REKLAMA

Kim był Mahatma Gandhi?

Powrót do przeszłości
Data emisji:
2023-05-08 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:46 min.
Udostępnij:

90 lat temu Mahatma Gandhi rozpoczął kolejną głodówkę w proteście przeciwko polityce brytyjskiej w Indiach. Kim był, jak żył i jaką rolę odegrał w historii Indii ten prawnik, filozof i polityk?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
naprawdę nazywał się handlu z karami szczątkami di, a jego nazwisko oznaczało sprzedawcę pachnideł Mahatma zostanie nazwane po swoim powrocie do Indii Afryki Południowej Mahatma, czyli wielką duszą może, gdyby przyszedł na świat 2000 lat wcześniej jego nauki przekształciły się religie, ale rodzi się dopiero w drugiej połowie dziewiętnastego wieku i nie zostanie Bogiem, ale prorokiem i owszem, raptem 11 lat wcześniej jego ojczyzna stała się formalnie brytyjską kolonią Rozwiń » wzrasta w rodzinie zamożnej kształci się w Londynie w Afryce rozumie czym jest rasizm i tam wypracuje swój światopogląd, którego podstaw legną w 2 zasadę dążenie do prawdy oraz nie krzywdzenie istot żywych, a jego wiara, że niestosowanie gwałtu i okazywanie życzliwości dadzą Indiom niepodległości pozwolą oprzeć się brytyjskiemu rządowi graniczy z fanatyzmem zanotuje później wicekról Indii, kiedy Brytyjczycy wprowadzają prawo surowo karząca za agitację na rzecz wyzwolenia kolonii Mahatma wzywa do strajku generalnego do modlitwy i postu post raczej głodówka będzie go sposobem walki z brytyjskim imperium, kiedy po raz kolejny trafia do więzienia i odmawia przyjmowania posiłków strajk ten odbija się szerokim echem także w Polsce górno Ślązak donosi o tym na czołówce tragedia Mahatmy Gandhiego znów poruszyła sumienie świata zapowiedź śmiertelnej głodówki, jaką rozpoczął wobec tego, że rząd brytyjski nie wycofa swego projektu utworzenia odrębnej kurii wyborczej dla klas uciśnionych później Drwęca odnotuje zwycięstwo proroka jego ratowanie niezwłocznie zaciągnęli się lekarze wokół spraw żywienia Mahatmy na razie otrzymał on kilka gramów bulionów kwadrans później wypił pół szklanki ekstraktu od tej chwili w odstępach półgodzinnych Mahatma otrzymywał około 18l bulionu do zastosowana była ściśle ze względu na zupełne wyczerpanie serca i żołądek skurczony do minimum i przetrwa wszyte głodówkę już rok później Mahatma rozpoczyna kolejną, protestując nieustannie przeciwko polityce brytyjskiej w Indiach jest 8maja 1933 roku powrót do przeszłości w poniedziałki po dwudziestej drugiej zaprasza Karolina Lewicka dr Aleksandra Jaskólska wydział nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego jest moim państwa gościem dobry wieczór pani doktor dobry wieczór Mahatma Gandhi, choć niejako Mahatma Gandhi rzecz jasna, bo to jest jego późniejsze pseudonim tak można byłoby powiedzieć może raczej jak powiedziała tytuł wyróżnienie, któremu nadano za zasługi wielka dusza tak jest hasło wielka dusza Mahatma Gandhi rodzi się 2października 1800 sześćdziesiątego dziewiątego roku w zachodnich Indiach i pochodzi z dobrej rodzina tak Mahatma wtedy jeszcze handlarz krańcem Ugandy pochodzi z dobrej rodziny, aczkolwiek warto pamiętać, że ta dobra rodzina nie była ani biedna wybitnie ani wybitnie bogata, że tak powiem, jeżeli inne patrzeć na jego rodzinę poprzez Warner, który często tak się mówi, analizując społeczeństwo indyjskie to oni byli można powiedzieć drudzy od końca, bo mamy prawda braminów UE, czyli tych duchownych potem mamy żołnierzy kupców służące to on należał do tej trzeciej Warny kupców także powiedzmy taka klasa średnia umiejscowiony gwarno pośrodku, jeżeli chodzi o dochody to również pośrodku wychowywała go matka ponoć był dzieckiem nieśmiałym bojaźliwy przesądny bał się duchów złodziej brzmi i ciemności, ale takie klasyczne dziecięce lęki i oczywiście jak to w tamtych czasach zaręczam no dzieci bardzo szybko 2 pierwsze narzeczone umarły ożenionego w końcu w wieku lat 13 z trzecią narzeczoną to od razu zapytam, jakie było to małżeństwo musi, zanim jeszcze małżeńskie taka ciekawostka jego dzieciństwie to, czego się obawiał to powiedziałbym tak to są takie dość typowe dla dzieci obawy, ale też warto wspomnieć jego Matsa, która była osobą niebywale przesądzoną była też niebywale religijna to oczywiście, bo hinduizm, ale ona wyznawała takich do 102 po przeplatany m.in. Dzianisz mam także byłoby zbyt uproszczeniem powiedzieć, że to był tylko hinduizm en i też co ciekawe to niebyła pierwsza żona jego ojca była to czwarta żona ojca Mahatmę 2 pierwsze zmarłe, a trzecią nie miał dzieci dlatego to żona wydała mu zgodę na to, aby po raz kolejny wziął ślub właśnie z tego czwartego małżeństwa urodził się bohater naszej dzisiejszej rozmowy, jeżeli z kolei chodzi o małżeństwo Mahatmę Gandhiego z jego małżonką kas turban to oni faktycznie zajęcie, niż kiedy Mahatmy 13 lat on miał wtedy 14 lat to już było późno, ale już właśnie bardzo dobrze pani wytłumaczyła jakich powodów, bo te 2 wcześniejsze narzeczone po prostu zmarły należy pamiętać, że to jest końcówka dziewiętnastego wieku, kiedy śmiertelność dzieci na świecie była wysoka w krajach bardzo słabo rozwiniętych, jakim były wówczas Indiana bardzo wysoka stąd też nie jest zadziwiające nie był jakiś pech prawda agent i jego tylko to było na porządku dziennym niż, choć małżeństwo Mahatmę Gandhiego skaz turban to myślę, że on sam nie podejrzewał jak bardzo ważna będzie w jego życiu, a my im była ona bardzo dużą wsparciem dla niego w jego działaniach najpierw zawodowych, a potem politycznych, a z drugiej strony chyba miała ciężkie życia ciężkie myślę, że to eufemizm od tak ja mam przyjemność od 20 lat w tym roku miał moje rocznica dwudzieste znaczy 20 lat temu po raz pierwszy byłam w Indiach w tym roku mamy rocznicę homilię podczas licznych pobytów sporo rozmawiamy Mahatma Gandhi ms im sami, których znam bliżej bądź dalej i te opinie, a propos tego jak Mahatma był dla swojej żony są bardzo rozbieżne niektórzy dość mówią, że Astoria wygrała życie mając takiego męża i to dzięki niemu stała się osobą inteligentną światową osobą, która zapisała się w myśli historii Indii, a niektórzy mówią, że to był najgorszy co mogło się przytrafić, bo Mahatma Gandhi był mężem bardzo trudnym wymagającym wymuszającym wiele na niej, aby dokonywała rzeczy, które z 1 strony nie wypadało kobiecie z takiej rodziny, jaką była, a z drugiej strony no takich rzeczy, które w ogóle były wybitnie trudne dla kobiet w owym czasie ME może też tak dodam, że sama śmierć cudem gangi, a to mamy lata już nie tak długo przed odzyskaniem niepodległości ona zmarła w Pune, gdzie przebywał m.in. przez jakiś czas także ma na gangi w areszcie domowym i ona czekała m.in. gruźlica i niektórzy tak dokonywać wątków Hindusów, którzy mówią, że na kacu oby to był dramat jest takiego męża, bo gangi, kiedy nie ma, bo bardzo źle się sprzeciwił temu Bono dostał jakiekolwiek leki, które nie były, jakby powiedzieć indyjskiego pochodzenia tylko były przywożone spoza Indii i odmówią, a nie przyjmował w ogóle lekarzy, którzy budowa stosowali tzw. zachodnią medycynę oni nie podali penicyliny i zmarła już miała ponad 70 lat także tak jak na owe czasy dożyła wieku sędziwego ale gdyby np. leki zostały podane to zapewne przeszłaby jeszcze kilka lat wracam do lat młodzieńczych Gant jego rok 1800 osiemdziesiąty siódmy zdaje maturę i matka godzi się na jego wyjazd na studia do Londynu tam Mięcie prowadzi takie wręcz europejskie życie zapisuje na kursy tańca kasą mów stwarza gry na skrzypcach zaczyna studiować prawo dodajmy podróżuje np. jest w Paryżu nie podoba mu się wieża Eiffla wstępuje też do brytyjskiego stowarzyszenia wegetarian tronie bez znaczenia incydent, ale on złapał tego europejskiego bakcyla absolutnie nie to jest bardzo ciekawy wątek, bo na, kiedy on wyjeżdżał na właśnie kontynuować edukację w Londynie to jego matka nie była do końca przekonany czy to dobry pomysł obawiała się właśnie list może wchłonąć to zachodnie życie, które było utożsamiane z czymś powiedziałbym złem tak to było takie trudne do zaakceptowania, że syn, którego wychowała wartościach, które samo na wierzyła będzie tak daleko i będzie właśnie podatne na obce wpływy stąd też przed wyjazdem ona mogła na nim, aby on poprzysiągł jej, że podczas pobytu w wielkiej Brytanii, a nie będzie konsumował alkoholu nie będzie mięsa, ale co bardzo ważne też nie będzie zadawał się z kobietami, a on właśnie, kiedy do Londynu się udało na początku zafascynował się tym życiem, które zobaczył on był bardzo różną od tego co do tej pory doświadczył w Indiach jednakowoż MO okazało się potem pierwszym zachłyśnięciu, że to nie jest to, czego wówczas jeszcze programu handlu ska karami mangan szukał zimą to po prostu nie pasuje, a i powoli zaczął Empik z takim chodzić ciem w relacji z osobami, które były Indie bądź innych krajów, które były podległe Wielkiej Brytanii i zaczął odkrywać siedziałbym tam swoją indyjską gość na nowo, ale kończy studia i po zakończeniu także studiów wraca do kraju zamieszkał w Bombaju zaczął pracę, w której jednak nie odnosi sukcesów i w końcu w roku 1800 dziewięćdziesiątym trzecim zdecydował się przyjąć roczny kontrakt w hinduskiej firmie w Afryce i to będzie bardzo ważny czas w jego życiu, bo tak jak nie odnalazł siebie swojego sposobu na życie w wielkiej Brytanii tak chyba zrozumiał kim jest kim chce być i o co chce walczyć w Afryce niektórzy twierdzą, że nie byłoby in weekend jego bez tego doświadczenia afrykańskiego tak zdecydowanie ten etap w życiu agent Diego w Afryce wiele z nich na tak to ciekawe właśnie kontrakt na rok, a suma summarum gangi spędził prawie 21 lat, a w dzisiejszym napędzić RPA atak oczywiście wtedy tam wpływy były inne nie były niepodległe państwo wówczas zdobyła 21 lat niżeli chodzi jeszcze o tym czasem, kiedy gangi powrócił z Wielkiej Brytanii Ingi to faktycznie nie odnosił sukcesy w swoim fachu był był zbyt mało przebojowe niż miało jeszcze pozostała także propozycja wyjazdu na rok do Afryki i wytrwałości szansą na pozyskanie doświadczenia wzbogacenia byśmy powiedzieli dzisiaj w CV i znalezienie lepszej pracy po powrocie, a to właśnie tegorocznego pobytu zrobiło się 21 lat i tam gangi bardzo się zmienił, bo tu może tak warto zapytać samego siebie jak wyobrażamy sobie Gandhiego albo może inaczej, kiedy myślimy o gandzi jak mamy pierwsze skojarzenie jak wygląda podejrzewam, że większość słuchaczy będzie widzieć takiego starszego pana z białej szacie białej szacie tak w okularach półnagi jak to mówimy tak, bo tor będzie zakryty przeważnie Tomsia szatą czasami będzie wspierał takim długim kijem idzie tłumy, zanim podążają, ale gangi tak zaczęły wyglądać dopiero po powrocie z Afryki Indii wcześniej on wyglądał jak Anglik ubrania, które nosił były takie, jakie nosił podczas pobytu w wielkiej Brytanii tak naprawdę jeszcze w jak przed wyjazdem może niekoniecznie, ale po powrocie raczej także odnosił się oczywiście w garniturach zachodnim nakrycia głowy, choć często już jeszcze przed wjazdem do Afryki zaczął nosić turban także on wyglądał inaczej wierzył coś innego niż po powrocie pan i pojęta właśnie powiedzmy sobie szczerze robić kariery pieniądze jednak tam, a nie po szczyt ideologią mnie nie tutaj myślę, że szczytne idee chętnych traktowanie te nie podczas pobytu w Afryce wiele było wydarzeń czy warto policzyć, ale może skoncentrujmy się jednym z nich gang był człowiekiem wykształconym w wielkiej Brytanii mówił płynnie w języku angielskim uważał się za człowieka mądrego człowieka, które jest prawnikiem tak ma tę wiedzę tę zdolność służenia innym tak jest elitą jak jest to bym powiedziała tak tutaj podczas pobytu w Afryce wysoka seminaria dokładnie na dyskryminację i tu zupełnie inna niż w Indiach bo owszem, dusi wtedy byli dyskryminowani w Indiach dziewiętnastym wieku początek dwudziestego, ale jednak no on w Indiach był elitą tak także dyskryminacja była, ale innego stopnia niż w Afryce Południowej, gdzie on chciał podróżować w pociągu pierwszej klasy miał pieniądze na to, żeby za bilet zapłacić kupił ten willę kupił ten sprzed dokładnie z tego przedziału pierwszego zostały wyrzucone, gdyż ba jest kolorowe albo został pobity przez różnice dyliżans za to, że odmówił jazdy na podróż, bo musiało się w środku znaleźć miejsce dla europejskich pasażerów dokładnie także ta dyskryminacja, która spotkała gan Diego bardzo zmieniła, bo on zrozumiał, że on nie jest dyskryminowana nawet, dlatego że z Hindusami czy wyznawca konkretnej religii tylko dlatego, że ma inny kolor skóry niż biały, a i wtedy zaczął interesować tym, jaka jest sytuacja i usług żyjących w Afryce Południowej tutaj warto zwrócić uwagę na to, że w tym czasie prawda wpływy z Wielkiej Brytanii w Afryce Południowej były bardzo duże stąd też jak duża ilość Indusów, bo oni po prostu mówiąc kolokwialnie ściągali Hindusów do pracy oczywiście byli tacy, którzy byli niewykształceni byli wykształceni, a także ta diaspora była dość liczna, bo taki właśnie zwrócił uwagę na to, jakie nie mają prawa, a raczej jakiś fach nie mają, bo oni tych spraw bardzo mieli niewiele a kiedy to doświadczenie osobiste indywidualne zacięło się przekuwać w myślenie całej grupie społecznej, a potem o narodzie i kiedy to doświadczenie osobiste pchnęło go na drogę walki, choć słowo walka nie jest dobre w przypadku naszego bohatera w ME jak być, że tą myśl o nawie w funduszach właśnie mieszkający w Afryce Południowej i to jak o nich myślał przez pryzmat własnego doświadczenia stało się dość szybko, bo tuż po lata dziewięćdziesiąte dziewiętnastego wieku pan i na początku dwudziestego wieku on zaczął bywać w Londynie, gdzie negocjował już ten poziom lokalny w Afryce Południowej nie wystarczał i podczas jednej z podróże, kiedy wracał z Londynu do Afryki Południowej pamiętajmy, że wtedy za podróż była statkiem także trwała dość długo on napisał 1 ze swoich najważniejszych dzieł Chin stwarzać czy nie można tu nie przetłumaczy starać o niepodległość tak jakby niepodległość dla Hindusów bardziej Indusów dla Indii tak już bardzo rozszerzają to tłumaczenie, jaką zawarł już takie kluczowe dla swojej dalszej działalności politycznej Pustuł laty, który trzymał się w latach kolejnych można powiedzieć nawet do swojej śmierci w roku 1940 ósmy i w tym MO Farah zawarł m.in. właśnie koncepcję tego jak należy walczyć oprawa i dalszej perspektywie o niepodległość Indii, bo ta niepodległość jeszcze w tym na początku dwudziestego wieku piątą napisał to było, gdyby bardzo w powijakach ta koncepcja to raczej chodziło o zagwarantowanie większych praw funduszu w ramach kolonii brytyjskiej niż osiągnięcie pełnej niepodległości jeszcze chciała panią dopytać o te relacje między nim, a mocarstwem kolonialnym Bona przykład poszedł na wojnę z Burami, mobilizując po stronie Anglików ponad 1000 Hindusów, którzy byli sanitariusza ami i na czas wojny zawiesił swoje przekonanie, że nie należy krzywdzić żadnego in w żadnej innej istoty żywej deklarował wtedy podczas tej wojny z Burami pełną lojalność wobec kolonialnego mocarstwa, czyli Wielkiej Brytanii, uważając jak rozumiem, że tylko w wielkiej Brytanii może przyjść niepodległość dla jego narodu państwa tak jest niebywale ciekawe jak najpierw mówiliśmy o tym jak UE na gangi rów jako człowiek jak widział swoją rolę w historii świata to tak bardzo ewoluowało jego podejścia do Wielkiej Brytanii kolonizatorami bardzo dobry przykład pierwsza wojna światowa on wówczas jest w Afryce Południowej i on powiedział jasno wspieramy my jako Hindusi, którzy tam mieszkają wielką Brytanię, bo ona walczy oprawa, który należy się ludziom akt Bór Burów uważały raz proszę o jedno pierwsza wojna światowa troszeczkę się pospieszyła, a po wcześniejszy wątek, którym pani mówiła oczywiście wojny burskie en to on uważał Burów za grupę, która dąży do dyskryminowania upokarzania i osób innego pochodzenia niż ich własne tak żądać trzeba wspierać wielką Brytanię, ponieważ ona w podzięce na pewno sprawi, że prawa i Indusów AM będą lepsze będą bardziej całościowe i on kontynuował nawet jeszcze po powrocie do Indii mówi współpracujemy z wielką Brytanią, bo ona nam odpłaci tak wierzył w to, że to będzie dobry za dobro potem oczywiście już zmieniło, bo szczególnie po powrocie będzie było jasne, że ta droga nie prowadzi do celu, które chciały agendzie osiągnąć to zupełnie inaczej będzie wyglądało w trakcie drugiej wojny światowej, kiedy już raczej Gant będzie mówił tak my możemy walczyć pod warunkiem, że będziemy walczyć jako suwerenny niepodległy naród czy będziemy walczyć po stronie Wielkiej Brytanii np. przeciwko Japonii tak, ale tylko wtedy, kiedy będziemy mieli szansę na niepodległość tak dokładnie tak, że to już właśnie druga wojna światowa zupełnie inne podejście bardzo jasno postawione już żądanie wtedy dać nam niepodległość wtedy możemy sami walczyć czy także w Afryce kształtuje się jego myślenie ekonomiczne o to jest bardzo ciekawe pytanie w ogóle wątek tego jak hygge Andy widział kwestie gospodarcze ekonomiczne dla mnie osobiście bardzo fascynujące, bo o tym mówi się nie aż tak dużo, bo przeważnie myślę z Ugandy im skupiamy się właśnie na tym jak one poprzez ME nie walkę można powiedzieć tak przez nieposłuszeństwo ciemny dał Indiom niepodległość taka retoryka przeważnie myśli się Ugandy on miał niebywale ciekawe pomysły na to jak np. powinny wyglądać niepodległa India, jeżeli chodzi o gospodarkę te pomysły nie zostały wdrożone w życie jeszcze przed osiągnięciem niepodległości zaraz po niej, ponieważ zostały zdecydowanie odrzucone przez ME in dyski Kongres narodowe to bardzo istotny gracz w procesie odzyskiwania przez Indie niepodległości indyjski Kongres Narodowy to partia polityczna pierwsza w Indiach co ciekawe założona przez Brytyjczyków, a w roku 1800 osiemdziesiątym piątym David Hume pana pomysł był brytyjski oficer w Indiach załóż partię dla Hindusów oni będą się cieszyć, że są reprezentowani naprawdę my będziemy decydować co się dzieje nic nie podejrzewał, że to partia za sprawą gan Diego z małej partii, która skupiała Elite indyjskie wykształcone w wielkiej Brytanii przekształci się w partię ogólną indyjską, która właśnie będzie dążyć do uzyskania niepodległości na, powracając do kwestii ekonomicznych gaz i wierzę, że po odzyskaniu niepodległości przez Indie, a należy zniszczyć wszystko co zabiera ludziom by określić może po części wolność sprawczość, czyli np. był za tym, aby zniszczyć koleje, aby zniszczyć fabryki, aby zaniechać jakichkolwiek mechanizacji rolnictwa przeciwników dostępu no tak byśmy teraz nazwali on uważał, że zniszczenie właśnie wszystkim powiem tak maszyny uogólniając dań są wolność oni będą żyli w takich małych komuna ach, w, których będą wytwarzać wszystko własnymi rękami ją uważał, że wtedy zostanie osiągnięte takie z osiągniętym zbudowany idealne społeczeństwa co wiem oczywiście nie jest możliwe zdecydowanie nie jak bardzo duży był sprzeciw wobec tych idei członków Kongresu, ale też prawdą jest, że gangi zostały zamordowane bardzo krótko po tym, jak i uzyskały niepodległość tak też nie miał możliwości wpływu na to, jakie decyzje, a propos kształtu gospodarczego Indii będą podejmowane od ma z pewnością też będziemy mówić, bo to jest taki paradoks tej historii, że Ghani skinął nie zamordowane np. przez tajnych agentów mocarstwa kolonialnego tylko przez indyjskiego nacjonalista tak jest to właśnie też ciekawe ten jak gąbka, choć myślą tak został zamordowany właśnie przez kogo to zgadzam się, że część z nich może pomyśli tak to był od Brytyjczyków ktoś może pomyśleć może przez jakiegoś złego muzułmanina tak, bo musi on przeciwko nim, ale właśnie tak jak pani powiedziała Ghani został zamordowany przez obywatela Indii, które były skrajnym nacjonalistom co warto dodać hinduskim nacjonalistą, a miał on imię nad chorą Golca i zastrzelił San Diego 30stycznia 1948 roku, czyli raptem kilka miesięcy po odzyskaniu przez Indie niepodległości, bo in jeże z Indii przez PiS i Pakistan tak dokładnie to bardzo ważne, bo 1415 sierpnia w sumie o północy roku 1947 jest dana niepodległość Indii brytyjskim, ale właśnie podzielonym na Indie i Pakistan Pakistan 14sierpnia, a Indie 15 sierpnia niepodległość AM Gant bardzo sprzeciwiał się podziałowi Ingi uważał, że byłoby dużo lepiej, gdyby Indie brytyjski nie zostały podzielone jak powstało jedno państwo Indie, które by miało UAM patrząc obecnie ma po terytorium Pakistanu Indii Bangladeszu tak się nie stało do doszło do podziału i teraz pytanie, dlaczego ten skrajny hinduskie nacjonalista zabił gan Diego co musi w takim razie jego osobie nie podobało no rzecz pierwsza i można pomyśleć skargami nie chcą podziału Indii brytyjskich to znaczy, że nie wierzył w to, że muzułmanie i wyznawcy hinduizmu nie mogą nie mogą żyć w 1 państwie tak on uważał, że bez względu na wyznawaną religię mieszkańcy przyszłych Niepodległych Indii mogą żyć razem był taki mężczyzna, który nazywał się Muhammad Mohamad liczi nach one początkowo był członkiem indyjskiego Kongresu Narodowego później przystąpił do ligi muzułmańskiej jest to kolejna bardzo ważna partia polityczna, która odegrała właśnie rolę w procesie odzyskiwania przez nią niepodległości i ma dzielić na promowała ideę 2 narodów chodziło właśnie o to, że wyznawcę islamu hinduizmu nie mogą żyć razem muszą zostać stworzone 2 oddzielne państwa, gdyż oni po prostu nie będą mogli zostać 1 państwie i Muhammada dziedzinach przez poszło przeforsował swój pomysł także podział gangi przeciwko co kolejna sprawa, która była bardzo trudna właśnie nacjonalistów hinduskich kant powiedział dobrze doszło do podziału podział bardzo trudne nie dowiemy się myśli już nigdy ile osób zginęło podczas podziału w sensie miesiące poprzedzające faktyczne dzień niepodległości i później dane wskazują od 1 000 000 nawet 8 000 000 osób straciło życie podczas podziału brytyjskich wiemy na pewno to wszystko działo się w pośpiechu i wielu muzułmanów, których zdecydowało się opuścić na dzisiejszy indziej udać dziś do dzisiejszego Pakistanu bądź Bangladeszu, bo tu warto dodać, że po podziale istniał Pakistan wschodni, czyli dzisiejszy Bangladesz i zachodni dzisiejszy właściwe Pakistan i ci muzułmanie uciekali w pośpiechu i co Ghani zaproponował musimy im wypłacić nazwalibyśmy dzisiaj reparacje powiedział bardzo mocno uciska narządy niepodległość Indii wypłacimy pieniądze Pakistanowi, które będzie, chociaż w połowie równoważne z tym, jaka jest wartość mienia pozostawionego przez wyznawców islamu, którzy opuścili Indie w w okolicach roku czterdziestego siódmego i to się temu nacjonaliści nie podobało to zdecydowanie nie zdecydowanie mówił, dlaczego po pierwsze, oddawać absolutnie jak to, że możemy razem przecież nie możemy przecież mordowaliśmy się nawzajem, ale bardzo ważny, aby dodać kim był naród chamów wodza, a właściwie takich organizacji należał w latach dwudziestych dwudziestego wieku w Indiach, kiedy jeszcze Indie niepodległości jeszcze dużo brakowało nawet nie zostało to tak zrealizowane rzędu będą to nie pod niepodległości dążyć niejaki SA Warka Arena pisał pamflet kulis hindu i czy jakby kto jest Hindusem i on przedstawił konceptem Chin Łotwę, czyli można by przeznaczyć fundusz kości on napisał o tym kto jest prawdziwym fundusz sam w domyśle może rodzić Hindusem wyznawcom hinduizmu, ale także obywatelem Indii uważał, że nie ma muzułmanie chrześcijanie są ligi wrogie dla hinduizmu i wrogie dla Indii z kolei pozostałe ligi obecnie osób kontynencie te, które nie przyszły z zewnątrz tak jak właśnie islam czy chrześcijaństwo, a były narodzone w Indiach, czyli buddyzm działań niż np. Sikhizm kole są okej tak z wyznawcami religii można go testować, ale właśnie muzułmanie i chrześcijanie grupy obcy należy ich pozbyć, a sam Marka później ją wielu uczniów zaczęły powstawać różne organizacje ruchy, które promowały ideę nacjonalizmu hinduskiego, czyli mieszkaniec Indii równa się Hindus tak jak w Polsce mieliśmy pewnego czasu i dalej jest obecna w retoryce prawda Polak katolik to tam Hindus wyznawcy hinduizmu bardzo mocno, bo to promowanej właśnie powstawały grupy m.in. RSS jest organizacja paramilitarna, do której właśnie lód cham go ze należał tam uczy się rzeczy bardzo prostych my Hindusi najlepsi muzułmanie chrześcijanie gorsi od nas w sumie nie do końca ludzie trzeba się ich pozbyć Indii i oczywiście teraz bardzo upraszczam, ale chodzi o to, że w organizacjach RSS oraz innych tego rodzaju promuje się właśnie fundusz kość czyli aby być dobrym interesem trzeba być wyznawcą hinduizmu dr Aleksandra Jaskólska z moim państwa gościem słuchają państwo Radia TOK FM pierwszego Radia informacyjnego zostawiamy Gandhiego zamordowanego wracamy do gan Diego żywego zostawiamy Indie niepodległe wracamy do Indii brytyjskich i w ogóle gangi wraca do Indii w roku 1915 z Afryki i co się wówczas dzieje w taką powraca w roku 1915 trwa pierwsza wojna światowa ładnie trwa pierwsza wojna światowa myślę, że on sam chyba nie podejrzewał jak GM ciepło, że tak powiem będzie przyjęte, jakie zainteresowanie jego powrót wzbudzi wśród Indusów, a gangi bardzo szybko oni już wiedzą kim on jest tak oni już wiedzą kim nie jest, aczkolwiek jeszcze mniej jest popularnym jak firmy w całych Indiach brytyjskich taktyką konkretne grupy w konkretnych miejscach oczywiście głównie zachodni, gdzie przebywał mieszkał pracował już wiedzą kim nie jest, ale gangi powraca też jeszcze troszkę ten brytyjski gangi tak, jeżeli chodzi o wygląd on dopiero właśnie na początku lat dwudziestych porzucał totalnie wygląd wiedziałbym Brytyjczyka wyzbywa się coraz bardziej tej wiary w to, że właśnie Brytyjczycy odwdzięczą się za to co fundusz dla nich robią coraz mocniej angażuje się politycznie i tutaj bardzo właśnie w istotny element zaangażowania się tu indyjski Kongres narodowe on tak jak wspominałam z tej partii dla elit tworzy partię ogólną indyjską podróżuje bardzo dużo po Indiach co też bardzo ważne on przekonuje kierownictwo Kongresu, aby Kongres postawił na język inny niż angielski bądź hindi tak w tym języku głównie tak naprawdę Kongres ciała chodzi o to, aby Kongres swoje postulaty swój program promował także w językach lokalnych, aby po prostu Hindusi, którzy mieszkali w Indiach mogli zrozumieć, o co chodzi także bardzo duża rola zabiegów promowaniu tego co Congress on sam chciał przekazać to jest nowoczesna komunikacja oczywiście, że tak oczywiście to teraz taki cytat z wice króla, który panował w Indiach panował tak panował chaos w aktach jako oficjalnie nie pełnił funkcję w pierwszej połowie lat dwudziestych i tak opisywał swojemu synowi postać Mahatmy budzi zaufanie dzięki szczerości, która z niego promieniuje trwa niezłomnie przy swoich przekonaniach etycznych, a jego wiara, że niestosowanie gwałtu i okazywanie życzliwości dadzą Indii niepodległość i pozwolą oprzeć się brytyjskiemu rządowi graniczy z fanatyzmem pozostajemy przy tak bądź tak to prawda i bardzo był to mądry człowiek, że potrafiły AM tak opisać Gandhiego jest absolutnie prawda przywiązanie gan Diego do własnych idei właśnie do stacja krachy tak, gdy ścieżkę przetłumaczy 1 słowem także pozwolę sobie kilka słów użyć nawet opisowo opisowo dokładnie to złożenie do prawdy trzymanie się prawdy i faktycznie, kiedy on postanowił 1 rzecz kontynuował to bez względu na koszty tak naprawdę plus właśnie Hindusa Hims SA różna pisownia różna wymowa, ale stanie przemoc, czyli poprzez MO nie przemoc poprzez podążanie UE bardzo takim utartym w tarczy sposób im za programem, który ma swoimi celami można właśnie wszystko osiągnąć i faktycznie się zgodzić się ocierało fanatyzmem co można by tutaj wspomnieć, o czym mówiłyśmy jego żona i to, że do ostatniej chwili nawet kiedy wreszcie mógł być ratowane jeszcze żyć miesiąc 2 może rok 2 on na podanie prawda tych zagranicznych leków nie zgodził się także był to fanatyzm tu można też dodać relacji przykładem jego ze swoimi dziećmi o 4 synów relacji z nimi były bardzo trudne bardzo często w San Diego określa oczywiście jako ojca narodu indyjskiego i potem można takimi małymi literkami, ale nie ojca dla swoich dzieci, ale był uczuciem dla wszystkich, ale nie był członkiem dla swoich zdecydowanie nie one tak jak bardzo duży wymaga od własnej żony także bardzo dużo wymagał swoich synów relacje z najstarszym był bardzo trudna, a nawet doszło do tego, że się go wyrzekł tak, bo nie akceptował jego poglądów jego wyborów, a także tutaj czy w życiu właśnie prywatnym czy powiedzmy zawodowym ta może być oczywiście życie zawodowe kandydata to co czynił na co dzień był bardzo konsekwentny w tym co postanowią, ale rozmawiamy o jego narzędziach to znaczy jakie było to instrumentarium skoro nie była to walka nie była walka zbrojna post modlitwa strajk głodówka to dokładnie i właśnie on tak po trosze po trosze doskonali narzędzia, których można używać na początku, aby wpływać na Brytyjczyków, a potem powiedziałem przeciwko Brytyjczykom jak wspominaliśmy ta to jak on widział Brytyjczyków właśnie ewoluowało mocno MO głodówka można dzisiaj no niejeden więzień polityczny głoduje, ale wówczas te lata dwudzieste trzydzieste to było zupełnie coś nowego tak szczególnie non wsi to było tak bardzo emocjonalnie odbierany przez samych Hindusów gigant miał niebywałe poparcie poprzez to właśnie, że był taki bardzo stały w tym do czego dążył Brytyjczycy po prostu obawiali się, że jeżeli gangi zagłodzić się na śmierć to wtedy Hindusi będą chcieli w pewnym sensie pomścić można będzie męczennika będzie męczennikiem już nie będzie każdego, żeby ich zatrzymać i powiedzieć mówiłem, że robimy to w sposób, który nie będzie wymagał rozlewu krwi tak a jakiego nie będzie, którzy powstrzyma, bo dodajmy że, gdy proces uzyskania niepodległości nie bezkrwawy w Indiach po często tak mówi, że osiągnięcie przez inne niepodległości no czy bez kropli krwi to może przesada Ależ to był bardzo pokojowy proces pokojowy był, ale reszta była i gdy inni są już przelewało się fala goryczy to oni chwytali za broń kończyli szkoły pałki czy widły czy inne po menu rzecz, którą używali chociażby kultywują ziemię on atakował Brytyjczyków część z nich miała broń także też atakowali, ale właśnie wtedy chodził Ugandy i mówił, jeżeli będzie przemoc to ja w takim razie głos się na śmierć Brytyjczycy też różnie odpowiadali na protesty Indusów w taki bardzo czarny moment w historii Indii brytyjskich masakra tablica że, gdzie Brytyjczycy otworzyli broń ludności cywilnej, która protestowała przeciwko obecności Brytyjczyków to 1919 i tam na prawie 400 osób oni po prostu zostali zabici w parę chwil tak naprawdę tak i to też dało do zrozumienia Mahatma Gandhi mu ziem posłużą na początku troszkę za daleko, że fundusz jeszcze są nie gotowi, aby działać, używając jego wskazówek czym jest tak naprawdę nie przemoc UE stąd też postanowił więcej czasu poświęcić na to, aby wytłumaczyć w jaki sposób bez użycia przemocy można osiągnąć większą autonomię, a potem niepodległość marsz solne, bo mam wrażenie, że to jest bardzo ważne wydarzenie ze swojego domu Ugandy wychodzi rankiem 12marca 1930 roku widzimy wówczas gan Diego z tym wizerunkiem, który przeszedł do historii, czyli bambusowymi kijem w dłoni przepasane kawałkiem białego płótna lekko zgarbiony, gdzie idzie i po co tak to wtedy zdecydowanie gangi właśnie wygląda tak jak sobie przeważnie wizualizer jemy może jeszcze dodam, że ta szata, którą jest ubrany zbił ją sam akt drewniany kołowrotek kolejny symbol dokładnie on właśnie mówił, że im musi w ramach już walki to bym powiedziała właśnie z kolonizatorami szli wielką Brytanią powinni wytwarzać sami produkty, a nie być zależni od produktów sprzedawanych przez Brytyjczyków, bo wielka Brytania była sprytna brała bawełnę po taniości takie produkowała tkaniny i wysyłała je do Indii z powrotem za ciężkie pieniądze dokładnie, a on powiedział nie musimy tak robić sami możemy tworzyć własne ubrania i tu jeszcze dodam, a propos tego fanatyzmu, którą pani wspominała dochodziło też do tego, że on zmuszał ludzi do tego, aby palić, bo to były, ale nie na stosach rzeczy, które zostały kupione bądź pozyskano Brytyjczyków tak się działo tak bardzo jedną z moich ulubionych postaci w historii współczesnych Indii Indira Gandhi, która była premierem Indii przez długie lata ona w swoich pamiętnikach wspomina znała Gant jego jako jako dziecko tak naprawdę jak bardzo płakała, kiedy ulubionymi musiał też być rzucony na ten stos palących się ubrani mebli książek również niektórych, ale przede wszystkim właśnie ubrania tak, ale powracają Tomasz Solnego Brytyjce byli sprytni nie tylko w kwestii tekstyliów oni oczywiście jak każdy posiadacz kolonii dążył do tego, aby w kolonii pozyskać jak najwięcej, a ich Brytyjczycy zmonopolizowali pozyskiwanie atak na pozyskiwanie i handel solą, a tak dla przeciętnego Hindusa sól była bardzo trudno osiągalna wówczas ceny były bardzo wysokie, a zabronione było pozyskiwanie soli samemu gangi postanowił w swoim stylu oczywiście z tym walczyć także odbył marsz są one ze swojego domu miasteczka Adam, gdzie absolutnie otwarcie zaczął pozyskiwać sól z wody morskiej oczywiście było nielegalne i to było 400 km fakt 460 rzeszy tak, ale przyznam, że MMA patrząc na to ile różni liderzy przeszli w historii Indii to stosunkowo niewiele tak, bo chociażby bardzo niedawno Rahul gangi, czyli lider indyjskiego Kongresu Narodowego w ramach jad, czyli podróży przez Indie, a one przebył tam jest prawie 1500 km on przeszedł przez Indie od południa na północ, a w ramach kampanii przedwyborczej także trzeba mieć w tym kraju mocno ma zdecydowanie od tej tak mnie, że innych, aby zostać politykiem trzeba mieć mocne nogi ja liczyłem, że dziennie około 28km i tak no przez określoną liczbę dni, aby prawie 1500km przejść także, jakby oczywiście jest to wszystkie wiatry, które są w Indiach już w okresie niepodległości to jest nawiązanie oczywistego marszu celnego po części, czyli walka o dobro Indusów no faktycznie agent przeszedł na piechotę tak 400 prawie 500 km pozyskał sól z wody morskiej oczywiście cóż stało po raz kolejny został aresztowany, bo wjazdy z po jawnie sposób pogwałcił prawo, które wówczas panowało prawda w kolonii także trafił do więzienia później został zwolniony z tego więzienia i wynegocjowano porozumienie w 1931 roku, że dusi będą mogli, ale uwaga tylko dla celów własnych pozyskiwać sól w dowolny sposób tak jak to robili wcześniej nie będą mogli sprzedawać czerpać korzyści z tego procederu to dalej będzie pod wielką Brytanię, ale podkreśla na własny użytek będą mogli tom są pozyskiwać sól jako symbol walki o niepodległość takie często właśnie, kiedy mówi się gangi jego najważniejszych inicjatywach to ten marszu się po pojawia i zdecydowanie, a sól może być widziana tutaj jako ten jeden z symboli walki bez przemocy walki Indiom niepodległość kim jest c Gant wówczas w latach trzydziestych nogami w latach trzydziestych już prawdziwym Mahatma, czyli tą wielką duszą, a już jest osobą, którą on większość Indusów podziwia byli oczywiście przeciwnicy tak, bo już wtedy mamy AM osoby, które zaczęły coraz bardziej wierzyć Hindus swoją promować to Hindus kosztom skrajny nacjonalizm hinduski, ale większość osób widzi w Bochni gan nim właśnie swego ojca ojcu narodu lata trzydzieste to nie jest jeszcze ten moment, kiedy mówi się głośno niepodległości Indii to raczej ciągle jest kwestia większej autonomii jednym z pomysłów było np. to, że Indie brytyjskie nie mamy już koloniom będą dominium brytyjskim druga wojna światowa o tym już trochę mówiliśmy, że wówczas jest oferta ze strony przywódców Kongresu wobec Brytyjczyków rzeczywiście będziemy pomagać one same za podjęcie kroków prowadzących ku niepodległości inne, ale wielka Brytania oczywiście na razie nie jest zainteresowana tym, żeby ta niepodległość Indii brytyjskim została dana, ale w 1943 roku nowym wicekrólem Indii zostaje lord czy Balt byłej we i on informuje Londyn, że im ziemi nie da się już rządzić dostarczy jak rozumiem w Londynie pojawia się taka świadomość, że powoli tracimy parł w koronie tak zdecydowanie lata czterdzieste podział można być koniec lat trzydziestych, ale zdecydowanie początek lat czterdziestych ten moment, kiedy Londyn właśnie zostaje poinformowany o sytuacji, która jest w Indiach rok 1942, czyli rok przed prawda przybyciem nowego wice króla to moment, kiedy indyjski Kongres Narodowy po bardzo długich dyskusjach decyduje się na to, abym poprzeć ogłosić i wspierać ruch opuści India equity India oczywiście chodzi tu Brytyjczyków, aby inni opuścili i tuszem właśnie w latach czterdziestych nie ma mowy o autonomii większej, że nie będą dominium, który jest bardzo jasna sytuacja niepodległość koniec grupka płyt India Otóż taka wisienka na torcie całego długotrwałego procesu uzyskiwania niepodległości przez India i tu oczywiście rola Kongresu indyjskiego Kongresu Narodowego rola też ligi muzułmańskiej, a tej partii, do której prawda należą między nimi Muhammada liczi nach co ciekawe może dodam jeszcze w rodzinach, zanim przystąpił do ligi muzułmańskiej był członkiem mińskie Kongresu Narodowego im oczywiście był muzułmaninem tak a kiedy liga muzułmańska rosła w siłę no to członkowie Kongresu powiedzieli Muhammad no jesteś muzułmaninem dostęp do tej partii za bardzo tam robią tak trochę sobą czy nie powie nam jak oni sobie radzą co nikt taki rekonesans, a może mam wiele nie chce tam jeść ja nie są zainteresowane ja chcę zostać tu z wami potem gangi mocno zaangażował Kongres gan dziedzinach nie przepadali ze sobą tak delikatnie można powiedzieć kiedyś na ten rekonesans dzienna poszedł tak już został i stworzy można pędzić potęgę ligi muzułmańskiej ale, powracając do sytuacji te 40, czyli rosnąca rola Kongresu ligi muzułmańskiej właśnie już India opuści Indie jasno wybrzmiały potem też nią warto zaznaczyć, że Brytyjczycy byli bardzo zajęci sztab innymi rzeczami w latach czterdziestych zdecydowanie, a Anne coraz większa świadomość duchów problemy wewnętrzna Wielkiej Brytanii, ale też tak warto pamiętać, że klub lata czterdzieste to jest kolejna fala dekolonizacji, która prawda rozlewa się przez całą Azję także nie tylko Indie, ale Indonezja Filipiny tak raz się zmienia świat się zmienia dokładnie także tutaj Brytyjczycy opuszczą odkryli jak późno odkryli, kto potem musieli bardzo szybko działać i też to przekazanie niepodległości Indiom było bardzo dla Herthy godna ruch ekstremalnie chaotyczne na szybko nie do końca przemyślane to było takie wrażenie, że Brytyjczycy chcą uciec tak szybko jak można z Indii brytyjskich, aby być odpowiedzialnym za co stanie się później, ale też było także wielka Brytania przecież chodziło z drugiej wojny światowej jako bankrut na kroplówce amerykańskiej po prostu nie była w stanie utrzymywać tego państwa tak absolutnie się zgadza tak tak to też bardzo ważny element całej układanki jednakowoż, kiedy ostatni wicekról Indii lord mam baton przybył do Indii to plany, bo takie, że niepodległość nie stanie przekazano w czterdziestym ósmym roku można być pod koniec 40 ósmego, a tu nagle był to sierpień czterdziestego siódmego, czyli to bardzo negatywnie wpłynęło na ilość czasu, które miały konkretne grupy społeczne głównie patrzą przez Senat Religi na przy rok lub Chereau przepraszam prze Hel lokowanie się ze względu na podział to jeszcze wrócę do tego fanatyzmu, którym już kilkukrotnie wspominaliśmy, bo w tych swoich ideałach biernego oporu gangi upatrywał nie tylko drogi do niepodległości Indii, ale też i w ogóle ratunku dla świata, który jest pogrążony w przemoc i np. tak po jeszcze Mussoliniego na Abisynię namawiał Etiopczyków by pozwolili się zmasakrować po Monachium radził Czechom by, odmawiając poddania się woli Hitlera umierali wychodząc naprzeciw z gołymi rękoma Żydom zalecał spokojny zdecydowany opór bez broni co zmusiłoby Niemców do poszanowania godności ludzkiej można powiedzieć, że chyba nie dostrzegł, że miał naprzeciwko siebie, owszem, mocarstwo kolonialne, ale także demokrację parlamentarną nad tutaj mówiliśmy o agresora jak tuż byli państwami totalitarnymi każdy w swojej bańce Mahatma także, że w swojej bańce ta bańka napięć była bankom in brytyjskich pod kuratelą właśnie bardzo wyłączeń matki potem miał chwilowo bańkę zachłyśnięcia się Zachodem, kiedy pojechał do Londynu potem kolejne banki, o których mówiłyśmy a kiedy już tak pokochali to on pod bank w panikę takiego ja wiem ja powiem tak róbcie, bo faktycznie w Indiach się to sprawdzało najzwyczajniej świecie oczywiście były pewne wydarzenia, które mogą świadczyć inaczej, ale w skali całych Indii całego procesu one tak teraz również tak istotne także jego bańka działała na subkontynencie indyjskim ta bańka nie działała, gdzie indziej w większości przypadków nie działała także tutaj wypowiedziała New Party troszeczkę w sidła własnej wielkości ja widzę w ten sposób cytat z Gant jego krótki, ale znaczące sanitariaty są ważniejsze od niepodległości powiedział w 1925 roku do niepodległości jeszcze kawał drogi walczył z brudem podkreślał konieczność poprawy warunków sanitarnych i czystości sam zaprojektował swoją toaleta tak on też kazał swojej żonie sprzątać toaletę dodajmy, że jest to zadanie w Indiach dalej w dużej mierze nie mówi, że przez Sejm musi w to wierzą, ale dla MO no różnie może nazwać to grupa ci niedotykalni dali ci kamień był Harry działanie, ale te zdjęcia nieczyste i to, że kacu ba musiał czyścić toalety własnymi rękami to tak jakby zmusić nie wiem mnie albo panią do czynności tak obrzydliwej, której nie możemy nawet pomyśleć i wielu uważa też to podłamało psychicznie też doprowadziło wielu chorób, z którymi się zmagała się czy on sam czyścił totalne szczęście, że tak on też sam części dobrze, że świecił przykładem świecił przykładem, ale jednak ona bardziej nie oszukujmy się musiał wcześniej niż on był też człowiek bardzo zajętym, aczkolwiek powracającej czystości to ciekawe, bo obecny rząd Indii w osobie Narendra modi jego partii, którą reprezentuję haracz jak na tę partię indyjska partia ludowa ma trudne relacje z handlu Gambii gdyż, bo radiacja na partii ta partia, która wywodzi się właśnie im bitwę i pan premier całe dzieciństwo spędził w RSS, czyli tej organizacji, do której należał zabójca gan Diego, ale jednak organ im dalej lesie nie mówi w Indiach nie chodzi o to, aby nagle krytykować mówić był najgorszy wywlekać wszystko co złe, ale jest to temat tabu tak negatywnie mówić o gandzi albo czego dążę na, ale na to rząd mimo tego, że ma trudne relacje nie może mówić stąd też on wybrał sobie coś co będzie służyć popularności partii premiera, a będzie powiązane z gangiem i to wielkie coś to jest kampania właśnie oczyścić India, która została zainaugurowana w 2019 roku dokładnie 2października w 100 pięćdziesiątą rocznicę narodzin Mahatmy Gandhiego także jak bić AP i premier Narendra mówi Ugandy im to właśnie przez pryzmat czystości i co bardzo ważne zakończenie otwarte do wakacji, czyli budowania toalet i są ogromne programy ogromne pieniądze, aby właśnie Tattoo, ale budować, a i dbać o czystość, a także tutaj gangi bardzo tym cytatem przysłużył się partii rządzącej bym powiedział oczywiście względy jego jest całe mnóstwo cytatów o tym może na koniec c wolność to stan umysłu albo oko oko uczyni tylko cały świat ślepym albo chyba najsłynniejsze najpierw cie ignorują potem śmieją się ciebie później z tobą walczą później wygrywasz a jakie powiedzenie jest pani ulubiony albo najważniejszym pani takie przyznam, że ja takiego nie posiadam akurat, aczkolwiek chcą mnie osobiście w Gant im najbardziej fascynuje to jestem jego wpływ na dynastię polityczną, która rządziła Indiami przez większość niepodległości, czyli dynastię Energa Andy to może też warto wspomnieć, że UE mówiła o ruchu Logan Gim im bliżej gangi to nie są ani dzieci ani wnuki ani ciotki początki Mahatmy Gandhiego tylko to są dzieci potem wnukowie działa hala runner, czyli nerwu gangi dynastia polityczna wywodzi się od rodziny na rok, a oczywiście oni byli zaprzyjaźnieni z Marmą Gandini, aczkolwiek Neru miał 1 córkę pierwszy premier implikacje 1 córkę Indira ona wyszła za mąż za mężczyznę, który nosił nazwisko Gambii, ale tamten też nie był spokrewniony macha nogami im ona przyjęła nazwisko męża stąd też kolejni premierzy Indii liderzy Kongresu Narodowego noszą nazwisko gangi, ale czas podkreśla nie są spokrewnieni z dmuchaną bandę jednakowoż sam Dżamala ner i właśnie Indira Gandhi córka Ala Neru EU no gang miał na nich duży wpływ pomimo tego, że nie mieli chociażby inną koncepcję kwestii gospodarczych czy też podejście do samych Brytyjczyków to on jednak dużą rolę odegrał w budowaniu światopoglądu dr Aleksandra Jaskólska wydział nauk politycznych i studiów międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego była moim państwa gościem pani doktor bardzo dziękuję za wizyta dziękuję bardzo, rozmowna państwu dziękuję za wspólnie spędzony czas oczywiście zapraszam za tydzień nie dodam na koniec, że audycję przygotowała Małgorzata wołyńska to usłyszenia po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA