REKLAMA

Religia i magia. Modlitwy do archanioła i antydemoniczne wzmożenie

Magazyn filozofa  - Tomasz Stawiszyński
Data emisji:
2023-05-13 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a z nami jest Jarema Piekutowski socjolog publicysta członek zespołu nowej Konfederacji i laboratorium więzi dzień dobry Remo, gdzie dobry Tomku dzień dobry państwu i też autor publikujący w tygodniku powszechnym właśnie w tygodniku powszechnym pod koniec kwietnia ukazał się twój tekst dotyczący rosnącej popularności modlitwy do Świętego Michała Archanioła w polskich kościołach pamiętam no bo mamy się również na Facebooku jak jakiś czas przed publikacją tego tekstu Rozwiń » taki post zamieściły, w którym pytałeś właśnie osoby uczęszczające na msze święte czy zauważyły taką większą popularność tej modlitwy czy w kościołach, do których chadzają tę modlitwę się odmawia, zanim się zagłębimy w te kwestie no pewnego wzmożenia dotyczącego szczególnie zdaniem niektórych aktywnej aktywnego uczestnictwa szatana w sprawach dzisiejszego świata czemu przeciwdziałać ma właśnie m.in. ta modlitwa, ale np. takie instrumenty jak walki z szatanem jak egzorcyzmy zanim, więc o tym mówimy zastanowimy się co czynisz w tekście, jakie są źródła tej wzrok rosnącej popularności owej modlitwy to chciałbym zapytać, którędy pomysł na ten tekst się zrodził to znaczy ska, skąd właściwie zwrócenie uwagi akurat na ten wątek czy sam po prostu kiedyś taką modlitwę w kościele usłyszałeś postanowiłeś sprawę bliżej zbadać czy jeszcze jakieś inne źródła pomysłu na ten tekst były wyobrażam sobie już komentarzy od naszej audycji w mediach społecznościowych typu czy Kolorowi TOK FM zaczęło zmieniać się w radiu Maryja czy co może wyjaśniając, skąd wziął się ten pomysł powiem, że tym wszystkim, którzy chcieliby tak skomentować, żeby jeszcze chwilę wytrzymali dlatego, że jeżeli leży na sercu dobro społeczeństwa polskiego czy interesują ich przemiany wewnątrz tego społeczeństwa to kwestia tej modlitwy może być dla nich interesująca, nawet jeżeli z kościołem nie mają nic wspólnego, bo ja się i tylko dosłownie jedno zdanie dodam do tego że, zapowiadając naszą rozmowę zaraz na początku aut tej audycji poczyniłem podobne zastrzeżenia i powiedziałem, że co podtrzymuje nie, że niezależnie od tego jakie ma światopoglądowe przekonania to tego typu wgląd w zbiorową wyobraźnię jakieś treści fantazje, które poruszają naszą zbiorową psychikę no jest korzyścią poznawczą w każdym razie dla każdego, kto w tym społeczeństwie żyje, a akurat jestem wierzącym praktykującym katolikiem rocznych pozbawionym wątpliwości i nurty duchowości w kościele katolickim w związku z tym szczególnie mnie interesują interesują mnie także jako socjologa i Jeż Szczecin wiele lat temu myślę, że gdzieś na początku 2001. wieku zauważyłem, że ta modlitwa dodatkowo się pojawiła i od tego czasu interesował mnie to, skąd się bierze to wiąże się też pewnymi właśnie przez niemal zbiorowej wyobraźni w katolicyzmie polskim czy też pewnych jego niższa mamy jakieś Remo mamy jakieś zakłócenia dźwiękowe w tym momencie i zaraz spróbujemy jakoś rozwiązać, więc nie wiem czy znajdziemy na moment anteny i nie nie Jacek Kozłowski uspokajająco pomachał do mnie rękę, że nie ma takiej potrzeby w związku z tym rozumiem, że mamy już wszystko pod kontrolą dobrze Jarema wracam do ciebie kontynuuje proszę swoją wypowiedź jak będzie kontynuował to jeszcze, lecz może informacje cóż to właściwie za modlitwa i kim, że ów Archanioł jest, bo mogą nie wszyscy to wiedzieć jest to modlitwa, której szczególnym celem jest obrona przed złymi duchami wg chrześcijańskiej czy katolik nauki katolickiej czy chrześcijańskiej filozofii Onkologii diabeł czy też szata jest głównym z tych złych duchów, ale jest to ileś tam jest jest wielość pewnych złych Bytów, które oddziałują na ludzi natomiast mamy też w nauce katolickiej do czynienia z bytami duchowymi dobrymi, jakimi są aniołowie i w tradycji katolickiej co ma swoje uzasadnienie też w apokalipsie Świętego Jana to wszystko jest jakoś osadzone w piśmie świętym Święty Michał ochronę, żeby przywódcą czy jakimś ważniejszym silniejszym wśród tych Bytów duchowych dobrych i ta modlitwa to jest prośba o wstawiennictwo, gdyż jest taka jest takie nauczanie w lesie katyńskim, że dobre być duchową mogą się wstawiać za ludzi Najwyższego bytu, jakim jest Bóg, a i jest to modlitwa o to, żeby Święty Michał Archanioł stają się za nami czy jakoś wspierał nas w walce duchowej, a szatana i demony dopiekła strącił tak jest, choć tak naprawdę w metafizycznej perspektywie opowieści chrześcijańskiej to jest coś tu już się tak naprawdę zdarzyło no odpowiedź chrześcijańska to jest opowieść o zwycięstwie dobra nad złem i teraz pytanie jest takie jak wygląda to w zbiorowej wyobraźni czy my jako polscy i nie tylko polscy katolicy do popularności odliczy wzrosła w ostatnich latach m.in. także w stanach Zjednoczonych jak my patrzymy na kwestie walki dobra i zła i tego jak donosi rozgrywa w naszym życiu w 2009 roku biskup Mering, zalecając w swojej w swojej diecezji włocławskiej odmawianie tej modlitwy po mszy świętej uzasadniał to szczególnie silną udział w silnym działaniem zła czy złego ducha w obecnych czasach co to oznacza to oznacza, że w wyobraźni zbiorowej katolików przynajmniej ich części w Polsce pojawiają się coraz silniejsze nastroje apokaliptyczne tutaj ciekawa sprawa jest taka, że zwrócił uwagę, że nastroje apokaliptyczne pojawiają się nie tylko wśród katolików nie tylko wśród ludzi wierzących cała cały cały ten ruch jest jest spory bardzo pesymistyczny ruch, który przewiduje apokalipsy lub katastrofy w przyszłości np. z przyczyn ekologicznych, więc mamy do czynienia do domu pod koniec każdego wieku, ale teraz mamy początek wieku nasilają się takie nastroje katastroficzne i 1 jest jedno przy czym renesansu tej modlitwy widziałbym właśnie w umacnianiu się lęku przed jakim złem którym, które może czekać nas w przyszłości jak uszczelniamy tutaj tutaj jest jeszcze ten wątek, który też jakoś się pojawia w swoim tekście, ale akurat nie on jest jakoś na pierwszym planie ten ten wątek popularności egzorcyzmów rosnącej no dość powiedzieć, że gdzieś tam powiedzmy w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia było tych egzorcystów w Polsce nie wiem 2 albo 3, a dzisiaj jest ich już chyba około 200 no i że tzw. międzyczasie w Watykanie powstała specjalna komórka zajmująca się formacją egzorcystów szkoleniem egzorcystów zresztą był film z Anthonym Hopkinsem, który fabularny oparty na jednej z książek takich non fiction właśnie opowiadających o amerykańskim księdzu, który w takim szkoleniu uczestniczył też na różne sposoby się analizuje to dlaczego akurat ten typ specyficzne doświadczenia religijnego czy pewnej w pewnej formy praktyki religijnej w tej chwili właśnie zyskuje na popularności pisze też o miesięczniku egzorcysta w Polsce nie wiem czy wciąż jeszcze się ukazującym, ale w pewnym momencie bardzo popularnym rozumiem, że tak jak to czynisz w tekście łączyłby te zjawiska widział, że mamy do czynienia z jakimś kontinuum tak chciałbym wprowadzić kilka podstawowych rozróżnień, bo tu w jedno tu 1 kwestią jest to, o czym mówisz, czyli popularność swego rodzaju myślenia magicznego to znaczy, jeżeli można jakiś sposób zdefiniować magii czy zebrać różne definicje maggi to magia to jest wykonywanie różnego rodzaju rytuałów to, żeby nakłonić wyższe siły różnego rodzaju do jakich działań powiedzmy czarna magia byłaby w takiej sytuacji nakłonienie MO różnych sił wyższych od człowieka do zrobienia czegoś złego jakiś krzywdy np. komuś biała magia do zrobienia czegoś dobrego i istnieją takie miejsca, w których religia magia się jakoś się ze sobą zazębiają w czasach mocno rozwiniętej religijności ludowej w społeczeństwie tradycyjnym to było dużo częstsze myślę, że w kościele katolickim zresztą wiele robiono przez te lata, żeby różnego rodzaju naleciałości magicznych tę wiarę, ale ten wiarę oczyścić zaraz wrócili do rozmowy praca zaraz wrócimy do tej rozmowy tu postawimy średnich nie mamy innego wyjścia nie jestem w stanie żadnych sił nakłonić, żeby nas jednak tutaj pozostawiły jeszcze na antenie Jarema Piekutowski z państwa gościem będzie po informacjach Jarema Piekutowski wciąż z nami przerwałem ci przed informacjami no już musiałem niestety tutaj zainterweniować, żebyśmy z anteny zeszli na chwilę, ale może chciałbyś wrócić do tych wątków religia magia no bo o nich mówiliśmy w kontekście modlitwy do Świętego Michała Archanioła i egzorcyzmów tak w zasadzie przede wszystkim w kontekście egzorcyzmów, chociaż wszelkie kwestie, które wiążą się tzw walką duchową czy z walką między bytami dobrymi złymi poza umysłem czy serce człowieka to są te miejsca w chrześcijaństwie, które niekoniecznie muszą oznaczyć oznaczać od razu magiczne myślenie, dlatego że no i człowiek, który jest niewierzący jest poza sposobem myślenia chrześcijańskiego też uczestniczy nieraz widzi w swoim życiu elementy walki dobra ze złem to się modlimy się, że katolicy modlą rzeszę, że proszę o wstawiennictwo i inne byty cielesny i bez cielesne to jeszcze nie oznacza maggi natomiast pojawia się często właściwe falami takimi przychodzi popularność swego rodzaju myślenia magicznego, które ma 2 swoje oblicza z 1 strony to w latach dziewięćdziesiątych było mocno widoczne było dużo takich broszurek m.in. broszurka niejakiego księdza Zwolińskiego o zagrożeniach płynących z muzyki rockowej bardzo dużo pamiętam pamiętam straszliwych błędów zresztą rzeczowych głosy proszące czy z zagrożeń płynących z tego, że nie wiem, że ktoś sobie postawi jakąś figurkę z związaną z hinduizmem czy jakoś na treść wielkie zasłużyli ich wielkie zasługi ma Robert Tekieli, który w zasadzie wskazuje wszystko jako źródło strasznego demonicznego zagrożenia łącznie z Harrym Potterem i różnymi innymi takimi rzeczami tak należy pamiętać tutaj to nie jest główny nurt chrześcijaństwo chrześcijaństwo nie jest magią katolicyzm nie jest magią tu bardzo często ironiczne komentarze na ten temat rzuca pan Ziemowit Szczerek, którego serdecznie zdrowia lubię go czytać, ale czy to nie jest tak z czy wszystkich państw czy katolicy nie chodzi o nakłonienie metodą rytuału wyższych mocy do tego, żeby zrobiły coś dla nas my, niemniej taka pokusa istnieje i szły z 1 strony właśnie dostrzeganie takiego automatycznego zagrożenia w jakim są symbolu, którego znaczenia nowe czy nawet nie znamy typu figurce jak już bóstwa czy już Boga z innej ligi, a z drugiej strony takie przekonanie, że wykonywanie pewnych rytuałów bardzo skrupulatnie bardzo w ustalonym dokładnym porządku ochroni nas w jaki sposób przed złem czy czy przed cierpieniem, ale cofnął się trochę, bo pytanie, skąd bierze by w tej chwili prod tom czasopisma wzorce stajemy w Niemczu wychodzi on był bardzo popularny w latach 20122014 tam było ogromne nakłady myślę, że jakoś ten ból wokół egzorcystów opadł, ale skoro jest taka silna potrzeba wśród ludzi to należy się zastanowić się dzieje oni widzą nie niż myśmy się z tego jak najbardziej z patrząc na to po prostu tylko z racjonalnego punktu widzenia, bo trzeba sympatią spojrzeć na obawę przed złem czy przed rozpadającym się światem przed różnego rodzaju zmianami kulturowymi tu bardzo często widzę takie wypowiedzi, kiedy czytam o w tej czy innej dodawane w modlitwie czy dodatkowym dodatkowym rytuale, że no w pewnej części środowisk katolickich chrześcijańskich jest taka obawa, że we współczesnej kulturze zachodniej to zło działa w sposób szczególnie mocny no, więc czym no jest spora część ludzi, którzy widzą przemiany społeczne nie bardzo są w stanie przyjąć nowy świat inny bardziej liberalny, więc czy ten lęk jest nieszczęście zasługuje na zrozumienie i empatię, nawet jeżeli nie podzielany ja się zetknąłem też takim jest jest taka książka bardzo ciekawa poświęcona fenomenowi egzorcyzmów napisana przez amerykańskiego historyka, który nazywa się nomen omen Brajan lewak, ale jest autorem bardzo wielu takich prac, które gdzieś tam na styku historii religii historii kultury się mieszczą m.in. mamy po polsku wydano jego świetną książkę o polowaniach na czarownica ta książka się nazwa de wielu jedyna nasi po polsku niestety jeszcze nie ukazała mam nadzieję, że kto się w końcu wyda najął się przygląda historii egzorcyzmów i popularność egzorcyzmów i formy, jaką pewnej narracji wokół egzorcyzmu właśnie przebierają w kulturze zachodniej tam od siedemnastego wieku w górę bodaj i są 2 istotne rzeczy, które on w tej książce mówi po pierwsze, no oczywiście jako historyk naukowiec zostawia przed progiem rozważania czy mamy tutaj do czynienia z jakimiś fenomenalnie, które mają źródła rzeczywiste tak jak są to jak to źródła są opisywane w teologii czy też mamy do czynienia z czymś co w rzeczywistości w tym sensie nie posiada w każdym razie powiada jest to pewna forma ekspresji przekonań religijnych to znaczy jak się prześledzi historię chrześcijaństwa Noto mamy ewidentnie podstawy do tego, żeby powiedzieć, że pośród różnych form ekspresji przekonań religijnych to także i to występuje to dotyczy w zasadzie wyłącznie ludzi, którzy albo są nominalnie wierzący albo też w kręgu w każdym razie oddziaływania wyobraźni religijnej się znajdują i to tego rodzaju właśnie zjawiska w tych wyłącznie w kręgach zachodzą no faktycznie ateiści nie bywają opętani zazwyczaj mamy do czynienia z osobami, które tak czy inaczej jakieś przekonania religijne żywią druga rzecz mówi dla wag już znowu, wskazując ma konkretne przykłady następuje swoista zamiana miejsc to znaczy w okresie na powiedzmy dziewiętnastego wieku osiemnastego dziewiętnastego wieku w ogromnym stopniu kultura popularna zaczyna czerpać z wyobraźni religijnej i wytwarzać różne narracje dotyczące tego jak czego najmniej najmocniejszym wyrazem moim zdaniem obecnie jest blok metod, które ranka jak najbardziej jeszcze jest absolutnym odbiciem czy odwróceniem czy symboliki chrześcijańskiej to z niej tak naprawdę najbardziej cierpię, choć sposób odwrócony ta cecha rzeczy tak, a z drugiej strony od pewnego momentu zwłaszcza, odkąd tak no ostatnich dekad dwudziestego wieku ulewach mówi proces odwrotny to znaczy wyobraźnia religijna zaczyna bardzo korzystać z popkultury i też przenosić wzorce w ten obszar, ale on jeszcze mówi coś takiego co o komentarz do czego będzie tu poprosił oznaczone mówi to rzeczywiście w takich momentach kryzysu wiary kryzysu religii także nie wiem jak weźmiemy takie zjawiska jak rozwój Spirit jest mu pod koniec dziewiętnastego wieku prawda ten właśnie w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, kiedy nauka Expander je taki światopogląd racjonalistyczny się szerzy mamy wiarę w postęp naukowy itd. to jest jakby reakcja w postaci takiego powrotu do przeżywania religii i jakby tęsknota za taką religią, która właśnie namacalnym doświadczeniem, która nie jest jakby abstrakcyjną formułą opowieścią jakąś tylko ma w sobie ten element taki ekscytujący związane z bezpośrednim doświadczeniem z tym elementem walki dobra ze złem to jest innymi słowy pewna forma no właśnie szukania takiego języka religijnego, który będzie atrakcyjny dla współczesnego człowieka też często wychowanego na filmach na popkulturze na opowieściach łakną tego bezpośredniego doświadczenia, a nie tylko intelektualnych dywagacji co myśli o takiej interpretacji tego, o czym rozmawiamy, pisząc te ten tekst dla tygodnika powszechnego i zbierając materiały znalazłem m.in. taką książkę amerykańską na temat modlitwy do Świętego Michała Archanioła zresztą bardzo solidnie bardzo solidnie przeanalizowane źródłami książka niejakiego Kevina zajmująca i ona ma okładkę, która no wygląda prawie jak jakiś kadr z Marvel Cinematic Universe to jest ta opowieść odwieczną opowieścią o walce dobra ze złem czy PiS słusznie wysoka starych pismach jak poseł Kinga marszu to jest coś co porusza i co będzie poruszać ludzką wyobraźnię i oczywiście ma także swoje miejsce w religii tylko problem polega na tym, że religia z postrzegana w ten sposób jest spłacana spłaszczoną jest traktowane powierzchownie i nie ma się co dziwić, że jeżeli ktoś zapoznał ktoś myślący trafia w pierwszej kolejności na tego typu obraz Religi to potem się z tego śmiano kwestia walki dobra ze złem czy różnych subtelnych poruszeń duchowych to jest kwestia dużo głębsza mówiono przez wielu filozofów teologów czy czy psychologów do dopuszczając istnienie tego świata metafizycznego takich jak Wiktorem Franc, który w krzyż ani tym by nie było, ale było, ale z już był ateistą przejście takim, że wierzy w istnienie Boga, więc to poważny poważni ludzie poważnie myślą na ten temat czy i no ludzie wierzący jednocześnie myślący mogą ubolewać nad tym, że ta taka dość dość płaska wizja dziś się upowszechnia i owocuje takimi bredniami jak te książeczki o zagrożeniach płynących z muzyki rockowej czy właściwie zagrożeniach takich nowych nawet nie ma w zasadzie jakieś analizy tekstów że, że teksty mówią o złu ognie wie o jak Greg doli zespołu Dave Gahan x kiedyś powiedział, że rok drugi to jest taki stan ducha, kiedy człowiek jest wkurzony na cały świat użyć mocniejszego słowa mentalnie w nie będę mówił, że Paul McCartney śpiewa o tym, że jest wesoły, ale ja nie mam w domu żadnej płyty no już gniew zło ten to mroczna część czyni jak to mówi Carl Gustav Jung czyni też ma swoje miejsce, więc w chociażby próba zamieszczenia tego cienia pod dywan czy udawania, że nie ma no to jest jeden z takich elementów tego zrobić rynkowego płaskiego myślenia Religi metafizyce, która może myślą myślących ludzi ligi zniechęcać, ale to nie jest także religia po prostu taka jest no to są takie rzeczy, na którym ja osobiście ubolewam, bo one upraszczają wykrzywiają czynią religię powierzchowną na zewnątrz, choć oczywiście z drugiej strony no trzeba powiedzieć, że ta cała rozległa dziedzina teologii, jaką jest demonologia i studia nad złem i postrzeganie szatana jako realnego bytu osobowego ani metafory nie jakiegoś jakieś figury tylko zła w świecie obecnego no oraz posługiwanie się też takimi narzędziami jak egzorcyzmy właśnie czy traktowanie kategorii demonicznego zwiedzenia czy demonicznego opętania jako czegoś co jest realne wydarzeniem to jest po prostu część też nauki kościoła prawda i jak najbardziej, ale to odesłał bym do naszego wspaniałego nieżyjącego już chyba powoli zapominane ego teologa filozofa, jakim był ksiądz prof. Józef Tischner, który pisał rzeczy bardzo głębokiej bardzo przejmujący chciałby w swojej filozofii dramatu czy spożył istnienia człowieka no na temat i zła w relacji między między człowiekiem, a złem także tego co nazywa się w chrześcijaństwie kuszeniem w Wiśle mówił o biolog kuszenia i to oczywiście z punktu widzenia ateistycznego, jeżeli ktoś nie ma wiary może na to patrzeć jak na pewno wojnę myśli jako coś co rozgrywa się myślę, że budżet, ale to jest, że te niezależnie od tego, jaką nałożymy na to metafizykę to jest rzeczywistość poważna i ona zasługuje na to, żeby o nim mówić, że wygrałam bardzo dobrze, że religia tym się mówi oby się o tym mówią mądrzy bardzo dobra puenta bardzo serdecznie dziękuję za to spotkanie tutaj na antenie Jarema Piekutowski był państwa gościem socjolog publicysta członek zespołu nowej Konfederacji laboratorium więzi na też autor współpracujące z tygodnikiem powszechnym jednym z tekstów Jarema Piekutowski go właśnie żeśmy rozmawiali dziękuję bardzo, dziękuję uprzejmie dobrego dnia nawzajem i państwo też dobrego dnia oczywiście życzymy realizuje w tym momencie Jacek Kozłowski ten program wydaje Michał Tomasik pomagała również Katarzyna Morawska Bielecka oczywiście przygotowywać ten program wciąż Kac Kasia odpoczywa życzymy jej owocnego odpoczynku Najda usłyszenia wkrótce na antenie Radia TOK FM wobec tego dobrego weekendu państwu życia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILOZOFA - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA