REKLAMA

Czy w Polsce scenarzyści chcą protestować jak koledzy z Hollywood?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2023-05-04 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studiu Radia TOK FM kolejny gość Marcin Ciastoń scenarzysta członek Gildii scenarzystów polskich autor m.in. takiego scenariusza, który znają pewnie państwo jak hiacynt witam bardzo serdecznie dzień dobry chciałbym, żebyśmy porozmawiali o rzeczy, która być może słuchaczom wyda się odległa Otóż w Hollywood strajkują scenarzyści to jednak to się na nasze życie przekłada choćby w ten sposób, że po ostatnim takim proteście, które miały miejsce w 2007 roku to Rozwiń » widzieliśmy naszych serialach no jak jak taki strach działa to znaczy odcinków jest by ich są krótsze, czyli można powiedzieć, że scenarzyści w Ameryce to jest wielka siła tego można powiedzieć wszystko na co wskazuje o tym się właśnie zapomina, kiedy nie w ogóle scenarzyści mają jakikolwiek wpływ na pracę innych dopóki właśnie następuje coś takiego i zdecydowanie to jest odległe, chociaż dzisiaj można dolecieć tam bardzo szybko, ale zdecydowanie myślę też odczujemy za nie wiem co rok za pół roku już teraz odczuwalne jest to, że takie dzienne sią jak powiedzmy light Night z kimś tam dużo takich programów w stanach SNL, który sfilmowany z tygodnia na tydzień już już są wstrzymane już dla przeładowane są powtórki oczywiście takie seriale dzienne, które też mają bardzo krótki termin produkcji i by do emisji też też nagle zniknął, więc znaczenia tutaj ważne jest chyba i należy się słuchaczom wytłumaczenie, dlaczego w stanach w ogóle strajk scenarzystów jest możliwe, a w Polsce póki co nie bardzo ta na czym polega różnica, dlaczego producent Hollywood nie może wziąć innego scenarzysty, który nie strajkuję za fakt jest dobre pytanie w skanach funkcjonuje Radomska do Marka, czyli bardzo bardzo silna prężna zrzeszająca tysiące scenarzysta organizacja, która zajmuje się ich ochroną i to ona jako też silny gracz na rynku ustala zasady wspólnie z innymi podmiotami, czyli właśnie producentami tak jak teraz ma miejsce negocjacje odbywały się między właśnie Gildia scenarzystów, a takim stowarzyszeniem tam jest bodajże około 400 podmiotów największych producentów telewizyjnych kinowych tutaj oczywiście też streamerów i dlaczego dlaczego mogą strajkować właśnie, bo są taką siłą pozwolą oczywiście scenarzyści najczęściej chcą po prostu tylko pracować nie muszą być na świeczniku no ale kiedy źle się dzieje muszą zabrać głos no właśnie okazuje się, że ten głos jest jednak donośny bo, bo liczą się to już od pierwszego dnia w milionach dolarów strat rośnie, więc ten strajk, który pamiętamy z 2007 roku zakończył się zwycięstwem amerykańskiej Gildii scenarzystów, o co teraz walczą o serze jest bardzo złożona lista na negocjacje odbywają się na wielu polach przede wszystkim chodzi o takim bezpieczeństwo zatrudnienia w stanach scenarzyści też trochę pracują na innych zasadach niż w Polsce, a przy ziemi tak było wcześniej przed erą streamingu, gdzie zatrudnieni byli jak pracownicy w charakter w ramach, czyli np. w serialu, który miał 24 odcinki kiedyś to było popularne już prawie nie pamiętamy tak było i poza niektórymi jeszcze do dzisiaj trwającymi i w to wszystko zmienia teraz, kiedy produkuje się więcej dla streamingu odcinek przygód sezon ma 8 odcinków i tworzy się mniejsze raj zróbmy wszystko w ramach właśnie optymalizacji to jakoś zysku no i ta zmieniająca się sytuacja wpływa na stabilność życiową tutaj nazywa się do z ramienia właśnie Gildii amerykańskiej dokładnie kryzysem egzystencjalnym, bo jak ma ten zawód przetrwać ma być stabilny jak ma wytwarzać ekscytujących treści, kiedy nie może przeżyć do wszystkich gier ciekawą rzecz mówisz nasz dla nas oczywiście to nie jest nic nowego, ale pewnie część słuchaczy się dziwi, bo jednak scenarzysta tak jak pisarz powiedz mi beta w kojarzy się jednak z no z takim zawodem w pełni wolnym la z transferem PSC co właściwie z kimś, kto po prostu no siedzi w nocą przy lampie pisze naftowej najlepiej tak z tego, że tak tak rzeczywiście w Polsce rzeczywiście tak pracujemy i wcale nie jest to w dlatego, że to jest najlepszy sposób dla nas scenarzysta zostaje się najczęściej z pasji, bo to nie jest wyrachowana decyzja chcę tworzyć akurat w tym wypadku dla filmu telewizji natomiast no my w Polsce nie mamy ubezpieczeń jeśli pracujemy na umowę o dzieło możemy prowadzić firmy jak biznesmeni, a biznesem są biznesmenami z nim biznesmen kami nie jesteśmy natomiast stan ten system został opracowany przez dekady po prostu działał, bo widzi widzieliśmy to jakości tworzonych treści takie też rum np. sitcomu Franc miał kilkanaście osób, które zajmowały się tym, żeby było tam jak najwięcej świetnych dowcipów natomiast wiadomo odcinek później pisała 1 osoba u nas także inne chyba od zawsze serial wymyśla zaczyna pisać tworzyć 21 czasem 13 osoby, ale też są też się tworze tarcze często producenci w ogóle inwestują w tego typu przedsięwzięcia ze względu na to, że wtedy ta literatura filmowe po prostu lepsza dokładnie dokładnie to jest też, jakby no i łączymy kilka mózgów także, że tworzymy w więcej osób wiadomo, że czasami 1 świetny pomysł może stworzyć świetny projekt czasami wystarczy do tego 1 osoby natomiast chyba pan poruszył 1 temat strajku natomiast jest dużo więcej aspektów jednostek inspektorzy właśnie związane z dominacją streamerów, czyli np. temat tantiem te na ten cel z obszaru terenowego w stanach akurat jest nieco lepiej niż w Polsce, bo tam te tantiemy są wypłacane jest to bardzo też jasno określone procentem pamiętam w tej chwili tych wszystkich danych natomiast chodzi o to, że jest to za mało w Polsce przypomnijmy sytuacja oczywiście w tej chwili jest projekt ustawy ministerstwa kultury, który stanowi implementację dyrektywy unijnej tak odnośnie jak bardzo się ran jamy czekamy wszyscy na tę ustawę chodzi o to, że w Polsce póki co serwisy streamingowe nie płacą tantiem twórcy tak jest to dosyć kuriozalna sytuacja, bo od mamy sytuację od lat wszyscy się bardzo ekscytujemy uwielbiamy stringi oglądamy każdy z nas subskrypcję straży też są podekscytowani, jakimi szansami pisania tych z sali to są często nowe treści bardziej może innowacyjne niż tradycyjnej telewizji, ale jednak obszar tutaj prawny został zaniedbany i dyrektywa, która miała zostać wprowadzona dawno temu chyba od 20012001. roku ze 2 lata po 4 lata po terminie natomiast została wypracowana treść ustawy i ona jest akceptowana przez środowisko przez wszystkie strony tylko, że nie jest akceptowana oczywiście przez serwisy streamingowe, które Helenie, które rzeczywiście zaangażowały bardzo duży lobbing w tej sprawie, ale mam nadzieję że, że tutaj dla rzeczy jest przesądzona może to że, że Polska się spóźniła 100 i implementacją przepisów dyrektywy unijnej ma też dobre strony no bo możemy popatrzeć na błędy tych krajów, które już wprowadziły nowe przepisy prawa autorskie tak jak słyszymy o tym co się stało w Niemczech, gdzie te rozwiązania zdecydowanie nie są korzystne słyszymy głosy twórców w Niemczech, że nie są zadowoleni z tego jak zostało to poprowadzone w w naszym wypadku czekamy na tę ustawę, ale też właśnie jesteśmy zaniepokojeni tym co się z nią dzieje, bo w trafiła do komisji tego tu stałego rady ministrów natomiast już niedawno przed majówką została ponownie wycofana wiemy, że chodzi o to właśnie obawa polega na tym, że zostały jakieś 34 posiedzenia Sejmu, tak więc to bardzo krótki czas na to by przyjąć nową ustawę o prawie autorskim, a przypomnijmy, że jak skończy kadencja to wszystkie projekty w trakcie pracy ulegają tzw. dyskontynuacji, więc ktoś zamiast wprowadzać obrażające dokładnie tak zostało dużo już wypracowane ministerstwo kultury rzeczywiście stanął po stronie twórców rzeczywiście zaproponowane rozwiązania, które po prostu normalizują to co się wydarzyło to nie na zaczynie nadążali my, więc to jest jeszcze jakaś nadzieja czekamy na to czekamy na nas słuszne ruchy i mamy nadzieję NATO na tantiemy internet po zwalczeniu przy okazji amerykańskiego strajku scenarzystów warto w ogóle przyznać by przyjrzeć się w twojej profesji swojemu zawodowi filmowemu muzycy co jest fajnego w byciu scenarzystą bardzo często widzę już wśród różnych naszych wspólnych kolegów wiele frustracji no bo jednak dla wsi potop potem reżyser mówi mój film film, a prawda jest taka, że 8 rodzin w głowie scenarzysty, że jest nasza z najczęściej często powody są bardzo, że sytuacja oczywiście tak ma rację z tą frustracją no może właśnie w zakresie rodzaj masochizmu, ale jednak chodzi o to chodzi o twórczość chodzi o tworzenie i my nie bez powodu rzeczywiście nie jesteśmy widoczni, chociaż chcemy tego chcemy być częścią ekipy produkcji nie chodzi tylko czerwony dywan, ale uznanie, że jesteśmy tam natomiast tak jak winnych tych kreatywnych zawodach właśnie w byciu pisarzem malarzem właśnie chodzi o to, że możemy tworzyć światy możemy wymyślać postacie kreować coś co same nas dotyka, ale szukamy też takich rzeczy, które dotykają widzów i to co dzieje się to z lepszym gorszym skutkiem, ale zawsze kupujemy i dla mnie to jest największa wartość tego zawodu i że jesteśmy blisko właśnie takich samych jak kreatywnych ludzi którzy, którzy chcą wykorzystywać te wewnętrzne Energie powiedział, że bardzo często kołem scenariusz to także praca zbiorowa nie zawsze tak jest oczywiście, ale bywa oczywiście to jest chyba pewnie też ciekawe dla słuchaczy jakoś się pisze w taki teamie takiej grupie tak częściej częściej pisanie wspólny dotyczy właśnie seriali, ale zarządzają współpracę przy filmach no to jest to świetne, bo jeśli urząd nie pozwolimy wiadomo, że każdy też jakiś ego pewne, że pewne tam takie elementy się zderzają ze sobą to jest kreatywna zmiana dokładnie taki ślad dla mnie zawsze fajny High, że mogę rozmawiać o tych wymyślonych rzeczach z innymi, którzy traktują poważnie i że nie nie wydaje się, że zwariowałem, więc tworzenie tak już od technicznej strony właśnie polega na burzach mózgu nieustannych teraz sam jestem takim procesie, pisząc serial ze scenarzystą współ scenarzystką, gdzie spotykamy się rozwiązuje też problemy, żeby tutaj nie pomylić, bo pisanie to jest to coś z używania obu półkul mózgu fantazjowanie wymyślanie niestworzonych rzeczy, ale też potem logiczne na realizowanie za znajomość tzw. tzw. psychologicznej w psi psycholog liczne prawdopodobieństwa w danej sytuacji oczywiście wiadomo często się zdarza, że poniesie fantazja, ale NATO w tym procesie zawsze dużo przystanków, żeby się nad tym zastanowić poszukać lepszego rozwiązania także rozwiązywanie problemów jest zdecydowanie częściej może nie moją ulubioną ale, ale jednak też stan się myśli logicznie, więc tak tak wczoraj w rajd groma bardzo często scenarzyści dzielą się wątkami prawda w i by nas ja wiem, że w tych takich dziennych serialach codziennych i jest częstsze, bo też wymóg pewnej, jakby był, żeby wyrobić tak zaraz w ogromie materii dokładnie, ale w takim serialu z premią w serialu, który rozwija History w każdym odcinku jakoś bogato skupić na postawie części zdarza się tak przynajmniej doświadczenie, że autor skupia się na ukształtowanie tego odcinka wiadomo, że każdy, kto pracuje w tym celu ma głos sugeruje radzi krytykuje, więc to jest taki złożony proces powiedz jeszcze na koniec kim jest skręt dr no jak sama nazwa wskazuje powinien powinna być aktorem chyba w natomiast chyba taki zewnętrzny partner lub partnerka nas chyba jest częściej słyszą skrót dr HaH i w który właśnie pomaga czasem zauważyć problemy, których nie może nie widzimy, bo jak się w tym procesie to nie za łatwo jest czasami się stosować, więc taka osoba może zauważyć punktować porozmawiać posiadanie takiego partnera partnerki rozmowy jest bardzo cenny, bo rozumiem, że bardzo często ten ten kolejny zawód wykonuje scenarzysta to znaczy bardzo często jesteście Script doktorami przy pracy kolegów lata, kto jest wręcz niezbędna umiejętność wydaje się, że trudno doradza dziś się samemu nie pisze nie przeszły przez ten proces nie nie rozumie się czasami intencji, ale tak chyba u nas jest najczęściej osoby, które zajmują się poza pisaniem również piszą czy Polsce grozi strajk scenarzystów w tej chwili nie, bo nasza, gdzie się rozwija natomiast myślę, że grozi to nie jest odpowiednie słowo myślę, że mamy szansę na to, żeby rozwinąć nasze środowisko, żeby wzmocnić naszą pozycję i Gila scenarzystów Polski właśnie działa w tym kierunku, żeby zrzeszać osoby w ten sposób też wiemy więcej dowiadujemy się więcej rynku sposobach pracy współpracy także tutaj przed nami dużo pracy sam strajk nie sądzę można to zrobić, więc indywidualnie kilka w bardzo dziękuję za to wizytę Marcin Ciastoń scenarzysta członek Gildii scenarzystów polskich goszczą dziękuję państwa zdaniem bardzo dziękuję to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich popołudnie, na które zapraszam w imieniu Macieja Zakrockiego Mikołaj Lizut do usłyszenia w, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA