REKLAMA

Mury czy granice? O budowaniu zdrowych granic

Dobra terapia
Data emisji:
2023-05-07 22:00
Audycja:
Czas trwania:
50:41 min.
Udostępnij:

Czym są granice? I jakie mają znaczenie dla zdrowia psychicznego?Jaki wpływ na umiejętności stawiania granic ma sposób wychowania? I co granice mają wspólnego z potrzebami? Rozmawiają Zuzanna Piechowicz i dr Armen Mekhakyan.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór to jest audycja dobra terapia przy mikrofonie dr Armen Mekhakyan dobry wieczór oraz jak zawsze Zuzanna Piechowicz jest też psychologiem psychoterapeutą to jest audycja Psycho edukacyjna jest wiele tematów związanych ze zdrowiem psychicznym, które staje się tematem po psychologii często te rozmawiamy po psychologii o tym jakie mity wprowadza do do przestrzeni takiej publiczną internetowej nazwijmy to pan najwięcej mamy po psychologii i też jak różne takie hasła Rozwiń » związane ze zdrowiem psychicznym upraszcza, a mamy ten wszechobecny narcyzm mamy ten burdel dla mamy bardzo dużo takich haseł traumę mamy też traumę taką jest bardzo bardzo powszechna i przez to też mam wrażenie, że te różne określenia z pracą na jakiej wartości znaczeniu to znaczy, że mamy czasami wrażenie, że jeżeli im usłyszę jeszcze raz to samo uczuciu to będą tylko przewracać oczami, chociaż wiem jak ważne jest samo współczucie i że to jest poparte badaniami, że w ogóle no trapi też poparte badaniami opłaty samo współczucie dzisiaj bierzemy na tapet jeden z takich tematów wozie właśnie w internecie w tej psycholog jest tak popularne, że ja już po prostu sobie nie, a jednocześnie też takie ważne no, więc powiem, jaki to temat to dodam jeszcze rzeczywiście zastąpić psychologia jest tyle problem, że one też robi dobrą robotę w takim sensie powoduje, że oswajamy się tematem zdrowia psychicznego przestajemy się wstydzić tych tematów, ale rzeczywiście ta wiedza jest taka niezwykle płytka i czasami robi złą robotę jeśli chodzi o istotę rzeczy i tak jednym z tych tematów, o których mówi psychologia jest są granice i dzisiaj my będziemy chcieli porozmawiać o tym czym są granice w zdrowiu psychicznym, jakie znaczenie one mają dla nas tak od dziecka spróbujemy uporządkować ten temat co rozumiemy, mówiąc że trzeba umieć stawiać granice albo ktoś przekracza na nasze granice zaczniemy tak od dziecka skończymy na dorosłych, którzy w dorosłym życiu próbują nadrobić pewne rzeczy, czyli po prostu próbują się nauczyć stawiać granice, których wcześniej nie umieli stawiać i jakoś bardzo cieszy, że zaczniemy od tego momentu bycia dzieckiem, bo ja mam 3 latkę jestem mamą trzylatki, która jest na takim etapie rozwoju stawia różne granice naj właśnie dochodzimy takich momentów, które ona stawiać granice ja się cieszy, bo sobie o dobrą robotę robimy stawia granice, ale później się no ale one jeszcze na moje granice, gdzie jest ten moment dziecko może stawiać granice, gdzie nie, kiedy to jest służąca, kiedy ja nie stawiam granic jak nasze granice się przecinają, żeby doprowadzić do wojny, bo przecież wojny często są też o granice w ogóle to metafora granic nazwa granica jest bardzo nie jest przypadek przypadł dar leży ona odnosi jakoś bezpośrednio do wolności też wtedy jakiś autonomii samostanowienia itd. bardzo bardzo bardzo mi się to podoba, że będziemy mogli trochę się odnieść do twoich doświadczeń z dzieckiem po to jest typ akurat w tym temacie to jest mój ulubiony sposób pokazania, o co w ogóle w tych granicach chodzi więc, zaczynając od początku trzeba byłoby się zastanowić po co w ogóle granice dziecku spróbujmy odpowiedzieć sobie na to pytanie myśląc na początek przez pryzmat emocji, jakby miała powiedzieć, jaka emocja bezpośrednio ucieczka może się wiązać z uczeniem się stawiania granic albo w ogóle badaniem granic debata co mówi teraz swoim dziecku trzyletnim to na to nic innego jak próba uczenia się właśnie tych granic się zorientowała, że w ogóle, a nie dużo zależy w związku z tym związku z tym jest akcji niejednokrotnie no, więc właśnie z spróbujemy do tej sprawy podejść tak wyobraźmy sobie dzieci powiedzmy kilkuletnie bezwzględne kręg krąg kulturowy bez względu na pochodzenie bez NATO czy, jakim być w języku dzieci w przyszłości będą mówiły czy w ogóle mówią czy jesteśmy w stanie, obserwując samo dziecko zorientować się, jaką ona przeżywa emocje, kiedy stawia granice, kiedy granice przekraczane, kiedy w ogóle chodzi o te granice tak jak wymaga wydaje mi się, ale sprawdzano jak na podstawie swojego dziecka, więc oczywiście do tak anegdotyczne, ale to przerzucić na metę poziom, kiedy Gajka stawia granice i ja szanuję te granice wojny rozpoczęte co temu, że jest ona czuje radość satysfakcję a kiedy ktoś próbuje przekroczyć granicę to myślę, żeby się złość a kiedy próbuje za długo to myślę, że pojawia się smutek takie rozczarowanie oby było ciekawe mogę podać np. że jak byś mógł podać jakiś przykład no to bardzo dbamy o to kiedy już wiemy prawda mamy większą wiedzę, że karmienie dziecka na siłę i to całe cała narracja zasad nie odejdzie dostał od stołu póki nie jest w tej zupki czy czegoś tam innego to nie jest coś co służy dziecku, bo dziecko traci jakiś kontakt ze swoim ciałem potrzebami i nauczymy bajkę, że ona masowa zdecydować, kiedy kiedy, kiedy jest najedzona otrzyma pełny brzuch co nie oznacza, że później zostanie od razu coś słodkiego, żeby była jasność i kiedy jakaś osoba z dobrej woli chęci takiego na karmienia mojej córki właśnie zachęcają do tego, żeby wzięła kolejny kęs kolejną rzeczkę to ona potrafi odmówić potrafi się temu przeciwstawić znaczy, że ona wie, że ma prawo do tego, żeby granica postawić, a ja w jaki sposób pana mówi nie nie chce zdecydowany promuje, więc historia jest energia ta jest siła w tym jako namówił prawda tak bardzo się ten przykład podobają obiecuje, że zaraz to tego przykłady odniosła spróbujmy jeszcze wyobrazić jeszcze mniejsze dziecko np. niemowlę jeśli niemowlę leży sobie w łóżeczku nie mówi na pewno żadnym mieście w języku to czy ono ma liczony jest w stanie komunikować się jeśli chodzi o granice ja myślę, że tak no wystarczy taki niemowlę dać na ręce komuś kogo nie zna i kto gdzie na tych rynkach to dziecko nie chce być częścią bezpiecznym no to każdy rodzic wie co się wtedy dzieje no właśnie to teraz jeszcze komplikuje motorem wszystkich postawa wszystkich rodzin co zręcznie potrafi darujmy zadajmy pytanie, a co się kryje za tymi granicami to znaczy, gdybyśmy nie używali tych określeń tego określenia granice to, jakie określenie jeszcze mogłoby być adekwatne do tego żeby, żeby powiedzieć, o co w tym chodzi, że dziecko czasami kogoś nie chce albo czegoś chce albo coś jakiś powodów się frustruje to jest moje znają potrzeba bardzo ładnie, tak więc więc Drodzy Państwo będziemy chcieli w zasadzie porozmawiać na temat granic przez pryzmat nawet, że będzie pod granicę to inaczej potrzeby przypomina, że to początek tej naszej rozmowy w sensie ta część dzieci dokładnie tak teraz zabrać dziecko niemowlę kiedy, które ma różne potrzeby np. jest głodne potrzebuje, żeby tam pampersy wymienić albo jakieś inne jeszcze potrzeby ma to ono komunikuje te oczy przy niej mówi nie wysyła SMS-a tylko raczej komunikuje w inaczej jak jak na możliwości takiego dziecka jak ta komunikacja wygląda czy czy czasami no właśnie jest bardziej doświadczeni nie chcę się za bardzo wymądrzać, jeżeli będzie temu dziecku czegoś brakuje, czyli jakaś jego potrzeba jest sfrustrowana tą patrzymy jako rodzice możemy się zorientować, że płacze krzyczy domagania się punkt tego nie dostanie zim i co ciekawe wieś dzieci, które są teraz już to wygląda inaczej, kiedy były kiedyś w domach małego dziecka, gdzie przybyło dużo dzieci mało opiekunów opiekunek to przestawały płakać, kiedy te ten płaci się dawno tak kiedyś zażartował kiedyś zorientowały, że to w ogóle bez sensu wtedy wtedy się pojawia po prostu rezygnacja smutek prawda to, o czym powiedziała zobaczmy, że mówimy cały czas o tym, że właśnie taka emocja jak umiejętność przeżywania złości to też świetna okazja, żeby jeszcze raz powiedzieć co tak naprawdę jest emocja ta emocja to jedna z podstawowych emocji za pomocą, których dziecko się komunikuje z Teresą światem, czyli dziecko mówi, wyrażając złość i tu uwaga mówiąc o złości nie mamy niem na myśli krzyku agresji nie mamy na myśli takich charakterystycznych zachowań, które nam się ze złością kojarzą tylko złość ten stan emocjonalny trochę spróbujmy wyobrazić jakieś potrzeby fizjologiczne np. czy zjawiska fizjologiczne aktorzy się pocimy możemy mieć do czynienia z czymś nadmiarowe tak i to może nawet wymagać leczenia, ale generalnie to zjawisko nie jest w ogóle normalne ona jest bardzo w porządku ma konkretną funkcję spełnia tak moglibyśmy wymieniać kilka jeszcze innych fizjologicznych zjawisk i tak samo emocje są zjawiskiem fizjologicznym nam one spełniają bardzo konkretną funkcję w naszym życiu i widać to najwyraźniej takiego dziecka małego, u którego właśnie emocja taka jak złość służy temu, żeby jego potrzeby były zaspokojone i dopiero wtedy, kiedy te potrzeby są sfrustrowane dochodzi do takich charakter charakterystycznych zachowań które, które też pokazują nieco inne oblicze złości na potem tak jak powiedziałem ci się one nie są zaspokojone dochodzi do smutku, czyli mówimy o tym, że granice to to to w zasadzie chodzi o taką umiejętność zatroszczenia się o swoje potrzeby w bardzo ogólnym ujęciu co oznacza, że czasami te nasze potrzeby dotyczą tego, żeby ktoś nie przekracza naszych granic, a czasami te potrzeby wymagają tego, żebyśmy mieli pewne granice stawiane, czyli tak tutaj wracam do tego przykładu, który na okręty powiedział na początku z dzieckiem czasami chodzi o to, żeby dziecko miało chronione swoje granice to zaraz też warto wiedzieć, jakie są sytuacje, a w okresie do dorastania wychowywania, kiedy dziecko dorasta niezwykle istotne jest wręcz jeśli tylko nie ma to dochodzi do poważnych konsekwencji psychologicznych stawianie granic czyli, żeby dziecko wiedział, że pewnych granic nie może przekraczać, że ma swoje granice, które są zatroszczyli się o jego jej potrzeba są też granice, które stawiają rodzice, żeby dbać o potrzeby, które nie są takie wprost przy np. to, żeby nie jest teraz 3 paczek Żalek np. lub potrzeby innych w ogóle rodziców świata, bo wyobraźmy sobie taką sytuację, kiedy my jako współcześni rodzice z dużym zaangażowaniem wychowamy dzieci, które mają granice w związku z tym dziecko będzie miało przekonanie, że oprócz niego nikt inny nie ma granic w związku z tym to dziecko rośnie w bardzo bardzo krzywdzącym przekonaniu, że tylko jego potrzeby się liczą i ono nie ma umiejętności w ogóle przewidywania albo w ogóle zastanawiają się nad potrzebami innych to się zaczyna właśnie w domu no i teraz wyobraźmy sobie, że to dziecko dorasta i próbuje być w relacji romantycznej jakieś przyjaźnie jakieś innej relacji z osobami, które jednak komunikują swoje potrzeby lub niekoniecznie są zainteresowane potrzebami innego dorosłego człowieka jako jako priorytetem życiowym prawda zobaczmy chodzi nam taką sytuację, jeżeli mamy do czynienia z dzieckiem, które przeżywa frustrację związaną z tym, że jego potrzeba w danym momencie nie jest zaspokojone tak jak my też potrzeby mogą być naprawdę przeróżne od od racjonalnych panie racjonalne, bo jesteśmy dziećmi mówimy cały czas dziecku, które nie ma umiejętności przewidywania konsekwencji ono czuje no ima prawo te emocje wyrażać i tu dorosły powinien nauczyć dziecko co robić z tymi emocjami jak sobie z nimi radzić jak regulować oraz, że smutek wynikający każdorazowo z tego, że czegoś nie mamy niekoniecznie jest wyjściem z każdej sytuacji właśnie rodzić dorosła opiekun powinien pomóc dziecku radzić sobie z takimi emocjami np. że jak nie zjesz wszystkich cukierków świata to nie jest powód, dla którego pawi powinny być głębokie poczucie smutku i co jednocześnie nie znaczy, że małe dziecko komunikuje płaczem złością takim k małe małe jakieś niemowlę to oznacza, że jeżeli damy mu się wypłakać jak rekomendują niektórzy właśnie poprawiono litr, czyli trwa ekspert w internecie to nie jest dobra dobra sytuacja też chodzi o to, żeby w tej frustracji smutku związanym z tym stawianie granic przez dorosłego dziecku towarzyszyć wiesz chodzi też o to, że w tym rozumieniu właśnie takim bardzo podstawowym złości dziecka, czyli płać krzyk czy jakieś inne reakcje, które mogłyby nam się kojarzy z właśnie ze złością no to jest komunikowanie mamy jakąś potrzebę mało tego, że moja jakaś potrzeba sfrustrowana, więc czekanie nic nierobienie ma z pewnością doprowadzi to czy, dlatego że dziecko się kiedyś podda, ale na pewno nie będzie zaspokojony jego potrzeba i ta to byłoby też krzywdzący dla dziecka rzeczy się szczególnie w tym okresie adres i tam już nieco dalej, jeżeli mamy już dziecko takie, z którym się komunikujemy dziecko, które już rozumie, że ma wpływ na nasze decyzje, że umie stawiać pewne granice, że coś może chcieć czegoś nie to wtedy ogromnie istotne jest to, żeby rodzić umiał z dzieckiem doświadczać takich sytuacji, w których to dziecko czegoś nie może mieć, dlatego że przekracza inne granice różne od zasad po granice innych osób, jeżeli dziecko jest taki sposób wychowywany, że ma odpowiednie wsparcie ze strony rodzica, czyli umieją rodzice wspólnie z dzieckiem przeżywać trudne emocje się nauczyć tego czegoś tak znaleźć sposoby na to, żeby regulować te emocje towarzyszy czuwali jak najszybciej sprawić by one przeszły to jest ważne, bo to jest trudne być przy dziecku, które odczuwa ogromną złością ogromny smutek czy coś co chcemy zrobić to od razu sprawić, żeby przestało czuć ten dyskomfort dużą akcją trudno jest jak dziecko gorączkuje dzieci bardzo często gorączką ją takie zostawienie, żeby mu przeszło nie przychodzi nam do do głowy albo albo karanie za to tak albo ryby albo bezwzględny pytanie, czego byś chciała teraz chcę nie chcę leków dobrze, czyli zabrać, że my jako rodzice ani nie bagatelizujemy takiej sprawy jak jak jak głęboki takie silne emocje, które dziecko towarzyszą ani też nie podążamy za dzieckiem w 100%, bo to jest dziecko, które nie rozumie pewnych konsekwencji tylko my jako odpowiedzialni zastanawiamy się nad tym, jaka potrzeba kryje za tym co coś się dzieckiem w danym momencie dzieje i tak, podsumowując ten wątek, jeżeli nauczymy dziecko, że nie zawsze może mieć to, czego chce i że granice nie polegają na tym, że się tylko stawia, ale też one mają taką stronę rzesze ich nie przekracza to takie dziecko jak dorośnie nie będzie odczuwało nieustanny smutek związany z tym, że ktoś nie realizuje jego różnych życzeń, czyli czasami jest także dorośli ludzie odczuwają nieustanny smutek związany z tym, że nie jest tak jak one chciały właśnie to najczęściej ma początek w tym w w tym okresie, a tyle licencji kiedyś, kiedy kiedyś przekonało takie dziecko, że wszystko absolutnie może mieć dziś bardzo postara się w koń jest prawda i to też jest prawda dotycząca dorosłych, którzy słyszą od różnych ludzi, którzy nazywają siebie kluczami mogą być wszystkim mogą mieć wszystko mogą być zawsze zwycięzcą, bo po prostu nikt taki nie jest tak to z tej strony rzeczywiście jak najbardziej to w ogóle ogromnie ważne co powiedziała z drugiej strony myślałem, że takim myśleniu czasami bardzo taki mało roszczeniowym takim życzeniowym tak z wierzchu, ale takie przekonanie, że ja bardzo kocham mojego partnera mają partnerkę moich rodziców kocham i bardzo chce różnych rzeczy takie np. które które wiążą się z tym, że oni muszą nieustannie nieustannie starać wysilać być dorosłymi często ja po prostu nie mam siły lub nie chce być dorosłym ani któż inny będzie dorosła ja będę kochał i jeśli tak nie jest, czyli np. system związku wydaje się, że tak zakochałam zakochałem i całkowicie się poświęcam tej relacji, ale że liczę na to, że druga strona będzie rosła by nie umiem być dorosły to to niezwykle często dochodzi do ogromnego rozczarowania polegającego na tym, że ktoś nam stawia, w którym momencie granice mówiąc czegoś nie zrobi albo, że albo albo w jaki sposób przekraczamy granice tej osoby wtedy, kiedy jeśli my jako dzieci nie nauczyliśmy się przeżywać emocji związanych z tym, że są pewne granice to po prostu nam się świat wali jak dziecku czasami widzimy 40 latka, który po prostu jest w absolutnym takim stanie dramatu dramatu emocjonalnego, dlatego że zauważyło, że są pewne granice, których nie może przekroczyć ich stety i no i jak się domyśleć no może może być bardzo trudno takiego dorosłego człowieka na wyobraźmy sobie sytuację inną, że dziecko małe dziecko mały różnych rzeczy nie umie prawda Szkot nie umie mówić pisać wyciągać wniosków kredytu nie dostanie 2 różne różne ograniczenia takie dziecko w UE wraz z obecnie za taką sytuację jako dorośli ludzie w 1 chociażby w sprawie mamy takich dzieci, czyli nie umiemy mówić cały czas mówimy takich jak dzieci albo nie mamy pewnych praw byłoby absolutnie do pomyślenia prawda dość frustrujące, ale z jakiegoś powodu to jest właśnie kwestia między nimi po psychologii romantyzm jemy kwestię braku umiejętności szanowania innych granic lub stawiania tych granic, bo to jest także jakoś nam się podoba kiedy, kiedy uczymy się czytamy w sieci, że trzeba stawiać granice, ale nam się kojarzy z tym, że to znaczy inni są zobligowani być dorosłym dorosłymi w swoim życiu, a niekoniecznie inni powinni różne rzeczy te niekoniecznie jeśli jesteś smutna, bo ktoś czegoś nie chce robić co znaczy życie krzywdzi i to są właśnie konsekwencje, z którymi się dorosły człowiek boryka jeśli rodzice nie umieli lub nie odważyli się z miłości czasami to jest kwestia miłości po prostu miłości rodzice się nie nie czasem się nie czują w mocy, żeby postawić granice dziecku powiedzieć, bo to nieprzyjemne co się dzieje, kiedy w tym etapie te granice są wszędzie są granice dziecko łamane ciągle czy takie wychowanie przez złamanie, które kiedyś było bardzo popularne teraz mam nadzieję przynajmniej jest już trochę mniej popularna, ale to są od prostych rzeczy musi dać buziaka cioci babci tym wszystkim innym ludziom tak przez zmuszanie do jedzenia nie mówią jakiś bardzo takich przemocowych dosłownych rzeczy tylko taki właśnie drobnych drobnego nie słyszeć dnia tego codziennego nie chce tych granic dziecka ten właśnie ciekawa ciekawa okazja, bo rzeczywiście no możemy powiedzieć też podejrzewam, że dzisiaj nie zdążymy tego tematu poruszyć, ale rzecz jasna są takie sytuacje absolutnie dramatyczne, w których są przekraczanie przekraczane granice dziecka granice fizyczne musi mówimy tutaj o przemocy fizycznej o molestowanie molestowanie seksualne dokładnie, tak więc jakby dzisiejsza audycja nie dotyczy takich oczywistych nadużyć które, które są rzecz jasna karygodne łamią dziecko na na całe życie zresztą co powiedziała jest szalenie istotne, bo ma no takie bardzo łagodne oblicze społecznie akceptowalna tak tak wyszedłem śmiało powiedzieć nawet nie mam badań, więc nie będę się tak wymądrza całkowicie, ale z takiego doświadczenia obserwacyjnego ta to muszę powiedzieć, że szczególnie w środowisku biznesowym to powiedziałbym dobrze na proszę trochę tak wyrozumiałość jak będę tak by wygadywał za dużo emocjonalnych określił bowiem powiedziałbym większość osób osiągających sukces w środowisku biznesowym mających tak mniej więcej 4050 lat występ w tym przedziale wiekowym to są osoby, które były wychowywane właśnie metodą łamania, czyli musisz coś robić musisz mieć czerwony pasek musi się nauczyć jeśli my się nie podoba jak zrobić zadanie domowe to z wyżej zryw wyrywam kartkę musi to zrobić jeszcze raz musi przepisywać musisz musisz musisz, ale w mieście, że też te osoby jak mówisz czterdziestolatka pięćdziesięciolatkowie to był też standard tego co uznawano za dobre wychowanie no właśnie dlatego mówi o tym pokoleniu bo, bo zupełnie inaczej jest z nieco młodszym pokoleniem, ale właśnie wtedy no nasi rodzice też nie mieli żadnych narzędzi, które by pomogły w jakoś inaczej wychowywać już nie mówiąc o edukacji w ogóle szkole, która Press zauważa przy szkole norm normą było stosowanie przemocy i przez nauczycieli w dobrej wierze nie wiem czy w polskich szkołach bywały takie sytuacje, ale byśmy zapytali 40 pięćdziesięciolatka czy w szkole spotkał się z jakąś rodzajem przemocy ocen nauczyciele myślę, żebyśmy usłyszeli fizycznej psychicznej jedno drugie jest to ja fizycznej nie wiem jestem pewna jest trochę młodsza, a najwyższy USA ale, ale wiesz, jeżeli chodzi o psychiczną myślę, że ona była szeroko i polecamy książkę też mamy rozmowy frontowej trapi Janów z co ze mną nie tak właśnie o tym co się działo w szkołach jak w jak wyglądał ten standard wychowania, który był taki, łamiąc ja pamiętam z mojej podstawówki lat dziewięćdziesiątych początkowo początku dwutysięcznych pamiętam przemocy fizycznej nie, ale przemoc psychiczną, którą z pełną odpowiedzialnością mogę tak chodzi chodzi o to że, gdybyśmy porozmawiali właśnie takim 40 kilku latkiem, jakby opowiadał o tym co się w szkole auto z całą pewnością różne sytuacje dzisiaj byłyby nie do pomyślenia to i różne formy przekraczanie granic dziecka test trzeba bardzo duży niepokój, jeżeli chodzi o to przemoc fizyczną w szkole, więc jestem też ciekawa nasz państwo doświadczeń czy doświadczyli państwo właśnie o wsie przemocy tej fizycznej szkoły pamiętają państwo taką taką przemoc fizyczną w Polskiej szkole dobra terapia małpa TOK kropkę FM dobra trafią pod kropkę FM Piszcie na dość ważne doświadczamy wrócimy do tego na żywo by zrobimy taką audycję, żeby państwo ma tempo rozdań to jest bardzo bardzo ciekawe, bo tu też mógł mieć ogromne konsekwencje mogą ten wygląda szkołom mówić ogromne ma ogromne konsekwencje dla zdrowia psychicznego, ale to znowu w dygresje, więc wracają, więc z jesteśmy w takim okresie kiedy, kiedy wychowujemy takiego młodego człowieka prawda już już mówimy właśnie o tym, że w zależności od tego jakie narzędzia, jakimi narzędziami nasi rodzice dysponowali to i tak aż taktyczne wychowywali i trzeba pamiętać, że i jeszcze do niedawna bardzo modne było myślenie, że sukces równa się przekraczanie własnych granic i to jest takie myślenie trochę bardzo też aromatyzowane wielokrotnie powołujemy się na różnych sportowców na na różne przykłady osób, które jakiś sposób przekraczają swoje granice, uzasadniając tym, że nie można osiągnąć sukcesu bez przekroczenia własnych granic co potem doprowadza do tego, że ten sam przedział wiekowy ma poważne problemy ze snem bardzo wiele objawów somatycznych przez bardzo charakterystyczny sposób przeżywania lęku stany depresyjne itd. tu też i inna sprawa to tutaj tylko odeśle do innej naszej rozmowy o perfekcję liczbie w podcastach na tokfm PL i aplikacji mobilnej TOK FM możecie znać naszą rozmowę perfekcja śmiech to też bardzo łączy tam też ochoty rozmawiać co mówiliśmy w zeszłym tygodniu na terenie na temat stresu i to jest właśnie bardzo ciekawe, że jeśli właśnie znowu w w celu uzasadnienia pewnego procesu wychowawczego sięgamy po przekroczenie granic tego dziecka to jeszcze jawny sposób przekraczamy granicę to można byłoby łatwiej zobaczyć, jakie to jest szkodliwe, ale jeśli nie przekraczamy granic w naszym mniemaniu jako dorośli, ale np. nie zastanawiamy się, jaka jest potrzeba tego dziecka to znaczy lekceważymy te jego potrzeby minimalizujemy unieważniane nawet przy takich bardzo drobnych sytuacjach jak właśnie spotkania rodzinne czy jakieś takie wydawałoby się drobne potrzeby dziecka, które są dla nas nieważne więc, więc zmuszamy dziecko do tego, żeby robiło coś co co w naszym mniemaniu będzie postrzegane bardziej kulturalnie nie wiem będzie w lepszym guście czy tak tak powinni robić, gdy to dobrze wychowane dzieci, zamykając rzeczone z jej rzecznym, a właśnie, zamykając wątek chcę powiedzieć, że niezwykle jakość przekonuje mnie jeśli myślę o takim okresie wychowawczym już wiesz też trzeba byłoby powiedzieć, że nasi rodzice z kolei dopiero to ich wychowanie dopiero musiało być niewłaściwe baty jak bardzo zależy na tym, żebyśmy przy tej okazji powiedzieć, że naprawdę to nie od nas się zaczęło jeżeli, słuchając państwo dochodzić do wniosku, że rzeczywiście wasze granice były przekraczane albo wy macie pewien sposób przeżywania życia trudności w ogóle to takie pamiętanie o tym, że to nie od nas się zaczęło jest dość istotne to nie w takim sensie, że jest ktoś winny temu co nam się stało nie nic z tych rzeczy tylko krzywdy, które nam się za udziały są zazwyczaj pewną kontynuacją przy, których krzywd, które się za udziały już naszej rodziny dawno temu, czyli patrząc na taki gen g naszej rodziny możemy możemy zobaczyć, że pewne nadużycia pewne pewne traumy nawet wydarza się w dużo wcześniej przed nami, a my ponosimy, owszem, pewne konsekwencje, ale to nie jest takie oczywiste, żebyśmy mogli wybrać któregoś z rodziców i powiedzieć to jest twoja wina, że tak mam, więc teraz życzę sobie, żeby przestrzegał przestrzegała moich granic, które stawia nam się, że tej mówiąc w ogóle o tym co się działo w rodzinach trzeba pamiętać, jaką mamy historię w tej części świata doświadczenie wojny drugiej wojny światowe jest tak dojmującym doświadczeniem, które wpłynęło na właściwie każdy aspekt życia w Polsce tak również polityki przez życie ludzi być może nawet takie takie doświadczenia ukształtowały nasze ogólne myślenie, że trzeba być twardym prawda i przetrwać przetrwać prawdę i że trzeba dziecko wychować no właśnie tak jest tak twardą ręką, żeby przetrwało prawdę, żeby żeby, żeby przeżyło by było w stanie w ogóle pokonać trudności życia słowem mówimy dzisiaj o stawianiu granic w granicach przekraczaniu tych granic i i o ile jako rodzice wychowawcy wychowawcy jesteśmy zobligowani do tego, żeby dziecko nauczyło się debacie swoje granice, ale też dbać o granice innych to jest bardzo istotna o tyle jako dorośli ludzie najczęściej nie umiemy dbać o swoje granice to znaczy z dużą łatwością szczególnie jeśli jesteśmy w tym pokoleniu właśnie może powiedzmy między 30 ach, w nieco inaczej jest najmłodszym pokoleniem dlatego tak próbuję o jakiś przedział wiekowy ustawić to najmłodsze pokolenie jak chodzi teraz na rynek pracy chodzi o to pokolenie tzw. setek to, dlatego że tak dobrze stawia granice tego bardzo wprawia w konsternację wielu pracodawców pracodawcy menadżerów i w ogóle te wszystkie raporty związane z tymi tzw. setkami są tak popularne, bo no oni już mają czy oni zmaleją o siedemnastej i żeby jasno ja z podziwem na to patrzeć i też lekką zazdrością to jest też duży temat w wracając do tych naszych menadżerów, bo ani jakoś mocno przychodzą do głowy albo ludzi, którzy ciężko pracują, żeby osiągać sukcesy zawodowe są właśnie nie są pokolenia Zet to są osoby, które jako dorośli, ponieważ już mają pewne nawyki są jakiś charakterystyczny sposób wychowywani to czasami, a nawet powiedziałbym często wpadają w taką pułapkę również swoje dzieci wychowują zbyt twardą ręką, czyli nawet, jeżeli bardzo chcieli by unikać błędów rodziców to często często są zaniepokojeni, że jeżeli nie będą czasami to jest przerażające co powie, ale jeżeli nie będą czasami łamać te dzieci czyli, czyli po prostu nie pokażą, kto wygra to to nie wychowają to jest fatalny błąd rzecz jasna i wtedy się robi błędne koło m.in. dlatego dobrze byłoby, jeżeli jesteśmy rodzicem który, który dochodzi do wniosku czytając, słuchając położona jakiś terapii rzeczywiście jego granice były regularnie przekraczane nawet w dobrej wierze, ale były to tego konsekwencje zawsze są tak takie postępowanie w kontekście dziecka nie znika, więc jeżeli tak było z nami to my prawdopodobnie również przekraczamy granice innych w związku z tym warto byłoby, żebyśmy mieli taką zgodę na na taką analizę tego jak funkcjonujemy w bliskich relacjach jak mają np. nasze dzieci i wracając to do tego jeszcze aspekty dotyczące naszych granic, czyli te osoby z ogromną łatwością również przekraczają własne granice niezwykle często w gabinecie widzimy człowieka, który jest po prostu osłupiały, że jak się przyjrzymy sprawie rozmawiamy o konkretach to się okazuje, że FIA ogromny ogromnie niepokojący jest czy, że bardzo wiele razy przekracza własne granice nie, robiąc z tego żadnej kwestii, czyli np. nie ma żadnego problemu, że nie będzie spał nie ma żadnego problemu, że musi siebie do tego, żeby spełniać oczekiwania innych zmusi się do tego, żeby zmienić plany można powiedzieć, że są takie osoby, które nie mają żadnego problemu z tym, żeby siebie do czegoś zmuszać przymuszać to jest bardzo bardzo niepokojące w kontekście stawiania granic, dlatego że rzecz jasna jako ludzie tu znowu odwołam się do mojego ulubionego przykład z potrzebami fizjologicznymi czasami powstrzymujemy się przed różnymi rzeczami prawda jest naturalne różnych różnymi potrzebami fizjologicznymi, ale nie możemy tego robić niezasadnie za długo zbyt często zachorujemy poważnie i tak samo jeśli jeśli mamy łatwość po prostu w ogóle nie nie robi to nam nic nawet nie przychodzi do głowy, że moglibyśmy tak nie robić po prostu naturalne jest to, że trzeba się zmuszać, żeby inni mieli lepiej w różnych obszarach to to jest bardzo niepokojące, bo to oznaczałoby, że kompletnie nie wiem, gdzie są moje granice nie mam odwagi je stawiać boje się, że inni nie uszanują inni tych granic nie widzą tu się robi już dużo duża sprawa dlatego, że jeżeli tak długo będziemy funkcjonowali to całą pewnością będziemy mieli dramatyczne konsekwencje zdrowotne związane z kryzysami zdrowia psychicznego, ale też jest taka opcja, że w którymś momencie możemy się tak wkurzyć że, że po prostu nie zostanie kamień na Kamieniu dokładnie tak dokładnie tak i ty i dlatego ogromnie ważne jest rozumienie istoty granic granice to inaczej nasze potrzeby, więc jeżeli my żyjemy w takim przekonaniu, że my ciągle musimy to znaczy, że tak naprawdę nie bierzemy również odpowiedzialność za to, że to my powinniśmy umieć swoje potrzeby dbać czuję, że to jest dużo większy temat niż na jedno audycje, ale rzuca podkręconą piłkę bardzo Lubie dzisiaj tak dużo ze swojego doświadczenia wrzucano tej audycji bardzo lubię współpracować z osobami, które jasno stawiają swoje granice i też i że ma poprosić kogoś o pomoc wolę poprosić osoby, które jasno stawia swoje granice, bo wtedy jeszcze czy bezpieczniejszej, że jeżeli nie ma możliwości nie ma zasobów albo nie chce tej pomocy udzielić to powiem o tym jasno jak musi się martwić, że ja przekraczam te granice, prosząc o pomoc to powstrzyma przed komend powstrzymać przed komentarzem teraz oczekujesz dobrze wiesz może wy też pracujemy więc, ale wiesz to to daje taki komfort tego, ponieważ nie musi brać odpowiedzialności za tak nie czuje że, że już przepraszam rejsem, prosząc bak, bo oczywiście to jest to ją przecież też to jest bardzo powszechne mi w tym stawianie granic z tym, że mamy z tym problem też czuję, że się z tym zmagam, ale kontakt i relacje z osobą, która jasno stawia granicę daje mi ogromny komfort rzadko myślimy w ten sposób dokładnie taki jeszcze wieś chcę powiedzieć, że to naprawdę nic dziwnego, że mamy problem ze stawianiem granic byłoby bardzo dziwne, gdybyśmy tak istotnej kwestii mówimy cały czas naszych potrzebach, które zmieniają w zależności od wieku od naszych potrzeb doświadczeń życiowych tak dalej, więc jeśli ktoś myśli sobie, że nie ma żadnych problemów ze stawianiem granic to bym się zastanowił czy rozumie czym rzecz w związku z tym stawianie granic to jest zjawisko, które ani nie jest po prostu u powszechnie powtarzaną po prostu aż do zmęczenia asertywnością ani nie jest tą, którą też jeśli mówimy, ale ani nie jest to to kursu strzelaniem do wszystkich na wszelki wypadek, bo boja mam swoje granice powinniście szanować moje granice nie chodzi też o to, że inni w żaden sposób nie mają prawa przekraczać tych naszych granic albo się do nich zbliżyć, bo ci inni mogą mieć pojęcia różnych rzeczach, żeby dobrze zrozumieć, o co chodzi z naszymi granicami wyobraźmy sobie taką sytuację jak on np. Unia europejska różnica między Unią europejską, a państwami, które nie należą do Unii jak my jako Polacy wyjeżdżamy to już jest nawet zapominamy, że chce mieć paszport wizę jakieś różne rzeczy, które utrudniają ludziom życie po prostu przejeżdżamy kraju do kraju polecamy biją się okres wakacyjny historie ludzi, którzy pomylili, kto jest Unii Europejskiej w tej strefie Schengen i pod idzie potrzeba paszportu nie są powszechne w internecie, więc sprawcę, zanim wykupić wycieczkę to to rzeczywiście można utrudnić życie, ale traktować jak się przejeżdża przez całą Europę to są małe informację, że jesteśmy w innym państwie po języku ponad bluesa jest zapis jest jest nawet przejścia graniczne oznaczone prawda, że właśnie przejeżdżamy natomiast nie ma żadnych drutów kolczastych jak, kiedy nie ma stojących żołnierzy z bronią nie stosuje się szczególnych zabezpieczeń, żeby nikt nie przekraczał granic dokładnie odwrotnie jest granicami Unii Europejskiej chcę państwu pokazać ten przykład dosłowny związany granicami państw, żeby pokazać, że brak takich groźnych zachowań takich w ogóle jasnych takich straszących elementów, które mówią nie wolno przekraczać moich granic wcale nie oznacza, że nie mamy granic chcę powiedzieć, że jeżeli jesteśmy dojrzali wstawianiu grać to jesteśmy w takim stanie, w którym już od granicy nie obawiamy one po prostu są i jest oczywiste, że Rze, że inni przestrzegają, jakby szanują te te granice oraz ja umiem bardzo dobrze rozpoznać, gdzie są obrzeża ma ich państw gdzie czego potrzebuje, czego nie potrzebuje słowem w stawianiu granic szalenie istotne jest po pierwsze, żebyśmy wzięli odpowiedzialność za to, że to my powinniśmy dość dobrze nauczyć się, jakie są nasze granice, gdzie one się kończą klisze zaczynają itd. ciągle myśląc o tym, że mamy pewne potrzeby potem, żebyśmy się zastanowić czy to nie jest tak jesteśmy tak wychowani w takim duchu, że ciągle musimy, że tak się zmagamy z taką koszmarną chorobą w postaci ja muszę wszystko muszę muszę w każdej sprawie każda myśl każdorazowo, kiedy coś mam robić albo czegoś nie chce robić albo z zawsze myślę, że coś muszę to oznacza, że naprawdę nie dano mi było było nauczyć się być może od dzieciństwa na pewno dzieciństwa stawianie rozpoznanie własnych granica potem była potem stawianie granic innym słowem najczęściej z kolei jak jak patrzymy na jak tak obserwuję osoby dorosłe, które rzeczywiście z czasem doszły do wniosku, że mają dosyć życia tzw. niewoli po rzeczywiście taka osoba, która ciągle musi to to tak jakby żyła więzieniu ona nie jest w stanie nawet pomyśleć o tym czego by potrzebowała, bo ilość tych myśli przez pryzmat muszę jest tak dużo, bo ona musi w kontekście męża dzieci rodziców sąsiadów pracy we wszystkich aspektach musi w związku z tym jak już jest chwilę przestrzeni, że już nie musi jest tak zmęczone żona nie ma nie ma opcji NATO, żeby rozwijać to, czego ona potrzebuje, więc taki człowiek idzie świat bez kompletnej świadomości, czego potrzebuje, a konsekwencje tego są dramatyczne i one odbijają na zdrowiu fizycznym na zdrowiu psychicznym i wtedy zazwyczaj człowiek z jakiegoś powodu trafia np. psychoterapeutę zaczyna pracować nad tym, że jego potrzeby nie mogą być ciągle zaniedbywany bo, bo nawet może umrzeć nie może tak być, że nie zaspokajamy naszych potrzeb czy to jest też tak, że kiedy zaczynamy komunikować się potrzeb nawet nie związane z zasiekami, ale mówiąc to jest granica chciałabym, żeby zawrócił, żeby zawróciła w tej granicy, bo miał właśnie przekracza aż czy zdarza się, że te osoby się odbijają od granic i wracają czy to oznacza czasami, że jak się stawia komuś, że jest to ta relacja przestaje funkcjonować to jest bardzo dobre pytanie i to widzisz trzeba by się zastanowić nad tym czy jak ja stawiam granice np. muszę komuś powiedzieć słuchaj nie tutaj trzeba zawrócić to czy ja mówię sobie o nim czy np. ja jestem w stanie powiedzieć wiesz tego nie nie bardzo chce zrobić także mam nadzieję, że jakoś poradzić, a to albo na zasadzie nie chcę tego robić nie lubię tego robić nie lubię go jest nie lubię obchodzić świąt nie nie chcę też przyjechać to są takie przykłady czy moje stawianie granic jest tak delikatne tak niejasne że, że Ano nie ma nic wspólnego z granicami tylko tylko ktoś może nawet nie zorientować, że nie chce czegoś robić jednak naokoło komunikuje, że wolałbym, żebyś przestał chcieć lub przestała, bo nie jestem w stanie powiedzieć tego nie da, więc jeżeli ma stawianie granic jest o tobie ja tak robię różne zabiegi, żeby przestała czegoś chcieć boja nie jestem w stanie powiedzieć nie zgadzam się na coś to prędzej czy później doprowadzi do tego, że mój sposób powiedzenia nie może być krzywdzący może być nawet taki kupujący wtedy czasami może się tak zdarzyć, że ktoś ktoś odpuści sobie relacje, ale z drugiej strony może się okazać, że jako ludzie, którzy ciągle muszą no to zaspokajają ciągle potrzeby innych no i ci inni jak się orientuję, że już nie bardzo chcesz to sobie mówią ta terapia mu zrobiła woda z wniosku albo nawet teraz źle się zmieniła coś jest ją wydział kiedyś jak się do niej dzwoniła dwudziestej trzeciej się mówiło, że coś potrzebuje pilnie to narzuca wszystko to robiła kiedyś zawsze zawsze zawsze prawda jest, więc chodzi o to, że jeżeli odbieramy tej drugiej są jakieś przywileje jakieś korzyści z tym, ale Rosji są specyficzne to jest specyficzne druga strona to musiałaby być taka strona druga, która ewidentnie korzysta z tego, że my nie mamy granic i muszę powiedzieć, a może jestem znowu tak zbyt naiwnie myślę, ale wydaje się, że nie jest to zbyt częste w bardzo tak chcę powiedzieć to nie jest także większość osób czyha na to, żeby nas wykorzystać tylko czasami relację tak się ułożyły że, że jak sposób umiejętne taki taktownie dbający też potrzeby z drugiej strony mówimy wiesz ja nie chcę tego robić i mówi o sobie, że ja nie chcę tego robić nie przerzucam tego na ciebie ty jesteś niedobra mnie to prosisz wieś mogę mogę mogę powiedzieć, że wieś i dla ciebie wszystko, ale wiesz no ja nie mam czasu albo jeszcze inne rzeczy muszę robić wszystko na mojej głowie chodzi o to, że kiedy ktoś nie ma umiejętności takich wprawy w stawianiu granic to taka osoba wstydzi się powiedzieć, że czegoś nie chce robić albo boi się wywołać niezadowolenie woli zawsze mówić tak, bo to jest pamiętajmy osoba, która musi ona ona musi dla wszystkich być przydatna uprzejma, bo to jemu coś daje takiej osobie prawda Otóż swoją drogą ca, ale czy jakąś funkcję spełnia, więc jeżeli ja nie mając taki nie biorąc odpowiedzialność na siebie nie jestem w stanie słuchać tego nie zrobię, bo nie chce tylko chciałbym właśnie, żeby te zrezygnowała albo albo jakoś tak obwinia siebie, że tak chcesz to zobaczy ja mogę zadzwonić do ciebie poprosić o coś kompletnie nie mając pojęcia czy ty możesz mi dodać czy nie jeśli ty i nie będzie ściera ze sobą na pewno ma, ale nie może nie chce tego widać tak ciekawostek to to niezwykle łatwo o przekroczenie pewnych granic zupełnie nieświadomie, a też tak bardzo często funkcjonujemy muszę powiedzieć, że najczęściej to widać u dorosłych ludzi, którzy są w terapii to jako terapeuta pewnie to zamieszanie Europie terapeuci się wkurzona mnie dobra terapia potem kropkę FM możecie napisać normę więc, więc chodzi o to że, że często jest także osoby w terapii rzeczywiście zaczynają rozumieć pewne mechanizmy zaczynają rozumieć ich granice były regularnie przekraczane, że nie nauczyli się tych granic stawiać nie szanowano ich jako jako dzieci ludzi, którzy mogą czegoś chcieć ich potrzeby były ewakuowane to jest szalenie istotne bardzo bardzo szlachetny, że właśnie te do tego w trakcie pracy terapeutycznej dochodzi natomiast niezwykle niepokojące jest to, że traktuje się czasami to jako osiągnięcie samo w sobie i nie przygotowujemy się jako pacjenci też być może czasami jako terapeuci nie przygotowujemy pacjenta do tego, żeby iż, żeby te granice, stawiając dawca dał sobie trochę czasu, żeby nauczył się pewnej wprawy chodzi o to, że czasami dochodzi omyłkowo takiej sytuacji kiedy, kiedy właśnie wychodzimy z takim odkryciem, że to są nasze granice tędy przebiegają i idziemy od razu drut kolczasty żołnierze i strzelamy i to i to wywołuje ogromną konsternację rodziców bardzo duży ból emocjonalny rzecz jasna bardzo często konsekwencje, które ktoś dorosłym życiu ponosi, jakby te to to jak jak wygląda to dorosłe życie bardzo jest konsekwencją wychowania, ale tak jak powiedzieliśmy nie wszystko od nas zaczęło nasi rodzice też jakość byli wychowani, więc jeżeli, jeżeli pocieszamy się, że umiejętność stawiania granic polega na tym, że pójdziemy powiemy wszystko wygarnąć my pokusimy się tam po prostu powiemy co myśli mecenas zrobić lub czego nie zrobili to nie takie granice chodzi umiejętność stawiania granic to to to wtedy, kiedy właśnie jesteśmy w stanie z pełną świadomością z brakiem przymusu z z taką powiedziałbym gracją spowodować, że ludzie uszanują nasze granice oczywiście droga do tego może być bardzo trudna, bo czasami jest tak, że trzeba na wszystkich innych przekona przekonać jakoś pokazać im się zmieniła sytuacji że, że jednak granice się pojawią, ale dajmy sobie czasy zaplanujemy ten proces zbliżamy się do końca naszej audycji, więc czas na standardowe tradycyjne podsumowanie no właśnie tradycji, żeby się stało zadość zatem granicę to niezwykle istotna istotny temat w ogóle związane ze zdrowiem psychicznym, dlatego że już od dziecka umiejętność stawiania granic to to umiejętność zaspokajania potrzeb dziecka czy rodzic, stawiając granice i szanując granice dziecka dba o to dziecko powoduje, że dziecko rozwija się, ale potem jako dorośli ludzie jak to z większością innych czynności my jako dzieci, lecz jak kiedyś dzieci kres dorośli przejmujemy przyjmuje odpowiedzialność za te nasze granice my zaczynamy się zajmować tym co zrobić, żeby inni ludzie szanowali nasze granice w związku z tym to my najpierw powinniśmy się zorientować, czego my potrzebujemy, jakie są nasze potrzeby, dlatego że granice równa się z dzisiejszej audycji potrzeba po to, stawiamy granicę, żeby były zaspokojone nasze potrzeby i w tym wszystkim szalenie istotne było, gdybyśmy pamiętali, że to my za to jesteśmy odpowiedzialni naprawdę inni ludzie mogą w sposób świadomy lub nieświadomy przekraczać nasze granice, a my powinniśmy zadbać o to, żeby te granice były szanowane przez innych, ale nie róbmy tego w sposób agresywny niekoniecznie trzeba rezygnować ze wszystkich relacji po odkryciu tego, że niektóre osoby nie przestrzegają naszych granic zastanówmy się czy to nie jest czasami pewien stary zwyczaj i że ci ludzie robią to kompletnie nie nieświadomie, a więc zróbmy plan dotyczący tego jak będziemy nasze granice chronić, a następnie w sposób umiejętny komunikujemy się z tymi, którzy niekoniecznie tych naszych granicach pamiętają i teraz mam ochotę powiedzieć po prostu po życzymy powodzenia w tym całym procesie to też nie jest łatwy w procesach to jest proces powiedziałbym projekt, więc jeśli jesteśmy takim etapie, kiedy odkryliśmy zaczęliśmy w ogóle zajmować tymi granicami pamiętajmy, że to jest początek budowy, a więc planujemy te budowle i dajmy sobie trochę czasu, żeby sposób cierpliwe poczekać na efekty, które naprawdę są czasami imponującej warto nie poczekać dobra terapia Official nasz profil na Instagramie dobra terapia małpa TOK kropkę FM to adres mailowy mogą państwo nas pisać zadawać pytania dzielić się swoimi spostrzeżeniami historiami to była audycja dobra terapia do usłyszenia za tydzień w niedzielę po dwudziestej drugiej dr Armen Mekhakyan oraz Zuzanna Piechowicz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA TERAPIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA