dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL, a dziś rozmawiamy o czytaniu od strony naukowej czy i dlaczego to czytanie jest młodym mózgom potrzebne są z nami dzisiaj 2 rozmów cienie Maria Deskur prezeska fundacji powszechnego czytania też Marysię czy dobre i Edyta Leaf prezeska fundację tylko i dyrektorka Towarzystwa inteligentnej młodzieży Witaj Edytą witam serdecznie rozmawiamy o czytaniu wśród
Rozwiń »
właśnie młodych osób wśród dzieci młodzieży no bo czytanie to taka bardzo nienaturalna czynność dla mózgu wbrew pozorom, mimo że już po latach przyzwyczajenia wydaje nam się, że te absolutnie naturalne mozolnie ją opanowuje Emmy zwykle przez kilka lat i co wiemy o tym jak ta czynność wpływa na ludzki mózg Mario chora rany cechach pierwotnych fajne duże pytanie to znaczy na pewno jest Super ważne co powiedziałem o tym że, a czytanie nie jest naturalne to jest to jest ważne, żebyśmy sobie jakoś tam gdzieś ściął uświadamiali mu, bo czytanie bardzo bardzo nam pomaga w życiu, a jednocześnie faktycznie nie jest rzeczą, którą naturalnie mamy w związku z tym trzeba gdzieś mieć uświadomione to, że warto czytać tekst to gdzieś tam mu podkreśliło natomiast co nam daje coś co jak bez czytania robi naszemu mózgowi urządzają się też warto, zanim w ogóle rozmawiam, zanim zaczniemy znać o ludziach czy bez dzieci, które już rzecznej od tak samodzielnie prawda no bo trochę o nich powiedziała to to trzeba bardzo mocno podkreślić co czytanie wspólne z rodzicem, a właściwie czytanie i zabawa rozmowa wokół książki daje dziecku, które jest malusieńki i absolutnie samo nie czyta i to jest jakby fundamentalna rzecz zasadniczo pediatrzy psychologowie uważają, że powinniśmy zacząć czytać dziś jako rodzice, kiedy dziecko ma najdalej 6 miesięcy można zacząć wcześnie, ale jak ono ma 6 miesięcy to ona już ONZ na ogół gotowe do tego, żeby trochę skupić uwagę żeby, żeby patrzeć na tę książkę, że jak wzrost troszeczkę coś tam będziemy mieli taką satysfakcję, że dziś faktycznie razem tą książką się bawimy i teraz w pierwszych 3 latach życia mózg człowieka rozwijają mózg człowieka ta rozwija się w sposób najbardziej dynamiczne i jest udowodnione Air, że faktycznie czytanie rozmowa i wokół książki maluczkim takim malutkim dzieckiem, które wcale są jeszcze nie czyta w sposób dynamiczny stymuluje rozwój mózgu takiego młodego człowieka, czyli powoduje większe namnażanie się synaps taki to jest jakaś taka rzecz całkowicie pierwotna, która stanowi dziś bardzo bardzo ważne, że ważne jest już rodzice wiedzieli, a potem jest masa różnych elementów, które niektóre czytanie nam daje, ale może już zaczniemy od tych pierwszych 3 lat i i zobaczymy jak to w rozmowie nam dalej będzie szło z ze starszymi dziećmi, ale na początek podział tych o tym po prostu rozwoju mózgu, bo to jest kluczowe tak, jeżeli chcemy, żeby nasze dziecko miało bardziej rozwinięty mózg zniknął więcej na uniesionych Senat ETA czy jak ten jego cel gdzie czego tego dziecka mózgową bardziej pojemny to obrysu warto od małego dzielić się książkami z dzieckiem pokazywać obrazki zadawać pytania wskazywać przedmioty takie zaciera UK to jest ten moment, kiedy tom dziecku czytamy i w ten sposób no PEM pobudzamy do rozwoju, a co się dzieje później, kiedy dziecko samo ma zacząć czytać, bo to jest bardzo też złożony proces, bo przecież wbrew takiemu jak pan pierwszemu myśleniu to nie jest kwestia tylko rozpoznawania liter, bo tak czytanie po literach to jest pewnie pierwsza jeszcze druga może klasa szkoły podstawowej zakłada, że wtedy dziecko zaczyna czytać, bo bardzo szybko już przechodzimy do patrzenia na całe słowa albo czasami całe zdania co wiemy o tym etapie zmian właśnie wtedy, kiedy no obecnym teście ze zmuszam my jednak nasz mózg do tego co tak jak powiedział były bardzo nienaturalne, bo to nie jest ta czynność to mówienie jest naturalny akt ma czytanie nie bardzo i też wiemy dobrze o tym że, o ile człowiek bez mówienia nie mogą pozbyć mówię te złe są bez używania języka nie jest w stanie funkcjonować społecznie pod wieloma względami o tyle bez czytania znakomicie sobie radzi co pokazuje tak powiem ogromna większość ludzkości dzisiejszy od zarania działająca na no właśnie ona chętnie bym po dyskutowany temat tego czy bez czytania ludzie sobie radzą w RPA, ale najpierw proszę rejestrujemy OC od pierwszej części swego pytania, tak więc z UE Moska powiedzmy takiego tam 556 lata, który zaczyna czytać będzie bardzo bardzo różnie wyglądało jego i na mózg, ale też kompetencje semiotyki nagroda poznawcze nie w ogóle kompetencje społeczne i empatyczna takiego dziecka będą inaczej wygląda w zależności od tego co się wydarzyło wcześniej w jego życiu czytelniczą czyni czynią nawet nie tylko czytelniczą, ale powiedzmy o tym rozmawiam, czyli w scenariuszu, w którym rodzice przecież opiekunowie dziecka faktycznie czytają z nimi czy też oglądają czytają bawią się tą książką zależność po Matt Ross rozwinięcie tego dziecka od małego to ona np. wieku to jest to badania miał udowodnione w wieku 3 lat takie dziecko rozumie już dwukrotnie więcej słów niż dziecko, która i zostały pozostawione zostało powiedzmy nie wiem samemu sobie czy też zabawkami czy jakoś się okaże, że nie jest poddawane dzisiaj en takiemu doświadczeniu czytelnej i tej edukacji czytelniczej powiedz i teraz w związku z tym wieku 56 lat mogą być bardzo bardzo dużą różnicę w Mostkach szczególnie dzieci faktycznie dla dzieci, które swoim życiu, jakby nie spotkało się z książką nie widziałem tak no w Polsce 30% domów, których nie ma żadnej książki czytanie, więc orzec to nie jest teoretyczny przykład, więc jest takie dziecko ma ma gigantyczny problem tak, ponieważ w ogóle jego mózg jak na noc jest jakaś pierwsza styczność jego kompetencje właśnie leksykalne są bardzo niskie dużo też z tych słów w obronie być znana jej i przetwarzanie znaków na znaczenie jak we jest dużo dużo trudniejsze dla dziecka sześcioletniego, któremu od małego czytamy nauka czytania jest naturalną konsekwencją ono prawdopodobnie już, jakby siedzą z tym rodzicem u niego na kolanach tak naprawdę rozumie, iż dużo potrafi przeczytać bo, bo już, jakby przez to że, że to ćwiczenie jak przez kogoś innego zaproponowane, czyli że rodzic czyta, a to dziecko ma szansę śledzić tekst no to już to jakby poniekąd samoistnie jest naturalną konsekwencją samoistnie ten mózg zaczyna załamywać po takim najlepszym w środowisku, czyli sytuacji bezpiecznego miłego spędzania czasu z rodzicem, bo co też my jesteśmy istotami ale jakby holistycznie działającymi i nasze mózgi działają najlepiej władze jej bezpieczeństwa poczucia prawda no komfortu powiedzmy tak tej relacji z najbliższą osobą itd to co nam najmu najbardziej pomaga w nauce właśnie czegokolwiek, ale no też czytania tak czy w naszym mogli zostać otwarty na to nauk to może zatrzymamy się na chwilę jeszcze przy czytaniu dzieciom przez rodziców pytanie do Edyty Plich, które tutaj również jest z nami jak do jakiego wieku jak długo powinno się czytać dzieciom czy to powinno się skończyć w momencie, kiedy dziecko idzie do szkoły podstawowej uzupełnienia myślę sobie, że właśnie tutaj jest wiele takich mitów, które należy obalić wielu rodziców uważa, że skoro Kasia Piotruś nauczyli się czytać to ów mogę przestać myślę, że to duży błąd, dlatego że relacja rodzica z dzieckiem na różne sposoby może zyskiwać, ale przez czytanie zyskuje stukrotnie po pierwsze, bycie razem czytanie choćby wieczorne to mój ulubiony rytuał z moimi synami to zarazem spędzanie czasu czytam tekst czytam książkę co mnie interesuje, które psy ME zabawna niejednokrotnie, która jest przyjemna, która mówi nam nowych doświadczeniach prawda poznajemy PL świat fok byłem gdzieś daleko nieznanych nam krajach, ale też mówimy o uczuciach o trudnych sytuacjach jest to fantastyczny moment stopniuje często to jest prowokacja do ważnych osób też razem śmiejemy dzisiejszym świecie smartfonów Semi, do której dzieci mają przyklejone paluszki, których każdy z nas ogląda to co lubi patrzy na to co chce słucha, czego sobie życzy mamy szansę na to, żeby pobyć razem coś razem przeżywać o różnych czas sobie powiedzieć też ze sobą pobyć ta informacja książka razem z byciem wspólne sprawia, że rodzic jest na wyłączność w dzisiejszym świecie znowu jest takie oczywiste, jakie ma obiad ktoś dziś patrzy ktoś kogoś mówi jedziemy samochodem dzieje się to samo dzieci są szkoły rodzice w pracy to też czas na wspólne, a więc następna zaleta myślę, że jeżeli chodzi o wiek nie ma ograniczeń może chodzi o taki salonik Cheney ostro, kiedy siedzimy sobie prawda ojciec czyta cała rodzina słucha bez przesady, choć takie przypadki znam cudowne bardziej chodzi o to, że możemy sobie razem czytać książki dopóki nastolatkowie są jeszcze tego życzą to są takie książki, które można wieczorem w czasie podróży, a tak jak się słucha, gdzie mógł po prostu czytać książki albo czytać fragmenty głośno, jeżeli sobie tego chce żyć natomiast dopóki dzieci chcą to warto czytać głośno nawet jeśli samo tę bardzo dużo i sąsiedzi się wkręciła takiej Manu ten element znaczy malutkie ważne mianowicie taki jest taki etap szczególnie, jeżeli no faktycznie wykonaliśmy SM wysiłek nie wysiłek, ale powiedzmy taką drogę z dzieckiem czy też jak było małe na co na tym etapie, kiedy ona zaczyna się uczyć czytać teksty, które będzie stało stanie samo czy też na początku szczególnie odcyfrować będą niesatysfakcjonujące intelektualnie dla takiego dziecka Bono będzie, ponieważ już przeczytaliśmy zmieni no chociażby nart nie co jest naturalne z takiej chcą dać dając rodzinie, żeby w wieku około 6 lat to na nie zacząć czytać bo, bo absolutnie się do tego nadaje to to ono bardzo bardzo potrzebuje wtedy to dziecko uczące się czytać, bo oprócz tego, że tam troszkę Mazovia system nad swoimi własnymi aktorami, które są prościutkie to, żeby kontynuować czytanie rzeczy, które je je czy dziecko bawią i są oczywiście duża konflikt bardziej skomplikowanymi tekstami język, jakby powód bardzo konkretne, dla którego na tym etapie warto bardzo by równolegle sobie umieć czy dziecko uczy czytać to są jakieś proste rzeczy, a innemu czytamy fajne już takie troszkę przygodowe rzeczy, które w, które sprawiają frajdę wszy to właśnie pytanie takie jak kiedyś zaczynać uczenie czytania, dlatego że jedno w pierwszej klasie widać wielki rozrzut tak są takie dzieci, które czytają płynnie są dzieci, które w ogóle no ledwo co litery i to wynika z najróżniejszych rzeczy ich możliwości tego co w domu niektórzy rodzice z kolei mają ambicję, żeby te dziecinną AKM Zagania do nauki czytania wcześnie, kiedy najlepiej zacząć no ma w ustawie sytuacjach oczywiście właśnie cały czas mówię o sytuacji, kiedy ta książka w domu funkcjonuje to oznaka, jakby pożądana sytuacja to w jaki sposób naturalnie to wychodzi, czyli dziecko jak czytamy regularnie na dziś, jakby zaczyna się tym interesować dziś podpatruje żaden literki sobie tam analizować pewnie wielu watah prosi o to, żeby mu powiedzieć co jest, a co tam jest, więc na ogół to jest dosyć naturalne, jeżeli nie jest to na pewno można tam w wieku 56 latek Bet próbować zabawy z literkami robić ja bym tego nie, robiąc jakoś strasznie na siłę tak, jeżeli dziecko o bardzo lubi, żeby jemu czytano a, a niekoniecznie Saharze zainteresowane literkami to nocą to fajne sensy POKL ich atak i można po prostu kończyną czytanie na na koniec dnia oczywiście jest taki etap, czyli Adam szkolny, w którym i tak gdzieś ten temat na odczytanie zostanie zaatakowany, więc wiem to tak zachowała z takim rozsądkiem, ale powiedzmy 56 lat to fajny moment, żeby literkami zacząć interesować dziec jasne w drugiej części audycji będziemy mówili o brutalnym świecie trochę to znaczy o tym jak te plany ideały zderzeniu z rzeczywistością wyglądają, czyli nie czytających nastolatkach m.in. wpływ, a są dzisiaj z nami rozmawiamy z Marion Deskur UE prezeską fundacji powszechnego czytania i Edytą Klich prezeską fundacji dzika i dyrektorką Towarzystwa inteligentnej młodzieży, a na ciąg dalszy naszej rozmowy zapraszamy po informacjach Radia TOK FM witamy państwa ponownie druga część audycji Homo science ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL i wciąż są z nami 2 rozmów czynie Edyta Plich prezeska fundacji na dziko i dyrektorka Towarzystwa inteligentnej młodzieży Witaj Edytą ponownie wydał wewnętrznie oraz Maria Deskur prezeska fundacji powszechnego czytania część gmin część rozmawiamy w dalszym ciągu czytaniu czytaniu dzieciom o czytaniu przez dzieci i czytaniu przez młodzież do tego etapu obecnie dojdziemy natomiast ja jeszcze wspomnę, że w poprzedniej części audycji była mowa o tym, że czytanie po prostu pomaga rozwijać mózg dziecka czytanie od praktycznie pierwszych miesięcy życia szóstego miesiąca życia przez rodzica, a potem powolne wdrażanie dziecko dziecka do samodzielnego czytania no i teraz przechodzimy do trudnego tematu to znaczy nie czytających dzieci i czytających nastolatków czy w ogóle dzieci próbować jakoś namawiać do tego, żeby czytały, kiedy one czytać ewidentnie nie chcą na pewno jest, że wielu nastolatków nie czyta choćby, dlatego że właśnie nie mają przykładu pierwsza zasada wychowawcza przykład druga przykład i trzecia wychowanie przez przykład to oznaczać, jeżeli dom w domu wiem, że takich domów w Polsce sporo jest rodzice nie czytają takiego wzorca nie ma, bo skąd miałby się wziąć szkolę dostajemy, do których teksty absolutnie cudowne niezwykłej Arce i arcydzieło literackie, ale niedostępne dla człowieka, który nie przeszedł przez ten ciekawej fascynującej książki, którą nie mógł się rozstać całą noc UE Mickiewicz Sienkiewicz Norwid to są teksty to są twórcy, którzy do, których trzeba być przygotowanym i im, ale czytanie książek niektóre są lekturami jest związane z różnego rodzaju trudnościami, jakimi zrozumieniem tekstu przeczytanie tekstu napisanie wypracowania i oczywiście sprawdzian z lektury dostaje jedynkę, bo nie zna się licznie szczegółów właśnie tegoż nie wiąże się to żaden sposób z przyjemnością przygodą z radością ze martwił się o tym, że już za 20 są szkoły jednak książka się kończy i co ja wtedy zrobię tak bez tego jeśli my w domach pozbawimy dzieci takiej przyjemności to dlaczego miałby chcieć sama się dziwię, że i tyle dzieci tak czyta lektury, dlatego że w szkole bardzo często wyrzuciliśmy ważne pytanie po co, dlaczego raczej nie przekonuje, że to jest ważny jest potrzebny mówi musisz umieć to pytanie przewija się na wszystkich przedmiotach nie mówię, że to wszyscy nauczyciele, ale jednak szkoła im trochę zbyt często przypomina Gombrowicza kolekcje słowacki wielkim poetą był i dlatego myślę, że nastolatkowie, którzy kręcą się za pomocą rodziny przyjaciół znajomych oraz Niewiem, kto Kaczy różnego inne innego rodzaju sposobu, żeby polubić czytanie czytać dla przyjemności nie mają z tym żadnego problemu czytają czytają mnóstwo czytają książki, których wielkość jest taka, że z 2 można zrobić stolik nocny przy łóżku, bo mają tysiące stron UE dają nawzajem pożyczają sobie książki dopisują dokończy zakończenia jest to wielka przyjemność ci nie czytający znowu słyszą od rodziców nauczycieli czytać musi lektury, a areszt jeśli znajdzie, czas więc nie ma powodu, żeby wejść w ten świat to do czego chcemy zachęcić do tego, żeby czytać fajne książki szukać takie teksty, które zachęcą dziecko do czytania próbować od najmłodszych lat różnego typu literatury, zaczynając od komiksów popularnonaukowych książek przygodowych detektywistycznych może albumów każde dziecko jest inne na pewno znajdzie coś ciekawego pod warunkiem, że będzie miał dostęp Książ, więc nie nie mówmy, że nastolatkowi czytają czytają co więcej badania mówią coraz więcej, ale po jej spraw my, żeby mieli okazję spotkać z książką, która zainteresuje i jak pokazują badania Pisa ENA naprawdę tysiącach nastolatków z wielu krajów te dzieci, które czytają dla przyjemności mają większy sukces edukacyjny niż dzieci, które mają dostęp do innych, jakby możliwość jeśli dziecko i trudnej patologicznej rodziny, ale lubi czytać książki on ma ogromną szansę na sukces jego słownictwo szybuje w górę wyobraźni bardziej empatyczne bardziej skoncentrowane dlatego warto dzieci namawiać do czytania co więcej czterokrotnie większą możliwość na sukces i widziałabym radość czytania te, które dzieci mają niż te, których rodzice są dobrze wykształceni a jaki jest z różnicą między chłopakami dziewczynami, bo to ja jest dowód anegdotyczny, ale z moich obserwacji boja się tam czasami w szkole pojawiam zabawowe stawowej znacznie częściej widzę dziewczyny z książkami chłopaki może to jest takie wrażenie co wiemy, jakie są badania i co na ten temat wiadomo no wiadomo faktycznie, że to doświadczenie osobnicze, że jest absolutnie typowe ich przekładać na statystyki jest badań nie tylko biblioteki narodowej, czyli na terenie Polski, ale tez międzynarodowo Nika rzekł, że dziewczynki potem kobiety czytają dużo więcej od mężczyzn i my Zet to właśnie z napisały my nawet dokładnie ze z powodu tych badań taką malutką książeczkę, która się nazywa tata też czyta, w której zachęca MEN tatusiu dziadków wujków starszych braci i opiekunów do tego, że we and faktycznie też trzeba się samemu też czytać z dziećmi, bo ten, bo ten wzorzec powinien, jakby gdzieś tam funkcjonować obustronnie daje się, że też badania takie są zrobione ze czytając matka jako jedyny wzorzec są oczywiście słabszy słabsza sytuacja niż niż stający rodzice razem no albo naprzemiennie, że zachęcamy to tę publikację niewielką i taką bardzo przystępną w swojej formie można pobrać na lata też Szyca grupa belce darmowe proste i gdzieś tam pokazuje jak się zmierzyć z tą sytuacją, ale jeszcze wrodzone sekundę do czego dlaczego tak jest no i umyte myślę, że jest i że to pewne sprzężenie zwrotne, a mianowicie książki to jest takie ćwiczenie z empatii, bo czytając książkę w jaki sposób otwieramy się na kompletnie cudze przeżycia emocje i no jak świat opisane no statystycznie kobiece dziś tam wyższe mają wyniki empatyczny oczywiście statystycznie co wiadomo to nie znaczy, że nie ma empatyczny mężczyzn myślę, że to jest tego typu sprzężenie zwrotne lekowe czytanie jest być może prostszym doświadczenia, bo w, jaki sposób łatwiej jest wejść, ale coś bardziej intuicja niż akurat badanie, a ja chciałem spytać w takim razie coś co jest być może jakimś rozwiązaniem dla tych osób, które z czytaniem mają wciąż jeszcze pod górkę audiobooki czy to jest coś co jest jakimś w jakim stopniu może to czytanie zastąpić jakimś rozwiązaniem pośrednim, zanim tam, gdzie jedno jest niechęć do czytania, gdzie sam ten proces tego usiąść i skupienia się jest jakąś przeszkodą, a zatem kresie czuję, że już zbyt dorosły, żeby urodzić czytał ta ja się do świetne rozwiązanie, ale najpierw podział 1 rzecz, że myślę, że znowu jest taki błąd myślenia o tym, że czytanie to takie hobby jak i jakby chodzenie na ryby czy granie komputer czytanie jest rodzajem UE kompetencji, która całkowicie jest niezbędna w szkole, a jak wiemy wszystkie dzieci chodzą do szkoły namawiałbym do tego, aby uczyć na różne sposoby takiego nawyku codziennego czytania 6 stron fajni książki lektury tak może wieczorem może w autobusie do szkoły cokolwiek pierwsza rzecz, ale audiobooki oczywiście tak to świetny sposób słuchowiska dla młodszych dzieci tak my z tej broszurę taki krótki sposób podjęłyśmy się chronicznego zadania napisania kilku słowach do osób nie czytający nie tylko czytających, dlaczego warto czytać trudno mówi Hinc daliśmy mnóstwo słów do tego, żeby ująć to, ale chodziło też powiedzieć komu w jakim wieku, dlaczego i co czytać róbmy, ale czytajmy wzajemne dziećmi, jeżeli one życzą sobie słuchać audiobooków, jeżeli mają taką ochotę to jest wielka rzecz można poznać większy większą ilość tekstu dyslektycy, a osoby te mają problem z koncentracją nie możemy tego pozbawiać wręcz przeciwnie niech sobie ćwiczą czytania na bardzo fajnych takich tekstach, które szybko ME się czyta Emu dostosowujemy książki, które mają właśnie dobry drób mnóstwo jest elementów, które zadziałają jest to na pewno jednak możliwość bardzo jest też tylko powiem na sam koniec, że link do tej broszury publikacji możecie państwo znaleźć w na poście na Facebooku okres nauki posiadającym audycje tam tam w komentarzu ten będzie no i też jeszcze będzie w tej publikacji są wskazane konkretne książki na konkretny wiek co jest Super cenne dla tych, którzy np. nie mają pomysłu albo nie są pewni czy to pasuje czy nie pasuje to są naprawdę bardzo fajne książki nie są oczywiste tytuły także zdecydowanie polecam, a za rozmowę dzisiejszą dziękujemy Marii Deskur prezes fundacji powszechnego czytania i Edycie Licht prezes fundacji Edi IKO oraz dyrektorce Towarzystwo inteligentnej młodzieży dziękuję bardzo, wiemy państwa zapraszamy zawsze naszą stronę kryzy nauka PL na naszą audycję co sobotę 1340, a teraz czas na informacje Radia TOK FM
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE
-
-
25:16 W studio: Bartosz Fiałek
-
25:49 W studio: Adam Zbyryt
-
25:21 W studio: prof. Jacek Bełdowski
-
24:39 W studio: Monika Cychowska-Nowak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
26.09.2023 07:00 Poranek Radia TOK FM09:17
-
26.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM25:35 W studio: Eliza Olczyk , Marcin Piasecki
-
26.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM12:49 W studio: Joanna Hofman-Kupisz
-
26.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM14:28 W studio: Jakub Wiech
-
26.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM08:40 W studio: Marek Sawicki
-
26.09.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy07:48 TYLKO W INTERNECIE
-
26.09.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u12:13 W studio: Diana Dąbrowska
-
26.09.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u06:31 W studio: Maksymilian Dura
-
-
-
26.09.2023 09:20 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka26:12 W studio: dr Anna Czarczyńska , dr Marcin Mrowiec , Monika Kurtek
-
26.09.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka12:04 W studio: Kamil Suchański
-
26.09.2023 12:00 A teraz na poważnie10:32 W studio: Jacek Trela
-
-
-
26.09.2023 10:00 OFF Czarek31:47 W studio: Jacek Kuśmierski
-
-
26.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny23:02 W studio: Michał Danielewski
-
26.09.2023 12:40 A teraz na poważnie15:34 W studio: Tomasz Jagiełło
-
26.09.2023 11:40 Kultura Osobista13:06 W studio: Wojciech Szot
-
26.09.2023 11:00 OFF Czarek22:50 W studio: Dominika Bychawska
-
26.09.2023 13:40 Połączenie15:38 W studio: Patryk Kugiel
-
26.09.2023 13:00 Połączenie20:20 W studio: Robert Tomaszewski
-
26.09.2023 16:00 Światopodgląd24:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
26.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny16:25 W studio: Paweł Zalewski
-
26.09.2023 14:20 Połączenie07:23 W studio: dr Dagmara Oszkiewicz
-
26.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy15:28 W studio: Łukasz Tarnawa
-
26.09.2023 14:00 Połączenie09:51 W studio: Anna Słojewska
-
26.09.2023 06:34 Rozmowy sfeminizowane
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL