Rozwiń » Anna Stachowska, witam państwa bardzo ciepło i zapraszam na rozmowę o inwestycjach kolejowo rowerowych o kierunkach tych inwestycji samorządu województwa dolnośląskiego na kolejne lata m.in. porozmawiamy o imponującym. W wyniku kolei dolnośląskich, jeżeli chodzi o Przewóz pasażerów, będzie o kolei plus połączeniach autobusowych kolei dolnośląskich rowerowych parkach i cyklostradzie dolnośląskiej, a o tym wszystkim porozmawiam z moim gościem tym moteuszem merdą tym Mateuszem myrdą samorządowcem, prawnikiem ekonomistą, członkiem zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiedzialnego za infrastrukturę i sport na Dolnym Śląsku. Dzień dobry, Panie Marszałku, dzień dobry witamzależnie. To może zacznijmy. Panie Marszałku, od tego imponującego w wyniku kolei dolnośląskich, jeżeli chodzi o ilość przewiezionych pasażerów, podobne jesteście jednym z najdynamiczniej rozwijających się przewoźników kolejowych w kraju i z roku na rok ta wasza usługa z tej waszej usługi korzysta coraz więcej pasażerów.
Tak rzeczywiście będę podtrzymywał to stwierdzenie, że najbardziej dynamicznie rozwijająca się spółka, a wśród przewoźników kolejowych, to właśnie koleje dolnośląskie rzeczywiście kilka dni temu mieliśmy taki rekord przewieziony został stumilionowy pasażer, który w przeciągu tych 15 lat funkcjonowania tej spółki, a 100 000 000 pasażerów skorzystało z usług kolei dolnośląskich fantastyczny. Wynik gratulowałem i ponownie gratuluję pracownikom i zarządom poszczególnym kolei dolnośląskich, że udało mi się taki wynik wypracować i że mają bardzo pozytywne opinie za swoją pracę za swoje zaangażowanie za to, że utrzymują składy w czystości, że te składy są nowoczesne. Jest to wielki wysiłek i trud włożony przez właśnie pracowników. Więc, tym bardziej cieszy nas ten efekt z każdym rokiem coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z przewozów z transportu pasażerskiego transportu kolejowego na Dolnym Śląsku. I to pokazuje nam cel, w jakim my jako województwo dolnośląskiego samorządu województwa, a chcemy dalej zmierza, czyli kolejne rewitalizację linii kolejowych, dalsze układanie coraz ciekawszego i bardziej dogodnego rozkładu jazdy dla pasażerów. Mam nadzieję, że ten wynik będzie z każdym rokiem lepszym, co będzie oczywiście przed nami stawiało kolejne zobowiązania, oraz będziemy musieliśmy bardziej starać, aby dotrzymywać kroku.
Rusza też u was taki specjalny program kolej plus, czyli podobno wrócą pociągi na stare trasy, to myślę, że też dla mieszkańców ważna informacja.
Znaczy kolej plus rzeczywiście program, które ogłosiło PKP PLK na inwestycje w infrastrukturę zgłosili się do niego z 4 projektami 3 z nich znalazły znalazły uznanie przeszły te etapy weryfikacyjne i w ramach tych projektów podpisaliśmy z PKP PLK porozumienia o wspólnej realizacji 3 inwestycji na terenie Dolnego Śląska w ramach tego właśnie programu kolej plus, a jest to rewitalizacja linii kolejowej z bogatyniny w kierunku na Zgorzelec jest to rewitalizacja linii z Legnicy do Złotoryi i jest to przywrócenie ruchu i przebudowa stacji w Środzie Śląskiej oraz modernizacja stacji na dworcu szybockiejm we Wrocławiu, czyli powrót pociągów na dworzec świebockiej już po chyba po ponad 20 latach nieobecności. I tam co pozwoli w przyszłości stworzyć bardziej dogodny i ciekawszy rozkład jazdy właśnie w związku z uruchomieniu dworca się bockiego, bo ma główną głównym problemem, jaki dzisiaj mamy to przepustowość szczególnie w godzinach szczytu na stacji Wrocław? Główny.
Pojawia się również na Dolnym Śląsku. Taka można by powiedzieć taka specjalna autobusowa kolej i ona też pojawi się na zupełnie nowych trasach. To też o tym powiedzmy.
Tak, promys taki można powiedzieć nowy, chociaż nie jest odkrywczy, zaproponowaliśmy, PKP PLK uruchomienie połączeń autobusowych złóż nieczynnych jeszcze linii kolejowych było to związane z połączeniem od kłocka przez lądąek zruj do świradowa Zdrój, a jesteśmy w trakcie przejęcia tego odcinka linii kolejowej i w przyszłości będzie one rewitalizowany i przywracany tam ruch kolejowy pasażerski. Natomiast, widząc potrzeby komunikacji braku komunikacji zbiorowej w tamtym obszarze województwa oraz potrzeby społeczeństwa związane z wykluczeniem komunikacyjnym. Zaproponowaliśmy stworzenie stałego połączeń autobusowego, które też by promowało, już pokazywało, jak ten kurs pociągu by mniej więcej wyglądał połączenie autobusowej skorelowane z rozkładem jazdy pociągów jest na bilecie kolejowym. I trzeba powiedzieć, że cieszy się olbrzymim powodzeniem 4 miesiące pierwsze 4 miesiące funkcjonowanie tego połączenia to ponad 25 000 pasażerów, którzy skorzystało z tego odcinka autobusowego połączonego właśnie z pociągami w Płocku. To pokazuje naprawdę fascynujący wynik i jak duża potrzeba była stworzenia tego typu połączenia komunikacji zbiorowej w tamtym tamtej części województwa.
Planują państwo, również taki powrót kolei dolnośląskich. Po chyba 9 latach, jeżeli dobrze tutaj mówię na taki cały dolnośląskiej odcinek tzw nadodrzanki, czyli trasy kolejowej z Wrocławia do Głogowa.
Znaczy tutaj funkcjonuje połączenie pasażerskie, natomiast podjęliśmy decyzję o tym, że przewoźnikiem, który będzie obsługiwał tą trasę, będą koleje dolnośląskie w wyniku wielu skarg wniosków i apeli od ze strony samorządowców oraz mieszkańców. Zdecydowaliśmy się, że kolej dolnośląskie mocno wejdą na trasę z Wrocławia przez Wołów ścinawe Głogów na kierunek zielonogórę zielonogórę i będą od grudnia obsługiwać ten tą trasę dosyć mocno, czyli większość połączeń będzie przysługiwała do kolei dolnośląskich 2 pary połączeń zafunkcjonują w ramach po połączenia po legiie.
No urząd Marszałkowski województwa dolnośląskiego, stale państwo też promują turystykę rowerową w regionie Dolnego Śląska i też trwała jakiś czas temu, taka specjalna kampania, która też miała zachęcić wszystkich do korzystania z tras rowerowych. Cały czas rozwijacie bardzo prężnie tę infrastrukturę, która jest z tym związana trasy rowerowe, parki rowerowe, cyklostrady, specjalna OP powiedzmy o tym, bo teraz też no piękna pogoda można korzystać, a u was, jakby jest miejsce, gdzie można właśnie jeździć.
Rzeczywiście rowery są bardzo popularnym środkiem środkiem transportu pod kątem rekreacji i turystyki wypoczynku, mieliśmy całe lata, a kiedy gminy budowały poszczególne odcinki dróg rowerowych ścieżek rowerowych, no ale mieszkańcy poznali już te trasy do one są krótkimi odcinkami w wewnątrz gmin, a więc podjęliśmy decyzję 3 lata temu, aby wybudować długodystansowe trasy rowerowe pod hasłem cyklloosrady dolnośląskiej, które pozwoliłyby, a dolnoślązaką, ale tylko dolnoślęzaką również turystom z innych części kraju, a podróżować przez Dolny Śląsk na rowerze z północy na południe czy ze Wschodu na zachód, a jeżeli chcieliby ten Dolny Śląsk zwiedzić rowerowo, to i chcemy dla nich przygotować odpowiedni produkt dać szansę właśnie zwiedzić ten sposób sposób Dolny Śląsk i oczywiście zazrocznił patrzymy na Małopolskę, czy na zachodniopomorski, gdyż one są wyprzedzają nas dosyć mocno o kilka lat, a w tego typu projektach długodysansowy dróg rowerowych te projekty u nich są już na etapie finalizacji, a nawet rozbudowy cieszą się olbrzymim powodzeniem dużo osób korzysta z tych tras, więc chcemy na dolnymśląsku też taki produkt stworzyć, rozpoczęliśmy go na początku koncepcyjnie czekaliśmy na zakończenie negocjacji w ramach nowej perspektywy unijnej i na decyzję o przyznaniu nam środków unijnych w ramach funduszu europejskich dla Dolnego Śląska na lata 2021 27 ta decyzja otrzymaliśmy w grudniu zeszłego roku. I teraz przyspieszamy pracę, mając na nadzieję na na budowę poszczególnych odcinków gminy dosyć mocno i ochoczo włączyły się w ten proces budowy. Mamy podpisanych, gdyż ten projekt razem wspólnie z gminami, ale również ze starostwami powiaty też włączyły się w ten proces, a mamy podpisanych już 43 43 gminy włączyły się już i podpisały z nami porozumienie na wspólną wspólne projektowanie od poszczególnych odcinków cyklostrady dolnośląskiej na 49 odcinków łącznie tych porozumień. Mamy oczywiście jest to dopiero, a kilkanaście procent całej trasy, dlatego że cała, a cała cyklostrada liczy ponad 2000 km, niemniej jednak w przeciągu 3 miesięcy udało nam się aż tyle podpisać. Więc, a kolejne gminy się zgłaszają i też przystępują do projektu, więc liczę na to, że uda nam się przez najbliższe kilka lat stworzyć stworzyć naprawdę imponującą sieć dróg rowerowych. Ja zawsze to podkreślam, że nie jest to projekt, który nie jest projektem na kilka miesięcy, on na pewno będzie powstawał przez 56 lat, ale mam nadzieję, że w przyszłym roku już po 1 odcinkach będziemy mogli spokojnie jeździć, a tym bardziej, że jeszcze w połowie tego roku ogłaszam już pierwszy konkurs na właśnie ze środków unijnych na budowę tych tras rowerowych i wiele gmin zgłasza się, że chce uczestniczyć w tym konkursie, aby pozyskać środki i rozpocząć się inwestycje z końcem tego roku z początkiem przyszłego. Także na pewno na pewno mocno angażujemy się w ten projekt. No i mam nadzieję, że za niedługo będziemy mogli na rowerach spokojnie podobnym Śląsku podróżować. Także to jest jeden z projektów, oczywiście, mamy kilka projektów, bo już nawiązaliśmy współpracę z gminami z bielawą na budowę toru kolarskiego z polańcam Zdrój na budowę toru MTB dużych obiektów, które będą pozwalały na podnoszenie umiejętności i techniki jazdy na rowerach, ale mając to na uwadze również staramy się wyedukować młodzież młodych ludzi, którzy chcą korzystać z tych rowerów, wiele gmin ma singel traki na swoich terenach. Mamy bardzo ciekawe tereny szczególnie na południu pod tym kątem przygotowane, więc, aby młodzi ludzie mogli odpowiedzialnie i bezpiecznie korzystać z ingltraków. Stworzyliśmy program wespó z ministerstwem sportu na budowę byke parków małych parków rowerowych, a gdzie młodzi ludzie mogliby podnosić swoje umiejętności, podnosić jakość technikę jazdy na rowerach, gdzie będą trasy typu sngiel, trag pumptrac. Czy też czy też pan mini, tak, aby mogli właśnie pierwsze kroki stawiać na tego typu trasach i zgłosiło się bardzo projekt bardzo się spodobał zgłosiło się 30 gmin od razu do tego programu. I liczymy na to, że, że jeszcze w tym roku, a najpóźniej do przyszłego, a większość tych gmin zrealizuje właśnie te projekty. No i na bazie tego będziemy obserwować, jak one się sprawdziły, mamy nadzieję, że tak jak nasze wcześniejsze programy związane z krytymi pływalniami. Czy też ze stadionami lekkoatletycznymi również będą cieszyć i powodzeniem mamy z kogo brać przykład maja, Włoszczowska pochodzi z Dolnego Śląska, a i jest na pewno idolem wielu, a młodych ludzi, którzy jeżdżą na rowerach.
Jaką trasę rowerową? Pan marszałek rekomenduje, najbardziej rozumiem, że coś tak czuje też, że sprawdził pan już większą część tych tras.
No i jeszcze nie, dlatego że dopiero je budujemy. Ja na pewno będę chciał korzystać z tej trasy, która przebiega przez moje miasto, bo ja jest z Lubna, więc trasa Miedziana z Przemkowa Chocianów, przez Lublin w kierunku na mińską wąssz na dorowicza, a to ta trasa, którą chętnie będę chciał sprawdzać wraz z rodziną, ale tym bardziej, że ona się łączy z trasami na Milicz, a, czyli na stawy Milickie, więc mam nadzieję, że z nich skorzystam, ale też ciekawe trasy będą na południu, także w kierunku na Kotlinę k płocką, czy też w kierunku na świradów. My czy powiat Karkonoski to naprawdę bardzo urokliwe miejsca i na pewno warto będzie je zwiedzić mnie z pozycji siedzenia w samochodzie, ale właśnie jadąc rowerem.
Też mówiliśmy tutaj przed wejściem na tenerze dużo negatywów w tej naszej rzeczywistości, a my tutaj dzisiaj skupiliśmy się właśnie ku naszej uciesze na samych pozytywach, prawda, bo jest z czego być dumnym i z czego być zadowolonym? Z czego pan jest tak najbardziej dumny jako marszałek, że jeżeli chodzi o inwestycje o jakieś zadania, takie właśnie związane z promocją i Dolnego Śląska?
Na pewno z rewitalizacji linii kolejowych jest to naprawdę wielkie wydarzenie. Przejęliśmy od PKP ponad 200 km nieczynych linii kolejowych, oddaliśmy już część do użytku, jesteśmy w trakcie rewitalizacji kolejnych kilometrów i za każdym razem, kiedy ten pociąg pojawia się w tych miastach, które od lat nie miały transportu zbiorowego, a jest to wielkie wydarzenie za każdym razem to jest olbrzymie święto dla miejscowości dla gminy. Aż ten pociąg się pojawia to tak jakby jakby przywracać cywilliizację, pomimo tego, że pociąg nie jest żadnym Novum i funkcjonuje funkcjonuje ten transport dziewiętnastego wieku. To pojawienie się, a daje taki nowy impuls i wiarę na przyszłość na wśród tych mieszkańców, że coś się zmienia w rzeczywistości otwiera się okno na światy mają możliwość nowe nowe szanse przed nimi stoją utworu.
A jakie te wyzwania czekają na państwa takie na najbliższe lata?
No na pewno to będzie moc na mocne lobbing i staranie się o przebudowę wrocławskiego węzła kolejowego bez tych inwestycji budowa nowych połączeń, tworzenie nowego rozkładu jazdy pasażerskich połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku będzie, bo poważnie utrudniona. Wrocław jest główną destynacją dla dla większości połączeń dla dla podróży Dolnoślązaków i możliwość odprawiania pociągów właśnie we Wrocławiu. To podstawowy podstawowy problem, który rozwiązać należy w najbliższych latach. No na pewno na pewno cyklostrada Dolnośląska i jej dalsze konsekwentne budowanie, gdyż ten projekt tak jak mówię do końca tej kadencji, nie zostanie skończony, natomiast aby był spójny i aby był ciekawym projektem. Musi być kompletny, więc mam nadzieję, że przyszła kadencja stanie pod znakiem przede wszystkim budowy cyklostrady dolnośląskiej, jeśli chodzi o turystykę i rozwój sportu na Dolnym Śląsku, a efekty na pewno nie będzie trzeba długo oczekiwać. To widać, jak dużo osób od razu wyciąga rowery i zaczyna z nich korzystać jak tylko pojawią się pierwsze promienie słońca, więc, aby podnieść bezpieczeństwo, żeby nie spotkać rowerzysty na trasach na drogach krajowych czy wojewódzkich, aby też bezpiecznie z rodzinami mógł je można było jeździć i z wiedzy Dolny. Śląsk to uważam, że ten projekt jest wart trudu i poświęconych pieniędzy.
To życzymy powodzenia, trzymamy mocno kciuki, no i będziemy obserwować te ten rozwój właśnie Dolnego Śląska. Dziękuję pięknie za rozmowę. Dzisiaj przypomnę, moim gościem był tym Mateusz Merda, samorządowiec, prawnik ekonomista, obecnie członek zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiadający za Departament infrastruktury. Dziękuję, Panie Marszałku za rozmowę.
Dziękuję serdecznie mi, jego dnia do widzenia.
Dziękuję pięknie rozmowę prowadziła Anna Stachowska do usłyszenia. Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: CO SŁYCHAĆ NA DOLNYM ŚLĄSKU?
-
31.08.2023 06:39 Co słychać na Dolnym Śląsku?
-
26.07.2023 06:39 Co słychać na Dolnym Śląsku?
-
29.06.2023 06:34 Co słychać na Dolnym Śląsku?
-
31.05.2023 17:59 Co słychać na Dolnym Śląsku?
-
16.08.2022 08:59 Co słychać na Dolnym Śląsku?
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
06:38 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:00 Dzień po wyborach
-
-
-
-
-
-
-
-
13:00 Połączenie10:50 W studio: prof. Konrad Pędziwiatr
-
13:20 Połączenie10:58 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
11:40 Kultura Osobista13:10 W studio: Agnieszka Przepiórska , Kinga Sochacka
-
-
-
-
-
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL