Rozwiń » Gościem programu jest dr Marcin Zaród, socjolog, badacz komunikacji cyfrowej. Witam cię bardzo serdecznie, dzień dobry państwu spod i faj nie chcę muzyki tworzonej przez sztuczną inteligencję ze swej Platformy usunął dziesiątki tysięcy utworów opublikowanych przez Startup muzyczny Bomi, choć to zaledwie około 7% materiału umieszczonego tam przez tę firmę. No ale chodzi o to, że to ai skomponowała nagrała wyprodukowała te utwory, a tego spod i faj nie chce, więc mamy chyba kolejną odsłonę pewnej bardzo ciekawej batalii, którą rozpoczęła właśnie rewolucja sztucznej inteligencji, która może okazać się geńchndżerem w świecie masowej rozrywki.
Ja chyba zostaną przy określeniu systemu uczania maszynowego również, dlatego że takie jest prawo naukowca, że zachowuje ciut, jakby to powiedzieć. No nie chcę mówić mnie entuzjazmu, ale trochę inny ogląd wydarzeń bieżących można mi zarzucić, że żyje w nieco wolniej niż cyklu wydarzeń pana redaktora, więc z góry przepraszam słuchaczy, więc systemy ucząca się rzeczywiście muzyka stworzona przez systemu ucząca się systemu uczenia maszynowego została zakazana przez spotyfae, ale co jest równie ciekawe, spod ifae, zakazało też z kont, które są tworzone przez systemuy uczenia maszynowego, które służą do słuchania, czyli w pewnym momencie spod i fa i inne Platformy muzyczne były takim obiegiem zamkniętym, w którym istniały zarówno treści tworzone automatycznie jak i treści słuchane automatycznie.
A poza ta sztuczna inteligencja, czyli systemu przeja maszynowego, słucha muzyki.
Lubi lubi posłuchać nie nie to przede to nie są osoby dla mnie to nie są osoby, to raczej jest tak, że spod IFA jest odpowiednikiem rynku muzycznego, w którym istnieją dostawcy treści. To co jak autorzy muzyki i odbiorcy treści i osoby, które płacą za tę treść, czyli samo spod i faj i i te osoby, które tworzyły system automatycznego, słuchania próbowały zdobyć pieniądze od spod i faj próbowały zarobić na samej korporacji spod i faj. W ten sposób, że jeżelistworzą systemy stworzą jednocześnie system, który automatycznie tworzy treści, oraz system, który automatycznie słucha, to spodifaj, będzie musiał im płacić.
Czyli tutaj chodzi o rodzaj takiego oszustwa.
Dlaczego oszustwo.
Jest to oszustwo, bo rozumiem, że algorytm jest podifaj generują te zyski dla twórców muzyki ze względu na wielkość publiczności, a jeżeli tę publiczność tworzy się przy pomocy automatu, no to i tak naprawdę nie ma, no bo żywi ludzie tej muzyki nie słuchają.
No dobrze, ale jeżeli akceptujemy, że sztu, że system uczenia maszynowego mogą tworzyć interesujące nas obrazy albo, że mogą tworzyć interesujące nas kawałki tekstu. Tak sami się bawiliśmy mi dziurne i sami się bawiliśmy generatorami tekstu. Widzieliśmy eksplozję fajnych systemów w trakcie ostatnich kilku miesięcy. To dlaczego nie uznać, że systemu uczące się mogą też automatycznie słuchać.
Nie no one mogą słuchać mogą słuchać.
Dlaczego nie w ramach spotifae?
Tylko, że to jest trochę tak, gdyby stworzyć BOT, które np. nałogowo ogląda na yotubie określone treści, a wiadomo, że domy mediowe inwestują w te treści, które są najbardziej popularne. No i inwestują, dlatego że obok tych treści umieszczają swoje komunikaty reklamowe, nie ma najmniejszej sensu, umieszczać komunikaty reklamowe do treści, które są odbierane przez sztuczną inteligencję, ponieważ ona od nas nic nie kupi nie kupi proszku do prania nie kupi pasty do zębów. Po prostu jest być może wytrawnym oglądaczem i słuchaczem treści, ale konsumentem póki co jest słabym.
Czyli innymi słowy systemy uczenia maszynowego są w porządku tak długo jak służą do wprowadzania w błąd konsumentów, ale w momencie, kiedy zaczynają być używane do wprowadzania w błąd spod i faj albo dużych korporacji. W tym momencie pojawia się problem. Nie.
Znaczy uważam, że w obu tych wypadkach wprowadzanie w błąd jest wprowadzanie w błąd, natomiast rozumiem spod i fi, że nie chcą botów, które będą słuchać muzyki tego serwisu.
Nie oczywiście, bo spod i tutaj oczywiście dochodzimy do kluczowego punktu, bo spod i fay jako właściciel targowiska, tak samo jak YouTube jako właściciel targowiska, po prostu zakazuje tych botów na swoim targowisku. Tak tak samo jak Google nie boty w swojej wyszukiwarce. I tutaj dochodzimy do realnego problemu tej komunikacji tak do problemu nie jak działa nie na zasadzie kto tam jest człowiekiem. Kto, kto co lubi tylko, kto jest właścicielem poszczególnych targowisk.
No i taki nie ja jednak jestem dużo bardziej tradycyjny w tej formie pojmowania targowiska, to targowisko ma wtedy sens, kiedy ktoś po prostu ma szansę coś sprzedać i kupić, a w przypadku botów. No to jest w ogóle bezcelowe.
No tak jak najbardziej.
No właśnie, ale wracając do samej muzyki tworzonej przez sztuczną inteligencję. No ja się mówiłem, różnymi takimi programami one są niezwykle ciekawe, ale rodzą oczywiście ogromnie wiele pytań, szczególnie natury prawnej, no bo możemy zaprobtować, czyli i to promptowanie to jest innymi słowy rozmowa ze sztuczną inteligencją. Tak to nazwijmy poetycko, możemy z nią się dogadać, że ona np. stworzy piosenkę, w której pomieszszamy głos Boba Marleya BiT snup doga coś jeszcze z genezis i powstanie bardzo fajny superchwytliwy utwór, który w ogóle może okazać się hitem światowym przebojem. No tylko spadkobiercy Boba Marleya, właściciele praw do genezis, no mogą mieć słuszne chyba pretensje, że to z ich dorobku sztuczna inteligencja czerpie swoje inspiracje. Z drugiej strony no są tacy, którzy mówią cóż, każdy kompozytor robi dokładnie to samo wszyscy z czegoś czerpiemy, więc no to właściwie w procesie twórczym nic nowego.
No jasne i można by było wtedy i generalnie można by było też zadać pytanie, jeżeli się przyjrzymy takim rzeczom, to zobaczymy, że np. duże firmy.
Wcale, że jeżeli przyjrzeć się historii tego, jak duże firmy pracujące w sektorze kultury, produkujące fajne rzeczy, które oglądamy, słuchamy robimy. To wcale nie jest tak, że one bardzo głęboko szanują rzeczy wytworzone przez małych twórców i bardzo głęboko szanują nazwiska małych twórców nie prawo autorskie jest tak duże, jak ktoś ma dużo pieniędzy na prawników.
Więc moglibyśmy się zastanowić, czy nie potrzebujemy w ogóle jako społeczeństwa fajnej otwartej dużej dyskusji na temat prawa autorskiego w ogóle nie tylko w kontekście systemu włóczenia maszynowego, ale również w kontekście tego są może, w którym momencie prawa autorskie przechodzą do tzw domeny publicznej. Tak, od którego momentu spadkobiercy Boba marleja powinni pogodzić się z tym, że okej to już jest część kultury, tak tak samo jak utwory Jana Sebastiana Bacha są częścią kultury i po prostu stały się kanwą muzyki filmowej prawa.
Autorskiej. Na to odpowiada, bo 70 latach.
No ale z jakiegoś powodu spadkobiercy mszkimiki z roku na rok to przesuwają tak.
No są oczywiście róż kró króczki prawne, które pozwalają nieco ten proces przedłużyca, natomiast Jan sebastiaanbach jest już.
Wolny tak Jan Sebastian Bach jest wolny, bo, bo niestety w czasach Jana Sebastiana stety niestety w czasach Jana Sebastiana Bacha nie udało się zawiązać korporacji.
No tak, ale właśnie porozmawiajmy o tym i jak właściwie jak jest w tej chwili status tej muzyki tworzonej przez sztuczną inteligencję. I kto jest jej właścicielem, no bo potrafię sobie wyobrazić, jakby oczywiście muzyka jest potrzebna do wielu aspektów naszego życia i funkcjonowania jest tzw przykład muzyka do windy niektóre windy po prostu puszczają jakąś ładną melodię, która towarzyszy nam podróży w podróży. I potrafię sobie wyobrazić, że sztuczna inteligencja zrobi taką muzykę znacznie lepiej niż żywy autor w dodatku zrobi nam ją za darmo. No jest, ale kto jest jej właściciel.
Właścicielem jest odpowiedź jest bardzo prosta. W przypadku treści stworzonych przez systemu maszynowego, np. takiej piosenki stworzonej i podpisanej przez duży dom mediowy to właścicielami będzie ten dom mediowy. Tak, natomiast, jeżeli jest osoba prywatna, to jest osoba prywatna właścicielem jest ta osoba, która wyłoży pieniądze na prawników.
Czyli innymi łowy właścicielem jest prawmptuujący.
No właścicielem jest ten, kto ma pieniądze na prawników?
Nie nie. No, gdybym stworzył przy pomocy sztucznej inteligencji, ładną piosenkę niekoniecznie do windy, ale trzymajmy się tego przykładu, następnie poszedłem do zaiksu zarejestrował linię ME metodyczną, tak samo fortepianówkę, tego utworu to czy mogę czerpać stan z odtworzeń w tej właśnie windzie mojej piosenkę, a właściwie piosenki, którą zrobi sztucznej inteligencja?
Oczywiście, zgodnie z prawem. Tak, natomiast, jeżeli na YouTubie ktoś zremiksuje pana piosenkę, jakby piosenkę twoją tak.
To, chcąc czerpać ten tand, jemy tak będziesz musiał użyć narzędzi prawnych, tak i będziesz musiał bawić się z youtubem, albo będziesz musiał stanąć naprzeciwko tej osoby.
Która użyła tych rzeczy jest na na tym YouTubie, tak i jeżeli to robiła jakaś korporacja, to twój tegdaow na utis na YouTubie w stanie przeciwko tej korporacji.
No zgadza się, zgadza się tak jest tak jest zawsze w spora praw. Bardzo dziękuję za ten rozmowę. Dr Marcin Zaród, socjolog, badacz komunikacji cyfrowej, był gościem państwa i moim i to już wszystko co przygotowaliśmy dla państwa ze mną opiekutowską, program realizował Szymon waluta za chwilę informacje, a po nich połączenie, na które zapraszam w imieniu Jakuba jańszewskiego Mikołaj Lizut. Do.
Usłyszenia dziękuję bardzo. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
15:34 W studio: Tomasz Jagiełło
-
-
10:32 W studio: Jacek Trela
-
12:43 W studio: Dorota Olko
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
26.09.2023 08:20 Poranek Radia TOK FM25:35 W studio: Eliza Olczyk , Marcin Piasecki
-
26.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM14:28 W studio: Jakub Wiech
-
26.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM08:40 W studio: Marek Sawicki
-
26.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny23:02 W studio: Michał Danielewski
-
26.09.2023 09:20 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka26:12 W studio: dr Anna Czarczyńska , dr Marcin Mrowiec , Monika Kurtek
-
26.09.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka12:04 W studio: Kamil Suchański
-
26.09.2023 12:00 A teraz na poważnie10:32 W studio: Jacek Trela
-
-
-
26.09.2023 10:00 OFF Czarek31:47 W studio: Jacek Kuśmierski
-
26.09.2023 12:40 A teraz na poważnie15:34 W studio: Tomasz Jagiełło
-
26.09.2023 11:40 Kultura Osobista13:06 W studio: Wojciech Szot
-
26.09.2023 11:00 OFF Czarek22:50 W studio: Dominika Bychawska
-
26.09.2023 13:40 Połączenie15:38 W studio: Patryk Kugiel
-
26.09.2023 13:00 Połączenie20:20 W studio: Robert Tomaszewski
-
26.09.2023 16:00 Światopodgląd24:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
26.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny16:25 W studio: Paweł Zalewski
-
26.09.2023 14:20 Połączenie07:23 W studio: dr Dagmara Oszkiewicz
-
26.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy15:28 W studio: Łukasz Tarnawa
-
26.09.2023 14:00 Połączenie09:51 W studio: Anna Słojewska
-
-
26.09.2023 15:00 Światopodgląd11:09 W studio: Tomasz Bielecki
-
26.09.2023 15:40 Światopodgląd14:47 W studio: Sylwia Czubkowska
-
26.09.2023 15:20 Światopodgląd12:17 W studio: Michał Ochnik.
-
-
26.09.2023 18:30 TOK36008:08 W studio: dr hab. Maria Wincławska
-
26.09.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu14:42 W studio: Weronika Możejko
-
-
26.09.2023 18:20 TOK36006:01
-
26.09.2023 18:40 TOK36007:20 W studio: Katarzyna Batko-Tołuć
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL