Rozwiń » To teraz muszę poczynić szpagat i proszę rozumieć, to na 2 sposoby, a to, dlatego że zmieniamy całkowicie tematykę, chciałbym przywitać się kolejnego naszego rozmówce i z nim prof. Bartosza Molik, rektor Akademii wychowania fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie dzień dobry, panie profesorze.
Dzień dobry, dzień dobry, witam wszystkich.
No nieco rozluźnijmy, teraz tematyka naszego programu, bo też wymyśliliśmy sobie, ale to nie jest tylko nasz wymysł, coraz głośniej o tym się mówiby wśród przedmiotów maturalnych było także wychowanie fizyczne. I co pan jako rektora wf u na ten temat sądzi, w jaki sposób można by realizować taką maturę i czy tylko sprowadzałoby się to do weryfikacji umiejętności stricte fizycznych, a nie np. weryfikacji wiedzy na temat sportu jego historii?
To trzeba było od początku rzeczywiście ten temat. Myślę, że był na początku dobrym tematem do podjęcia. Dyskusja tak naprawdę był reklamą i wynikał tak naprawdę z reklamy z 1 firm, a natomiast my podpisaliśmy się pod tym hasłem, ponieważ zdecydowanie byliśmy za tym, żeby temat i rangę wychowania fizycznego w szkole generalnie aktywności fizycznej podnieść nie tylko w szkole, generalnie społeczeństwem, ponieważ dysponujemy najnowszymi danymi związanymi ze stanem kondycji fizycznej. Generalnie sprawia dzieci młodzież w Polsce okazuje się, że on jest na tyle słaby, że tak naprawdę możemy mówić, że nasze społeczeństwo robi się coraz mniej zdrowe i sam temat matury z wf u, jakby jest tematem dodatkowym, który tak naprawdę miał zwrócić uwagę, generalnie na problem aktywności fizycznej i sprawności fizycznej i zdrowia dzieci i młodzieży. Natomiast wracając do samego wf u oczywiście najważniejsze samą weryfikacją umiejętności nie wydaje się być logiczna i miałby nie miałby większego sensu, ale jeżeli mielibyśmy dyskutować na ten temat, to sama aktywność fizyczna połączona np. z promocją zdrowia weryfikacja wiedzy dotyczącej właśnie kondycji zdrowia, fizycznego byłaby dosyć ciekawym rozwiązaniem, natomiast no to jest myślę, że to jest kwestia wielu jeszcze lat i przyszłości. Natomiast samo podjęcie dyskusja na temat wychowania fizycznego w szkole, czym jest wychowanie fizyczne, z czym się wiąże, że to nie jest nie są zajęcia na macie, czyli macie piłkę i gracie, tylko są to zajęcia profilaktyczne, które mają przede wszystkim wdrażać regularną potrzebę aktywności fizycznej. No to jest fundament, jeżeli chodzi o dyskusje na temat wychowania fizycznego w szkole.
Panie profesorze, wyniki badań, na które się pan powołuje do wyników badań, na które się pan powołuje jeszcze z przyjemnością wrócimy i to po skrócie informacji media TOK FM, ale czy nie uważa pan, że na początku trzeba by zmienić takie społeczne? Myślenie o tym, że generalnie kultura fizyczna wychowanie fizyczne jako przedmiot w szkole bądź też element higieny naszego życia codziennego. To jest istotna sprawa rozprawić się z tym mitem, że jest to zło konieczne przedmiot drugiej kategoria, a nauczyciel wychowania fizycznego nie zasługuje na to, żeby siedzieć w pokoju nauczycielskim, tylko swoim ntorku koło sali gimnastycznej.
Zdecydowanie dlatego o tym mówimy i dlatego ta ten element powiedziałbym delikatnie w cudzysłowie prowokacji związanej z maturą złe właśnie miał to na celu. My chcieli chcemy pokazywać, że wf czy wychowanie fizyczne w szkole, jak sama zresztą na zamówień wychowanie, mamy jest przedmiotem, który ma wychowywać i kształtować potrzebę regularnej aktywności fizycznej, potrzebę dbania o swoje zdrowie fizyczne, które jest równie ważne, jak zdrowie psychiczne i odżywianie dieta itd. no jest to jeden z kluczowych elementów naszego życia, jeżeli nie będziemydrowi, nie będziemy mogli funkcjonować tak naprawdę dobrze i my korzystamy akurat ze wzorców z Kanady za ustali Stanów zjednoczonej, bo takim dobrym przykładem chyba są niektóre dystrykty fili no i które bardzo mocno podkreślamy, w których wychowanie fizycznej jest jakby pierwszą częścią zajęć w szkole zajęcia w szkole zaczynamy od wychowania fizycznego. Okazuje się te dzieci, które masz chyba mają ten cykl, zaczynając zajęcia w szkole zajęć ruchowych, zdecydowanie lepiej i wypełniają wszystkie testy wiedzy i tak naprawdę osiągają dużo lepsze rezultaty, ponieważ no i przepływ endorfin i generalnie aktywność fi fizyczne wpływa nie tylko na ciało, ale również na umysł. I to chcemy też przekazać i to są treści związane z tzw alfabetem fizycznym alfabetem ruchowym, który w tej chwili próbujemy wdrażać nas zespół badawczy, trzeci jeden z 3 zespołów badawczy właśnie próbuje wdrażać, próbuje zaangażować się w jakby w zmianę pojęcia i generalnie postawy, bo wobec wychowania fizycznego, mówiąc, że wf nie tylko wpływu, na, ale również to umysł.
Tak, ale ta prowokacja może stać przyczynkiem do bardzo poważnej dyskusji, przynajmniej ja wnoszę to po pańskich wypowiedziach już za chwilę. Wracamy prof. Bartosz Molik, rektor AWF w Warszawie jest naszym gościem teraz skrut informacji i będziemy z państwem ponownie.
Jedenasta 22 na zegarach to jest przedpo południe Radia, to KFM jest z nami prof. Bartosz szy Molik, rektor Akademii wychowania fizycznego w Warszawie. Panie profesorze, słyszymy się.
Tak, witam serdecznie raz jeszcze.
Z prowokacji urodziło się kilka tematów do bardzo sensownych poważnych dyskusji na temat roli wychowania fizycznego może kultury fizycznej szeroko pojętej we współczesnym świecie. Także o tym, w jaki sposób można by włączyć ten przedmiot, czyli wychowanie fizyczne do puli przedmiotów maturalnych, z których by można zdawać egzamin dojrzałości. Ja naprawdę uważam, że to nie jest aż tak daleka droga i należy to tylko i wyłącznie zamknąć w ramach tej prowokacji, o której pan powiedział nie, dyskutując na ten temat więcej.
Znaczy, ja uważam, że jak najbardziej natomiast nie wiem, czy społeczeństwo jest rzeczywiście do tego przygotowane, czy wiadomo o społeczeństwa jest to tyle zaawansowana, żebyśmy byli przygotowani na to, żeby wprowadzać wychowaniu fizyczne. Do ma na maturę, natomiast rzeczywiście, jeżeli mówimy o szeroko pojętej kulturze, fizycznej połączone jest promocją zdrowia, myślę, że dobrze ten temat podjęliśmy. I myślę, że powinniśmy uświadamiać społeczeństwo, tym bardziej, że stan zdrowia naszego społeczeństwa nie jest najlepszym stanie w tej chwili.
No tak, ale wychowanie fizyczne, gdyby chcieć rozszerzyć ten przedmiot także o między teoretyczną. To są elementy biologii, to są elementy medycyny, także być może przygotowujące młodych ludzi na start na wyższą uczelnie, która jest z tym związane, nawet nie chodzi o Akademię medyczne. To są także inne sprawy dotyczące dietetyki, o czym pan wspomnieć, a także wpływu na kondycję psychiczną, tych, którzy sport nawet rekreacyjnie uprawiałem, bo to jest problem, to jest zmora 20.01. wieku, z którą się zmagamy, której potrzebę rozwiązywania czujemy. Natomiast poszukujemy wciąż narzędzi.
Tak, zgadzam się i rzeczywiście ta kultura fizyczna pojęta bardzo szeroko ujmująca nie tylko umiejętności, ale przede wszystkim sposoby radzenia sobie ze zdrowiem fizycznym, z ciałem własnym tak naprawdę połączenie tonem zdrowym odżywianiem z promocją zdrowia i ze zdrowiem psychicznym, bo to wszystko się łączy ze sobą. To holistycznie takie holistyczne podejście do człowieka jest rzeczywiście może ujęcie niejako wychowanie fizyczne, a kultura fizyczna i promocja zdrowia. To jest coś, co tak naprawdę znaczy możemy dyskutować coś, co może być elementem przedmiotu maturalnego, bo faktycznie jak pan powiedział mi tylko uniwersytety medyczna, ale i wiele innych już teraz jednostek szkół wyższych kształci, nie tylko lekarzy, ale i osoby związane z promocją zdrowia z fizjoterapią, fizjoterapeu trafią zajęciową. Tak. No ja sam jestem fizjoterapeutą, więc zdecydowanie, jakby ten temat szeroko pojęty mówię nie ujęty tylko, bo mówię społeczeństwo raczej kojarz sobie wychowanie fi fizycznestami, umiejętnościami i z tym, że trzeba wykonać pewne ćwiczenia i zaliczyć przedmiot z każdymem przez kozuł albo, przebiegając to albo 1000 m. Natomiast wychowanie fizyczne generalnie jako przedmiot to jest przedmiot, który tak naprawdę w szkole jest jedynym przedmiotem, który bezpośrednio dotyka zdrowia człowieka, nauczyciel wychowania fizycznego z wysokiną osobą, która bezpośrednio wpływa i ukierunkowuje swoich podopiecznych swoich uczniów na zdrowie, mówiąc łażkie o regularnej potrzebie aktywności fizycznej. Na mówi o potrzebie ruchu potrzebie zdrowego odżywiania. Tak naprawdę mówi o potrzebie bycia zdrowym, żaden z innych nauczycieli w zasadzie nie tłumaczy tego poza ewentualnie nauczycielem biologii. Na czym polega zdrowe życie, to zdrowe życie niestety od 30 lat w Polsce i na całym świecie jest coraz mniej zdrowe. Tak myśmy powiedzieli nasze społeczeństwo w Polsce jest społeczeństwem coraz mniej zdrowym długe życia Polaków będzie się w tej chwili skracać nasze dzieci będążyły krócej niż my. No tak mówią statystyki niestety do tego doprowadza nas niestety też postęp cywilizacji, które niesie ze sobą olbrzymie korzyści, ale również duże zagrożenia.
Panie profesorze, odwołam się teraz do Pańskiej kariery naukowej, to zmieniło się na przestrzeni lat. Ta świadomość jest dużo wyższa problemem jest tylko przy transportować te wiedzę teoretyczną w praktykę, bo jesteśmy, bo jesteśmy lenimi, bo być może chcemy zamknąć, to tylko do obszaru wiedzy, którą mamy mamy w głowie.
Znaczy, co się zmieniło, ja bym powiedział tak przez rewolucja cywilizacyjna, która była i która nadchodzi, no spowodowała przede wszystkim to, że najprościej rzecz biorąc. My z osób, które wychodziły na podwórko i wychowały się na podwórku. No w tej chwili mamy problem, żeby wygonić dzieci na podwórko, to mówię w cudzysłowie oczywiście, ja zawsze się śmieje, że jestem ostatni rocznik jeden z ostatnich roczników tzw. chowu podwórkowego. Ja w latach osiemdziesiątych w zasadzie nie rodzice gonili do domu, żebym wrócił, bo, ponieważ oczywiście wszyscy graliśmy w piłkę, biegaliśmy bawiliśmy się na podwórku. W tej chwili tego nie ma i komputery telefony komórkowe generalnie technologia no wpłynęła na to, że większość czasu spędzamy jednak w domu przy smartfonach telefonach komputerach laptopach itd. to spowodowało, że my już tak naprawdę realizując, analizując kondycję fizyczną i wydolność fizyczną dzieci i młodzieży od lat. Sześćdziesiątych widzieliśmy regularną poprawę sprawności do lat osiemdziesiątych lata dziewięćdziesiąte spowodowały, że już o mniej więcej 10, a nawet 15 pracowni, których kategorie wiekowych pogorszyliśmy się, jeżeli chodzi o wydolność fizyczną, czyli zaczęliśmy być coraz wolniejsi, coraz mniej sprawni. To jeszcze nie było dramatem, natomiast faktycznie kondycja fizyczna zaczęła spadać i ostatnie badania, które zrealizowaliśmy w tej chwili, czyli ostatnie 3 lata, bo przebadaliśmy ponad 100 000 dzieci i młodzieży co najciekawsze dzieci młodzieży, które już uczestniczą w zajęciach pozaszkolnych, czyli tych, które chętnie samodzielnie uczestniczą. Czy teoretycznie wygląda na to, że to dzieci sprawniejsze okazało się, że kondycja fizyczna tutaj mówię o zdolności, tak naprawdę krążniowo w oddechowej ta wydolność i jeszcze pogorszyła się o kolejne dziesięcio nawet 15% co stanowi, że tak naprawdę ja jako nastolatek byłem wydolniejszy od aktualnej młodzieży o jakieś 30% to są dane bardzo alarmujące. To już nie jest źle też jest bardzo źle i to są informacje, które powodują, że naprawdę musimy zająć się aktywnością fizyczną i tak naprawdę nie walczyć ze społeczeństwem, bo to nie ma sensu, bo słyszałem takiej wypowiedzi, że trzeba zabierać telefony laptopy itd. to nie jest dobre rozwiązaniem się najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystywać technologie m.in. do tego, żeby dzieci i młodzież uaktywniać do tego służą tzw rywalizację czy różnego rodzaju aplikacje, np. krokomierze do tego służą. To, co mamy w telefonie komórkowym, żebyśmy analizowali swoje ciało, żebyśmy analizowali liczbę kroków, które wykonujemy w ciągu dnia. I to jest chyba najlepszy sposób w tej chwili, żeby uaktywnić młodzież do i zmotywować tego, żeby się ruszała, bo faktycznie młodzież w tej chwili ma problemy z tym, żeby znaleźć wolny czas i wyjść na Dwór dla nich wyjście na podwórko. Jest w zasadzie w tej chwili przymusem, o ile w ogóle mają na to czas?
Panie profesorze, mam wrażenie, że troszeczkę nam się spolaryzował ten świat kultury fizycznej, tak to nazwijmy i przy tym pojęciu pozostańmy, czyli jeśli wyjdziemy nie wiem w niedzielne popołudnie dużych aglomeracjach na zewnątrz. to To widzimy mnóstwo ludzi jeżdżących na rowerach spacerujących, też starających się szukać jakichkolwiek aktywności sportowej i takich, którzy totalnie nic nie robią nie ma tego tego środka, czyli tych, którzy być może nie ocieraliby się o wyczyn, ale też dla zdrowia przesceowaliby się 5 km dziennie.
Tak, tak to jest to to, co najważniejsze i w tej chwili misja, która stoi przed tak naprawdę przed nami. To mówię też o mediach, bo to media tak naprawdę też powinna bardzo mocno się w to wdrożyć. I jestem bardzo wdzięczny, zaczęliśmy na ten temat podejmować. To jest tak naprawdę kampania promocyjna i dotarcie do ludzi, żeby zacząć się ruszać. Tak naprawdę myślę, że takim głównym targetem dla nas w tej chwili przecież za takie słowo są rodzice, to rodzice są grupą, która powinna jak najmocniej zaangażować się w oddziaływanie na swoje dzieci. Właśnie to ta polaryzacja jest bardzo ciekawa, to te nabywanie pewnych pewnych cech pewnych pewnych uwarunkowań pewnych pewnych działań pewnych nawyków jest niezwykle istotne, jeżeli rodzic jedzie co weekend z dzieckiem na rowerze i wyjeżda z nim na wycieczki albo z nim biega albo niedzienie jeździ do narty co rogu. No to są nawyki, które, których nabieramy w ciągu życia, natomiast tak jak pan powiedział bardzo dobrze, panie redak, dyrektor rodziców, rzeczywiście o tym pamięta i to jest ta polaryzacja i to jest tak górna półka. No niestety dosyć duża grupa rodziców niestety nie jest w stanie albo nie ma ochoty albo nie mam czasu, albo nie ma potrzeby, albo nie czuje takiej takich możliwości do tego, żeby z dziećmi wejść na Dwór pobiegać pochodzić spędzić z nim czas. Na tak naprawdę na zdrowym powietrzu. No łatwiejszym rozwiązaniem jest telewizor i ten telewizor niestety dużo dosyć często wygrywa.
Dobrze, to jeszcze muszę pana zapytać, żeby albo poprosić o złożenie pewnej deklaracji, co pańska uczelnia, której jest pan szefem zamierza w tym kierunku zrobić, a może jeszcze raz zaapeluję, nie poprzestaniecie tylko na deklaracjach i próbach forsowania tego pomysłu z maturą z wychowania fizycznego, tylko pójdziecie w czyy. Nie wiem zrzeszając wokół siebie też gremia, które mają na to realny.
Wpływ.
To znaczy, no my już działamy tak, bo nie ukrywam, że zaczęło się od programu wf zawz i ten program najpierw realizowane ze wszystkimi Akademia wychowania fizycznego, jakby pozwolił nam na kontynuację monitoringu. Stwierdziliśmy ten monitoring kondycji fizycznej, on pozwolił na rzeczywistą realną odpowiedź w jakim stanie w aktualnie jesteśmy natomiast idziemy do przodu, jest już sam monitoring sama diagnozę, że tam nic nie daje bardzo mocno. Idziemy z 2 zespołami badawczymi, jakby zmianę podejścia do koncepcji wychowania fizycznego w szkole. I tu jest mamy już w 2 raportach napisane rekomendacje. My chcemy je też przedstawić w ramach 1 spójnej koncepcji i przede wszystkim holistycznej nie tak, żeby to tylko i wyłącznie ministerstwo edukacji i nauki się w ten proces angażowało, ale również ministerstwo sportu ministerstwo polityki i pomocy społecznej, ale przede wszystkim Ministerstwo Zdrowia. I chcemy 14 września przygotowujemy taki Kongres, w którym chcielibyśmy taką koncepcję podejścia do zdrowia dzieci i młodzieży przede wszystkim kondycji fizycznej przedstawić, przedstawić ją też w oparciu przede wszystkim o podstawową umiejętności ruchowej tzw alfabet ruchowe, czyli fizyka litera. To koncepcja, w której my nie podchodzimy do sprawności fizycznej w ten sposób jak identyfikacja talentów identyfikacja talentów, która też jest prowadzona, jest jakby kontynuacją naszego, jakby efektem końcowy naszego programu i koncepcja dotycząca zdrowia dzieci i młodzieży powinna być ukierunkowana przede wszystkim w klasach 13 na kształtowanie tzw podstawowych umiejętności ruchowych, czyli podejście jakościowego nauczania dzieci, tego przysłowiowego skakania przez skakankę przewrotów przód przejścia przez alfabet ruchowy, o którym będziemy będziemy chcieli chcieli mówić, czyliścia trochę bardziej motywującego dzieci do regularnej aktywności fizycznej i kończąc od dwunastego roku życia na identykacji talentu. W tej chwili tak naprawdę te programy powoli się scalają się, że to będzie koncepcja, która pozwoli przede wszystkim na zmianę świadomości zmianę podejścia do wychowania fizycznego w szkole. My też liczymy się z tym, że głównym problemem jest niestety to, że w klasach 13 wf jest prowadzone jednak przez nauczycielie edukacji wczesnoszkolnej, czyli nauczycieli, którzy nie do końca mają przygotowanie związane z wychowaniem fizycznecznym. To nie są nauczyciel wychowania fizycznego, a jest to jednak dzieci w klasach 13 no to jest taki złoty wiek rozwoju fizycznego, kiedy to tak naprawdę dzieci nabywają pewnych potrzeb, rozwijają się sposób odpowiedni, jeżeli one nie zostaną nauczone, a jednocześnie zmotywowane i wykształcone właśnie do potrzeby regularnej aktywności fizycznej. No to będzie problem no i rzeczywiście próbujemy z tym, w jaki sposób rekomendować ministerstwo. My też rozmawiamy z ministerstwami 4 natomiast my tak naprawdę tą koncepcję wrześniową chcemy przedstawić sposób holistyczny, to nie może być koncepcję oparte o działania 1 czy 2 minister, tylko tak naprawdę to ma być koncepcja, w której są zaangażowani i lekarzy i fizjoterapeuci i nauczyciele. I myślę, że to nam się uda i z pomocą z mediami na pewno myślę, że przebrniemy ten etap i uda nam się pokazać w społeczeństwu zupełnie inne rozwiązania związane z wychowaniem fizycznym szkole.
Prof. Bartosz Molik, rektor Akademii wychowania fizycznego w Warszawie był naszym gościem. Bardzo dziękuję panu za rozmowę.
Dziękuję bardzo.
Wydawcą tego programu był Bartłomiej Pograniczny realizatorem Szymon baluta już za chwilę informacje Radia TOK FM po niekultura osobista i Marta Perchuć Burzyńska, jak kłaniam się państwu do usłyszenia. Jutro o godzinie dziesiątej przemysł. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PRZEDPOŁUDNIE RADIA TOK FM
-
23:49 W studio: Zbigniew Mucha
-
38:24 W studio: prof. Dariusz Jemielniak
-
-
01:05:32
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
01.10.2023 16:00 Program Specjalny13:39 W studio: Grzegorz Kozieł , Tomasz Żółciak
-
-
01.10.2023 15:30 Program Specjalny24:05 W studio: prof. Anna Pacześniak , prof. Leszek Koczanowicz
-
01.10.2023 16:20 Program Specjalny29:14
-
-
-
01.10.2023 13:00 Program Specjalny17:46 W studio: Katarzyna Wężyk
-
01.10.2023 14:00 Program Specjalny09:10 W studio: prof. Andrzej Zybała
-
-
-
-
01.10.2023 13:40 Życie w Zdrowiu13:37 W studio: Marcel Andino Velez
-
08:00 Poranek Radia TOK FM12:22 W studio: Michał Kamiński
-
01.10.2023 14:20 Magazyn Radia TOK FM22:53 W studio: Dawid Dziadkowiec
-
-
-
-
06:34 Tajemnice muzeów
-
-
01.10.2023 17:00 Przy Niedzieli o Sporcie25:28 W studio: Roman Kołtoń
-
-
01.10.2023 19:00 Sprawy Różne51:09 W studio: prof. Jacek Piotrowski
-
11:12 W studio: dr Marta Czapnik-Jurak
-
01.10.2023 17:40 Przy Niedzieli o Sporcie23:15 W studio: Jakub Bednaruk
-
01.10.2023 21:17 Twój Problem - Moja Sprawa28:28 TYLKO W INTERNECIE
-
01.10.2023 20:00 Wywiad Pogłębiony44:55 W studio: Magdalena Tulli , prof. Michał Głowiński
-
-
01.10.2023 21:00 Lepiej Późno Niż Wcale52:47 W studio: Jacek Dehnel
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL