REKLAMA

Dr Piotrowska: Polska szkoła jest bardzo opresyjna

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2023-05-07 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie z nami jest dr Aleksandra Piotrowska psycholożka dziecięca z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani doktor dzień dobry witam pięknie egzamin maturalny to pani zdaniem jeden z najbardziej stresujących momentów w życiu młodego człowieka nim odbierze dowód osobisty powie jestem dorosłego zbiega się to czasami właśnie z osiągnięciem tego wieku Rozwiń » dojrzałego, ale gdzieś w tych okolicach można tę cezurę postawić no to ciekawe, bo odebraniu dowodu osobistego no, chyba że nikogo nie jest nie powodem odczuwania aż 6, a właściwie równoważne z tym z tym faktem egzamin maturalny dla ogromnej większości kot też do stresu, czyli czynnik, który wywołuje naprawdę duży niepokój napięcie czasami wręcz bym pełne paniki i przerażenia myśli krótko mówiąc reakcję z Sową no czy to jest zasadne co mój Boże Bóg jest mówić dzisiejszym maturzystom tym, którzy są w trakcie prawda mniej i w tym oku cyklonu, ale naprawdę egzamin maturalny i to jak zdamy nie przesądza o naszym życiu w naszej karierze zawodowej w mszy Absolut sposób da to powiem więcej związek tego, jakie punkty jak i oceny uzyskamy na tym egzaminie z naszym losem zawodowym z każdym rokiem staje się coraz bardziej luźny i myślę, że to warto sobie uświadomić wtedy, kiedy dochodzi do nas, że też zdenerwowanie zaczyna przekraczać poziom, w którym jesteśmy w stanie zapanować przecież chłopaków dzisiaj dowodzić biuro kiedyś dla męskiej połowy maturzystów to był taki bardzo ważny powód, żeby zdać ten egzamin na tyle dobrze, żeby dalej można było kontynuować naukę, bo to jakoś zabezpieczało przed wojski, ale dzisiaj dziś już takiego zagrożenia nie ma i całkiem spora część osób jest zainteresowana od dziewczyn też nikt dzisiaj nie wymaga tego, żeby w wieku 19 lat kończyły edukację i były gotowe do zamążpójścia i rodzenia dzieci, więc cierpko zapis ten egzamin albo wręcz nie zdany egzamin to właściwie tylko albo przesunięcie da na wrzesień albo możliwość uprawiania tego z czego jesteśmy bardzo niezadowoleni rok z czego w takim razie z czego w takim razie pani doktor wynika to ta presja narzucana przede wszystkim przez najbliższych oni to jest pewien paradoks z 1 strony są taką grupą wsparcia, ale z drugiej też no czynnikiem, który wywołuje dodatkowy stres, bo maturzysta maturzystka nie chcę zawieść oczekiwań tych tych swoich najbliższych prawda to właśnie w oczekiwaniach w najbliższych ich już czy umorzeniu tych oczekiwań od młodych ludzi no w zasadzie nie ma nic złego, bo przecież to dziś za dzień jak motywować je do tego, żeby pracować, żeby zajmować się przygotowania do do egzaminu naprawdę wszystko jedno to jest egzamin czy szkołę podstawową prawda czy liceum, ale no to w zasadzie nie ma nic złego, a jeśli te oczekiwania są naprawdę księżycową wysokie i to formułowane w taki kategoryczny sposób to ja spotkałam się z taką cieszy mnie kochasz to na pewno poradzi sobie z matematyką na maturze mówi tatuś do córeczki no przecież to brzmi zupełnie paranoicznej nie sądzę, żeby córeczce siedzącej nad nad tymi zadaniami z matematyki to dodawało pewności siebie i weny, więc uważajmy z tymi oczekiwaniami to po pierwsze, a po drugie i dla rodziców i dla maturzystów taka rada wciąż jest przez minione kilka lat albo w wersji łagodniejszej jeśli przez minione kilka miesięcy nie zajmowaliście się w miarę intensywnie nauką niejako jedyną rzeczą, bo w życiu naprawdę dużo spraw do załatwienia no ale nauka jest jedno, kiedy z nich jeśli zatem macie za sobą takie zaniedbania to naprawdę jest zerowe prawdopodobieństwo, że uda się wam je nadrobić w ciągu dnia 2, a więc zbliżające się chęć nad lepiej niż na gorączkowe powtórki i utrwalenia w przypadku braku treści to święcić na racjonalne sposoby radzenia sobie, że ze strefy skoro nie jesteśmy w stanie uspokoić się mając świadomość, że właściwie wszystko co trzeba przyswoić no to musimy sobie radzić inne sposoby to po pierwsze, panować nad własną fizjologią doprowadzić do tego, żeby serce nie było jak oszalały, żeby nie było nie zwiększy to ciśnienia krwi przyspieszonego oddechu, bo to są takie fizjologiczny organiczne wskaźniki stresu jak sobie z tym poradzić dziś nie praktykowali my tego od pory to naprawdę można się w parę chwil nauczyć jakieś wybranych technik relaksacyjnych no najprostsze to koncentracja na oddechu, która działa w dwojaki sposób zmienia fizjologiczne działanie naszego naszego organizmu powoduje uaktywnienie układu para sympatycznego odpowiadającego za spokój wyciszenie, ale po drugie, co bardzo ważne w jak tak koncentrujemy na tym, żeby ten oddech był głęboki i żeby wszyscy 3 sekundy 4 robić wdech i żeby to nam brzuch się uwypuklił, a potem 3 trzeba to parę sekund, a potem powoli powietrze wdychać tego się o tym wszystkim koncentrujemy to zmniejsza przed koncentracja dla tych kosz raz co jesteśmy pewni, że nas za chwilę czekają, który ma w pełnym kań odwraca ją zwać o podwójnej wartości lepiej się spotkać ze znajomymi, byleby spotkanie przeciągnęło się do godzin późno nocnych w zadbać o dobry nastrój o wprowadzenie świecie ze no stan spokoju niż dołączyć jeszcze 1 bitwie o 1 prawie fizycznym, bo to najprawdopodobniej nie zmieni naszych naturalnych szans skoro są nie wiem miejsca, w których można przygotować się do matury chodząc systematycznie na dodatkowe zajęcia to może pani doktor powinny być też miejsca, które dają młodym ludziom narzędzia do pozbawiania siebie samego stresu, o czym pani, o czym pani mówi nie każdy taką umiejętność posiadł by samemu sobie narzucić jakiś taki delikatny reżim oddechowych chociażby, że być może jest coś takiego, o czym nie wiem z miast w tym koncepcja te z organizmu one wzajemnie chęć odstresowania rządzących jest przecież koncepcją realizowaną z wielu już 8 od kasy nie tylko zimach, ale ich w innych miejscach są takie zajęcia najczęściej grupowe, których głównym zadaniem jest właśnie wytnie organizmu, a nie budowa muskulatury to po pierwsze, ale po drugie, choć dla dzisiejszych maturzystów to, że dla oczywiście pociecha żadne rozwiązanie, ale jak byłoby cudownie, gdybyśmy już od przedszkola zamiast zastanawiać się co zrobić, żeby trzylatek nie wrzeszczał jak przegrywa albo czegoś nie dostaje przy uczyli się dzieci jak radzić sobie sytuacjami, które są dla nas wysoce niekomfortowe to by było cudownie dziękuję toną powinno się zaczynać już w przedszkolu już po nam waży wszystkie lata nauki szkolnej, bo przydaje się taka umiejętność radzenia sobie ze stresem zawsze niezależnie od tego czy mam lat 1252 mamy gwarancję, że sytuacjami stresowymi będziemy się to, choć wdzięku pani doktor, dlaczego nasz system edukacji nie chce odejść od stresującego egzaminu maturalnego, traktując go jako element weryfikacji umiejętności ucznia przed wejściem w kolejny etap tejże edukacji no tu są przecież kraje, które regularnie sprawdzają wiedzę na poziomie szkoły, której jest zostajesz absolwentem nie trzeba jednak egzaminu, który przekreślałby albo też wynosiłby 4 lata do no nie wiem mer roli najważniejszych w życiu każdego człowieka myślę, że dużą my tutaj przyczyną poważną przyczyną takiej sytuacji jest nie tylko sztywność systemu edukacyjnego, która jest do cechą naszej edukacji bez wątpienia bardzo chętnie poddaje być nasz system szkolnictwa zmianom, a już rezygnacja z możliwości mówienia czeka czeka na egzaminie ma orze wszystko się wyda no dla wielu i to pan co zadziwiające niekoniecznie w pierwszym rzędzie nauczycieli, ale dla wielu rodziców jest rzeczą nie niewyobrażalną lubią postraszyć egzaminami szkolnymi a kiedy już też przychodzą no to lubią by rodzice podwyższać motywację Ewie dzieci wtedy, kiedy ona powinna być osłabiona i obniżana do zdenerwowania jest już dosyć bez dużo tutaj takich nielogiczności, ale generalnie rzecz biorąc z szkoła starszej klasy szkoły podstawowej szkoła średnia to moim Sejm ostatni dzwonek, żeby uczyć dzieci to wpłynąć w podstawie programowej w jaki sposób radzić sobie ze stresem to także media mają tutaj bardzo dużo do zrobienia nie wolno wmawiać ludziom, że można rządzić swoje życie te tak, że przykład stresowe będą nas omijały daleka to jest realne mamy gwarancję, że będziemy się w życiu spotykać i zagrożeniami z faktycznymi porażkami, który stan się naszym udziałem i osiągania dojrzałości, a ponoć egzamin maturalny właśnie, o czym świadczy żeśmy tę dojrzałość osiągnęli, a zatem osiągania dojrzałości to także osiąganie umiejętności w miarę skutecznego, a przejmie nieznacznie pokruszonego działania mimo odczuwanego straci weźmy teraz empatyczni skórę takiego maturzysty, który zdaje maturę w nowej formule jego rówieśnik, który być może przechodzi inny system edukacji, czyli czteroletnie liceum tylko jeszcze w oparciu o ogromna Azję bądź też inny rodzaj szkoły średniej ma jeszcze inny egzamin właściwie jedyną pewną rzeczą w Polskim systemie edukacji, który wieńczy w jaki sposób matura jest zmiana od wielu lat w tle no to jest zmiana pewnych elementów już i Peter pozostają od dzisiaj, lecz bez zmian nasza szkoła była jest nic nie wskazuje na to, żeby miała przestać być w najbliższych krzyż ci opresyjna szkoła też wspomnień psią lub większości ludzi, którzy te szkoły mają już za sobą budzi nie koniecznie przy ujemne skojarzenia to z 1 strony w tym w naszym systemie edukacyjnym od lat towarzyszą nam zmiany szkół dla przykładu treści programowych forma egzaminu maturalnego czy samej organizacji systemu edukacji, ale z drugiej strony mimo tych zmian nasz system szkolny cechowała cechuje myślę, że jeszcze przez wiele będzie cechowała opresyjność nie to nie jest także szkoła przez młodych ludzi jest postrzegana jako środowisko, który jest zainteresowany umożliwieniem pełnego rozwoju i takiego harmonijnego obejmującego wszystkie dziedziny szkoła kojarzy się nam z ciągłym zagrożeniem klasówka mi odpytywania mi na dodatek dotyczącymi często treści co, do których mamy pewność, że po opuszczeniu tej szkoły już nigdy w życiu nie będziemy się nimi posługiwać nie będziemy ich używać to też jest taka rzecz dla naszej szkoły bardzo charakterystyczne tak na marginesie akurat nie tylko dla dla naszych i to to jest taką rzeczą, którą warto by, że w najbliższym czasie nie troszkę naszych szkołach zmienić odpuścić z tej chęci zmierzenia i zważenia wszystkiego wszystkiego co znaczy tak naprawdę wychwycenie tego, czego uczy nie umie proszę zobaczyć jak jest nastawienie szkoły jeśli dostaje człowiek nie być jakąś recenzję opis pod swoją pracą to nie jest niemy recenzja wskazująca coś świetnego co dobrego co ciekawego tylko wytykające wszystkie błędy, bo takie jest dominujące nastawienie naszej edukacji bardzo chciałabym, żeby to się zmieniło i radością obserwuje szkoły odchodzące od kultu procentów punktów ocen i tego nastawienia wyłącznie na wynik w sensie zapamiętam informacji bardzo dziękuję pani za rozmowę dr Aleksandra Piotrowska psycholożka dziecięca z wydziału pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego była naszym gościem kłania się życie pani dobry niedzieli dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zapraszam teraz na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA