REKLAMA

Jak Moskwa czy Berlin? Decydują się losy polskich stref czystego transportu

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2023-04-22 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:31 min.
Udostępnij:

O Strefach Czystego Transportu, propozycjach ograniczania ruchu samochodowego w polskich miastach rozmawiamy z Kamilą Kadzidłowską i Joanną Żółtańską-Szczygielską z organizacji Rodzice Dla Klimatu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwo raczej dobry wieczór państwu Ewa Podolska witam państwa w tym nocnym paśmie spędzę z państwem razem 3 godziny wydawcę tego punktu programu jeszcze pan menedżerek realizuje ten program Krzysztof Oleszkiewicz zaczniemy od spotkania z rodzicami dla klimatu dosłownie za moment po godzinie dwudziestej drugiej dalsza część mojej rozmowy o kurach i niektórzy może państwo słyszeli spotkała się dużym odzewem ta audycja była przed świętami, gdy co razem z Rozwiń » Jackiem Karczewskim rozmawialiśmy akurat czy rozmawialiśmy nie tak teoretycznie wcale, ponieważ np. hodowała kury, a Jasek dzieci miał kontakt z kurami między nie tylko kury hodował, ale miał pewną Kurka, który jeździłam do Warszawy, którą chodziłam do pracy, w które sobie przypomnieli z tymi kiedyś pracowała też były Radia i eks ze miałam różne rzeczy do opowiedzenia o moich górach sten mówię nie jestem teoretykiem w tej materii, a dzisiaj druga część tej rozmowy, czyli kura nr 2 natomiast po godzinie dwudziestej trzeciej spotykam się z Katarzyną Jagiełło dzisiaj proszę państwa dzień ziemi no i co piękne powiedzenie, że ziemię dziedziczymy po naszych przodkach, ale pożyczamy ją od naszych dzieci bardzo mi się one zawsze podobało niezwykle trafny Kasia Jagiełło ekolożka przewodniczka i działająca właśnie na rzecz ziemi, a konkretnie o tym co robi aktualnie Kasia, bo w tym wtedy, gdy rozmawiałam z nią ostatnio była jeszcze Greenpeace i NATO porozmawiamy po godzinie dwudziestej trzeci, a rodzice dla klimatu przystawić kami rodziców dla klimatu są dzisiaj wie pani przedstawiam pani Anna Szczygielska Żółtański dzień dobry dzień dobry dobry wieczór i pani Kamila kadzidło ska dzień dobry i ja chciałam nie poprosić wypowiedział kilka słów o osoby na jawie panika, jaka jest Polska jest z Warszawy, a pani Joanna Siedlecka z Gdańska jest Wrocławia pani Anno czym się pani zajmuje kilka słów o sobie, a jest radcą prawnym, więc zawodowo popraw prawniczo pomagam ludziom firmom, a prywatnie jestem mam matką trójki skrzatów, a nie, jakim wieków najstarsza ma 15, chociaż twierdzi, że już prawie 16112 i syn najmłodszy ma prawie 8 no tak tak sobie tkwimy w tym pod wrocławskim i wrocławskim świecie nadzieniem pani Kamila Kalinowska ja też mamy bryki i dzieci 3 synów dla 814 lat jednak 11,5 i Remi 7 niedługo rozpocznie edukację w szkole jeszcze przedszkolakiem, a ja zawodowo przez kilkanaście lat była związana z branżą będzie w komercyjnych od strony realizacyjnej scenerią carskiej i produkcyjnej, a wcześniej jeszcze chce z edukacją rozwojową i kwestiami antropologicznym mi tylko po studiach watykanista ocznych jak stosunków międzynarodowych i Warszawie mieszka od ponad 20 lat pochodzę z innej części Polski proszę wyjaśnić naszym słuchaczom kim są rodzice dla klimatu formalnie czy to jest Stowarzyszenie Fundacja może istnieć ciągle by nieformalnie no i kim jesteście faktycznie, która z pań ja wiem, że tytułem wstępu powiem jesteśmy ukonstytuował się jako ruch, więc nie do końca ukonstytuował byśmy, ale jednak jest to już taka forma ruch społeczny oddolne, a my nawet międzynarodowy jesteśmy częścią sieci parafie czy Global and, do której w ramach, której naprawdę mnóstwo rodziców z całego świata podejmuje decyzję o naturze działać na rzecz przyszłości dzieci dodaje działania dotyczą zarówno klimat, jaki jakość powietrza wody edukacji, a w Polsce w Polsce mamy bardzo bardzo duże kwoty i wciąż chciałam jeszcze jako ruch nieformalne, ale też niebawem zmieni nie chcemy zdradzać szczegółów teraz jeszcze się, że już jakiś przybierze kształt Fundacja stowarzyszenia to tu też przypomnimy i troszeczkę zmienimy pewnie wtedy sposób nasze działania dla póki co jesteśmy otwarci na absolutnie wszystkich rodziców, którzy chcą działać w tych obszarach, a ja takie pytanie, gdzie się zaczęło, kto zaczął w jakim mieście, kto i, kiedy to chyba najbardziej można powiedzieć, że zaczęła Greta Thunberg, zaczynając strajki frajdę swoim ciele, a później międzynarodowe strajki klimatyczne na międzynarodowe sekty mam młodzieżowy klimatycznych zwrot w Polsce się zaciął i rodzice postanowili wesprzeć dzieci w tym co co robią, ponieważ no nie może być także młodzież walczący swoją przyszłość nie ma wsparcia dorosłych skoro to my jesteśmy ich opiekunami, ale takim szerszym aspekcie powinniśmy dowiedzieć nie tylko dbającą nie dobrą edukację czy bezpieczeństwo finansowe trzeba też pomyśleć o takim bezpieczeństwie właśnie planetarnym klimatycznym, żeby miały, gdzie mieszkać no i stąd się wzięło nasze wsparcie dla młodzieży no i tak staramy się wspierać ich zarówno np. wczorajszych strajkach młodzieżowych strajków klimatycznych, ale też globalnie bardziej, działając tam, gdzie możemy nagle usłyszałam odpowiedzi na to pytanie jak miasto, jakie osoby, a swojska chata race 2 oto chodziło to w Polsce to chyba tutaj Kamila po nasze wianki lali była pani była inicjatorką pani Kamila nie nie ma wśród nas już teraz bardzo aktywnie działających w tych kilku osób, a oznaczałyby 2 faktury, które zaczęły, więc była naprawdę grupka rodziców, która raz w Warszawie właśnie wsparła ten pierwszy strajk klimatyczny młodzieży, a 2 postanowiła działać w związku z ogromnymi przekroczeniami emisji z elektrowni PGE Bełchatów i wystosowała petycję do zarządu i właśnie PG i można wygooglować w tej grupie, a był były twarze które, które teraz już po prostu działają też na rzecz klimatu różnych formalnych organizacjach, ale byli też rodzice, którzy teraz już po prostu włączyli się takiego czynnego działania chyba 2 osoby, które wciąż mamy w naszym gronie to był rok pandemiczny do przedpandemicznych czy 2019 jak szanować przystąpić się chodzi na strony rodzice leki mam tu na Facebooka pisze tak ciągnięcie mnie do siebie można tak napisać można napisać na podany adres rodzice małpa rodzice dla klimatu krótka org, ale można też właśnie przez Facebooka przez Instagrama Twittera w po prostu chce wysłać wiadomość proszę państwa nasza audycja nie przez przypadek odbywa się właśnie teraz, bo teraz finisz pewnych bardzo ważnych konsultacji my będziemy zwierzę temat w tym spotkaniu, ale zacznijmy, bo chciałbym, żeby te, żebyśmy kilka razy powtórzyli w czasie tego spotkania, żeby nasi słuchacze zapamiętali może zacząć palnikami panika mimo co w Warszawie każdy człowiek może teraz zrobić widok, kiedy każdy człowiek, który oddycha ach, w powietrze w Warszawie powinien, chociaż wiem, że nie lubimy jak słyszymy, że dziś powinniśmy, ale naprawdę to jest ważne powinniśmy wziąć udział w konsultacjach w sprawie utworzenia strefy czystego transportu w Warszawie konsultacje trwają tylko do 25kwietnia, ale trwały przez 3 miesiące były plakaty w miejsce zachęcające do brania udziału w konsultacjach, ale czasami się wydaje że, żeby to szkoda czasu ze być może zbyt skomplikowane a nic by nic trudniejszego wystarczy wejść na stronę Urzędu Miasta en ten adres strony skomplikowany może też wystarczy wpisać, przeglądając c o konsultację SCT Warszawa formularz i odpowiedzieć na 23 pytania dotyczące obszaru strefy czystego transportu i obostrzeń dotyczących najbardziej emisyjnych aut, które przypomnijmy wydzielają bardzo szkodliwe dla zdrowia tlenki azotu, które wpływają negatywnie najbardziej na dzieci na kobiety w ciąży osoby starsze osoby z chorobami przewodu zaraz o tym będzie mówić, ale pani mówi w ten sposób należy wypełnić odpowiedzieć rozumiemy, że tam są podane, jakby kilka możliwości jest wybór odpowiedzi tak tak pytania ja mam przed sobą taki formularz ten adres naprawdę bardzo długi mogą zamieściliśmy na naszej stronie i mediach społecznościowych np. na Instagramie znajdą państwo linki i tutaj w tym formularzu takie pytanie co sądzisz o granicach strefy czystego transportu ogranicza ach, które zaproponowało miasto podpowiadamy te granice są naprawdę bardzo wąskie obali tam napisane wyrażany jest pokazana matka w formularzu widać, że tylko Śródmieście i okolice niektórych dzielnic, czyli takie powiedziałbym bogatsze rejony naszego miasta nieruchomości są bardzo drogie natomiast strefa w ogóle nie obejmuje takich dzielnic też jak Mokotów jak i Gocław Wawer Włochy, czyli tych rejonów, do których de facto wyprowadzają się zazwyczaj ludzie, którym pojawiają się dzieci, czyli strefa czystego transportu zaproponowana przez miasto, a i tak naprawdę no nie nie chroni w tych o w ludzi, którzy są w naszych domach najczęściej naszych dzieciaków to są też osoby, które by im starszy tym częściej korzystają z transportu publicznego przemieszczają się pomiędzy zmieni też dzielnica ta druga zostańmy jeszcze no właśnie drugie pytanie czy ten zakres obostrzeń także zmian dziś tak co sądzisz o harmonogramie wdrażania strefy i powiązany jest harmonogram tak jest dokładnie wyszczególniony tam znajdą państwo informacje szkła o normie euro 2 i jest tam informacja co oznacza taka norma euro 2, czyli to jest pojazd z silnikiem benzynowym wyprodukowany w 1997 roku, czyli np. ten jest taka informacja dla nas, że w pierwszym etapie sugerowanej strefy czystego transportu przez miasto to właśnie pojazdy benzynowe starsze niż ten czy ich produkowany przed pięćdziesiątym siódmym nie mogą wjeżdżać do tej strefy i tam jest rozpisany dokładnie można się dowiedzieć na temat tego harmonogramu UE co sądzisz o liście pojazdów wyłączonych z zakazu tak, czyli tych najstarsze relikwia spalinowych i czy ma dodatkowe sugestie rozumiem oznacza rozdanie racz można się rozstać tak tak tak my też nadzieję, że przejdziemy do tych sugestii i potem po jest duża przestrzeń do poinformowania władz miasta, jakiej Warszawy chcemy jak nie chcemy chcemy miasta takiego jak Husqvarna wielkimi arteriami przebiegającymi przez centra de czy bardziej chcielibyśmy mieszkać w miastach takich jak Berlin Amsterdam, których nawet w centrum, gdzie są w stanie spacerować funkcjonować po prostu chce się żyć wychodzić na ulice, a nie mi przemykać między kancelariami aut i wie pani jak pani powiedziała Moskwa ja sobie przypomniała dawno temu była w Moskwie kilka razy był boski pamiętam moje wrażenie, gdy szłam 1 stroną ulicy ja nie widziałem tej drugiej stronie ulicy tak, czego nie widziałam, gdyby tak był chodnik potem była jakaś przestrzeń stały samochody potem rosły jakieś krzaki potem zdobywać Brzeszcz może też bardzo zostały samochody potem była jezdnia i to samo z drugiej strony fakt, że te krzaki głównie zasłaniały, ale jednak trwa od lat, choć do tej drugiej strony ulicy wywar jest sowita miałam dziwne poczucie, że w zasadzie jest ulica jak no po prostu olbrzymi trakt olbrzymi na olbrzymi no nie wiem plac coś takiego ex jak pani wiedziała o tym Moskwie, gdzie przypomniało, ale proszę powiedzieć tak umrzeć, bo ja jest cały czas tutaj o konkretach chcę powiedzieć w kwestii tak tych konsultacji jeszcze raz przypomnieć do kiedy ich do końca poniedziałku do 25kwietnia ono do północy trwa wygląda na to mamy jeszcze dzisiaj możemy jutro i w poniedziałek można też wysłać na adres mailowy może, jeżeli ktoś będzie miał problem z regulowaniem formularza, ale naprawdę proszę nie poddawać i w razie czego wejść po prostu na naszą stronę rodzice dla klimatu krótka org można wysłać można wysłać swoje uwagi na adresy SC te Malwa UE Krupka Warszawa Krupka PL stt, czyli strefa czystego transportu albo Urząd Miasta Krupka Warszawa krok kapel, a jak wygląda we Wrocławiu koniec pani Anna no my mamy trochę krótsze konsultacje to jest też jeden z zarzutów, jakie są kierowane w stosunku do miasta z tym, że nasze konsultacje mają być potem powtórzone na etapie tworzenia już uchwały rady miejskiej na nasze konsultacje zaczęły się na początku nawet na początku kwietnia, ale trwają tylko do 30kwietnia, ale podobnie jak zwrot w Warszawie mamy też kilka wariantów jest oczywiście wariant taki minimalny wariant rekomendowany, który też niejasnej najszczęśliwszy wariant najszerszy, który też nie obejmuje tak jak np. w Krakowie całego miasta nad czym ubolewamy, bo chyba to jest taki trochę jest nos niesprawiedliwe dyskryminowanie jest to mieszkańców, którzy mieszkają poza taką strefą musieliby jednak oddychać tym po chłodnym powietrzem, a jak słyszę wariant rekomendowany to rekomenduję no to jest rekomendacja urzędu powstała po negocjacjach po jakiś tam konsultacjach z ekspertami, a których, które Wrocław, który miasto zatrudniło na jej podstawie ustalono ten zakres, który obejmuje samo centrum, ale kilka takich słów mniej szych ulic dzielnic tutaj jest Szczepin Przedmieście świdnickie plac Grunwaldzki i kilka reklam 3 inna i to tak argumentowano dyski i im jeszcze raz powtórzmy do kiedy i można znaleźć też chodzą na można znaleźć też chodzą na stronę urzędu prawdopodobnie też przez waszą strony tego nie wiem czy na naszej stronie już pojawiło natomiast na pewno na stronie Wrocław PL jest to Wrocław rozmawia jest rzeczywiście zakładka jest krótki formularz, jakie widzisz szanse, jakie dziś zagrożenia w kształcie zaproponowanym w raporcie ekspertów także bardziej to nawet, bo tutaj nie ma wersji wybieram tą czy wybieram tamtą strefę tylko można znaleźć takie ogólne pytania do do rozwinięcia się proszę państwa za chwileczkę wrócimy do naszej rozmowy, a przypominam, że są z nami pani Kamila Kalinowska i pani Szczygielska Żółtański ruchu rodzice dla klimatu już znowu jesteśmy na antenie panie powiedziały Kraków tam jest strefa czystego transportu pań była pani Kamila albo już nie pamiętam, które pani użyła określenia cały miast tak całe miasto wszystkiego wartę tak tak tak natomiast no została ta uchwała póki co SA skarżono do do sądu, więc nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt punktu widzenia prawnego czy ona obowiązuje nie znaczy ona jest procedowana natomiast to nie jest, ponieważ została zaskarżona nawet nie to po prostu jest także ona wejdzie w życie trochę później aha po zwyczajni na PiS z tego wynika, gdy uzyska psu ja tego co wiem to wojewoda, który w trybie nadzoru takiego przed wpisaniem tej uchwały do Dziennika wojewódzkiego ma prawo właśnie zaskarżyć, jeżeli uważają za niezgodną z prawem, ale to odnotowuje nie sprawdzałam jednie do 2 tego wart my mówimy o transporcie, a ja sobie zdaje sprawę, że sama, która tyle godzin poświęca kwestii zanieczyszczonego powietrza 90% mówiłam o emisji o emisji, czyli to co wydzielają nasze stare piece no to oczywiście się pozmieniało nie bez gospodarczego każdy, więc chodzi, a więc to co jest produkowany w wyniku spalania paliw, które dają nam ciepło czasami o tym emisjach przemysłowych o transporcie o, o czym też, ale zdecydowanie mniej czy nie mają panie właśnie takiego poczucia, że kwestia czystego powietrza, gdy się pojawia to większości naszych głowach pojawia się ta kwestia tego spalania na nie, a nie jeżdżących samochodów w UE to ja jeśli mogę ją podał, że za rzadko w ogóle pojawia się w naszych głowach to kwestia, żeby tak bardzo przyzwyczailiśmy się niestety, ale do ogrodu, które wyczuwamy powietrze, które kojarzy nam się w przypadku tego zwrotu z kominów z jesienią zimą i można dzięki takim sentymentem dzieciństwa podobnie jest zapachem spalin przez wszystko co się co się wydarzyło w naszym kraju przez ostatnie 30 lat my naprawdę dopiero teraz się budzimy zaczynamy rozumieć, że jeżeli wyczuwamy jakieś węglowodory aromatyczne w powietrzu co znaczy, że jest już bardzo bardzo źle w powietrze zanieczyszczone nawet wtedy, kiedy nas w nas tego nie wyczuwa, więc ja osobiście mam takie poczucie, że tylko w naszych wynikach ekspert tylko już dziennikarskich rozmawiamy o tym problemie a jednak oni wciąż nieobecny w mediach tzw. mainstreamowych telewizji publicznej telewizji komercyjnej tylko po niedostatecznie obrońca ten temat jednak bardzo zaistniał w głowach ludzi ja sobie przypominam, gdy zaczynałam pierwsze programy zarazek powstał Polski alarm smogowy, a Polski alarm na krakowski alarm smogowy on powstał chyba z dymem 10 lat temu zaraz sprawdzę to wtedy naprawdę nie byli prekursorami tak o tym mówić prawdę od tamtego czasu wiele się zmieniło się tak zmieniło pod kątem faktycznym, czyli 2 jest do wymiany pieców wasz rad jest wyjątkowe i uważam, że na serio fantastycznie edukuje w Polski Polaków chciałbym, żeby taki sposób funkcjonowały media tzw. mainstreamowe naprawdę, ale bardzo trudno się od z tymi tematami przebić to do świadomości właśnie przeciętnych Polaków, którzy nie mają wstępu do takich będzie jak radzi Radia TOK FM i dla, gdzie i oczywiście, że teraz już ten problem zanieczyszczenia z kominów i ten już jest obecny bardzo późno, ale dzięki waszej pracy i naszej i polskiego alarmu smogowego przede wszystkim, owszem, natomiast też nic dziwnego, że on jest tak dominujący, ponieważ Polska jest tak bardzo w tyle, jeżeli chodzi o transformację energetyczną ten sektor sektor ciepłowniczy, jeżeli wciąż na 80% tylko 87% całego węgla, który spalany jest z Unii Europejskiej do celów ogrzewania spalane jest w polskich domach co znaczy, że mamy naprawdę gigantyczny problem i kolejne dopłaty do zakupu węgla to jest w ogóle jest takie działanie dilera, który chce nas trzymać przy przy tym co nas truje zamiast jak pójść na ten detoks i inwestować w sieci przesyłowe magazyny ciepła energii i to jest to jest potężny problem Polski, ale nie znaczy, że zanieczyszczenia z transportu nie istnieje ją, bo to ten argument przeciwko strefę czystego transportu czy sami właśnie się pojawia to oponenci mówią, ale jeżeli już to zanieczyszczenie powietrza w Polsce woli kominów, owszem, ale z transportu także i radzenie sobie z tym problemem nie posiada tylko na tym, żeby wyeliminować zanieczyszczenia z kominów i wtedy będzie dobrze nie możemy zapominać o tych stężenia tlenku azotu, które codziennie, zwłaszcza w godzinach szczytu unoszą się przy arteriach, a w polskich miast i uważnie zaburzając funkcjonowanie widzisz prof. Zielonka doskonale przytacza różne wyniki badań choćby w Londynie na temat tego jak i zabójcze dla zdrowia jest uprawianie jakiegokolwiek wysiłku fizycznego szybszy spacer bieganie jazda rowerem przy ulicach ani, w których jeżdżą auta emitujące właśnie, dlatego że spaliny i tutaj zawały zatory wylewy bardzo często zdarzają się ludziom, którzy właśnie u no i chcą zaczerpnąć świeżego powietrza w miejscach, gdzie niestety dozwolona jest jazda autami, które emitują bardzo dużo szkodnik dla zdrowia tlenków azotu, więc 1 drugi problem jest ważne i większe to podkreślać staramy się robić, a druga pani chciała dodać tak myślę, że trzeba jeszcze sobie uświadomić, że faktycznie na nacisk kładziony był przez lata na emisję tzw. tą pochodzącą z niską, a ze spalania paliw w piecach natomiast generalnie, jeżeli sobie uświadomimy, że my spalamy paliwa kopalne czy to jest węgiel, ale czy to jest też ropa, która jest produktem pierwotnym dla z paliw na czy benzyny na paliw napędowych no to powstają szkodliwe substancje, więc od odejścia od paliw kopalnych powinno być tak powiem globalnym trendem również w zakresie, a transportu no i docent transportowe spaliny są rzeczywiście dla nas ogromnym koszmarem ze statystyk np. wrocławskich wynika, że rocznie rocznie to to jest straszna liczba we Wrocławiu w samym Wrocławiu wyłącznie z powodu transportowych umiera 200 osób mówi są na to statystyki, ale proszę sobie pomyśleć, jeżeli umiera 200 jak dużo choruje jak dużym problemem dla naszego zdrowia są spaliny tak to to są, ale alergie astmę nowotwory to są rzeczy naprawdę nie do przecenienia nie ma czy to dobre słowo nie do pominięcia, jeżeli zastanawiamy się nad tym, dlaczego powinniśmy rezygnować z paliw kopalnych, a w zakresie stref czystego transportuje ustanawiać na jak najszerszym obszarze, bo skoro pani powiedział, że są takie badania 200 osób z tego powodu umiera to rozumiem, że możne i jednoznacznie stwierdzić wpływ 1 drugiego, bo tak sobie wcześniej myślałam, że zimą to trudno, bo jedno z drugim się łączy natomiast łatwiej wlecze, bo wtedy w zasadzie jest tylko wpływ właśnie transportu przyznam się, że nie wiem jak, jaka była metodologia robienia tych badań natomiast właśnie to są badania robione przez alarmy smogowe i no domu pozyskania są publicznie dostępne, jeżeli chodzi o smogu to w całej Polsce na czy to na Miss jest kopciuchów tzw. w Polsce umiera 40 kilka mówi się 4045 000 osób znowu to jest liczba osób, które umierają na skutek tego czym oddychają w zakresie spalin z pieców no i do tego dochodzi liczba osób, które chorują pani Kamila, gdy chciałem dodać jeszcze do tego tego historię straszną historię z Wielkiej Brytanii też, że pewnie pewnie też na antenie przez waszego Radia wspomina historię Eli Roberty dziewczynki, która zmarła w wyniku ataku astmy jej rodzina mieszka przy bardzo ruchliwej obwodnicy Londynu i ta historia tyle ważna go mama dziewczynki wielokrotnie zgłaszała, że w momencie gdy, gdy normy emisji spalin właśnie tamtej okolicy były bardzo bardzo wysokie co dziecko po prostu się siłą w 2 w szpitalu jednak takich ataków niestety nie przyszło ta ME mama po prostu zrobił rzeczy bardzo trudno, bo zdecydowała się na sekcję zwłok i no kto z nas myślałby o czymś takim prawda wzmocnić twierdzi osoby najbliższej czy dziecka osób starszych czy kogokolwiek to miasto, ponieważ ona, ale miał dosyć, jakby tej bezczynności też troski o inne dzieciaki chciała wiedzieć okazało się, że przyczyną właśnie tego zgonu było, gdy ilość tych szkodliwych substancji w płucach oskrzelach dziewczynki przeważyła szalę ostatecznie, więc to na tym polega problem, że kiedy dochodzi do najgorszego to mało, kto decyduje się dlatego ekspertyza w akcie zgonu akurat w tym przypadku sąd uznał ostatecznie, że jedną z przyczyn ostateczną przyczyną śmierci nie Robert właśnie było to natężenie pani i to też wydało Marie tej dziewczynki to taki mocny argument do walki o poprawę jakości powietrza z Wielkiej Brytanii i tam też doprowadzić do zmian ustawodawczych też przyczyniło się do powstania bardziej ambitnych stref czystego transportu nie pamiętam teraz statystyk one są dostępne, ale też bez badań ostatnich wynika, że tam śmiertelność u właśnie w tych rejonach najbardziej wcześniej zanieczyszczone tlenkami azotu spadła o 20 kilka procent co jest chce co już po latach jest bardzo bardzo są dokumentowane i my też daje domyślenia powiedzmy pani poddała ten przykład samo opowiadałam właśnie o tej historii w tym swoich przewodników smogowych i tu rozmawiamy chwileczkę dzieciach i jaki wpływ na kobiety w ciąży dzieci, bo zejść na kobiety w ciąży już też ma mogłem pierwsze badania wiem, że były prowadzone w Krakowie na ten temat w bardzo bardzo dawno teraz w tej chwili bez lekarze alergolodzy pediatrzy imam nadzieję nie tylko oni zdają sobie z tego sprawę pedałami nad RNA też nie wiem do końca, wyznając z tego sprawę nie zada pani sądzi, że rzeczy jak spotykam bardzo różnymi jak mama trójki dzieci, które bardzo bardzo często chorują, zwłaszcza szczególne natężenie w sezonie smogowym, bo mieszkamy teraz w warszawskim Wawrze, który pewnie do tego walczy z kopciuchami też ma naprawdę dużo do zrobienia wcześniej mieszkaliśmy niedaleko ulicy Puławskiej w Warszawie między dolną Idzikowskiego, czyli też i nie polecam w godzinach szczytu spaceru przy tych ulicach i nasze dzieciaki, kiedy zamieszkaliśmy też jak myśmy wtedy horror funkcjonowali w zasadzie ze względu na porę roku i nikt żadne wiatr, że lekarz nie wspomniał o tym, że to może być powiązane wręcz przeciwnie my naprawdę robimy ekspertyzy ekologiczne w domu, sprawdzając czy możemy, więc dziękuję trzeba z inwestowaliśmy w różne tryby nawilżaczy powietrza tu jakieś osuszacze, żeby też nie było zbyt wielką na imprezę cały czas goniliśmy nikt nie powiedział, choć krążenie spacerować w waszej kontakty w ogóle mieszkańcy to może jednak jak pani wychodzi z dzieckiem na spacer unikający Puławskiej Sikorskiego dolnej, ale naprawdę albo załóżcie dziecku maseczkę i tego, że sianie motywacji przed lękami z Azotów zrównanie chronił żaden samorząd to jest dla mnie też też maseczki są trudne w przypadku dzieci małych takich ma przedszkolnych wiadomo, że żona musi być bardzo dobrze dopasowane do łóżek i też dzieci muszą być zeskanowane, żeby nosić, więc tak naprawdę przed tym tymi transportowymi zanieczyszczeniami nie chroni nas w zasadzie nic ja zrobiłem ostatnio eksperyment taki po prostu prosiła przychodni pediatrycznej o wypis im ani też z ostatnich 2 lat, a czym jest by diagnoz dzieci moich i też określam oto znajomych rodziców mamy całą listę takich chorób jak alergia nieokreślona nadreaktywność oskrzeli ostre zapalenie gardła tani kaszel suchy męczący to w zasadzie 23 tygodnie przewlekły kaszel ostry zapach zakażenie dróg oddechowych górnych przewlekłe zapalenie błony śluzowej nosa gardła ostre zapalenie nosa gardła alergiczny nieżyt nosa i to jest taka normalna dostajemy takie diagnozy w gabinetach pediatrycznych, ale za tym idzie pytanie, gdzie państwo mieszkacie czym w chacie, a więc z kim w takim błędnym kole w zasadzie cały czas leczymy dzieci na tego rodzaju dolegliwości, a potem one zdrowieją wychodzą na zewnątrz i są narażone z 1 strony, stojąc na przystankach właśnie na ten rok transportowy z drugiej strony gdzieś też na smog kominów i miast przez 2 tygodnie maksymalnie są w stanie funkcjonować normalnie tu znowu pojawiają się te i te objawy jednak pediatra ostatnio sama siebie też bardzo zaskoczyła działa też mieszka w Wawrze tak prywatny gabinet nie byliśmy w stanie dostać do państwowego sama zwróciła na ten problem uwagę powiedział, że cały cała poczekalnia to są dzieci z tego rodzaju problemami niż ma związek z jakością powietrza dane skierowanie na diagnostyka astmy i wyraźnie na tym skierowaniu napisała, że objawy dziecka są bez koreluje z nasileniem pośrednik związane z nadmiernym tłokiem nadmierne zanieczyszczenie powietrza natomiast sama diagnostyka już na oddziale pulmonologicznym i spędziliśmy tam ponad dzień okazuje się, że w ogóle nie uwzględnia zanieczyszczeń powietrza czyli, badając jasne w Polsce bada się korelację pomiędzy sierścią zwierząt pyłkami roślin kurzem, ale nikt nie sprawdza w związku z zanieczyszczeniami w powietrzu, które dzicz dyrektor dzieci oddychają z tą ja słyszałem ostatecznie od lekarki proszącym temat był szlam może jednak to będzie sprawdzone, że tego się po prostu nie robi, że możemy się wyprowadzić no tak ja pochodzę znacznie mniej, lecz ja pochodzę ze Śląska i przez wiele lat, jakby to zanieczyszczone powietrze, bo przywiązanego do Śląska prawda mówiło się głównie o Śląsku mam stary dom w Rybniku ze są Rybnik zasłynął tym, że stan pochodzi pierwszy obywatel Zdzisław Kuczma, który zrobił wystarczył proces państwu polskiemu za to, że nie może żyć w warunkach sprzyjających zdrowiu jest z tą kwestią pewnych procesów tym osobno, lecz można by na ten temat zrobić tutaj właśnie w Rybniku bardzo mocno działa rybnicki alarm smogowy, ale tutaj też świadomość jest bardzo mocna, a ta rada proszę państwa nie ma innego wyjścia powinni się państwo wyprowadzić na północ Polski padała dość często znam takie osoby, które wyprowadziły się stąd, ponieważ dzieci tak chorowały, a tutaj pani w przeczy jak wy wymieniła ten wpis przypadłości, ale przecież my wiemy to pani wcześniej mówiły, że to nie jest tylko wpływ na drogi oddechowe niestety kary nie jest tylko wpływ na drogi oddechowe absolutnie lekarze podkreślają, że to się zaczyna nawet wcześniej to ma wpływ na płodności mamy ogromne problemy w Polsce zresztą główny nie rozmawiamy może Europie oczywiście w Polsce, jeżeli chodzi o problemy z płodnością i być może warto popatrzeć właśnie na to w ten sposób, że to właśnie zanieczyszczenia zanieczyszczone powietrze jest przyczyną, a jeżeli chodzi po MO życie płodowe to to Dzieciątka na płody i potem dzieci mają też problemy związane z niską masą urodzeniową jest ryzyko wcześniejszych porodów jest ryzyko związane z tarczycą i tych chorób dotyczących no właśnie do kynologicznych różnego rodzaju, a no nie wiadomo jak z tego co czytam nie jest lekarzem, więc mogę tylko się opierać na tym co czytam, a problemy takie neurologiczne, czyli czy jakieś zaburzenia typu ADHD czy autystyczne też często z tego co wyczytałem wiążą się właśnie zanieczyszczonym powietrzem, czyli tak jak to właśnie prof. Zielonka tłumaczył, a to nie jest wpływ wyłącznie na drogi oddechowe, bo tymi drogami my to powietrze straszliwy przepraszam syf rozprowadzamy po całym organizmie on dociera wszędzie, więc tak naprawdę również mamy zagrożone nie nasze serca i układ układ krwionośny chociażby, a my tym oddychamy chodząc po prostu sobie właśnie na spacer myśląc, że no przecież trzeba wyjść na nadzór lekarze zalecają przecież w takiej Norwegii mówi, że dziecko spędza codziennie co najmniej 2 godziny nadwozie, a ja osobiście w zimie się boję wypuszczać dzieci nad, bo tak śmierdzi, a w lecie ogranicza miejsca, w których możemy zejść, jeżeli chodzi o miasto po prostu uciekam stąd jak najszybciej, a krzyż to nie o to chodzi to jest też miejsce dla mnie dla moich dzieci chciałbym to po prostu bezpiecznie funkcjonować to wobec tego, a przypomnijmy może od tych konsultacjach bardzo krótko pani Kamila w Warszawie konsultacje trwają do 25kwietnia jeśli naprawdę tylko kilka dni proszę wpisać w wyszukiwarkę konsultacje strefa czystego transportu Warszawa formularz krótki formularz, w którym znajdą państwo proponowaną strefy czystego transportu proponowanym przez urzędników warszawski bardzo rekomendujemy, żeby strefa objęła całą Warszawę, a w Krakowie w toku takich konsultacji zapadła decyzja, że właśnie cały Kraków będzie strefą objęte nie od jutra ludzie, którzy posiadają bardzo stare auta mają szansę, żeby się do tego przygotować i każdy każdy tylko może dlatego ważna jest jakość powietrza, a powinien poświęcić 3 minuty i wypełnić formularz można też wysłać, a informacje swoją swoje sugestie dotyczące tej strefy w Warszawie adres SA c te tak jak strefa czystego transportu Malta UAM kropkę Warszawa grupkach el pani Anna we Wrocławiu konsultacje trwają do 30kwietnia, więc o 5 dni dłużej, ale czasu jest trochę mniej niż było w Warszawie i na stronie Wrocław PL Wrocław rozmawia jest zresztą wystarczy też w wyszukiwarkę wpisać dokładnie to samo co w przypadku strefy warszawskiej, czyli ascetę Wrocław konsultacje jest króciutki formularz, gdzie można wpisać, jakie są zagrożenia, jakie są korzyści, czyli jak sobie, kto wyobraża tę strefę może tam sobie dowolną dowolną opinię wpisać przypominam państwu, że rozmawiam z przedstawicielkami ruchu rodzice dla klimatu są nimi pani Janas Szczygielska z Gdańska Wrocławia i pani Kamila kadzidło ska Warszawy no teraz zasadnicze pytanie, jakie są konkretne oczekiwania, ponieważ takim odbiorze powszechnym wasze działania czy wasze postulaty odbierane są można będzie odbierane, bo nie są do końca tak znane od czego właściwie chcecie jako zakaz poruszania się samochodem w ogóle pomieści to oczywiście spotyka się ze sprzeciwem bardzo bardzo wielu, a więc tylko właściwie chcecie c co miałoby zastąpić ten samochód, którym człowiek się porusza, a także drugie pytanie co w tej materii zostało zrobione praktycznie to znaczy jakie działania to mój jest tam, gdzie zawód zaś czeka, jako że ja jest właśnie pod Rybnikiem i nagrywamy zdalnie, jakie działania zostały podjęte jeśli dziel ska Warszawę jeśli idzie o ten nacisk przedstawienie swoich racji Urzędowi Miasta, bo ostatecznie też baranie o tym będą decydować słucham my jako rodzice nie postulujemy wizji skrajnej, czyli zakazu w ogóle ruchu samochodowego wszędzie na nie jesteśmy odpisami strefa czystego transportu nie oznacza konfiskaty aut tak jak to podobnie zresztą narracji związanej z posiłkami roślinnymi i wysłał przeznaczone, używając tej propagandy robocza, która przyszła z Moskwy tak samo wszystkie rozwiązania ograniczające, a ruch samochodowy nie bez w jakim sensie trzeba za jakimś sensie propaganda wyborcza napisała, więc wiemy jak jest naprawdę zdziwiona, bo przecież już chyba w styczniu pojawiały się nawet w takiej dosyć komercyjnej prasie polskiej informację o tym, że w telewizji rosyjskiej i Europy i Unię europejską przedstawia się jako już świat, który jest tak biedny musi drobinki ludziom zabierane są auta są eksmitowani z domu przez straszną politykę klimatyczną głód pokazywano obrazki MF właśnie zestaw w takim no i Sektami nieprzyjemnymi dla oka i oczywiście Francuzi na kraje europejskie, które są teraz już niestety wskazane przez swoją wspólną politykę klimatyczną na takie życie tak tak przedstawia tak się stać się polityką klimatyczną na Kremlu i przy okazji ataku na cee twórcy Cities na, do którego Warszawa należy użyto jednego z takiej właśnie argumentów to wszyscy pewnie słyszeliśmy powołany na raport ekspertów forty City, z którym rekomenduje się tak jak lekarze informują osobę chorą, że winna przestać palić papierosy tak tam są rekomendacje, jeżeli chcemy ograniczyć emisję i poprawić też kondycję planety też zdrowie ludzi to powinniśmy zredukować ilość mięsa i hodowli przemysłowych najlepiej do zera to nie jest żaden sposób raport wiążący prawnie historykom Fundacja i została wykorzystana, a właśnie sposób zastosowane dokładnie ten ten sam chwyt czyni z który, który jest propagowany w mediach rosyjskich, czyli przedstawiono politykę klimatyczną i w tym przypadku Warszawy i prezydenta Trzaskowskiego jako jego polityka, który będzie zmuszał Polaków do jedzenia robaków, ponieważ popiera politykę klimatyczną i jeżeli chodzi o strefy czystego transportu to to też tylko jedno z wielu narzędzi ze 160 kilku narzędzi na prowadzenie zrównoważonej mobilności w duchu poprawy jakości środowiska i zmniejszenia emisji wysokich niskich i generalnie poprawę zdrowia zdrowia ludzi, więc to też element polityki klimatycznej, który jest mocno atakowany wiemy niestety widzimy to też na ulicach widzimy to w internecie, że bardzo mocno zmobilizowani zostali wyborcy Konfederacji do tego, żeby właśnie atakować strefę czystego transportu podobny sposób w jaki atakowane są inicjatywy związane z ograniczaniem spożywania mięsa i zakazem ferm przemysłowych i tutaj podobne hasła pojawiają się w konsultacjach właśnie z pustych zwolennik Konfederacji, czyli ze strefy czystego transportu oznaczają konfiskatę od na nie to nie to jest oczywiście propaganda, której nie możemy ulegać natomiast ogromny lęk my też okolice na temat obserwujemy, a wśród różnych działaczy też polityków czy faktycznie brać teraz przed wyborami za tego rodzaju tematy, bo oni, bo bardzo łatwo mogą doprowadzić do utraty popularności jej, tak więc tutaj, tym bardziej zachęcamy ludzi, którzy kierują się zdrowym rozsądkiem i priorytetem zdrowia, a zwłaszcza i poprawy jakości środowiska do wzięcia udziału w tych konsultacjach uwierzcie Drodzy Państwo UE z wielu stronach zmobilizowana przez Konfederację już działał w, a więc potrzebne są głosy z jak zrównoważone i tutaj, bo jak jest dla klimatu odwołujemy się do przykładów miast, w których jak mówiła Joanna mieszkańcy mieszkanki mogą normalnie żyć funkcjonować to nie jest żaden eksperyment strefy czystego transportu z takich stref jest ponad 320 w całej Europie to są miasta, do których Polacy lubią jeździć, których lubią spędzać czas przypomnimy sobie przypomnimy sobie teraz wygląda Berlin Paryż Antwerpia i to jest właśnie ten kierunek, którym rekomendujemy, czyli ograniczenie ruchu samochodowego wśród miejscach i bardzo ważna rzecz oddanie przestrzeni wokół szkół przedszkoli dzieciom tak, żeby ograniczyć ten ruch samochodowy, zwłaszcza wyeliminować z niego aut najbardziej spalinowe właśnie w otoczeniu tych placówek, w których codziennie tysiące dzieciaków spędzam mnóstwo godzin, próbując SEK uczyć edukować, więc to jest akurat program szkolne ulice, które propagujemy bardzo zachęcamy wszystkich do wpisywania w formularzu konsultacji też oprócz sugestii rozszerzenia tej strefy na całą Warszawę wprowadzenie szkolnych ulic bezpiecznych szkolnych ulic wokół wszystkich placówek edukacyjnych, a w mieście tak nie wasz czas nas goni tylko króciutko proszę o krótką odpowiedź co prezydent Trzaskowski bowiem, że było spotkanie na ten temat prezydent Trzaskowski podkreślił, że musi z wybrać złoty środek w tej kwestii, że radni będą musieli kierować właśnie tym złotym środkiem poważnie satysfakcjonuje rozumieniem dlatego, dlatego że wiemy właśnie dobrze zmobilizowani są wyborcy Konfederacji, którzy postraszyli bardzo, zwłaszcza starsze osoby, które posiadają stare auta i do tego, żeby też pojawić na takich konsultacjach były też spotkania na żywo i właśnie, gdyby nowych sprzeciwiać się tworzeniu jakichkolwiek ograniczeń dla tych starych aut spalinowych przy takich rozmowach nawet osobami, które posiadają stare auta, kiedy kiedy, kiedy rozmawiamy o kosztach utrzymania takich aut o tym jak rzadko się z nich korzysta jadąc gdzieś właśnie na działkę, żeby poszukać spokoju dlatego zgiełku miasta też te starsze osoby starsze właściciele sami przyznają, że oczywiście, że my też bez sensu, że nie mając przeciwko strefie czystego transportu nawet tutaj jak są bardzo niektórzy ten wynik podatni na tę demagogię w UE bardzo ważne jest to, żeby głosy za tworzeniem stref czystego transportu czy czystszego powietrza napływały teraz do urzędu nowo, jeżeli radni nie mają ostatecznie wybrać złoty środek to muszą mieć między czym wybierać, więc bardzo siłownik mobilizację pani Anno panie zaprezentuje Wrocław czytam też było takie spotkanie z władzami nie było takiego spotkania my mamy tutaj taką w planach taką akcję natomiast ja chciał jeszcze 1 akcję co ma pokazać nasze stanowisko, bo my we Wrocławiu działamy w ramach takiej szerszej koalicji ruchów pro klimatycznych i właśnie chciałabym, jeżeli mogę tak naprawdę Minutka 1 kwestię poruszyć, ponieważ cały czas mówimy o czystym powietrzu o tym zdrowiu natomiast chciał poruszyć jeszcze 1 sprawę my nie działamy za czystym powietrzem dla samego powietrza to jest kwestia walki o dobry klimat no całej planecie tak spalanie paliw kopalnych czy emisja dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych antropogenicznych to jest coś co jest straszliwie groźne i to my od też staramy się wszędzie tylko gdzieś tylko mówić i w ramach tej walki uważamy, że tylko bardzo mocno dobrze zrównoważony w wymyślony sposób transportu będzie skuteczny również to się przełoży oczywiście na czyste powietrze, bo to jedno drugim łączy chodzi o to, że nie możemy mówić wyłącznie o strefach czystego transportu trzeba mówić i o tym będziemy też we Wrocławiu mówić i to już jest dziś poruszany w przestrzeni zresztą tego dotyczył panel obywatelski stutysięcznego dwudziestego we Wrocławiu, że bez dobrej komunikacji transportu zbiórkom zbiorowej, a bez wspólnego biletu na kolei MPK bez nowych linii tramwajowych, a bez stref w takich właśnie tramwajów autobusów, które będą szybkie i będą na dojrzały na czas, a bez dobrych ścieżek rowerowych i nie będzie po prostu w ogóle mowy o tym, żeby miasto były dostosowane do zmian klimatu i próbowały nawet podjąć walkę z dalszymi zmianami ne, żeby też dobrze to wybrzmiało my wcale nie popieramy tego, żeby w zamian za te stare diesle stare śmierdzące brudne samochody kupować w zamian za nie kupować samochody elektryczne, bo to nie rozwiązuje w ogóle problemu emisję i w ogóle zużycie planet czy następuje po prostu gdzie indziej to, że miasto wtedy jest czysta to nie zmienia faktu, że to emisja dziś powstały my chcemy ratować przemysłu motoryzacyjnego chcemy uratować planetę, czego właśnie efektem ma być też czyste powietrze chciałabym, żeby to wybrzmiało i Wrocław my też wspieramy we Wrocławiu jak najbardziej ambitną was wersja tego stref czystego transportu właśnie jako taką przejaw troski o klimat, żeby wyrzucać wreszcie z przestrzeni publicznej, a najstarsze najbardziej szkodzących klimatowi przez to też naszemu zdrowiu pojazdy, a pani Kamila bardzo Pentagon i wykorzystać szansę na rozwój zrównoważonej mobilności na adaptację do zmian klimatu na tworzenie Błękitna Zielonej infrastruktury jest naprawdę kluczowe, żeby myśleć o strefach czystego transportu jako sposobie na zamianę jednych od wspaniałych na inne auta, bo to jest błędna jest tak jak zamiana węgla w ogrzewaniu w ciepłownictwie na gaz to jest odroczenie wyroku pamiętajmy, że miks energetyczny Polski jest fatalny wciąż około 77% naszego prądu, który miałby zasilać auta elektryczne pochodzi z węgla więcej, a poza tym auto też są drogi, więc jeżeli ktoś myśli strach czystego transportu tylko wyłącznie jako furtki dla aut elektrycznych to faktycznie wyklucza osoby, które też po prostu nie stać na żaden środek transportu, gdy go postulujemy naprawdę, żeby zacząć myśleć o miastach takie, których jest robione w miastach zachodnich, do których podkreślam lubimy naprawdę jest i zrozumieć, że do miast rozwinięty kraj to nie jest kraj, w którym biedni ludzie mają samochody tylko kraj, w którym bogaci korzystają z transportu publicznego w rejonie dostępne można na nim polegać, gdzie infrastruktura piesza rowerowa i ich pomyślano też myślą o osobach z niepełnosprawnościami, które teraz już zupełnie są wykluczone, więc będąc opiekunami osób chorych, jaką mamy jako w Rzeszowie opiekujemy się ciągle chorymi dziećmi naszymi chorymi rodzicami to jest narzędzie dla nas wprowadzenie takiej sprawiedliwości społecznej, ponieważ te, poprawiając jakość infrastruktury, z której korzystamy wszyscy nasze dzieci osoby starsze, poprawiając jakość powietrza, gdyż poprawiamy jakość naszego życia proszę państwa pewnie moglibyśmy kontynuować czas goni tylko przypomnę proszę państwa możemy sami się podpowiedzieć strefie jeśli idzie o kwestię strefy czystego transportu w Warszawie we Wrocławiu Warszawie konsultacje trwają do poniedziałku do północy we Wrocławiu do końca miesiąca trzeba wejść na stronę miasta, jeżeli państwo nie będą mogli znaleźć to proszę wejść na stronę rodziców dla klimatu to jest bardzo ważne byśmy sami o tym mogli decydować byśmy sami mogli wypowiedzieć władze znały nasze stanowisko naszymi gośćmi byli były panie pani Kamila kadzidło ska dziękuję pani bardzo dziękuję bardzo, pani i Anna Szczygielska z Gdańska dziękuję bardzo, obie panie reprezentują rodziców dla klimatu, a ja chcę tylko przypomnieć ze zaraz po godzinie dwudziestej drugiej ciąg dalszy rozmowy o kurach, którą zaczęliśmy z Jackiem Karczewskim przed świętami jak kura numer teraz odcinek drugi od kury odcinek drogi, a po godzinie 2003. spotkanie z Katarzyną Jagiełło Eko Laszki dzisiaj proszę państwa wszak jest dzień ziemi bardzo ważny dzień dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA