stosuje się wobec nich różnego rodzaju naciski presja często tracą pracę często popadają z tego powodu jakieś problemy ze zdrowiem psychicznym co jest charakterystycznego w dzisiejszym świecie, że właśnie tak rozpowszechnia się tego typu zjawisko na ten temat jest sporo badań jest to zjawisko międzynarodowe w właśnie ta kultura, o której wspomniałeś, która bardzo się rozwija w internecie jest o tyle niebezpieczna, że nie posiada żadnych takich wewnętrznych społecznościowych hamulców to są tylko pozornie media społecznościowe jest skutek książka do ćwiczeń maszyn, która opisuje bardzo dobrze to zjawisko, o ile przemoc w stosunku do żywego człowieka twarzą twarz bardzo wielu osób jest czymś trudnym niemożliwym że, owszem, istnieją takie patologiczne sytuacje kiedy, kiedy się staje niestety możliwe to internecie nie ma tego hamulca, bo nie widzimy twarzy tej drugiej osoby można pozwolić sobie na przekroczenie wszelkich możliwych granic empatii, ponieważ jej nie czuje media społecznościowe tak naprawdę są systemem luster patrzymy w ten ekran widzimy samych siebie mówimy tak naprawdę do siebie i z w tym w tym medium kreujemy jakiś sposób siebie np. swoją moralną wyższość i zwłaszcza jeśli znajdujemy naśladowców czy osoby, które nam wtóruje albo się sami dołączamy do takiego tłumu no jak to czasami jest określony w tych publikacjach tłumu lin, czując tego wzrostu to nie nie ma mimo tej granicy moralnej kiedy, kiedy uczestnicy czuli wyrzuty sumienia czy czuliby jakiś coś co ich powstrzymywało przed ostatecznym przekroczeniem granic natomiast osoba, którą trafia czy jest tak samo jak toczyła na żywo jest też chyba taka warstwa ideologiczna z tym mechanizmem związana taka, która polega na kultywowaniu przekonania, że właśnie Niezgoda różnica jest czymś z definicji groźnym i że w momencie, kiedy ktoś na jakiś temat, który uznawany jest za za ważne czy istotne ma odmienne zdanie no to wówczas samo posiadanie odmiennego zdania jest jako zagrażające jest wyrazem jakiejś postawy moralnie naganne i wobec tego należy kogoś takiego z pola widzenia usunąć tak tutaj cały szereg różnych zjawisk jest taki, który się na siebie nakładają to jest rzeczywiście jedno z nich, kiedy w momencie, kiedy dołącza się do tego coś innego, czyli np. niechęć postać mobbingu albo ten ten system samo sterowania, po którego który, który dysponuje takim narzędziem jak ostracyzm wtedy wtedy dzieją się rzeczy szczególne, bo wtedy mamy jakąś strategię w ogóle jakiś kierunek jakiś wektory natomiast to co powiedziałeś rzeczywiście rzeczywiście tak jest, że lubimy jako call ludzie po prostu mniejsze zło zgadzać wniosek przytakiwał bądź, kiedy zgadzamy się przytakuje my, siedząc razem w kawiarni to jest miła rozmowa w momencie, kiedy robimy to na Twitterze albo na Facebook do zdarza się że, że jest bardzo niemiła rozmowa, tym bardziej że mamy tu zjawisko baniek, które moim zdaniem jest zjawiskiem tropi innym to znaczy banki nie są żadnymi społecznościami to są pseudo społeczności, ponieważ one nie kontaktują się z innymi bankami właśnie na tym co powiedziały wręcz przeciwnie jest jest odpychanie jest rozproszenie jest coraz większy podział nie ma umiejętności komunikowania się między między tymi bankami można się zadaj pytanie 3 tak się dzieje dlatego, bo nie umiemy się komunikować pewnie częściowo tak czy tak się dzieje względu na same banki one są sympatyczne one po prostu są efektem tego rozpadu i nie da się znaleźć można, w które łączą to też jest ten element chyba akumulowania prestiżu i jakiegoś kapitału symbolicznego w mediach społecznościowych za pośrednictwem liczby udostępnień lajków wyrazów aprobaty wyrazów poparcia są badania, które pokazują, że w mediach społecznościowych najlepiej rozchodzą się post wyrażające negatywne emocje silne w odniesieniu do grup zewnętrznych różnych wobec baniek wobec jakiś tam tożsamości et Cetera no to po prostu zapewnia ruch zapewnia poczucie, że się jest ważnym słyszane, że post zyskuje widzialność i kumuluje to kolejne lajki są też jakiś tam element, który pewnie tutaj odgrywa rolę to, że jest się ratyfikować mem za tego rodzaju postawę, że właściwie jest się nagradzanym za to, że wyraża się właśnie odmowę komunikacji z kimś, kto jakoś inaczej myśli zachowuje się ma inny system wartości zdecydowanie tak i też jest wzmacnia to takie przekonanie, że rozmowa z kimś innym plami Rze, że czymś negatywnym nie należy rozmawiać z tymi, którzy mają przeciwne zdanie podczas kiedy jest dokładnie odwrotnie, kiedy rozmawiamy z kimś, kto ma inne zdanie od naszego bardziej uczymy się, dlaczego my właściwie mamy takie, jakie mamy kim tak naprawdę jesteśmy dopiero w rozmowie z innym właśnie tym tym Levina suskim kompletnym niewiadomymi innym stajemy się sobą tak naprawdę nie nie w gabinecie luster w gabinecie luster stajemy się okropnie zagubieni w to jest chyba główna przyczyna tego lata, dlaczego tyle agresji ludzie zagubieni czują się czy się po prostu czy wrogość sprzęt jest ciekawy Niewiem na ile też obserwuje, ale ja widzę bardzo wyraźnie proces zanikania nie tylko woli do rozmowy, ale też w ogóle myślenia rozmowy jako czymś wartościowym nie wiem no powiedzmy lat temu 1015 wcale nie było także ludzie jakoś niezwykle chętnie ze sobą rozmawiali ci o różnych poglądach różnych systemach wartości im no ale zarazem nie było takiego powszechnego mam wrażenie przekonania, że sam gest wyjścia próby nawiązania kontaktu próby rozmowy jest czymś złym z gruntu do dzisiaj dość często mamy do czynienia z potępieniem tego tej próby rozmowy właśnie takim uznaniem, że Rze, że w tym coś jest moralnie nagannego, że w ogóle o podejmujemy jakąkolwiek dyskusję z kimś, kto ma, kto ma odmienne zdanie no ciekawe tutaj laboratoryjnie przypadkiem dla mnie jest rozmowa książka rozmowa Karoliny Wigury z Tomasza Terlikowski no, która jest w ogóle bardzo ciekawa i interesująca i wydaje się, że bardzo pożyteczna natomiast na nich też gromy spadły z obu stron właściwie za to, że w ogóle taką rozmowę podjęli i tam regularnie są w mediach społecznościowych z różnych stron zresztą na różne sposoby deprecjonowania no i Wigura rozmawia z Warlikowskim np. tak też też zauważyłam i moją pierwszą reakcją w ukazać książki bardzo pozytywna wreszcie coś no miejscowego może tak jak tak jak powinno być, czyli mamy tezę mamy antytezą i czekamy na jakąś syntezę może świat pójdzie naprzód może może dojdziemy jakiś ciekawych nowych wniosków, a i być może taka taka synteza gdzieś pojawia się w umysłach ludzi, którzy czytając książkę czy nie wszyscy się wypowiadają tylko łącznie w mediach społecznościowych natomiast to co tam zaobserwowałam później to dokładnie to opisały zjawisko jakiegoś takiego panicznego przerażenia jak oni śmieli wolną osobą rozmawia orzekł tak to jest jest bardzo bardzo ciekawe i mam wrażenie, że też coraz bardziej ideologii żuje właśnie taka postawa oznaczona zyskuje różne uzasadnienia teoretyczne, dlaczego właśnie na poddawanie pod dyskusję pewnych kwestii jest czymś niewłaściwym, ale w swoim tekście pewnie media społecznościowe jeszcze wrócimy, ale pisze także o ostracyzm wewnątrz kręgach kręgów elit polskich stan wczesnych np. elit naukowych czy czy skupionych w różny chęć losach takich miejscach która, która skądinąd bardzo często, kiedy mowa jest o różnych patologicznych zachowaniach jeśli chodzi o pracy i kulturę pracy to właśnie często ta organizacje pozarządowe się pojawiają jakoś pod lupą tam wyjątkowo dużo jest zdaje się tego typu zjawisk no właśnie pomówmy trochę o tym mechanizmie stosowanym przez elity dzisiaj, bo podaje przykłady również tego jak ostracyzm nie wiem starożytnej Grecji nadal walczy o różnych innych kulturach to było jakimś jakąś metodą powiedzmy samooczyszczania się wspólnoty czy był jakimś bezpiecznikiem wobec ludzi np. którzy mieli tyrani na skłonności stanowi jakieś zagrożenia co teraz natomiast tutaj zdaje się mówimy o sytuacji, kiedy to właśnie nie jest jakiś mechanizm w cudzysłowie zdrowy tylko kiedy dochodzi do nadużywania tego go do bardzo poważnego nadużywania bon do można pić tragicznego używania Magda tak jak mówiłeś ostracyzm oryginalnie w systemach, które opierają się na różnych mechanizmach samo sterowania, czyli innymi słowy, gdzie jest duże oddolne takie możliwości przestrzenie zarządzania, że jakby uczestnicy danej społeczności sami podejmują najważniejsze decyzje i definiują granicę do społeczności bardzo demokratyczne kultury i mogą być rzemieślnicy czy może być jakaś hierarchia natomiast w w zasadzie one same o sobie stanowią tam ostracyzm funkcjonuje jako takie ostateczne narzędzie bardzo brutalnego rażenia stosowane w ostateczności wtedy, kiedy widać, że istnieje jakaś dynamika pojawi się dynamika przejęcia kontroli nad tą społecznością, czyli np. zaśnie pojawi się despota potencjalny tyran czy jakaś klika, która chce przejąć władzę i wtedy wobec takiej postaci stosowana jest z co pan jest mechanizm ostracyzmu, który tak naprawdę jest społeczną śmiercią i to to to słownie to oznacza wszystko co ta osoba robi staje się niewidoczna, żeby nie wiem ile pracy coś włożyła to ta praca tak jakby nie było natychmiast zmienia w nicość nikt do tej osoby nie nie zwraca się żadnych w sprawach i to po prostu wypada poza poza ten system społeczny jest to jedyny taki mechanizm, który działa na wszystkich nawet na socjalistów to właśnie o tym chciałem przywołać zdanie swojego tekstu, że nikt NATO nie jest odporny nawet socjopata pisze Szach ciekaw jestem jakby to mogła rozwinąć w jakim sensie oni nie są odporni czy nie są odporni, dlatego że mają po prostu potrzebę nieustannej zewnętrznej gratyfikacji, jakby takiego potwierdzania że, że mają władze, że mają wpływ i to jest dla nich czymś co w te mechanizmy ostracyzmu sprawia, że jest dla nich również dotkliwe czy to chodzi o to że, że nawet w takim przypadku coś rusza jest w człowieku socjopata ci w zasadzie mają problemy z empatią, więc naprawdę trzeba jakieś bardzo silnych bodźców, żeby coś poczuli i ostracyzm te bodźce właśnie zapewnił to jest 1 strona druga jest taka, że właśnie nikt, kto funkcjonuje jak i społeczności nie jest gotów na to by wkład tej osoby i natychmiast był unicestwia on unieważniony bycie osobą jest tak bardzo bolesna dla dowolnej osobowości nawet do osobowości z problemami z empatią, więc to to jest to jest naprawdę ostateczne narzędzie i i stosowane właściwie zapewnia jakąś równowagę czy też umożliwia nawet można wylać niestosowane tylko groźba, że zostanie zastosowane non daje tym samo kierujący się społecznością jakąś przestrzeń do to demokratyzacji pytanie od Katarzyny Kurowskiej jak zawsze przenikliwa, bo tutaj same przenikliwe pytania od Katarzyny spływają czy ostracyzm jest zjawiskiem w tym twoim rozumieniu ostracyzmu skierowanym wobec jednostek wyłącznie czym także wobec grup jakiś klas społecznych et Cetera można sobie wyobrazić właśnie jako zjawisko obejmujące także jakich by zbiorowa może tak być może tak być w trakcie jakieś np. przemian społecznych typu rewolucji czy transformacja systemowa takie takie grupowe objawy ostracyzmu też się zdarzają może być oczywiście stosowane wobec jakiejś grupy osób jakieś kliki poza tym ma jeszcze tę właściwość, że jest, że tak potocznie się wyrazie zaraźliwe to znaczy osoba, która jest poddana ostracyzmowi wszystkie kontakty te osoby również za Raja ją się ostracyzmem tłumaczy i te osoby, które nie biorą udziału ostracyzm imię i np. ze są widziane w przyjaznych relacjach czy w ogóle jakichkolwiek relacjach no prawie natychmiast również zaczynają być nim dotknięte zaczął na tym polega taka osoba rzeczywiście ma być całkowicie społecznie wypalona, jaką jako uczestnik nie jakieś życie społeczne na tym polega piszesz o ostracyzm także w środowisku naukowym mówi, że to jest mechanizm, który tam występuje i i występuje często, dlaczego wyż tego typu sfery jak właśnie sfera nauki np. czy czy elit kulturowych szeroko rozumianych to są raczej takie przestrzenie, w których intuicyjnie sądziliśmy, że tego typu mechanizm zbiorowej przemocy, bo przecież czysta przemoc nie będą występowały w takiej skali będą poddawane refleksji, że ludzie, którzy reprezentują pewien kapitał kulturowy mają jakąś samoświadomość co teraz będą wrażliwi na tego typu zjawiska jak się okazuje tak nie jest oczywiście wiemy też z historii, że to w żadnym sensie nie chroni przed przemocą zadawano innym torze się jest człowiekiem o wyższym kapitale kulturowym, ale pomówmy trochę o tym ostracyzm w środowisku naukowym jako zjawisku tak tam zdecydowanie spadek po po kulturze współ zarządzania była kiedyś w całym świecie w Polsce też silna kultura kolegialna no mniej lub bardziej demokratyczna czasami była mniej demokratyczna, ale jednak było jakieś współdecydowanie by było przynajmniej radzenie lat nad ważnymi sprawami, które dotyczyły całej całe biuro firmy w momencie, kiedy te organizacje są pozbawiane swojej właściwej dla siebie struktury, bo oczywiście reformować trzeba wszystkie organizacje, ale należy reformować zgodnie z dynamiką właściwą tej organizacji cały ekosystem tak jak system żywych roślin tak samo jest tego system żywych organizacji dziś zgodnie z życia np. można by demokratyzować zarządzanie kolegia natomiast momencie, kiedy się z zmienia zabiera demokrację z tych organizacji to zostaje taka pusta przestrzeń tak jakby szalejące duchy po tej pustej przestrzeni w czymś co zmieniło się zmieniło formę w coś no może obcego organicznie systemowo obcego tę tej tej strukturze, a i tak się smutno składa w Polsce polskiej Akademii bardzo często starszym stosowany dokładnie odwrotnie niż zgodnie z przeznaczeniem, czyli jest stosowany wobec osób, które jak to się potocznie mówi podpadł władzy, czyli służy jeszcze dalszej centralizacji władzy tej która, która która, jakby przejmuje kontrolę nad nad całym systemem, ale mówisz władzy politycznej dań mówi o władzy decyzyjnej w ogóle nie tylko politycznej polityczna to oczywiście jedno jedno z tych aspektów bardzo problematyczne, zwłaszcza w naszym kraju, ale mam na myśli zarządzanie podejmowanie ważnych decyzji inna osoba, która sprawuje taką funkcję nawet jeśli pozornie w opisie stanowiska pracy jest, że nie posiada za dużo tej władzy właśnie poprzez takie mechanizmy jest w stanie zgromadzić sobie ogromny kapitał władzy w tak to jest bardzo ciekawe to ta kwestia władza, a mechanizmy ostracyzmu w za zatrzymajmy się przy tym chwilę czy to ma taki charakter ten odruch, żeby ostracyzmem obejmować osoby, która w, jaki sposób władze się naraziła taki tak taki charakter i samo ochronie mienia się takiego właśnie prewencyjnego działania mającego na celu podkreślenie, że my tu jesteśmy lojalni wobec władzy my się z władzą identyfikujemy wobec władzy żadnych zastrzeżeń nie mamy to jest tego rodzaju komunikat dla dla władzy właśnie tak tak myślę, że przede wszystkim to jest to i jest strach przed no przed tą społeczną śmiercią mnie mnie nie mnie nie, bo ja nie mam z tym wspólnego ja nawet oraz udowodni, że nie mam z tą osobą wspólnego jestem lojalny lojalna wobec władzy i nie należy mnie tym mechanizmem obejmowani to jest w pełni zrozumiałe to chyba każda każda osoba chciałaby uniknąć takiej sytuacji to jest brak refleksyjną ości no rzeczywiście można by oczekiwać, że przedstawiciele profesji, które zawodowo zajmują się refleksją powinny ją mieć w stosunku same do siebie, ale problem z ostracyzmem polega na tym, że to nie jest do końca to samo co mobbing, owszem, mogli go żona chciałem zapytać teraz relacje między ostracyzmem mobbingiem czy ostracyzmu jest pewną szczególną formą mobbingu czy czy w ogóle być klasyfikował jako zupełnie osobne zjawiska w w ramach ostracyzmu czasami pojawia się mobbing jako takie no szczególnie dotkliwe wywieranie presji na nagość osoba jest o wiele szersze zjawisko może być też zjawisko całkowicie zdarza się całkowicie białych rękawiczkach i bez zastosowania w ogóle mobbingu także nikt nie widzi, że to jest cokolwiek źle po prostu tej osobie nigdy nie daje żadnych nagród nigdy się za nic nie dziękuje nie dopisuje się do listy współautorów jakiś tam projektów podczas kiedy wszyscy inni ich zwierzęta domowe już dawno są na wszystkich listach, a ta osoba zda, ale nie pojawia się nigdzie to jest to jest taki najbardziej je klasyczną stracę pozbawiony właśnie tego elementu mobbingu, kiedy osoby, które w tym uczestniczą w ogóle nie widzą, że cokolwiek niedobrze, że w ogóle źle przez NIK na nikogo nie krzywdzi nikogo nie znieważa, więc wszystko jest w porządku, jakie są sposoby no bo mówimy o zjawisku jakoś systemowym i to te uwikłania rodziny tego mechanizmu ostracyzmu różne kwestie związane z strukturą zarządzania z kwestią władzy, ale też różnymi kulturowymi uwarunkowaniami, kiedy mówimy o stracę zmian w mediach społecznościowych np. no to pokazuje to wszystko to jest zjawisko systemowe, jakie formy przeciwdziałania takiej patologii związanej z ostracyzmem można stosować jakie, jakie są stosowane i wdrażane no bo oczywiście zgadzamy się też o tym pisze w tym tekście, który jest punktem wyjścia do naszej rozmowy może to w pewnym zakresie jest użyteczne narzędzie społeczne, które ma swoją funkcję i które bywa stosowane zasadnie również no niekiedy ludzie, którzy w jakiś sposób naruszając wyraźnie pewne reguły wspólnego funkcjonowania się zachowują to w jakiej społeczności oczywiście są izolowani czy daje się im do zrozumienia, że może ich zachowanie wykracza poza aprobowane tam formę zachowań właśnie no ale kiedy mówimy o tej patologii to to, jakiego rodzaju systemowe rozwiązania przeciwdziałają temu, żeby się ona rozwijała na taką skalę przede wszystkim przydałaby się zmiana struktur tych organizacji, których to dotyczy to to zjawisko, czyli np. Akademii czy Andrzej osób zmiana struktura takie, które są właściwe tej formie działalności takie, które umożliwiają dużą demokrację duże współ decydowanie samostanowienia należałoby też to wszystko dofinansować, bo wiadomo, że im więcej ludzi mniej środków, tym bardziej jest niestety ryzyko że, że zaczął się pojawiać jakieś negatywne reakcje systemowe też, bo po prostu ludzie walczyło ze sobą rzadkie zasoby zamiast współpracować nawet jeśli będzie się opłacało niestety to jest dość powszechne, więc należałoby coś zrobić na takim makro poziomie co na razie no można sobie tylko marzyć od życzyć tego, bo nigdzie nigdzie nie widzę jakiś większych większych nadziei czasami się pojawiają w krajach skandynawskich jakieś propozycje wtedy wtedy jest lepiej i również reakcje natychmiast się oddolne pojawiają na na te pozytywne sygnały ale, czyli to świadczy o tym, że środowiska są żywotne to, że można jakoś pozytywnie z nimi współ współdziałanie współpracować, ale póki czekamy na takie systemowe rozwiązania to musimy tak jak Bernard Stiga radził na poziomie lokalności sobie próbować innym radzi, czyli nie czekając, jakby na na odgórne sygnały tu, gdzie jesteśmy diagnozować rozmawiać właśnie uznać to bardzo różnymi osobami i robić tyle ile się da w zakresie tego co mamy i boksu na przeczekanie takie takie tymczasowe, ale żywotna zalążki może czegoś co kiedyś z tego z tego wyrośnie mam też radykalny pomysł, który jest utopijny, ale był dobry np. kom wybierać te osoby ostracyzm zwany właśnie te nie nie tych tyranów tylko tych tych no wrażliwi SUV czy czy odmieńców po wybierać ich na różne funkcje decyzyjne aha oni mają różne instytucje mają odmienny punkt widzenia oni by mogli wnieść coś co jest niewidoczne dla dla systemu nie jest także czasem ofiara w pozycji władzy może stać się katem oczywiście, bo oczywiście, więc po wybieranie jeszcze nie rozwiązuje problemu ofiara zresztą ofiarą ostracyzmu nie nie jest poruszona tym do bardzo niszczący mechanizm bardzo i potrzebowałoby takiej osoby dużo dużo demokratycznego wsparcia i mnóstwo dialogu mnóstwo rozmów z osobami, które są całkowicie odmienne dlatego mówię to jest utopijna też stać nas taka ten taki nie ma norm socjalizm jakiś, który gdzieś to już, ale na pewno jeśli jeśli to doświadczenie jest poddane jakiejś głębokiej refleksji jeśli z jakąś świadomością tego typu decyzje podejmuje czy czy tego typu zamiana następuje to wtedy ktoś, kto rzeczywiście był po drugiej stronie poznał to nam we własnym doświadczeniu rozumie jak to jest niszczące bolesna DCT rano przychodzi niejako inicjowane w ciemno rzeczywistość na to nowe stanowisko i może dzięki temu właśnie, że to ma w swojej historii jakiś rodzaj specjalnej ostrożności zachować i takiej świadomości wyczulenia na te na te wszystkie kwestie mieć więc, więc się wydaje, że to bardzo ciekawy no to jest tak jak wieś figura zranionego uzdrowiciela chłodnie działalność jeśli biuro aktor w ogóle archetypiczne oraz bardzo mocna rzecz bardzo są rzecz Chiron taran to tak to rzeczywiście, ale to są tak głębokie już proces zmiany sposobu myślenia kultury prac kultury organizacji, że one faktycznie wymagałyby jakiejś takiej głębokiej rekonstrukcji tego co nam się w Polsce tutaj taras, bo bardzo też pesymistycznie raczej na temat kultury pracy w Polsce się opowiadasz zarządzania tak tak niestety takie mam uczucia, ale uczucia to 1 sprawa, a tu wyobraźnia socjologiczna to inna sprawa do wybrania z Kalisza po polegała na tym, żeby móc wyjść ze swoich własnych uczuć spojrzeć z jakiegoś oddalenia życzliwego oddalenia nie zimnego dystansu i kiedy spojrzymy mamy np. różne historie Polski historię odwilży różnych przełomów kiedy, kiedy ludzie zaczynali ze sobą nagle rozmawiać nawet w czasie moich badań w terenie jak w latach dziewięćdziesiątych robiłam badania Etnograficzne z szefami z polskimi szefami, którzy opowiadali mi różne historie z przeszłości sprzed 80 tego dziewiątego roku i mam wiele takich historii naprawdę poruszających momentów, które były dla nich definiujące jednak ludzie zaczynali ze sobą poznać, kiedy wchodzili między te same osoby to było o jeden z moich rozmówców o czasach po stalinowskich po tym, jak Stalin umarł było takie wielkie zebranie Jon wszedł tam na sale były te same twarze co zwykle te nasze twarze, które na ogół budziły w nim grozę i on powiedział coś takiego i to naprawdę ze mną też bardzo mocno zostało i nagle oni zaczęli mówić ludzkim głos w kraj no to mocna rzeczywiście tak to mocna jeszcze jakoś i tutaj Kasia Morawska też o tym pisze do mnie ten wątek związany z tymi przestrzeniami tymi sferami, które najczęściej tymi mechanizmami są dotknięta Akademia en Rios, o co chodzi, dlaczego akurat tam to jednak rozprzestrzenia jeszcze wrócimy do tego, bo wydaje się to ciekawe że, że akurat sfery tak są podatne na tego typu zjawisko no właśnie do tego to uważam, bo są to sieroty po inteligencji polskiej teraz w najlepszym razie zdarza się, że ludzie się zastanawiają, gdzie oni są to co się stało z tą kulturą albo mówi o tym jak się sprzedali jak się przekształcili z dnia na dzień w klasę średnią i coś w tym jest rzeczywiście był taki moment w czasie transformacji, że inteligencja wzięła na siebie TEN-T w gruncie rzeczy no obcą sobie kulturę wcześniej inteligencja bardzo często definiowała siebie w opozycji do mieszczaństwa na różne sposoby, a tu nagle sama przyjęła dla siebie cały ten cały ten bagaż mieszczańskiej łącznie z drobno mieszczaństwem łącznie z ograniczonymi bardzo horyzont tam z niechęcią do poznawania inności z tym wszystkim co co wcześniej było, jakby nawet wręcz tabu dla dla wielu inteligentów natomiast coś pozostało znaczy, jakby funkcje w tym wielkim systemie społecznym które, które pozostały nawet u nas w kraju domagają się wypełnienia czym się one zostały spełnione Szkot bardzo dużym stopniu będzie sam też częściowo Akademią częściowo światem kultury sztuki itd. ale bardzo dużym stopniu będzie sami ten ją osy no, jakby z definicji w związku z tym mają pewne tendencje do tego, żeby przyjmować ten kształt ten kształt, który został wcześniej zlikwidowany, czyli samo zarządzanie samo sterowanie etos, który wcale niekoniecznie oznacza jak jak wiemy nie oznacza moralność tylko może oznaczyć prostu pewne miejsce, w którym się z tego, jaką silną lokalność coś co Francuzi nazywają tych władz w stosunku do dom swoich produktów rolnych mniej więcej coś takiego też może być to musi być jakiś wielki od razu go poczucie spójności wewnętrznej poczucie przynależności współodpowiedzialności za coś unikalność takiej w związku z tym tożsamości, której nie trzeba definiować, której nie trzeba mówić, które niczym obronić, bo ona z tego wynika po prostu z tym, że to oczywiście ma swoje konsekwencje takie, że nie można tym zarządzać odgórnie jak się zaczyna zarządzać góry no, więc rozjeżdża się tożsamość ze strategią jej mama jest mamy 1000 problemów no, więc właśnie to jest to jest efektem tego efekt uboczny ślad po czymś co kiedyś było ten duch taki, który straszy w nam właśnie, bo to też bardzo interesujący wątek to wywodzenie specyfiki tych grup tych tych przestrzeni właśnie z tej z tego dziedzictwa inteligenckiego tego sieroctwo, bo po inteligencji no bo to też od Kasi wątek czy to tak rzeczywiście wiążesz organicznie właśnie tego typu formacją kulturową intelektualną czy też można powiedzieć, że to jednak jest mechanizm, który w ogóle dotyczy każdej sfery, które jest jakaś władza właśnie to znaczy, że ten mechanizm jak ostracyzmu on po prostu jest naturalnie montowany w układy zbiorowe, gdzie jest władza, gdzie się podejmuje decyzję, gdzie hierarchia naj wobec tego po prostu tam się to zawsze pojawia nie oczywiście to jest dużo szersze uwagi tylko, że w przypadku tych post inteligenckich jednych coś szczególnie zaś jego ostracyzm mogę innego takie coś stracę mogę innego coś co nie jest co nie jest tak naprawdę charakterystyczne dla tych środowisk to jest pewna patologia pewna choroba objawy jakiejś ciężkiej gorączki tych środowisk, które w ten sposób realizują natomiast w systemach władzę w jakiś Supeł danych systemu władzy oczywiście też to istnieje tylko w winnej zupełnie postaci tam rzeczywiście może to być zjawisko całkowicie odgórne i dlatego uważam, że należałoby zawsze ze współczesnych organizacjach niezależnie, jakie one są zapewniać mechanizmy kontrolowania władzy tu nawet jest z punktu widzenia zarządzania zdrowe, bo to tylko chodzi o patologiach, jakie międzyludzkiej, ale też o w zawyżania wizji strategicznych brak mechanizmów samochodowych samo odnowa potrzebuje jakiś inności potrzebuje marginesów w momencie, kiedy władze zasilacz zaczyna odcinać marginesy gruncie rzeczy od podcina gałąź, na której sama siedzi, chociaż o tym nie wie tak to jest znowu ta kwestia związana z koniecznością głębokiej restrukturyzacji w takim razie no bo tutaj chyba mechanizmy kontroli władzy są są w ogóle bardzo poważnym problemem myślę o polskiej rzeczywistości tak tak zresztą nie tylko polskiej jest bardzo literatury międzynarodowej na ten temat w naukach zarządzania np. kolor z PiS byłym napisali książkę o tym jak w ożywić korporacje jak jak przywrócić zarządzaniu jakiś jakiś taki no no sensy polegający na mocy odnowiciel ski takich wizjach strategicznych i gdyby to 1 zdanie szybko sprowadzić to ich propozycja jest taka, żeby odwrócić kamery kontrolujące do góry one patrzą na nas w dół odrzucił wszystkie do góry patrzeć na to co co robi władza władza jest potrzebna tylko, że nie może być scentralizowana no tak to to rzeczywiście jest jest chyba trudne zadanie, ale pisze też pewnych propozycjach w swoim tekście dotyczących tego jak zmodyfikować te ostracyzm agenda struktury np. specyficznie środowisku naukowym Grant poza wrzask czymś co tak gęsta proza co rzeczywiście jest problemem Trei robi to destabilizują w Akademii potrzebne są stabilne struktury, bo to, o czym akademicy się zajmują upraszczając bardzo sprawę i tak w dużym skrócie wiem, że to sobie w tej chwili to będzie to wycinek rzeczywistości czy my tak naprawdę się zajmujemy, ale polega na przekraczaniu pewnych granic Poznania w poszukiwaniu wiedzy poza wiedzą, która jest dostępna przy poszanowaniu wiedzy, którą właśnie mamy, które znam dostępna i przy zastosowaniu wiarygodnych metod, czyli to jest działanie poza znanymi granicami systemu jakiś taki bufor między tym co mamy tym co jest teraźniejszością, a przyszłością dzięki temu jesteśmy lemingami, bo mamy właśnie możliwość sprawdzenia przetestowania najpierw tego co tam może się kryć, a potem dopiero wdrożenia w gruncie w związku z tym mówi się, że nauka jest agonistą liczna to znaczy my zawodowo no właśnie robimy to, o czym mówiliśmy o samym początku kłócimy się między sobą musimy mieć co robić musimy umieć argumentować rozmawiać z kimś, kto nie ma racji z wywiadu zimy my mamy rację prawda i a jednak musimy kontynuować rozmowę musimy umieć robić i również wiadomo, że w tym środowisku, że ten tu to tanie zgoda często jest autentyczna, że my naprawdę nie znosi też naszych przeciwników, ale nie, dlatego że są jacy są jako ludzie, dlatego że śmieją mieć takie nie nieprawdziwe poglądy przekonania i na tym polega to właśnie jest zdrowa żywotna Akademia i żeby to było możliwe, żebyśmy się nie pozabijali nawzajem są właśnie potrzebne stałe struktury stabilne struktury nie konkursy piękności co rusz nie nie zebrani na przepraszam za formowanie, ale na tym polega pieniądze na każdy każdy kawałek kredy do tablicy i wyjazd na badania terenowe tylko jeszcze ku, gdzie wiadomo, że przy tych okazjach my ze sobą konkurujemy, więc mamy okazję tam naprawdę dokopać temu naszemu przeciwnikowi, który ma niewłaściwe zdanie na temat przyszłości nie wiem struktury czegoś dla Andrzeja osób starszych, więc do tego trzeba robić wszystko, żeby nas samych przed sobą jakoś uchronić ubezpieczyć zabezpieczyć, żebyśmy mogli ze sobą funkcjonować rozmawia nawet podejmować ważne decyzje, żeby siedzieć razem na tej sali im i widzieć, że mimo, że wszystko nas dzieli łączy nas nauka łączy nas ta instytucja jesteśmy częścią tej wielkiej instytucji dlatego powinniśmy mieć stałe zatrudnienie stałe etaty stałe finansowanie jak najmniej okazji do konkurowania błyszczenia gwiazdorzenia jak największy spokój do pracy po prostu miał tak to jest bardzo istotne nie jesteśmy tutaj w tym programie przywiązani Zana 100 do kwestii praktyczności, ale na rozmawiamy o sprawach bardzo konkretnych dzisiaj pomyślałem jeszcze o tym, żeby po pierwsze, zapytać pod kątem też osób, które nas słuchają, które mogą się stykać z takimi sytuacjami mogą być ofiarami takich mechanizmów, ale mogą być też sprawcami czy sprawczyniami tego typu zachowań działalnie po pierwsze o to w jaki sposób to wykrywać jak to jak sobie uświadamiać na co się na co się szczególnie uwrażliwić naprzód jeśli chodzi o własny potencjał do takich zachowań no bo że można paść ofiarą tego to wszyscy wiemy i to jest bardzo bolesne doświadczenie i i wiesz, że się takie doświadczenie ma, ale się jest sprawcą, który może powodować cierpienia cudza to często jest przed owymi sprawcami skrzętnie zakryte ludzie myślą, że robią coś dobrego właśnie się zachowują tak jak powinni tymczasem właśnie tego typu mechanizm się rozwijają za ich sprawą każdej osobie myśli, że jest bardzo przyzwoite dobre fajne nigdy czegoś takiego nie zrobił, ale wiadomo, że ktoś robi jednak, więc chciałbym się teraz zapytać o to w jaki sposób to to rozpoznawać na co zwracać szczególną uwagę sobie i dookoła, a też w dalszej kolejności to druga część tego pytania co robić w takiej sytuacji, kiedy coś takiego widzi, że coś takiego się rozwija w miejscu, w którym Niewiem jesteśmy pracujemy w żyjemy tak dalej to są to są bardzo trudne położę pytania, zwłaszcza drugi jest bardzo trudna po pierwsze jest jak no emocjonalnie moralnie ciężkie, bo rzeczywiście tak jest skazał się ze wszystkim co powiedziałeś ludzie chcą być dobrze ludzie nie nogą większość to ludzie nie chcą robić rzeczy i też nie jest także wszystkie osoby, które w tym uczestniczą koniecznie są złe czy godne moralnego potępienia w ogóle należy po pierwsze, starać się być jak najbardziej świadomą tego co się dzieje mieć mieć taką refleksyjną większą po drugie, pamiętać o tym, że te strukturalne Rze, że jak mnie niekoniecznie od razu zaczyna samo bisować, bo też to to nie jest droga i to do niczego nie prowadzi coś się niedobrze ze strukturami coś jest niedobrze systemem i po prostu wyjść z tego systemu jakoś opuścić to miejsce przynajmniej na zasadzie właśnie takiej większej efektywności porozmawiać z jakimiś innymi osobami, które się ma zaufanie w miejscu pracy nie z władzą na początek możesz znać tylko z osobami, które są równe lub stanowiskiem i stanowić coś, czego się dzieje są takie rzeczy, które mogą naprowadzić jeśli jakaś osoba ciągle pomijana albo niedobrze traktowana dlatego, bo jest inna i pojawia się coś takiego to jakiś dziwak jest albo tu żona go wyrzuciła z domu, więc wiadomo, że on jest nie bardzo albo ma problemy z dziećmi, więc wiadomo, że coś tam jest mi bardzo się pojawią takich historii albo takie bardzo charakterystyczne słowo, które wielokrotnie się przewija w takich sytuacjach nadwrażliwi jedz to tu jest silny sygnał, że coś jest niedobrze, bo wobec takich osób nie stosuje się tej ciężkiej broni jest, zwłaszcza nadwrażliwi jedz do nadwrażliwość wystarczy łagodnie przemówić jeśli coś zrobił źle, więc to to może potem spowodować, że dziś sobie uświadomimy, że Rze, że i porozmawiamy o tym z kimkolwiek to już robi jakąś różnicę, bo świadomość jednak zmienia przynajmniej takie odruchowe mechanizm reagowania i teraz to druga sprawa co jak sobie jak sobie z tym poradzić no naprawdę naprawdę trudno jest na to pytanie odpowiedzieć to chyba jest raczej pytanie do psychologa do kogoś takiego jak jak to się zajmuje socjologia zarządzania no prawdopodobnie jedna z odpowiedzi nie wiem czy pierwsza pierwsza jest jednak jest do psychologa, ale druga mogłaby być przerwać ten obiekt władzy jest jest taka teoria obiegu władzy np. działać Clegga o tym pisał dość dużo, że to jest tak jak obiegi prądu elektrycznego żonę one dość automatycznie krążą zresztą na tym polega, żeby z rozwiązywać różne problemy wykonywać działań na tym polega sprawczość i obszerność synowie gdzieś i to może być właśnie na zasadzie, że nie zastanówmy się jeszcze chwileczkę czy na pewno chcemy to zrobić i podać krótkiej dyskusji jeśli pojawią się takie różne momenty i nie ma automatycznego reagowania to można efektywnie nawet wpłynąć na na procesy, które są w trakcie bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowa też za to że, że jakaś porcja takich bardzo praktycznych wniosków na koniec się się w niej znalazła w ogóle to była rozmowa w rzeczywistości, które dookoła, więc niestety tej ciemniejszej stronie rzeczywistości, ale to myślę, że w dużym pożytkiem mam nadzieję dla dla wielu słuchaczek słuchaczy, którzy się jakoś z tym zjawiskiem zatknęli czy czy czysty Kają prof. Monika kostera bardzo dziękuję nie bardzo serdecznie dziękuję z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego moderator Uniwersytet Szwed ja raz Université Rivaldo są we Francji dziękuję bardzo, dziękuję
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
46:10 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
48:57 W studio: Jakub Majmurek
-
43:19 W studio: Marcin Kącki
-
50:29 W studio: Ewa Węgrzyn , prof. Konrad Leniowski
-
46:09 W studio: dr Paweł Boguszewski
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
20.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny25:05 W studio: Jerzy Baczyński
-
20.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny15:24 W studio: Ryszard Kalisz
-
20.09.2023 15:00 Światopodgląd11:48 W studio: Rafał Hirsch
-
20.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy12:38 W studio: Grzegorz Ogonek
-
-
-
-
20.09.2023 14:20 Popołudnie Radia TOK FM10:32 W studio: Mariusz Sztal
-
20.09.2023 13:20 Popołudnie Radia TOK FM12:13 W studio: Marek Józefiak
-
20.09.2023 16:20 Światopodgląd10:53 W studio: dr Olena Babakova
-
20.09.2023 14:00 Popołudnie Radia TOK FM12:38 W studio: Paulina Sobiesiak - Penszko
-
20.09.2023 13:40 Popołudnie Radia TOK FM13:03 W studio: Roy Subramoney
-
-
20.09.2023 16:00 Światopodgląd09:14 W studio: Krzysztof Strachota
-
20.09.2023 18:20 TOK36005:59
-
20.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu13:27 W studio: Dominik Wardzichowski
-
-
20.09.2023 17:59 Gościnnie w TOK FM: Wybieram klimat
-
-
-
-
-
20.09.2023 18:30 TOK36007:45 W studio: Piotr Andrusieczko
-
-
20.09.2023 18:40 TOK36007:13 W studio: dr hab. Anna Moraczewska
-
-
20.09.2023 18:50 TOK36007:45 W studio: dr hab. Grzegorz Makowski
-
-
20.09.2023 19:11 TOK36004:17 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
20.09.2023 19:20 Biuletyn rewolucyjny13:51 W studio: Ewa Kulik-Bielińska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL