REKLAMA

Wychowanie fizyczne jak kiedyś, czyli od małego

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
21-05-2023 18:40 (Powtórka: 18-06-2023)
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
15:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu

Rozwiń » Przy niedzieli o sporcie przemysłowiwańczyk kolejna odsłona naszego programu utrzymujemy się w tematyce piłki, ale nie tej seniorskiej, tylko tej najniższych poziomach, jeśli chodzi o kategorie wiekowe, naszym kolejnym rozmówcą jest Piotr Matecki, dzień dobry dzień dobry. Mamy prezes stowarzyszenia szkółek i Akademii piłkarskich pas także związany z Akademią Piotra rejsa dziś występujący w roli o właśnie przedstawiciela pasu, który wyszedł z bardzo ciekawą inicjatywą, gdyby zechciał pan o niej opowiedzieć.
No tak zauważamy nie tylko my dość spory problem z przygotowaniem fizycznym motorycznym jak i sprawnością ogólną dzieci, zwłaszcza no w wieku 69 lat. No i stwierdziliśmy, że warto tym tematem ponownie się zająć, tym bardziej, że wszelkiego rodzaju analizy badania również wykonywany przez Ministerstwo Zdrowia. No wskazują, że, że faktycznie jest no można powiedzieć taka dramatyczna alarmująca sytuacja jeśli o jeśli chodzi o przygotowanie dzieci, dlatego postanowiliśmy wyjść z taką petycją i z kilkoma postulatami, o których pewnie pewnie też tutaj porozmawiamy.
No to bardzo proszę kontynuować i opowiedzieć, co to, co to jest za petycja i do kogo ją kierujecie. I jak bardzo podnosicie w niej rolę lekcji wychowania fizycznego?
Tak no wiemy, że już od kilkunastu lat z tego, co co ustawa ministerstwa edukacji przewidziała kilkunastu kilkanaście lat temu, to nauczyciele przygotowania wczesnoszkolnego prowadzą zajęcia zajęcia wychowania fizycznego w najmłodszych klasach, czyli w klasach 13 i oczywiście nie można generalizować problemu i mówić o tym, że każdy nauczyciel nie jest przygotowany do tych zajęć. Od prowadzi troszkę po macoszemu, niemniej na to wskazują jak gdyby wyniki analiza też i nawet taka obserwacja przygotowania przygotowania dzieci, więc jednym z postulatem to jest postulatów to jest zapewnienie. No przynajmniej 2 z 3 godzin wychowania fizycznego w tygodniu prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli, tak to było jeszcze pewnie w latach w latach dziewięćdziesiątych początek, gdy dwutysięcznych. No co obecnie się nie odbywa nie chciałbym, bo też nie jestem specjalistą, ale o tym można poczytać sporo artykułów, w jakim wieku rozwijają się najważniejsze partie mięśniowe odpowiedzialny za sprawność szybkość bibkość. Co oczywiście ma przełożenie później na spor profesjonalny, dlatego my jako na co dzień pracujący z dziećmi w akademiach piłkarskich czy jakikolwiek różnych dyscyplin. No widzimy potrzebę poprawienia tego, a przede wszystkim dlatego, żeby trenerzy mogli skupić się już bardziej na specjalizacji, a nie na tak naprawdę na tym, co dziecko powinno wynosić ze szkół czy systemu systemu edukacyjnego, więc jest jak gdyby 1 postulat, aby jednak telekcje wf u były tak jak kiedyś jeśli można można to tak w skrócie określić wielu dyrektorów, bo to też na co dzień współpracuje z wieloma placówkami, sami postanowili uzyskać dodatkowe dofinansowanie na obecność nauczycieli wychowania fizycznego podczas właśnie godzin przeznaczonych na to w klasach 113 i tutaj też chwała i za tym i za to. I faktycznie tutaj też prawdopodobnie zauważyli zauważyli ten problem właśnie w tych klasach, co się z tym oczywiście wiąże to jest też przygotowanie nauczycieli, no to też również dość duża dyskusja po tym, jak opublikowaliśmy petycję w komentarzach się wywiązała odnośnie do tego, jak można zostać nauczycielem wychowania fizycznego w nauczaniu w nauczaniu w klasach 11, czyli wystarczy tak naprawdę krótki kurs krótkie do szkolenia. No co wiemy, że no raczej nie jest wystarczająco tego, aby po pierwsze, przygotować się do zajęć zainteresować tymi zajęciami, a jednocześnie utrzymacie na dobrym poziomie. Także tutaj współpraca z akademiami wychowania fizycznego jako taki kolejny postulat w tej ścieżce edukacyjnej edukacyjne w klasach 13 poza tym no uświadamianie pewnie problemu, bo w postaci takiej kampanii. No wiemy, że też ministerstwa różnego rodzaju kapanie promują czy różnego rodzaju problemy poruszają przez różnego rodzaju kampania takie promocyjne czy w telewizji. Natomiast dobrze wydaje mi się, że ta ten problem jest naprawdę ważny, bo on wpływa tak naprawdę na zdrowie na zdrowie społeczeństwa. No w przyszłości i będzie miała to kluczowe znaczenie, więc też takim jednym z postulatów byłoby uświadamianie poprzez różnego rodzaju kampanie kampanie społeczne, aby też wywołać dyskusję, ale także wydaje mi się to ze najważniejszą uświadomić rodziców o problemie. No bo też nie bierze się to znikąd. My możemy sobie mówić o systemie edukacyjnym, jednak no wszystko zaczyna się tutaj od rodziny i od rodziców. I to również widać po dzieciach tych, którzy, którzy przychodzą na zajęcia takie popołudniowe dodatkowe, kto pewnie z rodziców dodatkowo poświęca czas czy w ogródku czy gdzieś po po lekcjach. No to dziecko jest zupełnie inaczej inaczej przygotowane. No i też pewnie właśnie te zajęcia takie dodatkowe czy w akademiach piłkarskich i lekkoatletycznym pomagają pomagają w tym przygotowaniu takim motorycznym sprawnym sprawnym dziecka, więc to jest to wydaje mi się niezwykle niezwykle ważne, tym bardziej, że no badania zdaje się w listopadzie poprzedniego roku publikowane po tym okresie covidowskim. No tam były dramatyczne wnioski dotyczące zachowań otyłości dzieci. Ministerstwo generalnie też wyznaczyło pewną strategię i współpracy pomiędzy ministerstwami. Natomiast umówmy się, że tutaj jest potrzebny potrzebny więcej konkretnych konkretnych działań i gdzieś ten chyba problem troszeczkę tak został przemilczany. Co prawda były inicjatywy, też zdaje się premiera co do dodatkowych różnego rodzaju akcji, ale wydaje mi się, że ja nie wiem, czy jakby już zsumowali tych wszystkich akcji z tych wydatków na dodatkowe projekty. Czy by nie wystarczyło na pokrycie właśnie tych nazwijmy to profesjonalnych akcji wf w klasach w kasach 13, a z takich postulatów jeszcze dodatkowych. No to wydaje się, że jeśli problem jest bardzo duży, to taka grupa robocza złożona z fachowców naukowców. No pewnie tutaj głównie uczelni sportowych przydałaby się również też w ramach w ramach takiej podjęcia szeroko zakrojonej dyskusji, to tak pewnie w skrócie natomiast. No.
Tak, ale wy pan uderza mnie to, że nie tylko dbacie o swoje interesy, w sensie jako przedstawiciel środowiska piłkarskiego, nie tylko marzy pan o tym, żeby ludzie młodzi trafiający do piłki byli jak najsprawniejsi, ale chodzi generalnie o całą populację młodych ludzi, żeby z pełną sprawności, a przynajmniej takim fundamentem weszli w dorosłe życie.
No tak tak i my zachwycamy się jako kraj blisko 40 milionowe, Słowenia prawda dwumilionowym krajem, który są też gościliśmy tutaj przedstawiciela też ten współorganiztorem wydarzenia sportbis, który pokazywał jak to jak to Słowenii się robi, że na bazie tak naprawdę dwumilionowego, czy troszkę więcej narodu udaje się osiągnąć. Osiągnąć fajne rezultaty sportowe w tym sporcie profesjonalnym, natomiast no tam tak naprawdę od 1000 zdaje się 900 osiemdziesiątego drugiego roku, prowadzone są regularne badania pomiary co roku w kwietniu wykonuje się na 220 1000 dzieci u nas ministerstwo chce w projekt zaangażować 1000 dzieci i analizować. Tu już nawet próba badawcza wydaje się dosyć dosyć skromna, robi się to od lat. I Słowenia doszła w tej chwili do takiego momentu, że może nawet analizować jak, jaką dyscyplinę, w jakim sporcie sprawdził się rodzić tego dziecka, który obecnie jest w szkole porównywać te badania zajmuje się tą Uniwersytet w dublianie. I tam widać po prostu coś, co naprawdę nie jest aż tak skomplikowane. Oczywiście na początku jest bardzo trudne, żeby też rodziców przekonać do tego, ale jeśli to daje pewien efekt w postaci nie tylko ile tych sukcesów, ale również rodzice widzą widzą postęp. To warto to robić, więc wydaje mi się, że to, co jeszcze u nas brakuje, to taka naprawdę kompleksowa analiza i faktycznie badania prowadzone oczywiście trudnie jest to zrobić tak dużym kraju, jak nas i wydaje się, że wiele tutaj sukcesów w sporcie u nas kraju wynika jednak z takiej piramidy, czyli, czyli po prostu skala dzieci wybieramy najlepszych i oni trafiają do tych dyscyplin. Co by było, gdybyśmy by faktycznie już na tym najwcześniejszym szczeblu zabrali zebrali i wyniki jakieś i opinie i ukierunkowali dzieci. Oczywiście od pewnego wieku, bo ta specjalizacja powinna przyjść zdecydowanie później niż tam w wieku 78 lat, niemniej to zadbanie o tą podstawę motoryczną sprawnościową jest niezwykle ważne w tym w tym okresie. I tutaj myślę, że warto warto również podjąć dyskusję w tym obszarze. Co państwo mogłoby lepiej robić na tym szczeblu na tym szczeblu takim najwcześniejszym edukacji.
Przyznam pan, że Polski sport ten wyczynowy w dużej mierze opierał się nie na systemie przez wiele lat, tylko na trenerach zapaleńcach, którzy no właśnie swoją pasją zaangażowaniem potrafili wyłowić tych, którzy rokują ewentualnie zadzierzbnąć, ich do jakiejś dyscypliny sportu.
Oczywiście to na pewno, ale też warto wspomnieć o kilku projektach, takich troszkę partnerstwa publiczno prywatnego, bo mamy loto skok i który był projekt realizowany przez wiele lat i faktycznie dał nam paru skoczków. Co prawda w dyscyplinie nie ukrywajmy tego niszowy, ale po drugiej stronie mamy dość kompleksowy projekt siatkarski w szkołach mistrzostwa, natomiast zobaczmy, że to wszystko jest jak gdyby etap etap, później polega na dość rygorystycznej takiej selekcji zawodników. To oczywiście musi się odbywać i faktycznie zbudowaliśmy w kilku dyscyplinach, jakiś tam poziom czy gwarancje odnoszenia sukcesów. Nie, chodźmy szczegóły, na ile tamte dyscypliny są konkurencyjne na tle światowym, bo tu pewnie moglibyśmy dyskutować jeszcze kolejnych pewnie parę godzin, natomiast sukces takie indywidualne zawodników to, co pan wspomniał, faktycznie zaangażowanie trenerskie, czy nawet duże finansowanie przez rodziców? Tak tutaj mówimy o tej isie ziemnym, zwłaszcza no i też różnego rodzaju sprawnościowe elementy, które z zawodnicy pozyskiwali na etapie. No takim wczesnoszkolnym, że tak powiem, no fajnym przykładem oczywiście my się odnosimy do Roberta jako takie gwiazdy światowej, ale ale, jakby przeanalizować, to to faktycznie on posakował wielu dyscyplin sportu walki, czyli można powiedzieć przygotował się sprawnościowo do tego, żeby później właśnie wykorzystywać. To w sporcie profesjonalnym, a teraz no my mam też problem problem, który jeszcze nie wspomniałem, który też w ramach tej petycji staramy się omawiać, czy poruszyć to jest generalnie sam zakres merytoryczny, czyli taka podstawa programowa tych lekcji wf u w kasach. 1 czyn myślę, że jeszcze pamiętamy skok i przez skrzynię fikołki czy Tygryska takiego popularnego, którego się wiele osób bało. Naległ już całość tego dokonać, no to też nabierało się pewnej pewności sprawności, natomiast no nie ukrywajmy, że ten program ta podstawa programowa bardzo poskomniała co do takich oczekiwań i wymagań wobec dziecka. I to też jest wydaje mi się do omówienia. Natomiast oczywiście nie tego nie zrobią nauczyciel, którzy nie są tego przygotowani, no bo równie dobrze mogą wtedy krzywdę dziecku zrobić jeszcze 1 problem z tym związaneny, o czym też pan po części wspomniał o tym zaangażowaniu trenerskim. No to tutaj to zaangażowanie rodziców, myślę, że wchodzi po prostu takie pokolenie też rodziców, którzy już byli wychowani w duchu tego, że mogę przynieść spokojnie zwolnienie z wf. U mogę spokojnie sobie tam dostać szóstkę czy w ogóle nie, żeby ta ocena nie była uwzględniana do średniej itd. itd. pewnie problematyka. Znamy te wyniki pewnie sprzed 15 może 20 lat były też spore co do co do liczby osób biorących udział w lekcjach wf u no jeśli ktoś nie był przy wychowany w takim duchu sportu. No to trudno, żeby to wdrażał później w swoim w swoim domu tak i gdzieś zaszczepiał tego ten taki bakcel w swoim dziecku do uprawiania dyscyplin dyscyplin sportowych. Także tutaj też warto o tym wspomnieć. No wytłumaczenie troszkę dla rzeczy zmieniający się otoczenie i świat, no bo to też te wyniki ministerstwo pokazały, że no wiadomo, że COVID zmotywował do siedzenia jeszcze dłuższego przed ekranami telewizorów i pewnie ekranami telefonów to robił właśnie te badania przeprowadzał Instytut matki i dziecka. No i tamten proces oczywiście wzróz to się przełożyło na nadwagę, też prowadzę też często rozmowy i spotkania z dyrektorkami przedszkoli. No to okazuje się, że no często dzieci po pandemii w wieku 34 lat miały problem, nawet gdzieś tam z porozumiewaniem się z komunikacją, a więc tutaj mówimy o takich jeszcze pewnie kolejnym szerszym problemie, a więc, żeby wydostać się z tego pokoidowego marazmu i rozwinąć sport. Musimy moje zdanie szybko działać, stąd ta stąd ta petycja, natomiast wydaje się możliwości i środki na to na to są, bo, uwzględniając to, że państwo w przyszłości może wydawać mniej na na zdrowie publiczne, bo tylko nie wiem, czy w polityce znaczy nie wiem. Wiemy, że w polityce raczej tak długofalowo się po prostu nie myśli.
To jeszcze na koniec, gdzie można znaleźć petycję ją podpisać.
Myślę, że najłatwiej będzie wpisać Stowarzyszenie pasy na Facebooku, tam czy na stronie powinny te informacje się pojawić, ona też rozeszła się na wielu grupach trenerskich alełatwiej, Stowarzyszenie pas strona bądź Facebook. Tam jest informacja szczegółowa opisano o celach oraz też lind do podpisania właśnie właśnie petycji.
Dziękuję bardzo, był z nami Piotr Matecki, prezes stowarzyszenia szkółek i Akademii piłkarskich pas, opowiadając o inicjatywie, która ma usprawnić polskie dzieci. Kłaniam się panu życzę dobrej niedzieli.
Dzięki.
Dostrzegam ja tak państwu także dziękuję w imieniu Michała Tomasika, wydawcy tego programu, a także realizatora realizatorów. Przepraszam Michała golczyńskiego Jacka Kozłowskiego przemysłowiwańczyk. Kłaniam się do usłyszenia za tydzień o godzinie siedemnastej. Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA