Rozwiń » Dobry wieczór to jest codzienny magazyn motoryzacyjny radio tokfm Sławek Paluszewski Jacek Balkan, środa przyszłość motoryzacji. Dobry wieczór dobry wieczór, chcesz zacząć. Czy ja mam zacząć.
Wiesz, co zacząłbym dobrze, a zacząłbym zacząłbym od takiego kraju, który nazywa się Korea ściśle mówiącea Południowa ta część Południowa dużo samochodów koreańskich testujemy dużo jeździ po polskich drogach jundeiki, a są w pierwszej piątce, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów w Polsce ogromny sukces. To się rozwijało przez wiele lat, ale koreańskie samochody są naprawdę bardzo dobrymi samochodami, a ja teraz o tym, co się w samej Korei dzieje i na pewno będzie miało to wpływ na motoryzację światową, bo jednak sporo samochodów z Korei na świecie sprzedawanych elektryków również no rząd. Ile o tym mówiliśmy, to nie pamiętam, natomiast no rząd Korei Południowej rządowi Korei Południowej bardzo zależy, żeby jednak przyspieszyć wymianę samochodów spalinowych na samochody elektryczne. No i najprostsze mechanizm, który oni mają zastosować, no to nawet się nie dziwię, bo to Tesla zastosował ten prosty mechanizm, obniżymy spróbujemy obniżyć ceny zresztą koncerny to są przecież w większości koncerny państwowe te czybole. I co ważne dzięki czemu obniżymy, wprowadzimy abonamenty na baterie, bo bateria to jest często w samochodzie elektrycznym. Nie wiem dokładnie ile procent i tak między 1/4 czasami do 1/3 wartości samochodu, cel prawie 3 000 000 samochodów elektrycznych na drogach Korei Południowej do roku 2005 20.05. ile u nas, kiedy ten 1 000 000 miał pęknąć miał pęknąć w roku 105 tak, a mówiliśmy, trochę trochę cię prowokowałem czy słuchaczy, że pękła bańka 40 000, jeździ tych samochodów pękła bańka miesiąc temu tych 40 000. Dobrze zobaczymy, czy unik się, to uda, ja przecież nie mówię, że tak będzie to jest cel rządu Korei Południowej. No, więc jeśli chodzi o te ceny, no to to wiadomo, że tutaj co obniżenie ceny samochodu ma ogromny wpływ na pewno na popyt. Natomiast jeśli chodzi o ten abonament, żeby zlikwidować baterię w samochodzie i tylko ją płacić w abonamencie, znaczy zlikwidować w cenniku baterie, żeby był na nią tylko abonament. No to też przecież nie będzie tanił. Nie wiem, jak to się uda na początku ma być wprowadzone jeszcze w tym roku w samochodach ciężarowych w taksówkach, potem w autobusach i potem dopiero to będzie w samochodach osobowych. No cenę cenę patrz Czekaj, jeżeli miałoby jeździć tych samochodów 3 000 000 za lata 2 no to by oznaczało, że trzeba by wymienić nie tak znowu dużo jak tak patrzy 11% samochodów jeżdżących w Korei. Dużo mało w ciągu 2 lat to może i dużo, natomiast już dużo dużo dużo na koniec jeszcze no Korea też oczywiście mówimy o przyszłości, więc też chodzi o to, że Koreańczycy też tu planują, czy im się uda chcą być najbardziej liczącym się graczem, jeśli chodzi.
O ogniwa.
O stałym elektrolicie w bateriach. No ale wiesz takich liczących się graczy, którzy chcą być na pierwszym miejscu z wielu amerykańskie 2 firmy znane chińskie koncerny, ale okej. No Bloomberg podaje, że ma być kilkadziesiąt. Ile patrzę tych 15 000 000 000 USD wydane do roku 2030, żeby rozwinąć te ogniwa o stałym elektrolicie. No wiadomo tam są też znane koncerny samsunk, np. ma się tym zająć te amerykańskie startupy, to też o nich mówiliśmy Solid poe iquantum caip to z nich mają korzystać krzyż też firmy europejskie. To już są już są prototypy ogniw o stałym elektrolicie. No Chińczycy chińczyce trochę zwolnili, jeśli chodzi o zapowiedzi nawet chińskie, a firma CATL uważa, że jednak to to będzie koniec przyszłej pięciolatki, że będą te ogniwa i tanii ogólnie dostępne, jeśli chodzi o Koreę, oni znowu są optymistami pod koniec 2025 roku, mają już produkować powiedzmy w miarę masowo ogniwa o stałym elektrolicie. Zobaczymy może się uda na razie są zapowiedzi bardzo ambitne w Korei Południowej.
Dobra ja mam taką informację, która jest informację rozwojową, postawiłem na początku tego roku, czy raczej pod koniec ubiegłego taką hipotezę taką tezę, że ten rok będzie przełomowo, jeżeli chodzi o reprezentację chińskich hołd w Europie, że jakby tutaj się sporo zmieni w 1 albo w drugą stronę to wahadło się przechyli. No raczej wiemy, w którą stronę to wahadło się przechyi, chociaż po testach chińskich samochodów marki maxus, które mieliśmy w tym roku w redakcji. To jest więcej pytań niż odpowiedzi i więcej wątpliwości tak naprawdę niż nadziei, ale mamy takiego słuchacza, który ma na imię jest to pan Roland, ja mu tam pomagałem jakiś rok temu w wyborze jakiegoś samochodu, mamy kontakt telefoniczne, zadzwonił też miał tam jakiś problem, który chciał przedyskutować, a problem ten dotyczył Włoch, bo pan Roland się, jakby kupił dom we Włoszech. I tam potrzebny jest im jakiś mały samochód z napędem na 4 koła, ale nie Fiat panda, jakby z takim problemem zadzwonił, a przy okazji weszła z tego jeszcze 1 ciekawostka, bo pan Roland spytał mnie czy kojarzę taką markę, która jest we Włoszech dość popularna. Czy raczej zyskuje na popularności markę, która nazywa się d i co by się odpowiedział na moim.
Miejscu? No w twoim imieniu nic w swoim nie znam, ale czy to chińska chińska Marka.
Nie to włoska Marka o ja na początku myślałem, że może chodzi o d sale nie chodzi faktycznie o dr Motors. Co to jest jest to firma, która została założona kilkanaście lat temu chyba w 2006 roku przez Włocha pana masimo d Rio diiriso, czyli to stąd to dr no i wyobraź sobie, jakby państwu też to zostawiam państwa wyobraźni jest jakiś rok 2006 2007 pan dirisio zaczyna sprowadzać do Włoch auta chińskiej firmy chry, a dokładnie taki model, który nazywał się chrytigo i była to był to clon toyoty, RAF 4 to były jeszcze te czasy, kiedy te samochody były ultrabadziewne i rysowane tak naprawdę kopiłj w cley pan diriso już we Włoszech. To samochody udoskonalał jak je udoskonalał, jakie udoskonala w tym momencie będę wiedział za miesiąc, bo ja do Włoch na dość długo na 2 tygodnie, a no i mam zamiar tutaj trochę ten temat, jakby zgłębić. Natomiast prawdopodobnie zderzaki, czyli nadawał temu trochę inną stylizację, oczywiście własne logo na poduszce powietrznej też na klapie bagażnika światła zostawiało te same, które były najczęściej, ale też podobno te samochody po pierwsze, były doposażane. Np. w diesla fiatowskiego 19 też częściowo była wymieniana elektronika, być może gdzieś tam jakieś elementy foteli, chociaż to jest także, jeżeli np. chcesz być producentem rowerów i sprowadzasz z Chin kontener rowerów albo nawet 100 sztuk. To ni ci tam dadzą twoją markę, zrobią kolorystykę, jaką chcesz itd. tutaj prawdopodobnie mamy do czynienia z taką sytuacją, że pan masimo jako dobry klient może liczyć na to, że mu ta chińska firma te samochody już od razu trochę przygotuje podwłoskiego klienta, czyli będą to takie lepsza auta niż na rynek wewnętrzne. No i też być może no wątpię, żeby pan diriso, chociaż w tym momencie mowa jest o tym, że sporo komponentów do tych samochodów jest produkowanych na miejscu we Włoszech. Wątpię, żeby pan diisja zamawiał strażaki po 600 EUR sztuka we Włoszech, skoro może je za 50 EUR wrzucić do kontenera?
Czy on, bo zostawiał tam, bo ja nie widziałem właśnie we Włoszech ostatnio, co prawda byłem pewnie ze 23 lata temu, tuż nie pamiętam, kiedy, ale nie widziałem tych samochodów, tak, żeby się rzucał czon logo, jakiś ma własne.
Tak ma logo, które nazywa się dr, ale złe w ciągu kilkunastu lat nie wiem, ile tych samochodów do Włoch sprowadził, ale na tyle dużo, że jest to Marka, która jest we Włoszech rozpoznawalna i tych modeli już też przynajmniej kilkanaście w tym czasie w tych Włoszech było było sprzedawanych. I Włosi to Marka kojarzą i ona i mnie przeszkadza też, jakby też dużo się mówi o tym, że te samochody są składane, ale nie wiem, czy to jest system CKD, czyli że te samochody przyjeżdżają w częściach? No bo gdzieś tam jest jakaś montownie jakaś fabryczka, ale nie wiadomo, co się w niej dzieje. Tak dokładnie nie znalazłem wiarygodnych wiarygodnych danych i teraz złej stan aktualny wygląda w ten sposób, że ta firma der Motors ma w ofercie 7 samochodów chińskich, ale trochę przestylizowanych i sprzedawanych pod Warką dr we Włoszech, tylko i wyłącznie, chociaż niedługo chyba będą też dostępne w Hiszpanii. I teraz tak jest dr 1 to jest AUTO elektryczna 3 m 20 cm długości czteryosobowe AUTO jakieś 300 km zasięgu i prędkość maksymalna 120 km/h to kosztuje 25 000 EUR, czyli 100 we z hakiem. I to jest taka 100 chyba 15 000 i to jest taka przyzwoita cena jak na elektryka ze sporym zasięgiem, ale z drugiej strony niezbyt przyzwoita, biorąc pod uwagę, że to jest malutkie AUTO, natomiast najciekawsze jest to, że wszystkie pozostałe to są samochody z silnikami benzynowymi, a jest nawet 1 disel. No.
Tak, ale gdzie tutaj on widzi przyszłość motoryzacji? To.
Właśnie w słucha nie nie to, że on widzi przyszłość motoryzacji, gdzie ja widzę przyszłość no fayzacji sułaj jest w ofercie. To 6 modeli spalinowych, 1 to jest picaps z dwulitrowym turbodysleem 136 koni i to jest chyba jakiś włoski silnik w ogóle nie wiem, czy nie fałem motorii na pewno nie chiiński pozostałe silniki. To już jest chińska produkcja 15 wolnosące 115 15 turbo 160 koni również skrzynia dwusprzęgłowa wszystko to są przestylizowane samochody chińskiej firmy chry i być może też jakoś po poprawiane, jeżeli chodzi o hamulce, jeżeli chodzi o zawieszenie. Nie wiem, będę wiedział za miesiąc, gdzie jest przyszłość motoryzacji, te samochody są tanie najtańszy, sów z instalacją fabryczną gazową kosztuje około 20 000 EUR ma 4 m 20 cm długości ma duży wyświetlacz w środku automatyczną klimatyzację aluminiowe siedemnastucelowe koła. No pełen wypas podgrzewane fotele itd. itd. pełna wersja 20 000 EUR dobra cena i autofabryczne z gazem gwarancja mają kilkadziesiąt punktów sprzedaży i ponad 100 punktów takich, w których te samochody można naprawiać w ramachwar.
A nie masz wrażenia, że to, co ty kiedyś mówiłeś, że Włosi niespecjalnie tam się palą do tych elektryków, że to to trochę lokalna inicjatywa, bo nie sądzę, żeby TD y podbiłe Europę.
D, nie ale.
Ale pomysł z takimi tanimi samochodami z małymi silnikami.
Ale jest 1 punkt znaczy widzisz, bo problem jest taki, że być może, bo co do normy euro 7 to już chyba mamy pewność, że i nie będzie Europejska konkurencja w tym momencie się wściekła, jeżeli chodzi o ceny, to znaczy te ceny są po prostu abstrakcyjne. I te samochody są po prostu często bardzo bardzo drogie. I zastanawiam się czy przyszłością na najbliższe nie że będzie wielu takich mniej lub bardziej zaangażowanych w jakąś. Restylizację tych samochodów, żeby one bardziej trafiały w nasz gust, czy to przypadkiem nie stanie się także, że po prostu będą powstawały takie marki lokalne? No tak jak ten przykład dra we Włoszech. Moim zdaniem jest jakby doskonały, że coś takiego jest możliwe, Fakt, że facet zaczął w 2000, tam chyba szóstym czy siódmym roku, czyli już to naprawdę kilkanaście lat robi, ale to działa.
Wiesz, co dobrze. No fajny pomysł przede wszystkim bazował na czymś, bo produkowanie modeli od zera, to by było nie do pomyślenia dla mnie, a tak zaryzykować lat temu. Ile mówiłeś, 15 tak czy tam kilkanaście no z chińską z chińską motoryzacją, to bardzo odważne pamiętasz, co było wtedy, bo pamiętam, to nasze sesy maxsusy czy zkyuele, którym jeździliśmy, to przy tym to już jest mistrzostwo świata. Przy tym, co było 15 lat temu dobrze słuchaj to ja już w takim razie, bo czas nam się kończy, ale na piątek już zapowiadam przyszłość OP wg opplanowe modele, czyli no nie nowe modele nowa astronowa korsa i naprawdę dużo o nich będę mówił, bo to są modele znane i nie trzeba do nich przekonywać chyba zbyt wielu ludzi.
Kłaniamy się pięknie do jutra. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY
-
-
-
13:16
-
-
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
06:38 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
-
-
27.09.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia53:45 W studio: dr hab. Dawid Sześciło
-
-
13:00 Połączenie10:50 W studio: prof. Konrad Pędziwiatr
-
13:20 Połączenie10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
11:40 Kultura Osobista13:10 W studio: Agnieszka Przepiórska , Kinga Sochacka
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL