dzień dobry Janusz Wróblewski to kolejne wydanie podcastu kultura na weekend zbliża się jubileuszowe dwudzieste wydanie Millennium Docs Against Gravity już za kilka dni w 8 polskich miastach m.in. w Warszawie Wrocławiu Gdyni Poznaniu od dwunastego do 21maja najpierw stacjonarnie potem online będzie można obejrzeć ponad 100 znakomitych pełnometrażowych dokumentów, zanim powiemy co wybrać, żeby nie przegapić tak bogatej oferty, bo 18 sekcjach 15 konkursów to jest naprawdę
Rozwiń »
olbrzymie pole do popisu dla widzów porozmawiamy chwilę o historii festiwalu naszym gościem jest Artur Liebhart witam Arturze dzień dobry witam państwa założyciel od 20 lat dyrektor tej imprezy no i promotor kina dokumentalnego w Polsce przez 2 dekady Millenium Docs Against Gravity wyrobił sobie światową markę i jest największym festiwalem w Polsce jednym z kilkunastu najbardziej znaczący liczących się konkursu pełnometrażowych filmów dokumentalnych na świecie czy ten jubileusz jest dla ciebie spełnieniem marzeń czy w ogóle jest jubileusz dać no jest jednocześnie trochę kilkoma rzeczami w 1 jest to kolejna edycja festiwalu jest to, iż jest to kolejna próba spełnienia bardzo wysokich oczekiwań jeśli chodzi o to co pokażemy ze strony publiczności zespoły ze strony krytyki filmowej, ale osoby tak Hertha kasy, ale jednak spróbuje parę słów od siebie no na pewno kiedy, kiedy zaczynałem organizować festiwal pierwszą edycję właśnie 2 lat temu trafiona nie myślałem jak jak jak będzie wyglądać dwudziesta edycja to były zupełnie inne inne czasy pełnometrażowego kinowego filmu dokumentalnego w zasadzie w Polsce nie było takie redukcje nie istniały w Polsce w Polsce zarówno jeśli chodzi o pokazy jak i jaki zainteresowanie samych reżyserów reżyserek, skąd wiedziała, że to się przyjmie po prostu wydawało mi się, że ten trend, który powoli powoli zaczynał objawiać się na najważniejszych festiwalach na świecie i to i to zainteresowanie oraz i jakość tych tych filmów no wydawało się, że nie ma takiej możliwości, żeby tak filmowym kraju jak i jakim jest Polska TETA nie chce, bo jest moda właśnie tak jakoś bronić się przed użyciem tego dlatego tego fala nazwijmy to falą żona nie przyjść do Polski dlatego i dlatego wydawał się że, że to jest bardzo dobry pomysł na inne okazało się, że już pierwszy w zasadzie edycji zainwestowanie takimi filmami było bardzo duże pokażemy zespołem od razu mieliśmy 2 zadania jak połączone z samym sam festiwalem nie chcieliśmy, żeby festiwal 2 tygodnie po jego zakończeniu się, jakby zamykał chcieliśmy, żeby festiwal funkcjonował przez cały rok również dystrybuujących filmy dokumentalne, które na owym festiwalu będą miały swoje polskie premiery oraz sam sam festiwal dla nas nie był tylko imprezą filmową film dokumentalny tej najwyższej najwyżej najwyższej próby kinowy powtarzam i będę powtarzał bardzo bardzo często miały być przyczynkiem do rozmowy na temat kondycji świata na temat sytuacji sytuacji w Polsce na temat pewny sposób miał być takim trochę nowoczesnym DK FM miał być miał być takim trochę powrotem do forum dyskusyjnym miał takim forum dyskusyjnym na temat no w zasadzie na różne tematy na tematy polityczne tematy społeczne, ale na początku chyba filmów o Polsce było niewiele nie było tak naprawdę ten rodzaj ich w ogóle nie było wydaje się, że filmy filmy filmy o Polsce to tak ta to dopiero zaczęły się pojawiać dziś tak no pod koniec pierwszej dekady dwudziestego 2001. wieku tak 20092010 uważa się za ojca chrzestnego tej fali polskich filmów pełnometrażowych co znaczy jak najmniej jak stawiamy na niwie filmowej to w czas to formowanie ojciec czesne jest ich jest wszystkim ambiwalentne, więc chciałbym może pozostawać w tej w tej poetyce natomiast MH mogę tylko przyznać, że rzeczywiście nie jest to moje zdanie, ale jest to zdanie samych zainteresowanych, że wychowaliśmy na naszym festiwalu pokolenie reżyserek i reżyserów, którzy bez kompleksów aktualnie produkują filmy uwierzyli filmy dokumentalne uwierzyli w ten uwierzyli w ten gatunek to 12 nie widzą żadnych granic to jest właśnie to osoba mi też bardzo bardzo chodziło, ponieważ pani tam przez przez przez pierwsze dziesięciolecie bardzo dużo rozmów było no ale ale co to co to co wy pokazujecie na Millennium Docs Against Gravity to chyba nie jest już film dokumentalny, więc pytam, a co twoim zdaniem jest film dok jest filmem dokumentalnym, bo właśnie film dokumentalny jest jest jest taka sprawa, że jest to najszybciej rozwijających się gatunek filmowy, który nie zna właściwie granic tak naprawdę jest to jest to bardzo dużym stopniu wolność dla dla twórców którzy, którzy mogą wykorzystywać różne formy dokumentalne do opowiedzenia swojej historii inaczej ślubnej lub jakiś temat w międzyczasie w powstał w zasadzie nowy zupełnie gatunek filmowy animowany film dokumentalny walcz Baszirem nazywanych tam chciał wejść w tamtej epoce rok temu lilii i Jonasa Rasmussena nominowany aż do Oscara aż 3 kategoriach, więc jakby, jakby moim moim zdaniem również, jaką jesteśmy przy przy tych przy tych uroczystościach oscarowych to tak naprawdę wyścig po statuetkę oscarową w kategorii najlepszy film dokumentalny jest o wiele ciekawsza niż aktualnie jeśli chodzi o film fabularny dlaczego, ponieważ jest i ten ten ta stawka która, która się z aktorem bije o tę statuetka jest o wiele bardziej wyrównana, jakby i wiele się może zdarzyć jest jest stawka sposób wyrówna natomiast ja myślę myślę, że to może też mieć związek z tym, że te firmy uderzają w taki nerw tego co się dzieje aktualnie na świecie to są firmy, które najbardziej trafiają na taką sytuację bolesną dla dla wielu grup środowisk krajów narodów, bo one dostrzegają kino fabularne musi poczekać z taką reakcję no ale w pewnym sensie film fabularny może powstać szybciej niż dobry film dokumentalny dodał niektóre firmy pod są zablokowane przez 20 lat i wtedy właśnie jak jak jak czujemy na ekranie ten upływ upływ czasu to historia się nam tak uwiarygodnia uwiarygadnia, że po, że po prostu no ona ona z nami i nas zostaje zdecydowany na dużej wróćmy do tej do tej historii, które wydarzenia, które chwilę utkwiły tobie z takiej no na najgłębszej pamięci z tego też najbardziej dumny co uważa za swój największy sukces, bo te 20 lat to jest cała masa wydarzeń, ale któreś szczególnie przyciągają podział w no na pewno taką to, że już po czwartej edycji w 2008 roku Polski Instytut sztuki filmowej przyznał nam zaszczytną nagrodę za najważniejsze wydarzenie filmowe w Polsce, więc to była to była bardzo duża sensacja, ale cieszę się, że że, że no, jakby gremium, które wtedy tę tę zaletę tę nagrodę w imieniu PiS-u przyznawało do dostrzegło i nowatorstwo i właśnie to co Tadeusz Sobolewski nazwał, żeby stworzyć pewną Agorę, jakby nową Agorę do oglądał do oglądania filmów i właśnie do rozmowy na temat współczesności drugim takim bardzo ważnym wydarzeniem to było od to był to była wizyta Wernera Herzoga, który w Polsce 2001. wieku był tylko raz i był on i był na naszym festiwalu ten pamiętny trzygodzinny wykład mistrzowski na i na sali w Kinotece nr 3, a jednak byli tak naprawdę wiele współczesnych nazwisk reżyserów reżyserek wtedy na tym na tym wykładzie było, więc to na pewno było było było bardzo duże wydarzenie, ale również takie takie nasze decyzje, które zdecydowały o dzisiejszej pozycji naszego festiwalu od 2009 roku nasz festiwal nie jest przyklejony do 1 miejsca czyli jakby do do w tej sytuacji do Warszawy tylko zaczął gorączkować to dużych po dużych miastach w Polsce w tym samym czasie, więc jeździliśmy z taborem prawda i pokazywaliśmy filmy po edycji jakiś głównej, która się by odbywa w Warszawie tylko w tym samym czasie rozpoczęliśmy ekspansję terytorialną tak to możemy nazwać no i w tej sytuacji dzisiaj jesteśmy właśnie tworzony od 8 miastach, gdzie tylko pokazujemy filmy, ale również lokalne składy jurorskie przyznają lokalne nagrody, które są z znów przyznawane i sponsorowane przez władze samorządowe ten ten nasz sukces organizacyjny promocyjny składa się promocyjne w dużym bardzo stopniu jest też związany w sumie sukcesem jak samorządności w Polsce, ponieważ owe samorządy prowadzą własne kina studyjne i to się nam bardzo pięknie składa, bo tak naprawdę i myśmy przełamali taką taką barierę, że no jak to jacyś spadochroniarze Warszawy będą robić festiwal w Bydgoszczy Gdyni w Poznaniu czy w Lublinie nie nas przyjęto jako jako tych właśnie, którzy robią coś zupełnie nowego zupełnie nowym w nowym wymiarze Idy i stąd właśnie te lokalne nagrody 3 g i miasta Gdyni czy 3 g i Dolnego Śląska itd. itd. i postu stworzymy jedną z 1 wspólną rodzinę dla wspólnego dobra to się włączyć również mają kolejne pytanie, bo poziom tego festiwalu wyznacza jakość filmów konkursowej selekcji zaproszeni gości, których też już trochę powiedziałeś, ale też wasza twoja ambicja nazwijmy to chęcią wpływania na zachodzące procesy zmiany we współczesnej Polsce i być może nawet w świecie czy dobrze odczytuje intencje oczywiście no my byliśmy pierwszym festiwalem w Polsce, który wprowadził konkurs dla filmów traktujących traktujących o 8 rozumianej ekologii 2008 rok, czyli wtedy dopiero raczkowała dyskusja tak później bardzo w już ich w 22010 roku byliśmy też pierwszym festiwalem do tej pory w zasadzie jedynym który, który wprowadził taką taką kategorię, która też konkursową, która też, jakby miała ze sobą również dyskusje to były to był konkurs dla filmów na temat psychologiczne, więc więcej od razu też i to np. dobre narzędzie dla psychologów tak jest i to np. w tym roku bardzo bardzo pięknie też też się, jakby składa na torze jako pierwszy festiwal filmowy w Polsce przez przez cały czas trwania dwudziestej edycji Warszawie będziemy organizować też na na szeroką skalę coś takiego co się nazywa Sejm Space gdzie, gdzie młodzi ludzie będą będą mogli nie tylko rozmawiać z psychologami seksuologami, ale również będziemy mieli Formuły warsztatów na temat na temat na temat bardzo bardzo związany właśnie z psychologią i zgromadzone przez psychologów tak jest nie przez PiS można nie przez filmoznawców dlatego to jest to jest właśnie taka taka to jest też jeden z takich właśnie elementów tego co się dzieje poza poza poza samym filmem organizuje organizujemy bardzo na każdej edycji bardzo dużo wydarzeń w kat w tym w tym roku będzie to aż 110 różnych wydarzeń typu debaty warsztaty koncerty spotkania poza samymi projekcjami filmowymi zwyczaju wypowiedziała się o tym, że ten festiwal jest spełnieniem twoich marzeń moich również to jest dzisiaj już bardzo, jakby ukrywana instytucja można powiedzieć stabilna z platformą streamingową własną właśnie ze wspomnianym działem dystrybucji kinowej, ale kończąc ten wątek przeszłości zamknijmy go przyszłościowo, jaką stronę ten festiwal w twoim zdaniem będzie zmierzał przez najbliższe lata będzie w pewnym sensie nadal nadal próbował być może właśnie na większą skalę to jest takie moje marzenie wypełniać te luki luki w wychowaniu obywatelskim w UE w tym, gdzie gdzie, jakby szkoła troszeczkę troszeczkę, jakby zawodzi nie ma nie ma czasu przeładowany przeładowany program, a więc, a więc poprzez poprzez programy edukacyjne skierowane do szkół będziemy chcieli wpływać na na kulturę polityczną nad jak na edukację już poza samym festiwalem tak na edukację kulturową a jakby takim takim początkiem tego jak i prezentacją tych tych programów będziemy się zajmowali właśnie na festiwal, a to wspaniale to trzymam kciuki za za za to, aby właśnie w tej stronę festiwalu się spełnią i podążał i że miało rezonans różnych grupach społecznych, a teraz porozmawiajmy o idei milę i tej z Milenijnej, czyli jubileuszowej edycji, której hasłem jest słynne zdanie wypowiedziane przez naszego kolegę redakcyjnego Mariana Turskiego nie bądź obojętny obojętna jak należy rozumieć w kontekście filmowe w bardzo bardzo szeroki tematycznie program pokazuje pokazuje, jakby to, że nie powinniśmy być obojętni, że jakby tak naprawdę każda każda sprawa drugiego człowieka w mieście lub większym stopniu powinnaś powinna nas z i po powinien zajmować nie powinniśmy być obojętni na to co się dzieje po drugiej stronie ulicy, ale też na to na to co się dzieje 510 000km od nas bo, bo po prostu, jakby zglobalizowanej świat nie pozwala nam być obojętnym to jest to jest to jest taki troszeczkę to jest taka troszkę warunkowość natomiast natomiast tam ta to nie pozostawanie obojętnym obojętną jest również związane jest z tym, abyśmy się też inaczej spojrzeli na samych siebie, abyśmy też nie byli i jakby obojętnie nas na swoje nas jak też swoje stany, ponieważ jeżeli, jeżeli my jesteśmy w dobrej kondycji i psychologicznej i jeżeli nasze najbliższe otoczenie jest jest nam jest nam przyjazne to też my wtedy w relacjach z tak z tym bliźnim jesteśmy w stanie dać siebie więcej także także na wielu na wielu poziomach filmy, które będziemy prezentować opowiadają szalenie interesujące głębokie głębokie historie, które będą nam opowiadać właśnie jak jak jak bohaterki bohaterowie wychodzą wychodzili z wychodziły z wielu wielu traum z wielu wielu trudnych sytuacji i niech to będzie dla nas z gracją powiedziałem o tym open Space czy w związku z jubileuszem należy się spodziewać jakiś dodatkowo znaczących akcentów zmian w programie nowych sekcji czy czy oprócz uczył się tego co co jest już zapowiedziane, czyli zestawu 20 najlepszych w twoim zdaniem dokumentów, które były do tej do tej pory pokazywane na poprzednie to może zaczną tego ostatniego to to nie jest taki zestaw Best off sprawdza bo, bo nie wszystkie filmy przetrwały o próbę próbę czasu za internet dużo też filmów jest dostępnych na różnych platformach streamingowych jest my też podzieliśmy dziesiątkę tę dwudziestkę filmu na dwudziestą edycję w ten sposób, że 10 filmów pokazujemy w kinie z uwagi na ich bardzo dużą wartość filmową, a 10 filmów pokazujemy w wersji festiwalu online i to są to są to są filmy, które bardzo trudna, jeżeli w ogóle można można znaleźć w sieci są to takie spotkania z z ze wspaniałymi esejami filmowymi, które się nie zestarzały które, które cały czas mają wspaniałą my wartość, ale również to są filmy, które rezonują rzeczywistością podam podam przykład film fińskiej reżyserki pili Honka salą z 2005 roku 3 pokoje melancholii i dla Dawida, jakby o pewnej militaryzacji przestrzeni federacji rosyjskiej o, jakby o tym o tym o tym jak dzieci czy chcą nie chcą są są są takim nie są pisane w taki kanon walki i nie są w stanie tego jest z tej poetyki z tej z tej z tej, jakby legendy walki wyjść z dnia do dzisiaj ogląda patrząc na to co się dzieje w Rosji Ukrainie, a także właśnie ja też w tym w tym wyborze chciałem znaleźć w wybitne filmy, które właśnie rezonują z tym innym takim filmem, który jest na takim poziomie abstrakcji, że prawdopodobnie na na 40 edycji także bez będzie można pokazać to jest to to jest obraz Pitera Hitlera koniec czasu, kiedy on, jakby medytuje to jak czas upływa, że jest wybitnym i z zrówna ich reżyserem FIS i operatorem to po prostu jest on jest on no oni takim 1 ponoć z naszych uczciwie Tarkowskiego jeśli chodzi o poczucie czasu na ekranie więc, więc to widać oczywiście innych niesamowitych obrazach które, które ten był już wchłaniamy dzięki temu filmowi, ale co jeszcze operację właśnie więc, więc takich z takich nowości tematycznych to na pewno warto zwrócić uwagę na na tę specjalną nową nową sekcję pt. złoty dok oto to są takie zwariowane chciało się też lekcje lekcje historii i lekkie historie, które pokazują nam, że film dokumentalny to nie tylko jakby zaduma nad nad nad nad problemami nad nad tragediami, ale i ale, ale również to mogą być fantastyczne ciekawe filmy do do do rozrywki i właśnie takiego no takiego zadziwienia, że jak takie historie mogą mogą w ogóle mieć mieć miejsce z takich nowości jeszcze to będziemy ulicy w tle tych premier polskich w w w muzeum Polin co będzie nam pozwalało z uwagi na bardzo dużą sale w muzeum Polin na to że, że i ty, że tam po prostu prac pierwszy w historii festiwalu na premiery wszyscy się mam nadzieję zmieszczą, bo do tej pory jeśli w tym bardzo duży bardzo duży problem i tak np. pokażemy to będzie światowa premiera filmu filmu Wika Agnieszki Zwiefki najstarszej polskiej Polski DJ c pięknej i piękny film koprodukcja polsko polsko duńska Apolonia, a Polonia o Apolonii soku w francuskiej art artystce polskiego my pochodzenia, która nadal nadal posługuje się językiem polskim czy czy piękny obraz Alisy kowale tylko nie znikniemy i nagrodzony na ostatnim Berlinale, iż sama reżyserka też też jest wciąż być bohaterką naszego plakatu dwudziestej edycji także i także jest to bardzo ciekawa, ale takich innych rzeczy nowych sekcji to po raz pierwszy dzień mieli sekcję poświęconą osobom LGBT będziemy mieli również specjalną sekcję filmową lep mets poświęconą seksu rynkowi temat również temat temat temat trudny temat temat pomijany także także tych no i no oczywiście znów wracam do do takiej do tego, jakie będą wydarzenia listy do oko wyzwala bardzo interesująco zapowiada się taka debata na temat znaczenia znaczenia filmu dokumentalnego w ogóle na świecie i w tej debacie w wezmą udział i w właśnie wspomniany wcześniej Jonas Jonas Rasmussen reżyser filmu filmów-li nasza Hania Hania Polak jaki, a Ania Trzebiatowska, która jest program marką festiwalu Sundance wspaniałe chwile będzie to będzie to będzie to Mate moderować tę tę dyskusję Grażyna Torbicka w tym roku w tym roku również 3 z bardzo dużą z bardzo dużą ilością wydarzeń rozpoczynamy specjalną sekcję wybrano ową przyjadą najbiedniejsi najważniejsi dystrybutorzy filmów dokumentalnych z całego świata będziemy też taką Super interesującą debatę po po filmie sam brzeg na temat wykorzystywania albo niewykorzystywania bohaterów bohaterek filmu dokumentalnego też bardzo będzie etyczna kwestia traktor jest porażająca i będziemy również po tym filmie i prowadzić taki specjalny warsztat właśnie dla wszystkich zainteresowanych tym tematem, ale szczególnie dla dla producentów producentem serii serek, iż 0 właśnie filmów dokumentalnych jak i jak uważać na to jak i jakie i jako kwestię jej psychologiczne na planie filmu dokumentalnego trzeba wziąć pod uwagę wszystkie wszystkie festiwale zaznaczają obecność tematyki ukraińskiej na niektórych z imprezach zabiera głos Zarański prezydenturę Ukrainy czy również szykuje się tutaj jakiś jakąś niespodziankę, bo filmy wiadomo mniej więcej, jakie będą pokazane z no, więc no myśmy myśmy w zeszłym roku bardzo bardzo bardzo mocno jak weszli i filmowo, jakby temat Ukrainy zaprosiliśmy od razu kilka kilka projektów filmowych, które nie miały szans w ogóle na na, jakby na na rozwój z powodu z powodu wojny w tym roku pokażemy kilka kilka wspaniałych filmów czy będą niespodzianki to to to jak to w takiej sytuacji frontowej odbywa do końca i nie wiadomo, ale musiał powiedzieć o i 1 nowości i będziemy w tym roku sanie interesującą US sekcję poświęconą z wiarą owi w teatrze w teatrze dramatycznym będziemy przedstawiać coś co się nazywa doświadczeniem terminu filmy wiarą owe to będą to będą sytuacje w z przyczyn, które będzie można wejść i będzie się można czuć jak i jak sobie reżyser reżyserka i jakby zaplanowała i w ten sposób będziemy np. lecieć z kluczem klucze żurawi które, które zgubiły swój kompas naturalny i które i, które były, jakby leczone, żeby żeby, żeby ten kompas odnaleźć w sobie także także tego rodzaju tego rodzaju doświadczenia PR-owe bardzo serdecznie zapraszam do teatru dramatycznego, który który, który będzie gościł właśnie naszą naszą wystawę, a przy okazji również tam, ale tam w czwartek osiemnastego w 18maja odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagród warszawskich, bo jak już wspomnieliśmy tych nagród u nas u nas będzie dużo bardzo cieszy też właśnie wracają wielcy mistrzowie kina dokumentalnego ze swoimi nowymi filmami tak będzie właśnie z Erikiem Gandini, który właśnie chciałem zapytać tych Mistrzów czy czy, którzy z czy któryś z tych ministrów będzie gościem naszego państwa takie właśnie zacząłem przedstawiać tę datę tę tę czołówkę gości, którzy otrzymywali np. na wcześniejszych edycjach nagrody przy czym po prostu ich ich firmy były jest niezwykle istotne takich gości na pewno będzie Erik Erik Gandini twórca którego, którego film nadprodukcja terror konsumpcji był pierwszym laureatem pierwszej edycji festiwalu w 2004 roku w tym roku wraca do nas z obrazem świat świat po pracy, który znów z SLD znów zaskoczy nas lekkością stylem oryginalnością podejścia do tematu, który wydawałoby się, że jest po prostu wyłącznie na na, jakby do opowiedzenia w formie długich duch duch referatów co będziemy robić po tym, jak już nie będziemy musieli pracować tak naprawdę gryzie sztuczna inteligencja, ale właśnie to jest najciekawsze w tym filmie, że sztuczna inteligencja w tym filmie nie zwykle nie pojawia się ani słownie ani, że jak pan wizualnie ani razu, a film i tak jest niezwykle interesujący z zresztą sam sam twórca w jednym z ostatniej z ostatnich wywiadów powiedział, że on przez ten film i w ogóle jest przez swoją następną twórczość będzie szukał przyszłości w teraźniejszości że, że jak film dokumentalny jest właśnie świetnym takim narzędziem do tego, żeby szukać takich takich pierwszych pierwiastków właśnie tego co jak będzie wyglądała przyszłość, ale nie do końca jeszcze jest to jakby za opisane pokazane i no Erik Gandini to w tym MSW świetne wraca do nas witali maski, który razem z ukraińskim reżyserem Victorem Tarko wyprodukował bardzo wzruszający film ostali Dariusza na froncie wschodnim w Ukrainie wraca również nominowany do Oscara sam sam Green, który w poprzednich edycjach dwukrotnie otwierał nasze na festiwal swoimi takimi spektaklami łączącymi troszkę teatr grecki ze sztuką audiowizualną i tym razem powraca z projektem pt. 32 dźwięki, w którym będzie na będzie nas przekonywał, że dźwięk jest tym najbardziej pierwotnym najbardziej najważniejszym zmysłem, w którym jest, jakby w, którym zawiera nasza pamięć, jakby poprzez dźwięki, jakby pamiętamy swoją o swoje dzieciństwo swoją, jakby swoje życie interesujący bardzo projekt będziemy pokazywać w Poznaniu Warszawie miał swoją premierę na festiwalu Sundance to brzmi to rewelacyjnie ma sam Werner sercach przepraszam chociaż, chociaż nie wystąpi u nas tak fizycznie to pokażemy wspaniały film o nim pt. jak, a jakżeby nie radykalny marzyciel, więc i ida będzie duchem obecny także mogli oglądać znajdą na ekranie zarówno zarówno będziemy jeszcze też jego nowy film ostatniego Fin pt. scena scena myśli, o którym zajmuje się jak zwykle tymi, których kocha najbardziej, czyli zwariowanym naukowcami którzy, jakby starają się dotrzeć i zbadać to co najprawdopodobniej nie do nie do Poznania, czyli nasz umysł padło już wiele nazwisk parę tytułów ważnych na zakończenie chciałbym poprosić o 1 typ, który taki taki tak Master Tutsi, który każdy no widz, który interesuje tematyką kina dokumentalnego w ogóle świata na ekranie powinien zobaczyć nie wolno przegapić jak to to ja bym jeszcze do tej do tej grupy, którą określił weź po prostu dla dla prawdziwych kinomanów, więc takim takim filmem jest siostrzeńca owo świętej sauny film nagrodzony na festiwalu Sundance za reżyserię estońskiej reżyserki Anny Anny Chin cały film dzieje się w Małem dom KUD w lesie, które w, który to domek jest sauną i co kilka miesięcy salonu ją się szanuje się w nim pewien krąg kobiet przez 2 lata reżyserka starała się zdobyć zaufanie tego tego kręgu, aby móc zrobić z nimi i w tejże saunie domku w lesie film jest to fascynujące jak można takiej przestrzeni z takimi ograniczeniami zrobić wspaniały piękny wizualnie i psychologicznie Fin polecamy wszystkim naszym słuchaczom ten właśnie film, ale też pozostałe, o których mówiliśmy, o których nie powiedzieliśmy dwudziesta edycja Millennium Docs Against Gravity już za kilkanaście dni zapraszamy wszystkich naszym gościem był Artur Liebhart bardzo dziękuję za rozmowę państwa zapraszamy już za tydzień na kolejny podcast kulturalny polityki do zobaczenia do usłyszenia dziękuję bardzo, cieszymy się, że słuchać naszych podcastów powstają one m.in. dzięki wsparciu cyfrowych prenumeratorów to on do grona naszych subskrybentów wysłuchać tekstów z polityki w wersji audio oraz mieć pełny dostęp do tygodnika jego wydań specjalnych szczegóły na polityka PL
Zwiń «