Rozwiń » No i kolejna sobota przed nami tak sobota za sobotą sobota za sobotą się witamy aż w końcu nadejdzie taka sobota, w której się nie przywitamy, ale to jeszcze nie jest ta sobota dzień na szczęście dzień dobry państwu Tomasz Stawiszyński i Katarzyna Murawska Bielecka również się z państwem wita, która przygotowywaa i wydaje ten te audycje i Krzysztof Olesiewicz też, który do dwunastej ją będzie realizował i martynalisty, która tutaj też nam towarzyszy. No i jak już się wszyscy tak przywitaliśmy, to jeszcze 2 słowa, tylko powiem, co w dzisiejszym programie będzie i zaczniemy na dobre za moment Paulina Wilk, pisarka, dziennikarka znana państwu doskonale. Z właściwie chciałem powiedzieć spiritus mowens, ale powiedzieć należałoby animamowę z bigbug cafei bigbu festiwalu porozmawiamy o tinie tarner Paulina tinetarner od dawna kocha to chyba jest dobre słowo. Tak sama napisała na swoim profilu na Facebooku o relacji, która ją właśnie zinątarner łączyła czy też łączy, a tinatarner zmarła w środę i właśnie twórczości tej niezwykłej ikonicznej postaci i temu wszystkiemu co się z nią wiąże. Poświęcona będzie nasza rozmowa już za chwilę po godzinie dwunastej dr Paweł Boguszewski się tutaj pojawi wirtualnie wprawdzie tylko, bo z Londynu będzie się łączył, ale głosem powiedziałbym, że duchem również, ale to nie, a propos Boguszewskiego on by się oburzył, gdybym takich sformułowań tutaj użył w każdym razie będzie z nami Paweł Boguszewski i porozmawiamy o sztucznej inteligencji w kontekście nauki. Czy sztuczna inteligencja naukowców może zastąpić, a jeśli nie zastąpić to do czego im się może przydać i do czego już im się przydaje, to po godzinie dwunastej, a po trzynastej dr hab. Magdalena Ratkowska Walkowicz z Instytutu etnologii antropologii i kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego o dzieciństwie będziemy rozmawiać w kontekście polskim rzecz. Jasna w kontekście smutnym, bo tych różnych docierających od czasu do czasu do nas informacji o wyjątkowym okrucieństwie wobec dzieci. No i to jest plan na dzisiejszą audycję teraz jeszcze tylko dżinggiel godzinę filozofów i na dobre zaczynamy.
Jest z nami Paulina fiilk, pisarka reporterka, autorka wielu świetnych książek ani mamowęs bikbugka feibik po festiwalu i też wielka fanka wielbicielka tinetarner dzień dobry. Paulina.
Dzień dobry, dzień dobry Tomku, dzień dobry państwu. Rzeczywiście po śmierci Tiny dostałam dużo zabawnych dużo wiadomości od moich przyjaciół i znajomych, bo chyba jakoś mocno wyrażałam, to moje poważne przywiązanie i podziw dla tinetarne przez całe życie, więc się teraz tym, którzy mnie znają. Kojarzę z tą postacią, to było miłe.
Ja kochałam tylko ją mam jej zdjęcie nad głową, gdy śpiem jej książki i winyle od klasyków po najpoddlejjsze energdowskie składanki mam jej śmiech w głowie i zawsze w dniu urodzin oglądam koncert z Barcelony z 1990 roku, a jak będę już duża tostanętiną tarner, tak napisałaś na swoim profilu Facebookowym, anonsując tę naszą rozmowę, zanim tak rozwiniemy tę twoją opowieść od nietarner. To może posłuchajmy utworu, który wybrałaś do dzisiejszej naszej audycji 2 utwory mamy przed państwem do zaprezentowania, ale no właśnie zaczniemy od jakiego utworu powiedz o nim 2 słowa i po prostu go posłuchamy i potem będziemy dalej rozmawiać.
Tientalne weszła na scenę muzyczną dzięki temu, że poznała Ajka tarnera i oni razem nagrywali przez wiele lat. To było dość niebywałe spotkanie dwojga bardzo rzadkich talentów i ich pierwszym wielkim przebojem, których ustawił na lata w świecie rytman bluesa jako wielki gwiazd było fuull low. Zresztą jak się wsłuchać te piosenkę, to naprawdę jest to ciekawa ciekawa opowieść także o nich obojgu taki można powiedzieć trochę aktorski numer, który odstawiali na scenie i od tego można powiedzieć rozpoczęła się ich wielka wielka kariera. I myślę, że dobrze reprezentuje najwspanialsze ich wspólne momenty muzyczne.
No to posłuchajmy Paulina Wilk, raz jeszcze można się przywitamy. No bo.
Dzień dobry, dzień dobry.
Taką, takim wejściem trochę w tą rzeczywistość, o której teraz będziemy mówić, czyli w świat tinetarner jako ludzie dorastający w latach osiemdziesiątych, pamiętamy tinetarner. Ja pamiętam bardzo dobrze z telewizji niejako niesamowicie charyzmatyczną energetyczną postać ja ją też pamiętam specyficznie z filmu madmax pod kopułą Gromu jestem przy okazji, gdzie zagrała, a byłem wielkim fanem tej serii Mar o Mar postacią ikoniczną. Jedną z takich ważniejszych figurna na międzynarodowej muzycznej scenie. Powiedz może, bo to jest chyba dobry klucz do takiej rozmowy, ten klucz chronologiczny, jak to się właściwie zaczęło ta twoja namiętność do tinetarnej, tarner, twoja miłość do tinetarner.
No myślę, że nie trzeba było wiele wiesz zobaczenie gdzieś tam w osiemdziesiątym czwartym roku jako na w tyle dysku noclof go przemierza ulicy amerykańskiego miasta, zostawiając na nim jakiś w ogóle niesamowity ślad i tak by też świetny klip jak i pokazujący ją w wśród rozmaitych ludzi, z którymi wchodzi w krótkiej interakcji. Oni są jakoś tam zachwyceni, albo nie wymieniają jakieś gesty spojrzenia. Ja na sobie idzie przez to wielkie miasto i z lekkością śpiewa, ale co miłość ma z tym wspólnego. Opowiadam jakieś, jakby nieistotności miłości o zupełnie przewrotne, bo to jest kompletnie przeciwieństwo do tego jako na żyła, ale i wizerunek był oezwładniający seksapil robił gigantyczne wrażenie i ten klip i ten konkretny singgiel był gwałtownym transferem art artystyki swego czasu bardzo uznanej, ale w muzyce czarnej posegregowanej Ameryce, gdzie ona z mężem stworzyła bardzo bardzo wpływ w Due, to znaczy nie odnieśli ogromny sukces. Piosenka, którą słyszeliśmy, była naprawdę wielkim przebojem, ale na listach czarnych, a Ameryka była podzielona, nie było przejścia tak naprawdę z rytman bluesa do popó to były 2 różne światy. Nie można było być zagranym w tzw białych stacjach radiowych, oni koncertowali dla podćsegregowanej publiczności.
To jest właśnie, jak się dzisiaj o tym słucha jakieś zupełnie niewyobrażalne?
Właśnie, dlatego myślę, że warto prześledzić biografie tlinitarne, żeby poczuć też ile się zmieniło w ciągu życia 1 człowieka, bo ono na własnej skórze dosłownie doświadczyło takiej ogromnej przemiany społeczno też ekonomicznej strukturalnej, ale też tego, co się nie zmieniło. Od czego bardzo chciała uciekać. No ja nadina po prostu trafiłam jako kilkuletnia dziewczynka, która myślę, że została zupełnie uezwładniona, jej jej wizerunkiem jej energią życiową, no też zapiem na pewno i po prostu wsiadłam na tę wielką falę, której dowody teraz poczuliśmy po śmierci tynetarne, bo naprawdę takie rozmaite wyrazy poruszenia spływały do wielkich stacji radiowych. BBC zbierało przez cały dzień rozmaite refleksje ze wszystkich zakątków świata, co pokazuje, że one uprawiała muzykę, można powiedzieć na bardzo podstawowym poziomie, bo tarner nigdy nie była agentką żadnej żadnej sprawy społecznej, ona nie była np. re jak jak reklin, wyrazicielką zmianę społecznej. Ja myślę, że tna była tą zmianą, to znaczy jak się patrzy na jej życie, to dosłownie na jej skórze, na jej losach widać te przeminę, bo my mówimy o dziewczynce, która się urodziła w 1939 roku w roku, w którym bilicholli, Dei śpiewa strcz fllut o linczach i wieszaniu po prostu ciał Afroamerykanów na drzewach na południu. I Tina się rodzi w tenesy, jej rodzi się w maleńkiej wiosce otoczonej polami truskawek i polami bawełny, na których pracowała jako dziecko, rodzi się w posegregowanym świecie jako córka mężczyzny, które zarządza majątkiem białych ludzi. Akurat ona miał dobre relacje z białymi i ich odwiedzali byli dobrze przez nich traktowani pod warunkiem, jak pisała w swojej biografii, że znali swoje miejsce. Oczywiście i ona i ona relatywnie dłużej biedy, bo to byłam mała mieścina, gdzieś tam pod pod miasteczkiem braams, Will właściwie ta kandydat osiedle, to nawet nie była wieś, porządna spędziła tam sporo czasu właśnie pierwszy kontakt muzyczny. To miała z panem butimuilt lołem, który grał na puzonie na wiejskich piknikach, no albo w chórrach baptystycznych, w którym śpiewała, bo bab bardziej kazała tam chodzić. No zresztą to nauka śpiewu w kościele akurat nie wiem, jak w przypadku tni internetner, bo nie wiemy, na ile na to miało swobodę, ale jednak dla bardzo wielu wokostych soowych i rytman bosowych, możliwość śpiewania do Boga z taką pełną wyzwoloną ekspresją takim absolutnym hajem wyznawania mu miłości była właśnie tą szkołą ekspresyjności wokalnej, której żadne właśnie białe wokalistki nie potrafiły, bo to nie były kobiety uczone wokali z tylko uczone przekładania emocji. Na głos i tu na pewno w tej kulturze wyrastały, ale też wyrastała w kulturze przemocy, w której awantury rodzinne bicie kobiet było po prostu jakoś niechlubną normą. I z tego świata wychodziła do momentu, w którym ja się z nią zdarzyła. I myślę, że większość z nas się z nią zdarzyła, to jednak kobieta od 2 życiach, to pierwsze było bardzo długo nieznany do momentu ukazania się jej autobiograficznej książki jatina, którą napisała skrótem loderem i do momentu ekranizacji tejże książki zelms i lorynnsem fiszbalnym. No ten film już był nie do przeoczenia dla mas, to wtedy się dowiedzieliśmy, że ono miała wcześniejsze życie.
Którędy ta droga z tych rozległych ppulltu z kawek w tenneesji wiodła na sceny najważniejsze, jakie są etapy takie podstawowe kluczowe tej drogi?
Myślę, że pierwszy etap to jest jednak to dzieciństwo, w którym ona jest porzucona zostawione przez rodziców swoich i wychowywana przez bardzo surową babkę, chociaż miała babkę też indiankę taką żyjącą bardzo blisko sił natury duchów. I to zostało w jej życiu, myślę, że to ją potem ratuje lata później Tina jest po Indianką, w ogóle dlatego ma nietypowo kolor skóry, ma trochę skośne oczy też nietypową urodę androgiiczną, która też stanie się bardzo szybko jatutem, bo to jest jednak. Ja myślę, że na nas fenomenalnym symbolem fenomenalnym taką ona ona jest uosobienie energii życiowej w ogóle dlatego ją np. tak uwielbiało takie uwielbiało wielu wielu naprawdę muzyków za jej androgeniczność za to, że ona śpiewała trochę jak mężczyzna, trochę jak kobieta wyglądała jak jakiś byt. Powiedziałabym totalny miała bardzo różne bardzo różne cechy też fizyczne w sobie Dawid boują za to absolutnie uwielbiał, mówił zupełnie bez bez kozery kocha ją za jej niesamowite ciałało astyink się przyznawał, że przy jej piosenkachch tracił cna tej jednak była to energią życiową, również taką seksualnie wyrażaną, ale ta droga wiedzie tak od samotności porzucenia bycia nie kochaną autobusem zwykłym do sądulu jest jak tinoma lat kilkanaście i dołącza do swojej matki swoje starszej siostry w tym mieście, które było wtedy podzielone bardzo wschodnie. Stąd list to była taka no taka bardzo taki bardzo niebezpieczny trochę tygiel albo tam rozmaite nielegalny kasy na kluby nocne fenomenlna fenomenlny pępek rytmen blusa. No to jest ten moment, w którym się zaczynają łączyć rozmaite gatunki muzyczne, inspirowano właśnie taką muzyką splotacji, ale już się łączą z gatunkami miejskimi. Już oczywiście, jakby ogromny mają reakca i midz to się wszystko zaczyna ze sobą zbiegać. I akurat w tym Luis, które jest gdzieś tam jednym z ważnych ośrodków amerykańskiego południa ci mózg zaczynają grać i tna idzie do nocnego klubu, w którym barmanko jest i siostra tam gra już zespołu kęgzowrydzem, który założył ajek tarner ajektarlner, pracował bardzo blisko z bibikingiem, m.in. i był muzykiem bardzo bardzo utalentowanym, fantastycznym pianistą. Dobrym też gitarzystą. I on jest autorem nagrania, Rocket re, który jest oficjalnie uznawany za pierwszy utwór rekondolowy w dziejach, więc jego znaczy dla amerykański muzyk jest nie do przecenienia. Natomiast aikowi ten utwór ukradziona to są oczywiście czasy dosyć zabałaganionych spraw prawa autorskiego, gdzie wytwórnie producenci różne rzeczy zabierały też wybielały, no zabierał się czarny muzykommentował się białym to taki moment jeszcze tutaj sporego chaosu, a miał duże poczucie krzywdy, był człowiekiem takim zakomp komplekslesionym napiętym bardzo świadomym swojego talentu, ale bardzo pragnącym awansu. Ti na trochę przypadkiem w przerwie występów tego zespołu zaczepia go wchodzi na scenę i śpiewa 1 zunek, którą oni wykonywali no i jego po prostu trafia piorun, bo on rozumie on rozumie jest świadomy tego, że trafił na wokalistkę, która może ten jego zespół podnieść do poziomu, który był mu potrzebny był dobrym producentem, niezłą kompozytorem, ale potrzebował głosu. I to jest taki moment, w którym ona naprawdę wchodzi na scenę, zaczyna z nim występować. Oni nie szybko wchodzą wintymny, związek to trochę trwa natychmiast się okazuje, że ona ma po prostu taką energię sceniczną, która wyrywa ludzi z krzeseł, przebija się przez ścieżki nagraniowe, że czegoś takiego nikt nigdy nie słyszał jego głosu i jej głosu się nie dopomyli z nic niczym innym, czyli no złoto to jest moment, w którym oni rozpoczynają swoją wspólną karierę, pojawia się m.in. ta piosenkę fulenlo, w którą słyszeliśmy z góry z sześćdziesiątego sześćdziesiątego pierwszego roku. No i zaczyna się też ich życie wspólne pełne nieszczęścia i przemocy od samego początku do samego końca.
No właśnie, bo to jest w tej chwili oczywiście dość powszechna wiedza o tym, co tam się pomiędzy nimi działo, ale oni trochę funkcjonują jako takie taki przykład w popkulturze takiego właśnie przemocowego patologicznego związku.
Bardzo długo. To on ta historia była tajemnicą, no bo taki dopókit kinotaner nie opowiedziała tego w wywiadzie do magazynu PIP, u dopóki Kurt loder nie wydał z dniu jej książki, działa jeśli dobrze pamiętam, to ona już zaczęła przesączać pewne informacje w latach osiemdziesiątych, ale ta książka wychodzi, no właśnie późną nie wiem, mniej więcej tak, kiedy się to poznajemy ją już jako artystkę solową, to ona się odważa, już jest na tyle bezpieczna, już mieszka w Europie już i ta przeszłość nie dogoni i onaceduje też żyje tarny żyje, że wtedy żyło od Mar niedawno numer. Nie wiem, czy nie jestspełna 10 lat temu kilka lat temu, on zresztą zdążył do żyć bardzo poważnego uznania dostał grami za dokonania życia umarł, jak oceniony człowiek w jakimś sensie pojednany z tinno też.
W 2007.
Dokładnie także on żył, kiedy ona opowiedziała te hi historii on odbywa zresztą karę wieloletniego więzienia, głównie za za długi i za jakieś takie chyba przestępstwa orkotyków. Jeśli dobrze pamiętam odsiedział sporo w więzieniu stanowym i re zresztą przeszedł tam taką solidną przemianę, trzeba powiedzieć i po latach się udało wrócić do muzyki, nawet nag nieze rzeczy, także to w ogóle i historia ich obojga jest historią z bardzo szczęśliwym zakończeniem. No ale ale jak to powiedzieć najprościej najkrócej to jest tak AEK taner żeruje na jej talecie, nadaje jej to fałszywe imię ona się nazywa, a jej bulogk o niej po prostu nadaje imiętina inspirowane jedną z bohaterek jakiegoś takiego kiczowatego serialu przygodowego. Szyna królowa dżungli on lubił takie rozrywki, więc wziął sobie takie imię, które dobrze brzmiało w nazwie tik eekent i natalny żywiwiół to po prostu mu dobrze brzmiało. I ona się dowiedziała właściwie od niego zupełnie podyktycznie, że on jej to imię zmienił.
Ślub wzięli w Meksyku, bo wpadł na taki pomysł, ktoś im tam podpowiedział, ślub polegał na tym, że podpisali jakąś kartkę, ona już miała dziecko z innym mężczyzną. On miał dzieci z innymi kobietami przez cały czas tej relacji, której Tina w zasadzie nigdy nie uznawała za prawdziwe małżeństwo, on utrzymywał kontakty seksualne z wieloma kobietami, które były bardzo blisko w tej rewi, one był tancerkami ich użystkami, on sypiał z nimi wszystkimi. I wszystkie tłuku i wszystkie wykorzystywał i wszystkich używał. No i na tutaj jest myślę ofiarą nr 1 to bez wątpliwości, natomiast inne kobiety, które, które były z nimi pracowały, opowiadają tę samą historię o człowieku niezwykle brutalnym nieprzewidywallnym coraz silnie uzależniającym się od narkotyków, coraz bardziej pogrążającym się też w takim wewnętrznym chaosie. On prowadził duże przedsiębiorstwo muzyczne, no bo oni byli dużą radią, pracowali katorżniczo, jeździli po całych Stanach, dając czasami po 4 nawet 6 koncertów dziennie, jak ktoś tinetarner pytał, skąd to na mateologii to mówiła, że po pierwsze z weprzowiny i ME lasy, którymi karbinają babcia, a po drugie z tego, że jak się skaczy 6 godzin na scenie, to się traci kilkanaście kilo i w tygodniu. No i po prostu nogi się ćwiczą, więc to on nie znosił sprzeciwu przy sprzeciwach po prostu bił gwałcił. To jest to rejestr tak straszliwa, jak tylko można sobie wyobrazić. Ona to bardzo długo znosiła przede wszystkim, dlatego że była w pełni uzależniona od niego ekonomicznie. To jest też historia czystej przemocy ekonomicznej, niczego nie mogła robić same nie posiadała przez lata swoich pieniędzy, wypuszcza ją na zakupy, ale zawsze w towarzystwie odciął w zasadzie od całego świata, uzależnił finansowo od siebie również jej rodziny. Także na pytanie, dlaczego tak długo to wytrzymywała. Odpowiedź jest taka, że nie miała wyjścia nie miała innego też pomysłu, a zresztą ucieczki podejmowała wielokrotnie wielokrotnie.
Góry próby, w którym momencie udało jej się wyrwać z tej matni?
To są już lata się 70. Teraz to jest bardzo.
Procesem punktu to jest.
Długi proces dochodzenia, to takiego rozpoznania jednak wewnętrznej siły, dlatego że ona bardzo ładnie mówiła pola, także to jej ta część jej życia się kompletnie z nią nie zgadza, bo to zupełnie nie pasuje do kobiety jednak bardzo żywiołowej ciepłej hojnej tak kochanej potem przez bardzo wielu ludzi radosnej, bo to, czego się nie udało mu zatło. To jest jej radość życia. Myślę, że się na ten proces wyzwolenia składało wiele rzeczy, ale tak jak ona to opisywała w autobiografii swojej to kluczowe znaczenie miały. Uwaga najpierw spotkanie z wróżkami. Takie krótkie spotkanie z kobietami, które i mówił, które mówiły będziesz wielka, ale upadnie. To nie jest twoje życie, to nie to pasuje, jakby z tego trzeba jakoś wyjść. No to.
Są te głosy podkreślił na moment, bo to są akurat tematy, które skądinąd mnie interesują, jak często właśnie tego typu zjawiska tego typu postacie tego typu narracje w kulturze, które bywają przez mane Stream traktowane jako coś takiego niepoważnego i racjonalnego itd. bywają narzędzie meemancypacji. Tak absolutnie to jest tym była magia tym były czary tym były wróżby itd. przez bardzo długi czas takiego twardegoarcha jak się językami emmenancypacji.
To patrzy na dojmującą rzeczywistość życia tinitarne. To jasne jest, że ta podpowiedź o tym, że jest stąd jakiś wyjście musiała przyjść trochę innego poziomu i porządku drugą taką siłą był buddyzm i ona została wprowadzona do buddyzmu w sposób bardzo prosty przez znajomą, którą poznała, której dała koraliki, które jej dała teren ochręgie i o którą ona sobie przyjęła, potem na.
Całe życie kultury są przecież oczywiście. To wszystko są dookoła kwitnie.
To jest prawie połowa lat, siedemdziesiątych kil ono się wyrywa od męża, on odjeżdża już w kompletne, panie i dosyć eksstromaganckie psychodeliczne ciuchy i urządza im dom jak jedno wielkie las Vegas, ona coraz częściej medytuje coraz częściej nuci z tego czerpie coraz większą siłę. Aż w końcu zaczyna mu pyskować, oddawać oddawać też ciosy i po bójce. To jest to jest historia prawdziwa pokazana w filmie autobiograficznym dość spektakularnej scenie, w której Angela baset iloranz filisz Berny się tłuką w limuzynie i zakrwawieni wchodzą do wielkiego luksusowego hotelu, bo przypomnijmy, to byli ludzie bardzo bogaci, to znaczy właściwą referencją są bijające jazi, którzy, których mamy dzisiaj. To jest to była taka para, to była taka sława, tyle że może trochę bardziej w świecie czarnym, ale oni się przebili do pop. U, więc ta dwójka zamożnych Super sławnych ludzi wchodzi po prostu o bita i zakrwawiona do hotelu i tego dnia. Ajk po tej awanturze zasnął przed przed koncertem, a on złapała torebkę, w którym miała bodej 30 kilka centów amerykańskich przerażona przebiegła przez bardzo ruchliwą autostradę do jakiegoś podłego hotelu ramadain i powiedziała menedżerowi. Nazywam się tinatarrner. Nie mam pieniędzy, ale kiedy się panu?Oddam, To.to powiedział już nie oddała tak i potem mamy te lata, kiedy ona ukrywa się po domach znajomych, zabrała zabrała wszystkich 4 synów 2 swoich i 2 Ajka pod opiekę, a on jeździ ściga nęka strzela do niej po nocach wynajmuje ludzi, żeby ją zastraszali, próbuje ją ściągać i pomagają dobrze ludzi przechowując ją po prostu przez jakiś czas, a ona wdzięczności sprzątali w domach. Ta wielka gwiazda.
I co jest kolejnym punktem zwrotnym, bo to jest potem jest, który jak mówisz trwa? To.
Wszystko to długie procesy, bo tutaj jesteśmy w połowie lat sześćdziesiątych, czyli nikt nic nie wie otarne przez następne mniej więcej 6 lat więcej więcej niż 6 lat. To jest mój ulubiony epizod w karierze tinetarnej, czyli absolutne dno, to znaczy repertuar, który oni śpiewali z aikiem, jest już zużyty niespecjalnie się ktokolwiek interesuje rytmen boem on po prostu twardo wychodzi zużycia. Już jesteśmy poerze jesteśmy w epoce disco, już mamy ledceplin, mamy kompletnie inną muzykę, mamy rok psychoddeliczny, witali się nagrywają już dawno psych, psychologodiczną muzykę, także to coś dla dla muzyki remandosowi, wtedy nikt nie ma o spec specjalnego uznania poza muzykami europejskimi, takimi jak rolningstąsi, a Tina z aikiem przez wiele lat występowali jako saport przed rolnikstąnsami. Re zresztą stoś i bitalsi. To jest powód, dla którego Tina się w ogóle wyrwała później zaczęła drugie życie, dlatego że no bardzo pokochała muzyka Europejską, która była lżejsza, kochała rokkondrola, ponieważ on nie był zanurzony w tym cierpieniu z plantacji. On nie był zanurzony w niewolnictwie w przemocy. To była nie ta opowieść, to była dla niej to była czysta radość i do takiej muzyki do białej muzyki, paradoksalnie zakorzony zakorzenionej wczoraj muzyce, ona chciała uciekać i wspaniałe było to, że ona przeżyła ze 23 ekspozycja europejskie za czasów współpracy z zaikiem właśnie te wielką trasę z rolnikksonnsami. I bardzo ważne nagranie z filmem inspektorem, wielkim wielkim twórcą ściany dźwięku w wielkim producentem w połowie lat sześćdziesiątych nagraje jedentwór, który się w Stanach nie przyjął, a w Europie wywarł wielkie wrażenie. To ideało bilet do nowego życia, bo ona przez te późne lata siedemdziesiąte wczesne osiemdziesiąte była na dnie, takowym, że występowała po hotelach porawiach po jakiś tanich telewizjach. I to wspaniale połączyło scher, który jej wielką przyjaciółką, ponieważ obie były już po rozwodzie, SZ uciekło odsunek tinoodajka.
Też miała poważne przejścia.
Tak przede wszystkim po prostu były totalnie zadłużone, dlatego że odejście od mężów oznaczało nie tylko odcięcie od źródeł finansowania, bo to nie trzymali kartę, obydwaj przecież T na dolara nie zobaczyła ze swojego talentu, a mąż opływał w koksie i futranznorek i po prostu topił te pieniądze, bo był też niezbyt zaradnym, człowiekiem ekonomicznie. Natomiast szernie doświadczyła przemocy fi fizycznej, ale taki psychoomemocjonalnej tak i one się mocno zaprzyjaźniły i się tutaj wspierały, natomiast one też na skutek zerwania kontraktów z mężami po prostu musiały zapłacić wytwórnią. Ogromną, więc to lata odbijania się też po prostu długów no i Tina z lśniących ustrojach rewiowych śpiewa jakiś marny repertuar po hotelach. I tak jest zachwyca i tak jest naprawdę wspomniał i to, jak jaki wymiar godności ono utrzymywała w tamtym momencie naprawdę bardzo państwu. Polecam popatrzenie na to, jak ono występowała, no właśnie z szerw programach telewijnych. Masa jest tego zdjęć na takich zdjęć. To występuje też w las Vegas i to nie na tych najlepszych scenach i wtedy przypominają sobie o niej młodzi producenci brytyjscy, którzy zbierali stare gwiazdy, żeby im zagrały jakieś tam hity na składance. Coś takiego pojechali do tego, las vegos poprosili, żeby ona przyjechała do San Francisco na występ na KON koncert, żeby mogli ją tam zobaczyć producenci z wytwórni Kapitol. I tu się zaczyna zupełnie nowe życie, ponieważ dinął się zachwyca Roger, Davis menedżer Europejski i zaczyna się taki nagły rzut. Oni rozumieją, że ta kobieta jest genialna, a on zaskakuje, bo mówi, a ja co rok ten robi jak rok, ja nie będę tego śpiewać, oni mówią, ale to masz 44 lata, ona mówi, ale ja wiem, czego chce. I ja chcę stadionów, ja chce być jak miżgar. No i kilka lat później tylko Jan Paweł i drugi rolnik stądś nic innytarmier mogli wypełnić kołaka.
Bazy zat trójca w ogóle niesamowita? To pomówmy teraz właśnie o tych latach osiemdziesiątych. I o tym jej okresie chyba najbardziej intensywnym. Ja właśnie mam w pamięci ten jej wizerunek z tamtych osiemdziesiątych lat to tokfm. Dokładnie i z takimi specyficznymi układami tanecznymi jak na się na tych.
Szpitalach?
Z wielką gracją przemieszcza i też pamiętam. Zresztą słuchałem sobie trochę tych utworów właśnie z tych osiemdziesiątych lat przed naszą rozmową, ale pamiętam bardzo dobrze, taką niebywałą energię, która w tej muzyce była i w niej no i ona tam dalej jest sprawdziłem potwierdzam rzeczywiście, ale wtedy to naprawdę na mnie robiło gigantyczne gigantyczne wrażenie. No właśnie, jak te lata osiemdziesiąte u niej wyglądają, jak już w tej chronologii jesteśmy, bo później jeszcze chciałbym wejść trochę w po prostu przyjrzenie się jej jako pewnemu zjawisku w historii kultury muzycznej ostatnich dekad, ale, żebyśmy tak jasno domknęli ten fonęli do biograficzny. To powiedz jeszcze od tej dekadzie lat 80.
Lat osiemdziesiąty zaczyna już oczywiście tragicznie tymi natarrneb w najpodlejszych spelunach, takich jak torbar w Warszawie chwilę przed przed stanem wojennym. No po prostu no no takie najmarniejsze sale hale, w których można by ziemniaki sprzedawać albo albo szkolną Akademię odbyć, to ona się tuła po Polsce po Rumunii po NRD. Niemcy ją w ogóle tak kochają tak kochali ostatni koncert jej, jaki widziałam to 2008 roku zamykający jej karierę już tak oficjalnie i dokumentnie to był koncert na trasie na pięćdziesięciuięcioleci jej aktywności. Po prostu być w sali wypełnionej przez Niemców, którzy po prostu patrzą w nią jak w obraz to było coś wspaniałego. Ja zresztą właśnie w Niemczech kupowałam rozmaite składanki i jej utworów z ajkiem bez Ajka jakieś dziwne w wydawnictwa kanry tinetarnergo oni mają naprawdę wszystko tam w czeluściach tych swoich winylowych sklepów. Do dzisiaj, więc Tina zaczyna poddle, ale znajdują ją ci młodzi to zupełnie nowa generacja ludzi, którzy patrzą na nią. No już jak na mistrzynię tak no bo to jest właśnie babka po czterdziestce z jakąś po prostu piorunującą energią no szer mówiła, że ona jest po prostu aktornado i czysienie ziemi w 1 i to jest prawda nawet na tym najpodlejszym Torwarze naszym po prostu strasznie sowieckim. Wtedy to ona szarpała ludzi. To jest kobieta, powiedzmy sobie szczerze, nikt jej nie uczuł, śpiewać nikt jej nie uczu tańczyć, a inspektor mówił tak generalnie chcesz być wielką gwiazdą muszą biznesu, to musisz umieć śpiewać tańczyć zabawć ludzi grać na scenie oddawać się im performować i są 3 osoby, od, których można się tego naświet nauczyć tinatarne Tina tarner i tiina tarner.
Że jednak Jan Paweł II się pojawi. Tutaj.
Ma jednak nie ale kto wie, czego się od niej nauczył, bo Mig Jager jak koncertowali właśnie razem posta, kto się nauczył od Tiny tego szalonego, tańca takiego w podskokach.
Nie usłyszałem, to od ciebie niedawno i bardzo to jest.
Dosyć słyna historia, że on przyłaził do niej do garderoby, się dziewczyny po nauczcie mnie tak skakać czager był nie bewale zakochany w amerykańskim rytnebluie, a w tinie też zresztą wspaniałe jest to, że butiny ti mi się za bardzo nie daje porównywać. To pewno z 2 muzyków jej czasów, z którymi można ją porównać i na scenie czarnej to jest James bram z tytanicznością pracowitością taką wyzwoloną energią tak no właśnie takiej siły natury, która wiruje po scenie, to no i Jager, czyli taka niespożyta energia człowiek, który po prostu nie może przestać tańczyć i skakać. No kocham ich wykonanie z koncertu liwe i z osiemdziesiątego piątego roku, gdzie on w ogóle zrywa z niej połowy skórzonej kietki ono tam pomaga i biegają po scenie takiej pewnie szerokiej na jakieś 48 m prawej na lewą śpiewają nie dostają zadyszki. I taki i taki niewinny referejing. Ja wiem, że tylko roknd kontrolę, ale ja to lubię.
To wiadomo, że z diabłem podpisał tam tak dokładnie, dlatego taki jest energetyczny, ale tnoinie Tane podpisującej z diabłem nic nie.
Wiadomoina podpisała akurat kosmiczną energiiina była jak nas ten rok kontrolową niesłychanie prostochodzącą dziewczyną ona nie paliła nie brała narkotyków, brała fetami. Na jakiej ajk wciskał, żeby wytrzymała z sześćdziesiątą szóstą godzinę w studi bez szerokościsku, ale generalnie była taką bardzo zdrowo żyjącą osobą w tym sensie niespecjali. Pan pasowała do tego biznesu, ok znajdują ją ci europejscy producenci itina z radością przenosi się do Europy, żeby, żeby tutaj odczuć siłę swoje sławy, bo ona w Stanach Zjednoczonych miała długi negatywne. Ogon to stany Zjednoczone są jednak rzeczywistością no rasową do rasowo podzieloną w tych latach osiemdziesiątych i to nie jest takie łatwe, tam się odbić od dna, a w Europie ono mogła mieć świeży start w ciągu zaledwie 14 dni i też fnomen w historii muzyki rozrywkowej. Wspaniali muzyky zrzucają się, oddając utwory na to, żeby ono mogła nagrać szybko swoją płytę, bo nawet najwybitniejsza w o ukraińska jest nikim bez dobrego menadżera bez producenta bez repertuaru. To najważniejsze i tutaj kluczową piosenkę oddaję marknopler. On napisał prawie ten cel, która leżała w szufladzie i czekała na swoją tinetarner, a kto mógłby to lepiej zaśpiewać niż kobieta, która była prywatną tancerką despoty przez lata, więc ona włożyła tutaj siebie w ten utwór bez wątpienia. I dlatego jest taka siła tej piosenki, ona śpiewa tam le z tej tu alagrina, która się złapał za głowy i mówi Boże, dlaczego ja tego nigdy w ten sposób nie śpiewałem, rząd ina wiele w swoim w swojej karierze wiele piosenek czyiś wzięła i uczyniła je zupełnie nowymi utwórami. I to jest taki moment, w którym zaczynają pomagać suniatarne, najwięksi Erik klapton braana Adam mnóstwo muzyków czarnoskóry białoskórę. Po prostu widzi w niej ten potencjał, ona natychmiast wchodzi na tę scenę z wielkim wsparciem pszbi biznesu. Myślę, że to jest dość ważne, dlatego że nigdy nie cierpiała potem na brak dobrego repertuaru właśnie David, bo i no steing to są w szkole ludzie, którzy chcieli przy niej być bardzo siln pomóc. No i dzieje się coś takiego niesłychanie wyzwalającego, bo Tina zaczyna już nie wrzeszczeć i stękać do mikrofonu jak oczekiwał od niej tego mąż tylko po prostu dosyć ładnie śpiewać piosenki, które miały podnosić ludzi na duchu i być taką czystą emocją. Ona nigdy nie miał żadnego ukrytego przekazu po prostu chociażby bym się dobrze czuli, jak śpiewa, no i to się to się zaczyna low go tytuły wchodzi na szczyty list przybojów najpierw w Europie, potem sobie świetnie radzi w Stanach. Ten album się sprzedaje w kilku milionach egzemplarzy na start, a potem potem oczywiście bije rozmaite rekordy i Tina wchodzi do tego wielkiego stadionowego roku, a okazuje się, że 180 000 ludzi na kopakabanie się jednak zmieści jako ona przyjeżdża. No i dzieje się też coś niezwykłego, bo ona te swoją energię sceniczną po prostu jest w stanie wysyłać ludziom, mimo że pamiętajmy nie żyjemy jeszcze w czasach takiego bardzo łatwowego przekazu i wzmocnienia. To jest ona jej energia i podk, którym na spływa na scenie przy każdym koncercie coś z czego współczesnekalistki nie robią, one się magicznie nie pocą, rzeczywiście ona miała tylko siebie, a nie telebimy montaże dynamiczne itd. ona się płaciła i łydnej się jeszcze płaci. No bijące się już nie płaci.
No lata dziewięćdziesiąte to z kolei jest, a tu jeszcze wspomnijmy o tej roli w matmaxie.
No tak to jest bardzo ważne, ona ma za.
Osiemdziesiąty piąty rok. To.
Jest ona zostaje zaproszona do tej roli natychmiast, reżyser wiedział, że ona mu zagra pusta pokaliptyczną, persona, która przetrwała absolutną zagładę, że to jest ta kobieta, która wyjdzie i ona marzyła o roli filmowej. I ona wiedziała, że to jest dla niej do zagrania, więc zrobiła to też oczywiście świetnie. No i ten utwór idą lileno drahiwał taki bardzo bombastyczny, taki hymn zresztą ją wprowadził potem do kolejnych hym, bo przecież sęplikk dbs to to są piosenki, jak z reklamy Pepsi coli po prostu początek lat dziewięćdziesiątych. Jak 1 wielki po prostu taki dżinggiel, który można grać bez końca. To jest bardzo dziwny. To jest piosenka, która jakoś nie może przestać być być grana do dzisiaj przez wielkie stacje radiowa, także to jest taki mam to nacze wcześniej jeszcze zagrała w kautomii, z muzyką dechu, za który dostała świetne nagrody i tam co ciekawe grała królową kwasów taki psychoblicznej Operze rokowej nie wiedzą. Zresztą, że trochę reklamuje narkotyki przy okazji była trochę nieświadoma akurat tego tego wymiaru.
Tutaj mamy renesans psychoddelicznej właśnie.
Ładnie, dzisiaj mogłaby być z powrotem, oczywiście tego dumna no i to już jest taki moment, w którym Tina wchodzi na najwyższe obroty. No kilka lat później Bono i djecz piszą dla niej piosenkę godna. Ja na śpiewa do.
Chciałem właśnie wspomnieć, że przecież ja jeden z najlepszych utworów.
W historiiie, że.
Filma Wola i zaśpiewany fantastycznie.
Także to takie momenty, w których Tina zaczyna śpiewać miks muzyki, który ją interesuje z 1 strony to jest rok to są Blues rokowe wielkie ballady takie, że jak ona śpiewa bitenndder łydmi bbii, to po prostu te 100 150 tysięczny stadiony całe faluują. Ukojono ona bardzo kochała się żegnać na stadionach takimi łagodnymi balladami o miłości dużo śpiewała piosnek radosnych, bo ona po prostu mówiła, że ona się lubi bawić i dla niej on odzyskała też scenę, bo jednak była wykorzystywana na scenie przez lata i muzykowości się sta częścią jej honoru, tym bardziej że ona nie mogłaś pamiętać, tak jak chciała tylko tylko ajk kazał jakąś ekspresji nadawać, także ona odzyskała siebie te nogi ubezpieczone podobno na 4 000 000 USD, były były jej częścią jej takiej scenicznej persony te włosy ku rozczarowaniu mojemu jako dziecko, gdy się o tym dowiedziałam, najczęściej były perukami, ale to jest bardzo ciekawe żetina, była jednocześnie postacią fikcyjną i prawdziwą na tej scenie, bo oczywiście miała swoją sceniczną persony w ogóle była kobietą dosyć wyciszoną i dość taką dbającą o swoją prywatność. My w gruncie rzeczy niedużo o niej wiemy, ale wspaniałe jest to, że ona jednak operowano własnej energii, no własnej fizyczności cielesności i tego się nie dało szukać. No bo bardzo prawdziwą na scenie myślę, dlatego tak tak dobrze trafiała do tak wielu ludzi.
Lata tysięczna, to oczywiście jest czas, kiedy ona jest już ikoną królową. Jej.
Jeszcze niezwykł to wydaje.
Oczywiście, ale no jej pozycja na pewno się jest już zdefiniowanalna i.
Td. ona koncertuje mniej nie tęskni, chce odejść ze sceny, chce skończyć karierę rok jest zmęrobić. ona To w dobrym stylu odpowiednim momencie to ostatnio trasa w 2000, 08.09. roku no nie była najlepsza, widziałem jej wcześniejsze koncerty. I oczywiście to już była tnokrosie żegna.
Sam byłaś na którymś z tych osób była w Warszawie.
Stadionnie Gwardii w dziewięćdziesiątym szóstym roku, a mydlałam mdlałam z podniecenia absolutnie szczytowa forma tynitarner i byłam w Sopocie w roku 2000, czyli na tej trasie gołdyna i też Tina po prostu to była na 60 plus po prostu olśniewająca formą i taką od niej była taka radość życia. To było naprawdę wspaniałe zobaczyć, bo to jest nie ma takich wielu historii w świecie, że z czasem staje się tylko lepsze i lepsze i lepsze to jestolutny wzór dla bardzo wielu artystów i artystek wszystkie reinwencje ma Donny wysiadają przy tym, jak ta kobieta przepisała swoje życie. I przy tym jako ona naprawdę taką taką chyba prostą bardzo uniwersalnie odczytywalną dla ludzi radością się dzieliła ze sceny, no po prostu przecież nie dało się nie zwariować ze szczęście na jej koncertach. Natomiast to ostatnie koncerty to już było takie takie delikatniejsze pożegnanie, ona wykonała swoje najlepsze numery dla tych, którzy ją kochali od lat, potem było parę smutnych epizodów typu prywatnych koncerty dla rosyjskich oligarchów. T naju żyła wtedy od wielu lat pod tuurichem z Erykiem Bachem, który notabene dostarczył jej samochód, był przedstawicielem wytwórni płytowej podwóz i kiedyś samochód strzelił ją od pierwszego wejrzenia. I to była taka późna już bardzo późnym małżeństwem w wieku chyba jej 73 lat.
No właśnie, to zanim jeszcze zagramy ten kolejny utwór, o którym powiesz, jak się nazywa. I znaczy ja mogę też powiedzieć, jak się nazywa, ale chciałem, żeby to już do ciebie należały te wszystkie honory. I dlaczego akurat go go wybrałaś, to powiedz, co dla ciebie jakoś jest esencją tinetarner ta energia ta radość właśnie ten rodzaj ogromnej ogromnej liczby różnych jakości, jakie przez tę muzykę przez ten performen się wyrażają, bo tutaj właśnie i wolność i radość i cały ten życiorys jest jakąś taką też opowieścią, w której jest dużo siły nadziei jakiegoś takiego niezwykłego hartu, ale też no on pokazuje, jak bardzo los potrafi być andryczny. Jak różne sytuacje, w których się znajdujemy, wydawałoby się najczarniejsze i najstraszniejsze mogą się czasami odwrócić i mogą pójść w inną w inną stronę i w innym kierunku. Co dla ciebie jest taką właśnie esencją, którą, która ci od razu przychodzi do głowy, kiedy się mówi Tina.
Tarną, tak jak mówisz, ona jest trochę takim kosmosem spraw. Niesłychanie inspirującą postacią i taką naprawdę historią wielowątkową, z której czerpać można na różnych etapach życia. Na pewno dla mnie od początku niesłychanie i ono była ważna jakoś źródło nadziei na to, że można zmienić swoje życie, że można wytrwać trwałość jest po prostu bardzo bardzo ważna, ale nie zgupmy tego, że na taner była genialną wokalistką i że była samorodnym fenomenem. Ona nikt nic nikomu niezawdzięcza w sensie swojej artystycznej taki pełni, jaką prezentowano, Sęk w zuży udział czysty żywioł.
W sposób absolutnie fascynujący. Co Kasia tutaj też potwierdza, bo przeżywamy zachwyty także twoją opowieścią o nietarnej, oboje, słuchając nie koniec, myślę, że państwo też Paulina Wilk opowiadała od nie tarner, to jeszcze zaowiec paulinotą tę piosenkę, którą przygotowaliśmy.
Bardzo dziękuję, za tą możliwość podzielenia się tak będzie piękną historię i naprawdę zachęcam, żeby ją sobie postudiować. Jestem pewna, że wznowienia tej autobiografitiny się za chwilę u nas pojawią albo już są na rynku łocigery złocisy i bardzo lekka piosenka z zacięciciem kantry trochę znana trochę nieznana. Dobry przykład tego, jak Tina potrafiła się po prostu wspaniale bawić muzyką seksa, pilem flirtem. To lubię najbardziej. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
44:27 W studio: Artur Nowak , Tomasz Terlikowski
-
44:06 W studio: Michał Okoński
-
46:10 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
48:57 W studio: Jakub Majmurek
-
43:19 W studio: Marcin Kącki
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
02.10.2023 12:00 Dzień po wyborach
-
-
02.10.2023 12:00 A teraz na poważnie10:54 W studio: Bartosz Arłukowicz
-
02.10.2023 13:00 Połączenie23:49 W studio: Tomasz Maćkowiak
-
02.10.2023 17:20 Wywiad Polityczny26:11 W studio: Szymon Gutkowski
-
02.10.2023 17:00 Wywiad Polityczny13:28 W studio: dr Katarzyna Lubnauer
-
02.10.2023 14:40 Magazyn Europejski14:50 W studio: prof. Marek Safjan
-
-
02.10.2023 14:20 Połączenie08:24 W studio: prof. Joanna Zajkowska
-
-
-
02.10.2023 13:40 Połączenie22:03 W studio: mec. Maria Ejchart
-
02.10.2023 16:00 Jest temat!10:08 W studio: Michał Suchora
-
02.10.2023 15:40 Jest temat!12:29 W studio: Anna Radwan
-
-
02.10.2023 15:50 Gościnnie: Herstorie37:32 TYLKO W INTERNECIE
-
02.10.2023 16:59 English Biz
-
02.10.2023 16:20 Jest temat!12:34 W studio: Małgorzata Dąbrowska
-
02.10.2023 18:59 Cotygodniowe podsumowanie roku01:30:29 TYLKO W INTERNECIE
-
-
02.10.2023 16:40 Jeszcze Więcej Sportu12:36 W studio: Adam Probosz
-
02.10.2023 22:00 Powrót do przeszłości52:43 W studio: dr Michał Przeperski
-
-
02.10.2023 19:10 TOK36004:00 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
-
-
02.10.2023 19:09 Audioprezentacja
-
-
-
02.10.2023 19:39 Digital Festival 202325:47 W studio: Aleksandra Karasińska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL