REKLAMA

Seks, sława, eutanazja i cierpienie, czyli o czym mówi polski teatr

Interluda
Data emisji:
2023-05-12 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:21 min.
Udostępnij:

To druga część rozmowy z Łukaszem Drewniakiem – krytykiem teatralnym, autorem cyklu Kołonotatnik na portalu teatralny.pl, wykładowcą Akademii Teatralnej w Warszawie. Rozwiń »

W programie omówiono spektakle:

"Cztery dobre powody by rzucić wszystko w cholerę", reż. Norbert Rakowski (Teatr Kochanowskiego w Opolu)

"Gra", reż. Norbert Rakowski (Teatr Garnizon Sztuki w Warszawie)

"Królowa", reż. Piotr Sieklucki (Teatr Nowy Proxima w Krakowie)

"Mój sztandar zasikał kotek. Kroniki z Donbasu", reż. Aleksandra Popławska (TR Warszawa)

"Prawo wyboru", reż. Piotr Kruszczyński (Teatr Nowy w Poznaniu)

"Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję", reż. Mateusz Pakuła (Teatr Łaźnia Nowa, Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach)

"Zesłanie, czyli anty-tragedia syberyjska", reż. Mikołaj Grabowski (Teatr Ateneum w Warszawie)

Pierwsza część rozmowy odbyła się w programie OFF Czarek. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka dobry wieczór Cezary łasiczka to jest program Inter luda państwa moim gościem jest pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny autor cyklu koło notatnik na portalu teatralny PL i wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie dobry człowiek tam wieczór witam serdecznie i przypominam, że to jest druga część rozmowy pierwsza część dzisiaj w programie Owczarek o godzinie jedenastej od państwa do archiwum Radia TOK FM albo na stronie Radia TOK FM albo w Rozwiń » aplikacji Radia TOK FM tam znajdą państwo sił w audycji podcasty wcześniejsze, a więc poprzednia rozmowa z godziny jedenastej rozmawialiśmy o 2 spektaklach 4 dobre powody by rzucić wszystko w cholerę w reżyserii Norberta Rakowskiego to spektakl teatru Kochanowskiego w Opolu i tego samego reżysera spektakl zatytułowany gra w teatrze garnizon sztuki w Warszawie także 2 spektakle za nami kolejny spektakl to co pan proponuje naszym przenieśmy się do Krakowa do małego teatru teatr nowy Proxima, który od 1213 lat prowadzi Piotr Sieklucki, ponieważ Sieklucki zrobił sceniczną biografię Freddiego Merkurego innego pana dla mnie to był ważny zespół w latach osiemdziesiątych jeden z kilku ważnych zespołów Lech nie był ważny jak zacząłem odkrywać później po śmierci sędziego może nie po śmierci Freddy ego, ale to jest zawsze także różne projekty muzyczne w momencie, kiedy one istnieją, ale pan przypadają do gustu bardziej i wtedy właśnie staje takim zaciekłym fanem nie wiem formuje pan włosy zakłada pan stroje tak, żeby wyglądać albo wręcz przeciwnie dostaje się pan przeciwnikiem ministrze pan tych fanów właśnie tego zespołu jestem panu może trochę obojętne, bo nie wiem, bo Bóg daje pan, bo trochę wstyd, bo obciach, bo coś i często w pewnym wieku to są wartości poza merytoryczne pozamuzyczne nie miał tak np. z zespołem Republika takie, gdzie przyczółki w w szkole średniej, które były fankami zespołu Republika i może też przez to nie byłem nie byłem wielkim fanem i dopiero po latach zacząłem odkrywać dostrzegać jednak geniusz Grzegorza Ciechowskiego jako kompozytora autora tekstów, ale też zaczął patrzeć na zespół Republika jako pewien projekt sceniczny i podobnie było zespołem Queen on chyba dla mnie kibla rockowe widowisko było trochę obciachowe pytanie czy to był do końca dla roku wydaje się, że głos Renziego chcą operowa maniera rozsadza wszystkie gatunki ja też bez ograniczeń dla rocka, ale lubiłem ku in z długich nagrań z złamania konwencji zmiany zmiany tempa i z powodu tego dziwnego wokalisty, który wyglądał tak jak nie powinien wyglądać wokalista w latach w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych wywodziły się wszyscy kręgu rocka progresywnego nagle przychodzi ku innym grabu zmian absurdy i kilka innych utworów, które niby wychodzą z tej z tej półki przechodzą przez g i dochodzą do rzeczywistości, która wtedy byłam obca w środę skład śpiewu operowego czy w takiej konwencji wielkiego widowiska scenicznego na pewno to postać wielkoformatowa, więc poważnie się na to, żeby ująć jakoś to może ocean materiału spektaklu teatralnym no jest o czym opowiada skarży się przy śmierci Freddiego Merkurego czy muzyce co stanowi nie kulturowym to mój też pierwszy zarzut, jeżeli tak mogę powiedzieć do tego spektaklu, że po obejrzeniu filmu o Mercurym od najmu tych wałem spektaklu wiele elementów, które już znałem z filmu tak niże pewne elementy biograficzne, które się pojawia to były te, które już wiemy czy nie, ponieważ inaczej ten człowiek takie życie po prostu chcą tak jak pan kamienie milowe typu przygody z Bohemian Rhapsody in, dlaczego ona powinna albo nie powinna zostać zagramy w radio tak albo czy nie zmienić sobie nie skoro już zgryzu no nie, bo to jest mój znak rozpoznawczy tak było, ale ta wyżej dzięki Acta jest ono to zostawiamy może potencjalny widzą, ale no dobrze umówmy się, że na pewno jest to karkołomne sam pomysł, żeby się na to rzucić i wyjść w ogóle wyjść zwycięsko to już w ogóle tronie zwycięsko czy zwycięsko nie wiem czy pokusimy, ale chcę na początku powiedzieć jedno czy podoba mi się podobają się linia repertuarowa teatru nowego Proxima w ostatnich sezonach Sieklucki zawsze interesował się wielkimi ikonami rocka lub muzyki, która wpłynęła na kolejną generację miał spektakl Włodzimierzu Wysockim prawie się Jacek Kaczmarski swoimi piosenkami były Kazik w spektaklu Kora Kora Katarzyny Chlebny jest Demarczyk na firmy, które jeszcze nie widziałem zjazd bardzo w 2 spektaklach nędzę Piotr Sieklucki sam grał tę sztandarową postać, a rockandrollowego wokalistce Cup Piotra szaleńca heavy metalu i teraz chodzi do tego do tej grupy bohaterów się ludzkiego, który opowiada o roku jako o głównej religii jego pokolenia przy religii dwudziestego wieku pokazuje tych nowych świętych, którzy zajęli dawne miejsca i zastanawiać, dokąd sprowadzili czy to było było takie za, a zaspokajanie się w wypadku pokazywaniu, że upadek z samych gór wejście na szczyt potem Marek samej góry wejść na szczyt do zdań ludzkich i upadek dopiekła ciała umysłu jest czymś normalnym dla świętych rocka, a może się ludzkiego interesowało coś jeszcze czy to co naprawdę zostało po tych dziwnych życiorysach biografiach artystów dwudziestego wieku została tylko muzyka czy pewien model postawy czy zostałeś prawdziwe emocje w tym wszystkim jakieś odpowiedzi na fundamentalne pytania, czyli czym jest dobro czym jest zło, dokąd zmierzamy czy młodość zbawi świat jak zdobywamy mądrość dotycząca naszego życia w rzeczywistości wszystkie pytania dziś pulsowały w tych przedstawieniach myślę, że on sam chciał zrobić moralitet ta stara średniowieczna forma ukryta za historią życia Freddiego Merkurego państwa filmie Briana Singera nie ma śmierci Freddiego Merkurego tylko dowiaduje, że chory na nic nam jest ten motyw koncertu Live i wdzięku występuje tutaj, gdybyśmy chcieli zmienić tytuł królować tej wykupili spektaklu Siekluckiego dowiedzielibyśmy się obłożyć śmierć Freddiego Merkurego opowieść o AIDS o sławie i AIDS o miłości i zakłamaniu o upadku i nie świadomości, że nie mogę powiedzieć, że jestem chory nie mogę to jest jakaś prawda moim ciele wtedy zniknie wszystko to co stworzyłem siebie wytworzyły wokół siebie i tego kredytu rzeczywiście oglądamy od narodzin dość do śmierci najpierw historię rodzin rodziców są na pierwszym planie i ale Sikorski cały czas dokłada perspektywę AIDS i ojciec Freddiego radzić w 1908 roku wtedy podobno jest udokumentowane pierwszy przez wirusa z szympansem na człowieka 60 czwartym roku w istocie rada Europy Ameryki to jest moment, kiedy Freddie staje się muzykiem rzeczy na swoją swoją drogę przez takich miejsc, które podąża za Freddy im wiemy, że spotkań w tym momencie jak doszło do tego spotkania AIDS choroba jako dzieło życia śmierć jako dzieło życia śmierć jako ostatnia prawdziwa kompozycja Tradingu jest w spektaklu taka cudowna scena, kiedy 1jeden z 3 z 3 Freddie grany w przedstawieniu Arki Grabowski najstarszy dojrzały chory leży nagi w wannie na obrotową maleńki obrotowej scenie razem z nim kręci się mikrofon aktor performer niż śpiewanie mówi do tego mikrofonu właściwie, a z offu leci, ale są kolejne piosenki grupy DEK im świętej w tej prawdziwej najważniejsze pieśni życia średni zaśpiewał, bo bał się, a jeszcze widzieli zobaczymy spektakl kilka innych wątków którymi chciałbym się z panem podzielić dość spory udział w spektaklu ma postać Eltona Johna kraju lider zespołu Piotr Sieklucki reżyser to teraz może i Elton John, który w momencie, kiedy rozmowa schodzi na orientację seksualną mówi nie możesz w naszej branży ujawni swoją orientację, że ujawni swoją orientację jest skończony i Helu w sensie to jest takie powiedzenie, że to dobrze musisz w tym spektaklu musi grać to już legenda komentarz na temat tego naszego życia, które jest swoistą sztuką mistrz w mówieniu o sztuce ograniu w teatrze i granie grania taki trochę poziom meta, gdzie musimy grać swoje role cały czas, a jeszcze czasami musimy bardziej grać, a jeszcze czasami też nie dlatego, żeby tworzyć jakąś persony, które ciekawa, ale dla bezpieczeństwa np. myślę, że większość artystów orientacji homoseksualnej zaś dziesiątych osiemdziesiątych dla widzów niewtajemniczonych, bo oprócz takim kolorowymi ptakami ja pamiętam z lat osiemdziesiątych nie wiedziałem, że grupa każe długo np. 3 kilku innych wokalistów, ubierając się bardzo kolorowo jest z gejami i wydawało się tak wygląda zachodnia muzyka tak tak rak g przeobraziła się w latach osiemdziesiątych i te słowa, który wspomniał o tłumaczono dotyczą tego męskiego świata rocka lat siedemdziesiątych to rzeczywiście mogło inność Freddiego mogła być kamieniem kamieniem przywiązanie do 3, który pociągnie na dno, ale tak samo jak Hel tonem, bo czuliśmy, że jego wrażliwość jest inna rząd ma inne inne podejście do występu scenicznego były, bo przecież oponował swoją seksualność cały, czas więc to z drugiej strony przełamywał tester ten ruch chyba właśnie leży pies pogrzebany, bo ja mam tak przemieszcza, żeby było, żebyśmy patrzyli na artystki artystów jako osoby różnej wrażliwości to, że pan nie wiedział, bo z różnych powodów tak pewnie byliśmy Amalia poza tym nie nie mieliśmy nie było internetu rewolucja dzieci tutaj to przecież nie sprawiło, że pan bardziej lub mniej kogoś cenił tak, czyli właśnie zobaczmy co artysta artystka ma dopowiedzenia, a nie przepuszczamy od razu tego przez orientację, bo możemy w takim świecie, gdzie nagle pan może zostać unieważniony albo wyniesiony i to mówimy o ludziach żyjących lub nieżyjących jak wyrzucenie z podręczników historii dofinansowanie lub nie z powodu nie wiem orientacji politycznej seksualnej i różnych innych, a przecież przez to, że w tym akcentowania w orientacji seksualnej artystów chodzi także coś innego, żeby odbiorca miał taką przestrzeń utożsamienie się, że on jest taki jak ja muszę udał sławny kochany ma pieniądze ma możliwości, więc może moje życie nie jest tak tak przegrany nie będą chwile, kiedy będą więcej przyjaciół, kiedy środowisko nie będzie mnie nie wykluczać i i unieważnia, więc myślę, że taki taka projekcja tożsamość jest także w muzyce bardzo ważną ostro wszyscy kiedyś chcieliśmy być rok owca długimi włosami grający na gitarach, których życie jest dla nas wielką imprezą oczywiście, że tylko pan nie, ale wszyscy goście Ruchowi głosów system SA atak no i ważne trzymali tak kardynalnych, więc na fakt, ale były takie marzenia w byciu idolem, więc rozumiem, że dla większości większość młodych ludzi, którzy dostrzegają żyć Freddiego także jakiś odłamek swojej wrażliwości te ważne jak powiedzenie, że w, jaki sposób się wydobywał z pewnego gorsetu wizerunku czy przekazania, że muzyk rockowy musi być być w tym supermarket Super męski wokalista Judas Price przecież też w fachowym metalowego zespołu przed zrobieniem coming outu ukrywał, bo 30 lat niby wszyscy wiedzieli domyślali, ale nikt tego tego nie wiedział wprost w muzyce heavy metal nie ma miejsca na Energę polską wrażliwość to spektakl mówi Matt do tej wioski wrażliwość spektakl nie ukrywa tożsamości Freddiego Merkurego całe dotykowego przedstawienie z takim Page wioski snem o sławie reprezentacji w popkulturze przefiltrowane właśnie przez takie spojrzenie grupa przedstawienia ludzkiego jest 4 muzyków z gitarami perkusją tylko 4 tancerzy wiotkich pstrokatych leki nowych kostiumach, którzy tańczą do muzyki Kuj nikt na szczęście poza 1 piosenką poza radio Gaga, która śpiewa Martyna Krzysztofik czy Mery to ukochana przyjaciółka przyjaciółka niedoszła żona Freddiego wszystko inne utwory są w wersji oryginalnej, bo chyba właśnie nikt nie mógłby się zmierzyć wokalną maestrię tych utworów w imię, przedstawiając pani kiedyś ludzki grał z jego Sborna odśpiewał rzeczywiście wszystkie for PC i Black Sabbath i inni raz minister kraulem wszystko na większości tych zostały zaśpiewane tutaj powstrzymali się artyści z Krakowa jest sekret jak powiedziałem, że młody chłopak tancerz starsze tancerz i Arki Grabowski krakowski performer, który kraju z tą dorosła finalną metamorfozy postać Freddiego Merkurego jeśli coś zarzucił reżyserowi w tych pierwszych kilkunastu kilkudziesięciu i tak przedstawienia jest to, że każe tancerzom mówić tekst czy daje aktorskie role, które zadania funkcje, które są wykonane przyzwoicie albo troszkę poniżej przyzwoitości wydaje się, że decyzja, żeby 1 dojrzały Freddie Mercury, który dojrzały aktor, grając nawet chłopca było bardziej czytelna, gdy skupiliśmy się wtedy na aktorstwie ma w psychologii bohatera nie trzymali kciuki, żeby chłopakom się się udało coś czysto powiedzieć, ale potem wszystko zaczyna się składać w miejscach pasywności przedstawienie po raz drugi najpierw, kiedy się zrobić coś szalonego zaznaczył chodzi Elton John do młodego zespołu Queen, żeby wydać wyrok czy Bohemian Rhapsody jest utworem do rady czy nie czy powinno się go skrócić czy powinno się grać wyłącznie w pełnej wersji no i Przykucki wówczas całość ten legendarny utwór jednocześnie same Elton John słuchaczy 8 minut prawie reakcji działek którymi wielkiego Eltona wyroczni muzycznej i modowej i jest najbardziej pasujący mamy przedstawienie bardzo wszystko wszystko jest dziełem naszej wyobraźni i obserwujemy detale tiki grymasy wielkiego idola który, który musi uznać wyższość innej muzykiem, a potem zaczyna się kolejna scena cieszy ludzkie karton rząd dokonuje interpretacji gejowski interpretacji tekstu i struktury muzycznej, bo Bohemian Rhapsody to jest kolejna ukraińska maestro, gdyby i ile elementów życia z wrażliwości Freddiego zakamuflowany pod kolejnymi zdaniami zdaniami te piosenki i wreszcie przenosimy się do nowego Jorku jest oczywiście posiadłości Freddiego Merkurego w tym w tym wielkim Pałacu, w którym zajeżdża urządził imprezę takiej w końcu umarł, ale cieszmy się nowego Jorku na najbardziej szalone od Hanny imprezy, w których brał udział w radiu Merkury, który organizował od osób nisko rosły przez wszystkie galerie Drakuli i i gejów nowojorskich jednocześnie uczestniczymy w takich erupcji szaleństwa wolności, która była możliwa w klubach, która była możliwa dzięki muzyce pieniądze w Ediego, ale gdzieś tam w środku ukryte jest jest 11 estetyka śmierci, czyli właśnie wirus Heath i myślę, że to najlepiej wyszło przedstawieniu Siekluckiego pokazać jak z erupcji radości hedonizmu zafascynowania cielesną zmysłową stronę życia przechodzimy nagle do najszczęśliwszych lęku, że umrzemy, że ten sen się skończy i Freddie w tym przedstawieniu wypiera podejrzenie, że jest chory na nic nie robi latami testu i ta sprawa ten moment wyparcia taki odwrócony hipochondryk Merkurego staje się dla ludzkiego i jego grupy pretekstem do opowieści o tym jak AIDS zawojował świat w jaki sposób zacząć to wielkie wymieranie lat osiemdziesiątych za środowiskiem artystycznym 6 tak ropa w nowym Jorku public z 495% pracowników artystów związanych z aktorów to było to była jakoś ba po prostu to nawet dziś pandemia nie nie i może być porównywalna i oglądamy Freddiego umierającego, któremu całość rozpada najbliższa opiekun partner w przytaczać chyba książki ze wspomnień to teksty są wzięte przytacza ostatnie chwile powiedziała jednak się kręci tuż przed śmiercią Freddie mer mer kury nie powiedział jeszcze stanie światłość więcej światła żadnych wszystkich wielkich słów tylko chce siusiu i to jest jakby takie tak jest ostateczne zdjęcie idola królowej pod w tej scenie w Proximie Artur Grabowski często zakłada koronę i płaszcz koronacyjny te atrybuty kostiumy, które Merkury wykorzystywał na swoich koncertach wtedy wreszcie, gdy wszystkie przebrania są są zdjęte zostaje mały biedny chłopiec, który po raz drugi musi stać kimś kimś, kto nie rozumie świata z kimś kogo kogo świat pożary taka piękna scena Końskie do nagiego ciała umarłego dorosłego Freddiego walnie przytula się chłopiec, który grał tancerz, który grał pierwszych scen, gdy te wszystkie wizerunki Freddiego stają się 1 ze spektaklem z Krakowa nie jest doskonały to pan widział widział to wierzę w więcej wrażeń jak mówię do próbujemy dodać dodać koloru spójności takich momentów kiedy, kiedy teatralność jest jest elementem erupcji scenicznej i jest dużo takich potknięć niedoskonałości brudów, które realizatorzy machnęli ręką, żeby oddać właśnie atmosferę szalonego nowego Jorku, żeby zatańczyć muzyka granie zespołu rockowego, jakim był był i myślę, że te minusy jednak chyba nie przesłaniają niesamowitego wrażenia, jakie robi to przedstawienie, bo to nie jest trybut w trybie spektakl, chociaż tak się zapowiadało ja takiego odpowiedział, żeby taki moment, kiedy się zaczęło wspinać, a wcześniej tak siedziałem myślałem no dobrze no to jednak nie wymaga sporej sztuki reżyserskiej, żeby wziąć grupę ludzi, którzy będą ubiegali się w rytm muzyki, które świetna którą, gdyby tylko puścić to to i tak dowiedziałby się doskonale bawiły tak dobrać taki organ Krakowie, gdzie przechodzimy do teatru przez 1,5 godziny słuchamy muzyki Queen już też jeszcze nie tak jak się kluski w roli tłumacza również z nami to był wspaniały wieczór, a jednak spróbowali opowiedzieć inną historię ukrytą za muzyką dla mnie spycharek plamy na spektakl był ciekawy także dlatego, żeby szybko może przeskoczyć od razu połączy, a może nie połączy tylko wspomnę bym miał taki dylemat, bo byłem też na spektaklu memu sztandar za sikał kotek TR Warszawa Aleksandra Popławska raz seria kroniki Donbasu to są 3 opowieści o małym miasteczku w Donbasie od rozstaniu o dorastaniu ów tych poprzednich konfliktach ukraiński, chociaż oczywiście w spektakl jest też, gdyby o tym, że właśnie jest wojna ta wojna zmienia nasze życie i potem spektakl wyszedłem, że świetna gra aktorska myślę interesująca scenografia tak bardzo żywa bogata kolorowa, ale jednak wyszedł z jakąś taką pustką nie wydarzyło we mnie może to jest moja Ada nawet zastanawiam się może po prostu mam jakieś nieczułe wnętrze dla teatru wózka brała się z tego, że nikt nie umarł na scenie po jej nie trzeba ich właścicieli do las lasem bohaterki i chyba zrozumie właśnie po spektaklu królowa, który jednak trochę poruszył wyszedłem tak w z w 8 dojść do siebie i zastanawia się czy to nie, dlatego że w spektaklu mój sztandar sikał kotek TR Warszawa, bo zbyt wiele postaci, z którymi nie zdążyliśmy się zaprzyjaźnić albo poznać tam były szkice postaci, a tutaj jednak cały spektakl był od 1 oczywiście, że jeszcze dorzucić zagra Eltona Johna lato mamy 2 osoby, które mogliśmy się przyjrzeć podróżnym kątem poza tym wcześniej trochę znaliśmy, bo to były postaci medialne są tu pan, żeby robić spektakl znanej lubianej postulują oni, ale ja nie żartuje reformę obniżenia Rami Malek przestrzeń identyfikacji, że ich życiu myślę przeglądamy postuluje śmierci jest jakieś część naszej śmierci postuluje, a to chyba nie jest jakiś postulat bardzo dziwny to deszcz to jakieś ABC filmu telewizji i i teatru być może też, że jednak, jeżeli zależy na tym, żeby ostać w jaki sposób oddziaływała na widzów to trzeba tę postać pokazać konstruować nie może być szkic musimy jakoś zacząć musi być na mnie obojętne co się z tą postacią się dzieje muszę trochę więcej się dowiedzieć takie szybkie ruchy pędzlem w Polsce dramatopisarz dramaturg, którzy słuchają notują właśnie teraz, jeżeli zanotowali to szkoła różnych albo zapomnieli nie chcę polemizować po mam świadomość, że do teatru zawsze wybieramy rodzaj gry czy rodzaj konwencje, a która nam jest proponowana tak naprawdę przez pierwszy dzisiaj w spektaklu uczymy się tego języka i jeśli nie przyjmiemy go przez ten ten sam początek czystą prolog to potem mamy taką sytuację takie jak pana oglądaniem Donbasu, że to nie jest estetyka to nie jest język, który może pana apatycznie porwać, który może się pan pan przeglądnąć ja jednak cieszę się że, gdyby możemy w tym w tej w tej audycji porozmawiać sobie różnych przedstawień, które się wzajemnie oświetlają tak jak panu królowa oświadczyła Donbas steru tak ja pomyślałem, że to życie życie śmierć Freddiego Merkurego to jest temat, który nie są Merkury tylko życie śmierć, który pan najmocniej po pandemii został w Polskim teatrze żołnierskim śmierć Jana Pawła II Jakuba Krzyżaka w teatrze polskim w Poznaniu jak i detaliczny opis ostatnich dni agonii konania i potem obrzędów pośmiertnych związanych z ze zgonem Karola Wojtyły do pozornie obiektywny, a jednocześnie wołający spektakl o nieco współczucie zastanowienie się czy nie umieramy za długo czy czasem to słynne papieskie pozwólcie mi odejść do domu ojca nie powinno nastąpić wcześniej równocześnie poznanie inny spektakl Piotra Kruszyńskiego prawo wyboru wg sztuki Ferdinanda Porsche waha, który właściwie rozprawą sądową pewien starszy pan mówi się znudziło mu się życie prosi o pozwolenie na eutanazję i całe przedstawienie jest procesem przez przywołanie stanowiska Izby medycznej filozofów prawników co było, gdybyśmy mieli rzeczywiście prawo do eutanazji na żądanie nie tylko, dlatego że nas boli że, że cierpimy po prostu nie widzimy już jest w dalszym życiu aspekty spektaklu w Poznaniu przyglądają się rozmawiają ze sobą, jakby 1 śmierć rzutuje czy papieska rzutuje na NATO co człowiek z drugim przedstawieniu chciałby sobie odebrać czy tego przedłużonego konania, kiedy zmieniamy się w w jakąś bezkształtną kupę mięsa, którą wszystko boli jesteście spektakl dowcip wygłoszony Suchocki z Kalisza wg wspólnego filmu z MO MO tam są o znanej filolog angielski specjalista chce od Szekspira i Dona Dona poezję szesnastowiecznej, która miała na raka mózgu i tam rola Izabeli będzie Olejniczak pokazuje, że właściwym momencie świetlnej choroby, kiedy wszystko jest jest już przegrane nie mamy właściwie żadnej wartości wreszcie możemy chwycić nie ratuje nas ani wiedza uniwersytecka ani sztuka w postaci jeszcze czy ona dana ani życie prywatne które, które mieliśmy ani opieka medyczna jedyne co daje ukojenie to jest czuło się do obcego człowieka do dotknięcia przytulenie proszę tylko zabieramy na tamtą stronę i myślących wszystkich rozmawialiśmy na ostatnie spotkanie Alicji krainie czarów też powieść niby wg Lewisa Carrolla tak naprawdę umieraniu na raka o czwarty w czwartym stadium jest niezwykłe przedstawienie Mateusza Pakuły w teatrze Łaźnia nowa w Krakowie realizacja autorska książki Dziennika Mateusza Pakuły, który zapisał prostu ostatnie pół roku życia jego ojca po stwierdzonym zdiagnozowanym raku trzustki niezwykła potworna straszliwa naturalistyczne książka o tym co czuje chory, który nie może umrzeć, a jednocześnie nie jest już sobą i czuję jego rodzina, który widzi rozpad najbliższej osoby kogoś to kto budził się jako obcy we własnym łóżku, bo już naznaczone śmiercią bo, bo wszystkie organy wszystkie funkcje życiowe odmawiają współpracy Mateusz Pach Hue dał temu swemu Dziennikowi cytuje jej jak sobie swojego ojca jak bardzo tego żałuje, bo dotyczy głos ca z ca wyborem śmierci w odpowiednim momencie, żeby uciec tego najstraszniejszego momentu, kiedy stajemy się kłębkiem bólu stajemy się wyjący zwierzęciem, które nie rozumie, dlaczego boli myślę, że wszystkie spektakle amen powstały zrodziły się moim zdaniem w pandemii już, kiedy śmierć była bardzo blisko nas, kiedy umierali ludzie nie powinni umrzeć, a one są próbą przewartościowania naszego myślenia o cierpieniu, które uszlachetnia cierpienie, które trzeba znosić cierpienie, które jest częścią człowieczeństwa cierpienie, które prowadzi to większej wrażliwości zrozumienia, że cierpienie uszlachetnia cnotą byłoby zadawać no cóż możemy się bawić paradoks tak tak wtedy myślę, że więzienia były puste zbrodniarze byliby nowymi Rosa z nadziejami cha herosami, ale jest w spektaklach tak taka próba zadania fundamentalnego pytania nie to Endemol, skąd zło tylko kiedy mamy prawo złączy cierpienie przerwać, kiedy możemy uniknąć tego cierpienia przez morzem są NATO NATO środki są na to możliwości można by zmienić prawo i w tej mszy nagle Polski tak dla nas taki sobie ważny główny temat po strajku kobiet, kiedy kobieta była najważniejsza oprócz tematu wojny, która dotyczy nas z wszystkich nie tylko Ukraińców nie tylko Europejczyków pojawi się kolejny ważny temat ostatnich miesięcy lat czyli gdzie może zacząć się śmierci śmierć możemy sobie żyły czym jest tak jak dobra śmierć czy pozbawiona cierpienia czy może to kolejna ułuda ludzkości, że będziemy odchodzić właśnie po o w fundamentalnym zastrzyku po pogodzeniu się rzeczywistość myślę, że teatr śni to jakiś piękny piękny dziwny sen ludzkości o tym, że świat byłby lepszy bez cierpień nie wiemy czy tak tak tak by się stało, ale tak jak próbuje zmienić naszą naszą świadomość momencie podać taki temat dyskusji to dobrze, że zbliżamy się do tej wolności wyboru to skoro teraz pomyka różnymi pomostami pomiędzy rzeczami, które łączą te spektakle i pojawi się wątek cierpienia to może trochę inne teraz cierpienie, ale jednak gdzieś w podskórnej cierpienie, czyli zesłanie Mikołaj Grabowski nie widziałem jeszcze tego przestańcie antenę, ale widziałem przedstawienie tego nikt naszych słuchaczy chyba nie widział, czyli pierwsze zesłanie Mikołaj Grabowski grożące pierwszy rok czy szczerze lata 90 nawet, że lata dziewięćdziesiąte tak myślę wydaje, że to taki moment, kiedy Grabowskiego po sukcesie pierwszego opisu obyczajów może by już gotowy drugi opis obyczajów przez Słowackiego w Krakowie, kiedy objeżdżał tzw. teatrem rodzinnym Mikołaja Grabowskiego całą Polskę z przedstawieniami szerokimi z opisami Kitowicza kraju z Iwoną bielską Janem Peszki Andrzejem Grabowskim Janem Fryczem Jerzym Golińskim ja taką trupy artystów, którzy byli wszędzie w każdej najmniejszy dom kultury w każdym najmniejszym tarcza w Polsce pokazywali to znaczy robić awangardowy teatr na podstawie barokowych osiemnastowiecznych tekstów albo na podstawie scenariuszy muzyczno teatralnych Bogusława Schaeffera Awangarda styka się sarmatyzm Grabowskiego zawsze mistrzem takiego uruchomienia grupy, która mówi tekst prozatorski i stwarza rzeczywistość na scenie, że tekst jest najważniejsza sytuację wyłaniają się ciała słowa aktora i na pustej scenie mieliśmy Syberię wtedy mieliśmy cały 19 wiek historii rok w Kajetanach Wolickiego wpłatach tak się nazywał bohater i jego o i narrator tej osobie rac kie opowieści wtedy w latach dziewięćdziesiątych wydawało nam się co jakiś jakieś archeologia teatralność jakiś wynalazek, który tylko Mikołaj Grabowski mógł znaleźć w archiwach i nie brzmiało to współcześnie, ale było takim popisem wirtuozerii reżyserskiej aktorskiej poparcie tak dumnej historii tak typowego życiorysu zesłań, czego jesteśmy w stanie zrobić kawałek teatru, który pobudza wyobraźnię będą była taka scena Skibicka, kiedy aktor aktorka tworzyli koło związku jest wciąż jest nowe rozwiązania wracają KO na liście po scenie miłe import przedstawieniu, które pan pan oglądał pojawi się Łukasz Lewandowski jeden z najwybitniejszych polskich aktorów średniego pokolenia tak jest tu Łukasz Lewandowski Janusz Janusz Łagodziński też stały stały bohater aktor medium przedstawienie Mikołaja Grabowskiego i co począć wystawie to są Grabowski wrócił do tego jest właśnie moją wizytą to jest to jest w ogóle trudna sprawa, bo to można by się przyjrzeć różnym twórcom, którzy zdecydowali się na powrót przy zachowaniu wszelkich proporcji powrót do jakiegoś tekstu Karnowski cały czas obecny atak, ale na powrót na powrót do rzeczy, którą już wcześniej zrobiło Babicki teatru Miejskiego w Gdyni co 510 lat wystawia pułapka Tadeusza Różewicza w tańcu KFC w coraz to różne odsłona duża trasa wraz z Atlantyku Gombrowicza ma 7× to kwartetu 10, więc powroty to jest nie, ale proszę zobaczyć, że mamy projekt, który polega na tym, że złożenie projektu takie, że wracam do pewnego tekstu co ileś tam lat, więc właściwie trochę pracuje nad tym przez kilkadziesiąt lat, ale nie przypomniały się Black Gold, który postanowił wrócić do wariacje Goldbergowskie ich, a świecie na świat muzyki klasycznej czy w ogóle mózgi to jest trochę jak skoro już tworzyć tyle myśli czasu interpretację czy takie ostateczne zmierzenie się 9, dlaczego po latach do tego powracać oczywiście to jest zupełnie inna inny klimatycznego myślę, że bardzo był w latach dziewięćdziesiątych aspekt Grabowskiego nie był polityczny nie był aktualny on jedno to co miał ciekawego to była forma teatralna czy realizacja kolejna języka Grabowskiego interes polityczny jest aktualny myślę, że miał być aktualny miał być polityczny ale, ale chyba wciąż jest zabawą tekstem zakładam, bo nie wiem nie znam intencji twórcy być może chodziło o pokazanie, że ta rosyjska dusza, która do polega na tym, że Rosjanie są dyktują oszukują są okrutni i teraz to najlepiej wychodzi przy okazji tej wojny, że jeżeli nam się wydawało, że ta wspaniała rosyjska literatura jako zwiększyła ten obraz to zupełnie nie oni wciąż są tacy sami, ale to okrucieństwo to przerażenie to cierpienie czyni wchodzą to znaczy, że tak pamiętam rozumiem, że chodzi o to żeby, żebyśmy połączyli co teraz z trwającą wojną to wciąż jest zabawa słowem odczytanie tekstu na chór 6 aktorów, który wyciąga różne rzeczy, które sprawiają, że on się najbardziej plastyczne albo zabawny, albowiem duszy przysmaki takie to osiedle ale, którzy dobrze ogląda, ale nie pozostaje nic o pewien inwestor spektaklu 190 tychże Press innym by pirackim opowieścią miał najpierw, że tandem policki odnosił sukces na tej Syberii nie tylko przetrwał przeżył, ale wręcz z opozycja była wyższa niż ta, w której startował z kraju sukces Wolińskiego polega na tym, że takie 2 sukcesy tak po pierwsze, wprowadził ten element kultury, czyli tam uczył komponował i stał się jednym z lokalnych celebrytów, ale drugiego sukces w takim humanistycznym wymiarze był taki, że on nie bił, a przecież bicie jest codziennym narzędziem życia imperium rosyjskim po prostu pierwsza polega na tym, kto kogo bije tak na samej górze może być wszystkich im więcej osób pod sobą dobicia tym lepiej, a Wolnicki mógł, ale nie bił znajdował się to jest wartość europejska, którą wymierza cios dla symbolicznego rosyjskiej kulturze i obyczajowość Rolnicki znalazł inne sposoby upodlenia, ale nie fizyczne i to jest zła cross umiem ten wkład Polski do światowej kultury, że my też potrafimy upodlić, ale inny sposób jak nie wybrałem jeszcze na przedstawienie Grabowskiego mam taki żart, że dyrektor bardzo lubię cenię, że w ostatni czas robi takie uniki nie robi tych ważniejszych książek w jakiś temat, który mógłby zrobić, które w jego języku się sprawdziły jeszcze opowiadamy o sukcesie Polaków na Syberii czy Czech będzie wyjścia upodlenia zesłania przecież mamy lód Jacka Dukaja cała środkowa partia książki to jest Irkuck, którym trzęsą polscy kapitaliści byli zesłańcy byli byli wewnętrzni migranci, którzy nagle budują w sercu tamtej alternatywnej Rosji to nie jest tak bardzo oddalone od faktów które, które rzeczywiście zaś historię potężny biznes z kapitału przedsiębiorstwa fabryki, które będą stanowić o obliczu nowej Rosji były takie biografie polskich polskich zesłańców polskości i Irkucka dziewiętnastowiecznego początku dwudziestego wieku to jest także historia polskiego biznesu polskiego kapitalizmu i wydaje się, że ta metoda Grabowskiego np. zderzeniu z tą alternatywną historią Rosji Europy Jacka Dukaja da niesamowite efekty, więc jak jestem trochę rozczarowany, że wraca do czegoś, że zrobi w teatrze, a nie u szczytu sił twórczych jeszcze ze świetnym wieku dla reżysera Mikołaj Grabowski nie i wgryza się w tym naprawdę największe tekst bardzo dobrze się na aspektach ogląda Ciołek wychodzi z uśmiechem na ustach odprężony, że dobrze miło spędzić czas, ale mam wrażenie, że nie pozostawia to nic takiego język metoda pracy z aktorem triumfuje, iż sugeruje pan, że jednak ten materiał literacki nie jest taki, który tłumaczy nam dzisiejszy świat albo reżyser nie uczynił z tego materiału literackiego czegoś co nam tłumaczy dzisiejszy świat albo to też bardzo prawdopodobne to moja suka z sygnalizowaną wcześniej nie wrażliwość Nieczułość pan tak po prostu widzę, który rzadko otwiera teatr przyczyny pozycja zamknięta jest czas taka taka diagnoza ad-hoc dialog dialog dialog, a bardzo smutny temat przyjdzie nam teraz poruszyć po chyba oglądamy właśnie koniec upadek bardzo zasłużonego pisma z miejsca, które od lat powojennych pięćdziesiątych od 50 szósty rok był Adam Tarn i decyzja o tym, że powstaje dialog czy taka taka nowoczesna Gazeta periodyk, który co miesiąc drukuje najnowsze polskiej i zagraniczne sztuki opatruje tekstami jest mistycznym mi jest także kroniką życia teatralnego, ale bieżącą tylko taką z oddalenia spojrzenia na teatr pod kątem tego, jakie teksty wystawia, jaki sposób w ramach projektu teatr, więc ten koniec następuje na naszych oczach, bo podejściu długoletniego wieloletniego zasłużonego redaktora naczelnego Jacka sieradzkiego, który wybrał się na emeryturę po 30 paru latach prowadzenia tej tej gazety pamiętamy, że Jacek sieradzki następcę Konstantego Puzyny jeszcze raz szanowany najbardziej chyba wszędobylski krytyk polskiego teatru, który pojechał do każdego miasteczka zobaczy każdy spektakl zostanie 40 czy 50 lat to było pismo, które miało miało swoją rangę, którym wypadało drukować swoje sztuki, którzy drukowali w dialogu od razu wystawiali w teatrze zawsze mieli taki rodzaj ją niedosytu, a to dobrze zrobiłem im starcza cel, ale to jeszcze nie jest dramat, który się zainteresował dialog dialog in przez długie lata nie wystawiał niczego co miało premierę sceniczną tylko debiut musiał być w dialogu takiej sztuki zapoznawał z najciekawszymi dramatami Europy świata kiedyś grywaliśmy sobie dialog, żeby zobaczyć by coś co piszczy w nowej estetyce teatralnej środki odszedł, bo myślę, że poczuł, że teatr czy przy rodzaj narracji, która obowiązuje we współczesnym teatrze nie jest już generacji no ale dialog jest wydawany przez Instytut książki nie jest także zespół może wskazać swojego naczelnego wyłonić spośród członków redakcji może zespół próbował wpływać na maszcie kogoś Jacek sieradzki zespół grał kogoś wskazać swego grona w Instytut książki, który jest jakąś ekspozyturą PiS-u jest jest jednym z instytucji przejętych przez przez rządzącą partię najpierw na 3 miesiące wyznaczył po on do redaktora naczelnego stała im znana pani prof. Anna Krakowska członkini redakcji, a potem nagle zaskoczenia pod koniec kwietnia dowiedzieliśmy się, że przeprowadzą nowego naczelnego w były była uruchomiona, gdzie uda giełda nazwisk to może być wiadomo, że to będzie ktoś z tamtej strony barykady, ale okazało nikt z poważnych nazwisk artystów krytyków kojarzony z polską prawicą nie zgodził się wejść jako taki człowiek do specjalnych poruczeń do redakcji dialogu i dowiedzieliśmy się, że wchodzi młody dramatopisarz krytyk Antoni win człowiek, który zajął 8 rokiem Witkacym Hanocha Levina MO wydał parę parę sztuk jego ukazało w dialogu także nie był nie było człowiekiem człowiekiem znikąd jednocześnie jest dziś szefem działu eseistyki w piśmie twórczość kolejnym piśmie przejętym kiedyś przez PiS jest uwaga kierownikiem literackim w teatrze Jaracza w Łodzi Michała Chorosińskiego świeża funkcja i okazało się to właśnie ma być tym człowiekiem spadochroniarzy zrzucanych do redakcji dialogu była jak wiemy reprezentacja przez Dariusza Jaworskiego dyrektora Instytutu książki tego nowego naczelnego było to bez konsultacji z zespołem oczywiście Instytut ma do tego prawo, ale dobrym zwyczajem jest raczej w Polskiej polskich redakcjach czy teatrach uwzględnianie tego kandydata zespołu, że pracownicy mając coś do powiedzenia temat tego, kto będzie ich ich szefem okazuje ten nowy naczelny obejmuje swoje stanowisko nie znamy jego pensji wiemy, że jego ani jego dorobek ani jego kompetencje nie są na miarę tego co jest wymagane od szefów dialogu przypomnijmy że, że od Adama czarna wszyscy Konstantego Puzyny Jacka sieradzkiego naprawdę byłyby ważne postaci teraz w naszą pana Antoniego in Hanoi czy taki trochę noł ne dla dla środowiska teatralnego ani ja czytam 2 dramaty słyszałem o nim okazjonalnie myślę, że większość odbiorców pisma dialogi i obserwatorów życia zwanego także było zaskoczonych półką, skąd został nowy naczelny wzięty literat mamy taką sytuację, że rada naukowa pisma prof. Kosiński Kolankiewicz pani lekko roku, ale Sokół Janusz Degler rezygnują znika cała cała w cała taka opieka merytoryczna czy taki takie grono profesorskie, które dawało redakcji bezpieczeństwo i taki tak było takimi takim sygnałem jesteśmy zawsze z wami śledzimy czuwamy czytamy czy dobrym kierunku idziecie pojawią się listy protestacyjne środowiska dramatopisarzy teatru zespół wiedzieć na co mógłby zrobić zespół są 2 warianty od czasu powołania Cezarego Morawskiego dyrektora teatru polskiego i wprowadzenia Marka Mikosa po konkursie w Starym teatrze w Krakowie, że załoga może albo kontestować nowego dyrektora co skończy się zwolnieniami z przenosinami winne miejsce zmianą zmianą profilu sceny albo prowadź tak jak w Krakowie oswoić tego nowego dyrektora pracować za niego w Krakowie powołana rada artystyczna aktorów, którzy właśnie wykonywali obowiązki Marka Mikosa, czyli synowa i przedstawienia zapraszali reżyserów po rocznym bojkocie okazało się, że w ten sposób może scena przetrwać redakcja dialogu miała 2 rozwiązania na tacy albo trzasnąć drzwiami wyjść zwolnić zwolnić te 56 etatów mówią, że pismo skończyło założyć jak aktorzy teatru we Wrocławiu teatr Polski w podziemiu czy dialog potrzebny dialog dialog w sieci albo to rozwiązanie zostało rozumiem przyjęte zrobić strajk włoski znaczy pracować być bronić przyczółków kontestować decyzje Dyrekcji 1 osoby, która w redakcji z dyrekcją redaktora naczelnego, która dotarła do zespołu z nadania i Instytutu książki i komplikować codzienność pracy redakcji walczyć z jego pomysłami naczelnego to wszy skończy strasznym klinczem potworną atmosferą pracy jak rozumiem dramatami osobistymi nie wiem czy nowy naczelny jest w stanie psychicznie znieść pracowanie ministrze wszyscy są przeciwko niemu, gdzie jego decyzje propozycje są wyśmiewane jest obrażana słabość merytoryczna nie jako konstrukcję przywiązują się tak przyjął jak trzeba mieć się zdecydować na taki kilka miesięcy w najlepszym wypadku w najgorszym kilka lat takich prac oczywiście decydujące są najbliższe wybory, które zmienią układ i być może redaktor naczelny Antoni wynik będzie tylko smutnym epizodem i jeśli się tak nie stanie przegramy wybory to nastąpi powolny albo gwałtowniejsze upadek PiS oczywiście z punktu widzenia polskiego świata zwanego pewnie jest tylko jeden z elementów kryzysu, którego doświadczamy takiego rozpychają się władzy wszędzie musi mieć swoich ludzi podążania smug prezydent spotyka tak zasłużone pismo, które nawet jeszcze było polityczne to było było niszową polityczne to duża, a próba pan na to patrzeć jeszcze inaczej próbowałem patrzeć też na kominie to też on rozumie pana kolega szkolny to nie jest mój kolega szkole no one szła po złoto patologii warszawskiej, więc w kwocie, ale dynamika drożyzny, a tam wykłada tak, ale zyskałem śledząca wieńcem, ale myślę, że to zastanawia się np. czy istnieje trzecia droga, bo jeżeli chodzi o reżyserki i reżyserów młodego pokolenia to często podnoszą się głosy, że dobrze to ci starzy już wystarczająco siedzieli teraz jest czas ta młodość młodych aktorów na młodych reżyserów może też czas na nowych redaktorów naczelnych, ale oni powinni jednak być kompetentni tutaj mamy jednak do czynienia, ale Alien czy wiem, że jest niekompetentny w z wiemy z przecieków od zespołu redakcyjnego, że odbyło się przesłuchanie na okazaniu redaktora naczelnego, którym zapytano Antoniego win cha jak sobie wyobraża prowadzenie tego PiS, a zasady redakcyjne zostały postawione w ogniu pytanie zasady druku itd. większość odpowiedzi była niewłaściwa i słuszna nie zdał egzaminu przez zespoły merytoryczności takie mamy takie mamy przecież to zespół o tym o tym o tym głośno mówi może nareszcie że, gdyby tak przedłużać młodych reżyserów pewnie kilka starszych i podzieli ustawiamy kąt linię takich osi młodość starość, bo zespół dialogu jest młody właśnie podejście Jacka sieradzkiego jak Krakowska właśnie 1 nogą bardziej na uczelni niższy niż w redakcji tam jest grupa młodych com młodych kobiet 1 czworga Piotr Augustyn męski członek redakcji, które rzeczywiście są związane z teatrem progresywnym z z lewicową wrażliwością myślę, że to przeszkadzało, że jednak zbiór tekstów, które ostatnio okazywały się w dialogu były tekstami, które koncentrowały się ku wirowały wokół nowego teatru tego, który PiS nie lubi uważa za Kurierowi genderowe lewacki nie lubi tej rzeczywistości tej formy teatralnej tam przerzucić kogoś, który sprowadzi z powrotem zrosło Mrożka Witkacego Hanocha Levina czy tradycyjny teatr przeżyć młodość młodość redaktora naczelnego nie jest problem problem jest to, że nikt, kto mógłby firmować tę decyzję o poważnych osób piszących po prawej stronie polskiego życia teatralnego, czyli autorów skupionych wokół teatrologię PL jak Rafał Węgrzyniak Jagoda Hernik pańska i wielu wielu innych nie zdecydować tak brutalne wejście do i innej grupy grupy redakcyjny to może jeszcze inaczej, bo zdecydował się ktoś ostatnie zdanie które, którego można kupić po prostu myślę, że jest 1 czynnik, który PiS wykorzystuje nagminnie są kwestie finansowe nie wiem ile zarabia redaktor naczelny pamiętamy, że nie ma ludzi przed kupnem są tylko sumy, które podajemy, więc być może to są jakieś nieprawdopodobne koszty, które można zarobić za rozbicie redakcji za transformacji w takiej kolejne czasopismo, które nikomu nie zagraża prezentuje właściwą właśnie to jest rzeczywiście jest o człowieku, którą zyskujemy dzięki tej sprawie, a jednocześnie, jeżeli spojrzymy też na różne czasopisma czy one były czynione są to może też nie warto aż tak bardzo panikować, bo dialog no bo o inne tytuły, bo inne roszady, ale wspomniał pan o tym, że dialog był takim haustem świeżego powietrza był oknem na świat dzisiaj każdy ma do wszystkiego dostęp dzisiaj publikować można za 15 minut w sieci i dotrzeć do tak, ale dialog jest dla dziś zagrożenie zdrowia w tej chwili takim takim miejscem reagujemy każdy nowy dramat 30 ukazał to był miejscem, gdzie się ukazywały teksty esej styczne analizy, które właśnie były nowoczesne, ale wciąż bardzo rozważne to myślę, że chyba pod tą redakcją niekoniecznie do tak, ale mogą się ukazywać o to chodzi o odpowiedzialności, bo nie wykonują dzieci zaznacza proponuje, żeby w ogóle zrezygnować ze starych stary my nie, niemniej musi okazać formie są promieniuje tylko mówię, że na poziomie dobrych obyczajów na poziomie politycznym dzieją się jakiś nie fajne rzeczy, ale na poziomie mięsa na poziomie tego co najważniejsze, czyli materii literackiej czy dialogu Tuszyński kończy to nie jest tak, że komuś zamykają uzyskała korzyść kończy się miejsce kończy się pewien szyld, który będzie teraz na to co się zmienia zresztą, że łączą drukować Interim publikować w internecie, że zapowiedź minister szyldy kończą się nie tylko z powodu takiej decyzji jest pan jest czytelnikiem albo był czytelnikiem miesięcznika znak także znak lat temu 203040 tak co tam było, jakie nazwiska i jakie po prostu teksty, które są wciąż aktualne dzisiaj pan bierze znaki tak pytanie właściwie co tam jasno nic w stan czy gdy znak przez zwyczaj literackim znak przestał być relegowany, bo nie ma nie ma nie ma środowiska znaku, ale też nie ma, ale czy to znaczy, że jeśli dialog dzisiejszy nie spełnia naszych dawnych euforii olśnień to znaczy, że może go przyjąć każde mienie rodzin to jest niemile wzmocni ale, toteż okazuje się w zgodzie z przepisami przez nie złamali prawa akurat w tym przypadku Instytut książki nie złamał złamał już dobrobycie realnie ani żaden przepis, więc narzekamy tylko nas styl tej zmiany i brak brak takiego zainteresowania odczuciami ludzi zrobili to PiS przez ostatnie powiedzmy 20 lat jest smutna to stronnicze to smutne jest takim czasie wzrósł w tym czasie wzruszyłem szczerze, ale myślę jednak, że zawsze ważniejsza treść niż forma może to spowoduje, że teraz powstaną teksty jeszcze ciekawsze z tego powodu podczas gdy dane zdarzenie postanowi internecie tymczasem to jest PiS i zregeneruje każdy teatr każdy tak w Polsce prenumeruje dialog pan pójdzie jakiekolwiek sekretariatu gabinetu Dyrekcyjnej w Polsce na półce stoją dialogi i nagle w pewnym momencie ta tradycja zostanie urwane myślę, że część Tatr zrezygnuje w proteście w akcie Solidarności będą tak cięte kamyczek do mieszka się pozbierają będzie jakiś nieważny nieważny periodyk pod szanowanym 7, którego nikt nie będzie kupował nie będzie prenumerat wał tylko zmierza w trochę Order Orła białego bardzo panu dziękuję panu Łukasz Drewniak skończyliśmy mocno w pan Łukasz Drewniak krytyk teatralny autor cyklu koło notatnik na portalu teatralny PL wykładowca Akademii teatralnej w Warszawie dziękuję serdecznie informację o godzinie dwudziestej trzeci Inter luda Cezarego Łasiczki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA