REKLAMA

Kim jest ta kobieta? Która? Ta za ladą! Opiewamy hit czechosłowackiej telewizji

Poza Sezonem
Data emisji:
2023-05-18 22:00
Audycja:
Czas trwania:
48:30 min.
Udostępnij:

W epoce słusznie minionej mówiono o tym serialu, że to wulgarna propagandówa. Ale ten zarzut nie przetrwał – dziś to po prostu kino obyczajowe. I to właśnie kino, a nie telewizja. Język kinowy, którego rzekomo serial miał się nauczyć dopiero niedawno jest tu obecny wyraźnie, w każdym elemencie. I niejednego można się o filmie i telewizji nauczyć z tej „Kobiety”

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu

Rozwiń » Jakub Janiszewski Joanna Malicka Bartosz też Cieszyn to jest audycja po sezonie, a dzisiaj porozmawiamy za moją sprawą o serialu, który ma tyle lat, co my to znaczy tyle. Co ja i Joanna, bo w siedemdziesiątym siódmym wszedł na ekrany i oczywiście pamiętamy go z dzieciństwa, nie wiem, to wartek też.
Nie ja nie ja się o niego otarłem, ale już później i okazało się właśnie, że to byłem zdziwiony, bo w latach osiemdziesiątych, kiedy leciał. Ja jeszcze byłem za małym brdącym, ale on ma jakieś nie istniał. Ja ma.
Jakiś kambak teraz mam wrażenie już nie będziemy państwa trzymać w niepewności, że na za pultem, czyli kobieta za ladą serial produkcji czechosłowackiej 12 odcinkowy serial, który w moim domu rodzinnym funkcjonował jako syna nim takiej propagandowej tandety, której się nie tyka. Nie ogląda, więc jeśli coś widziałem, to raczej ukradkiem, żeby.
Rodzice dzieje, gdzie spoglądać to trochę jak taka bibuła w dziecistwie funkcjonowało.
SO socjalspecjalistyczną bibuła.
I zapamiętałem, tylko jakieś takie urywki, natomiast nie widziałem całości nigdy. I kiedy zobaczyłem, że na cda to jest i z afrii można sobie obejrzeć. To jest jeżeli, a co, a czemu nie będzie zabawnie. Unknown speaker 4 To ja jeszcze dodam, że TVP kultura ostatnio poświęcił poświęciła dużo czasu i zrobiła powtórka żany za pultem.
I zacząłem to oglądać i ku memu zdumieniu po pierwsze, ani to żadna propagandę, was znaczy o tym propagandowym wątku to możemy za chwilę powiedzieć. Więcej, ja rozumiem, co tam ludzi mogło drażnić, zwłaszcza w czasach rozmaitych niedoborów w dostawach do sklepów spożywczych, bo to była i norma i Polska i czechosłowacka też, więc to pewnie było irytujące, natomiast, jakby się tak zastanowi, w ile tej propagandowej treści tak w minutażu na te 12 godzin przypada, to pewnie byłoby tego wszystkiego może z 5 minut nie więcej. To są jakieś takie przemowy typu dzięki wam nie istnieje własność prywatna, to wy wdrażaliście socjalistyczny system sklepów itd. tak dalej. Tam bohaterka wygłasza takie rzeczy, ale nie ma tego wcale aż tak dużo to jest po prostu seria, ale obyczajowy w moim odczuciu zaskakująco porządnie zrobiony porządnie zagrany dobrze napisane z takimi elementami w ogóle powiedziałbym z ambicjami. Tam ewidentnie widać, że tam były ambicje wielkie i to w wielu aspektach tego serialu widać nawet posprawdzałem sobie, jak to wyglądało na takim odpowiedniku czeskim, a imdbi jodzę w ditl, które napisał scenariusz, był czołowym scenarzystą czechosłowackim, trzaskał 1 za drugim i widać, że on po prostu rękę taką rzemieślniczą, że powiedział, jak to zrobić, to się absolutnie czuje. Te odcinki są bardzo sensownie, napisane nawet jeśli możemy mieć zastrzeżenia do fabuły, no bo się życzy to się zastarzało, ale też myślę, że tematycznie to też jest ciekawy przypadek, dlatego że ja nie wiem, czy jest wiele seriali z tamtego okresu, które są tak mocno skoncentrowane na 1 postaci i ten sposób pisania, bo nie bardzo zastanowił. I zarazem, w których byłby taki wysiłek. Ja myślę, że Polska nie może się pochwalić niczym takim pokazania kobiety jako absolutnie równorzędnej mężczyzną i podmiotowej, to znaczy ona jest tam absolutnie brzmi to strasznie tak jest ona jest tam człowiekiem. Nie jest jak Tomuś panią, której się wręcz znaczy też jest panią, której się wręcza raj stopy i goździki na pierwszego na 8 marca, ale to nie jest temat tematem zasadniczym jest to, że ona musi pewne wybory podejmować, że ona jest odpowiedzialna za swoje życie, że jest też odpowiedzialna za życie swoich dzieci za swoją rodzinę, ale przede wszystkim to jest jakby jej rozliczenie z jej własnymi decyzjami i na swój sposób właśnie muszę powiedzieć, że po obejrzeniu tych u nas odcinków. Ja jestem za ja bym chciał, żeby te prezeriale wyrobione na takim poziomie jak ten akurat, bo myślę, że to, co nastąpiło później wcale nie jest dużo lepsze. Unknown speaker 4 Ja się zgodzę jeszcze zeszy bym Doda do tego, co powiedziałeś o tym, że tam kobieta jest prawdziwa jest człowiekiem. Ja bym Doda też, że jest centralną postacią, to jest o kobiecie, powiedzmy sobie szczerze z niebamy za zbyt wielu takich seriali, mimo że możemy patrzeć na mówić tutaj nie wiem o wojnie domowej o zmiennikach, gdzie są kobiety, ale one nigdy nie są postacią, wokół, której jest, jakby zbudowana. Cała fabuła i wszystko wszystko co się dzieje, to są jej przeżycia jej perspektywa i z tym się zgodzę, ale powiem też łysk łyżkę dziegczu. Ja uważam, że jedyna rzecz, jaka się zestarza w w tym serialu, a muszę dodać, że obejrzałam również arabeelle na fali. Unknown speaker 5 Nie mogę się oprzeć.
To jeszcze zaci został ci szpitalna peryferi, ale sam scenarzysta.
Sam reżyser. Unknown speaker 5 I leci na TVP kultura i od czasu do czasu, ale ponosicie, no ponosi mnie. No, więc jestem zanurzona w czechosłowackiej kulturze popularnej lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Unknown speaker 4 Ale chciałam powiedzieć żedyna rzecz czekał mam wrażenie się ze starzała. To jest taki to jest brak też są kwestie realizacyjna, ale właściwie brak takiego rozmachu tam jest stosunkowo mało wszystko się dzieje w 1 sklepie spożywczym, który widać, że jest o tym pewnie będziemy długo tutaj rozmawiać, bo ta propaganda rzeczywiście jedzeniowa tam jest widoczna, aczkolwiek ja jak wiadomo jest mieszkam w Katowicach i w dzieciństwie jeździliśmy do Czechosłowacji, po sałatkę jarzynową, także chciałam dodać, że to. Unknown speaker 5 Jest akurat prawda, co się tam sałatka i kanapeczki były nie wiem, jak skawiorem.
Ale tam nazywa włoska. To jest bardzo czasu. Unknown speaker 5 Ale przetłumaczę na Polski, to chodzi o saowa jarzydowo, ale, ale tylko. Unknown speaker 4 1 rzecz całkiem poważnie, jakby brakowało. Mi takiego pokazania trochę szerszego obyczajowego, tła w trochę więcej chciałabym, żebyśmy pozwiedzali różnych miejsc, oni jednak są zlokalizowani, widać, że to jest nisko budżetowe, ale i tak.
Ja myślę, że to jest wysoko budżetowe, jak na owe czas. Unknown speaker 4 Oczywiście właśnie chciałam przypomnieć naszą rozmowę, pamiętacie naszą rozmowę o baryi i alternatywach, gdzie, jakby ten padzierz no i czy nie wiem, sksmisja ten paździerzy jest elementem takiego. No poetyki tutaj tego nie ma tutaj są, co prawda 4 lokacja na krzyż, ale wszystkie są wypełnione.
Towarami mogę czy 1 rzecz to na mnie zrobiło duże wrażenie, tam nie ma 1 błędu montażowego 1 Krzywego cięcia jakiejś zklejki coś Wlazło w kadr nie ma tego po prostu nie ma wszystko jest po prostu jak pocznurek. I moim zdaniem ten serial pokazuje przede wszystkim in fasyfikuje 1 rzecz. Znaczy stawia pytanie odnośnie takiej naszej tezy czy serial przeszedł przemiany względem filmu? Ja mam wrażenie, że wcale, że jak popatrzymy na ten przypadek, to filmy z tamtego czasu też często tak wyglądały. Unknown speaker 4 No filmy filmy w Czechosłowacji filmy jest tamtego okresu, a nie mówiąc, co wcześniejszych, to jest w ogóle wysoka pulk puka artystyczna, ale jeszcze, dodając do tego, co powiedziałaeś. To ja bym powiedziała, że tam jeszcze jest dodatkowo masa statystycznów, tam zawsze jest tłum, to jest to są te elementy, które budują takie takie wrażenie, że to się dzieje naprawdę. Natomiast to nie jest serial realistytyczne. Miałam wrażenie, że to jest pomieszanie takiego realizmu w psychologii bajkowości w realizacji.
Nie jest to z pewnością, że no absolutnie tu się zgadzam zresztą dużo, potem myślałałem o różnych rzeczach, które można temu serialowi zarzucić właśnie pod kątem propagandowym. I pomyślałem sobie wtedy no dobra, ale przypadek seeksu w wielkim mieście, które kompletnie pomijał czarnoskóry, a rozgrywałem się w latach dziewięćdziesiątych i na początku dwutysięcznych Nowym Jorku niby w demokracji. No to, co prawda nie jest tutaj jakiegoś symetryzmu uprawiać durnego, ale gdzieś to jednak się pojawia, to znaczy telewizja telewizja obyczajowa zawsze fałszuje, zawsze wycina coś w rzeczywistości, czy nie tak byśmy dzisiaj nie wiem zarzucali produkcją tvnowym czy jakimkolwiek innym, że niezależnie od tego, kto tam jest bohaterem? Czy jest to sprząt sprzątaczka? To już chyba żadne nie jest bohaterem nigdy i niczego, ale czy to jest nauczycielka ze szkoły podstawowej, czy to jest pan dyrektor wszyscy mają gigantyczna chałupy i świetnie urządzone nie, więc to jest takie samo zafałszowanie, można powiedzieć, ale już dobra zamykam się ciekawie nieco nasz dyżurny scenarzystapował.
No i właśnie ten seria imponował taką realizacyjną biegłością, że takim rzemiosłem, gdy tam widać na każdym kroku, bo to, co mówicie, że ten świat jest ciasny z 1 strony jest jakąś wadą z punktu widzenia dzisiejszego widza, ale też mi imponowało. Jak oni inscenizują te wszystkie sceny wewnątrz, żeby 11 smutny sklep, owszem, dość spory, ale jednak do sklepik z czasów mniej więcej PRL u, a z tego się tworzyliśmy inniwersum. Jakieś to zaplecza jakoś to wszystko się się ogląda nie czujemy też duszności takiej, więc bardzo dobrze torytmizowane w sensie reżysersko i reżyserii absolutnie widać, że tam pracowali fachowcy nad tym aktorsko, może zdaniem żadnych fałszów tam nie ma. I to jest ciekawe, a scenariusz w ogóle zamknięcie tego w tych przestrzeniach i taka umiejętność czegoś chcą się dzisiaj byłoby pewnie tam było jakieś patenty na na pewno taką formułę całego serialu, bo całe ser jeszcze zgrywał w ąlności odcinków comiesięcznych odstępach.
Ta progresja czasowa też jest bardzo nowatorska.
Uwaga tak, że każdy odcinek maławego drugiego bohatera oprócz naszej głównej postaci tej właśnie pani z zalady i głównej bohaterki, kto przeżywa swoje przez cały rok emocjonlny absendaus, a każdy odcinek młaszego drugiego bohatera i te odcinki czasami są bardzo poruszające. Tam są naprawdę ładnie napisane, tak miniaturki na danego bohatera. Na pewien problem społeczny, który chce się po nazywać. Unknown speaker 4 I ludzki jak jąkająca się dziewczyna?
Tak jągaa się dziewczyna dziadek, którego wykorzystują jego już dorosłe dzieci, które tam tyran o2 etaty bardzo wzruszao. Ładny to sami życie czymieślniczo dobrze powspinane opowieści, więc w tym sensie to było imponujące, jeśli chodzi o taki pogląd właśnie, że tego, co trzeba myślimy stereotypowo, że ta telewizja się jakiś tam potem dopiero klarwała, ale to pod koniec od dziewięćdziesiątych. No nie ona w latach siedemdziesiątych w ogóle sobie też robiłem ten seria nie zająowo, żeby sobie przejrzeć całą epokę naszą też lat siedemdziesiątych, gdy siedemdziesiąty lata był imponującej, jeśli chodzi o telewizję, też w Polsce, jak sobie pomyślimy, że w ciągu 1 dekady powstał tylko w Polsce Janosik. Polskie drogi daleko od trosy 07 zgłosił się przecież to są czterdziestolatek, to są nieśmiertelne historie naprawdę wysokiej jakości produkcję. I myślę, że to też nie jest członek, że akurat w Czechach wtedy też mieli ten górkę, który właśnie kobieta zaladą i szpital na peryferiach, który był takim hitem już. Unknown speaker 4 I arabela. Wy się śmiejecie, ale to naprawdę pokażcie mi seria dla dzieci, który jest. Unknown speaker 5 Zrobiony z takim rozmachem, bo tam dla odmiany mamy. Unknown speaker 4 Tysiące lokacji. Unknown speaker 5 Kostium przepraszam, będę bronić awrabeli.
Tak jabia się wy zauważył.
Nie, ale superprodukcja, ale naprawdę i pan klex w kosmosie jakkążej. Unknown speaker 5 Ale życzyłabym sobie takich produkcji dla dzieci.
Rzeczywiście te lata siedemdziesiąte były bardzo takim momentem ewidentnej Górki telewizyjnej i w porównaniu z późniejszą epoką lat osiemdziesiątych już moim zdaniem to był jednak Top.
Znaczy jak się patrzę.
Na spadało aż dziewięćdziesiątej powiedzmy tak epoka naszego w lawiryncie. No to jest jednak kilka półłek niżej. Tak. Unknown speaker 4 Ale to jest przyczyn obiektywnych i zmiany systemu produkcji, nawet nawet nie tylko finansowych, ale w ogóle takiego tak takiego też załamania w ogóle rynku, żeby właściwie nie wiadomo było, jak ta telewizja ma funkcjonować, kto to ma produkować, czy to ma być państwowe? Czy to ma być prywatne, czy to ma być połączenie prywatnego z państwowym i to samo przecież? Co się działo u nas dotknęło też czechosłowcję w tym momencie przełomu, kiedy zamieniła się na Czechy?
I Słowacji. Muszę powiedzieć, że w obejrzeniu właśnie parę odcinków żeny udałem się na jeszcze raz na tą stronę czeskiego amdbi cały czas używam tego sformułowania, bo nie pamiętam, jaki to jest skrót jakiś też bardzo złożony i z rozlicznych literek. Na pewno C no nieważne, no nieważne w każdym razie dlaczego tam zajrzałem, bo tam są komentarze branżowe Czechów, którzy również podjęli taki wysiłek, żeby po raz kolejny żony obejrzeć. Zapuściłem to w translatorze i po wychodziło mi, że oni właściwie mówią to samo, co my, to znaczy po pierwsze, mówią o tym, że to jest całkiem nieźle zrobione po drugie, mówią o tym, że też się dopamiętały jako propagandówę, a jedyne co tu jest propagandowę, to właśnie to, że sklep spożywczy jest wypo wyposażony i zaopatrzony. Jak bodajże, oni chyba mieli takie coś, co się nazywało tevex to była odpowiednikiem polskiego peweeksu czy tuekx jakoś tak i to była ta pretensja, natomiast generalnie byli raczej przekonani o tym, że fajnie by było, gdyby się dalej tak robiło seriale u nas nie, czyli w Czechach. Ja mam takie takie samo wrażenie, znaczy to, co jeszcze mam wrażenie, że jeszcze musimy troszeczkę bardziej podbić to do jakiego stopnia to jest dobrze zrobiona produkcja, bo oni tą 1 kamerą z wąskim kadrem potrafią rzeczywiście po pierwsze, powiększyć przestrzeń. Po drugie, potrafią wyakcentować rozmaite elementy tego kadru, światłem tam jest parę takich zabiegów, bardzo znaczy robiących wrażenie duże potrafią kombinować, żeby te kadry były czasem nieoczywiste. Może troszeczkę tak, żeby tam dorzucić jakieś niby to lekko artystowskiej artystowskiego klimatu szukają cały czas ewidentnie nie to jest śmiesznie też robione, dlatego że dzisiaj się już tak mam wrażenie, że dzisiaj się tak w ogóle filmów nie kręci, ani nikt nie wpadł na to, żeby tak aktorów usadzić przed kamerą. Oni są tak trochę usadzeni jak przed czwartą ścianą w teatrze, czyli 1 stoi za drugim i rozmawiali. Unknown speaker 4 No trochę są tam upchanie ale. Unknown speaker 5 Ale ja mam ja bym dodała jeszcze to, że to jest bardzo.
Moc, że już nie ma tej tej techniki. Przypuszczalnie to było bardziej kłopotliwe, wtedy tak sądzę montażowo nie ma tego ujęcia i kontruję. Unknown speaker 4 No bo to jest kręcone w studio. Unknown speaker 5 To jest proste. To jest proste rozwiązanie, to jest po prostu sklep jest wybudowany w studio i to niestety widać. Unknown speaker 4 Ale z drugiej strony, jeżeli przyjmie się filtr takiego, jakby dystansu do tego, to mnie to jakoś szczególnie nie przeszkadza. Ja bym jeszcze dba do tego, co mówisz, że tam też ogromną rolę grają. Aktorzy zobaczcie, ja co oni są niezwykle wyraziści właśnie to jak Bartek powiedział o tym, że w niesamowite jest to, że nawet, że tam są mikrohistorie pobocznych bohaterów. Ja sobie pomyślałam, jaką, jaką oni jak jacy oni są mocni aktorską, jak za część wymieniać w tych kolejnych bohaterów 02.03. planu ich twarze stawały mi przed oczami i to jest to jest ich fizjonomia. To jest jakaś taka też lekkość w budowaniu. To są w dużej mierze wybitnie jak torzy też teatralni zresztą. Unknown speaker 5 W ivarabeli i w szpitalu dla peryferiach i podejrzewam. Unknown speaker 4 W wielu produkcjach innych czeskich tych aktorów widać. Natomiast chodzi mi o to, że oni są tacy nieo oczywistiści, tacy właśnie nie i że i, że to podbija też stawkę, że jakby niekoniecznie ważne jest to, że tam jest znaczy oczywiście ważna jest historia, ale to, że ona jest podawana w taki sposób przez takich aktorów powoduje, że po prostu to się też ciekawie. Ogląda.
Rzeczywiście tutaj jest taka mieszanka bardzo dziwna, bo z 1 strony są aktorzy, którzy są nieoczywistą urodę mają np. co jest też i zap.
Pokazałłem.
To nie. Unknown speaker 4 Są wszyscy piękniej, młodzi nawet główna.
Bohaterka tak, ale ten wladimi męszk, który gra, właśnie kierownika sklepu, a który, którego wszystkie dzieci z naszej epoki pamiętają za tabeli.
Ale to był w ogóle topowy akt.
Porczewski to jest Top, potem Hanna maciuchowa, która gra tą piękność sklepową, a potem była z kolei gwiazdą szpitalu na peryferiach, to to aktzy, którzy tamtej epoce i nie tylko w Czech Słowacja całej naszym wspaniałym bloku wschodnim tutaj byli na radę wielkimi nazwiskami. Unknown speaker 5 Ale widzę war także nie tylko ja obejrzałam kawałki szpitala, ale taferia.
Szpital też jest znam od lat, jakby uważam, że to jest dobry seria, ale po prostu i on jest ważny też bardzo historycznie. Więc, więc nie no to czeska czeska szkoła serialaowa generalnie była całkiem brzwoita, a tutaj mamy do czynienia, jakby z twórcami, którzy byli absolutnym topem, wtedy, bo scenarzysta i reżyser, to są ludzie, którzy potem też zrobili szpital na peryferiach. I widać, że to nie są ludzie, którzy się tutaj uczą zawodu, tylko to są fachury, którzy wchodzą wiedzą jak to zrobić, mają jakiś pomysł też próbują narzucić pewną formułę całkiem odważną. Uważam takiej antologii trochę o tych ludziach właśnie handlu światach handlu w SO socjalizmie znaczy socjalizmie, ale też takim no właśnie ten ta epoka to, co mówiłeś o tej propagandzie. Tutaj myślę, że to jest dla musiało być trochę istujące dla widza ówczesnego, bo jak się wygląda, to dzisiaj rzeczywiście, że tam mają kawior, ser każdego typu i były tam na bogat.
Wybór kaniaków, a jak już przywożą spać? Unknown speaker 5 Nie raz panu zabrakło pieniędzy, ale się cofną do domu i średni.
Do tego stać 1 wszystko gotówki.
Wziął, a co więcej w piwnicach dolegają takie ilości różnych towarów? Już przygotowane i w prostu jest taki zbytek, że nie ma gdzie tego magazynować, więc tutaj, jakby trochę polityczne wodze fantazji tutaj zostały. Unknown speaker 5 Nie, ale czeka to zawsze było trochę lepiej niż niż w Polsce. To są lata siedemdziesiąte to nie jest.
Już tak zaufam ci, ale.
Pamiętaj o tym, że w latach siedemdziesiątych późnych przewodniczący kryzys masz rację, więc to na pewno było fałszowanie rzeczywistości i pudrowanie niewątpliwie poza tym to jest trzeba pamiętać o 1 rzeczy, znaczy to jest takie ewidentnie socjalistyczne, przesunięcie tematu, to znaczy tak na dobrą sprawę te relacje w tej pracy między tymi ludźmi one się nie do końca bronią. Ta pozycja naszej Anny holubowej i właśnie z czego ona wynika, dlaczego tam jest taka ważna.
Bo co pracuje na dziale tam delikatnazy, tak, że to jakiś idiotyzm jest.
To jest tak zrobione, jakby to było wzięte nie wiem z wydawnictwa z teatru ze szkoły wyższej i przeniesione wsadzony siłą w ten sklep, żeby było zgodnie z linią prawda, więc to jest no to w ogóle rodzi taki takie komiczne efekty, zwłaszcza w 1 odcinku, gdzie nasza Anna holubowa ma podjąć pracę w sklepie starszym, tak wchodzi do niego cała na białość, że tak uśmiech, a, a kierownik pyta, gdzie my do nich chciała może.
Kasca muszę warzymy. Unknown speaker 5 A ostatni odcinek, gdzie przychodządzą młodzi addepci, kto, że panie mówią ochiamarze o tym, żeby pracować na warzywach, a chłopak mówi, a ja chciałby być kierownikiem i tutaj Anna grozi mu palcem ojty. Ty jeszcze przeżyjesz. No wiecie to.
To są takie, ale tam są bardzoę piękne, ale Leś niepu młodzieży jest taką lejcją wychowawczą, czy handel być powinien.
Ale. Unknown speaker 5 Prawda, czy prawda o ciasteczkach? Czy jednak nie.
Ale uważam, że to akurat to jest coś więcej, to znaczy to, o czym ja mówię, czyli to takie wsadzenie tych relacji z innego świata. W sklep spożywczy samoobsługowy to tak średnio wyszło. Tak mi się wydaje i to jest jakieś zafałszowanie. Natomiast to czy wy mówicie, to jest jeszcze troszeczkę inny temat, bo oczywiście tu są takie dydaktyczne, jakieś wejścia, ale nie ma jakiegoś bardzo takiego nieprzyjemnego smrodu dydaktycznego. To będą nas uczyli jakieś na ziemie widelcem. Natomiast generalnie temu przyświeca taki modernistyczne optymizm, to znaczy może być lepiej, świat idzie ku lepszemu. My możemy coś zmienić, możemy zmienić samych siebie tego, dzisiaj nie ma i to nie chodzi w tę lokomunę. To nie chodzi wcale o wiarę w socjalizm jako taki to chodzi, że w ogóle o taki sposób portretowania świata. Ja mam wrażenie, że temu gdzieś patronuje. No jeśli chodzi o takie naprawdę poważne kino porządne istotne dobrze zrobione i wpisane, jakby w te klasyczne kanony temu patronuje żacta ti moim zdaniem to znaczy takiemu przyglądaniu się w ogóle nowoczesnemu światu. Prawda. I tutaj też to jest to znaczy to jest jakaś wiara w nowoczesność i to się w zasadzie w którymś momencie kompletnie w kinie kończy to znaczy już nie wierzymy w nowoczesność, nawet jeżeli ją po pokazujemy, możemy pokazywać zmiany, możemy pokazywać wysokie technologie. Możemy pokazywać zaawansowanie jakieś, ale nie wierzymy w to, że to jest progres, jesteśmy zawsze pesymistyczni i zawsze mówimy, że pod tą fasadą wszystko gnije, a tam nie tam jednak było takie przekonanie, że nic nie gnije, a jak gnije to się to znajdzie, wyrzuci do śmieci wyczyści wyżej. Unknown speaker 4 Dobrze nie ma też jest tam dużo ciepła, bo to też jest bardzo specyficzne i charakterystyczne, że tam nie ma zmy przywykliśmy do do myślenia o telewizji tam czy serialach tamtego okresu przez pryzmat właśnie Barei. Takiego ostrego ironicznego spojrzenia tutaj mamy ciepło, mamy takie przyjemny patrzenie na tych bohaterkę i na jej. Unknown speaker 5 Wcale nie najłatwiejszą przygodę, jakby się nad tym głębiej zastanowić. Unknown speaker 4 Z jakąś takim jakąś taką czułością i ciepłem i to też. Unknown speaker 5 Mi się wydaje jest coś, czego nie ma we współczes albo jest bardzo mało we współczesnych serialach. Unknown speaker 4 Jednocześnie bez wpadania w sentymentalność i tkliwość, żeby była.
Jasność ja myślę, że to akurat to sprawia, że ten serial jest dalej popularny. Tak się wydaje, bo tam jest jeszcze 1 rzecz i to jest bardzo interesujące, to znaczy to jest serial, którego ten emancypacyjny wątek on jest pokazane w taki sposób właśnie bardzo realistyczny, to znaczy, że ona jest sama, że ono jest sama z dzieciakami ze swoją robotą. Musi to wszystko jakoś pospinać i w miarę ogarnąć i pojawia się w tym takie pytanie czy ona ma jeszcze nie to jest takie pytanie moim zdaniem, które rozmaite pisma kobiece tłuką od dziesięcioleci. Na ten czy inny sposób znaczy czy w całym tym rozdaniu jest jeszcze miejsce na ciebie i na twoje potrzeby i na twoje chęci i na twoje personalne spełnienie i ten serial odpowiada jasno, że zawsze to miejsce jest. I on mówi to to jest bardzo interesujące, bo to jest rozpisane na ileś sytuacji iluś kobiet w różnym wieku. Czy właściwie oni mówią tak niezależnie od tego, czy jesteś bardzo młoda i nie masz w ogóle doświadczenia, czy jesteś trochę starsza, ale ktoś się porzucił? Czy jesteś w średnim wieku z dziećmi rozwódką? Czy odeszłać, bo tak musiało być, bo to było bardziej rozsądne? Czy jesteś stara brzydka i teoretycznie już się nikt nie chce zawsze masz prawo do tego od jakiegoś spełnienia. Unknown speaker 4 To jest niesamowicie w ogóle feministyczne w duchu w takim, bo one wszystkie suma summarum też wybierają siebie i to jest element, który wydaje mi się niezwykle. Unknown speaker 5 Nowatorskie. Jak na tak owe czasy, a to też szczegółowe czasy były akurat dosyć mocno femistytyczne.
Tak ja to w ogóle ciekawe, bo to jest ładnie zaszczyty problem, tak ten problem zaszczyty w całym sezonie to nie jest tak, że robimy serial, który jest niesie sztandar tego się nie czuje, może ten główny wątek jest na tym skupiony na tym życiu prywatnym bohaterki. Uważam, że on jest bardzo ładnie, psychologicznie rozpisywany, przecież to nie jest tak jak historia pokrzepiająca, że to miejsce na twoje spełnienie jest i jest tym, myślę, że nie ważyć. Jest tu prosta droga nie ta droga jest kręta, ona ma swoje bardzo poważne wyboje już ten wątek rodzinny jest momentami irytująca wręcz wpisane tam postać córki, która jest.
Jak córkę to jest ja uważają.
Powiedział natomiast to co mi się podoba co rozłożenie tego na różne głosy w różnych odcinkach, tak co nazwałeś, że ta kobieta tutaj ma jest jednocześnie dwudziestoletnią studentką z dzieckiem, którą bohater ocenia jako niegodną jego syna nie i który musi odebrać lekcję jakąś na temat takiego oceniania ludzi. I tą właśnie starszą panią, która nagle za tej Lady wychodzi, żeby wyjść za kafelkarza. Nie tak postanowił się oświadczać i by chcieli tutaj nowym mężczyzną życia. Unknown speaker 4 Pięknem.
Tak, ale to są właśnie fajne, że to w każdym z odcinkunk gdzieś to wraca, a jednocześnie jest też tak zresztą myślę do dzisiejszego widza musi być uderzającą nawet dla mnie było, a jestem już Starym widzem, że jednak ta obyczajowość, która pozwala znaczy ten sposób traktowania kobiet właśnie goździkowo kwiatkowy taki, ale jednocześnie z tym, że nie mężczyźni tam ciągle całują te kobiety i dość dla nich nagroda wielka dla tych kobiet, które została pocowany przez obecnego staruchanie, ale. Unknown speaker 4 Wiesz, co ja myślę, że tak naprawdę nasza obyczajowość Boże nie wiem, jak przejdzie mi, to przez usta, ale nasza Polska obyczajowość pozwala na dostrzeżenie we współczesności takie zachowania. I to jest być może to nie jest takie rażące, dlatego że my po prostu tego doświadczamy w dalszym ciągu, bo to jest gdzieś pokłosie tamtych lat. No jak my jesteśmy.
Często to już nie jest, ale to już. Unknown speaker 4 Ale to nie jest też znaczy myślę, że to, że to jest akurat element, który nie wydaje mi się aż tak.
Ale wszyscy całują dubeltowo i to jest niesamowite po covidzie w ogóle takich prawda.
Ponieważ ten taka obyczajowa, jakby strona tej związane z tą feministyczną nutą tak to wybrzmiewa jest istotna, bo rzeczywiście i dzisiaj to jednak uderzaały przecież tam coń po rękach. To jedno, ale to, że tam dzi wracaci ciągle całują te młode sprzedawczy nie usta generalnie, a są starej mi chłopami, po prostu, którzy sobie na to pozwalają, bo się im wydaje, że to będzie nagroda do tej dwudziestoletniej dziewczyny. To jest coś, co dzisiaj na pewno wyraziło, zwłaszcza młodą publikę, ale ciekawe jest jako coś, co zostaje sproblematyzowane w tym serialu, że sensie pod spodem przeprowadzone i rzeczywiście, że jest to mocno femnistyczna opowieść, ale też pozbawiona tej takiej publicystyczki i ułatwień. Ja myślę.
Że właśnie nie wiem, czy ona jest taka znowu feministyczna, albo pewnie, jakby się do tego nad tym zastanowić jeszcze z innej perspektywy? No to jest tu taki trochę temat, że one bez mężczyzn nie istnieją.
To prawda. Unknown speaker 4 Tak, ale to, o czym powiedziałeś wcześniej o tym prawie do wyboru i o tym, że właściwie one generalnie wszystkie wybierają w jakimś sensie siebie mniej lub bardziej zgadzam się z tym, co powiedziałeś teraz. Unknown speaker 5 Że oczywiście bez mężczyzny jest gorzej. Unknown speaker 4 Ale ale, jakby wydaje mi się, że to jest bardzo feministyczne. Unknown speaker 5 Wybierz siebie bądź sobą staćcie na to, żeby być szefową działu warzyw, to ja bardzo lubię tę bohaterkę, która ponosi porażkę po to, żeby podnieść ostatecznie wygrać.
I nie tutaj jest też taki element. Unknown speaker 4 Mocny taki.
Czy jest taka kobieca? Tak jest taki element, rzeczywiście oni tego pilnują, że ona nie tylko ma być tą kuchtą w domu, ale też może zostać.
Zastępczynią kierowników. Unknown speaker 4 No ale są Fakt, że ona, że ona pracuje. Unknown speaker 5 I odnosi w tej pracy sukces. Wiem, że to jest sukces w sklepie spożywczym, ale mimo wszystko jeśli myśleć o tym, co powiedziałeś, że to jest tak naprawdę biblioteka i Uniwersytet. To ona. Unknown speaker 4 Zdecydowanie wybiera z siebie i aktywność zawodową jest samotna i utrzymuje dzieci.
Tak też jest to jest ten fałsz, myślę największy to znaczy, jakiego rodzaju sukces, na czym polega wybitność w dziale w dziale delikatesów. I dlaczego ona jest taka wyjątkowa, a już ta mniejsza z tym, ale muszę powiedzieć właśnie te odcinki dotycząca jej życia rodzinnego i tego, jak ją roluje mąż i tego, jak co nas z tym mężem próbuje jak ona się z nim próbuje dogadać. To były takie odcinki, muszę powiedzieć moim zdaniem też najbardziej przejmujące takie w zasadzie, gdzie widzi, że ten serial omija taką kwestię?
Omija znaczy, jak to powiedzieć nie omija, tylko próbuje ją tak sprzedać, żeby to jeszcze się dało zobaczyć takiej właściwie przemocy wobec kobiet. Nie znaczy takiego wykorzystania nadużycia. No takiego bardzo okrutnego bardzo częstego, bo tam jest mąż, który zdradza, który ma w nosie, który ma manipuluje, który robi różne dość paskudne rzeczy, a ona się próbuje, jakby zachowywać w całej tej sytuacji ze względną godnością, jakby uwzględniać rozmaite perspektywy i swoje jej dzieci i jego i to jest dość myślę dobrze pokazane znaczy dobrze napisane jak na możliwości takiego. Unknown speaker 4 Myślę, że to jest bardzo prawdziwe i że ona suma sumarum też jednak wygrywa, bo ostatecznie wyrzuca go z domu.
A to jest w ogóle bardzo dobry odcinek, to 11 finałwo. Nie wiem, czy to jest ostatecznie, to jest przedostatni, gdzie oni mają taką rozmowę, gdzie w pewnym sensie wykładają karty, gdzie jestem faktycznie, jakby wprost przyznaje do pewnej przemocowych mechanizmów, które to on pociąga za te wszystkie sznurki. No bardzo dobrze napisane sceny i były to jest interesujące, że to właśnie dzisiaj pewnie by producenci seriarowi np. gadają, że to musi być zespół, bo musi być kobieta scenarzystką, takiego takiego seriaru, a tu mimo, że to facet pisał jest to bardzo, jakby myślę uczciwie opowiedziane i przez to i też takie bardzo rzeczywiście ludzkie, że jakby on w każdy on jak będzie się stawał ewidentnie ten scenażysta w tym wątku, bo on jest bardzo subtelny moim zdaniem przeprowadzany, że jakby potrafił wchodzić w każdą z tych postaci. I to widać taką identyfikację, że jakby wyciągnąć z niej najlepsze i najmocniejsze elementy albo najgorsze, ale takie jak to działają. I to jest bardzo sprawne, przede wszystkim to jak te jak te sceny są jak ten właśnie mąż manipulant jest rysowany, to jest naprawdę bardzo dobrze przeprowadzone przez cały sezon.
To jest też interesujące, bo ten serial był pisane tak, że ta cała Anna holubowa miała być właściwie grana przez aktorkę o 10 lat młodszą znaczy ina szworcowa, która gra Annę holubową. Nie wiem, jak to się stało, że na tę rolę dostała wiem, tylko, że oni krąży taka legenda, że to była taka komusza aktorka, która dalej na poodach pierwszo majowych tam przemówienia trzaskała, a równocześnie no miała karierę aktorską, całkiem niezłą i też widać, że jest dobra, to znaczy to jest dobrze zagrana rola tu nią nie ma się to, co przyczepić, to znaczy może i jej wpływy partyjne. Swoje tutaj zrobiła, że dostała te role, ale na pewno nie zmarnowała je i nie położyła tego filmu. Natomiast faktem jest, że troszkę te śmieszne, kiedy, bo to jest taka pani w średnim wieku sympatyczna. I myślę, że no jak na panią pięćdziesięcioletnią ładna przeważa, że tak w ten sposób ujmę, natomiast oni są w tym w tym scenariuszu są zapisane takie zachwyty nie, które naprawdę tak prowadzą.
Na to lekko wbrew człowiek podnosi, co jak to przy mówią taka błoda, taka ładna. Kobieta ma tylko siedemnastoletni u córka coś tak, a ile letnią ma mieć, czyli też boską, gdy więc, gdyby to była dziewczyna, która ma 39 czy.
38 lat to pewnie by to jakoś bardziej pasowało do całej tej opowiastki. No jest tak jak jest widać, jak widzę, że to jest pewne zafałszowanie obsadowe.
Tak, ale to się przekłada też na dalszy ciąg, bo to znaczy ja uważam, że to w większości seriarii to do dzisiaj niestety trwa, kto widziało np. bribek alis nastolatkami z Pomorza, ten ten wie, że tutaj mamy też ten kłopot, że ona powinna ona gratuując się czterdziestolatka, jest pięćdziesięciuięcio latatką jest to jednak przeskok, a jej córka, bo lat 17, a grają dwudziesto 5 lub dwudziesto sześcioolattka. Co jest tak ewidentne i tak nie pasuje, tak, więc wtedy to przesunięcie wiekowe myślę, że jednak, a to jest specyficzna rzecz związana też w ogóle z przekłamwaniem przez kino nie, jakby wieku w ogóle jest coś takiego, że popkultua, a seria i przekłamują wiek, że chce myślimy nie wiem, o georgu cluneyu. To on jest raczej czterdziest przystojnym 45 lat i o nie 60 par letnim panem nie, którym jest rzeczywistości Julia Robert też się wydaje wiecznie ma 35 lat 40, a nie 50 parę, więc to jest ten CAS, a worek myślimy o naszym karwowskim czterdziestulatków, gdyż jak ja byłem dzieckiem, to Karwowski wydawało mi się dziadkiem nie no dzisiaj mam 39 lat. Unknown speaker 6 Znaleźć.
Garwowski i chcesz powiedzieć komu się wydajesz dziadki. Unknown speaker 6 Ale.
To jest serce, jest taki przeskok jednak duży to jak się. Unknown speaker 6 Pokaz.
To jak wtedy pokazywano, jakby wiek, no, że ten czterdziestolatek na serialowy było się już takim starszym panem, któremu właściwie się już powinien rozwijaać.
Powoli, ale tu jest tu jest jeszcze śmiesznie.
Niem czy zauważyliście, tam jest taki odcinek o kasjrce, którą mąż zdradza i ma kochanka nie i ten mąż w tym momencie pojawia pod sklep.
Wygląda naprawdę, jak pan tak.
58 blat z taką za czeską taką bardzo charakterystyczną.
Dla epoki, a one ze środka tego sklepu mówią przystrojdy.
Tak tak to jest mówię bardzo często te komentarze, a tutaj to a to jest właśnie ciekawe, że to idzie w drugą stronę. Tu wszyscy są w relacjach innych błater syntocy piękni, a człowiek patrzy i myślimy okay.
Radny naprawdę. Unknown speaker 5 One urody się zmieniły za ostatnie 4.
5 lat to jest dokładnie odwrotność tego, co robi holywood, czyli że nakładamy grube poprawki okulary w grubych poprawkach jakieś sza listę Ron i mówimy o Jezu, ta brzydulaz, ale że tak takmy, jakby. Unknown speaker 5 W każdy zmieniły. No proszę was.
Więc.
Tak, ale patrzy bykiem i przez to jest brzydka tak kończę.
A potem zawsze zdejmuje te okulary i okazuje się pięknością, więc to jest to samo tylko na odwrót tutaj, ale bourb 100 u Czechów w żeci w ci przystani mężczyźni tutaj oczywiście bylinia. Unknown speaker 6 Ona.
Poza 1, kto tam jest taki młody syn kierownika tym wygląda anndelloon, trochę nie, ale oni akurattnik nie mówi, że jest piękny, mimo że jest prawdopodobnie jedynym, który miałby do tego prawny.
No i potem jest jeszcze taki efekt, który jest stażystą na dziale tak tak tak to są. Unknown speaker 5 Ale on jest nieczysty moralnie, ale absolny.
2 faka, bo przypadki z całego zestawu jest naprawdę ciężko wszyscy są.
Po pięćdziesiątce grubo no nie jest nie jest najlepiej rzeczywiście.
Przegląd fryzur, zwłaszcza w ogóle. Unknown speaker 7 Prosturzeżjące. Ten.
Tak, ale, a rzeczywiście ten ten wiekowy jakiś tysanans jest tutaj trochę kuuje. Ja ja to miałem przynajmniej na początku właśnie to wejście pani naszej głównej bohaterki do tego świata i AD doracja. Jak.
Taka pani pięknekna nie spodziewałem się takiej urodziwej kobiety naprawdę, no bo to w ogóle jest tak, że podobno tam już była wytypowana, aktorka, która miała to zagrać, która faktycznie była 10 lat, młodsza i faktycznie była kobietom wybitnej urody, dlaczego i ostatecznie to się tak potoczyło? Tego nie wiem, już tego nie badałem, no ale to robi swoje, to znaczy jest takie dziwne tego. No coś tu nie gra, aczkolwiek cała historia, jakby tak się nie zastanawiać nad tym i odpuścić te szczegóły tak jak się w ogóle nie zastanawiamy i odpuszczamy szczegóły, kiedy oglądamy obyczajowe seriale w telewizji, to w zasadzie większych zarzutów mieć nie można. No to jest myślę najciekawszy tutaj prawda, że patrzymy, ale też chciałem, żebyśmy jeszcze o tym więcej pomówili, to znaczy mnie zdumiewa, jednak ta filmowość w gruncie rzeczy tej historii, to znaczy to, że to jest fałszywe założenie, że serial nie był filmowy, nigdy wcześniej on zawsze z firmem miał dużo do dużo wspólnego, że ten język był często inspirowany językiem filmowym.
Tak, ja myślę, że u nas w tym naszym rejonie świata i w tamtych czasach to było głównie jednak, chodziło chyba o ograniczenie technologiczne się czyczytać dzisiaj o tym, jak powstawała, że telewizja się realizowało jednak no dużo skromniejszych realiach nie, ale to jest były nieporównyalne. Unknown speaker 4 Ja bym polemizowała toparte, jak pomyśle mamy sobie o Chłopach, jak to, jakie to są seriale, lalka, to były seriale, które były robione jak filmy miały w niesamowito niesamowicie dużo od dni zdjęciowych ogromne pieniądze. Królowa Bona, autorka kostiumów bar Barbara ptak jeździła do Paryża, kupować koronki dla królowej, bony, a tam suknia jest w 1 w 1 scenie w każdej scenie jest inna suknia. To były inne realia i w Czechach było dokładnie takichszechosłowacji było dokładnie tak samo w NRD było dokładnie tak samo po prostu to było to były często to byli ludzie, którzy pracowali trochę tu trochę tu, a często ci, którzy pracowali w telewizji, to wręcz była elita ludzi pracujących w ogóle.
Może, bo może to po prostu chodziło o sposób zarządzania tym biznesem nie, że to w sumie były te i wytwórnie i telewizję były w pewnym sensie połączone czy powiązane, ale. Unknown speaker 4 To po prostu nie było żadnych ograniczeń finansowych, ani produkcyjnych, czyli nie było tego, co jest jest dzisiaj. Ja tak przysłuchiwałam się temu, co mówiliście o tym, jak to jest dobrze napisane, to też jest dobrze napisane prawdopodobnie, dlatego że autor miał czas. To nie jest produkcyjne, których po prostu tak jak w tej chwili nie wiem, netfx ma obowiązek wypuścić. Nie wiem, ile dziesiątków seriali i co tydzień ma być nowa premiera w ogóle tego nie było inaczej się konsumowało czas inaczej się produkowaowało przez to seria nie może niekoniecznie, niemniej jednak. Unknown speaker 5 Porównajmy sobie królową Bonę i absolutnie korę królka rolę królów.
Absolutnie chcę pomścimy o tych czasach rzeczywiście się czyta, jak prezesem wielkim fanem, zawsze już do zgo superprodukcji z tamtej epoki, czyli nie wiem, że obiecanej przede wszystkim pu no bo to jest filmem, który miał 535 dni zdjęciowej. Unknown speaker 4 To właśnie o tym.
Dzisiejsze firmy nawet najbogatsze mając o 60 i to są takie naprawdę na wypasie. Unknown speaker 4 I to było na każdym etapy produkcji od pisania tego po realizację po czas, który poświęcono na przygotowania. I myślę, że w ten serial też się czy w ogóle te seriale arabela naprawdę one się nie zdarzają też, dlatego że widać, że one są dopracowane w tych szczegółach. I teraz, kiedy dużo z nich ma, bo akurat tak myślę, że, że TVP kultura powtarza, dlatego że one mają cyfrowe, są odnowione cyfrowo, i kiedy się to ogląda, no to naprawdę właściwie. Oczywiście można mieć zastrzeżenia, sama mam zastrzeżenia do pewnych elementów, które się zdarzają, ale jakby się nad tym głębiej zastanowić, to są seriale, które są po prostu robione w taki sposób, że nie ma się do czego przeczepiliśmy, bo one są robione na Super wysokim filmowym poziomie. I to myślenie o tym, że o i to jest telewizyjne, to jest gorsze słabsze. To jest właśnie pokłosie lat przełomu tych lat, osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, kiedy zabrakło pieniędzy w.
Produkcji, a czy to nie jest tak i zabrakło też pomysłu na czy to jest stać przez ten. Przełom? Czy to nie jest tak, że, żeby nas to nie posądzono o to, że jesteśmy jakimś prerowskimi, Nesta logikami, bo wydaje mi się, że nie, że to po prostu faktycznie widać tą różnicę. Znaczy ten jak to jak to powiedzieć to wyrównanie poziomów między produkcjami stricte telewizyjnymi i kinowymi. Czy to nie jest tak, żebyśmy przyjęli w pewnym sensie sposób myślenia i język charakteryzujące rynki np. amerykańskie także tele telewizje były uboższe, gdzie nie miały takiego rozmachu produkcyjnego. Jak duże studia z holywoód, gdzie ta dysproporcja była wyraźna wpisana w model rynkowy charakterystyczna i trudna do ukrycia plus jeszcze do tego. I myślę, że lada moment pewnie, bo wiem, że będziemy za chwilę lada tydzień rozmawiaćjaciołach, więc jeszcze do tego dochodzi pewien sposób myślenia o tym, co to jest szał telewizyjny. Prawda, a co to jest film i ja może oni mi to bardziej rozgraniczony? Unknown speaker 4 Ja bym dodała jeszcze 1 element, czyli gatunkowość, gdy gatunki telewizyjne, dlaczego pomyślałam o tym w labiryncie, o którym powiedziałeś, dlaczego, dlaczego nam się lata dziewięćdziesiąte kojarzą z taką telewizją, bo my się też zachłysnęliśmy tym tak to było tak, że my czekaliśmy na, że będziemy mieć własne własne właśnie w labiryncie. Pierwsza telenwela, my byliśmy zachwyceni tym.
Pierwsza Polska terenlna. Unknown speaker 4 I oglądaliśmy i przepraszam Marek Konrad. Unknown speaker 5 Wybitny Polski, jak to jeden z. Unknown speaker 4 Najwybitniejszych grał tam główną rolę nie wiem, czy pamiętamy, no, więc.
O to było bardzo dużo dobrych i w ogóle w ogóle to była czówkizńska. No. Unknown speaker 4 To i właśnie, ale my czekaliśmy w tych latach dziewięćdziesiątych dla nas to był wyznacznik telewizji i też myślę to, że zapomnieliśmy trochę czy lekceważymy trochę. Unknown speaker 5 Te seriale z tego powiedzmy. No nie wiem, jak tu powiedzieć PRL u, ale w bloku de MO. Unknown speaker 4 Ludów to też wynika z tego, żebyśmy, że lata dziewięćdziesiąty to był moment, kiedy my naprawdę zapomnieliśmy, że to też była telewizja. I ta ten zachwyt tymi tymi gatunkami takimi prymitywnymi prostszymi inaczej realizowanymi to też było pojawia mi się wydaje jakiś, w jakim sensie naturalny, ale też był znak czasu.
Ale myślę, że w tym wszystkim jednak jest jakiś element autodeprecjacji takiego oczywiście takiego takiej pogardy wobec swojego dorobku swoich umiejętności swojej Rzemieślniczej, biegłości nieprawdopodobnej jakiegoś takiego stylu tego, że to były bardzo dopracowane rzeczy, że to było właśnie zręcznie zrobione dobrze zagrane pomysłowe bardzo często, bo ileś braków trzeba było załatać. I to się też umiało zrobić. Ja nie wiem, no jest w tym coś uderzającego, że ogląda się serial sprzed 40 prawie lat ponad 40. Unknown speaker 5 35 władz. Pamiętajmy, w jakim jesteśmy wieku.
I ten serial się jednak jakoś broni, to znaczy mimo całej niewygody, która nam towarzyszy kadr 4 na 3 ziarno, takie łezu nieostre. To wszystko to mimo tego wchodzisz tą historię, a na cieniesie jesteś w tym świecie idziesz na to zaplecze z tymi burakami i to jakoś coś przeżywasz. Nie jesteś kompletnie obok i leżysz, umierając ze śmiechu ah, jakie to głupie wszystko nie iluzja działa, czyli udało się skonstruować coś udało się stworzyć coś to, co jest najtrudniejsze. No w ogóle nie rozlazło się nie zastarzło się aż tak, żeby się nie dało oglądać dalej jest no mnie to imponuje.
Nie teżu, nie ja w ogóle uważam, że ten seria jest też przy okazji ambitnej oradk kobiet, to zaladą on ma tą ambicję, ma jak na seria obyczajowych czy mógłby być telenow noweelą taką po prostu 12 odcinkową opowiastką kobiecie, które wchodzi i tam pracuje ciężko, a przy okazji sobie radzi sobie w domu, tam jest kilka takich gatunkowych wyznaczników, które pokazują, że ci twórcy chcą sobie to połamać, chcą to zrobić inaczej, chcą to zrobić po swojemu, mają coś do powiedzenia w między czasie oprócz tej historii, jakby pod spodem do zapisania, więc to jest też takie seria, którzy tutaj ma pewne ambicje, ale znowu jak sobie zestawie, to z polskimi produkcjami z cyklu czarne chmury polskie drogi mniej więcej równolatkowie. To są naprawdę sędziale, gdzie w hoowcy za tym Stali i to widać, że tam niczego im nie brakuje do dzisiaj i nie dniemprzypadkowo one do dzisiaj są powtarzane i są oglądane i cieszą się nawet kultem pewnym, że 0 siedemgościem mimo pewnego właśnie w padzierza, który widać, bo musiał być widoczny w serialu sensacyjnym. Już tamtej epoce do dzisiaj jest oglądany, jest czymś kultowym. Unknown speaker 8 Ale nie. Unknown speaker 4 Wiem, nawet nawet dużo prostsze prostsze seriale naprawdę z wydaje mi się, że my po prostu mieliśmy też bardzo różnorodne rzeczy od naprawdę wysoko jakościowych do takich bardzo popularnych. I to też jest właściwie okej też należałoby zwrócić. Unknown speaker 5 Jakby honor.
Tego taki w tym sensie ten PL i jego właśnie realia produkcyjne jednak stwarzały warunki, które są nie do stworzenia dzisiaj. Unknown speaker 4 No bo było też 200% budżetu.
Ale np. przychodzi do głowy jakiś film Polski czy serial, który by się tak na kobiece aktorce koncentrował, znaczy na kobiecej postaci. Poza nie wiem kobietom zawiedziono Agnieszki falant.
TUE, ta samotna.
Samotna zawiedziona to była inna tak. Unknown speaker 4 Ale mówisz o serialach.
Na pewno by się. Unknown speaker 4 Znalazła nie w firmach, tak, ale w serialach. Ja myślę, że jedyne jedyna kobieca bohaterka, taka naprawdę kobieca to jest to są zmiennicy, tam jest bohaterka, a wszędzie wszyscy ja sobie nie no królowa Bona. Unknown speaker 5 Bona jest zjedna no tak no wokół nie jest awaria.
Albo samotna albo Bona. Unknown speaker 5 Ale wie albo przebraana królowa? Unknown speaker 9 No. Unknown speaker 4 Ale tak, rzeczywiście tak Super skoncentrowane na kobiecie. Ja ja nie jest nam w stanie.
Tak własne te kobiety raczej były właśnie wyciągane z tłanie jako żadnej pracy się nie boję i inne tego typu komikru lifowe postaci które. Unknown speaker 4 Ale w królowej chyba nie masz masz protagoszkę, masz jej perspektywę i masz jej historię i w dodatku ona jest jakaś, ale też pytanie to jest zupełnie coś.
Innegoeśniczo obyczajowa wspólnie jest ta historia nie, więc w tym sensie w telewizji masz przepraszam momyka, ale. Unknown speaker 4 Zobaczcie jednak królowa Bona też w jakimś stopniu tak mocno się odbiła w pamięci, że my wszyscy patrzymy. Unknown speaker 5 Na nią przez pryzmattem tego serialu i w ogóle jako postać historyczna stała się odbiciem.
I przez spory salry i kalafiorek, których nie przywiozła. Unknown speaker 5 Ale na pewno zatruła? Unknown speaker 4 Ja uważam, że to jest, że, że to też świadczy o tym, jak jak wtedy seriale oglądano. I pamiętam, jak wszyscy nie wiem, mamo przepraszam, ale wydaje mi się, że my w naszej rodzinie oglądaliśmy.
0 Kobietę z zalaą nie wiem nie pamiętam.
No dobrze, właśnie to nie wiem, czy my zachęcamy do oglądania kobiety za ladą. Czy mam wrażenie, że to taki nnedowskiej odcinek nieerdowski, tylko dar. Unknown speaker 5 Ja polecam, arabell rzutem napaść.
Polecam, ja polecam, jednak ten serial choćby dla takiej historycznej świadomości tego jak się wtedy robiło, że było się lepiej niż się wydaje, że się robiło.
Ciekawoskowy, ale takie trochę dla branży mam wrażenie, dobranoc państwo jak kupiłaniszewski. Unknown speaker 4 Joanna Malicka.
Bardzo też cieszy. Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POZA SEZONEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA