1524 Agata Szczęśniak dzień dobry raz jeszcze jest ze mną Zbigniew Kosmalski dyrektor szkoły podstawowej nr 4 w Koninie nauczyciel wychowania fizycznego dzień dobry dzień dobry dzień dobry pani dzień dobry państwu to zaproszenia pana zainspirowało mnie to co ogłosił kilka dni temu pan minister Przemysław Czarnek razem z ekspertami profesorami z Akademii wychowania fizycznego, którzy ogłosili wyniki badań pokazujące, że polskie dzieciaki polscy uczniowie są w niedobrej
Rozwiń »
kondycji fizycznej są cięższe niż 10 lat temu jednocześnie są niesprawne ruchowo przynajmniej tak to wygląda strony takich badań dotyczących skakanie na skakance wykonywania konsumowania itd. co jeszcze za chwilę będę chciała zapytać, ale zaczęłabym panie dyrektorze od pytania czy pana w szkole dzieci lubią lekcji wf i ogólnie tak ogólnie lubią lekcji wychowania fizycznego zależy to jak te lekcje są prowadzone to jest jak są prowadzone, że lubią ów jeśli są dobrze są urozmaicone są różne formy aktywności fizycznej przekazywane nie tylko jednostronne co wówczas i to może być również połączonej z turystyką może tam również być połączone z tymi co robią jazdą na rowerze na deskorolkach itd. itd. z z grami zespołowymi jeśli mają wielość i do wyboru to wtedy lubię, chociaż również są takie rzeczy, które są angażowane, bo mamy też klasy sportowe mistrzostwa sportowego, które już od młodych lat angażowane są stadne ukierunkowanie pewną specjalizację, chociaż to nie chodzi o to, żeby specjalizować w tak młodym wieku dzieci, bo jeśli np. mają zajęcia koszykówki to również muszą mieć one muszą one być uzupełniane sporty inne uzupełniające pływanie siatkówkę piłkę ręczną również elementy lekkiej Atletyki wtedy drugi natomiast jeśli to jest jednostronne jeśli to jest tylko wyłącznie z jednak dajmy na to zespołowa nie wielość dyscyplin wtedy jest znacznie gorzej mąż, czyli jeśli siatkówka przez całe zajęcia od pierwszej minuty do ostatniej to to nie tonie tonie to znaczy, chyba że już to jest atak na wyższym poziomie specjalizacji, gdzie już chcą rywalizować bardzo chcą współzawodniczyć, chociaż życie zawsze chcą rywalizować współzawodniczyć to są tak, bo jak bym chciał spojrzeć na to przez taki przyznać to jest w ogóle jeśli inne mogę tak spojrzeć czy w Janowie uczony tak się uczyłem kulturze fizycznej, bo Bochao wychowanie fizyczne i aktywność fizyczna jest w głowie nie mięśniakiem chwila jeśli my będziemy przekonani o nabędziemy pewnych nawyku i będziemy wychodzić na boisko będziemy grać na plaży ani siedzieć na końcu niż my tego się nauczyliśmy musi sprawić satysfakcję człowiekowi jeśli to sprawia satysfakcję to wówczas jest jeśli mogę to powiedzieć fajnie i sceny to robić no ja np. ponieważ całe życie się musiałem całe życie biegałem i całe życie uprawiałem jakiś sport czy też szermierka 3 pływałem czy uprawiałem Kolarstwo to w tej chwili nie muszę coś robić mimo tego, że już szkoda nam to Musze rzeczywiście coś robić przekazy mówię to jest w głowie to jest kultura fizyczna wychowanie fizyczne nie mówi o naszej bardziej i cielesności naszej, a o motoryce, a nie mówi o tym co jest w głowie nie mówi oceny, jaka powinna być nasza aktywność tak jak my chcemy iść do teatru on musi mieć zaszczepione, że chodzi do teatrów, a jeśli tego nie mamy zaszczepionego to nic z tego nie wejdzie także tutaj duża rola nauczycieli kultury fizycznej, bo ja cały czas mówię, że to jest kultura fizyczna, żeby tę kulturę w głowach zaszczepić tom umownych ludzi Flora leki po przykład jeśli mogę przykład taki jeśli w rodzinie wychodzi się na kort tenisowy jeśli się uprawia narciarstwo jeśli się pływa to dzieci patrząc NATO prawdopodobnie dużą dozą prawdopodobieństwa będą sporty uprawia się uprawia się turystyka to dzieci później swoje dzieci w przyszłości będą prowadzić ne w góry czy też będą zjeżdżać na nartach jeśli ktoś jeździ na nartach to jest to jest ogromnie ważna rzecz Fina, ale pytanie jest o to jak szkoła ma zrobić to, żeby właśnie zachęcić zaszczepić to pan mówi w głowie, a nie zniechęcić ja np. należę do osób, które bardzo nie lubiły lekcji no powiedzmy wychowania fizycznego czy wuefu w taki skrót, który nie nie zawiera znaczy i z ogromną ulgą witał wszystkie momenty, kiedy elekcję przepadały szczerze mówiąc nie widziałam w nich tego, o czym pan mówił przed chwilą, czyli zaszczepiania nawyków widziałam właśnie raczej jakieś się z mojego punktu widzenia wówczas uczennicy ma sensowne skakanie przez kozła kozłowanie tej piłki tłuczenie tego WTA aktu czy nawet gry, które wydawało mi się, że nie będę pewnie nigdy grała nieprawdopodobnie prawdopodobnie, bo nie chcę też tak ocenia aż w tych, którzy uczyli pani wychowania fizycznego chce były dla pań monotonne nie sprawiały nie interesowały pani dlatego też tak pani do nich podchodziło tam jeszcze to byłaby może tam jeszcze jest etap szczególnie wśród dziewcząt takiego okresu dojrzewania różna przyrostu masy ciała w ogóle także tutaj są różne sytuacje zmiany również związane z znacznymi znanej fizjologicznymi itd. itd. no to trzeba długo tłumaczy, iż natomiast nauczyciele muszą być przygotowani i rzeczywiście muszą być przygotowani nauczyciele bardzo dobrze jeśli są nauczyciele z pasją pasjami którzy, a co raz ja właśnie, że nauczyciel wuefu jest dobrym nauczycielem bardzo często to jest, kiedy nauczyciel uprawiał kiedyś sport tylko, że to znów może wkroczyć taką, bo albo mówimy o nauczyciela wychowania fizycznego albo mówimy o trenerach tutaj troszeczkę to, że to pan co innego to jest co innego, bo trener znów będzie dążył niestety ponad 16zły system w ogóle, a sól zawodnicy sportowego atak uważam je, że od razu chce się osiągać wyniki trener będzie dążył do wyniku, bo działacze klubowi wymagają takich wyników no bo jeśli nie to wtedy ten trener dajmy NATO na etapie młodzika czytam juniora każde zdanie będzie trenerem za chwilę, bo zastąpi go inne by zajść w środowisku, żeby mają sukcesy to mówimy już trenera bardzo często z tej grupy zaangażowanych dzieci, bo dzieci na początku bardzo chcą się ruszać są chcą biegać skakać sądzą grać w piłkę ten po małych dzieci jak to widzimy tych, które jeszcze jest wszyscy chodzą do klasy tych młodszych lat natomiast jeśli będzie za szybka specjalizacja to będzie niedobrze teraz nauczyciel wychowania fizycznego musi zupełnie nam przez inny pryzmat spojrzeć na ile przez pryzmat na dziecko powinien zauważyć mówi przykładem jest taka gra, która właściwie na początku jeśli mogę tak powiedzieć bierze wszystkich to jest unihokej i za zagra każdy ten, który słabiej przyjmuje słaby i odbija piłeczkę zatem piłeczką pędzą wszyscy jedni są bardziej sprawny motorycznie drudzy mniej natomiast wszyscy pędzą i innej myśli pani miała kiedykolwiek do czynienia z tą grą jest doskonała gra do dla rozwijania również umiejętności pasji dzieci szczerze mówiąc miałam, a przynajmniej pamięć masowa smoka przez jak byłem młodszy to gram w unihokeja, ale za pomocą kino, które słuchaliśmy z z gałęzi drzew graliśmy na ławki, które stały na żwirowisku na placyku koło naszego domu takiej unihokej bardzo ciekawa gra, która bardzo często ogrom można zachęcić dziecko trzeba spojrzeć przez pryzmat tego postępu, jakie robi, że go nie zniechęcić, że takie piękne powiedzenie mój były profesor na Akademii wychowania fizycznego mówił, żeby sposób dziecko zresztą miał też do czynienia z Holly Hunter teamem ten pan profesor mój rekord życiowy jest moim rekordem świata i żeby tak to przekazać, że jeśli dziecko, żeby z, bo dziecko każda pani również panisko czy te dzisiaj dajmy na to 3m i tak dal tak jutro panisko 310 Och nie wiem czy Rysia jest ogromne rekord to jest dla pani 10 później pani przeskoczy być może to ale, żeby dla pani jak uśmiechała, żeby to był rekord świata, że to jest najważniejsza rzecz, którą on osiągną to dziecko osiągnęło w tym wieku jak przeskoczy raz przez skakankę jak później przeskoczyć, żebyśmy zauważali, żebyśmy dnie nierówna do tych najlepszych tak samo jak jest to czas podróży podczas trasy na osiągamy taki szczyt zasada jest 1 wiadomo, że wszyscy pędzą są tam szczególnie młodzi ludzie są zwyciężyć w tej całej rywalizacji wejść pierwszy na szczyt natomiast równamy do najsłabszego w sennej ogromnie, ale jedno czy to właśnie młodzi ludzie chcą tek zwyciężać nie są przypadkiem do tego trochę pod podkręca ani przez rodziców przez nauczycieli, ale o to zapytam za chwilę też zapytam o ocenianie bo, bo pan mówi, że mój rekord rekord jest moim rekordem świata no jak to się do tego mają ocenę, ale w tej chwili musimy na chwilę przerwać i posłuchać informacji ne do rozmowy ze Zbigniewem Kosmalski dyrektor szkoły podstawowej nr 4 w Koninie nauczycielem wychowania fizycznego wrócimy za kilka 1543 Agata Szczęśniak jest temat rozmawiamy dzisiaj o wychowaniu fizycznym w szkołach temat moim zdaniem szerszy niż się tylko taki szkolny, bo dotyczy przecież zdrowia to te nawyki, które są kształtowane właśnie w czasie szkolnym później sprawę, że jesteśmy zdrowi sprawni albo nie, a jak się okazuje z różnych publikowanych badań m.in. z badań opublikowanych przez Akademię wychowania fizycznego niedawno Polska młodzież sprawna nie jest to oko widzi też najróżniejsze badania pokazywały stan polskiego społeczeństwa, które cierpi na różne choroby no oprócz tego mamy dane dotyczące braku akceptacji własnego ciała wśród dzieci młodzieży no i właśnie rozmawiam ze Zbigniewem Kosmalski dyrektorem szkoły podstawowej nr 4 w Koninie nauczycielem wychowania fizycznego dzień dobry raz jeszcze dzień dobry przed informacjami powiedział pan, że takim ideałem jak rozumiem jest to, żeby na lekcjach wuefu właściwie każdy uczeń był oceniany w odniesieniu do swoich własnych osiągnięć, ale wydaje mi się, że system szkolny nie tylko na AWF-ie, ale w ogóle Polska szkoła nie sprzyja temu, że jednak dzieciaki są zmuszane do tego, żeby rywalizować między sobą, żeby osiągać coraz więcej nie, porównując się ze sobą samym tylko z innymi rywalizować dzieci z zawodu uczyć są w każdej dziedzinie na różnym polu to też nie dziwi, że będą chciały rywalizować również w sporcie oczywiście jedni mają ku temu większej dozy mniejsze predyspozycje ale najważniejsza w sumie rywalizacja postęp wyniki sprawności tak dalej każdy ma swoim z swoją miarę swojej sprawności natomiast nie o to chodzi, że że, żebyśmy oceniali poprzez sprawność dzieci rzeczywiście no tak jak pani na początku powiedziała w tej chwili z perspektywy czasu to już by obserwuje i przecież my również inne robi to miary mamy wyniki rzeczywiście jak kiedyś dzieci uogólniając dajmy na to w szkole podstawowej w siódmej klasie szóstej klasie przeciętnie uśredniając nie będzie skakały 4m to w tej chwili jest, że skaczą 3m no to jest różnica czy 350, czyli tutaj ta motoryka na tej podstawie Jeż słabsza to różne różne są tego przyczyny włącznie z tym, że mamy troszkę inny tryb życia czym innym dzieci również są zainteresowane, ale nie znaczy, że nie są sportem zainteresowane tak jak wcześniej mówiłem wnieśli odpowiednio o odpowiedniej diagnozie, bo to musi bardzo ten musi być analiza diagnoza postawiona diagnoza, dlaczego tak się dzieje i dajmy na to dlaczego jakie dzieci mają w danej klasie w każdej klasie mogą być inne zainteresowania co preferują osoby chciały robić to jest cała z całe badanie tak samo jak z badania związane ze stanem psychofizycznym dzieci itd. itd. to jest również stan psychofizyczny dzieci, który jest związany z kulturą fizyczną cały czas mówi kulturze fizycznej dlatego też należy takie badanie przeprowadzić to co ma zrobić takie takie badania powinni przeprowadzać nauczyciele tak jak w każdym przedmiocie takim wychowaniu fizycznym również powinni przeprowadzać nauczyciele czy są do tego przygotowani tak nie samo jak w całym kraju nauczyciele są przygotowani bardziej im mniej system nauczania nie jest taki, jaki powinien być nie jest moim zdaniem praktyczny co należy zrobić tylko bardzo dużej mierze teoretyczny dotyczy to też wychowania fizycznego i powinno być więcej praktyki powinny być specjaliści mieć narzędzia wiedzieć czym narzędziach co mają robić, czyli niewątpliwie zdiagnozować dzieci, jakie mają potrzeby jest to proces dosyć trudne pan szanse Hole u pana w szkole robić takie analizy dotacje dla Alice oba cały rok nie jest tak diagnozujemy przesyłane ankiety różne są klasy różne są dzieci staramy się zaspokoić zainteresowania rozmawiamy również dzieci i podrzucamy no dla mnie takim modelem modelem rzeczywiście powinna być ona, że nauczyciel później po zdiagnozowaniu powinien udzielać instruktażu o właściwie w ten proces lekcyjny się włącza, ale instruuje tak nam w niektórych krajach zachodnich jest on podrzuca dajmy NATO tutaj ciskać na trampolinie tamci dajmy na to rzucają kręgami tamci chcieli iść i wszerz jeśli są bardzo dobre warunki, owszem, jeśli są bardzo dobre warunki to dajmy na to pojeździ sobie konno już tak troszkę w mówię bardzo mocno niestety każdy to mało kwestia jakiś dział, ale już metoda skandynawska jest np. na rzecz dzieci mają już wszczepione, że dzieci obojętnie właściwie, jaka jest temperatura nawet minusowa i to tak dosyć dosyć 10 może być minął nawet chyba nawet więcej już nie pamiętam i mają wycieczkę zaplanowaną dziennie mają zaplanowaną wycieczkę w tygodniu mają zaplanować idą sobie idą spędzają dzień poza szkołą poza domem muszą sobie tam radzić mimo różnych warunków też wychodzą na przerwę, kiedy pada inne troszkę system inne inny system wychowania no i również inne warunki trzeba spojrzeć jeszcze z perspektywy zajęć prowadzimy zajęcia w formie klasowo lekcyjnej szypra czy mało jest moim zdaniem zajęć do wyboru zajęć sportowych rekreacyjno zdrowotnych tanecznych aktywnej turystyki gdzie, bo można zastąpić ten system klasowo lekcyjny to chodziło, ale nie zawsze nasze warunki nie zawsze rozkłady rozkład mole tygodnia na to pozwala to wtedy trzeba zmieniać plany itd. itd. jest to możliwe do zrobienia, ale to rzeczywiście wymaga całego systemu i mówię to co słyszałem z tego to nie doprowadzimy do wzrostu kultury fizycznej poprzez tylko i wyłącznie badanie sprawności no i co dalej i będziemy wartościować w ten sposób dzieci czy, które jest sprawniejsze, która jest mniej sprawni, które dalej skoczy, które mniej skoczyć co to ma nam przynieść i są to znaczy w całej puli całe ca z całym państwem rzeczywiście zobaczymy, że dzieci słabiej niż wolniej biegają, że mniej skaczą i tedy, że są mniej skoordynowany okej, ale co dalej co zrobimy dalej, żeby było, jaką ofertę z zrobi innym dzieciakom czuje pytanie, bo no, bo samo znaczenie sprawności naznaczenie dzieci, a poza tym będzie to jak gdyby dzieci w tym momencie, kiedy się sprawdza, bo tak pani chodziła do szkoły odpowiedziała pani, że Janek, kto skoczy zawsze i pobiegnie szybko natomiast Zdzichu to składy, a panie dajmy na to 3m skoczył już 4m nie skoczy tak i my już troszkę to jest segregacja to nie na tym polega, owszem, powinniśmy wiedzieć, ale to nie jest główny klucz oceniania dziecka aktywność, żeby było aktywne, żeby chciało wyjść, żeby w jak wyrok żaru właśnie do oceniania, które chciałam zapytać to jak to wyglądało pana w szkole jak wystawiać oceny WFC dorzucili one muszą być chyba no nie muszą być, bo to jest przedmiot obowiązkowy one muszą być ja jestem przeciwnikiem ocen wychowania fizycznego nie chcę, żeby było, bo to nic nie daje ocenianie wychowanie to jest potrzebne to co prawda każda ocena, ale w dużej mierze jestem do tych przedmiotów ja nazwałbym to artystycznych do też wychowanie fizyczne kulturę fizyczną kulturę fizyczną zaliczam do takich przedmiotów, żeby te przed toż to dziedzina sztuki życia tak sztuki życia, gdy to jak powiedziałem to co mamy w głowie później przekażemy swoim dzieciom to aktywność to jest sztuka życia to jest autentycznie sztuka życia pani, że to jest jedna z ważniejszych sztuk jak to się mówi życia, ponieważ później my, bo to jest taka perspektywiczna rodzice, którzy są tego świadomi to proszę pani świadomie działają na rzecz aktywności dziecka oni świadomie wyprowadzają dziecko, żeby było aktywne, ponieważ oni wiedzą, że później będzie to wartościowa mało w sposób znakomity i to są świadomi rodzice, ale mówiąc o ocenianiu na pewno aktywność przede wszystkim podkreślamy aktywność jest najważniejsza rzecz, jaka jest, że dziecko Świlczy, że jest, że się stara, że jest systematyczne również to bierzemy pod uwagę, ale aktywność jak i wcale nieumiejętność umiejętności to jest rzecz drugorzędna, bo może być zupełnie dziecko nieskoordynowane, żebyśmy nie wiem co robi to ono tego w rzutach, którym pani powiedziała nie zrobi prawidłowo powszechnym może też to jest pewien element umiejętności jeśli zrobi postęp to również zatem postęp powinniśmy ocenić, ale nie możemy w ten sposób zniechęcić dziecka do uprawiania w ogóle tężyzny fizycznej to jest na razie nie powiedzieć, jakie znaczenie ma infrastruktura w szkole, bo nasz pani podstawa programowa mówi, że najem to znaczy tak my mamy takie warunki jak mamy wcale ja noże jak mówię to znaczy powinny być również sale gimnastyczne powinny być obiekty, ale nie zawsze najwięcej powinna ćwiczyć na świeżym powietrzu, bo one, bo sale gimnastyczne w naszym klimacie powstały, bo no one powstały różne to są warunki, ale to wcale nie przygotowuje do np. hartowania naszego ciała my jak jak widzę jak np. dzieci wychodzą na przerwę później dajmy na to świadomość rodziców jest różna, chociaż ja wypuszczam dzieci jak mówił na przerwę nawet jeśli troszeczkę Żydem szczęk w Cieszynie zostanie dziecku natomiast te warunki atmosferyczne aż tak z co ja mówię, że baza baza lokalowa nie musi być aż tak znakomita, chociaż dobrze szlif ona jest jeśli mamy dużo środków dydaktycznych pomocy dydaktycznych, ale lepiej jeśli mamy dużo piłek ani możemy z tymi piłkami również ćwiczyć na dworze, czyli dużo przyborów aniżeli tzw. wypasioną hale, chociaż dobrze też ładnie wygląda, bo w tej chwili, bo w tej chwili jeśli jest coś ładnego dobrze oddanego not tor na to zwraca się również uwagę by pana szkole dzieciaki mogą po lekcjach też korzystać z sali, gdzie można mogą korzystać z sali z boisk dalej mogą korzystać z wojska boisko jest otwarta sala gimnastyczna również korzystają te, które chcą na tzw. zajęcia z KSU tak kiedyś na niej się mówił SKS mogą przychodzić na dodatkowe zajęcia przychodzą również ci, którzy już mówię uprawiają sport ukierunkowany czy specjalistyczne czy koszykówki czy szermierki to również mają dodatkowe zajęcia, ale nie tylko, bo akurat sale mamy bardzo małą chęć to zmniejszy natomiast obok mamy hale sportowe pływalnie, z których również korzystamy również wychodzimy, kiedy trzeba nadzór i to zupełnie dobrze dobry wpływ ma na dzieci z ćwiczeniem jest różnie rzeczywiście niektórym jest taki przełom w starszych klasach między siódmą ósmą, że niektóre dzieci przestają jak gdyby ćwiczysz tak, bo nie jest idealnie nie mówię, że jest idealnie, ale co jest związane z wieloma czynnikami również szczerze mówiąc z z tym, że przez przekonaniem w rodziców, że warto zwolnić, bo no tak tak tak często bywa tutaj nie mamy siły NATO szczerze mówiąc naj, żeby potem ją inaczej niestety nie porozmawiamy może przy innej następnej okazji zapamiętuje, że należy oceniać za aktywność analiza umiejętności bardzo dziękuję za rozmowę to był pan Zbigniew Kosmalski dyrektor szkoły podstawowej nr 4 konie nauczyciel wychowania fizycznego
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!
-
22:31 W studio: dr Helena Chmielewska-Szlajfer
-
14:21 W studio: Anna Pięta , Zofia Sanejko
-
13:01 W studio: Przemysław Wielgosz
-
-
12:05 W studio: prof. Mikołaj Pawlak
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM12:49 W studio: Joanna Hofman-Kupisz
-
-
-
-
12:13 W studio: Diana Dąbrowska
-
-
-
-
-
-
-
12:00 A teraz na poważnie10:32 W studio: Jacek Trela
-
-
-
10:00 OFF Czarek31:47 W studio: Jacek Kuśmierski
-
-
11:40 Kultura Osobista13:06 W studio: Wojciech Szot
-
-
-
-
17:20 Wywiad Polityczny23:02 W studio: Michał Danielewski
-
13:00 Połączenie20:20 W studio: Robert Tomaszewski
-
06:34 Rozmowy sfeminizowane
-
-
14:40 Raport Gospodarczy15:28 W studio: Łukasz Tarnawa
-
-
-
17:00 Wywiad Polityczny16:25 W studio: Paweł Zalewski
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL